eitaa logo
حجت الاسلام دکتر هدایی تبریزی
1.8هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
4.6هزار ویدیو
152 فایل
استاد حوزه و دانشگاه محقق وپژوهشگر وکیل و نماینده مراجع عظام تقلید دارای اجازات علمی از مراجع تقلید دارای دو مدرک دکترای phdدانشگاهی کارشناس عالی مشاوره وراهنمایی کارشناس اخلاق و تربیت کارشناس طب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آراسته باشید ✅امام کاظم(ع)، وقتی یکی از شیعیان را در بازار دیدند که ظاهر نامناسبی داشت فرمودند: «ای گروه شیعه! شما مردمی هستید که دیگران با شما می‌کنند. پس تا جایی که می‌توانید در برابر آنها باشید.» 📚صفات الشیعة ، صفحه ۹۴ @jafar1352hodaei
💢استاد فاطمی نیا : 🔸اغلب جهنمی ها ، جهنمی زبان هستند . فکر نکنید همه شراب میخورند یا از دیوار مردم بالا میروند . @jafar1352hodaei
: چطور شد علم فقه و اصول به مدرس نیاز دارد درس و بحث می خواهد برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است کسی خود رو و خودسر در رشته ای متخصص نمی گردد فقیه و عالم نمی شود لکن علوم معنوی و اخلاقی که هدف بعثت انبیا و از لطیف ترین و دقیق ترین علوم است به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل می گردد ؟!! چنین علمی که خداوند متعال نسبت به آن آن قدر اهتمام داشته که انبیا را مبعوث فرموده است اکنون در حوزه های ما رواجی ندارد و کسی به طور شایسته به آن اهمیت نمی دهد! باید به فکر باشید در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید استاد اخلاق برای خود معین نمایید جلسه وعظ و خطابه پند و نصیحت تشکیل دهید خودرو نمی توان مهذب شد. اگر حوزه همین طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد محکوم به فنا خواهد بود. @jafar1352hodaei
🔹انساني که دروغ مي گويد 🍁يا تهمت مي زند، 🍁يا نامحرم مي بيند، 🍁 يا ناروا مي شنود، 🍁يا نماز نمي خواند، 🍁 يا روزه نمي گيرد، 🍁 يا خمس و زکات نمي دهد، 🍁 يا ربا مي خورد، 🍁يا حج واجبش را نمي رود، 🍁 يا حجاب قرآني اش را که چادر است حفظ نمي کند 🍁و يا صورت ظاهرش را مطابق با شرع قرار نمي دهد، 🔴 راه پيدا کند. استاد صمدی آملی @jafar1352hodaei
💢احترام آیت الله بهجت به ده ساله صبح ، وقتی مجلس روضه در خانه برگزار می‌شد، همان جلوی در می‌نشست. هرکس وارد می‌شد، جلوی پای او می‌ایستاد و با خوشرویی از او استقبال می‌کرد؛ فرقی نداشت چه کسی باشد. اگر کودک بود، برایش دعایی می‌خواند و نوازشش می‌کرد. گاه می‌گفت روضۀ علی‌اصغر علیه‌السلام بخوانند. یک روز جمعه، در بین در باز شد، آقا برخاست و دست بر سینه، احترام گذاشت. نگاه که کردم کسی را ندیدم! تعجب کردم! آقا که نشست، تازه متوجه شدم وارد شده بود که به‌نظر، بیش از ده سال نداشت. 📚این بهشت، آن بهشت، ص۵٧؛ بر اساس خاطرۀ یکی از شاگردان آیت‌الله بهجت @jafar1352hodaei
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا حوادث تلخ یا شیرین که در زندگی پیش می آید، به اراده و خواست خداست؟ ✍️پاسخ: ✅در حوادث تلخ و شیرین، پیش از آن که نقش خداوند را در آن بررسی کنیم، باید به نقش خدا در آن توجه کنیم،‌ زیرا نقش خداوند فقط این است که از وجود حوادث آگاه است و بر اساس سنت‌هایی که مقرر نموده، شامل حال انسان‌ها می‌شود، در حالی که در بسیاری از این حوادث، نقش بشر انکار ناپذیر است. ما انسان‌ها معمولاً در ارزیابی پدیده‌ها اعم از تلخ و شیرین دچار خودبینی خاصی هستیم و هر پدیده‌ای را از دریچه سود ظاهری خویش نگاه می‌کنیم، در حالی که باید پدیده را با نظام کلی جهان دید و سپس درباره آن داوری کرد. متوجه دانستن هر حوادث تلخ به جهان غیب، دور از واقع‌بینی است، زیرا بخشی از نارسایی‌ها و حوادث تلخ، زاییده کوتاهی انسان است و چه بسا می‌تواند بخشی از گرفتاری‌ها را کاهش دهد. او می‌تواند با هوش خدادادی از زیان‌ها بکاهد، بلکه از آنها به سود خود بهره گیرد. فقر و بدبختی که در برخی از جوامع حاکم است، نتیجه نظام ظالمانه اجتماعی است. گروهی از پرخوری رنج می‌برند و برخی از گرسنگی. اگر در جهان، نظام عادلانه حاکم بود، همه از زندگی آبرومندی برخوردار بودند. بنابر این قبول داریم در قضا و قدر الهی تمام حوادث تلخ و شیرین ضبط شد. و خداوند از ازل می‌دانسته است که این حوادث، اتفاق می‌افتد، ولی تمام این حوادث با اختیار و اراده انسان انجام می‌پذیرد و قضا و قدر و علم ازلی الهی با اختیار و اراده انسان منافاتی ندارد. @jafar1352hodaei
سهمشان ... از دو قوطی کنسرو بود ! گرفتند و با اخلاص رفتند ... @jafar1352hodaei
🔴تشویق به زبان هاوگویش های مختلف🔴 1 🔵– تشویق قرآنی : طیب طیب الله ، احسن بارک الله 🔵2 –تشویق فارسی : خوبه خوبه خیلی خوبه 3 🔵– تشویق ترکی : یاخچی یاخچی چوخ یاخچی ، یاشا یاشا مین یاشا ، ساغل ساغل چخ ساغل 4🔵 – تشویق اصفهانی : خبس خبس خیلی خبس 5 🔵– تشویق لری : خوه خوه خیلی خوه 6 🔵– تشویق کردی : خاصه خاصه فرا خاصه ، رنده رنده پر رنده 7🔵 – تشویق خراسانی : خوبه خوبه خیلی خوبه 8 🔵– تشویق خوزستانی (بخش عرب زبان): حلوه حلوه واید حلوه ، زین زین کلّش زین 9 🔵– تشویق یزدی : خش خش خیلی خش 10 🔵– تشویق مازندرانی : خار خار خله خار 11 🔵– تشویق کرمانی : ماشی ماشی ماش ما شاالله ، چش نخوری انشاالله 12 🔵- تشویق نیشابوری : باری باری باری کولا ، باری کولا 13🔵 – تشویق گیلانی : پیر شی برار تی قربان 14 🔵– تشویق سیستانی و بلوچستانی : واشین واشین سخ واشین 15 🔵– تشویق ایلامی : وتی وتی گل وتی 16 🔵– تشویق زنجانی : یشا یشا چخ یشا 17🔵 – تشویق تهرانی : باری باری بارک الله ، چشم نخوری انشاالله 18🔵 – تشویق بوشهری : خون خون خیلی خون 19 🔵– تشویق شیرازی : کاکا کاکا ماشا کاکا ۲۰ 🔵- تشویق ترکمنی : قووی قووی بتر قووی ۲۱🔵– تشویق لبنانی : جید جید جداً جید 2۲ 🔵– تشویق مصری : کمیل کمیل فوق کمیل ، جمیل جمیل فوق جمیل 2۳ 🔵– تشویق انگلیسی : گود گود وری گود 2۴ 🔵– تشویق هندی : آچاهه آچاهه بارا بارا آچاهه 25🔵 – تشویق پاکستانی : چاهی چاهی بر چاهی 26🔵– تشویق افغانی : طیار طیار جور جور طیار 🔵27 – تشویق آفریقایی : چیکا لا کا ، چیکا لا کا ، چو چو چو – بوما لا کا ، بو ما لا کا ، بوبوبو تشویق معجزه می کند @jafar1352hodaei
رابطه گرم در خانه آخرین باری که به هم آب پاشیدین، کی بود زن و شوهر ها؟ آخرین باری که لپ همسرتون رو گرفتین کی بود؟ چند روز پیش؟ _حضار: پریشب _پریشب. فقط یک نفر پریشب توی این جمعیتی که نشستن!! توی یکی از شهرستان ها دور من جمع شده بودن بعد از کلاسمون، زن و شوهری که 15 سال باهم بودن. به خانم گفتم که آخرین باری که لپ همسرت رو گرفتی کی بود؟ گفت هیچوقت خیلی هم محکم گفتم لپش رو نمی گیری؟ گفت نه گفتم کی قلقلکش دادی؟ گفت هیچوقت گفتم کی آب پاشیدی بهش گفت هیچوقت گفتم شما پولتون زیادیه میدید محضر دار عقدتون میکنه بعد هم از مزایای محرمیتتون استفاده نمیکنید. بعد به این خانم گفتم که حالا لپ همسرت رو بگیر محرمید شما عیبی هم نداره گفت باشه میرم خونه میگیرم. گفتم نه همینجا بگیر گفت نه حالا. اینقدر اصرار بالاخره مجبور شد لپ همسرش رو همچین پیچوند گفتم بفرما بعد 15 سال یک بار هم اومدی بگیری اصلا متنفرش کردی از هر چی نوازشه. بلد نیستیم. ما مقصر نیستیم رابطه پدر مادر اگر درست نباشه فضای خانواده سرده همونطوری که سرمای فیزیکی باعث میشه بچه ها آنفولانزای جسمی بگیرند،  سردی رابطه هم باعث میشه که بچه ها آنفولانزای روانی بگیرند و به شکل های مختلف نشون میدن بعد هم میبریم دکتر دوا بهشون میدیم. تاحالا ندیدم حتی یک مورد روانشناس و روانپزشک از پدر مادر پرسیده باشه که چقدر با هم شوخی میکنید چقدر تو خونه جدی هستید چقدر با هم شوخی میکنید. (استاد سلطانی) @jafar1352hodaei
********* ✅آيا میتوان نماز را به فارسى خواند؟ 🔰آقاى دكتر محمد جواد شريعت كه با جمعى از دانشجويان با مرحوم حاج آقا رحيم ارباب اصفهانى ديدار كرده است، خاطره آن ملاقات را چنين باز میگويد: سال يكهزار و سيصد و سى و دو شمسى بود، من و عده اى از جوانان پر شور آن روزگار، پس از تبادل نظر و بحث و مشاجره، به اين نتيجه رسيده بوديم كه چه دليلى دارد نماز را به عربى بخوانيم؟ چرا نماز را به زبان فارسى نخوانيم؟ عاقبت تصميم گرفتيم نماز را به فارسى بخوانيم و همين كار را هم كرديم خانواده هایمان كم كم از اين موضوع آگاهى يافتند و به فكر چاره افتادند . آنها، پس از تبادل نظر با يكديگر، تصميم گرفتند با نصيحت ، ما را از اين كار باز دارند و اگر مؤثر نیفتاد، راهى ديگر برگزينند . چون پند دادن آنها مؤثر نيفتاد; ما را نزد يكى از روحانيان آن زمان بردند . آن روحانى وقتى فهميد ما به زبان فارسى نماز می خوانيم، به شيوه اى اهانت آميز ، نجس و كافرمان خواند . اين عمل او ما را در كارمان راسختر ساخت . عاقبت يكى از پدران،  افراد را به اين فكر انداخت كه ما را به محضر حضرت آيت الله حاج آقا رحيم ارباب ببرند و اين فكر مورد تأييد قرار گرفت . آنها نزد حاج آقا ارباب شتافتند و موضوع را با وى در ميان نهادند . او دستور داد در وقتى معين ما را خدمتش رهنمون شوند . در روز موعود ما را كه تقريبا پانزده نفر بوديم، به محضر مبارك ايشان بردند . در همان لحظه اول، چهره نورانى و خندان وى ما را مجذوب ساخت، آن بزرگ مرد را غير از ديگران يافتيم و دانستيم كه با شخصيتى استثنايى روبه رو هستيم . آقا در آغاز دستور پذيرايى از همه ما را صادر فرمود . سپس به والدين ما فرمود: شما كه به فارسى نماز نمی خوانيد، فعلاً تشريف ببريد و ما را با فرزندانتان تنها بگذاريد . وقتى آنها رفتند، به ما فرمود: بهتر است شما يكى يكى خودتان را معرفى كنيد و بگوييد در چه سطح تحصيلى و چه رشته اى درس می خوانيد . آنگاه، به تناسب رشته و كلاس ما، پرسشهاى علمى مطرح كرد و از درسهايى مانند جبر و مثلثات و فيزيك و شيمى و علوم طبيعى مسائلى پرسيد كه پاسخ اغلب آنها از توان ما بيرون بود . هر كس از عهده پاسخ بر نمی آمد، با اظهار لطف وى و پاسخ درست پرسش رو به رو می شد . پس از آن كه همه ما را خلع سلاح كرد، فرمودند : والدين شما نگران شده اند كه شما نمازتان را به فارسى مى خوانيد، آنها نمى دانند من كسانى را مى شناسم كه - نعوذبالله - اصلاً نماز نمى خوانند . شما جوانان پاك اعتقادى هستيد كه هم اهل دين هستيد و هم اهل همت . من در جوانى مى خواستم مثل شما نماز را به فارسى بخوانم; ولى مشكلاتى پيش آمد كه نتوانستم . اكنون شما به خواسته دوران جوانى ام جامه عمل پوشانيده ايد، آفرين به همت شما . در آن روزگار، نخستين مشكل من ترجمه صحيح سوره حمد بود كه لابد شما آن را حل كرده ايد . اكنون يكى از شما كه از ديگران مسلطتر است، بگويد بسم الله الرحمن الرحيم را چگونه ترجمه كرده است . يكى از ما به عادت دانش آموزان دستش را بالا گرفت و براى پاسخ دادن داوطلب شد . آقا با لبخند فرمود: خوب شد طرف مباحثه ما يك نفر است; زيرا من از عهده پانزده جوان نيرومند بر نمى آمدم . بعد به آن جوان فرمود: خوب بفرماييد بسم الله را چگونه ترجمه كرديد؟ آن جوان گفت: طبق عادت جارى به نام خداوند بخشنده مهربان . حضرت ارباب لبخند زد و فرمود: گمان نكنم ترجمه درست بسم الله چنين باشد . در مورد «بسم» ترجمه «به نام» عيبى ندارد . اما «الله» قابل ترجمه نيست; زيرا اسم علم (خاص) خدا است و اسم خاص را نمى توان ترجمه كرد; مثلا اگر اسم كسى «حسن» باشد، نمى توان به آن گفت «زيبا» . ترجمه «حسن» زيبا است; اما اگر به آقاى حسن بگوييم آقاى زيبا، خوشش نمى آيد . كلمه الله اسم خاصى است كه مسلمانان بر ذات خداوند متعال اطلاق مى كنند . نمى توان «الله» را ترجمه كرد، بايد همان را به كار برد . خوب «رحمن» را چگونه ترجمه كرده ايد؟ رفيق ما پاسخ داد: بخشنده . حضرت ارباب فرمود: اين ترجمه بد نيست، ولى كامل نيست; زيرا «رحمن» يكى از صفات خدا است كه شمول رحمت و بخشندگى او را مى رساند و اين شمول در كلمه بخشنده نيست; «رحمن» يعنى خدايى كه در اين دنيا هم بر مؤمن و هم بر كافر رحم مى كند و همه را در كنف لطف و بخشندگى خود قرار مى دهد و نعمت رزق و سلامت جسم و مانند آن عطا مى فرمايد . در هر حال، ترجمه بخشنده براى «رحمن» در حد كمال ترجمه نيست . خوب، رحيم را چطور ترجمه كرده ايد؟ رفيق ما جواب داد: «مهربان» . حضرت آيت الله ارباب فرمود: اگر مقصودتان از رحيم من بودم - چون نام وى رحيم بود - بدم نمى آمد «مهربان» ترجمه كنيد; اما چون رحيم كلمه اى قرآنى و نام پروردگار است، بايد درست معنا شود . اگر آن را «بخشاينده» ترجمه كرده بوديد، راهى به دهى مى برد; زيرا رحيم يعنى خدايى كه در آن دنيا گناهان
مؤمنان را عفو مى كند . پس آنچه در ترجمه «بسم الله» آورده ايد، بد نيست; ولى كامل نيست و اشتباهاتى دارد . من هم در دوران جوانى چنين قصدى داشتم; اما به همين مشكلات برخوردم و از خواندن نماز فارسى منصرف شدم . تازه اين فقط آيه اول سوره حمد بود، اگر به ديگر آيات بپردازيم، موضوع خيلى پيچيده تر مى شود . اما من معتقدم شما اگر باز هم بر اين امر اصرار داريد، دست از نماز خواندن به فارسى برنداريد; زيرا خواندنش از نخواندن نماز به طور كلى بهتر است . در اينجا، همگى شرمنده و منفعل و شكست خورده از وى عذرخواهى كرديم و قول داديم، ضمن خواندن نماز به عربى، نمازهاى گذشته را اعاده كنيم . ايشان فرمود: من نگفتم به عربى نماز بخوانيد، هر طور دلتان مى خواهد بخوانيد . من فقط مشكلات اين كار را براى شما شرح دادم . ما همه عاجزانه از وى طلب بخشايش و از كار خود اظهار پيشمانى كرديم . حضرت آيت الله ارباب، با تعارف ميوه و شيرينى، مجلس را به پايان برد . ما همگى دست مباركش را بوسيديم و در حالى كه ما را بدرقه مى كرد، خدا حافظى كرديم . بعد نمازها را اعاده كرديم و از كار جاهلانه خود دست برداشتيم . بنده از آن به بعد گاه به حضور آن جناب مى رسيدم و از خرمن علم و فضيلت وى خوشه ها بر مى چيدم . وقتى در دوره دكتراى زبان و ادبيات فارسى دانشگاه تهران به تحصيل مشغول بودم، گاه نامه ها و پيغامهاى استاد فقيد مرحوم بديع الزمان فروزانفر را براى وى مى بردم و پاسخهاى كتبى و شفاهى حضرت آيت الله را به آن استاد فقيد مى رساندم . و اين افتخارى براى بنده بود . گاه ورقه هاى استفتايى كه به محضر آن حضرت رسيده بود، روى هم انباشته مى شد . آن جناب دستور مى داد آنها را بخوانم و پاسخ را طبق نظر وى بنويسم . پس از خواندن پاسخ، اگر اشتباهى نداشت، آن را مهر مى كرد . در اين مرحله با بزرگواریهاى بسيار آن حضرت رو به رو بودم كه اكنون مجال بيان آنها نيست . خدايش بيامرزد و در درياى رحمت خويش غرقه سازد; «انه كريم رحيم» @jafar1352hodaei
... 🍃آیت الله احدی : سالک باید نسبت به اذکار عطش داشته باشد ، مثل کسی که موقع نوشیدن آب سرد ، سینه او خنکی را احساس می کند . @jafar1352hodaei
باسلام به استحضارمی رساند،استادهدایی تبریزی ،علاوه برایتادرپیام رسان تلگرام طلایی واینستاگرام نیز فعالیت دارندومطالب سه کانال(تلگرام_اینستاگرام_ایتا) متفاوت است واستادهرروز دریک کانال فعالیت دارند (البته سخنرانی های ایشان فقط در تلگرام طلایی بارگذاری می شود به دلیل کثرت مخاطبان این کانال نسبت به اینستاگرام وایتا). علاقه مندان می توانندازمطالب استاد دراینستاگرام وتلگرام طلایی نیز بهره مندشوند. آدرس چنین است : ایتا: Eitaa.com/jafar1352hodaei اینستاگرام : Https://WWW.instagram.com/jafar1352hodaei تلگرام طلایی : @jafar1352hodaei توجه داشته باشیدکه آدرس کانال چه درتلگرام طلایی وچه دراینستاگرام وچه درایتا یک چیز بوده وهرسه یک آدرس باحروف وکلمات یکسان است. باتشکر.موفق باشید.آمین @jafar1352hodaei @jafar1352hodaei
🍀 فمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَةَ اللهِ عَلی الکاذِبینَ. 🌷 24ذی‌الحجه سالروز مباهله پیامبر اسلام با مسیحیان نجران و سندی جاودان بر حقانیت اسلام و اهل بیت علیهم السلام بر عموم مسلمین جهان تبریک و تهنیت باد 🔰 @jafar1352hodaei
💠 حضرت آیت الله یثربی مدظله: رفتار با دیگران چگونه باید باشد ⁉️ 🔸هر انسانی که در زندگی می‌کند، برای اینکه موفق باشد، و در زندگی اجتماعی مطرود (رانده شده) نباشد، لازم است: 🔴 را معیار و سنگ محک برخورد با دیگران قرار دهد! حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 📜 فرزندم! نفست را بین خود و دیگران، قرار بده و برای دیگران دوست داشته باش، آنچه را که درباره‌ی خود دوست داری، و آنچه را که خود از آن گریزانی، برای دیگران هم مپسند. 🔗 منبع: کتاب "سيری در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام" حقوق خانواده، حق فرزند @jafar1352hodaei
💠عجله كردن پيش از فراهم شدن امكانات، و از دست دادن امكانات و سُستى نمودن پس از فرصت، از حماقت و نادانى است. 📚 ۳۶۳ @jafar1352hodaei
🍃آخوند همدانی: من مردی بی هواتر از این مرد (علامه طباطبایی) ندیدم ، با این که گنجینه ای از معارف و معلومات است ولی مع ذلک در نماز مرحوم آیت الله میلانی در صف آخر میان مسافران به نماز می ایستاد... @jafar1352hodaei
✅پرسش: چه کنيم که در تمام شرايط راضي به رضاي خدا باشيم؟ 🌺پاسخ: ما هر اندازه تأثير خدا را در وجود خود و در عالم هستي بهتر، وسيع‌تر و عميق‌تر بشناسيم زمينه رضامندي ما نیز گسترش پيدا مي‌کند. در مورد امور خوشایند انسان می تواند شکرگزار و راضی باشد اما وقتی کار به دشواری ها و مصائبی می رسد که انسان خودش در آنها نقشی نداشته، راضی بودن به رضای خدا برای افراد عادی کمی سخت می شود، هرچند با دقت و توجه، می توان حتی سختی ها را هم با رضایت تحمل کرد. نکته‌ای که بايد بدان توجه داشته باشيم تا این مسأله برايمان حل شود اين است که حوادث حيثيت‌هاي مختلفی دارند و انسان به گونه‌ای خلق شده است که می‌تواند از يک حادثه خاص، از يک جهت راضي و از جهتی دیگر ناراضي باشد. بیماری که باید عضوی از بدن او را جراحی کنند، از آن جهت که اين کار موجب بازگشت سلامتي به او مي‌شود بدان راضی است، اما در عين حال به خاطر دردناک بودن، زمان‌بر بودن، و مخارج آن برای او ناراحت‌کننده است. با این‌که این یک حادثه است اما انسان در برابر آن دو واکنش و دو انفعال دارد. 🔺حوادث و مصائب هم از اين جهت که موجب مي‌شوند انسان‌هايي بي‌گناه دچار سختي‌ها و گرفتاري‌‌هايي شوند رنج‌آورند. اما جهت دیگر این حوادث آن است که مصیبت‌ها و مشکلات دنیا هر چند سخت باشند موقت و محدود به چند روز یا چند سال هستند و خداوند به کسانی که به چنین مصائبی دچار می‌شوند پاداش‌‌هاي بسیاری خواهد داد که تا ابد ادامه دارد. ☘️در روايات آمده است کساني که در اين دنيا به مصيبت‌ها گرفتار می‌شوند هنگامی که ثواب‌هاي آخرتی آن مصائب را مي‌بينند، آرزو مي‌کنند ‌اي کاش همه عمر با مصيبت دست به گریبان بودند. با این نگاه و این ایمان ممکن است انسان در حادثه‌ای حتی اشک بریزد، اما در عین حال به خاطر ثواب‌های آخرتی خشنود باشد. 🌱نکته دیگری که از آموزه‌هاي اسلام استفاده می‌شود و با براهين عقلي هم قابل تبيين است اين است که مجموع اين عالم با همه عظمت و کثرت‌ و تنوع موجودات آن، همچون تابلوي بزرگ واحدي است که از ترکیب رنگ‌های مختلف شکل گرفته است. زيبايي اين تابلو به داشتن رنگ‌های گوناگون است. سخت‌ترين و ناگوارترین حادثه‌ای که ما در عالم سراغ داريم داستان کربلاست. اما همين حادثه را در مجموع که نگاه کنیم می‌بینیم منشأ خیرات و برکات فراوانی شده است. ☑️پس حوادث تلخ دنیا می‌تواند با نگاهی واقع‌بينانه، حق‌بينانه و زيباشناسانه به خاطر ارتباطي که با ساير پديده‌ها دارند و در مجموع يک تابلو بسيار زيبايي را خلق مي‌کنند زيبا و خير باشند.اين نقص ماست که فقط عيب‌ها را مي‌بينيم و تنها به رنگ‌های تیره این تابلو نگاه می‌کنیم. رنگ‌های تیره این تابلو را بايد همراه سایر رنگ‌های آن دید تا زیبایی آن را درک کرد. 🌸وقتی انسان توانست چنین دیدی نسبت به پدیده های دنیا پیدا کند، راحتتر می تواند به مصالح خداوندی گردن نهاده و به آنچه رضایت و مصلحت اوست، راضی باشد. @jafar1352hodaei
روش درست پاداش دادن: دادن پاداش به اين شكل ميباشد كه براي كار خوب كودك پاداشي در نظر گرفتن مي باشد. اين پاداش مي تواند از گرفتن برچسب و استيكر، تا رفتن به شهر بازي يا خريد اسباب بازي باشد در ابتدا هر بار كودك بعد از انجام كار خوب پاداش دريافت مي كند. به مرور كه كار خوب نهادينه شد دادن پاداش يك بار در ميان، دوبار در ميان و در آخر به صورت تصادفي است. به اين صورت است كه انجام ان كار در ذهن كودك براي تمام عمر با لذت گره خورده است. @jafar1352hodaei
سحرها را از دست ندهيد؛ ولو دو رکعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد... در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و...اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند ! سحرها را ضايع نكنيم ، اگر نماز مستحبي هم نخوانديم ، حداقل ده مرتبه"يا ارحم الرّاحمين" بگوييم! اگر آن را هم انجام ندادي اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: " سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر " اگر در چند سحر با جانت اين جمله را بگويے ، عالمت عوض ميشود... @jafar1352hodaei