🔆 صبر در قرآن مجید یک معنا دارد و در نظر مردم عامی معنای دیگری. صبر در قرآن بهمعنای مقاومت و ایستادگی در برابر انواع شداید و مشکلات است ولی در قاموس مردم عامی بهمعنای دست روی دست گذاشتن و بهانتظار نشستن است.
🔆 صبر در قرآن جنبه مثبت دارد و اراده و نیرو میخواهد ولی در نظر مردم عادی جنبه منفی دارد، زیرا از خود دفاع نکردن و تسلیم حوادث شدن مظهر بیارادگی و سستی است.
📗شهید مطهری،کتاب حکمت ها و اندرزها، ص ۱۱۶.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸
🔳در ترویج معارف اهل بیت سهیم باشید.
🆔 @mabaniroshd
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شناخت درست و صحیح مفاهیم اسلامی مرتبط با حیطه روانشناسی، از جمله کارهای بسیار مهم برای پژوهشگران رشته است
یکی از کتاب های جالب و مفید در این باره، اخلاق پژوهی حدیثی دکتر عباس پسندیده است
http://eitaa.com/islamic_psychology
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#پنل_روان_شناسی #رویداد_های_بین_المللی
#کرونا #معنویت_خداسو
30 اردیبهشت ماه؛
همراه با اساتید مطرح ملی و بین المللی #روانشناسی در کنفرانس بین المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا»؛
لینک جلسات : vc.rihu.ac.ir/ch/gos
برنامه کنفرانس : rihu.ac.ir/fa/news/37432
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
PSY_Volume 14_Issue 27_Pages 41-73.pdf
438.2K
*روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی: مبانی نظری و مراحل اجرا*
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده: دکتر محمدصادق شجاعی
استادیار روانشناسی جامعة المصطفی العالمیه
چکیده
این پژوهش با هدف معرفی روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی و کاربرد آن در پژوهشهای روانشناختی با رویکرد اسلامی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی−تحلیلی و به منظور توسعه ابزار میباشد. روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی از مطالعات زبانشناسی، نظریه حوزههای معنایی و تلاشهای به عمل آمده در فهم متون دینی (ادبی، اصولی و تفسیری) مشتق میشود و دارای یک اصل بنیادی و نُه اصل فرعی است که در چهار مرحله (مشاهده نظاممند، غرقه شدن در محتوا، صورتبندی دادهها، بازبینی نهایی و ارائه گزارش) به اجرا گذاشته میشود. هر مرحله نیز از چندین گام تشکیل شده است. پایه و اساس تحلیل کیفی محتوای متون دینی، پردازش فعال متن است که در آن پژوهشگر دادههای متنی (مفاهیم، گزارههای متون دینی) را آنقدر کندوکاو و تحلیل میکند تا به ساختهای کلی معنا دست یابد. منظور از پردازش فعال متن عبارت از عملیاتی است که طی آن دادهها گردآوری، تجزیه و تحلیل، طبقهبندی و به شکل تازهای کنار یکدیگر قرار داده میشوند. هدف اصلی پژوهش این است که پژوهشگر از یکسری مفاهیم و گزارههای متون دینی به فهم و استنباطهای روانشناختی دست یابد؛ بنابراین، پردازش متن با توصیف و تحلیلهای عمومی شروع و به تحلیلهای عمیقتر، پیچیدهتر، انتزاعی و معنایی میانجامد.
http://eitaa.com/islamic_psychology
هدایت شده از انجمن روانشناسی اسلامی
فراخوان مقاله
ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی
مهلت ارسال چکیده مقالات
۳۱خرداد ماه ۱۴۰۰
مهلت ارسال اصل مقاله
۳۱مرداد ۱۴۰۰
زمان برگزاری
آبان ماه ۱۴۰۰
علاقمندان و پژوهشگران میتوانند آثار خود را برای ادمین کانال انجمن روانشناسی اسلامی ارسال نمایند.
با تشکر 🌺
انجمن روانشناسی اسلامی
@islamicpa
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
♨️💢👩🏻🎓
#پژوهشگاه_حوزه_و_دانشگاه (وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) از میان #خواهران، برای سال تحصیلی 1401-1400 در مقطع #دکتری رشتههای جامعهشناسی، روانشناسی، فلسفه تعلیم و تربیت، و مدیریت دولتی #دانشجو میپذیرد.
دفترچه راهنما و لینک ثبت نام:
https://rihu.ac.ir/fa/page/173
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
2.mp3
41.73M
🔸🔸🔸🔸
صوت #نشست_علمی
روش شناسی روانشناسی اسلامی
با ارائه حجتالاسلام دکتر محمد صادق شجاعی
بخش دوم
با تشکر 🌺
انجمن روانشناسی اسلامی
@islamicpa
1.mp3
50.84M
🔸🔸🔸🔸
صوت #نشست_علمی
روش شناسی روانشناسی اسلامی
با ارائه حجتالاسلام دکتر محمد صادق شجاعی
بخش اول
با تشکر 🌺
انجمن روانشناسی اسلامی
@islamicpa
بسمه تعالي
پيرامون مباحث اخير كشور، چند نكته خلاصه به ذهنم رسيد:
1. اول مشاركت بالا، بعد انتخاب اصلح، برداشت بنده از صحبتهاي رهبر معظم انقلاب است.
2. در هيچ كشور منطقي و موجهي، كساني كه قانون اساسي شان را قبول ندارند، براي كانديداتوري احيانا اجازه ورود هم پيدا نمي كنند. اما در كشور ما تقريبا با هر نظري، افراد مي توانند اعلام كانديداتوري كنند.
3. ظاهرا تنها نظامي كه قانون اساسي خود را در معرض آراي مردمي گذاشت، آن هم با تاكيد رهبر كبير انقلاب، نظام جمهوري اسلامي است. در همه پرسي 11 و 12 آذر 1358، با مشاركت 75 درصدي مردم، بيش از 99 درصد مردم به قانون اساسي راي مثبت دادند.
4. ميزان مشاركت مردمي در كشور ما تا كنون، به ويژه براي انتخابات رياست جمهوري، بالا و قابل دفاع بوده است. اين ميزان مشاركت، در كمتر كشورهايي قابل ملاحظه است.
5. رقم مشاركت مردمي در كشور ما، با وجود اينهمه هجمه عليه حضور مردم در انتخابات، حقيقتا ستودني است.
6. نبايد بي جهت، با اقدامات نسنجيده يا حرف هاي نادرست، مشاركت مردمي را كم اهميت قلمداد كرد.
7. نبايد به كساني كه مسببان اصلي كاهش احتمالي حضور هستند مهلت داده شود تا از پاسخگويي فرار كنند. بخش مهمی از اين كاهش احتمالي، به پيش از اعلام نظر شوراي نگهبان باز ميگردد.
8. شوراي نگهبان وظيفه دارد طبق قانون عمل كند. اما اينكه سوالات و ابهامات مردم پاسخ شايسته اي دريافت كند، حق مردم است.
9. در بسياري كشورها، مثل امريكا، پيش از معرفي نامزدهاي نهايي، درون حزب افراد غربال مي شوند و نفرات نهايي معرفي مي گردند. در عمل، كساني كه در اين حزب هاي اصلي (دموكرات و جمهوري خواه) نباشند، اتفاق خاصي برايشان رخ نمي دهد. اين احزاب هم بايد پايبندي هاي خاصي داشته باشند و خطوط قرمزي برايشان تعريف شده است.
10. اينكه فردي قبلا شرايطش براي مقامي احراز شده و حالا نشده، يا به عكس آن، هميشه نبايد به ديد منفي مورد بررسي واقع شود. ملاك حال فعلي است و اين مي تواند نشانه پويايي روند گزينشي باشد؛ اما برخي ابهامات در اين خصوص بايد به درستي و با دقت پاسخ داده شوند تا كسي سوء استفاده نكند.
11. اين تناقض بزرگي به نظر ميرسد كه افرادي كانديدا شوند كه از اساس برخي ساختارهاي اصلي نظام را قبول ندارند، و تمايل دارند از طريق همين ساختارها هم ورود كنند.
12. فراموش نكنيم كه انتقادمان اگر مخرب باشد، ما هم در تخريب سهيم خواهيم بود و اگر سازنده باشد، مي تواند در جهت تقويت نظام باشد.
با آرزوي مشاركت مردمي بالا و انتخاب فرد اصلح براي ساختن كشوري آباد و آزاد و حفظ و تقويت جمهوريت و اسلاميت نظام
محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
🔸🔹🔶کرسی علمی ترویجی🔶🔹🔸
با موضوع: چیستی روانشناسی اسلامی با رویکرد جامعه نگر
🔹ارائه دهنده: دکتر کاویانی
🔸ناقدان: دکتر شجاعی و دکتر نارویی
🔹مدیر جلسه: دکتر فتحعلیخانی
دوشنبه 10 خرداد از ساعت 17 الی 19
به صورت مجازی
#لینک_جلسه
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2
با تشکر 🌺
انجمن روانشناسی اسلامی
@islamicpa
http://eitaa.com/islamic_psychology
اندر حکایت مناظرات انتخاباتی
یکی از تکنیک های زوج درمانی این است که زوجی که نسبت به یکدیگر بدبینی شدیدی دارند و از خودمهارگری لازم جهت خویشتنداری نیز برخوردار نیستند، در بازه زمانی معینی تکلیف می شوند تا هر چه می خواهند به هم بگویند! بدون اینکه کسی خود را مسئول بیان گفته ها بداند و بدون اینکه کسی خود را مسئول پاسخگویی بداند! حتی در این تکنیک بعضا پیشنهاد می شود اگر اتهام یا نسبتی به ذهنشان نیامد، اتهامهایی ببافند!! هدف صرفا عصبانی کردن طرف مقابل در قالب یک《بازی تناقضی》است
گرچه ارادتی به این تکنیک ندارم و تاکنون هم آن را به کسی پیشنهاد نداده ام، اما اینطور به نظرم میرسد که اگر قرار باشد دو شرط زیر (که یکی از آنها مربوط به نامزدها و دیگری مربوط به نهادهای نظارتی است) در مناظره ها وجود نداشته باشد، این تکنیک برای مناظره های ما بی کاربرد نباشد!
دو شرط یادشده عبارتند از:
۱. تقوا و خویشتنداری نامزدها که مانع شود تا اتهام زنی های ناروا انجام بدهند
۲. عدم پیگیری صحت و سقم اتهامات توسط نهادهای نظارتی مسئول
اگر حقیقتا برخی نامزدهای انتخاباتی خویشتنداری لازم را جهت اتهام زنی ناروا با سایرین ندارند، و قرار هم نیست بعدا در خصوص تاثیرات چنین اتهام زنی هایی از ایشان سوالی پرسیده شود، و قرار نیست تاثیر این اتهام زنی ها بر انتخاب مردم، دیدشان نسبت به نظام، آینده کشور و ... سنجیده شود، و درمجموع قرار نیست کسی مسئول صحبتهایش باشد و بلکه قرار نیست مسئول عملکردش پس از تصدی سمت باشد، پس بهتر است زمانی را برای نامزدهایی که آمده اند تا با تخریب و اتهام زنی کار را پیش ببرند در نظر بگیرند. در بازه زمانی اتهام زنی، نه کسی مسئول حرفهای خود باشد و نه کسی مسئول پاسخگویی. حتی اگر کم آورد، نسبتهایی را ببافد فقط با قصد عصبانیت طرف مقابل در قالب یک بازی!
اما در غیر این بازه مشخص، هر کس نسبت و اتهامی روا داشت، یا آن را اثبات کند و یا اگر اثبات نکرد از مناظره کنار گذاشته شود!
گرچه برخی صحبتها کلی بودند و لازم است بیشتر تبیین و تشریح شوند، اما به طور کلی تشکر میکنم از نامزدهای محترم و باشخصیتی که هم برنامه از خود ارائه دادند و هم اتهام زنی بیجا نکردند و هم در برابر اتهامات ناروا خویشتندار بودند. به نظر بنده، این افراد قابل تحسین هستند.
محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 اصل تربیتی بسیار مهم در این روزها
💡 آسیب های مواجه شدن کودکان با بحثهای سیاسی
👈 دنیای کودکان را ناامن و پر اضطراب نکنیم...
👥 استاد احمدرضا #اخوت
⏱️ 3 دقیقه
#اصول_تربیت_کودک_طیب
#پادکست #رادینور
🕋 @NasleTohidi
http://eitaa.com/islamic_psychology
بسمه تعالی
آیا مناظره ای که نه طرح سوالش اصولی باشد و نه شیوه پاسخگویی و نه حتی چینش صندلی هایش! بیش از آنکه به شناخت ما کمک کند، فضا را غبارآلودتر نمی کند؟
برخی ابهامات و سوالات ما در حیطه اجتماعی فرهنگی که نیاز به بحث و مناظره حقیقی دارد اینهاست👇
چه بر سر اقتصاد و فرهنگ کشور آمده که جوان ما به جای فرهنگ کوشش و تلاش جهت رسیدن به موفقیت، رو به اقداماتی آورده که یک شبه او را از صفر به صد برساند؟! (مثل بورس، ارز دیجیتال و ...)
چگونه است در شرایطی که مردم در اصل تشکیل خانواده و فرزندآوری مساله دارند، برخی نامزدها مساله اصلی را پیامک حجاب عنوان می کنند؟
چگونه است در شرایطی که با این رشد جمعیتی، در بیست سال آینده جوانی برایمان باقی نمی ماند، کسی درباره سالمندان آینده سوالی نمیپرسد؟!
اینکه از فشار اقتصادی، اشتغال به برخی بانوان تحمیل شده، عدالت جنسیتی است یا فشار معیشتی؟!
برای اینهمه فرزند معصوم که باید به مهدهای کودک سپرده شوند، برنامه ای هست؟!
سوال این نیست که فضای مجازی فیلتر بشود یا نشود! دغدغه والدین این است که چه کنیم فرزندانمان در فضای مجازی امنیت داشته باشند؟! راهکاری جز رهاسازی اینترنت و فیلترینگ دارید؟!
در مناظره فرهنگی_اجتماعی حقیقتا از تغییرات در《سبک زندگی》نباید سوالاتی طرح شود؟!
و دهها پرسش و ابهام اساسی دیگر!
این طراحی سوالات و این نحو مناظره، جز اتلاف وقت و هزینه و سرمایه و شنیدن متلک های تکراری جناح ها به هم چه عایدی دارد؟!
اینکه صدا و سیما و نهادهای دخیل در طراحی سوالات و شیوه چینش صندلی ها و مناظره اینقدر ضعیف عمل کرده اند، نشانه اختلالی در برخی دستگاهها نیست؟
تا مساله به درستی شناخته نشود، مناظره چه معنایی دارد؟!
البته این نگرانی ها، دغدغه برخی نامزدهای محترم نیز بود
http://eitaa.com/islamic_psychology
شبکه اشراق استان اصفهان برگزار میکند:
🍃 مبانی و درمان افسردگی از منظر قرآن کریم
🍃 پرسش و پاسخ پیرامون روش شناسی پژوهش
👈 ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵
👈 ۳ تیرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵
https://online.lmskaran.com/ch/1108-18497-daneh.ir
http://eitaa.com/islamic_psychology
📢نگاهی روان شناختی به مناظره های انتخاباتی
🇮🇷✅🇮🇷✅🇮🇷
سخنران: دکتر اصغری نکاح
دانشیار روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
🔰پنج شنبه ۱۴۰۰/۳/۲۰ ساعت: ۱۸
📌جهت شرکت در سخنرانی بر روی لینک زیر کلیک کنید. سپس گزینه مهمان را فشار دهید. در صورت بروز مشکل، لینک را کپی کرده و از طریق گوگل کروم وارد شوید.
https://www.skyroom.online/ch/asemani1400/entekhabat14004
http://eitaa.com/islamic_psychology
برای حفظ بنیان خانواده و امنیت فرزندانمان باید قیام کنیم!
هشدار بسیار جدّی👇
منتظر حذف طبقه پارافیلیا از دی اس ام (راهنمای امریکایی تشخیصی و آماری اختلالات روانی) باشید
امروزه حذف یک اختلال از Dsm، پیامدهای بسیار عجیبی در بر دارد.
حذف همجنسگرایی از دی اس ام، معادل حقوقی همچون ازدواج و ... برای همجنسگرایان شده است
حرکت مستقل در راستای معرفی منبعی جهت بیماری های روانی، با چشم انداز فرهنگی_بومی و دینی، یک ضرورت محسوب می شود.
پیش از اینکه اوضاع از کنترل خارج شود، باید اقدام نمود.
باور کنیم در جامعه غرب، مسائل جنسی از کنترل خارج شده و اگر ما دیر بجنبیم، دیر یا زود ما نیز دچار خواهیم شد
رها بودن اینترنت و فضاهایی چون اینستاگرام برای نوجوانان ما حقیقتا خطرآفرین است
امنیت در فضای مجازی برای فرزندان مان باید به مطالبه ای همگانی و جدّی تبدیل شود
🚨👈آیا والدین ما برای امنیت فرزندان خود در فضای مجازی مطالبه ندارند؟!
شاید یکی از بهترین فرصت ها برای چنین مطالبه ای، زمان نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری باشد
منبع مطلب تصویر:
شرح حال بیماران بر اساس Dsm_5، جان و. بارن هیل، ترجمه رضاعی، منایی و شاملو، ص ۴۳۸
محسن عزیزی ابرقوئی
#امنیت_فرزندان_در_فضای_مجازی
#فرزند_من_امنیت_میخواهد
http://eitaa.com/islamic_psychology
👈شش دهه پس از آزادی جنسی در غرب، چشم و دل ایشان سیر شد!
گزارش تازه منتشرشده ofsted از آزار جنسی در مدارس و دانشگاه های بریتانیا
آزادی جنسی در قالبهایی چون رواج پورنوگرافی، جنسی نمایش دادن دختران در غرب، پذیرش گرایشهای مختلف جنسی و دلایل متعدد دیگر، عاملین اصلی این فجایع در غرب هستند (جزوه گروه ضربت apa در ارتباط با پیامدهای جنسی کردن دختران اعترافی دیرهنگام در این باره محسوب می شود)
بی بی سی اما به جای بررسی چنین دلایلی، به یکباره نگران ایران شده و در ویدیویی که مشخص نیست چرا!، به جای پرداختن به دلایل، به راهکارهایی همچون اجرای سند ۲۰۳۰ پرداخته و شناسایی مسئولین ایرانی مخالف آن پرداخته است
غرب در مسائل جنسی از هم پاشیده است و کاری از دستش ساخته نیست
ماییم که باید خود را دریابیم...
از ما گفتن...
ان شاءالله در کتاب در دست تالیف پیرامون مساله همجنسگرایی، در این باره بیشتر خواهم نوشت
🚨👈فایل کامل گزارش ۲۰۲۱ ofsted را در ارسال بعدی دریافت کنید ...
محسن عزیزی ابرقوئی
http://eitaa.com/islamic_psychology
فرصتی عالی جهت طرح ریزی یک برنامه تغییر و اصلاح رفتار با رویکرد اسلامی👆
http://eitaa.com/islamic_psychology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونه ای از رفتار جراتمندانه و صراحت در اسلام👆
http://eitaa.com/islamic_psychology
🎁وبینار تحلیلی روانشناختی بر انتخاب
با حضور اساتید دانشگاه علامه طباطبایی
🥇دکتر معصومه اسمعیلی
🥇دکتر کیومرث فرح بخش
🥇دکتر جواد خدادادی
تاریخ برگزاری: امشب چهارشنبه ۲۶ خرداد
ساعت ۲۱ الی ۲۲/۳۰
در محیط اسکای روم
درصورت نیاز به شماره های ۰۹۰۱۱۰۸۹۸۵۸ یا ۰۹۰۱۶۴۲۰۰۹۰ در واتساپ پیام دهید
http://eitaa.com/islamic_psychology
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
✍️ #چه_کسی_آینده_مرا_میدزدد!
❇️ #انتخابگری عیار انسان رشدیافته است.
انسانهایی که رشد و ترقی را نمیخواهند؛ همواره در #جبر_روانی_اجتماعی میمانند.
💥تو مختاری: میتوانی تصمیمی برای انتخاب نداشته باشی! میتوانی بیتفاوت بمانی!
امّا حتماً این را هم میدانی که اگر تو برای خودت تصمیم نگیری، یعنی میخواهی دیگران برای تو #هر تصمیمی بگیرند!
و این
یعنی که تو #رشدیافتگی خودت، خانوادهات، و جامعهات را به عقب میاندازی!
یعنی که میخواهی در حسرت پیشرفت دیگران بمانی!
اما من که میدانم برای تو سرنوشت وطنت؛ چون جان و تنت عزیز است!
🤔میگویی چه فایدهای دارد؛ این همه انتخاب کردهام؛ چه شده است؟!
این را تو نمیگویی!
به تو القاء کردهاند!
این یأس از تو نیست؛ این #درماندگی است که به تو #آموختهاند؛ همانهایی که میخواهند تو رشدنایافته بمانی!
و الاّ مگر میشود تو تصمیم گرفته باشی؛ خودت انتخاب کرده باشی؛ آن وقت دیگران جایگاهی برای تو قائل نشده باشند؟!
تردید نکن!
هر وقت تو دست به انتخاب زدهای؛ یک گام خودت و جامعهات را به جلو بردهای!
اگر انتخاب تو فایدهای ندارد؛ چرا #دزدان_پیشرفت_تو مدام درِ گوشت
زمزمه میکنند که «انتخاب نکن!»
دزدان پیشرفت تو؛ به تو القاء میکنند که «ببین! نه نانت گرمتر شد و نه آبت سردتر، برای چه انتخاب میکنی؟!»
میخواهند القاء کنند «چون انتخابت محصول دم ِدستی نداشته؛ پس ثمر ندارد!»
امّا مگر نمیدانی آنها میخواهند تو از #جبر به #انتخاب درنیایی؛ تا رشد نکنی!
💥💥به دیگران نشان بده که من هم قدرت انتخاب دارم؛
قصد رشد دارم!
درمانده نیستم!
و
سرنوشت سازم!
#وطنم_جان_و_تنم
#سرنوشت_کشورم
#انتخابات_ریاست_جمهوری_1400
#تواصی_به_حق
🌿🌿🌺🌺🍃🌸🌸🌿🌿
#نوشتارهای_حمید_رفیعی_هنر
eitaa.com/Mohyiee