استاد محترم وهمکار ارجمند:اخوان آقايان محمد وعلي الله اكبري (زیدعزهم ).
با نهایت تأسف و تأثر درگذشت پدر گرامیتان را تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم غفران واسعه و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل مسئلت می نمائیم. رياست ،معاونين ،مديران وهمکاران شما در مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره وتمدن اسلامی
اخوان محترم الله اكبري (زیدعزهم ).
با نهایت تأسف و تأثر درگذشت پدر گرامیتان را تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم غفران واسعه و برای شما و سایر بازماندگان صبر جمیل مسئلت می نمائیم. معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره وتمدن اسلامی
انا لله و انا الیه راجعون
اخوان محترم الله اکبری (زید عزهم)
با نهایت تاثر و تاسف درگذشت پدر گرامیتان را به شما و خانوده محترم تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت می نماییم
معاونت آموزش مجتمع تاریخ
هدایت شده از مظفر(مصطفی) اسماعیل زاده
انا لله و انا الیه راجعون
صدیق ارجمند و همکار گرامی
جناب استاد علی الله اکبری
غم فقدان پدر را به شما تسلیت میگویم.
برایتان صبر و اجر و برای آن مرحوم غفران خداوندی مسألت می کنم.
تسلیت تسلیت تسلیت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم 6.1 MB
🎥 #کلیپ_تصویری
🔰 وقایع روز 24 ذی الحجه
➖مباهله
➖نزول آیه ولایت
➖حدیث شریف کساء
ست. اسقف نگاهي کرد و گفت: من مردي را مي بينم که مصمم و باجرأت در مباهله است، و مي ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلاي عظيمي بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: اي ابوالقاسم ما با تو مباهله نخواهيم کرد، بيا با هم صلح کنيم، و پس از آن، آنان حاضر شدند به شرايط ذمه تن در دهند.
📚تفسیر فخر رازی ج8 ص10
📚تفسیر قرطبی ج2 ص1346
📚روح البیان ج2 ص44
📚روح المعانی ج3 ص188
📚بحر المحیط ج2 ص472
🔰روایات #فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنت و منابع اهل بیت علیهم السلام آمده است که با صراحت می گوید: آیه مباهله درباره علی علیه السلام و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است از جلمه:
👌 در صحیح مسلم در کتاب فضائل الصحابه در باب فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام از سعد بن ابی وقاص نقل شده که معاویه به سعد گفت: چرا ابوتراب علی را سب و دشنام نمی دهی؟ گفت: من سه سخن از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله به یاد دارم که به خاطر آنها نمی توانم علی علیه السلام را دشنام دهم! و اگر یکی از آنها برای من باشد بهتر از تعداد زیادی اشتران سرخ مو است- این حیوان از گرانبهاترین سرمایه های عرب محسوب می شد- سپس داستان حدیث منزلت (در جنگ تبوک) و داستان پرچم دادن به دست علی علیه السلام در جنگ خیبر را ذکر می کند، و بعد می افزاید:
«هنگامی که آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اینها اهل بیت من هستند». (و مصداق این آیه اند)
📚صحیح مسلم ج4 ص1871
👌 این حدیث را گروه دیگری از بزرگان اهل سنت نقل کرده اند مانند:
📚ترمذی در صحیح خود ج5 ص638
📚 احمد حنبل در مسند ج1 ص185
📚 بیهقی در السنن الکبری ج1 ص291
📚سیوطی در دُرُّالمنثور ذیل آیه 61 ال عمران
📚حاکم در مستدرک ج3 ص150
🔰وجه دلالت آیه شریفه بر #برتری اهل بیت علیهم السلام ؛
1⃣خداوند به پیامبر گرامی امر فرمود که در مباهله فرزندان و زنان و #نفس خود را طلب نماید ، همانطور که گذشت منظور از انفسنا شخص علی علیه السلام است .این که پیامبر گرامی علی را جان و نفس خود خطاب کرده آیا معنای #حقیقی آن مراد است یا تنزیل مقامی است ؟ بدون شک معنای حقیقی منظور نیست یعنی علی پیامبر نیست بلکه منظور این است که علی در فضائل و کمالات و مقامات مانند پیامبر است .
👌پیامبر گرامی افضل از نوع بشر می باشد ، علی علیه السلام نیز که تمام کمالات پیامبر را داراست نیز افضل از تمام بشر و #انبیاء می باشد و شایسته تر از همگان به خلافت و ولایت می باشد .
2⃣هدف از #مباهله ، دعا و پیروزی حق و غلبه بر دشمن و اثبات قرب الهی می باشد ، پیامبر گرامی برای این غرض اهل بیت خود را با خود همراه کرد و این نشان دهنده قرب و منزلت و بلندی مقام آنان در نزد حق تعالی می باشد به گونه ای که هیچ کس از افراد امت این مقام را ندارند و الا پیامبر باید آنان را با خود #همراه می ساخت .
❕از اینجا روشن می شود که اصحاب مباهله نزدیکترین و دوست ترین دوستان خدا هستند و هیچ کس حق تقدم
و امیری بر آنان را ندارد .
📚حدیقه الشیعه ج1 ص68
یاس
#فلسفه_مباهله_در_اسلام
🤔#پرسش
❔آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به #نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌«مُباهَله» در اصل از مادّه «بَهْل» (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن «باهِل» مى گويند، و «ابْتِهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى #هلاكت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى آورد، اين بود معناى «مباهله» از نظر ريشه لغت.
💠و از نظر مفهوم متداول ، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا #تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.
📚لغات در تفسیر نمونه ص 497
❕مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان #سندی الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات #علمی به نتیجه ای نرسیدند و طرف باطل با لجاجت از پذیرفتن حق امتناع کرد ، اقدام به مباهله می کنند و طرف حق با اقدام به مب
هستند، و اين بانو، دختر اوست که از همه نزدش گرامي تر است. اسقف نگاهي کرد و گفت: من مردي را مي بينم که مصمم و باجرأت در مباهله است، و مي ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلاي عظيمي بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: اي ابوالقاسم ما با تو مباهله نخواهيم کرد، بيا با هم صلح کنيم، و پس از آن، آنان حاضر شدند به شرايط ذمه تن در دهند.
📚تفسیر فخر رازی ج8 ص10
📚تفسیر قرطبی ج2 ص1346
📚روح البیان ج2 ص44
📚روح المعانی ج3 ص188
📚بحر المحیط ج2 ص472
🔰روایات #فراوانی در منابع معروف و دست اول اهل سنت و منابع اهل بیت علیهم السلام آمده است که با صراحت می گوید: آیه مباهله درباره علی علیه السلام و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است از جلمه:
👌 در صحیح مسلم در کتاب فضائل الصحابه در باب فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام از سعد بن ابی وقاص نقل شده که معاویه به سعد گفت: چرا ابوتراب علی را سب و دشنام نمی دهی؟ گفت: من سه سخن از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله به یاد دارم که به خاطر آنها نمی توانم علی علیه السلام را دشنام دهم! و اگر یکی از آنها برای من باشد بهتر از تعداد زیادی اشتران سرخ مو است- این حیوان از گرانبهاترین سرمایه های عرب محسوب می شد- سپس داستان حدیث منزلت (در جنگ تبوک) و داستان پرچم دادن به دست علی علیه السلام در جنگ خیبر را ذکر می کند، و بعد می افزاید:
«هنگامی که آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اینها اهل بیت من هستند». (و مصداق این آیه اند)
📚صحیح مسلم ج4 ص1871
👌 این حدیث را گروه دیگری از بزرگان اهل سنت نقل کرده اند مانند:
📚ترمذی در صحیح خود ج5 ص638
📚 احمد حنبل در مسند ج1 ص185
📚 بیهقی در السنن الکبری ج1 ص291
📚سیوطی در دُرُّالمنثور ذیل آیه 61 ال عمران
📚حاکم در مستدرک ج3 ص150
🔰وجه دلالت آیه شریفه بر #برتری اهل بیت علیهم السلام ؛
1⃣خداوند به پیامبر گرامی امر فرمود که در مباهله فرزندان و زنان و #نفس خود را طلب نماید ، همانطور که گذشت منظور از انفسنا شخص علی علیه السلام است .این که پیامبر گرامی علی را جان و نفس خود خطاب کرده آیا معنای #حقیقی آن مراد است یا تنزیل مقامی است ؟ بدون شک معنای حقیقی منظور نیست یعنی علی پیامبر نیست بلکه منظور این است که علی در فضائل و کمالات و مقامات مانند پیامبر است .
👌پیامبر گرامی افضل از نوع بشر می باشد ، علی علیه السلام نیز که تمام کمالات پیامبر را داراست نیز افضل از تمام بشر و #انبیاء می باشد و شایسته تر از همگان به خلافت و ولایت می باشد .
2⃣هدف از #مباهله ، دعا و پیروزی حق و غلبه بر دشمن و اثبات قرب الهی می باشد ، پیامبر گرامی برای این غرض اهل بیت خود را با خود همراه کرد و این نشان دهنده قرب و منزلت و بلندی مقام آنان در نزد حق تعالی می باشد به گونه ای که هیچ کس از افراد امت این مقام را ندارند و الا پیامبر باید آنان را با خود #همراه می ساخت .
❕از اینجا روشن می شود که اصحاب مباهله نزدیکترین و دوست ترین دوستان خدا هستند و هیچ کس حق تقدم
و امیری بر آنان را ندارد .
📚حدیقه الشیعه ج1 ص68
#فلسفه_مباهله_در_اسلام
🤔#پرسش
❔آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به #نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌«مُباهَله» در اصل از مادّه «بَهْل» (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن «باهِل» مى گويند، و «ابْتِهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى #هلاكت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى آورد، اين بود معناى «مباهله» از نظر ريشه لغت.
💠و از نظر مفهوم متداول ، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا #تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.
📚لغات در تفسیر نمونه ص 497
❕مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان #سندی الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات #علمی به نتیجه ای نرسیدند و طرف باطل با لجاجت از پذیرفتن حق امتناع کر
پاسخ به چندشبهه درمورد روز و جریان مباهله 👇👇👇👇👇
#شبهه_آیه_مباهله
🤔#پرسش
❔یکی سنی اشکال کرد که چگونه آیه مباهله شامل اهل بیت می شود در حالی که تعابیر « ابناءنا» _ نساء نا _ انفسنا در آیه مباهله #جمع است چگونه شامل حسنین یاحضرت زهرا یا امام علی می شود ❗❗
💠#پاسخ💠
1⃣ همانطور كه قبلا به طور مشروح ذكر شد اجماع علماى اسلام و احاديث فراوانى كه در بسيارى از منابع معروف و معتبر اسلامى اعم از شيعه و سنى در زمينه ورود اين آيه در مورد اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده است و در آنها تصريح شده پيغمبر غير از على و فاطمه و حسن و حسين سلام الله علیهم كسى را به مباهله نياورد، قرينه آشكارى براى #تفسير آيه خواهد بود، زيرا مى دانيم از جمله قرائنى كه آيات قرآن را تفسير مى كند سنت و شان نزول قطعى است ؛
2⃣اطلاق صيغه جمع بر مفرد يا بر تثنيه #تازگى ندارد، و در قرآن و غير قرآن از ادبيات عرب و حتى غير عرب اين معنى بسيار است.
👌توضيح اينكه ؛ بسيار مى شود كه به هنگام بيان يك قانون، يا تنظيم يك عهدنامه، حكم به صورت كلى و به صيغه جمع آورده مى شود، و مثلا در عهدنامه چنين مى نويسند كه مسئول اجراى آن امضاء كنندگان عهدنامه و فرزندان آنها هستند، در حالى كه ممكن است يكى از دو #طرف تنها يك يا دو فرزند داشته باشد، اين موضوع هيچگونه منافاتى با تنظيم قانون يا عهدنامه به صورت جمع ن
دارد.
👌ما دو مرحله داريم مرحله قرارداد و مرحله اجرا ؛
🔸 در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذكر مى شود تا بر همه مصاديق تطبيق كند، ولى در مرحله اجرا ممكن است #مصداق، منحصر به يك فرد باشد، و اين انحصار در مصداق منافات با كلى بودن مسئله ندارد.
❕به عبارت ديگر پيغمبر اكرم موظف بود طبق قراردادى كه با نصاراى نجران بست همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام #كسانى را كه به منزله جان او بودند همراه خود به مباهله ببرد، ولى اينها مصداقى جز دو فرزند و يك زن و يك مرد نداشت (دقت كنيد).
🔹اضافه بر اين در آيات قرآن موارد متعددى داريم كه عبارت به صورت صيغه جمع آمده اما مصداق آن به جهتى از جهات منحصر به يك فرد بوده است ؛
🔰مثلا در سوره آل عمران آيه 173 مى خوانيم ؛ « الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ » « كسانى كه مردم به آنها گفتند دشمنان (براى حمله به شما) اجتماع كرده اند از آنها بترسيد »
👌در اين آيه منظور از" الناس" (مردم) طبق تصريح جمعى از مفسران نعيم بن مسعود است كه از" ابو سفيان" اموالى گرفته بود تا #مسلمانان را از قدرت مشركان بترساند .
🔸و همچنين در آيه 181 مى خوانيم ؛ « لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ » « خداوند گفتار كسانى را كه مى گفتند: خدا فقير است و ما بى نيازيم (و لذا از ما مطالبه زكات كرده است!) شنيد »
👌منظور از الذين در آيه طبق #تصريح جمعى از مفسران" حى بن اخطب" يا" فنحاص" است.
👌گاهى اطلاق كلمه جمع بر مفرد به عنوان بزرگداشت نيز ديده مىشود، همان طور كه در باره ابراهيم مى خوانيم ؛ « إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ » ابراهيم امتى بود خاضع در پيشگاه خدا » ( نحل 120) در اينجا #كلمه امت كه اسم جمع است بر فرد اطلاق شده است.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 586
#مباهله_سند_حقانیت_اهل_بیت
🤔#پرسش
❔نزول آیه #مباهله در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗❗
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده ( باز ) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند بگو بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما نیز فرزندان خود را ، ما زنان خود را دعوت نماییم ، شما نیز زنان خود را و ما نفوس خود ( کسی که همچون جان ماست ) دعوت کتیم شما نیز از نفوس خود ، آنگاه مباهله ( و نفرین ) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم »
🔶ال عمران 61
❕در روايات اسلامي که #مفسران و محدثان نقل کرده اند آمده است هنگامي که آيه فوق نازل شد، پيامبر به مسيحيان نجران پيشنهاد مباهله داد، بزرگان مسيحي از پيامبر يک روز مهلت خواستند، تا دراين باره با يکديگر مشورت کنند. اسقف اعظم به آنها گفت: نگاه کنيد اگر فردا محمد با فرزند و خانواده اش براي مباهله آمد از مباهله با او بپرهيزيد، و اگر #اصحاب و يارانش را همراه آورد و هياهو و سر و صدا به راه انداخت با او مباهله کنيد که ادعاي او بي پايه و اساس است.
👌فرداي آن روز، پيامبر در حالي آمد که دست علي عليه السلام را گرفته بود و حسن و حسين پيش روي او حرکت مي کردند، و فاطمه پشت سر او، مسيحيان و در پيشاپيش آنان، اسقف اعظم آنان بيرون آمدند هنگامي که پيامبر را با همراهان مشاهده کردند، اسقف آنان پرسيد: اينان کيانند؟ گفتند: اين يکي پسر عمو و داماد اوست، و اين دو دخترزاده هاي او
د ، اقدام به مباهله می کنند و طرف حق با اقدام به مباهله این نکته را بیان می کند که آیین من مطابق با واقعیت و حقیقت است که می توانم بر این سخن معجزه ای #الهی هم ارائه کنم تا شکی در آن باقی نماند ، مباهله همان نقش معجزه را برای اثبات حقانیت دعوت حق #ایفا می کند .
👌بنابراین مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومی است که افراد با ايمان كه از تقوا و خدا پرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه #استدلالات آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله می كنند.
❕از امام #صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود ؛
« اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد ،
راوى مى گويد سؤال كردم چگونه مباهله كنم؟ فرمود ؛ خود را سه روز اصلاح اخلاقى كن و گمان مى كنم كه فرمود روزه بگير و غسل كن، و با كسى كه مى خواهى مباهله كنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو خداوندا! تو پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحيمى، اگر مخالف من حقى را انكار كرده و ادعاى #باطلى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناكى مبتلا ساز ، و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو: اگر اين شخص حق را انكار كرده و ادعاى باطلى مى كند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا كن ، سپس فرمود ، چيزى نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد، به خدا سوگند كه هرگز #نيافتم كسى را كه حاضر باشد اين چنين با من مباهله كند »
📚الکافی ج 2 ص 513_ وسائل الشیعه ج 7 ص 134
هدایت شده از حسین نیشابوری
921344_-210815
2.29M
فایل کتاب سیری در رجزها و شعارهای عاشوراییان جهت استفاده طلاب در ایام محرم
با احترام و آرزوی توفیقات روزافزون؛ انجمن علمی قرآن و تحول علوم ایران با همکاری جامعة المصطفی العالمیة در نظر دارد «اولین کنفرانس بین المللی و دومین کنفرانس ملی نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و طبیعی» را در آذرماه سال جاری برگزار نماید. به پیوست پوستر فراخوان کنفرانس مذکور جهت اطلاع اعضای محترم هیأت علمی، اساتید، طلاب و دانش آموختگان ارسال می گردد.
قابل توجه طلاب محترم مجتمع ، طلاب محترمی که در دهه ولایت (عید قربان و عید غدیر) مراسم جشن و برنامه سخنرانی در داخل ایران و یا کشور خود داشته اند گزارش برنامه را به معاونت فرهنگی تربیتی ارائه نمایند.
اطلاعیه شماره 1 هر که دارد هوس کرببلا بسم الله ...,❤️
✅ آغاز ثبت نام کاروان زیارتی پیاده روی اربعین حسینی مجتمع جامع امام خمینی (ره) از روز سه شنبه ۲۹ مردادماه برابر با عید سعید غدیر
✔️ ثبت نام فقط مخصوص طلاب وبصورت مجردی می باشد وباتوجه به محدویت ثبت نام اولویت با طلاب محترمی است که زودتر در سامانه ثبت نام نمایند
Http://karbala.miu.ac.ir
✔️ زمان شروع سفر حرکت از قم : 17مهر ماه،برابر با 10 صفر المظفر
✔️ زمان برگشت از عراق 28مهرماه برابر با 21صفر المظفر
✔️ شرایط ثبت نام در عکس موجود میباشد.ضمنا در مرحله اولیه ثبت نام در سایت نیاز به پرداخت هزینه سفر نیست
کمیته اربعین مجتمع جامع امام خمینی (ره)
🏴 السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
🔺 مراسم عزاداری دهه اول محرم
🏴هیئت رزمندگان اسلام قم
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین #دکتر_رفیعی
🔘موضوع: امیدواری در واقعه کربلا
🕝 ساعت شروع مراسم: ۲۱
مکان : گلزار شهدا علی ابن جعفر(علیه السلام)، مجتمع فرهنگی امام خمینی (قدس سره)
🔷 قابل توجه طلاب محترم مجتمع تاریخ🔷
🔶ثبت نام این برنامه شنبه ۱۳۹۸/۰۶/۰۹ از ساعت ۸ الی ۱۳ در ساختمان اصلی طبقه سوم اتاق ۸ (دفتر معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث) می باشد.
🔷هزینه ثبت نام هر نفر ۱۰ هزار تومان
🔶به دلیل محدودیت از ثبت نام همسر و فرزندان معذوریم.
🔷در صورت کثرت ثبت نام تنوع ملیتی و قرعه کشی لحاظ می گردد.
🍁✨🍁
〖از بیانات حجت الاسلام دکتررفیعی〗
⚫ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت اول) ⚫
قبل از آنکه من به چهار هدف مهم نهضت عاشورا و علت عزاداري براي عاشورا مي پردازم و يک پيشينه اي از آن بگويم . مي دانيد قضيه ي کربلا از مسائلي است که قبل از وقوع براي آن اشک ريخته شده است حتي نقل است که آدم ابوالبشر ، زکرياي پيامبر ، اين کار را کرده اند و نام حسين يک نام مطهر بوده است . در نقلي دارد که پيامبر قنداقه ي امام حسين (ع) را گرفتند و اشک ريختند و امير المؤمنين در روايتي دارد که وقتي براي جنگ صفين رفته بودند و از سرزمين کربلا عبور مي کردند ، حضرت ايستادند و قدري از خاک کربلا را برداشته و بوئيدند و فرمودند: خوشا به حال تو اي خاک، يک انسانهايي از روي تو به بهشت مي روند که بي نظير هستند و آنجا اشک ريختند. پس به اين حادثه قبل از وقوع هم تعظيم و تکريم شده است .
اما در خصوص عزاداري هايي که رسماً بعد از وقوع شهادت شروع مي شود، نقطه ي آغاز عزاداري ابا عبدالله از قتلگاه و با زينب کبري است . اول کسي که بنيان مرثيه ، عزاداري و گريه را گذاشت عقيله ي بني هاشم بود، که وقتي وارد گودي قتلگاه شد رو به مدينه معلي گفت: پدرم به قربان لب هاي قشنگ تو ، پدرم به قربان قلب داغديده ي تو و اين عزاداري به کوفه و شام مي آيد . امام سجاد(ع) فرمود : من فرزند آن کسي هستم که سر او را از تنش جدا کردند و من فرزند آن کسي هستم که او را با لب تشنه کشتند . ابتدا شام و بعد مدينه که آمد اين عزاداري شکل سنتي نداشت ، مراسمي نبود چون جلوي آن را مي گرفتند .
〖از بیانات حجت الاسلام دکتررفیعی〗
✨🌸✨
〖از بیانات حجت الاسلام دکتررفیعی〗
⚫ چرا عزاداري مي کنيم؟ (قسمت دوم) ⚫
امام سجاد (ع) و تقريباً اوايل زمان امام باقر (ع) ملاحظه مي کنيم که اين عزاداري قالب فردي داشت. يعني امام سجاد (ع) هر افطار که آب مي آورند نگاه مي کردند و مي فرمودند: پدرم را با لب تشنه کشتند ، غذا که مي آورند مي گفتند : پدرم را با شکم گرسنه کشتند و در هر مناسبتي چيزي مي گفتند . ولي زمان امام صادق (ع) که مي رسيم يک مقداري درگيري بني اميه و بني عباس اوج مي گيرد و بني اميه سقوط مي کند ، روز عاشورا مي بينيم امام رسماً عزا مي گيرد و گريه مي کند . شخصي مي گويد : من روز عاشورا نزد امام ديدم که رنگ امام تغيير کرده و اشک هاي ايشان بر گونه هايشان جاري است ، گفتم آقا چه شده است؟ گفتند : مگر نمي داني چه شده ، امروز عاشورا است ، امروز پسر پيامبر به قتل رسيده است . رسماً مداحان و شعرا را مي آوردند حتي داخل منا و عرفات ، داخل خانه ي امام ، ايشان پرده مي زنند زنها يک طرف و مردها يک طرف ، سيد حميري مي ايستاد ، کميل مي ايستاد و رسماً عزداري مي کردند . حتي ملاحظه شده است که ائمه تشويق هاي عجيبي در اين خصوص مي کرده اند ، بعدها هم مي گويند هرکسي که گريه کند گناه او آمرزيده مي شود . هر کس شعري بخواند غفراله لو ما تقدم من الذنب ، گناهان گذشته و آينده ي او آمرزيده مي شود . چون احساس کردند که يک دوراني شده است و مردم بايد رجوع کنند به قضيه کربلا .گاهي مردم مي پرسيدند اين ثوابهاي عجيب و غريب که براي گريه اباعبداله آمده است براي چيست؟ دليل آن همين است که ائمه احساس کردند که زهد گسترش پيدا کرده است اما ولايت ، امامت و قضيه عاشورا فراموش شده ، لذا قضيه را با اين روايت محکم کردند. حالا مي پرسند که قضيه ولايت چه ربطي به عاشورا دارد؟ ربط آن اين است که ما وقتي در قضيه ي عاشورا مي بينيم که امام به عنوان رهبر يک نهضت به شهادت رسيده اند و آن هم براي چه به شهادت رسيده اند ؟ براي اينکه اين نهضت حفظ شود ، حال اگر اين امام فراموش شود ، امام صادق (ع) هم فراموش مي شود ، امام باقر(ع) هم فراموش مي شود ، کلاً خط امامت فراموش مي شود .من بارها گفته ام من کنت مولا فهذا علي مولي که پيامبر در غدير فرمودند ، امروز آغاز من کنت مولي فهذا مهدي مولي است ، آن روز من کنت مولي فهذا حسين مولي يک بنيان گذاشت امير المؤمنين است. 〖از بیانات حجت الاسلام دکتررفیعی〗