اساتید حاضر در جلسه.mp3
19.45M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👥 بخش۳: اساتید حاضر در جلسه
@isca_ethics
صوت دکتر رفیعی هنر.mp3
20.2M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👤 بخش۱: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@isca_ethics
صوت دکتر آذربایجانی.mp3
15.64M
🎙 #بشنوید | جلسه رونمایی و معرفی کتابِ
Islamic Psychology around the Globle
👤 بخش۲: حجت الاسلام و المسلمین دکتر آذربایجانی
استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
@isca_ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لزوم آشنایی با ویژگی های رشدی دوران بلوغ و تقویت آمادگی های لازم جهت پاسخدهی به پرسش های فرزندان نوجوان👆
http://eitaa.com/islamic_psychology
✅ سه ضلعی ولایت (در حیطه معرفت و شناخت)، اطاعت (در حیطه عمل و رفتار)، و مودت (در حیطه عواطف و هیجانات) در کلام رهبری
👈مودت پشتوانهی ولایت و اطاعت اولیاء الهی
ببینید در قرآن نسبت به اولیاء الهی سه تعبیر وجود دارد: یک تعبیر، تعبیر ولایت است؛ «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین امنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکوة و هم راکعون»؛(۱) بحث ولایت. معلوم است که پیوند، ارتباط، معرفت، اینها داخل در زیرمجموعهی ولایت است.
یک بحث، بحث اطاعت است؛ «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرّسول و اولی الامر منکم»؛(۲) اطاعت رسول و اطاعت اولیالامر. این، در عمل است. در میدان عمل باید اطاعت کرد، پیروی کرد.
اما یک بحث سومی وجود دارد و آن، بحث مودت است. «قل لا اسئلکم علیه اجرا الّا المودّة فی القربی».(۳) این مودت چیست دیگر؟ ولایتِ اینها را داشته باشید، اطاعت هم از اینها بکنید؛ مودت برای چیست؟ این مودت، پشتوانه است. اگر این مودت نباشد، همان بلائی بر سر امت اسلامی خواهد آمد که در دورانهای اول بر سر یک عدهای آمد که همین مودت را کنار گذاشتند، بتدریج اطاعت و ولایت هم کنار گذاشته شد. بحث مودت خیلی مهم است. این مودت، با این ارتباطات عاطفی حاصل میشود؛ ماجرای مصیبتهای اینها را گفتن، یک جور ایجاد ارتباط عاطفی است؛ ماجرای مناقب اینها و فضائل اینها را گفتن، یک جور دیگر پیوند عاطفی است.۱۳۸۸/۰۹/۲۲
بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون
امامت و ولایت
قرآن
۱ ) سوره مبارکه المائدة آیه ۵۵
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ
ترجمه:
سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند، و در حال رکوع، زکات میدهند.
۲ ) سوره مبارکه النساء آیه ۵۹
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا أَطيعُوا اللَّهَ وَأَطيعُوا الرَّسولَ وَأُولِي الأَمرِ مِنكُم ۖ فَإِن تَنازَعتُم في شَيءٍ فَرُدّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسولِ إِن كُنتُم تُؤمِنونَ بِاللَّهِ وَاليَومِ الآخِرِ ۚ ذٰلِكَ خَيرٌ وَأَحسَنُ تَأويلًا
ترجمه:
ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [= اوصیای پیامبر] را! و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر بازگردانید (و از آنها داوری بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید! این (کار) برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است.
۳ ) سوره مبارکه الشورى آیه ۲۳
ذٰلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ ۗ قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ ۗ وَمَن يَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فيها حُسنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفورٌ شَكورٌ
ترجمه:
این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند به آن نوید میدهد! بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکیاش میافزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.
http://eitaa.com/islamic_psychology
🟢 وظیفه ثروتمندان وقتی اکثر مردم در سختی زندگی میکنند
🔹یک اصل ثابت و تغییرناپذیر این است که یک نفر مسلمان باید زندگی خود را از زندگی عمومی جدا نداند، باید زندگی خود را با زندگی عموم تطبیق دهد.
🔸معنی ندارد درحالیکه عموم مردم در بدبختی زندگی میکنند عده دیگر با مستمسک قراردادن «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیباتِ مِنَ الرِّزْقِ» در دریای نعمت غوطهور بشوند هرچند فرض کنیم که از راه حلال به چنگ آورده باشند.
🔹خود امام صادق سلامالله علیه که به اقتضای زمان، زندگی را بر خاندان خود توسعه داده بود، یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط و غلا پدید آمد. به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟ عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
🔸فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش. گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم. فرمود لازم نیست، بعد مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد، و دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند. فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مواسات میکنم.
📝 استاد مطهری، بیست گفتار، ص۱۲۷
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
#مواسات
http://eitaa.com/islamic_psychology
انجمن روانپزشکی یا انجمن اخلاقی و حقوقی و قانونی و خلاصه همه چیز!؟
«انجمن روانپزشکی آمریکا» در بیانیۀ رسمی خود پیرامون «موضوعات مربوط به همجنسگرایی» در سال ۲۰۱۳ آورده است: «با تشخیص این مورد که فهم علمی ناقص است و اغلب به خاطر ننگ اجتماعی دستخوش تحریف می شود، انجمن روانپزشکی امریکا آنچه را که در ادامه بیان میشود، به عنوان موضع خویش در رابطه با جاذبۀ جنسی به همجنس و مسائل مرتبط با آن، اعلام میدارد. موضع انجمن روانپزشکی امریکا این است که جاذبۀ جنسی به همجنس، خواه در عمل ابراز شود یا در فانتزی، یا هویت، به خودی خود، از هیچ آسیب و صدمه ای در قضاوت، ثبات، اعتبار، یا صلاحیت های حرفه ای و اجتماعی حکایت نمی کند. انجمن روانپزشکی امریکا بر این باور است که علل جهت گیری جنسی (خواه همجنسگرا یا دگرجنسگرا) در حال حاضر شناسایی نشده اند و احتمالا عوامل چندی از قبیل زمینه های زیستی و رفتاری در آن دخالت دارند و این (عوامل) در بین افراد مختلف هم ممکن است متفاوت باشد و حتّی احتمال دارد که در طول زمان تغییر هم بکند. انجمن روانپزشکی امریکا اعتقادی به این امر ندارد که جهت گیری به همجنس باید تغییر کند یا نیاز به تغییر دارد، و تلاشها در جهت تغییر آن، از این طریق که افراد را در معرض اَشکالی از درمان قرار بدهند که به لحاظ علمی تایید نشده اند، و با تضعیف حرمت خود ایشان هنگامی که جهت گیری جنسی در تغییر با شکست مواجه می شود، نمایانگر خطرِ آسیبی قابل توجّه است. نه تنها هیچگونه شواهد معتبری وجود ندارد که نشان بدهد نوعی از مداخلۀ مرتبط با سلامت روان وجود داشته باشد که بتواند جهت گیری جنسی را به شکلی قابل اطمینان و ایمن تغییر بدهد، بلکه از چشم انداز بهداشت و سلامت روان جهت گیری جنسی نیازی به تغییر هم ندارد. انجمن روانپزشکی امریکا مخالف هر گونه اعمال تبعیض علیه افراد با جاذبۀ جنسی نسبت به همجنس، در مسائل مربوط به آموزش و پرورش، استخدام، خدمت سربازی، مهاجرت و وضعیت تابعیت، مسکن، درآمد، خدمات دولتی، مزایای بازنشستگی، توانایی به ارث بردن اموال، حقوق زنده ماندن، حقوق همسری، جایگاه خانوادگی، و دسترسی به خدمات بهداشتی می باشد. انجمن روانپزشکی امریکا اینطور تشخیص می دهد که این قبیل تبعیض ها، و همچنین ننگ اجتماعی، مذهبی، و خانوادگی ممکن است بر سلامت روان افراد با جاذبۀ نسبت به همجنس اثرات منفی بر جای بگذارد و بنابراین مداخلاتی از جانب متخصّصان بهداشت روان ممکن است لازم باشد، که در این خصوص، انجمن روانپزشکی امریکا از تأمین منابع سلامت روانی کافی، به منظور فراهم کردن چنین مداخلاتی، حمایت می کند. انجمن روانپزشکی امریکا از ازدواج بین افراد همجنس، که دارای مزایایی برای سلامت روان زوج های همجنس است، حمایت می کند؛ این انجمن همچنین از به رسمیت شناختن قانونی حقّ زوج های همجنس، برای اموری چون ازدواج، به فرزندی پذیرفتن کودکان و مراقبت اشتراکی، حمایت می نماید».
Position Statement on Issues Related to Homosexuality (PDF), American Psychiatric Association. 2013.
یک پرسش مهم: انجمن روانپزشکی امریکا، چه صلاحیتی دارد که در حیطۀ مسائلی که جنبه های حقوقی، اخلاقی، شرعی و قانونی دارند، اینگونه اظهار نظر کند؟⁉️
بیاییم و فرض را بر این بگیریم که این انجمن، تشخیص داده که فلان مورد خاص اختلال روانی نیست (که به دلایل فراوان ادعاهایش محل چالش است)، آیا این انجمن صلاحیت دارد که در حیطه های دیگری که مربوط به او نیست هم اظهار نظر کند؟
برای مثال، دربارۀ دیابت! طبیعتا دیابت اختلال روانی نیست! حال، انجمن روانپزشکی امریکا بیاید بگوید چون دیابت اختلال روانی نیست، بنابراین، افراد دیابتی مجاز هستند هر چه دوست دارند بخورند! خنده دار نیست؟
متأسفانه، این انجمن، با علم به اینکه اثرگذاری هایی در سطح اجتماع دارد، خود را در هر حیطه ای صاحب نظر می داند. این، در مقاله ای از چالز سیلورستاین به روشنی بیان شده است: « از آنجایی که حرفۀ روانپزشکی یکی از «دربان های » نگرشهای جامعه محسوب میشد، ما باور داشتیم که این تغییر تأثیرات عمیقی بر زندگی افراد گِی خواهد گذاشت؛ این امر باعث حذف قوانین لواط و بندهای «اعمالِ غیراخلاقی (منافی عفّت) » در مقرّرات ایالتی میشد که [در نتیجه] مجوّز دادن به متخصّصان واجد شرایط دیگر (مانند پزشکان و وکلا) را ممنوع میکرد. ما همچنین انتظار داشتیم که این امر به ایجاد حقوق مدنی برای افراد گِی، از جمله عدم تبعیض در مسکن و اشتغال، کمک کند. در ۱۵ دسامبر ۱۹۷۳.م، هیأت مدیرۀ APA همجنسگرایی، به خودی خود، را بهعنوان یک اختلال روانی، از طبقات مربوط در DSM-II خارج ساخت».
. Silverstein C. The implications of removing homosexuality from the DSM as a mental disorder. Arch Sex Behav. 2009 Apr;38(2):161-3. doi:10.1007/s10508-008-9442-x. PMID:19002408.
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی مجبوری لیبرال گونه بیندیشی!
مسجد ابن رشد در برلین، که خود را تنها مسجد لیبرال! در آلمان می نامد، اولین مسجدی شد که منقش به پرچم همجنسگرایان شد و وسط آن حلال نوشت!
این روزها در کشورهای مختلف رژه این افراد است که موسوم به رژه افتخار است!
در نزدیکی خودمان، ترکیه، هم مراسمی برگزار شد
همچنین در کشور بوسنی و هرزگوین که البته در هر دو کشور و همچنین برخی کشورهای دیگر به درگیری هایی هم کشیده شد
چند سال پیش، فردی در آمریکا، پرچم LGBT را در یک کلیسا به آتش کشید و ۱۵ سال زندان برایش بریده شد، در حالی که به آتش کشیدن قرآن در همین کشور پیامد خاصی در بر نداشت
معنای اینها این است که حقوق اقلیتها مساله دنیای غرب نیست، مساله این است که مانند اقلیت های مورد نظر باید بیندیشی! و گرنه آزاداندیش نیستی
اگر مسلمان باشی ولی با روابط جنسی با همجنس بسازی، با سلطه جهانخوران مشکلی نداشته باشی، یا با اسرائیل رابطه برقرار کنی، یا رباخواری را بپذیری، و امثال آن، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت که خود را مسلمان هم بنامی. تازه تاج مدرن بودن و آزاداندیش بودن هم بر سرت خواهد بود. مشکل زمانی است که واقعا بخواهی مسلمان باشی
https://www.independent.co.uk/life-style/berlin-mosque-pride-lgbt-flag-b2114337.html
https://b2n.ir/s09726
http://eitaa.com/islamic_psychology
خطرات تئوریزه کردن نابجا
نظریه پردازی در خصوص علت مسائل مختلف، در کل، کاری شایسته و مطلوب است
اما گاه، تئوریزه کردن ها، اشکالاتی ایجاد می کنند
شادنفرود (لذت شرم آور/لذت بردن از بدبختی دیگران) هیجانی است که در برخی مطالعات روانشناختی مورد توجه قرار گرفته است
این، مطلب جدیدی نیست
هر کسی ممکن است درون خود چنین چیزی را تجربه کرده باشد و البته متوجه نامطلوب بودن آن هم می شود (کما اینکه در اصطلاح آلمانی شادنفرود هم همین معنا آمده: لذت شرم آور)
اما مساله هنگامی ایجاد می شود که برای این لذت شرم آور، تئوری هایی مطرح شود که آن را عمومی سازی کرده یا حتی توجیه کند
مثلا با بیان اینکه: این هیجان را بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا تجربه کرده اند
یا گفته شود: احتمالا ریشه های تکاملی دارد (آنگونه که برای سایر موارد هم گفته می شود)!
نتیجه چه می شود؟
آیا انگیزه افراد جهت کاهش این هیجان، با چنین تئوری پردازی هایی، کمتر می شود یا ببشتر؟
نظرات ذیل ارسال (تصاویر را ببینید) و تجارب مشابه نشان می دهد که 《عمومی سازی》و 《توجیه سازی》برای امور ناپسند، منجر به 《عادی سازی》آنها خواهد شد
دیگر، شادنفرود، لذت شرم آور نخواهد بود، بلکه لذتی 《طبیعی》در دامنه رفتارهای انسانی تلقی خواهد شد و شرم آن برداشته خواهد شد
خیلی مراقب تحلیل هایمان باشیم
لا تَفرَحَنَّ بِسَقْطَةِ غَيرِكَ؛فإنَّكَ لا تَدري ما يُحدِثُ بِكَ الزَّمانُ
امام على عليه السلام: از به زمين خوردن ديگران شاد مشو؛ زيرا تو نمى دانى كه زمانه با تو نيز چه خواهد كرد (غرر الحكم:۱۰۲۹۰).
مثال دیگر در ارسال بعدی...
http://eitaa.com/islamic_psychology
تئوریزه کردن دلایل گرایش به همجنس
در ادامه ارسال قبل، مثال دیگری میزنم
آقای رائفی پور ارسالی در خصوص دلیل گرایش به همجنس قرار داده اند که واکنش هایی را در نظرات برانگیخته است
سوای اینکه این یک بحث تخصصی است و دیدگاههای گوناگونی هم در این باره ارائه شده، اما یک نکته جالب توجه، پیام های برخی مخاطبان ایشان بود
تئوری سازی در خصوص اینکه 《دست خودم نیست》کاری حساب شده از جانب برخی افراد در دنیای روانشناسی بوده که به گفتمان غالب در این حیطه تبدیل شده است
فعلا بحث من بررسی این دیدگاه نیست
اما بحث من تاثیر دیدگاه بر افراد است. مخاطبی که این دیدگاه را شنیده، به سادگی برای خود 《توجیه》درست می کند که دست خودم نیست (بنابراین کاری به کارم نداشته باشید. چه می شود کرد؟!)
این هم یکی از آفات تئوری پردازی های نابجاست
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین🇮🇷
🔶دانشگاه سراسری قم با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مشارکت نهادهای دغدغه مند ملی برگزار می کند:
✅اولین رویداد ملی هجرت اشتغال آفرینی
🔵در راستای ترویج فناوری اجتماعیِ زیست بوم ملی اشتغال کشور
⏱به مدت یک هفته
📦مزایای دوره:
🔅پرداخت تسهیلات حمایتی
🔅خرید تضمینی محصولات
🔅تسهیل در صدور مجوز
🔆برای طرح ها و شرکت کنندگان برتر
⌛️زمان: ۲۸تیرماه لغایت ۳مردادماه
🚪مکان: دانشگاه سراسری قم
📣مهلت ثبت نام: تا ۲۲ تیرماه
🖥سایت ثبت نام: Muhajer.biz
📞شماره فضای مجازی جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۰۹۰۵۳۴۰۳۸۵۲
⭕️با توجه به محتوای تعاون بنیان این دوره؛ شرکت به صورت گروهی دارای امتیاز ویژه خواهد بود.
🌸منتظر دیدار شما در این تجربه متفاوت هستیم🌸
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
🇮🇷در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین🇮🇷 🔶دانشگاه سراسری قم با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجت
پیشنهاد میکنم در این رویداد جدید شرکت کنید
طرح به همت جمعی از دغدغه مندان ارائه شده است
ان شاءالله با حضور در این رویداد، مزایای خوبی در انتظارتان خواهد بود👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب را صفر و صد دیدن خطاست
http://eitaa.com/islamic_psychology
حجاب و عفاف، و دو گونه آزادی و بندگی
این درست است که مساله حجاب و عفاف در جامعه ما با سایر جوامع متفاوت است. چون ما نماد حکومت مبتنی بر دین در دنیا هستیم و علیه ما کار فراوانی صورت می پذیرد
این هم درست است که برخی رویه های ما در مواجهه با مساله اشتباه بوده و هست. برخی شیوه های برخورد، غفلت از سایر منکرات یا حداقل پررنگ نکردن آنها و ...
امّا، خواستم بگویم هر انتخابی یک آزادی و یک بندگی در خود نهفته دارد 👇
🛑انتخاب عدم پوشش، و در معرض دید قرار دادن جاذبه های خود برای نامحرمان، بندگی جنبه هایی از وجود است که تو را به سمت انگیزه هایی در یک سطح معین می کشانند و آزادی از جنبه هایی از خودت که تو را به سطح والاتری از انگیزه ها رهنمون می شوند
✅انتخاب حجاب و عفاف هم، یعنی آزادی از قید انگیزه های سطح پایینتر وجودت و آزادی از فشار دنیای امروز برای نمایش دادن جاذبه هایت به غریبه هایی که می خواهند بی دردسر از آن لذت ببرند، و تبعیت از بعدی از وجود تو که انگیزه های سطح بالاتری مانند حفظ شخصیت و کرامت یا اخلاص و اینکه تو را به جای جنسیتت با انسانیتت ببینند را برایت به ارمغان می آورند
http://eitaa.com/islamic_psychology