eitaa logo
حجت الاسلام دکتر هدایی تبریزی
1.8هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
4.4هزار ویدیو
152 فایل
استادسطوح عالی حوزه استاد دانشگاه محقق وپژوهشگر وکیل و نماینده مراجع عظام تقلید دارای اجازات علمی از مراجع تقلید دارای دو مدرک دکترای phdدانشگاهی کارشناس عالی مشاوره وراهنمایی کارشناس اخلاق و تربیت کارشناس طب اسلامی فعال فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
بیشترین عامل پرتوقعی فرزندان، قطعاً پرتوقعی والدین است. کودکان بامشاهده رفتار والدین، پرتوقعی را میآموزند و الگو میگیرند مثل پدری که هنگام صرف غذا به همسرش غُر میزند وایراد میگیرد. @jafar1352hodaei
👇👇👇 ♨ سوال: عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅ عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند. عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند. در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند. مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱) به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید: « وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲) وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد. همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید. عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود. عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند. و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند. با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد. بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید. پی نوشت ها : ۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵. ۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر. @jafar1352hodaei
💢اعتراف دشمنِ علی(ع) ✅معاویه بن ابوسفیان در وصف امام علی گفت: اگر علی بن ابیطالب، خانه ای از ناب و خانه ای از علوفه داشته باشد؛ و بخواهد آنها را کند؛ طلا را قبل از می بخشد! 📚تاریخ دمشق ، ج 43 ، ص414 @jafar1352hodaei
هدایت شده از تذکره الاولیاء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عید_غدیر #آیت_الله_جاودان_تصویری حجم:۱۲.۷ مگابایت دقیقه۱۱:۴۶ کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
‼️شرکت در نماز جماعت اداره 🔷س 548: در اداراتی که نماز جماعت دائر می باشد، اگر کارمندی بخواهد شرکت کند باید محل کارش را ترک نماید. اگر در موقع بیکاری باشد و لطمه ای به کارش نخورد، چه صورتی دارد؟ و اگر در موقع شرکت در نماز جماعت در کارش تأخیر کند، چه صورتی دارد؟ ✅ج: به طور کلی با توجه به اهمیّت خاص نمازهای یومیه و تأکید زیادی که بر اقامه ی نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است مسئولین امر روشی را اتخاذ کنند که کارمندان بتوانند در خلال ساعات کار اداری نماز واجب را به طور جماعت در اوّل وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولی باید به‌گونه ای مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت، بهانه و وسیله ای برای به تأخیرانداختن کارهای مراجعه ‌کنندگان نشود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @jafar1352hodaei
♨️ @تذکری درموردبرنامه فیضیه @ استادرحیم‌پورازغدی سوابق خوبی دارد و هرگز او را متهم به سوء نیت نمی‌کنیم، ولی سخنانش برخلاف واقعیات است. 📛 توضیحات دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی درباره بیانیهٔ ایشان علیه تجمع فیضیه: 🔷 گویندۀ محترم که سوابق خوبی دارد در مدرسۀ فیضیه در سخنرانی خود مطالبی را عنوان کرد که نشان می دهد، متأسفانه هیچ آگاهی از وضع حوزۀ علمیه ندارد، به عنوان نمونه: 1ـ ایشان می گوید: «ریشۀ سکولاریزم در حوزه است، سکولاریزم یعنی چه؟ یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن، تفکیک نظری وقتی است که شما حرفی ندارید». این در حالی است که انقلاب از حوزه های علمیه برخاسته و الان هم مهم ترین پشتیبان انقلاب حوزه های علمیه و مراجع بزرگ هستند. اگر اقلیت کوچکی در حوزه خلاف این عمل می کنند، آن را نمی شود به حوزه تسرّی داد، بیشترین شهیدان انقلاب را حوزویان دادند. 2ـ ایشان می گوید: «شما پنج تا درس خارج ـ نه یک درس خارج فقه ـ در قم، نجف، مشهد و اصفهان دارید که پرسش ها را از بیرون بگیرد». این در حالی است که در بسیاری از دروس خارج حوزۀ علمیه مخصوصاً مراجع و بویژه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسائل مستحدثه را عنوان کرده و پاسخ لازم را فراهم نمودند و کتاب های زیادی در این زمینه نوشته و منتشر شده که تمام پرسش ها را از بیرون گرفته اند و لیست این کتاب های چاپ شده حداقل به یکصد و پنجاه کتاب می رسد. 3ـ ایشان می گوید: «هنر نیست که هی طهارت و نجاست و طواف و اینها را بگویند و هزار بار گفتند و هزار و یکمین بار آنها را بگویند». جواب: این یک نوع بی اعتنایی به فقه جواهری است که مورد توجه امام راحل(قدس سره) و همه علما بوده و هست و در همین مسائل هم حرف برای گفتن بسیار دارند که در آینده به شرح آن می پردازیم. 4ـ ایشان می گوید: «من شنیدم هفتصد، هشتصد رساله در قم می خواهند بدهند، ما اصلاً هفتصد تا مرجع می خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده، این که کاری نشد؟». اولا: این عدد کاملاً خلاف واقع است. یک دهم آن هم صحیح نیست. معلوم نیست از کجا این عدد را گرفته اند. ثانیاً: آیا تعبیر به «کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید» توهین به مرجعیت محسوب نمی شود؟! این گوینده محترم می گوید: «چهارتا شرح و حاشیه را می خوانی و همان ها را می گویی و مرجع می شوی!». این هم سخن عجیبی است. بزرگان مراجع بعد از 40 یا 50 سال به آن مقام می رسند و در گذشته هم چنین بوده است. مرحوم شیخ انصاری سخن معروفی دارد می گوید: «رسیدن به اجتهاد از طول جهاد هم سخت تر است». 6ـ ایشان می گوید: «اغلب اینهایی که می خواهند رساله بدهند، هفتصد تا و هشتصد تا و هزار تا، اغلب هیچ چیز برای گفتن ندارند، این که می گویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است و سیستمش درست نیست، یکی همین بی سوادی هاست». باز همان عدد بی اساس تکرار شده و از آن بالاتر هم رفته است. تعبیر به بیسوادی در مورد فضلا و مدرسین حوزه توهین آشکاری است. البته نظر ایشان توهین نبوده ولیکن خواننده از این تعبیر، توهین می فهمد. به علاوه این که گفته است سخنی برای گفتن ندارند، اتفاقا درست خلاف آن است، اگر کتاب هایی که در حوزه چاپ شده مطالعه شود، نشان می دهد همه چیز برای گفتن دارند. 7ـ ایشان می گوید: «اینها اصلاً جواب ندارند. اصلاً نمی دانند مظان پاسخگویی به این مسائل در کدام بخش قرآن و احادیث است». این هم گفتار عجیبی است که نشان می دهد گویندۀ محترم ابدا اطلاعی درباره وضع حوزه ندارد. کدام مسأله است که در جامعه مطرح شده و جواب آن در دروس مراجع بزرگ و مدرسین سطوح عالی نیامده است. @jafar1352hodaei
این "علی" چیکارس خدا می‌دونه! 💔از شوقش ماها باید بمیریم! یه همچین علی‌ای داریم. همین مگه دست مارو بگیره، علی و فرزندان علی... دقیقه۲۴ :۰۴ حجم:۱.۹ مگابایت @jafar1352hodaei⬆️⬆️⬆️⬆️
❁↫ هم یکی از دلایل فراموشی و امام بوده و خواهد بود. 🚨 شما هم مراقب حسادت باشید، حسادتی که شما را از امامتان دور خواهد کرد! @jafar1352hodaei⬆️⬆️⬆️
🌹امام خامنه ای:شهید رجایی و شهید باهنر انصافا و حقا، الگوی دو چهره ی انقلابی مومن و خالص بودند و زندگی و شهادتشان، درس آموز بود. @jafar1352hodaei
4_487275502998914169.m4a
6.02M
🌹شهیدان رجایی وباهنر دو نام همیشه همراه از مبارزه تا شهادت 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
از هر دستی بدی از همون دست پس ميگيری 🍃 💛 💠ﻣﮕـﺮ میﺷﻮﺩ قلبی ﺭﺍ بشکنی ﻭ قلبت شکسته ﻧﺸـﻮد🌸🍃 💠ﻣﮕﺮ میﺷﻮﺩ چشمی ﺭﺍ ﮔﺮﯾﺎﻥ کنی ﻭ ﭼﺸﻤﺖ ﮔﺮﯾـﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ🌸🍃 💠ﻣﮕﺮ میﺷﻮﺩ ﺫهنی ﺭﺍ ﭘﺮﯾﺸﺎﻥ کنی ﻭ ﺫهنت ﭘﺮﯾﺸـﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ🌸🍃 💠ﻣﮕﺮ میﺷﻮﺩ اﺣﺴﺎسی ﺭﺍ ﺑﺴﻮﺯﺍنی ﻭ ﺍﺣﺴﺎست ﺳﻮخته ﻧﺸﻮﺩ🌸🍃 💠ﻣﮕر ﻣﯽ ﺷـــﻮﺩ ؟✨✨ بیشتر مواظب باش این دنیا بی‌قانون نیست! ✨🍃🌸🍃✨ ✍از خیر و شر، هرچه که به این دنیا داده باشی، روزی به طرف خودت باز ‌میگردد. 🌹این جهان کوه است و فعل ما ندا باز می گردد نداها را صدا @jafar1352hodaei
🌸سه چیزازهمدیگرجدانیستند: ⇜کسی‌ڪه زیاد دعاڪند از اجابت محروم نمےشود. ⇜کسی‌ڪه زیاد استغفار ڪند از مغفرت وبخشش محروم نمےشود. ⇜ڪسی‌ڪه زیاد شڪر ڪند از زیاد شدن نعمتها محروم نمےشود. ⇝ @jafar1352hodaei
... 🍃دنیای جدید اگه تو خیلی عرصه ها پیشرفت کرده اما اصلا نتونسته صفای زندگی سنتی را احیاء کنه ، قدیما زندگیا یه صفای دیگه داشت ... @jafar1352hodaei⬆️⬆️⬆️⬆️
🌹کتاب شریف باید کتاب سفر و حضر تو باشد ( ) 🍁قسمتی از کتاب شریف الهی نامه پست1⃣ 🔸الهی،این که بدین پایه مهربان است، افریننده وی چه پایه است؟ 🔹الهی، جز این نمی شد، با که در اویزیم 🔸الهی، تو خود گواهی که این سخنان از بی تابی است؛ بر ما ! 🔹الهی، را نعمت بیداری ده، و بیداران را شب زنده داری و گریه و زاری! 🔸الهی، شکرت که فهم محمدی روزی ام شده است 🔹الهی، شکرت که همه نقشها بر اب شد و کثرتی که حجاب بود سراب شد 🔸الهی، شکرت که حسن مجذوب نظام احسن وجود است 🔹الهی، شکرت که عقل و دینم دستم را بسته اند 🔸الهی، شکرت که حسن احسن شده است 🔹الهی، همه تو را خوانند: به قوقو، پوپک به پوپو، $فاخته به کوکو، به هوهو. 🔸الهی، به رحمت ات نطقم داده ای، به رحمت ات سکوتم ده! 🔹الهی، حاصل کار و کوششم این شده است که از به در امده ام و در افتاده ام 🔸الهی،شکرت که موت دامن گیرم نشده است 🔹الهی، شکرت که بر قدم و و مشربم. 🔸الهی، از هایم توبه کرده ام 🔹الهی، دل با تو چه گویم که تو خود راز دلی دانه و لانه و بال و پر و پرواز دلی 🔸الهی، این ادم نماها که از خوردن گوشت گوسفند تا بدین اندازه درنده ای، اگر گوشت و را بر انان حلال می فرمودی چه می شدند؟! 🔹الهی، انچه خواست نکوشد که نشد 🔸الهی، چه جویم که غایت نشان از تو بی نشان است، و چه گویم که نهایت به تو سرگردانی است 🔸الهی، خوشا به حال کسانی که عبادت محبانه دارند! 🔹الهی، را در دل حسن نهاده ای، را هم در دل حسن نه! 🔸 الهی، و و عرفان و برهان یکی اند و از هم جدایی ندارند، حسن را تاحد جمعی ده! 🔹الهی، حسن بسیاری ار های زنده را می بیند و می گوید: الحمد لله الذی لم یجعلنی من السواد المخترم 🔸الهی، ان که در نیست تنها 📔الهی نامه 🌿علامه حسن زاده املی 🌹سلامتی علامه حسن زاده املی @jafar1352hodaei
باسلام به استحضارمی رساند،استادهدایی تبریزی ،علاوه برایتادرپیام رسان تلگرام طلایی واینستاگرام نیز فعالیت دارندومطالب سه کانال(تلگرام_اینستاگرام_ایتا) متفاوت است واستادهرروز دریک کانال فعالیت دارند (البته سخنرانی های ایشان فقط در تلگرام طلایی بارگذاری می شود به دلیل کثرت مخاطبان این کانال نسبت به اینستاگرام وایتا). علاقه مندان می توانندازمطالب استاد دراینستاگرام وتلگرام طلایی نیز بهره مندشوند. آدرس چنین است : ایتا: Eitaa.com/jafar1352hodaei اینستاگرام : Https://WWW.instagram.com/jafar1352hodaei تلگرام طلایی : @jafar1352hodaei توجه داشته باشیدکه آدرس کانال چه درتلگرام طلایی وچه دراینستاگرام وچه درایتا یک چیز بوده وهرسه یک آدرس باحروف وکلمات یکسان است. باتشکر.موفق باشید.آمین @jafar1352hodaei @jafar1352hodaei
باسلام به استحضارمی رساندسه سخنرانی ازاستادهدایی درموضوعات درس اخلاق_معارف مهدوی_سبک زندگی اسلامی،امروز درکانال ایشان درتلگرام طلایی بارگذاری شد. علاقه مندان می توانند،مراجعه فرموده وبادانلودکردن،ازآنهااستفاده کنند. باتشکر @jafar1352hodaei
🔹امام علی علیه السلام فرمود: خوشا به حال آن كس كه پرداختن به عیب خودش، او را از پرداختن به عیب های مردم باز دارد. 📙خطبه 176 @jafar1352hodaei
💢 تقلید از علما در اسلام، به معنای «سرسپردن» و «چشم‌بستن» نیست شخصى به حضرت صادق(ع) عرض كرد كه و بى‌سوادان يهود راهى نداشتند جز اينكه از علماى خود هرچه مى‌شنوند قبول كنند و پيروى نمايند. اگر تقصيرى هست متوجه علماى يهود است. چرا قرآن عوام الناس بيچاره را كه چيزى نمى‌دانستند و فقط از خود پيروى مى‌كردند مذمّت مى‌كند؟ حضرت فرمود: عوام يهود علماى خود را در عمل ديده بودند كه صريحاً دروغ مى‌گويند، از پرهيز ندارند، احكام و قضاءها را به خاطر رودربايستى‌ها و رشوه‌ها تغيير مى‌دهند، مى‌دانستند كه درباره افراد و اشخاص عصبيت به خرج مى‌دهند، حبّ و شخصى را دخالت مى‌دهند، حق يكى را به ديگرى مى‌دهند. آنگاه فرمود: به حكم الهامات فطرى عمومى كه خداوند در سرشت هركس تكويناً قرار داده مى‌دانستند كه هركس كه چنين اعمالى داشته باشد نبايد او را پيروى كرد، نبايد قول خدا و پيغمبران خدا را با زبان او قبول كرد. در اينجا مى‌خواهد بفرمايد كه اين مسئله مسئله‌اى نيست كه كسى نداند. اين مسئله را خداوند در فطرت همه افراد بشر قرار داده و عقل همه كس اين را مى‌داند. كسى كه وجوديش پاكى و طهارت و ترک هوا و هوس است اگر دنبال هوا و هوس و دنياپرستى برود، به حكم تمام بايد سخن او را نشنيد. بعد فرمودند: و به همين منوال است حال عوام ما. اينها نيز اگر در فقهاى خود خلاف، تعصب شديد، تزاحم بر سر دنيا، طرفدارى از طرفداران خود هرچند ناصالح باشند، كوبيدن مخالفين خود هرچند مستحق احسان و باشند، اگر اين اعمال را در آنها حس كنند و باز هم چشم خود را ببندند و از آنها پيروى كنند عيناً مانند همان عوام يهودند و مورد مذمت و هستند. پس معلوم مى‌شود كه تقليدِ و مشروع از علما در اسلام «سرسپردن» و بستن نيست، چشم باز كردن و مراقب بودن است و اگر نه و شركت در جرم است. 📚 استاد مطهری، ده گفتار، ص122-120 (با تلخیص) @jafar1352hodaei
4_5969721546044866845.pdf
535.4K
💥روش تربیت کودک💥 👈خلاصه نکات کاربردی کتاب من دیگر ما استاد عباسی ولدی 👈شامل راه کار هایی در ارتباط با محبت ، آزادی ، بازی ، مدیریت تلوزیون و ... 🌺یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
علامه : 💎 کتاب "دروس معرفت نفس" را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام 📗 گفتگو، ص۶۷ @jafar1352hodaei