🔴کم فرزندی بی سابقه میان مردان متاهل ایرانی
🔹از هر ٢مرد متاهل ایرانی، ١ نفر بی فرزند و تک فرزند است.
#کاهش_جمعیت
📸 زنانی که علیه لابیهای کنترل جمعیت از فرزندآوری استقبال میکنند
🔹"هیلاریا بالدوین" نویسنده آمریکایی با انتشار این عکس تو اینستاگرامش بعد از ۶ تا بچه گفته بازم بچه میخوام اما در ایران، بسیاری از زنان مخالف بچهدار شدن هستن و به نگهداری سگ و گربه روی آوردن.
🔸 مادر بودن چیزی از ارزشهای یک زن کم نمیکنه
#کاهش_جمعیت
🌀 خواص روغن بادام شیرین
استعمال موضعی روغن بادام شیرین، بر روی پوستهایی که دچار آفتاب سوختگی، لک یا جای زخم شده اند بسیار مفید و به درمان این مشکلات کمک می کند.
#روغن
30.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 به گذشته برگردیم؟!
🔸 احیای سبک زندگی سنتی به سبک یک خانواده یزدی
#داستان
⚪️جایگاه معلم و استاد
1⃣ مردی از ٦٠٠ کیلومتری به دیدن شهید رجائی رحمه الله آمد، گفتند کارش زیاد است و فرصت ندارد. ساعتها نشست تا اینکه آقای نخست وزیر از اطاق بیرون آمد. آن مرد دست رجایی را بوسید و گفت: این ادای دینی بود به معلمی که بسیار چیزها را به من آموخته بود و من این راه طولانی را فقط برای همین کار آمدم.
📚مجله حوزه، ش 16.
2⃣ شهید مطهری رحمه الله وقتی نام اساتید خود را میبرد، آن را با احترام و تعظیم بسیار زیاد همراه میساخت؛ مثلا به نام علامه طباطبایی رحمه الله که میرسید، میگفت: «روحی له الفداء؛ جانم فدایش باد» و در مورد استاد دیگرش میرزا علی آقا شیرازی رحمه الله میگوید: شب و روزی نیست که خاطرهاش در نظرم مجسم نگردد و از وی یاد نکنم.
📚جلوههای استاد مطهری.
#آیت_الله_ناصری
🔻حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «عَلَیکمْ بِسِلَاحِ الْأَنْبِیاء؛ بر شما باد به سلاح انبیا». عرض کردند: «یا رسول الله! اسلحه انبیا چه بوده است؟» فرمودند: «#دعا».(کافی شیخ کلینى ج2، ص468 ) دعا، #اسلحه_انبیا است. هر چه میخواهید از خدا بخواهید که همه چیز در دست او است. حالا اگر ناصری یک تقاضایی داشت و چهار روز به در خانۀ خدا رفت و به او ندادند، #مأیوس_نشود.
حضرت امیر علیه السلام میفرمایند:
مَنِ اسْتَدَامَ قَرْعَ الْبَابِ وَ لَجَّ وَلَج؛(عیون الحکم ص456 .)
کسی که در زدن را ادامه دهد و پافشاری کند، به #مقصود میرسد.
کسی که در یک خانهای را مرتب بزند، آخر در را بهرویش باز میکنند و نمیگذارند بسته بماند؛ مخصوصاً در این زمانها که بسیار باشرافت و باعظمت هستند. چنین موقعیت زمانی در اختیار ما هست.
🔷#آیت_الله_مجتهدی_تهرانیره
اگر انسان می خواهد فکر کند که این دنیا آخرش چیست، بهترین راه این است که به #گذشته فکر کند. به این فکر کند که عمری که کرده است، در این مدت چه شده است؟ باقی عمرش هم همین خواهد بود دیگر! چرا غفلت می کنیم و غافلیم؟ چرا فکر مردن نیستیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
کتابی با عنوان "رهنمای طریق" نوشته #آیت_الله_جاودان حفظه الله بسیار قابل استفاده می باشد .
آنچه که در این کتاب آمده مجموعه سوالاتی است که از ایشان پرسیده شده و ایشان پاسخ داده اند که بسیار سوالات کلیدی و خوبی می باشد .
کتاب «رهنمای طریق» مشتمل بر ۵۸۰ سؤال پرسیدهشده در موضوعات گوناگون از آیتالله جاودان و پاسخهای ایشان به این سؤالات است. این کتاب در سال ۱۳۹۴ از سوی مؤسسهی «ایمان ماندگار» تهیه و منتشر شده است. سؤالات این مجموعه، همان سؤالاتی است که مردم و بهخصوص جوانان از طریق پایگاه اینترنتی آیتالله جاودان از ایشان پرسیدهاند و ایشان به آنها پاسخ داده است. جمعی از محققین و شاگردان استاد، از میان انبوه سؤالات پرسیدهشده طی پنج سال، سؤالاتی را انتخاب، تصحیح و تحقیق نموده و پس از دستهبندی در قالب این کتاب عرضه نمودهاند
✅از خوبی این کتاب ارزشمند همین بس که #مقام_معظم_رهبری بر این کتاب تقریظی ارائه داده اند که متن آن چنین است 👇👇
[بخش عمده ای از کتاب مطالعه شد ، مطالب سودمند بسیاری در آن است که #برای_جوانان دانستن آنها لازم یا راه گشاست . خداوند به همه آنان توفیق دهد و مولف محترم را محفوظ بدارد بمنه و کرمه. مرداد ۱۳۹۷ ]
📚#معرفی_کتاب_رهنمای_طریق👇
🔸«رهنمای طریق» شامل ۱۳ بخش است. بخش اول به زندگینامهی آیتالله جاودان اختصاص دارد و عناوین ۱۲ بخش بعدی عبارت است از: #پرسشهای_اخلاقی، #پرسشهای_عبادی، مشاورههای تحصیلی، مشاورههای مطالعه، #پرسشهای_اعتقادی، پرسشهای قرآنی، پرسشهای تاریخی، پرسشهای مربوط به #ازدواج، پرسشهای مربوط به مسائل خانواده، پرسشهای روایی، پرسشهای مربوط به مسائل #فرهنگی، و در آخر هم «توصیهها».
از جمله ویژگیهای این کتاب، میتوان به مواردی همچون «پاسخگویی به #پرسشهای_جوانان دربارهی #خلأهای موجود در دنیای امروز»، «ارائهی سبک زندگی متناسب با نیازهای اجتماعی»، «ارائهی پاسخهای کوتاه، مفید و کاربردی به سؤالات»، «پاسخگویی به سؤالات پس از مطالعه و تحقیق پیرامون هر سؤال» و «تطبیق جوابها با آیات و احادیث و دیگر ارجاعات لازم از سوی محققین و شاگردان استاد جاودان» اشاره کرد.
یک تکنیک عالی برای برخورد با رفتار نامطلوب کودک
از روش های عالی برخورد با رفتار نامطلوب کودکان این است که در زمان انجام دادن کارهای نامطلوب و ناپسند، توجهی نشان ندهیم و بعد به ذکر کارهای خوب و مطلوب گذشته کودک بپردازیم.
به طور مثال بگوییم: یادته هفته پیش توی کارهای خونه به من کمک کردی؟ چقدر اون کارت رو دوست داشتم.
وقتی کودک متوجه بشه که رفتارهای ناپسندش مورد توجه قرار نمی گیرد و رفتارهای مثبت گذشته، هنوز در ذهن مادرش است، پس سعی می کند تا آن رفتارها را بیشتر انجام دهد.
والد از کودک میخواهد؛ کاری را در همان لحظه انجام دهد!! و کودک یا آنرا به تعویق میاندازد یا اصلا انجام نمیدهد و والد اینبار با صدایی بلندتر آنرا تکرار میکند و ممکن است عصبانی شده و تند و پرخاشگرانه باشد.
در این فرآیند کودک یاد میگیرد
تا زمانی که مامان یا بابا عصبانی نشده و داد نزده !! میتوانم آن کار را انجام ندهم. و خطری برایم ندارد.
در مرحله اول خواستههای والدین رد میشود. تا والدین دادنزنند ، حرفشان عملی نمیشود. محیط خانه متشنج میشود.
چگونه رفتار کنیم فرزندمان بیشتر همکاری کند و کمتر لجباز شود؟
درخواستهایتان را با شیوههای منطقی بخواهید.
به کودک زمان بدهید ، مثلا بگویید تا ده دقیقه دیگه تلویزیون را خاموش کن، یااا تا یک ربع دیگه، که عقربه بزرگ به عدد شش رسید بیا غذات را بخور.
برای درخواست از کودک کنار او بروید نه اینکه از آشپزخانه فریاد بزنید.
📚 فوت و فنهای تربیت کودک. هاجر سجاد
4_6014715288430313501.mp3
1.29M
🔖منبر کوتاه🔖
#حضرت_زینب سلام الله علیها
#استاد_انصاریان
💠ثواب گریه بر حضرت زینب کبری سلام الله علیها
📌وجود مطهر #حضرت_زینب_کبری سلام الله علیها
💞✍️💞✍️💞
✅پرسش:
دانش آموز هستم. میلی برای درس خواندن ندارم. به خاطر این مسئله، آبرویم در مدرسه می رود. چه کار باید بکنم؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
اگر فکر مي کنيد براي درس خواندن بايد بنشينيد تا انگيزه اش سراغ تان بيايد، بايد بگويم شديدا در اشتباه هستيد.
👈افرادي که چنين نگرشي دارند و بي تحرّک باقي مي مانند، به اين اميد که روزي انگيزه به سراغشان بيايد، هيچ وقت باانگيزه نمي شوند.
🍀انگيزه از حرکت به وجود مي آيد. شروع به حرکت نماييد؛ به تدريج انگيزه درس خواندن به سراغتان مي آيد. لازم نيست يک باره مقدار زيادي درس بخوانيد. همين که هر روز چند دقيقه اي مطالعه کنيد، باعث مي شود به تدريج انگيزه تان براي درس خواندن بيشتر شود.
🌸براي اينکه در درس خواندن موفق شويد، هدفي براي خود تعيين کنيد. بسياري از ما بدون هدف و انگيزه به روزمرگي مي پردازيم، بدون آنکه از اهميت هدف در زندگي اطلاعاتي داشته باشيم. داشتن هدف يکي از مهمترين وظايفيِ که برعهده ي هر فردي است تا استعدادهايش شکوفا شود، بدرخشد و از زندگي که نعمت الهي است، بهرمند شود و لذت ببرد. يک هدف بايد ويژگي هايي داشته باشد تا هدفِ مناسبي شمرده شود.
🌹 ويژگي هاي هدف خوب عبارتند از:
- هدف بايد روشن، واضح و مشخص باشد.
- هدف بايد واقع بينانه باشد.
- هدف بايد مكتوب و روي كاغذ آورده شود.
- هدف بايد در قالب يك جمله مثبت بيان شود.
- هدف بايد به فرد انگيزه بدهد.
- هدف بايد قابل اندازه گيري باشد.
- هدف بايد مقيد به زمان باشد.
- هدف بايد داراي قابليت اجرا و دست يافتني باشد.
- هدف بايد متناسب با منابع و امكانات تدوين گردد.
- هدف بايد در راستاي ماموريت ها و ارزشها تدوين شوند.
✍️با توجه به آن چه گفته شد، هدف مناسبي براي خود بيابيد که متناسب با استعدادها و توانايي ها و علاقه شما باشد. به عنوان مثال اين هدف را روي کاغذ بنويسيد: «من در مدت يک سال هر روز دو ساعت درس مي خوانم تا ان شاءالله دو سال بعد در کنکور موفق شوم».
💥بعد از تعيين هدف، بايد برنامه اي براي رسيدن به هدف تان بنويسيد. با اين برنامه مشخص مي کنيد که چه موقعي عمل خود را شروع کنيد و در صورت مواجه شدن با مزاحمت ها و توقف در رسيدن به هدف، چگونه استقامت به خرج دهيد. برنامه ريزي براي اجراي هدف، به فرد امکان مي دهد که بر مشکلات غلبه کند.
🔻منظور از برنامه ريزي، نوشتن ساعات روزانه و کارهايي که در اين ساعت ها بايد انجام شوند نيست. اين روش کارايي زيادي ندارد.
ادامه دارد..
💞✍️💞✍️💞
✅پرسش:
دانش آموز هستم. میلی برای درس خواندن ندارم. به خاطر این مسئله، آبرویم در مدرسه می رود. چه کار باید بکنم؟
قسمت دوم :
🌺پاسخ:
براي برنامه ريزي اين کارها را انجام دهيد:
-📌 يک کاغذ برداريد و بنويسيد که چه موقع، کجا، چگونه و براي چه مدت درس مي خوانيد؟ مثلا ساعت هشت صبح تا ساعت نُه پشت ميز مطالعه مي نشينم و درس مي خوانم.
🔻 مشخص کنيد که مزاحم هاي درس خواندنتان چه چيزهايي هستند (مثلا موبايل و ...). بنويسيد در صورت ايجاد اين مزاحمت چه کار مي کنيد. مثلا اگر وسط درس خواندن، گوشي زنگ زد؛ آن را خاموش مي کنم يا قبل از شروع درس خواندن، گوشي را به مادرم مي دهم. وقتي اين مطالب را مشخص کرديد، آنها را روي کاغذي با خطوط درشت بنويسيد و در جايي نصب کنيد که به راحتي ببينيد.
🔹خود را متعهد به انجام اين برنامه بدانيد. اگر اين برنامه را انجام دهيد، کم کم محل و زمان مطالعه به يک نشانه تبديل مي شوند که شما را به صورت خودکار به سوي مطالعه مي کشانند.
- 📌براي اينکه شروع مطالعه برايتان آسان شود، از روش «تصويرسازي ذهني» بهره ببريد. يعني: قبل از شروع مطالعه و درس خواندن، چشم هاي خود را ببنديد و تصور کنيد که چه کاري مي خواهيد انجام دهيد. مثلا با خود بگوييد:«الان بلند ميشم. کتابم رو از کمد کتاب ها برمي دارم. پشت ميز مطالعه مينشينم. کتاب رو باز مي کنم. صفحه 50 رو ميارم. شروع به خوندن مي کنم. زير مطالب مهم خط مي کشم. هر بخش رو که تموم کردم، خلاصه اش رو در يک دفتر مي نويسم تا شب امتحان راحت باشم. اگر کسي به گوشي ام زنگ زد، جواب نمي دم».
🍀اگر اين «تصويرسازي ذهني» را به درستي انجام دهيد، انگيزه بيشتري براي مطالعه مي يابيد. ورزشکاران حرفه اي از اين روش براي انجام بهترين عملکرد و جلوگيري از انجام حرکات اشتباه استفاده مي کنند.
🔻از روش تصويرسازي ذهني براي تصورِ رسيدن به هدف (مثلا تصور کسب رتبه خوب در دانشگاه يا تصور پزشک معروف شدن) استفاده نکنيد. چون پژوهش ها نشان داده که تصويرسازيِ موفقيت نهايي باعث کاهش انگيزه مي شود. انگار مغز افراد با تصوّرِ رسيدن به هدف، ديگر قانع و ارضا مي شود و دست از تلاش برمي دارد.
ادامه دارد..
💞✍️💞✍️💞
✅پرسش:
دانش آموز هستم. میلی برای درس خواندن ندارم. به خاطر این مسئله، آبرویم در مدرسه می رود. چه کار باید بکنم؟
قسمت سوم(آخر) :
🌺پاسخ:
- 📌براي خود پاداش هايي در نظر بگيريد که در صورت عمل کردن بر طبق برنامه، آن پاداش را به خود مي دهيد. مثلا بنويسيد که اگر يک ساعت درس خواندم، يک ربع (نه بيشتر) لطيفه هاي کانال تلگرامي ... را مي خوانم.
- کارهاي مهمتر را اول انجام دهيد.
- 📌بعضي کارها را به عادت تبديل کنيد. بعضي کارها بايد در زندگي تبديل به عادتتان شود و ديگر براي انجام آنها ارادهتان را صرف نکنيد. مثلا مسواک زدن کاري است که بايد تبديل به عادتتان شود و بدون فکر کردن آن را انجام دهيد. با اين روش ميتوانيد ارادهتان را براي کارهاي ديگري ذخيره کنيد. براي اين منظور فقط کافي است کاري را به طور منظم انجام دهيد تا تبديل به عادت زندگيتان شود.
- 📌از همنشيني با افرادي که وقت خود را به بيهودگي مي گذرانند، در دنياي واقعي و فضاي مجازي، جدا خودداري نماييد. پژوهش ها نشان داده که فضاي مجازي، با همه خوبي هايي که دارد، باعث افزايش افسردگي در افراد مي شود.
- 📌سرگذشت افراد موفق را بخوانيد و افراد موفق در رشته دلخواهتان را بيابيد و با آنها صحبت کنيد و از تجربيات آنها بهره ببريد.
- 📌سعي کنيد يک رقيب براي خود در درس خواندن بيابيد. با او دوست شويد وهماهنگ با يکديگر مطالعه کنيد. پژوهش ها نشان داده که افراد وقتي خود را در رقابت ببينند، عملکرد بهتري از خود نشان مي دهند.
💞✍️💞✍️💞
✅پرسش:
درس هاي حفظي بعد از ساعاتي،از يادم مي رود. چه باید کرد؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
براي تقويت حافظه راههاي زير توصيه ميشود:
1. 🍀استفاده بيشتر از مواد حاوى گلوكز (خرما، عسل و شيرينىجات طبيعى)، مواد داراى كلسيم و فسفر و ويتامينهاى D، C، B و A؛ مانند لبنيات، روغن ماهى، پرتقال، گوجه فرنگى، سبوس گندم، سبزيجات تازه، هويج و جگر، عسل ،كندر ،كرفس
2. 📌استراحتتان به اندازه كافي باشد و از فشار درسي و كاري خود بكاهيد.
3. 🍀به اندازه كافي تفريح داشته باشيد (مخصوصاً در فضاي سبز).
4. 📌. تقويت تمركز و دقت
5. 🍀 كاهش اضطراب و كسب آرامش به ويژه هنگام مطالعه
6. 📌تأمين نيازهاى طبيعى و فيزيولوژيكى (تغذيه مناسب، ورزش و رعايت بهداشت)
7. 🍀تمرين و تكرار مطالب
8. 📌حدود 10 دقيقه استراحت پس از از هر 45 دقيقه مطالعه.
9. 🍀تحقيقات نشان داده تاثيرات مثبت ورزش در تقويت حافظه نيز نقش دارد. افرادي كه ورزش ميكنند با تقويت حافظه احساس رضايت بيشتري از زندگي ميكنند.
10. 📌 تمرينات تنفسى: براى انجام اين تمرين كافى است در حالت ايستاده يا درازكش ريه را از هوا پر كنيد و با آرامش بازدم انجام دهيد.
11. ☘️از خيالپردازيهاي بيفايده بپرهيزيد.
12. 📌اشتغالات ذهنى خود را كاهش دهيد، فضاي ذهن تان را خلوت کنيد، به ذهنتان استراحت بدهيد. اجازه دهيد ساختارهاي ذهنتان نظم لازم را پيدا کند.
13. ☘️سعي نماييد براي هر زماني برنامه خاصي داشته باشيد و از اينكه كارها را نيمه تمام رها نموده و كار ديگري را انجام دهيد پرهيز نماييد. يعني قبل از اتمام يك كار كار ديگري را آغاز ننماييد.
14. 📌پرهيز از پرخوابى و پرخورى و خوردن غذاهاى سنگين.
15. ☘️ سحرخيزى و بيدارى بينالطلوعين،
16. 📌 مداومت بر مسواك زدن.
17. ☘️ خوردن عسل.
18. 📌 خوردن كندر و زنجبيل (به مقدار كم).
ادامه دارد..
💞✍️💞✍️💞
✅پرسش:
درس هاي حفظي بعد از ساعاتي،از يادم مي رود. چه باید کرد؟
قسمت دوم(آخر):
🌺پاسخ:
19. 📌 در روايات معصومين اشاراتي به علل و موجبات فراموش شده است كه اهم آنها از اين قرار است: ارتكاب گناه. خوردن چيزهاي ترش. خنده زياد. بي احترامي به استاد. خوردن پنير زياد. غم و اندوه براي امور دنيايي. خواندن سنگ قبرها. تماشاي به دار آويخته. خوردن در حالت جنابت. آشاميدن زياد آب و مايعات. غذاي داغ خوردن. افراط در مجامعت. به كار نيانداختن حافظه.
20. 🍀 از معاصي الهي پرهيز کنيد و به واجبات مقيد باشيد.
21. 📌 اقدام به حفظ سورههاي قرآن و اشعار نماييد.
22. 🍀 در هر روز مقداري قرآن تلاوت كنيد، به خصوص آيهالكرسى را قرائت نماييد.
23. 📌 در كتاب شريف مفاتيحالجنان در فصل اول از باب اول كه درباره تعقيبات است اين دعا را نقل نموده است و مىگويد:
اين دعا را پيغمبر(صلی الله علیه و آله) به اميرالمؤمنين(علیه السلام) براى حافظه تعليم نمود:
✨«سبحان من لايعتدى علي اهل مملكته ، سبحان من لايأخذ اهل الارض بالوان العذاب، سبحان الرؤوف الرحيم، اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و بصرا و فهما و علما انك على كل شىء قدير» و نيز در خلاصه الاذكار است كه در وقت مطالعه بخواند: «اللهم اخرجنى من ظلمات الوهم و اكرمنى بنور الفهم اللّهم افتح علينا ابواب رحمتك و انشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين».
🌸شما با بکار بردن نکاتي مي توانيد حافظه خود را وسعت بخشيده و مطالب زيادي را به راحتي در ذهن خود جاي دهيد.
1. ❄️ تقطيع (حروف را به قطعههاى واژهاى و قطعههاى واژهاى را به قطعههاى عبارتى دستهبندى كردن):
از طريق تقطيع مىتوان حروف يا ارقام را به قطعههاى معنادار تبديل كرد و ظرفيت حافظه خود را افزايش داد؛ مثلاً زنجيره عددى 83 - 619 - 2177 - 149 را به زنجيره 1492 - 1176 - 1983 كه سالهاى ميلادى است، تبديل كرد.
2.❄️ معنادار كردن:
اين روش بهتر از هر شيوه ديگر به حافظه كمك مىكند و هر چه معنا عميقتر يا با جزئيات بيشترى رمزگردانى شود، مطلب بهتر به ياد مىماند. بنابراين، وقتى مىخواهيد نكتهاى را از كتابى به خاطر بسپاريد، احتمال يادآورى آن در صورتى بيشتر است كه توجه خود را بيشتر بر معناى آن متمركز كنيد. هر چه عميقتر و كاملتر به معنا توجه كنيد، بهتر آن را به ياد مىآوريد.
3. ❄️سازماندهى:
با سازماندهى مطالب مىتوان به راحتى آنها را ياد گرفت، حفظ كرد و سپس به ياد آورد؛ براى يادگيرى و حفظ موضوع و مطلبى كه داراى زير مجموعه و زيرشاخههاى متعدد و متكثر است، آن را در سلسله مراتبى منطقى قرار دهيد و از كل به جزء و از بالا به پايين به زيرشاخههاى جزئىتر تقسيم كرده، به خاطر بسپاريد