🔹زندگی امام خمینی(ره) در یک نگاه
#امام_امت
#بزرگداشت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
✍️ از پیروزیهای بزرگ این روزهای کشور غافل نشویم!
◀️ این ایام اتفاقات خوبی افتاده که متاسفانه در فضای رسانهای کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
🔹اتفاق اول خروج امارات از ائتلاف دریایی ضد ایرانی است و اعلام رسمی آن توسط این کشور یک پیروزی برای ج.ا محسوب می شود.
🔸دومین اتفاق انتخاب ایران به عنوان یکی از نواب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که این امر خود نتیجه تعاملات جدید میان ایران و عربستان می باشد.
🔹اتفاق سوم انتخاب ایران به عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل است که با واکنش منفی و ناراحتی شدید رژیم صهیونیستی مواجه شده است.
🔸اتفاق چهارم ریاست ایران بر کمیته اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل است که بدجور پوز ضدانقلاب را کش آورده است!
🔹اتفاق پنجم حل و فصل اختلافات چندساله ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی، پرداخت بدهی ایران به این کشور و قرارداد جدید واردات گاز از این همسایه شمالی پس از خرابکاری فاجعه بار دولت روحانی و وزارت زنگنه است.
🔸اتفاق ششم حضور رسمی ایران در نشست بریکس و دوستان است که بزودی زمینه آغاز مراحل عضویت ج.ا. را در این اتحادیه فراهم خواهد ساخت.
🔹اتفاق هفتم سفر بسیار مهم آقای رئیسی به اندونزی و قراردادهای بسیار مهم اقتصادی با این کشور است.
🔸اتفاق هشتم سفر مهم و راهبردی آقای رئیسی به سوریه، انعقاد قراردادهای مهم اقتصادی و.. با این کشور و سرعت گرفتن حضور اقتصادی و فرهنگی ج.ا. پس از سالها کارشکنی اصلاح طلبان و اعتدالیون و ضررهای جبران ناپذیر این کارشکنی ها برای کشور بود.
🔹نهمین اتفاق مثبت بازگشت مقتدرانه سوریه به اتحادیه عرب بعد از 12 سال و اعلام رسمی شکست توطئه ضدایرانی در جنگ علیه این کشور می باشد.
🔸دهمین اتفاق اما شدت گرفتن فرایند دلار زدایی از ارتباطات تجاری ایران با چندین کشور طی دو ماه گذشته و کند شدن هرچه بیشتر ابزارهای تحریمی رژیم آمریکا علیه ایران است.
🔹یازدهمین اتفاق تکمیل شدن فرایند عضویت ایران در شانگهای و فرصت های بزرگ اقتصادی این عضویت است.
🔸حواسمان باشد که دیپلماسی مقتدرانه ج.ا. علی رغم برخی ضعف ها و انتقادات، با اتکا به قدرت مقاومت، به نقطه پیروزی های بزرگ رسیده و نباید اجازه داد رسانه های جریان مفسدین اقتصادی سیاسی اصلاحاتی و اعتدالی کشور در همراهی با ضدانقلاب، این دستاورد های مهم را از مقابل چشمان افکار عمومی کشور دور کنند.
#امام_امت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
حقی که این رهبر عالیقدر بر شما دارد اگر تا روز قیامت به سپاس و شکرانهاش برخیزید از عهده بیرون نیامدهاید، چون شما مرده بودید او زنده کرد.
ملت قیام کرد!؟ ملت زحمت کشید!؟ اینها همه حرف است، جز اراده و عزم قویم ایشان هیچکس کار نکرد، به دلیل اینکه ملت همیشه بوده است ولی تا روح در ملت پیدا نشد جان نگرفت و حرکت نکرد.
✍️ حضرت علامه آیت الله
سید محمد حسین حسینی طهرانی
📘 وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۴۳۴
#امام_امت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
دیدارهای تاریخی علماء با حضرت امام خمینی (ره)
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
صوت سخنرانی نیمه خرداد.mp3
23.65M
🇮🇷 ابعاد شخصیتی رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی رحمةاللهعلیه
✅ به ولایت که مهمترین مسئله در ساحت دین و فقاهت است توسط کمتر فقیهی بها داده شده است. امام خمینی ره، اصل و اساس دین را هم به لحاظ نظری و هم عملی احیاء کرد.
✅ جهانبینی عرفانی و فقاهتی امام خمینی ره، توأمان با هم، به او قیادت انقلابی داد. اگر فقه به تنهایی میتوانست چنین شخصیتی تربیت کند، پس چرا فقهای دیگر در زمان ایشان و پیش از ایشان انقلاب نکردند؟!
حکم الامثال فی ما یجوز و فی ما لا یجوز واحد
🎙#صوت سخنرانی مدیریت محترم موسسه مطالعات راهبردی حجةالاسلام والمسلمین #دعائی
👈 در جمع طلاب و اساتید مجموعه.
#امام_امت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
🇮🇷 ابعاد شخصیتی رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی رحمةاللهعلیه ✅ به ولایت که مهمترین مسئله در ساحت
🔔حتما استماع فرمایید. نکات بسیار مهم و برجسته ای در این صوت وجود دارد که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
📝 موضوع: شخصیت فلسفی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
در سه ساحت تحصیل، تدریس و تألیف
✍️ در بیان استاد محترم حجة الاسلام والمسلمین #توحیدی_نیا
#قسمت_اول
مقدمه:
یکی از ابعاد شخصیت جامع بنیان گذار کبیر انقلاب حضرت آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی (رضوان الله تعالی علیه) شخصیت فلسفی ایشان است.
🔹فلسفه سعی و تلاش، کاوش و کنکاش عقلانی انسان برای فهم هستی و اجزای آن است. از این رو فلسفیدن همزاد انسان است.
چنانکه این حقیقت که اسلام برای تعقل و تفکر، علم و دانش اهمیت بسیاری قائل است، نه جای انکار دارد و نه چندان نیازمند توضیح و استدلال است. لذا میبینیم در تاریخ و فرهنگ اسلامی فیلسوفان مسلمان و حکیمان الهی نقش و جایگاه ممتاز و اثرگذاری داشته اند.
🔵 حوزه علمیه شیعه در تاریخ بیش از هزار ساله خود، در مکانهای مختلف و موقعیتهای گوناگون با زعامت و هدایت عالمان بزرگ، علوم اسلامی و معارف قرآن و سنت را آموخته و به جانهای تشنه وجوامع اسلامی رساندند.
🟠 که در این سلسله نقش حضرت آیت الله حائری یزدی (ره) در احیای حوزه علمیه قم و تربیت عالمان ربانی یکی از دوره های افتخار آمیز میباشد. مجدد حوزه علمیه قم با اخلاص و عقلانیت زمینه ای فراهم کرد تا علوم عقلی و علوم نقلی دوشادوش هم آموزش داده و فراگرفته شوند.
🔻 اساتید فلسفی حضرت امام رضوان الله تعالی علیه: به نقل از مرحوم آیت الله میرزا خلیل کمره ای (هم مباحثه اسفار و جواهر امام خمینی):
◽️حضرت آیت الله میرزا خلیل کمره ای (رحمة الله علیه) که با هجرت آیت الله حائری (رضوان الله تعالی علیه) از اراک به حوزه علمیه قم، از محضر اساتید حوزه در علوم مختلف بهره می گرفت، در توصیف آن فضای وسیع علمی این طور نوشته است: «به محض ورود به قم، به ما بشارت دادند که فیلسوفی عدیم النظیر از پیران فلسفه در قم هستند؛ شاگرد مرحوم جهانگیرخان قشقایی، و بعد معلوم شد علاوه بر درس جهانگیر خان، از درس مرحوم آقا محمد رضا قمشه ای معروف نیز استفاده کرده اند.
🔷 معظم له (یعنی مرحوم آیت الله میرزا علی اکبر حکمی یزدی) درس فلسفه را شروع کردند، چنانکه مرحوم _مؤسس حوزه_ آیت الله حائری فقه و اصول را.
(استادان امام، مروری بر زندگی، آثار و اندیشه ها، ص 1333)
🔶 مرحوم امام خمینی ( قدس الله نفسه الزکیه) در چنین حوزه و مکتبی علوم اسلامی را، اعم از علوم ظاهری و علوم باطنی، از محضر اساتید بزرگ آن حوزه با برکت استفاده کرد. ایشان میفرماید: «فلسفه را مرحوم حاج سید ابوالحسن قزوینی و ریاضیات، هیئت، حساب نزد ایشان و مرحوم آقا میرزاعلی اکبر یزدی و عمده استفاده در علوم معنوی و عرفانی نزد مرحوم آقای آقا میرزا محمدعلی شاه آبادی بوده است.
(صحیفه امام، ج 19، ص 427)
ادامه دارد ....
#امام_امت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
بسم الله الرحمن الرحیم
📝 موضوع: شخصیت فلسفی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
در سه ساحت تحصیل، تدریس و تألیف
✍️ در بیان استاد محترم حجة الاسلام والمسلمین #توحیدی_نیا
#قسمت_دوم
📚 تحصیلات فلسفی:
ایشان (مرحوم امام) طبق بعضی از اسناد در خمین نزد برادرشان مرحوم آیت الله پسندیده علاوه بر ادبیات عرب و بخشی از علوم بلاغی، مقداری منطق هم فراگرفته و بعضی از متون این علم را از درس او استفاده کرد؛ سپس در حوزه علمیه قم به مدت چهارسال حکمت متعالیه را با فراگیری کتاب شرح منظومه از محضر آیت الله رفیعی قزوینی، پشت سرگذاشت و پس از آن بسیار محدود در اسفار استاد شرکت کرد.
🔹 ولی مسائل را برای خود حل شده دید و به همین خاطر اسفار ملاصدرا را با مرحوم میرزا خلیل کمره ای مباحثه کرد. البته امام در همان سالها در فرصتهای تابستانی به خوانسار می رفت و مشخصاً از افادات علمی حکیم الهی مرحوم مولی محمد علی حکیم ایمانی استفاده می کرد، و خود برای یکی از علمای خوانسار نقل کرد که چندین مرتبه به خوانسار سفر کرده که یکی از آن سفرها به مدت چهار ماه بوده و با مرحوم حکیم ایمانی محشور بوده و از او استفاده می کرده است.
(ضیاء الابصار فی ترجمه علماء الخوانسار،
ج 3، ص 397).
🔸تدریس فلسفه:
ایشان پس ازتحصیل دانش فلسفه، بیش از بیست سال به تدریس فلسفه اشتغال داشت است؛ یعنی در سالهای 1306 ـ 1305 تا سال 1328 ش.
📍حضرت آیت الله سید روح الله موسوی خمینی در همان زمان که از محضر این بزرگان (خوانساری، یثربی و ...) بهره می برد، در مدرسه دارالشفاء شرح منظومه تدریس می کرد».
(مجله حوزه، ش 32، ص 50)
◻️ ایشان خود با بازبینی مطالب جلد اول کتاب «نهضت امام خمینی» در چاپ اول آن، مرقوم داشتند: «اینجانب در زمانی که ساکن مدرسه دارالشفاء بودم، مدتها فلسفه تدریس می کردم و در سنه 1348ق به واسطه تأهل از مدرسه خارج شدم».
(نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص 55)
🟤 مرحوم امام در این مدت بیش از دو دهه، به ظن قوی، پنج دور کتاب شرح منظومه را ـ که خلاصه و عصاره حکمت متعالیه میباشد ـ درس گفته و طی این سالها به تدریس کتاب گران سنگ اسفار ملاصدرا نیز اشتغال داشته است.
در این دورهها امثال مرحوم دکتر مهدی حائری و به خصوص شهید آیة الله مطهری (ره) از شاگردان اصلی ایشان بودهاند.
(پژوهشنامه متین، ش 1، ص 384 و خاطرات فقیه عالیقدر، ج 1، ص 93- 90)
🟡 ایشان خود بیان می کنند: از مدتها قبل از آمدن آقای بروجردی (که در سال 1323 بوده است) عمده اشتغال به تدریس معقول ... بود.
(صحیفه امام، ج 19، ص 428)
◽️ لازم به ذکر است که حضرت امام در علوم عقلی تنها فلسفه وعرفان را تدریس نکرده، بلکه بعضی از کتابهای دانش کلام و علم منطق را نیز برای طلبه ها تدریس داشته است. تدریس شوارق توسط ایشان را آیت الله محمد علی امینیان روایت کرده است.
(رخ نگار در صفای آستانه، ص 140)
📙 و تدریس منطق ایشان را آیت الله صبوری قمی چنین گزارش کرده است: «امام خمینی شب ها درمدرسه دارالشفاء شرح شمسیه تدریس می کرد که بنده در این درس شرکت میکردم. افزون بر این گاهی وقتها در درس منطق منظومه ایشان هم حاضر میشدم.»
(مجله حوزه، شماره 84، بهمن و اسفند 1376)
🖋 استاد آیت الله سید جلال الدین آشتیانی میگوید: «استاد علامه ما حاج آقا روح الله خمینی زعیم بزرگ شیعه، از علم و دانشمندان متفکر و بزرگ این عصر هستند و در معقول و منقول سالیان متمادی تدریس کرده اند، مدتها در قم شرح منظومه و اسفار تدریس می نمودم».
(مقدمه رساله المشاعر، ص 99)
ادامه دارد ....
#امام_امت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
بسم الله الرحمن الرحیم
📝 موضوع: شخصیت فلسفی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
در سه ساحت تحصیل، تدریس و تألیف
✍️ در بیان استاد محترم حجة الاسلام والمسلمین #توحیدی_نیا
#قسمت_سوم
📚 تألیفات فلسفی:
هر چند مرحوم امام خمینی ( قدس الله نفسه) آثار علمی متعدد و متنوعی در رشته های گوناگون اسلامی داشته اما در رشته فلسفه اسلامی نیز تقریرات و تألیفات زیادی دارند.
📓 تألیفات فلسفی معظم له به شرح ذیل می باشد: حاصل بخشی از درسهای شرح منظومه و اسفار ایشان در آخرین دوره در دهه بیست شمسی که به ذوق و همت ستودنی مرحوم آیت الله سید عبد الغنی اردبیلی مکتوب گردید و بعدها با تنظیم و تکمیل آن در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - دفتر قم در سه جلد و با نام «تقریرات فلسفی امام خمینی» منتشر گردید.
🟦 علاوه بر این تنها کتاب «الطلب و الاراده» اثر مستقل فلسفی میباشد و از همینجا شاید بعضی بپندارند که ایشان اثر علمی فلسفی چندانی ندارد، در حالی که در آثار اخلاقی عرفانی و حتی بعضی از آثار اصول فقه ایشان مطالب متعددی از مسائل فلسفی مورد بحث های مستقیم و مفصل و یا غیر مستقیم و ضمنی، قرار گرفته است؛ کتاب هایی چون شرح چهل حدیث و شرح حدیث جنود عقل و جهل و آداب الصلوه بعضی از این آثار علمی است.
(محمدرضا غفوریان، اندیشه فلسفی امام)
🟧 ایشان در عین حال که حکیم و فیلسوفی بزرگ بوده، فقیهی اصولی و صاحب مکتب اجتهادی برجسته ای نیز بوده است ولی در عین جامعیت به شدت دقت مینموده که علوم حقیقی وعلوم اعتباری در هم خلط نشوند. و اصلاً سرّ مطرح شدن مطالب متعددی از مسائل فلسفی در کتابی مانند «مناهج الوصل الی علم الاصول» ایشان این است که بزرگان علم اصول در یک قرن اخیر به تبع کتاب کفایه الاصول بعضی ازمسائل فلسفی را وارد علم اصول فقه کرده اند.
🔍 و حضرت امام اولاً معنای صحیح آن مسائل را از نگاه خود بیان کرده و ثانیاً متذکر شده که دانش اصول فقه، دانشی اعتباری است و مسائل فلسفی که مربوط به علم حقیقی و غیر اعتباری است را نباید با آن خلط نمود.
🔷 تبحر وعلاقه حضرت امام به فلسفه را در یکی از آخرین نوشته های اواخر عمر با برکتشان میشود دید، ایشان در نامه تاریخی خود به رهبر شوروی سابق برای دعوت او به توحید، نوشته است:« اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه ها تحقیق کنید، میتوانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته های فارابی و بوعلی سینا (رحمۀ الله علیهما ) در حکمت مشاء مراجعه کنند تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختی بر آن استوار است، معقول است نه محسوس، و ادراک معانی کلی و نیز قوانین کلی که هرگونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس.
🔶 و نیز به کتاب های سهروردی (رحمة الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده، و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر، به نور صِرف که منزّه از حس میباشد نیازمند است، و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرّا از پدیده حسی است و از اساتید بزرگ بخواهید تا به حکمت متعالیه صدرالمتألهین (رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع النبیین و الصالحین) مراجعه نمایند تا معلوم گردد که حقیقت علم همانا وجودی است مجرد از ماده، و هرگونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد.»
(صحیفه امام، ج 21، ص 224 ـ 222).
🎯 نتیجه وجمع بندی:
حضرت آیت الله العظمی سید روح الله موسوی خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی (رضوان الله تعالی علیه) نه تنها قریب به سه دهه به تحصیل و تدریس فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه اشتغال داشت و در همان سالها و پس از آن در تألیفات علمی خود به مسائل فلسفی پرداخته و دیدگاه ها و نوآوری های خود را در آنها ثبت کرده است؛
🔸 که معارف و حقایق فلسفی بر جان او نشسته و با وجود او عجین گردیده به گونه ای که در اقدام بزرگ دعوت به توحید و دست برداشتن رهبر کمونیسم جهانی از کفر و الحاد، از فلاسفه بزرگ مسلمانان و معارف اصلی و اساسی فلسفی سخن به میان آورده و خرد و فطرت رهبر جهان کمونیستی آن عصر را متوجه آن حقایق نموده تا در پرتو روشنایی بخشی آنها راه را بشناسد.
👌 به این جهت در شناخت و معرفی شخصیت ایشان نباید دچار غفلت و یک جانبه نگری شد، معظم له که جمع میان علم و عمل کرده بود، جامع علوم عقلی و علوم نقلی نیز بوده و در همان حال که فقیهی بزرگ بوده، فیلسوفی بزرگ و حکیمی الهی و عارفی و اصل و فانی در حضرت حق (جلّ وأعز) بوده است.
✍️ یادداشت: شیخ علیرضا #توحیدی_نیا
15 ذوالقعده 1444 قمری برابر با 14 خرداد 1402 شمسی
#امام_امت
#امام_خمینی
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
📝 رهبر انقلاب اسلامی در سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) خاطرهای از شهید مطهری درباره ابعاد ایمان امام خمینی نقل کردند و فرمودند:
🔹 شهید مطهّری (رضواناللهتعالیعلیه) در پاریس یک ملاقاتی با امام داشتند _ خود شهید مطهّری کوه ایمان بود؛ او در مقابل ایمانِ امام اظهار حیرت و شگفتی می کرد _ ایشان بعد از برگشتن گفت که من چهار ایمان در امام مشاهده کردم:
۱- ایمان به هدف
۲- ایمان به مردم
۳- ایمان به راه
۴- ایمان به خدا
🔸بیانات در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمةاللهعلیه)
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
#امام_امت
#امام_خمینی
موسسه مطالعات راهبردی
🆔 isin_ir