eitaa logo
کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
11.6هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
807 ویدیو
75 فایل
👥 اطلاع رسانی حوزه های علمیه (مدیریت روابط عمومی) قم، منطقه جمکران، بلوار انتظار 🌐 وب سایت: ismc.ir 💭 ارتباط با ادمین: @ismc_ir 🖋ارتباط با مدیر محترم حوزه های علمیه: (سامانه صفیر) https://ismc.ir/safir تلفنهای تماس با مرکز: https://ismc.ir/phone
مشاهده در ایتا
دانلود
هتل امام رضا (علیه السلام) 🔻معرفی سال بهره برداری ۱۴۰۰ (به دستور آیت الله اعرافی) 🔸فاصله تا حرم مطهر رضوی۲۰ دقیقه🚶‍♂️ 🔸تعداد طبقات :۶طبقه 🔸تعداد واحدهای اقامت ۸۰ سوئیت 🔸ظرفیت:حداکثر ۵۰۰نفر 🔸جامعه مخاطب: همکاران، مراکز و مدارس کل کشور ،اساتید ،عموم طلاب خواهر و برادر ایرانی وخارجی ونهادهای همسو 🔸پارکینگ با ظرفیت ۸۰ خودرو 🔻امکانات 🔹چتر wifi 🔹امکان طبخ غذا در سوئیت ها 📌مشهد :۱۷ شهریور تقاطع خیابان صدر و شیرودی 🌐متقاضیان محترم، جهت رزرو مراجعه شود به سایت www.tasharof.ir ☎️تلفن تماس : ۰۵۱۳۳۳۸۰۹۰۰ _ ۰۹۹۴۵۵۶۹۹۰۶ ❇️ روابط عمومی مجتمع مفتاح 🆔https://eitaa.com/meftah_mashhad @ismcir
▪️حدیث روز▪️ 🔻امام صادق علیه السلام: ▪️لرَجُلَينِ تَخاصَما بحَضرَتِهِ ـ: أما إنّهُ لم يَظفَرْ بِخَيرٍ مَن ظَفِرَ بِالظُّلمِ . ▪️به دو نفر كه در حضور ايشان بحث و جدل مى كردند ـفرمود : بدانيد كه هر كس از طريق ستم پيروز شد ، به خوبى دست نيافت . 📚تحف العقول : ص ٣٥٨ @ismcir
📢 مهلت ثبت‌نام المپیاد علوم عقلی تا ۲۵ مرداد ماه تمدید شد 🔹مهلت ثبت نام المپیاد علوم عقلی مرکز تخصصی فلسفه اسلامی تا ۲۵ مرداد ماه تمدید شد و مجددا تمدید نخواهد شد. 🔹طبق عکس و فیلم های بارگذاری شده، مراحل ثبت نام انجام بگیرد تا مشکلی در روند ثبت نام پیش نیاید و نام کاربری و رمز عبور شما ،کد ملی شما می باشد که پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان ثبت نام می توانید وارد شوید. 🔹داوطلبان در صورت بروز هر گونه مشکل فنی در روند ثبت نام می توانند با مسئول فنی @nafahatss مطرح کنند. @ismcir
✍️ دلالت آیات بر وجوب حجاب و حدود آن 🔻 حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق: 💠آیه ۵۹ سوره احزاب یکی از آیات، آیه ۵۹ سوره احزاب می‌باشد که خداوند در این آیه خطاب به پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم – می‌فرماید: یَأَیهُّا النَّبیِ‏ قُل لّأِزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیهْنَّ مِن جَلَبِیبِهِنَّ ذَالِکَ أَدْنیَ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَ کاَنَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا. ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو: «جلبابها [روسری‏های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. “جلابیب “جمع “جلباب” و آن به معنای پیراهن است و “جلب” یعنی آوردن چیزی از مکانی به مکانی و چیزی که چیزی را می‌پوشاند(ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج۱ع ص ۴۶۹ و ۴۷۰) و برخی آن را پوشاننده سر و سینه و برخی دیگر پوشش از روی سر تا بالای زانو دانسته‌اند(ابن اثیر جزری، النهایة، ج‏۱، ص۲۸۳). “یدنین” نیز به معنای نزدیک کردن(الراغب ألإصفهانی، مفردات ألفاظ القرآن، ص۳۱۹) یا بلند گرفتن(الطریحی، مجمع البحرین، ج‏۱، ص۱۴۸) است یعنی اطراف “جلباب” (پیراهن) را به هم نزدیک کنند به‌گونه‌ای که از لای درز آن بدنشان پیدا نشود یا “جلباب” را بلند بگیرند به‌گونه‌ای که از سر تا زانویشان را بپوشاند. نکته قابل توجه این‌که خداوند در این آیه نمی‌فرماید: به زنان بگو از “جلباب” استفاده کنند بلکه می‌فرماید: به زنان بگو این جلبابی را که استفاده می‌کنید اطرافش را به هم نزدیک کنید تا حجاب شما حجاب شرعی گردد. یعنی استفاده از “جلباب” بین زنان عصر پیامبر رواج داشته است اما قرآن عرف رایج درباره شیوه استفاده از جلباب را نمی پذیرد و شیوه درست استفاده از آن را بیان می‌کند. لذا این آیه نیز با بیان جمله خبری – که در ابلاغ دستور رساتر از جمله امری است – پوشش خاص و شرعی را بر زنان مسلمان واجب می‌شمارد. 💠آیه ۳۱ سوره نور آیه دیگر درباره حکم حجاب، آیه ۳۱ سوره نور است که خداوند در این آیه بعد از موظف کردن زنان مؤمن به فروگرفتن دیدگان خود از نگاه هوس‌آلود و حفظ پاکدامنی، فرموده است: وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بخِمُرِهِنَّ عَلیَ‏ جُیُوبهِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ. و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‏های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند. زینت به دو نوع زینت ظاهر و باطن (پنهان) تقسیم می‌شود که آیه شریفه خطاب به زن‌ها می‌فرماید زینت باطنی خود را نزد نامحرم آشکار نکنید. زینت ظاهر عبارت است از: صورت، کف دستان و پاها و سرمه چشمان، حنای کف دست و پا و انگشتر و مراد از زینت پنهان، زیورآلاتی مانند خلخال (پابند زینتی)، دستبند (و النگو) و گوشواره است و البته منظور از ممنوعیت آشکار کردن آن‌ها، ممنوعیت آشکار کردن مواضع آن‌ها از بدن مانند مچ پا و دست و گوش می‌باشد(ر. ک: طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص ۴۲۹ و …). خُمُر جمع خِمار است که بر پوشاندن دلالت دارد(ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج‏۲، ص۲۱۵) و آن لباس معروفی نزد زنان است(ابن اثیر الجزری، النهایة، ج‏۳، ص۴۴). وقتی گفته می‌شود: خَمَّرتْ به رأسها یعنی زن سرش را پوشاند(ابن منظور، لسان العرب، ج‏۴، ص۲۵۷). لذا راغب می‌گوید: به آنچه که با آن چیزی پوشانده می‌شود خِمار گفته می‌شود، لیکن این کلمه در عرف اسم شده برای آنچه که زن با آن سرش را می‌پوشاند و جمع آن خُمُر است. جُیُوب جمع جَیْب است و جیب القمیص یعنی آن قسمت باز پیراهن که نزدیک گلو می‌باشد(الفیومی، المصباح المنیر، ج‏۲، ص۱۱۵). الجیب یعنی گریبان و یقه پیراهن(ابن منظور، لسان العرب، ج‏۱، ص۲۸۸). بنابراین، خمار جامه‌ای است مانند مقنعه که زن سر، گریبان و سینه خود را با آن می‌پوشاند. بر این اساس، آیه ۳۱ سوره نور در خطاب به زنان مومن با نهی از آشکار کردن زینت باطنی (پنهانی) و مواضع آن و امر به پوشاندن سر، گردن و گریبان، به روشنی بر وجوب حجاب بر زنان و حدود آن دلالت دارد. در این آیه نیز خداوند نمی‌فرماید: زنان از خمار استفاده کنند بلکه می‌فرماید: این خماری را که زنان استفاده می‌کنند به گونه‌ای باشد که گردن و گریبانشان را بپوشاند. به دیگر بیان، عرف رایج درباره شیوه استفاده از خمار برای پوشش سر بین زنان کامل و درست نیست و شارع می‌خواهد آن را کامل کند. @ismcir
📢 حرم حضرت معصومه(س) از زائران اربعین در عراق میزبانی می‌کند 🔻 هادی محمودنژاد، معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به حضور گسترده زائران ایرانی و غیرایرانی به مناسبت اربعین حسینی در قم : 🔹آستان مقدس درحال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای میزبانی مطلوب از زائران اربعین در شهر مقدس قم است. 🔹موکب حرم مطهر در عمود ۱۰۸۰ برپا می‌شود و با خدمات مختلف رفاهی، درمانی، رسانه‌ای و فرهنگی به زائران و همچنین خادمان اربعین خدمت‌رسانی خواهد داشت. 🔹عموم مردم و خیرین می‌توانند در برپایی موکب آستان مقدس با هر توان مالی مشارکت کنند. 🔹شماره کارت ۶۱۰۴۳۳۷۶۶۰۰۰۱۱۲۲ برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی عموم مردم درنظر گرفته شده است. 🔹امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های استانی، ملی و فراملی بتوانیم بستر میزبانی مطلوب از زائران اربعین را در قم و عراق فراهم کنیم. @ismcir
▪️حدیث روز▪️ 🔻امام صادق علیه السلام: ▪️لا تَدَع زِيارَةَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام و مُر أصحابَكَ بِذلِكَ؛ يَمُدُّ اللّهُ في عُمُرِكَ، و يَزيدُ اللّهُ في رِزقِكَ، و يُحييكَ اللّهُ سَعيدا ولا تَموتُ إلّا سَعيدا و يَكتُبُكَ سَعيدا . ▪️زيارت حسين بن على عليه السلام را ترك نكن و يارانت را بِدان امر كن، كه خداوند، عمرت را طولانى و روزى ات را زياد مى‌كند و زندگى همراه با سعادت به تو مى‌بخشد و جز سعادتمند نمى‌ميرى و تو را سعادتمند، مى‌نويسد» . 📚كامل الزيارات : ص ۲۸۶ ح ۴۶۱ @ismcir
📢استاد پیشکسوت و معروف قرآن حوزوی درگذشت 🔹حجت الاسلام والمسلمین شهیدی دیروز ظهر پس از سالها مبارزه با بیماری سرطان چشم از جهان فروبست. 🔹قرآن پژوه و استاد مطرح قرآن، عمر پربرکت خود را در خدمت به قرآن و اهل بیت علیهم السلام گذراند وشاگردان زیادی تربیت کرد پایه گزار امور قرآنی متعدد ازجمله گروه ورشته قرائات (کارشناسی وارشد ودکتری وسطح چهار) و مجله علمی قرائت پژوهی و کرسی استاد مقری در ایران بود این استاد برجسته علوم قرآنی بعد از تحمل چند سال بیماری امروز ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ش در ایام محرم به لقاء الله پیوست. مراسم تشییع و تدفین این استاد قرآن متعاقبا اعلام می شود. 🔹داوری در مسابقات بین المللی سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین مسابقات داخلی دانشگاه آزاد (قرآن و عترت) سازمان تبلیغات، نیروهای مسلح، ارتش، نیروهای انتظامی، سپاه پاسداران و جهاد دانشگاهی، پیام نور، بنیاد شهید، بنیاد جانبازان از جمله فعالیت های ایشان بوده است. @ismcir
👈 جهاد تبیین بهترین سلاح برای مقابله با هتاکی فتنه گران است 🔻 نرجس شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران: 🔹به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) یکی از عوامل و ریشه های ایجاد فتنه و توسعه آن، تبعیت از هوای نفس است کما این که در قضیه اخیر مربوط به توهین بی شرمانه یکی از سران فتنه به مقام شامخ سردار شهید همدانی شاهد این مساله هستیم که این ها در مسیر اهداف دشمن از هوای نفس خود تبعیت کرده و عملاً اسیر شیطان شده اند. 🔹البته ریشه بخشی از این فتنه انگیزی ها به جهل و یا لجاجت برمی گردد که در این خصوص بهترین سلاح همانا روشنگری و بصیرت افزایی است که به تعبیر رسای مقام معظم رهبری ما باید نسبت به جهاد تبیین در ابعاد گوناگون آن اهتمام لازم و همه جانبه را داشته باشیم. 🔹از برکات اهتمام نسبت به جهاد تبیین یکی همین است که باعث رسوایی جریان نفاق و فتنه گرانی می شود که شاید هنوز به جهل برخی از گمراهان از بین صفوف ملت چشم امید دوخته اند. 🔹البته باید توجه داشته باشیم که در آینده نیز با فتنه انگیزی های گوناگون و گاه پیچیده تری هم روبرو هستیم و در این نبرد فرهنگی و رسانه ای و اعتقادی، باید مخلصانه و مجاهدانه به دنبال بصیرت افزایی و روشنگری در قالب جهاد تبیین باشیم و این که این جهاد تبیین با ابزارهای تأثیرگذار هنری و رسانه ای همراه باشد. @ismcir