eitaa logo
جبارنامه
285 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
600 ویدیو
30 فایل
کانال علی جباری ⌛پژوهشگر و مدرس تاریخ 📗مؤلف کتاب امامان شیعه در منابع اهل سنت 🖋️طلبه،سخنران،مداح و کمی شعر و مقاله 💻مدرس نرم افزار های علوم اسلامی 📻 کارشناس مجری رادیو معارف (برنامه پرسمان تاریخی) راه ارتباطی: @Jabbari1981
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فلسفه خلقت و پاداش و عذاب من برای چی به این دنیا اومدم؟ خدا چرا ما رو خلق کرد؟ اگر منظور خدا عبادت بوده است که فرشته ها رو قبلا خلق کرده است! اگر میگویید که میخواهد ما با حالت اختیار عبادت کنیم که یعنی بازهم خدا به ما احتیاج دارد که مارا چند گروه کرده تا ببیند کداممان میتوانیم او را بهتر عبادت کنیم! میگوییم خدا به ما احتیاج ندارد؟ از علم و تدبیر خدا بدور است چیزی را بیهوده بیافریند، در قرآن هم میفرمایند " شما گمان میکنید ما شما را بیهوده آفریدیم" آخه من وظیفه ام چیه توی این دنیا برای چی اومدم، بخورم و بخوابم وکار کنم و عبادت !!!! اگر خدا به ما احتیاج نداره پس چرا وقتی نافرمانیش میکنیم وعده عذاب میده؟؟؟؟ در ثانی من پروژه خود خدا هستم چرا خدا چیزی که خودش خلق کره و میدونه که چطوری میشه رو عذاب میده؟ ✅ پاسخ: آفرينش هر يك از ما جزيي از آفرينش همه عالم و مخلوقات خداوند است، در نتيجه فلسفه حقيقي خلقت ما نيز در خلال تبيين فلسفه اصلي آفرينش تعريف مي شود، پرسش از فلسفه آفرينش از آن جا نشأت مي گيرد كه تصور ما از انجام کارها، به دست آوردن سود يا رفع نياز است؛ زيرا ما انسان ها موجوداتي محدود و ناقص هستيم و همواره اعمال ما به يکي از اين دو امر برمي گردد. هدف انسان در كارهايش، رسيدن به كمال و سود يا رفع نقص است؛ مثلاً غذا مي‏خورد تا رفع گرسنگي كند. لباس مي‏پوشد تا خود را از سرما و گرما حفظ كند.ازدواج مي‏كند براي ارضاي نيازي كه احساس مي‏كند. اما خداوند چطور؟، او كه هيچ نقصي ندارد كه با افعالش، قصد رفع آن را داشته باشد و هيچ كمالي را فاقد نيست، تا به كمال رسيدن براي او فرض شود. پس چرا مي آفريند؟ در حقيقت خدايي او اقتضاي آفرينش دارد؛ زيرا «آفريدن» به معناي ايجاد كردن است. هر وجودي خير است و لازمه فياض(بخشنده) بودن خداوند، عطا كردن او است: «و ما كان عطاء ربك محظورا؛(1) و عطاي پروردگارت منع نشده است». هر چيزي که اقتضاي وجود و هستي داشته يا امکان وجود داشتن آن باشد، فيض وجود از خدا دريافت مي کند. خداوند بخل در وجود و هستي دادن ندارد، تا موجودي که امکان وجود آن است، وجود را دريافت نکند. جهان هستي با تمام نظم و زيبايي هايش نمادي از لطف، مهرباني، علم، قدرت، حکمت و... خداست، به طوري که بدون آفرينش، صفات جمال و جلال خدا مخفي و پنهان مي ماند. در واقع هر «بود»ي ، «نمود»ي دارد؛ نمي شود فياض باشد، اما فيضي نداشته باشد، همان گونه که نمي تواند نور باشد اما روشنايي نداشته باشد و رحمت باشد اما بخشش نداشته باشد! بنابراين از همين جا مي توان نتيجه گرفت كه خلقت جهان و از جمله انسان نتيجه صفات خداوند است. خداوند كمال مطلق است و اظهار كمال كه خود نيز كمال است از جانب خداوند متعال صورت مي گيرد. خداوند فيض و بخشش دارد و لازمه آن اين است كه هر چه امكان وجود دارد، فيض و هستي خداوند را دريافت كند و چون قابليت وجود براي جهان هستي بود ، خداوند آن را آفريد؛ بنابراين جهان هستي، نشان دهنده و نتيجه صفات خداوند است. از سوي ديگر به حكم عقل خلقت خداوند بايد بهترين و كامل‏ترين آفرينش باشد، يعني در مجموعه هستي اگر وجود مخلوقي، زيبايي و كمال آفرينش مجموعه عالم را افزايش دهد، لازم است خدا آن موجود را خلق كند، زيرا عدم خلقت آن موجود، ناشي از عدم اطلاع و آگاهي از زيبايي آن است، يا در اثر ضعف وناتواني از خلقت آن است. چنانچه خدا با توجه به علم و قدرت بي نهايت، باز آن زيبايي را خلق نكند، ناشي از عدم "فضل" و "جود" و بخشندگي است كه خدا از بخل منزه است و "جود" و رحمت و بخشندگي او بي نهايت است. پس جهاني كه خدا خلق مي كند، بايد كامل‏ترين صورت ممكن را داشته باشد «الذي احسن كل شيء خلقه »(2)و هر چه امکان تحقق دارد، از طرف خداوند فيض وجود دريافت کند. بايد انسان خلق مي شد؛ زيرا در جهان خلقت پيش از خلق انسان، ملائك بودند كه موجوداتي نوراني و پاك بودند كه خدا را همواره عبادت مي كردند. فرشتگان به دليل شرايط ويژه خلقت خود بر سر دو راهي قرار نمي گرفتند كه با اختيار خويش (در حالي كه ميل باطني آن‏ها به جهت ديگري تمايل داشته باشد) رضايت خداوند را انتخاب كنند. آن‏ها همواره حضور و عظمت خدا را درك مي كنند و در مقابل آن همه عظمت، راهي جز عبادت ندارند «عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ* لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»(3). اما در صحنه هستي، مي توان يك نمايش زيباتر از اين را هم تصوير كرد و آن اين كه موجودي وجود داشته باشد كه از يك طرف همانند ملائك در اوج جذبه الهي و عشق و عبادت به خدا باشد و در عين حال موانعي پيش روي او براي برگرداندن وي از مسير عشق و عبادت مانند شهوات وشيطان قرار داشته باشد. اين موجود انسان است. او خدا و عظمتش را بي واسطه مي بيند و از سوي ديگر گرچه فطرت الهي او همواره در درونش وي را به سوي خوبي‏ها و پاكي‏ها دعوت مي كند، ولي اميال حيواني و شهواني او به همراه وسوسه هاي
شيطان هم در مقابل قرار دارند. وي اين گونه خلق شده كه از يك سو با خواسته‏ها و تمايلات شهواني و حيواني رو به رو است و از سوي ديگر فطرت الهي اش و راهنمايي‏هاي پيامبران او را به سوي خوبي‏ها فرا مي خواند. او در عرصه‏هاي مختلف زندگي مي تواند با ايمان به خداوند و محبّت او، بر سر دوراهي‏ها، عشق به خدا را انتخاب كند و مظاهر فريبنده دنيا را رها سازد. چنين صحنه هايي از محبّت و عشق انسان نظير يوسف كه در اوج جواني و زيبايي در سخت‏ترين صحنه آزمايش خدا را رها نكرد، براي هر كسي در طول زندگي پيدا مي شود. همواره چنين صحنه‏هايي در طول تاريخ حيات بشري تكرار مي شود. اگر خداوند زمينه پديد آمدن چنين صحنه‏هاي زيبايي از تجلّي محبّت و عشق مخلوقات خويش را كه با اختيار كامل به سوي او مي آيند ،فراهم نمي كرد، باز جهان كامل‏ترين و زيباترين بود؟ آيا در علم و قدرت و فيض و "جود" مطلق خداوند كه اقتضاي آفرينش بهترين و زيباترين صورت آفرينش را دارد، ترديد نبود؟ آيا جاي اين سؤال از خدا باقي نمي ماند كه قدرت و علم و فيض تو مطلق بود، پس چرا زيباترين جهان را خلق نكردي؟! پس از خدا، چنين خلقتي لازم و ضروري است و گرنه خداوند نيازي به آزمودن و يا عبادت انسان‏ها ندارد. از همين جا بايد دانست كه اگر در آيات قرآن آزمايش و عبادت به عنوان علّت آفرينش انسان شناخته شده و كمال انسان هدف نهايي شمرده شده، اين خصوصيّات و فوائد متوجه انسان است. يعني اين امور هدف و مسيري است که در مورد خلقت حکيمانه انسان در نظر گرفته شده ، ابزار و راهکاري است که خداوند براي تعالي و رسيدن انسان به کمالي که در وجودش امکان تجلي دارد، در نظر گرفته و مقصدي است که در برابر خلقت حکيمانه خداوند ترسيم شده، نه هدف اصلي خلقت وآفرينش انسان . در نتيجه خلقت هريك از ما بر اساس همين هدف بلند به شكوه و زيبايي اين مجموعه مي افزوده و بودن هريك از ما باارزش تر و مهم تر از نبودن ما بوده و بر فرض تحقق شرايط و عوامل خلقت هر يك از ما، خداوند اين خير و نعمت وجود را از ما دريغ ننموده است. اما در خصوص عذاب در برابرعصيان و عدم اطاعت بايد گفت كه مسلما هر عقل سليمي اذعان مي كند كه در پس اين برنامه جامع ودقيق بايد ضمانتي اجرايي و نيرويي تحريك كننده مورد ملاحظه قرار گيرد؛ در واقع آنچه مسلم است رعايت و پايبندي به اين امور مهم و ضروري در مسير تكامل در صورتي جدي وهمگاني مي شود كه انسان ها بدانند محاسبه اي دقيق در پس همه اين مسايل وجود دارد و تعيين جايگاه هايي بي نهايت متفاوت به عنوان نتيجه اين مجاهدت ها وتلاش ها و رسيدن به كمالات انساني يا ضايع نمودن فرصت ها در انتظار آنهاست. بر اين اساس بهشت وجهنم اصلي ترين كاركرد را در اين عرصه دارند؛ در واقع علاوه بر آن كه بهشت وجهنم تجلي حقيقي خود انسان و حقايق درون و اعمال او در پس زندگي دنيا هستند، به نوعي نتيجه و پاداش و عذاب حركت و طي مسير انسان ها در زندگي دنيا هم به حساب آمده در عين حال مهم ترين عامل حركت انسان ها در مسير درست و ترك طي طريق در مسيرهاي باطل وانحرافي به شمار مي روند. از نگاه ديگر بهشت و دوزخ چيزي جز باطن اعمال ، كردار ، گفتار و افكار ما نيست كه در عالم حقيقت نمايان و مجسم مي شود. هر آنچه از اعمالي و گفتارهايي كه داريم، در جهان ديگر حقيقت آنها نمايان مي شود و پاداش و جزا، بهشت و دوزخ همين چيزها است كه خود انسان ها فراهم نموده اند. وجود بهشت وجهنم با دلايل متعدد عقلاني از جمله لزوم چنين جايگاهي براي حسابرسي و برخورد عادلانه با انسان ها واعمالشان كه منطبق بر اصل عدالت خداوند است؛ قابل اثبات است، اگر چه جزئيات بهشت و دوزخ با عقل اثبات نمي شود و با اخبار صادق از منبع صادق مي توان به آنها دست يافت و اگر چنين عذاب و پاداش هايي نمي بود اشكالات جدي به هدفمندي و حكيمانه بودن نظام آفرينش و عدالت خداوند وارد بود. به علاوه علم خداوند به كيفيت عملكرد اختياري هر يك از ما دليلي بر محروم كردن هر فرد از فرصت انتخاب و تعيين مسير آزادانه و شركت دراين مسابقه دنيا براي رسيدن به فرصت هاي بي نظير عالم آخرت نمي شود و به همين خاطر خداوند فرصت حيات را از هيچ موجودي كه امكان اين امر براي او متصور است دريغ نمي نمايد. 📚مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی پي‌نوشت: 1. اسراء (17) آيه‏ 20. 2.سجده(32) آيه‏7. 3.انبياء(21) آيه‏ 26 و 27. 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
مهمان نواز بودن دل هم غنیمت است دردی نرفته غصه ای از راه می رسد ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
اینکه ما از لطفِ یاران چشم یاری داشتیم گوئیا در دشتِ خشکی هندوانه کاشتیم ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛اولین تصاویر از قرار گرفتن نور، در مدار ♨️ ماهواره نور، ایران را به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین رساند 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
26.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹تلاوت آیه ۲۴ سوره مبارکه حج در هشت مقام موسیقیایی به صورتی زیبا توسط یک نوجوان 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
صاحب دلى، براى اقامه نماز به مسجدى رفت، نمازگزاران همه او را شناختند؛ پس از او خواستند که پس از نماز، بر منبر رود و پند گوید. صاحب دل پذیرفت که جماعت را پندی دهد… نماز جماعت تمام شد، چشم ها همه به سوى او بود. مرد صاحب دل برخاست و بر پله نخست منبر نشست. بسم الله گفت و خدا و رسولش را ستود، آن گاه خطاب به جماعت گفت: مردم! هرکس از شما که مى داند امروز تا شب خواهد زیست و نخواهد مرد، برخیزد! کسى برنخاست ! گفت: حالا هرکس از شما که خود را آماده مرگ کرده است، برخیزد! باز کسى برنخاست !!! گفت: شگفتا از شما که به ماندن اطمینان ندارید؛ اما براى رفتن نیز آماده نیستید! 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
❌ دروغ حتی در موارد محدودی هم در شرع اجازه داده نیز اگر بر ملا شود، کمترین تبعاتش بی اعتبار شدن گوینده آن است. ⬅️ یعنی حتی اگر دروغگو نیت خیر هم داشته باشد، دیگران پس از فهمیدن دروغگویی وی، دیگر به راحتی به او اعتماد و اطمینان نخواهند کرد و هنگام شنیدن سخنانش، همیشه درصدی شک و تردید گوشه ذهنشان خواهد بود. ⁉️ و این شک و تردید و بی اعتمادی دیگران نسبت به دروغگو، می تواند در شکست و متضرر شدن وی در زندگی، کار و رفاقت باشد. ✅دروغ را از گفتارمان حذف کنیم و صداقت پیشه کنیم تا باز هم اعتماد با جامعه ما آشتی کند. 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛ببینید صحبت های طوفانی یک شیرزن در برابر تناقضات فاحش غرب 🔻آیا تفاوت در رنگ پوستشان است یا اینکه اروپایی نیستند؟! 🔺یا این است که مشکلات آنها بابت سلاح آمریکایی حملات آمریکاست یا روسیه 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh
مجنون هوای پی وی لیلی نمود باز لیلی دیلیت اکانت زد آغاز کرد ناز مجنون پیامکی ز سویدای دل نوشت لیلی که خواند درآورد صدای غاز ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ 👇👇👇 🆔 @jabbarnameh