eitaa logo
ایستارنیوز/ اخبار رفسنجان و کرمان
990 دنبال‌کننده
27.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
101 فایل
💠 #ایستار نیوز: تارنمای خبری، تحلیلی، و مطالبه گری 🌐 تلگرام : 🆔 https://t.me/istarnews_ir 🌐 اینستاگرام : 🆔 https://www.instagram.com/istarnews_ir/ 🌐 سایت: 🆔 www.istarnews.ir 🌐 روبیکا: 🆔 http://splus.ir/istarnews_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بند تاریخی هلاکو در #کرمان، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد ✅بند هلاکو ۷۰۰ سال قبل با هدف جمع آوری آب‌های سطحی دشت سیدی و تامین آب مزارع پایین دست ساخته شد. ✅این بند در کیلومتر ۱۶ جاده کرمان- کوهپایه واقع شده است. 🆔 @istarnews_ir
🔰 از سطح شهر/ مردم چه انتظاری از دارند؟ ✅ تهیه گزارش میدانی از سطح شهر همواره جزو جذاب ترین بخش های رسانه ای است. ارتباط بی واسطه با مردم و شنیده شندن حرف های آنان که گاهی گمان می کنند به فراموشی سپرده شدند از جذابیت های این ماجراست. با نزدیک شدن به و داغ شدن فضای سیاسی شهر بر آن شدیم تا به سراغ برویم. حرف های آنان را بشنویم، و انتظاراتشان را از نماینده بعدی شهر بدانیم. در این گزارش از افراد مصاحبه شونده چند سوال واحد پرسیده شده است. شما از نماینده بعدی چیست؟ نماینده بعدی باید چه هایی داشته باشد؟ و های نماینده بعدی باید در چه حوزه ای تدوین شود. از میان افرادی که به سوالات پاسخ دادند مهمترین انتظار ، مهمترین شاخص بودن و مهمترین برنامه نیز در حوزه های است. این گزارش به دلیل طولانی بودن در دو بخش تنظیم شده است که بخش نخست آن به شرح زیر است: ⬅️ادامه در لینک زیر: https://istarnews.ir/?p=477 🆔 @istarnews_ir
🔰هیچ اصلاحی در ساختار صورت نگرفته/ نمایندگان کلیات لایحه بودجه را رد کنند احسان خاندوزی استاد اقتصاد دانشگاه علامه: برخی از نقاط ضعف بنیادی لایحه بودجه به این شرح است: ✅ فروض خوشبینانه: در زمستان ۱۳۹۷ وقتی به سازمان برنامه اعتراض شد که علیرغم چشم‌انداز تحریم آبان ۹۷، چرا پیش‌بینی روزانه ۵/۱ میلیون بشکه نفت خام را مبنای بودجه سال ۱۳۹۸ قرار داده است؟ پاسخ داده شد که بودجه باید پیام آسیب‌ناپذیر بودن کشور را به خارجی‌ها منتقل کند! ثمره چنین دیدگاهی آن بود که از حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفت، حتی نصف آن نیز امسال محقق نخواهد شد و بالطبع مشکلاتی برای طرف هزینه‌های کشور رخ داد. با کمال تعجب لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ همچنان یک فرض خوشبینانه را برای بودجه اقتصادی که می‌خواهد مقاومتی باشد، برگزیده است یعنی روزانه یک میلیون بشکه و میعانات. ✅ عدم اصلاحات مالیاتی: مقامات وزارت اقتصاد بارها از «حداقل» ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های غیرموجه مالیاتی صحبت کرده‌اند اما نه در قالب لایحه‌ای مستقل و نه در ذیل لایحه بودجه، هیچ پیشنهادی برای اصلاح بی‌عدالتی مالیاتی داده نشده است. به خاطر داریم که روزهای گذشته رئیس سازمان برنامه حتی با اندکی کاهش در معافیت مالیاتی هنرمندان مخالفت کرد. اضافه کردن پایه‌های مالیاتی‌ای که در جهان دهه‌هاست سابقه دارند (مانند مالیات بر عایدی سرمایه) نیز ظرفیت دیگری بود که گرچه درآمدش به سال ۱۳۹۹ وصال نمی‌داد، اما می‌توانست حاکی از عزم جدی دولت باشد. ✅ بیش برآوردی درآمد: تجربه سال‌های گذشته در خصوص مواردی مانند فروش اوراق یا فروش اموال مازاد ، نشان از عملکرد بسیار ضعیف دولت‌ها دارد. با این وجود، دولت برای سال آتی رقم عجیب ۸۰هزار میلیارد تومان فروش اوراق و همچنین قریب ۵۰هزار میلیارد تومان فروش اموال را در لایحه گنجانیده است که از اکنون عدم تحقق آن روشن است. این درآمدهای غیرقابل تحقق، تنها به غیرواقعی‌تر شدن سند بودجه می‌انجامد. ✅ بی‌تفاوتی به رشد: ثمره درآمدهای غیرواقعی در لایحه بودجه آن است که بلافاصله با کاهش درآمد محقق شده در سال ۱۳۹۹، دولت ناچار است از هزینه عمرانی خود بکاهد (زیرا بخش زیاد مخارج جاری، غیرقابل اجتناب است). اگر بدانیم که هزینه عمرانی، عمده‌ترین بخش بودجه دولت است که خاصیت تحریک رشد و اشتغال را دارد، نتیجه می‌گیریم که به احتمال زیاد بودجه سال آتی، کمک ویژه‌ای به رشد تولید و اشتغال نخواهد کرد. این در حالی است که به لحاظ اقتصاد کلان، خروج سریع‌تر از رکود موجود، تنها با محرک‌های بودجه‌ای و مالی یا اصلاحات طرف عرضه صورت خواهد گرفت که نشانه‌ای از شروع هیچ‌کدام از دو دسته اصلاحات رؤیت نمی‌شود. ✅ بی‌صداقتی با مردم: در این روزها مسئولان سازمان برنامه از تحقق آرزوی دیرین کشور یعنی صرف شدن تمام درآمد نفت در بودجه عمرانی صحبت می‌کنند. واقعیت اما چیز دیگری است. اولاً در استخر کل کشور، نمی‌توان درآمد را از مالیات تمییز داد و گفت فلان بخش از درآمد صرف بهمان بخش از هزینه شود. ثانیاً طبق قانون بودجه ۱۳۹۸ دولت در مقابل بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی رقمی کمتر از ۷۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی قرار داد (یعنی کمتر از ۵۰ درصد درآمد نفت). با کاهش صادرات نفت به ارقام بسیار پایین، با توفیق اجباری و بدون هیچ قصد و برنامه‌ای، رقم درآمد نفتی دولت در سال آتی احتمالاً نزدیک رقم مخارج عمرانی خواهد شد. چرا نباید با جامعه و کارشناسان، صادقانه سخن گفت و از سرمایه اجتماعی نکاهید؟ چرا نباید مثل بسیاری از اقتصادهای موفق جهان، صراحتاً رقم کسری بودجه را در لایحه درج نکرد؟ ✅ صندوق روبی: با توجه به تنگنای مالی تحریم‌ها باید حق داد اگر دولت درصد کمتری از درآمد خود را به صندوق توسعه ملی واریز نماید (که چنین نیز کرده است) اما اینکه فراتر از واریز کمتر، حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان نیز از موجودی صندوق را صرف نیازهای بودجه‌ای خود نماید، معنایی جز جارو کردن صندوق ندارد (۳۰ هزار میلیارد تومان در منابع بودجه بعلاوه ۳.۴ میلیارد یورو در قالب تبصره ۴). آیا اگر احتمال تداوم مشکل بودجه در سال ۱۴۰۰ داده می‌شد، باز هم این حجم از برداشت از صندوق، راهبرد مدبرانه‌ای بود؟ ✅ با عنایت به بقای مشکلات اساسی بودجه و درخواست مؤکد رهبر معظم انقلاب در سال قبل برای اصلاح ساختار بودجه، پیشنهاد قابل تأمل آن است که در اولین فرصت، کلیات لایحه بودجه رد شده و برای اصلاح به دولت محترم عودت شود تا اندکی از حجم غیرواقعی ارقام و درآمدهای آن کاسته گردد. ۹۹ 🆔 @istarnews_ir
🔰 ۹۹ طوری بسته شده که در دولت بعد منابع و انبارهای پشتیبان خالی خواهد بود ✅ حذف از بودجه جاری عملا دولت را مجبور کرد که به دنبال درآمدهای دیگری باشد، به ویژه آنکه روند دریافت در سال ۹۸ نشان داد چندان نمی‌توان به افزایش درآمدهای مالیاتی امید بست. بسیاری از تحلیلگران منتظر بودند که ببینند دولت به چه روشی می‌خواهد مشکل کسری بودجه را حل کند. ✅ با انتشار لایحه بودجه مشخص شد که بخش قابل توجهی از درآمدها قرار است از محل فروش دارایی‌های مالی (بخوانید انتشار اوراق قرضه) تأمین شود. در حالی که منابع عمومی کلا ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است، ۸۰ هزار میلیارد تومان قرار است از واگذاری دارایی‌های مالی و انتشار اوراق تأمین گردد و ۱۶ درصد از درآمدهای مورد نیاز منابع عمومی از این محل تأمین می‌شود. بحث اول نحوه بازگشت این اوراق است. ✅ چنین کاری عملا فشار زیادی به دولت بعدی که قرار است سهم قابل توجهی از این اوراق را بازپرداخت کند باز می‌گردد و گردابی شدیدتر از بحران ۹۲ که دولت تدبیر و امید با آن روبرو بود برای دولت سیزدهم شکل خواهد گرفت. در حقیقت در دولت بعد نه تنها منابع ارزی و انبارهای پشتیبان خالی است بلکه حجم قابل توجهی از بدهی شکل خواهد گرفت. 🆔 @istarnews_ir
🔰توضیحات بنزینی رئیس جمهور روحانی: ✅با این تصمیم برای بنزین به دنبال کنترل مصرف بودیم. ✅ در مورد درآمد حاصل از افزایش بهای بنزین نیز برغم نیاز دولت، همه درآمد حاصله را به خود مردم برمی‌گردانیم، هر چند که طبق قانون اجازه این اقدام را نداریم، اما با مجوز مقام معظم رهبری این کار را کردیم و پول حاصل از افزایش قیمت بنزین را به اقشار ضعیف که مشکل معیشتی دارند، برمی‌گردانیم. ✅در این دولت تولید #بنزین در کشور ۲ برابر شده است. ✅ #حقوق معلمان در این دولت حدود ۳.۵ برابر افزایش یافته است. ✅با تحریم‌های اخیر #آمریکا، خرید اجناس برای کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر شده است. ✅ #بنزین ۲ نرخی و #دلار چندنرخی سخت و فسادآور است اما گاهی شرایط اضطرار بوجود می‌آید. 🆔 @istarnews_ir
🔰نطق جنجالی پروانه سلحشوری /چگونه منِ وکیل مردم، کشته شدن جوانان میهنم را برتابم/ باید پاسخگوی مادران داغدار باشیم ✅ما در ساختارها، دوگانه ارگان ها و حتی چندگانه هایی داریم که همه حکم می رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت پذیری فرار می‌کند و با بازی " کی بود کی بود من نبودم" مملکت را اداره می‌کند. ✅اکنون گسست اجتماعی، بی اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی، شکاف جنسیتی، از معلول های حکمرانی غیرمطلوب کشور هستند. متاسفانه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور نمی‌دانند در بستر اجتماعی چه می گذرد و تحولات چند دهه گذشته چگونه بوده است؟ قطعاً اگر در بین مردم بودند، فقر و نداری و ناله های مردم را می دیدند و سیاست‌های کلان را اینگونه اعمال نمی کردند. 🆔 @istarnews_ir
🔰کاهش ۱۶ سهمیه از سراسری ✅رئیس : در لایحه ساماندهی سهمیه‌های آزمون‌ها، سهمیه های کنکوری از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است. 🆔 @istarnews_ir
🔰رئیسی در نشست مسئولان عالی قضائی: #جرایم و تخلفات انتخاباتی باید در زمان وقوع آن مورد رسیدگی قرار گیرد، نه بعد از انتخابات. ✅رسیدگی به تخلفات #انتخاباتی بعد از برگزاری انتخابات، فایده‌ای ندارد. در ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات #انتخاباتی نیز این موضوعات را پیش بینی کرده ایم. 🆔 @istarnews_ir
🔰رمزگشایی از ارقام لایحه بودجه سال آینده/ دخل و خرج کشور در آخرین سال ✅بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۹ حاکی از کاهش وابستگی به نفت با افزایش ۲۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی و افزایش ۴۵ هزار میلیارد تومانی واگذاری دارایی‌های دولتی است. ✅منابع حاصل از و فرآورده‌های نفتی در کل درآمدهای دولت به میزان ۴۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ✅سهم درآمدهای مالیاتی در سال آینده، بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده‌ که حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از رقم مصوب امسال است. ✅دولت برای سال آینده، ۴۹ هزار و ۵۴۵ میلیارد و ۸۹۹ میلیون تومان درآمد از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول پیش‌بینی کرده است. ✅درآمدهای حاصل از مالکیت دولت برای سال ۹۹ با افزایش بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته، ۳۰ هزار و ۵۰۸ میلیارد و ۶۴۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. ✅ در تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در بخش‌های مختلف توزیع خواهد شد. ✅کل اعتبار درنظر گرفته شده برای و مزایای کارکنان 113 هزارمیلیارد تومان لحاظ شده است. همچنین 130 هزار میلیارد تومان نیز برای رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است. ✅بر اساس قسمت درآمدهای مالیاتی لایحه بودجه ۹۹، سال آینده ۶۵ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده وصول خواهد شد و با احتساب مالیات ۲۰ درصدی فروش ۵۷۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد. ✅سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در لایحه بودجه ۹۹ به همراه باقی‌مانده سـهمیه سال‌های قبل، معادل ریالی ۳۰ میلیارد دلار تعیین شد. ✅براساس لایحه بودجه 99، رقم وام در سال آینده 30 میلیون تومان تعیین شد.بنابراین رقم وام ازدواج در سال آینده مشابه سال‌جاری باقی ماند. ✅مطابق لایحه بودجه 99، پزشکان مجدداً موظف به استفاده از دستگاه کارتخوان شدند و مقرر شد 10 درصد حق‌الزحمه به‌عنوان علی‌الحساب پرداخت شود. 🆔 @istarnews_ir
🔰 ورودی‌های کربلا مسدود شد ✅ در ادامه نا آرامی و #اعتراض مردم #عراق به شرایط بد #اقتصادی و معیشتی، امروز دو شنبه منابع عراقی از بسته شدن تمام ورودی های شهر #کربلا به جز برای ساکنان آن خبر دادند. 🆔 @istarnews_ir
🔰کتایه #مجری برنامه‌های #انتخاباتی #روحانی به وضعیت #دولت 🆔 @istarnews_ir