eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.6هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
583 ویدیو
121 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
دو دفاع جذاب از پایان نامه دانشجویان ارشد روانشناسی اسلامی مثبت گرای دانشگاه آزاد اسلامی یزد خانم دشتی: اثربخشی آموزش تربیت عاطفی مبتنی بر کلام نیک بر مبنای آموزه های اسلامی بر رابطه والد_کودک و خودکارآمدی والدینی مادران دارای فرزند ۲ تا ۷ سال یزدی خانم وفاداری: تدوین پروتکل کنترل خودارضایی بر مبنای مدل خودنظم جویی اسلامی ان شاءالله چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۸ صبح، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
کارگاه آموزشی با موضوع 🔴 نقش فطرت در تربیت و مشاوره (رایگان) 🔸با حضور استاد محمد شجاعی 📅 دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ ویژه: 🔸مشاورین و روانشناسان 🔸معلمین و فرهنگیان 🔸مربیان حوزه دانش آموزی 🔸طلاب و روحانیون 🌐 ثبت نام از طریق لینک زیر: https://survey.porsline.ir/s/EbhjDmS 📍 یزد، بلوار دهه فجر- آستان مقدس امامزاده سید نصرالله (ع) 🆔 @bargah_noorپیشنهاد می شود دانشجويان گرامی در جلسه شرکت کنند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بررسی یک برداشت اشتباه اجتماعی در رابطه‌ با موضوع مصلحت الهی قسمت اوّل ...کار خدا بود که این‏ جور شد، اگر مصلحت نبود که این‏ جور نمی‌شد، خدا خودش نمی‏‌گذاشت که این‏جور بشود. اینکه «آنچه هست همان است که باید باشد و آنچه نیست همان است که نباید باشد» خودش یک منطق است، منطق جبرگرایی ؛ منطق ابن زیاد است که وقتی با زینب (سلام الله علیها) مواجه می‌شود فوراً مسئله‌ خدا را طرح می‌کند که‏ «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذی فَضَحَکمْ وَ قَتَلَکمْ وَ اکذَبَ احْدوثَتَکمْ». این جمله‌ها خیلی معنا دارد: خدا را شکر، این خدا بود که شما را کشت، این خداخواهی بود، عجب فتنه‌ای‏ برای مسلمین درست کرده بودید، شکر خدا را که شما را کشت، شکر خدا را که شما را رسوا کرد. رسوایی در منطق او چیست؟ در منطق او هرکس که به حسب ظاهر در جبهه نظامی شکست بخورد، دیگر رسوا شده و قضیه تمام شده است؛ اگر او بحق می‌‏بود که در جبهه نظامی غالب می‌شد. «وَ اکذَبَ احْدوثَتَکمْ» یعنی مغلوب شدن شما دلیل بر این است که حرفتان دروغ بود. ✅ زینب چه گفت؟ گفت: «الْحَمْدُ للَّهِ الَّذی اکرَمَنا بِنَبِیهِ» خدا را شکر که ما را گرامی داشت که پیغمبر را از میان ما قرار داد و ما از خاندان پیغمبر هستیم، «انَّما یفْضَحُ الْفاسِقُ وَ یکذِبُ الْفاجِرُ وَ هُوَ غَیرُنا وَ الْحَمْدُ للَّهِ» آن کسی که در جبهه نظامی شکست می‌خورد رسوا نشده است. معیار رسوایی چیز دیگری است. معیار رسوایی، حقیقت‌جویی و حقیقت‌طلبی است. آن که در راه خدا شهید می‌شود رسوا نشده؛ رسوا آن کسی است که ظلم و ستم می‌کند؛ رسوا آن کسی است که از حق منحرف می‌شود. ملاک رسوایی و غیررسوایی این است. این ‏طور نیست که اگر کسی کشته شد، پس حرفش دروغ بوده است. معیار دروغ و راست بودن، خود انسان است، ایده انسان است، حرف و عمل انسان است. حسینِ من کشته هم بشود راست گفته، زنده هم بماند راست گفته. تو کشته هم بشوی دروغگو هستی، زنده هم بمانی دروغگو هستی. بعد به شدت به او حمله می‌کند... «وَ عَرَضَ عَلَیهِ عَلی بْنَ الْحُسَینِ» یعنی بر او [ابن زیاد] علی بن حسین را عرضه کردند. فرعون‌وار صدا زد: «مَنْ انْتَ؟» (باز منطق جبرگرایی را ببینید) تو کی هستی؟ فرمود: «انَا عَلِی بْنُ الْحُسَینِ» من علی بن حسین هستم. گفت: «الَیسَ قَدْ قَتَلَ اللهُ عَلِی بْنَ الْحُسَینِ؟» مگر علی بن حسین را خدا در کربلا نکشت؟ (حالا دیگر باید همه چیز به حساب خدا گذاشته شود تا معلوم شود که اینها همه برحق هستند!) فرمود: من برادری داشتم، نام او هم علی بود و مردم در کربلا او را کشتند. گفت: خیر، خدا کشت. فرمود: البته که قبض روح همه مردم به دست خداست، اما او را مردم کشتند... 👈 این یکی از خصوصیات اهل بیت بود که با منطق جبرگرایی- که در دنیا جبر است و در عین جبر عدل است، یعنی بشر در این جهان هیچ وظیفه‌ای برای تغییر و تبدل و تحول ندارد و آنچه هست آن است که باید باشد و آنچه نیست همان است که نباید باشد و بنابراین بشر نقشی ندارد- مبارزه کردند. استاد شهید مطهری (ره)، حماسه حسینی، جلد ۱، صص ۳۹۹_۳۹۸ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
انسانها چه زمانی می توانند مطمئن باشند که آنچه نصیبشان شده خیر آنهاست؟! قسمت دوم ...انسان وقتی می‌تواند هرچه بر سرش بیاید از آن راضی باشد یعنی از خدا راضی باشد که خدا از او راضی باشد. آن آیه قرآن در چهار جا هست: رَضِی اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضوا عَنْهُ[مائده، ۱۱۹؛ توبه، ۱۰۰؛ مجادله، ۲۲؛ بینه، ۸] خدا از آنها راضی است آنها هم از خدا راضی هستند. این معنایش چیست؟ ✅ اگر انسان برسد به این مرحله که خدا از او راضی باشد یعنی اگر به مرحله‌ای برسد که او باشد و انجام وظیفه فقط، خودش را از هواهای نفس خارج کرده باشد، همیشه در هر مرحله‌ای هر کاری را که می‌کند به خاطر وظیفه و لله می‌کند، در هر شرایطی که قرار می‌گیرد حسابش فقط این است که در این شرایط تکلیف من چیست، به تکلیف و وظیفه‌اش عمل می‌کند، یک چنین آدمی خدا از او راضی است. خدا کی از بنده راضی است؟ وقتی که بنده روی مرز تکلیف خودش عمل کند. اگر انسان این جور باشد، بعد او هم از خدا راضی می‌شود، چرا؟ چون وقتی انسان در این مرحله باشد که فقط و فقط در هر شرایطی به وظیفه‌اش عمل کند باید یقین داشته باشد که از ناحیه خدا جز خیر به او نمی‌رسد. یعنی نهایت امر برای او سعادت و خوشبختی است. استاد شهید مطهری (ره)، گفتارهایی در اخلاق اسلامی (۱۳۹۸)، صص ۱۱۳_۱۱۲ دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
علّت رخدادهای [به اصطلاح] بد در زندگی چه هستند؟ قسمت سوم گاهی وقتی اتفاق بدی می‌افتد، می‌گوییم مصلحت بوده است. حال میخواهیم بدانیم این گفته واقعی است و این سخن درست است؟ در پاسخ باید گفتم که حوادث بدی که در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد، از لحاظ منشأ، یکنواخت و مانند هم نیستند؛ لذا نمی‌توان در تمام آنها به صورت قطعی حکم کرد که مصلحت این بود، بلکه این رخدادها می‌تواند از عوامل گوناگون سرچشمه گیرد: ۱ـ در برخی از موارد؛ سبب آن رخداد بد، خود شخص است، به عنوان مثال؛ همسر و فرزندان فردی به دلیل کم‌کاری و رسیدگی‌نکردن او، جذب نااهلان و افراد منحرف شده و خانواده او از هم می‌پاشد، گاه این فرد به جای این‌که مسئولیتش را بپذیرد، با توجه به این‌که عذاب وجدان، او را راحت نمی‌گذارد و آزارش می‌دهد، برای رهایی از این حالت، پاشیدن خانواده را به گردن تقدیر و مصلحت می‌اندازد. ۲ـ برخی از بدی‌ها به عنوان کیفر و تأدیب به انسان‌ها می‌رسد. چنان‌که امام حسین (علیه السلام) چنین دعا می‌کند: «اللَّهُمَّ لَا تَسْتَدْرِجْنِی بِالْإِحْسَانِ وَ لَا تُؤَدِّبْنِی بِالْبَلَاءِ»؛[۱] خدایا! مرا با احسان در دام استدراج[۲] گرفتار مساز و با بلا، تأدیبم مکن. ۳ـ مصیبت‌ها وسیله‌ای برای آزمایش: امتحان و آزمایش انسان ها از سوی خداوند متعال از سنت‌های الاهی است. قرآن کریم می‌فرماید: «آیا مردم پنداشته‌اند که با گفتن این که ایمان آوردیم رها می‌شوند و هرگز مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ ما امت‌هایی را که پیش از آنان بودند، آزمایش کردیم، خدا راست‌گویان و دروغ گویان را کاملاً می‌شناسد».[۳] ۴ـ با این وجود در پاره‌ای از موارد؛ ما می‌پنداریم که رخدادی، شرّ و بد است، امّا در حقیقت آن اتفاق، رخدادی به مصلحت ما است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید، حال آن‌که خیرِ شما در آن است. و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن‌که شرِّ شما در آن است».[۴] به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌شود: الف. در سختی‌ها و مشکلات زندگی؛ اگر انسان صبر و تحمل کند گوهرهای درون وی خود را نشان خواهد داد، همان‌طور که زینب کبری (سلام الله علیها) با صبر و تحمل در مقابل سختی‌های عاشورا خودسازی نموده، زمانی که در برابر ابن زیاد و یزید قرار می‌گیرد از برادر و اهل بیتش دفاع می‌کند.[۵] ب. گاهی انسان‌ها به دلیل سرگرمی دنیا از خدا و معاد غافل می‌شوند که خداوند از سر لطفشان آنها را مبتلا به بلایایی می‌کند تا از خواب غفلت بیرون بیایند که این بیدار باش و هشداری است برای آنها. نتیجه این‌که؛ گرچه گاهی رخدادهایی ناپسند به نظر می‌آید، اما در واقع، این به مصلحت و خیر افراد است، اما این موضوع کلیت ندارد و نمی‌توان چنین قضاوت و داوری نمود که هر رخداد بدی که برای یک انسان رخ می‌دهد، به خیر و صلاح اوست. البته شاید بتوان گفت که هر رخدادی چه خوب و چه بد، برای یک انسان مؤمن، نتایج خوبی را برای او به دنبال خواهد داشت. پی نوشتها: [۱]. اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة‏، ج ‏۲، ص ۳۱ [۲]. استدراج، سنتى الهى است که خداوند هنگام معصیت بنده، بر نعمتش می‌افزاید و او از استغفار و توبه غافل می‌شود. [۳] عنکبوت، ۲ و ۳. [۴]. بقره، ۲۱۶. [۵]. برای آگاهی بیشتر به سایت اسلام پدیا، مدخل «خطبه حضرت زینب در کوفه و شام» مراجعه شود. منابع قسمت سوم: سایت اسلام کوئیست کشف الغمة فی معرفة الأئمة‏، اربلی، ج ‏۲ تبیان دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ما با افتخار می آییم، نه با منّت گذاشتن! باید مقتدر و مظلوم باشی که در نخستین سالهای شکل گیری ات، دنیای مستکبر علیه تو جنگ راه بیندازد تا تو را به زمین بزند مظلوم و مقتدر هستی که بسیاری از شخصیتهای برجسته ات را شهید کردند و هنوز مانده ای مقتدر و مظلوم هستی که برای تخریب اسلامی که تو می خواهی به دنیا بشناسانی، دهها نسخه ضداسلامی و غیراسلامی به نام اسلام باید تولید کنند تا بلکه نام تو هم تخریب شود مظلوم و مقتدر هستی که همه ساله علیه تو برنامه ریزی میکنند تا نباشی مهم هستی که مخالفان تو را با جوایز متنوع در عرصه های گوناگون بزرگنمایی میکنند مظلوم و مقتدر هستی که دانشمندانی داری که برای ترورشان سالها برنامه میریزند انقدر مهم هستی که تلاش کنند تمام اطرافت را با پایگاه های نظامی خود محاصره کنند و در عین حال جرات اقدام هم نکنند ما به این پرچم و به این دین و به نظام افتخار می کنیم، نه اینکه بگوییم حالا امسال هم بیاییم تا ببینیم چه می شود! این انقلاب، روی همه دنیا تاثیر گذاشته و کابوس دشمنانش از اقتدار بیشتر او حتما تبدیل به واقعیت خواهد شد ان شاءالله مرگ بر آمریکا توهین به یک کشور محترم نیست. مرگ بر امریکا، اعلام مخالفت‌ صریح با مرکزی است که قصد دارد با هویت زدایی از هر فرهنگ خدامحور و مستقل، ضدارزشهای خود را بر همه دنیا تحمیل کند. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که مفاهیم بلندی چون آزادی را به پست ترین جایگاه خود تنزّل داده است. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که منافع فردی مادی را بر همه چیز ترجیح می دهد. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که همه چیز و همه کس را کالایی در خدمت منافع خود میبیند. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که به اسم مبارزه با تروریسم، میلیونها میلیون انسان را کشته یا آواره کرده است. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که تعریف خانواده را جوری تغییر داده که هر کثافت کاری زیر یک سقف با آن عنوان توجیه شود. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که می گوید یا حرف غیرمنطقی و زور من را بپذیر یا برای نابودی ات تلاش خواهم کرد. و در یک کلام، مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر نگرشی که ميگويد حاکم دنیا من هستم. من که منهای خدا و ارزشهای الهی و فطرت انسانی، می خواهم بر همه مسلط شوم... الله اکبر... الله اکبر... الله اکبر... انقلاب اسلامی، یک نه بزرگ به ضدارزشهای شیطانی و یک آری بزرگ به ارزشهای الهی است، آن هم با پشتوانه مردمی... ان شاءالله با افتخار در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه شرکت خواهیم کرد و در جهت پیشبرد اهداف بلند این انقلاب تلاش خواهیم کرد و اطمینان داریم که به یاری خدا، دشمن خارجی و دنباله های او در داخل و منافق متظاهر تیرشان به سنگ میخورد و مکرشان به خودشان بازمیگردد... ایران سربلندمان را دوست داریم... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس ... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرامت و شخصیتت را به چه چیزی میفروشی؟! دیشب برای دخترم که خوابش نمی‌برد سه قصه از کتاب 《قصه های خوب برای بچه های خوب》از مرحوم مهدی آذریزدی را خواندم. حقیقتا این کتاب شاهکار است. امروز صبح که کلیپ بالا را در یکی از کانال های معتبر دیدم، به یاد یکی از آن قصه ها افتادم و برای استاد آذریزدی فاتحه ای خواندم. اگر مایل بودید شما هم کلیپ را ببینید و قصه را (که در ارسال بعدی آورده ام) بخوانید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
به نام خدا قصه 《نان و حلوا》 یک روزی بود و یک روزگاری. در یکی از روزهای زمستان، یکی از علمای معروف برای نماز ظهر به مسجد رفت و در صحن مسجد قدری در آفتاب ایستاد تا گرم شود و در کنار آفتاب چهار پسربچه از شاگردان بازار نشسته بودند و ناهار می‌خوردند. یکی از آن‌ها نان و حلوا می‌خورد. دومی و سومی نان و پنیر می‌خوردند و چهارمی نان خالی می‌خورد. یکی از آن‌ها که نان و پنیر داشت به آن‌یکی که نان و حلوا داشت گفت: «من هم حلوا می‌خواهم، یک‌کمی حلوا هم به من بده.» پسرک حلوایی گفت: «اگر سگ من باشی و صدای سگ بکنی حلوا می‌دهم.» او هم مانند سگ صدایی کرد و قدری حلوا گرفت و همه خندیدند. سومی گفت: «من هم حلوا می‌خواهم، به من هم بده.» پسرک حلوا خور گفت: «اگر الاغ من باشی و صدای خر بکنی حلوا می‌دهم.» او هم مانند الاغ صدایی کرد و قدری حلوا گرفت. پسرک چهارمی که نان خالی می‌خورد گفت: «حالا که به آن‌ها حلوا دادی به من هم بده.» پسرک حلوایی گفت: «اگر گربه من باشی و معومعو بکنی حلوا می‌دهم.» جواب داد: «نه، من گربه کسی نمی‌شوم و حلوا هم می‌خواهم. تو که حاضری حلوا بدهی همین‌طوری بده.» حلوایی گفت: «نه، رسمش همین است. اگر گربه نیستی از حلوا خبری نیست. اگر حلوا می‌خواهی باید گربه من باشی.» پسرک فکری کرد و گفت: «صبر کن من از این آقا که دارد تماشا می‌کند می‌پرسم ببینم حلوا خوردن به گربه شدن ارزش دارد؟» بعد رو به مرد دانشمند کرد و گفت: «آقا، آیا به عقیده شما گربه باشم و حلوا بخورم بهتر است یا خودم باشم و نان خودم را بخورم؟» مرد دانشمند جواب داد: «فرزند عزیزم، نمی‌دانم به تو چه جوابی بدهم. تو بچه‌ای و دلت حلوا می‌خواهد و حرف‌های شما هم خیلی جدی نیست اما این را می‌دانم که من خودم سی سال است حلوا نخورده‌ام و می‌بینی که چیزی از دیگران کم ندارم و مردم هم به من احترام می‌گذارند، همسایه‌ای هم دارم که هرروز حلوا می‌خورد و پیش هیچ‌کس هم عزیز و محترم نیست.» پسرک گفت: «حالا که این‌طور است من هم نان خودم را می‌خورم و حلوا نمی‌خواهم. وقتی آدم می‌تواند سی سال حلوا نخورد صدسال هم می‌تواند. پس چرا سگ کسی باشد؟ چرا خر کسی باشد؟ چرا گربه کسی باشد؟» منبع: قصه های خوب برای بچه های خوب، مهدی آذریزدی، جلد سوم (قصه هایی از سندبادنامه و قابوس نامه) https://www.epubfa.ir/%D9%82%D8%B5%D9%87%E2%80%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AD%D9%84%D9%88%D8%A7-%D9%82%D8%B5%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%88/ قصه خوانی و انتقال ارزش ها به فرزندان را جدّی بگیریم دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از مُحیی: زندگی‌بخش
📣📣 موسسه آرمان برگزار می‌کند: بررسی و نقد منبع درسی دوره روان‌شناسی اسلامی موسسه الکرم آمریکا 📕 کتاب خودسازی: اسلام، خودبودگی و بالندگی انسان" نویسنده: دکتر محمد فاروق انتشارات دانشگاه میشیگان، ۲۰۲۱ 👨‍🏫 با ارائه جناب آقای یحیی حبیبی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) 👨‍🏫 دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) محورهای نشست: ✅حاکم بودن نگاه ایدئالیسم آلمانی به ویژه دیدگاه هگل ✅عقلانیت و ذهنیت ✅رویکرد چندرشته‌ای (فلسفی، جامعه‌شناختی، عرفانی ) ✅مراتب و شئون نفس ✅مشروط بودن بحث از سعادت به برداشت ✅هنجاری پیشینی از خودبودگی ✅تقابل معنویت و فردگرایی 🗓تاریخ: 1401/11/25 ⏰زمان: 16.00 شرکت در نشست علمی فقط به صورت آنلاین است 👨‍💻لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/u0859344576/neshasteketab 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
14011121 sabke zendegi ostad pasandideh kamarbeygi.mp3
7.7M
سلسله جلسات «سبک زندگی» در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم(ع) حجت الاسلام والمسلمین عباس پسندیده جلسه اول(سواد شاد زیستن) (۲۱ بهمن ۱۴۰۱) كانال حضرت عبدالعظيم حسنی(ع) ✅ @abdulazim_sound پیشنهاد میکنم از کانال استاد عباس پسنديده در ایتا استفاده لازم را ببرید👇 https://eitaa.com/goftarepasandide
چگونه فرزندانمان را به سمت نیکی ها سوق دهیم؟ معمولا زیاد پرسیده می شود که فرزندانمان را چطور به یا و عفاف یا کارهای و نیک دیگر (گذشت، فداکاری، انصاف، خویشتن داری و ...) ترغیب کنیم. چند مورد را خدمتتان عرض می‌کنم که ان شاءالله به کار بیایند. ذکر یک نکته لازم است که بدانیم فرزندان ما با اندوخته فطرت الهی به دنیا می‌آیند که البته برای بالفعل شدنش اقداماتی لازم است. ۱. برقراری ارتباط عاطفی: پیش شرط تأثیرگذاری بر دیگران و از جمله فرزندان، برقراری ارتباط محبّت آمیز و همراه با رأفت و عطوفت مناسب است. رابطه مناسب، شرط اثرگذاری است. ۲. حکمت: لازم است در رابطه‌ با چرایی انجام کارهای نیک دلایل منطقی و استدلال های خوبی، متناسب با سن و درک فرزندان، داشته باشيم. ۳. موعظه حسنه: چگونگی انتقال ارزشها بسیار مهم است. نیّت خیر، صدق (گفتاری و عملی و ...) ، خوشرویی و اخلاق نیکو در انتقال بسیار مؤثر است. ۴. ایجاد حس خوشایند و پرهیز از ایجاد نفرت: لازم است از ابتدای کودکی، حس خوشایندی برای انجام کارهای نیک در فرزندان ایجاد کرده و از ایجاد تنفر بپرهیزیم. ۵. پرورش حس مسئولیت پذیری، تکلیف ناگریزی و وظیفه شناسی و تعهد: به طور کلی باید در جهت ایجاد مسئولیت و تکلیف ناگریزی در فرزندانمان تلاش کنیم. ۶. برطرف کردن شبهه ها: باید برای شبهه هایی که برای فرزندانمان ایجاد می‌شود هم هشیاری داشته باشیم و هم اطلاعات درستی داشته باشیم یا دست کم به افراد مطلع ارجاع دهیم تا شبهه باقی نماند. ۷. معرفی الگوهای مناسب و شایسته برای نیکی ها: انسانها برای اجرای کارهای خود به الگوهای شایسته نگاه می‌کنند. الگوهای غیرجذاب و ناشایست، اگر لطمه نزنند، کمکی هم نمی‌کنند. ۸. پرورش کرامت نفس و اعتماد به نفس توحيدی و قدرت مقابله‌ با نظر مخالف ديگران: فرزندی که احساس کرامت نفس و اعتماد به نفس لازم را نداشته باشد ممکن است در برابر فشار دیگران زود تسلیم شود. ۹. عامل بودن والدین: دو صد گفته چون نیم کردار نیست! البته برای والدینی که می‌گويند ما عامل هستیم ولی فررندانمان عمل نمی‌کنند، رعایت موارد دیگر پیشنهاد می‌شود‌. همه موارد، حتی المقدور، در کنار هم... ۱۰. حرکت روی مرز اختیار: گاه شیوه های بیان و عمل والدین، حالت تحمیلی دارد و فرزندان از این رویه می‌گریزند‌. مهارت گفتاری و عملکردی که در عین ترغیب، احساس آزادی و اختیار را از فرزندان نگیرد نیازمند مهارت است. ۱۱. انذار و تبشیر به میزان کافی و با رویه درست! ۱۲. دعا و طلب خیر برای فرزندان از خداوند و توکل بر او: از جمله‌ دعای والدین برای فرزندان در صحیفه سجّادیه پیشنهاد می‌شود. این موارد البته احتیاج به مثال و تشریح دارند. منتها امیدوارم برای یک ارسال کفایت بکند. محیط مناسب و رزق حلال را هم اضافه کنید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
دستگیری یک دانش آموز در کانادا به دلیل بیان یک جمله که ما فقط دو جنس زن و مرد را داریم! سایت Toronto SUN چند روز پیش در گزارشی از کانادا نوشت: یک دانش آموز دبیرستانی به خاطر بیان این جمله که ما فقط دو جنس زن و مرد داریم، دستگیر شد! این دانش آموز گفته موضوع بحث در رابطه با استفاده پسران از دستشویی دختران (در برخی از این جوامع غربی، پسران ممکن است روزی تشخیص دهند دختر هستند!! و بنابراین مجاز شوند از دستشویی دختران استفاده کنند!! و دوباره نظرشان درباره جنسیتشان تغییر هم بکند!!)، ناهمنوایی جنسیتی و شیردهی مردان بوده است!!! این دانش آموز هم در بحث شرکت کرده و گفته به نظر من فقط دو جنس وجود دارد و سپس دستگیر شده است!! این سایت در انتها مینویسد: سياست بر همه چیز غلبه دارد و کل سیستم آموزشی انتاریو تا هسته پوسیده است. امروز، یکی از همکاران ارجمند که قصد سابمیت مقاله ای را در خارج از کشور داشتند، تصویری از بخش ثبت اطلاعات فردی برایم ارسال کردند که در بالا قرار داده ام. هر فرد باید هويت جنسیتی اخیر خود!، هویت جنسی و اینکه آیا خود را تراجنسیتی می داند یا نه را تکمیل کند!!! آن هم از بین گزینه های فراوان ساختگی فرهنگ غرب بی هویتی در غرب بیداد می‌کند. همه ما وظیفه داریم برای نجات انسانها از این هجمه های شیطانی قیام کنیم... منبع خبر: https://torontosun.com/opinion/columnists/lilley-catholic-high-school-student-suspended-then-arrested-for-saying-there-are-only-two-genders دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
♦️ هیپنوتیزم علم با سیاست در APA ▪️به دنبال آشوب‌های رخ داده‌ی چند ماه گذشته در کشور، ریاست انجمن روانشناسی آمریکا موسوم به انجمن روان‌شناسی آمریکا (American Psychological Association به اختصار APA) که بزرگترین سازمان علمی و حرفه‌ای روان‌شناسان در ایالات متحده است و همین‌طور بزرگترین انجمن روانشناسی در دنیا نیز محسوب می‌شود، به بخش حقوق بشر سازمان ملل نامه‌ای را تنظیم کرد و در آن نامه از وضعیت زنان و دختران ایرانی ابراز نگرانی نمود. ▫️طبق شواهد موجود این نامه به دلیل فشارهای روانشناسان ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا و ضد حکومت جمهوری اسلامی نوشته و به سازمان ملل ارسال گردید. این درحالی است که در ایام منتهی به کریسمس ۴۰ تن از زنان روانشناس ایرانی داخل کشور، که از اساتید برجسته روانشناسی هستند نامه‌ای به ریاست APA ارسال کرده و خواستار جلسه‌ای در راستای اعلام واقعیت‌های اصلی و نه سیاسی از وضعیت زنان و دختران ایران شده‌اند. علیرغم آنکه تغییر ریاست APA و نامه‌ی این اساتید به ریاست جدید داده شد، قرار به تشکیل جلسه‌ای مجازی میان اساتید روانشناسی و اعضای APAجهت بررسی و روشن شدن حقیقت وضعیت زنان ایرانی شد. ▫️اما در کمال تعجب، جلسه بدون هیچ دلیل و توضیحی لغو گردید و مجدد ادعای سیاسی خانم دکتر صاحبی، روانشناس ایرانی‌الاصل مقیم آمریکا و از اعضای APA، در سر تیتر اخبار APA قرار گرفت". ▫️به نظر می‌رسد هرچه زمان بیشتری از غائله‌ی موسوم به زن، زندگی، آزادی میگذرد، چهره‌ی حقیقی آن با روشن شدن ابعاد مختلف برخوردهای بین المللی و حتی علمی با زنان ایرانی مشخص می‌گردد. اینکه زنان ایرانی متخصص روانشناسی در ایران، کرسی‌های علمی و دانشگاهی را فتح کردند، مستقیما از اوضاع زنان و دختران ایرانی آگاه هستند و از یک نهاد بین المللی که داعیه‌دار نگرانی وضعیت زنان و دختران ایرانی است خواستار تریبونی بدور از بازی های سیاسی و در چارچوب های علمی می‌باشد اما با بی‌اعتنایی آن نهاد نگران! مواجه می‌شود، رسما صدایشان بایکوت می‌شود بیانگر آن است که مسئله‌ی آمریکا و حتی آن روانشناسانی که در APA ادعای دوستی با هموطنان ایرانی‌شان را دارند، بشر دوستی نیست بلکه تنها میل سیری‌ناپذیر به قدرت و سیطره‌ای است که نظام مستکبر آمریکا کما فی‌السابق نسبت به ایران و ایرانیان روا می‌دارد. 🔻در ادامه یادداشت تکمیلی و تحلیل خانم دکتر فاطمه فیاض فوق دکترای روانشناسی سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا را که از نویسندگان نامه به APA بوده‌اند می‌خوانیم. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir| دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔺 آمریکای ناکام مانده در پروپاگاندا 🔹پروپاگاندای رسانه‌ای امریکا، این بار روانشناسان را خرج کرد تا برای تلاش خود برای تخریب وضعیت زنان در ایران از هر ظرفیتی استفاده کرده باشد. . 🔹دکتر دیویس که رئیس جدید انجمن روانشناسان امریکا بود و تازه چند روز بود به این صندلی پیوسته بود، خیلی مشتاقانه به ما پاسخ داد و گفت: «دوست دارم یک جلسه ارائه مجازی (Virtual presentation) و وبینار با هم داشته باشیم. . 🔹قضاوت ساده است چون تشخیص اینکه انجمن روانشناسان آمریکا به نامه با سند رای داده است یا نامه با استنادات غیرواقعی کار ساده ایست. . ✍🏻ادامه مطلب را در سایت جنس اول بخوانید: https://jenseavval.com/2022-12-29/ . 🚸جنس اول| رسانه زنان و زیست جنسی https://eitaa.com/joinchat/1736638675C96dbe5b0e6 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
محافظت در برابر ▪️سایت پاب مد در مقاله ای پیرامون تاثیر حجاب اسلامی بر روی افسردگی در زنان می نویسد: ‌‌● Some Western feminists argue that veiling is an oppressive behavior that negatively affects women by, for example, engendering depression. This article tests this hypothesis with a national sample of American Muslim women (N = 194). The results of the regression analysis did not support the hypothesis. In other words, wearing the hijab appears to be a protective factor in the area of depression. ‌‌● ترجمه: برخی از فمنیست های غربی می گویند که [داشتن] حجاب یک عمل ناراحت‌کننده است که تاثیرات منفی ای مثل ایجاد افسردگی بر روی زنان دارد، این مقاله این فرضیه را با ‌الگویی جهانی، از طریق ۱۹۴ نفر از زنان مسلمان آمریکایی می آزماید. نتیجه آنالیز ها از فرضیه فمنیست های غربی [مبنی بر ناراحت کننده بودن‌حجاب برای زنان] حمایت نکرد. نه تنها حجاب با افسردگی بیشتر مرتبط نبود، بلکه حجاب با افسردگی کمتر ارتباط داشت. به بیان دیگر حجاب [اسلامی] یک‌عامل محافظت کننده دربرابر افسردگی است! پژوهشگران باید توجه داشته باشند که چنین نتیجه ای، با وجود پروپاگاندای غرب علیه زنان مسلمان و حجاب، چه معنایی دارد! 🌐 ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28505358 🆘 @Roshangari_ir 🔜 Rubika.ir/roshangari_ir دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
نامه ضد ایرانی انجمن روانشناسی آمریکا و پاسخ روانشناسان ایرانی برنامه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ را در تلوبیون ببینید👇 http://www.telewebion.com/episode/0x561179d حدود دقایق ۲۴ تا ۳۰ و توضیحات خانم دکتر مهرنسا شهابی👆 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
30.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل روانشناختی رهبر انقلاب از دو نوع نگاه متفاوت به نقاط قوت و ضعف نگاه انقلابی در مقابل نگاه ارتجاعی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
❇️ اولین رویداد ناجی در یزد ♨️هم افزایی و تجربه نوردی ماماها و فعالان مردمی حیات جنین 🔻با حضور 🔹خانم مصباح ⬅️ " ناجی شو از قم" 🔹خانم قاضی سعید ⬅️ "حسنا از تهران " 🔹خانم صمدانی ⬅️ "ناجیان جنین اصفهان" 🔹 حجه الاسلام عابدی⬅️ احکام سقط 🗓۱ و ۲ اسفند ماه 🕛صبح ۱۳-۸ یا عصر ۲۰:۳۰ - ۱۵:۳۰ 📌صفائیه، خیابان تیمسار فلاحی، خ ۱۵ (بوعلی)، سالن همایش باقرالعلوم ✅جهت کسب اطلاعات و ثبت نام ارسال "ناجی" به سرشماره ▶️ ۱۰۰۰۱۰۰۰۷۲ ✅ لینک پرس لاین جهت ثبت‌نام ▶️ https://survey.porsline.ir/s/OlMZYlJf ✅آیدی پاسخگو به سوالات شما ▶️http://Eitaa.com/Z_kh777 ✅گروه مردمی ناجی جوانه ها ▶️ http://Eitaa.com/najijavaneha
طرح مطالعاتی حکمت متعالیه با تاکید بر کتب شهید مطهری (ویژه دانش آموخـــتگان روانشـــناسی، مشــــاوره و علوم تربیتی) باتوجه به تاکید اساتید بزرگوار بر غنی سازی فکری دانش آموختگان محترم و لزوم داشتن دید صحیح نسبت به مبانی اسلامی جهت برداشتن گامهای موثر در تولید علوم انسانی و خدمت رسانی شایسته در جامعه اسلامی؛ طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری با تاکید ویژه بر جنبه های روانشناختی با همکاری گروه پرواز و موسسه فتوحات، برگزار می گردد. ✅ شرکت رایگان برای اعضاء محترم دوره ۹۰۰ ساعته. ✅ بهره مندی از تدریس اساتید کارآزموده آثار استاد. ✅ پشتیبانی از شرکت کنندگان جهت برنامه ریزی، گروه بندی و مباحثه تخصصی. 📚 تخفیف ۵۰ درصدی کتب استاد مطهری. جهت ثبت نام تا هفدهم اسفند ماه نام و نام خانوادگی و رشته تحصیلی خود را به آی دی زیر ارسال بفرمایید. @parvaz1400 دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🔰هشتمین دورۀ جامعِ آموزش منظومۀ فکری رهبر انقلاب این دورۀ آموزشی، شما را در عرصۀ جهاد تبیین، توانمند می‌سازد. 💢این دورۀ آموزشی، در سه بخشِ منظومۀ معرفتی، منظومۀ ارزشی و منظومۀ کنشی برگزار می‌گردد. 🔸مزایا: ۱. بهره‌مندی از اساتید برجسته ۲. بهره‌مندی از تخفیف جهت شرکت در دوره‌های آموزشی روش مطالعه، تندخوانی، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی ۳. امکان شرکت در دوره‌های تخصصی سطح دو در رشته‌های مختلف ۴. اعطای گواهینامه 🔹زمان ثبت‌نام: یکم تا نوزدهم اسفندماه ۱۴۰۱ 🔸هزینه ثبت‌نام برای هر بخش: شصت هزارتومان 🔹شروع دورۀ آموزشی: بیست و ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ ▫️ثبت‌نام در پایگاه مجموعۀ تبیین با پیوند زیر🔻 https://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab/maaref8 ▫️راه ارتباطی(ایتا): @manzome1 📌مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری @t_manzome_f_r
هدایت شده از گفتار پسندیده
🔴 نشست فرهنگی 📖 با موضوع: خویشتنداری جنسی در غرب 🎙 با سخنرانی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده (استاد دانشگاه قرآن و حدیث) 🕐 زمان: یکشنبه ۷ اسفندماه، ساعت ۱۳ 📌 تالار شیخ طوسی(ره) شعبه تهران این نشست به‌صورت آنلاین از طریق لینک زیر برگزار می شود: https://vc1.qhu.ac.ir/romv4qyy7y22 لینک صفحات مجازی👇👇 🆔 https://eitaa.com/goftarepasandide 🆔https://t.me/goftar_pasandide
هدایت شده از فاطمه جوادزاده
*با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی به‌زودی منتشر می‌شود* 📚کتاب *اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم* 🖌مؤلف: دکتر سیدعلی حسینی زاده (دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 📖 ناشر همکار : دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی 📝 *چکیده کتاب* : هر نظام تربیتی دست‌کم متشکل از چهار عنصر اصلی مبانی، اهداف، اصول و روش‌های تربیتی است. مبانی از داشته‌های متربی سخن می‌گویند و اهداف از نداشته‌ها و آنچه باید به آنها دست یافت. در این میان مربیان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت با تمسک به اصول تربیتی و با به‌کارگیری روش‌های تربیتی می‌کوشند تا بر پایه مبانی به اهداف تربیت دست یابند. از این‌رو اصول و روش‌های تربیتی از جمله مهم‌ترین بایدهای تربیتی است که باید به دست مربیان و دست‌اندرکاران امر تربیت اجرایی شوند تا اهداف تربیتی تحقق یابد. پس اصول و روش‌های تربیتی نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارند. در این کتاب مهم‌ترین اصول تربیتی قرآن‌کریم، چون اصل محبت، تکریم و احترام، رفق و مدارا، عدالت و اعتدال و نظارت و مراقبت و نیز مهم‌ترین روش‌های تربیتی قرآن کریم، مانند تذکر، موعظه، امر و نهی، عفو گذشت، الگویی، قصه و داستان و .... بررسی شده است و از مفهوم، مبانی، شرایط، کارکردها و آسیب‌های آنها سخن به میان آمده است. --------------- 🔻کتاب نما: https://eitaa.com/ketabnama_rihu 🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا: https://eitaa.com/rihu_ac_ir
هدایت شده از فاطمه جوادزاده
36.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم نشست علمی نقد کتاب 📕خودسازی: اسلام، خودبودگی و بالندگی انسان منبع درسی دوره روان‌شناسی اسلامی موسسه الکرم آمریکا 👨‍🏫با ارائه جناب آقای یحیی حبیبی (پژوهشگر و دانشجوی دکتری روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) 👨‍🏫دبیر جلسه: دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ♨️بخش اول ♨️ جهت دسترسی به بخش‌های دیگر به کانال مؤسسه آرمان مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/armanpsy_ir 🌿🌺🍃🌸🌿 🆔 eitaa.com/Mohyiee
دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی انتخاب کتاب «مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی» را به عنوان اثر شایسته تقدیر در بیست و چهارمین کتاب سال حوزه به مؤلف محترم حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای محمدرضا سالاری‌فر و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبریک و تهنیت عرض می کند. این اثر ارزشمند در سال 1400 با همکاری مشترک دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است. 🔴چکیده: این کتاب به معرفی روش و فنون مناسب ارتباطی بین همسران بر اساس متون اسلامی و روانشناسی خانواده می‌پردازد. مهارت‌های زندگی عبارت است از توانایی لازم برای رفتار مثبت و سازگارانه که به فرد توان رویارویی مؤثر با چالش‌های زندگی روزانه را می‌دهد و او را قادر می‌سازد تا دانش، ارزش‌ها و نگرش‌های خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل کند. زوجین دو دسته مهارت‌ نیاز دارند: مهارت‌های عمومی که در زندگی هر فرد به کار می‌آید. مهارت‌های ویژه روابط زن و شوهر که به پویایی‌های روابط‌شان مربوط است. این اثر با توجه به تحقیقات قبلی در زمینه مهارت‌های زناشویی و کتب اسلامی در اخلاق خانوادگی، چهارده مهارت در این زمینه ارائه کرده است. @hdabirkhane @research_hu