eitaa logo
حجت الاسلام دکتر هدایی تبریزی
1.8هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
4.4هزار ویدیو
152 فایل
استادسطوح عالی حوزه استاد دانشگاه محقق وپژوهشگر وکیل و نماینده مراجع عظام تقلید دارای اجازات علمی از مراجع تقلید دارای دو مدرک دکترای phdدانشگاهی کارشناس عالی مشاوره وراهنمایی کارشناس اخلاق و تربیت کارشناس طب اسلامی فعال فرهنگی
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨سوال: 🔰ترس از خدا به چه معناست؟ ✍پاسخ: ✅مقوله ترس از خدا، در بین ما مقداری بد جا افتاده است. فکر می کنیم ترس از خدا مثل ترس دنیائی ست که به خاطر در امان نبودن از یک موجود خشن و بی رحم اتفاق می افتد. در حالیکه ترس از خدا دارای معانی دیگری ست. یک معنای ترس از خدا، ترس از خشم خداوند و عذاب در دنیا و آخرت است. این نگران بودن از عصبانیت خداوند و چیزی که باعث می شود نافرمانی خدا را نکنید و ترس از جهنم و عذاب، همان ترس از خدا و قابل ستایش است. گاهی هم انسان از این ترس دارد که نکند در جهت فرمانبری تمام توانش را به کار نبرده و ای بسا این اطاعت دست و پاشکسته مقبول درگاه حق نیفتد و پاداشی بر آن مترتب نشود یا درجه ای را که انتظار دارد برای او نسازد. چنین ترسی دلهره از رد و عدم پذیرش طاعت بوده و موجب میشود انسان در اعمالش دقت بیشتری کرده و نیّتش را هر چه بیشتر خالص کند. اگر چنین ترسی در دل نباشد و انسان به قبولی اعمالش مطمئن باشد، در جهت بهبود آنها تلاش نکرده و دچار خطا یا عجب می شود. معنای دیگر ترس از خدا، لرزش دل در برابر هیبت و عظمت خداوند است که این نوع ترس در آیات قرآن "خشیت" نامیده شده. خشیت حالت خضوع و خشوع و تسلیم در برابر حق است و هرچه درجه علم و معرفت انسان نسبت به عظمت و برزگی وجلال خداوند بیشتر شود، خود را حقیرتر و ناچیزتر دیده و به درجه خشوعش اضافه میشود. خداوند در قرآن میفرمایند: «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ» [۱]؛ ازميان بندگان خدا، تنها عالمان هستند كه از خدا مىترسند. و نیز میفرماید: «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ» [۲]؛ خدا از آنان خشنود است و آنان نيز از خدا خشنود و راضى هستند. اين مقام، از آن كسى است كه از پروردگارش مىترسد. در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى» [۳]؛ آن كس كه از مقام پروردگارش ترسيده و نفس را از هوا باز داشته، بهشت جايگاه اوست. كسى كه به اين مرتبه از خوف، برسد خداوند ابهت او را در دل همه جهانيان قرار مىدهد. امام صادق عليهالسلام در اين باره مى فرمايد «مَنْ خافَ اللَّهَ اخافَ اللَّهُ مِنْهُ كُلَّ شَىْءٍ وَمَنْ لَمْ يَخَفِ اللَّهَ اخافَهُ اللَّهُ مِنْ كُلِّ شَىْءٍ» [۴] كسى كه از خدا بترسد خداوند همه چيز را از او مىترساند و كسى كه از خدا نترسد، خداوند او را از هر چيزى میترساند. راه درست، اعتدال در خوف و رجاء است. رجاء درست انسان را وادار به پشیمانی از گناهان گذشته و توبه میکند و مقدار بیش از حد آن انسان را دچار آمال و آرزوهای بی جا کرده و از طاعت بازمیدارد. خوف هم به همین صورت است. خوف به میزان لازم انسان را از نافرمانی باز داشته و خوف بیش از حد انسان را دچار ناامیدی و یأس از درگاه خداوند میکند. امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش نقل مى كند: هیچ بنده مومنی نیست مگر اینکه در قلب او دو نور است. نور خوف و نور امید. که اگر این دو نور با هم سنجیده شود، هیچ کدام بر دیگری زیادتی نکند. [۵] علامه طباطبائی رحمه الله علیه میفرمایند: هر كسى نمي تواند اين دو شرط را در خود حفظ كند، چون باقى نگهداشتن ايمان بسيار سخت است، و بقاى آن از جهت گناهان، و مخصوصا گناهان كبيره، و باز مخصوصا تكرار و ادامه گناهان، در خطرى عظيم است، آرى ايمان آدمى دائما در لبه پرتگاه قرار دارد، چون منافيات آن دائما آن را تهديد بنابودى مىكند. و چون چنين است، پس يك فرد مسلمان دائما ترس اين را دارد، كه مبادا گرانمايه ترين سرمايه نجات خود را از دست بدهد، و اين اميد هم دارد، كه بتواند با توبه و جبران مافات آن را حفظ كند، پس چنين كسى دائما در ميان خوف و رجاء قرار دارد، و خداى خود را، هم از ترس مىپرستد، و هم با اميد، و در نتيجه در زندگيش هم در حالت اعتدال، ميان نوميدى، كه منشا خمودي ها است، و ميان اطمينان به شفاعت، كه كوتاهي ها و كسالت ها است، زندگى مى كند، نه بكلى نوميد است، و نه بكلى مطمئن، نه گرفتار آثار سوء آن نوميدى است، و نه گرفتار آثار سوء اين اطمينان. [۶] /۳۴۲/ پی نوشت: ۱- سوره مبارکه فاطر آیه ۲۸ ۲- سوره مبارکه بینه آیه ۸ ۳- سوره مبارکه نازعات آیات ۴۰ و ۴۱ ۴-اصول کافی ج ۳، ص ۱۱۰ ۵- اصول کافی. ج۳. ص۱۱۴ ۶- ترجمه تفسير الميزان. ج۱. ص۲۸۱ 🌐@jafar1352hodaei
💢چه کسی را دوست داری؟ ✅اهمیت دوست داشتن و رابطه با دیگران تا بحدی است که در اهل بیت به این موضوع اشاره شده است: انسان در قیامت با افرادی که در دنیا به آنان علاقه‌مند بوده محشور و همنشین می‌شود، مراقب باش چه کسی را دوست میداری ✅عربى بادیه‌نشین نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: اى رسول خدا! چه زمانی برپا می‌شود؟ در این هنگام وقت نماز شد. پیامبر نمازش را خواند و سپس فرمود: «کو آن مردى که از پرسید؟» مرد گفت: من هستم اى پیامبر خدا! حضرت فرمود: «براى قیامت چه فراهم آورده‌اى؟» گفت: به خدا، چیز زیادى از نماز و فراهم نیاورده‌ام، جز آن‌که خدا و پیامبرش را دوست می‌دارم. پیامبر(ص) به او فرمود: «انسان با کسى است که دارد» 📚الکافی، ج 2، ص 126 - 127 ✅پیامبر اسلام(ص): «هرکس، مردمى را به سبب کردارشان دوست بدارد، روز ، در جمع آنان گرد خواهد آمد و مانند آنان محاسبه خواهد شد؛ اگرچه چون کردار آنان نباشد». 📚تاریخ بغداد، ج 5، ص 405، @jafar1352hodaei
💢امام هادی و چاپلوسان ✅یک نفر با چاپلوسانه، از امام هادی علیه‌السلام و تعریف کرد. امام هادى عليه‌السلام به او فرمودند: از اين عمل بپرهيز و به كار خودت بپرداز، كه تملّق زياد، موجب می‌شود. 📚مسند الإمام‌الهادى عليه‌السلام، صفحه۳۰۲ @jafar1352hodaei
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا کوفه مقرّ حکومت حضرت مهدی(عج) می شود؟ ✍️ پاسخ: ✅ در تاریخ‌ اسلام‌ شهر كوفه‌ عراق‌ مَثَل‌ بی‌وفایی‌ است‌ و مردمان‌ آن‌ شهر به‌ پیمان‌ شكنی‌ شهره‌ شده‌اند، با این حال در بعضی روایات که به جزئیات حکومت امام زمان(عج) اشاره شده است، نامی از كوفه نیز برده شده است، با شنیدن نام کوفه بعنوان مقر حکومتی امام زمان(عج) این سؤال مطرح می شود كه چرا كوفه معین شده به عنوان مقرّ حكومتی آن حضرت با این كه كوفه سابقة بی وفایی داشته است در جواب باید گفت: اولاً: ارادة الهی به این تعلق گرفته كه حكومت جهانی آن حضرت، با مركزیت كوفه مستقر شود و نهضتی كه نوید آن را خاتم الانبیا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ جملگی داده‌ اند و بسیار بر آن تاكید كرده اند برخی از ناحیه پروردگار مشخص شده كه شروع انقلاب آن حضرت از مكه باشد و بعدها مقر حكومت او هم در كوفه باشد. ثانیاً: بی وفایی مردم كوفه در برهه ای از زمان دلیل نمی شود كه آینده ای كه معلوم نیست چه زمانی است باز مردم آن جا متصف به بی وفایی باشند. آینده برای ما معلوم نیست به علاوه این كه بی وفایی مردم كوفه در زمان امام علی ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ باعث بی اعتبار كردن آن سامان نمی شود چون كه در روایاتی از ائمه اطهار نقل شده كه كوفه و اهل آن را مورد مدح قرار می دهند كه از آن جمله این روایات می‌ باشند. عبدالله بن ولید می گوید بر امام صادق ـ علیه السلام ـ وارد شدیم در زمان مروان آن حضرت به ما فرمود شما از كجایید (اهل كجایید) ما گفتیم: از اهل كوفه. حضرت فرمود: نیست سرزمینی از سرزمینها و شهری از شهرها كه بیشتر از اهل كوفه به ما محبت داشته باشد (یعنی اهل كوفه بیشتر از تمام شهرها به اهل بیت محبّت می‌ ورزند)....[۱] اگر این روایت را خاص آن زمان بدانیم بالاخره این نتیجه را می گیریم كه بی وفایی زمان خاصی باعث نمی‌شود كه در هر زمان آنها اهل مكه باشند بلكه در زمان امام صادق ـ علیه السلام ـ مورد مدح آن حضرت قرار می گیرند. در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه حضرت فرمود: ولایت ما بر آسمانها و زمین و كوهها و شهرها عرضه شد و هیچ كدام ولایت ما را چون اهل كوفه قبول نكردند.[۲] پس با وجود این روایات معلوم می شود بی وفایی گروهی خاصی باعث نمی شود كه در تمام زمانها اهالی یك شهر متهم به بی وفایی گردند. بلكه در هر زمانی باید اهل آن جا را به خصوصه مورد امتحان قرار داد تا معلوم شود آیا مؤمنان راسخی در اهداف خود هستند یا نه. ثالثاً: مكان كوفه مكان مقدسی است شاید به اعتبار قداستی كه دارد خداوند اراده فرموده كه مقر حكومتی تنها منجی عالم و یگانه مصلح جهانی در این مكان مقدس باشد (ما كه از مصالح و حكمت الهی بی‌خبریم) و این ربطی به وضعیت مردم آن جا ندارد كه آیا در تاریخ سابقه خوبی دارند یا ندارند. روایاتی در این باب وجود دارد كه دلالت بر قداست مكان كوفه می باشد از جمله این روایات: امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: كوفه باغی از باغهای بهشت است در آن قبر نوح و ابراهیم و... قبر سید اوصیاء امیر المؤمنین آن جاست.[۳] امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: یك درهم انفاق در كوفه مانند ۱۰۰ درهم انفاق در غیر كوفه به حساب می آید و دو ركعت نماز خواندن در كوفه ۱۰۰ ركعت به حساب می آید.[۴] رابعاً: حتی‌ بر فرض‌ اینكه‌ بپذیریم‌ اهل‌ كوفه‌ همگی‌ و همواره‌ دارای‌ چنین‌ ویژگی‌ هستند می‌توان‌ گفت‌ كه‌؛ ما روایاتی‌ در باب‌ نشانه‌های‌ ظهور داریم‌ كه‌ اشاره‌ به‌ تخریب‌ كامل‌ كوفه‌ و قتل‌ عام‌ كلیه‌ ساكنان‌ آن‌ به‌ دست‌ سفیانی‌ دارند؛ كه‌ از جمله‌ می‌توان‌ به‌ این‌ روایات‌ اشاره‌ كرد: سپاه‌ سفیانی‌ وارد كوفه‌ می‌شوند و احدی‌ را فرو نمی‌گذارند جز اینكه‌ به‌ قتل‌ می‌رسانند.[۵] سفیانی‌ سپاهی‌ را به‌ سوی‌ كوفه‌ گسیل‌ می‌دارد كه‌ تعدادشان‌ هفتاد هزار نفر می‌باشند، اهل‌ كوفه‌ را می‌كشند و به‌ دار می‌زنند و اسیر می‌گیرند.[۶] از این‌رو می‌توان‌ گفت‌ ساكنان‌ كوفه‌ای‌ كه‌ مركز حكومت‌ حضرت‌ قرار می‌گیرد، اهالی‌ سابق‌ آن‌ نیستند بلكه‌ مؤمنانی‌ هستند كه‌ از اقصی‌ نقاط‌ جهان‌ به‌ مركز حكومت‌ حضرت‌ ولی‌عصر(ع‌) می‌آیند. چنان‌كه‌ حدیث‌ شریف‌ می‌فرماید: هنگامی‌ كه‌ قائم‌(ع‌) وارد كوفه‌ شود، هیچ‌ مؤمنی‌ نمی‌ماند، جزاینكه‌ در آن‌جا باشد و یا به‌ سوی‌ آن‌ عزیمت‌ نماید.[۷] برای مطالعه بیشتر به كتابهای زیر مراجعه نمایید: ۱. مهدی موعود، مترجم علی دوانی؛ ۲. الارشاد شیخ مفید. 🌎@jafar1352hodaei
با تمرین ، تلاش و پشتکار همه چیز امکان پذیره . تو تلاشت رو بکن، من و پدر کمکت می‌کنیم. هر کاری سختی هایی داره ولی باید سعی کرد . مهم تلاش کردن توئه ، نتیجه هر چی باشه ارزش داره این جملات را شاید کمتر شنیده باشیم اما معجزه می کند . خودباوری و عزت نفس به کودک و نوجوان می دهد . کلمات هم قادرند فاجعه سازی کنند و هم معجزه بیافرینند . @jafar1352hodaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شفاعت #مرحوم_دولابی_تصویری دقیقه۳۱ : ۱ حجم:۲.۵۲مگابایت کانال تلگرامی تذکرة الاولیاء @tezkar
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چه کسانی در جوار حضرت معصومه(سلام الله علیها) دفن شده‌اند؟ ✍پاسخ: ✅حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و در سن ۲۸ سالگی در دهم ماه ربیع الثانی سال ۲۰۱ در قم وفات یافت. القاب این بانوی بزرگوار طاهره، حمیده و برّه، رشیده، تقیّه،کریمه اهل بیت و عالمه آل طه و... است. در حرم مطهر حضرت معصومه و زیر گنبد آن حضرت پنج تن دیگر از امامزادگان و سایر بانوان مدفون هستند که عبارتند از: ۱. میمونه، دختر موسی مبرقع: میمونه نوه امام جواد(ع) است. ۲. ام محمد دختر موسی مبرقع: ام محمد نوه امام جواد(ع) است. ۳. ام قاسم دختر کوکبی: از نوادگان امام سجاد. ۴. ام حبیب: کنیز ابوعلی نوه امام رضا (ع) است. ۵. ام اسحاق: کنیز محمد بن موسی مبرقع است. با توجه به اینکه ابوعلی از تبار امام هشتم و از سادات جلیل القدر بود و در روز یکشنبه سوم ربیع الاول ۳۱۵ هجری قمری در قم درگذشت در کنار محمد بن موسی مبرقع دفن شد، در خیابان آذر قم. محمد بن موسی مبرقع به سال ۲۹۶ در قم وفات کرد. و در قرن سوم هجری دو قبّه به جای گنبد بود که در یکی از قبّهها حضرت معصومه(س) و ام محمد و ام اسحاق مدفون بودند. و در قبّه دومی ام حبیب، ام قاسم، و میمونه مدفون بودند که بعداً‌ به صورت یک گنبد درآمده و همه این بزرگواران در زیر گنبد فعلی مدفون هستند. محدث قمی میگوید: زینب و ام محمد و میمونه دختران امام نهم حضرت جواد (ع) در بقعه حضرت معصومه(س) مدفون هستند. 🌎 @jafar1352hodaei
🔸 معصومه‌ی بهشت وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها تسلیت باد 🔹رهبر انقلاب: ما باید از حضرت معصومه علیها‌السلام، بیشتر استفاده کنیم. ایشان امامزاده بلافصل است. دختر امام، خواهر امام، عمه امام، خیلی عظمت دارد. در زیارت نامه ایشان آمده: ای فاطمه معصومه! تو برای ورود من به بهشت شفاعت کن، چون نزد خدا دارای شأن و مقام بزرگی هستی.» ۲۸/۴/۷۱ 🆔 @jafar1352hodaei
📚 🔴مادر شیطان‌ها را دیدم! در انوار جزائری است که در سال قحطی، در مسجدی واعظی روی منبر بود و می‌گفت: کسی که بخواهد صدقه بدهد هفتاد شیطان به دستش می چسبند و نمی گذارند، صدقه بدهد. مؤمنی پای منبر این سخنان را شنید تعجّب کنان به رفقایش گفت: صدقه دادن که این چیزها را ندارد، اینک من مقداری گندم در خانه دارم، می روم و برای فقرا به مسجد خواهم آورد و از جایش حرکت کرد. وقتی که به خانه رسید و زنش از قصدش آگاه شد. شروع به سرزنش او کرد که در این سال قحطی رعایت زن و بچّه و خودت را نمی کنی؟ شاید قحطی طولانی شد، آن وقت ما از گرسنگی بمیریم و… خلاصه به قدری او را وسوسه کرد که آن مرد مؤمن دست خالی به مسجد نزد رفقا برگشت. از او پرسیدند چه شد؟ هفتاد شیطانی که به دستت چسبیدند، را دیدی؟ پاسخ داد: من شیطان ها را ندیدم لکن مادرشیطان را دیدم که نگذاشت. انسان می خواهد در برابر شیاطین مقاومت کند اما شیطان به زبان زن یا رفیق و… مصلحت بینی می کند و نمی گذارد. اخلاص و انفاق- شهید دستغیب- ص۱۵۵ @jafar1352hodaei
  🍃اگر عمل به دنبال علم نيايد آن علم رخت برمي‌بندد؛ لذا برخي در قيامت چون به اين علوم ديني عمل نکرده‌اند وقتي بعد از مرگ در قبر از آنها سؤال مي‌کنند که پيامبر شما کيست؟ نام مبارک حضرت يادش نيست، بعد از احقابي از عذاب؛ يعني ساليان متمادي از عذاب تازه به يادش مي‌آيد و مي‌گويد پيغمبر ما کسي است که قرآن بر او نازل شده، هنوز نام مبارک حضرت يادش نيست. سرّش آن است که اين شهادتين و امثال شهادتين که جزء اصول اعتقادي ماست اگر با عمل صالح آبياري نشود اين مي‌خشکد، وقتي خشک شد و پژمرده شد بعد از مرگ يادمان نيست؛ مبادا خيال کنيم اين اعتقادات و اين اذکار يک چيز آساني است چون بعد از مرگ سؤال‌هايي که از ما مي‌کنند اينها الفباي دين است خداي تو کيست؟ دين تو چيست؟ کتاب تو چيست؟ پيغمبر تو کيست؟ همين الفباي دين را از ما سؤال مي‌کنند. اما اين اعتقادات اگر با عمل تقويت نشود از ياد ما مي‌رود.  «آیت الله جوادی آملی» @jafar1352hodaei
* 🔻اين جريان از حضرت معصومه عليهاالسلام مشهور است؛ ولي ما خودمان در حرم درس آیت الله مرعشي رضوان اللّه تعالي عليه مي رفتيم. از شدت علاقه به حضرت معصومه منبرشان را جوري گذاشته بودند که روبه روي ضريح بود. ده دقيقه يک ربع قبل از درس، مطالب شيريني مي گفتند. 🔸يك بار اين قضيه را گفتند که البته مختلف نوشته شده؛ ولي من از خودشان شنيدم و سعي بر حفظ هم داشتم. يادم هست كه فرمودند: ▪️پدر من آسيد محمود، فاضل بود و مدتي سعي و اهتمام کرد برای اينكه راجع به حضرت فاطمه عليهاالسلام دو مسأله را روشن كند؛ يكي اينكه زمان شهادت فاطمه زهرا عليهاالسلام كي است؟ آيا هفتاد و پنجم است يا نود و پنجم بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله؟ و يكي اينكه قبر حضرت زهرا عليهاالسلام كجاست؟ 🔹مدتي شروع مي كند در كتاب ها گشتن؛ ولی دستش به جايي بند نمي شود. حتي مي فرستد كتاب هايي را خيلي با سختي از مصر برايش بياورند. ايشان، كتاب هاي تاريخي را دنبال كرده بود كه اين دو ابهام را از تاريخ بردارد. خيلي تحقيق مي كند؛ ولی دستش به جايي نمي رسد و دلش آرام نمي گيرد. 🔸مدتي، ديگر كتاب ها و تحقيقات را ميگذارد كنار و از باب توسل وارد مي شود. این سید، گريه و زاري و توسل می‌ کند كه من مي خواهم اين دو مسأله برايم روشن شود. ▫️من این جوری يادم است که می گفتند: شش ماه، توسلش شبانه روز طول مي كشد، تا اينكه يک شب امام صادق عليه السلام را در خواب مي بيند. حضرت صادق عليه السلام به او مي فرمايند: «آسيد محمود! بيهوده خود را به زحمت مينداز. بگذار مردم بپرسند كه چرا بايد قبر بلال حبشی مشخص باشد؛ ولي قبر دختر پيغمبر مشخص نباشد؟ خداوند، جاه و جلال و جبروت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به فاطمه معصومه عليهاالسلام داده است. هر چه ميخواهی از او بخواه» ▪️يادم هست آقاي مرعشي مي فرمودند: «اين كلمه جبروت در غير خداوند متعال گفته نشده؛ ولي در خواب، امام صادق عليهالسلام به پدر من، گفتند: جاه و جلال و جبروت...». 🔹آقاي مرعشي مي گفتند: «پدر من ديگر بعد از آن، اهتمامش به زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام خيلي بيشتر شده بود». مقام حضرت زهرا عليهاالسلام در دنيا و چنین بهره برداري از حرم ایشان امكان پذير است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ @jafar1352hodaei ‌ ‌
۱ آداب نماز | 🔻درس شرح کتاب آداب الصلاة امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) 🔻تاریخ 18 مهر 1397 👌موضوعات طرح شده در این جلسه👇 🔶حقیقت اخلاق رفتن و رسیدن است 🔶ملاک، اخلاق الهیست، نه اخلاق انسانی 🔶در اخلاق، اصالت با "من شامل" است 🔶هرچه نیاز بیشتر، حرکت سریع تر 🔶 @jafar1352hodaei⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
🔸از امل چشم پوش و در عمل كوش 🔸مرد جستجو باش نه گفتگوى 🔸از دريا بخواه نه از جوى 🔸از فضول كلام چون فضول طعام دست بدار 🔸سبكبار باش نه سبكسر و سبكسار، 🔸خروس در سحر به ذكر قدوس و سبوح در خروش است كم از خروس مباش! 🔸چون به خروش آمدى بدان كه بهترين عطاى دوست لقاى اوست، 🔸مترصد باش كه: 🔹گدايى گردد از يك جذبه شاهى 🔹به يك لحظه دهد كوهى به كاهى 🌿 علامه حسن زاده آملى @jafar1352hodaei
روضه شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها.mp3
1.67M
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله 🍃 روضه شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها! #کلیپ_صوتی 🔆 @forooghetohid
هدایت شده از فروغ توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 سلمه الله 🍃 روضه شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها! ◾️ سالروز شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد. 🔆 @forooghetohid
╬═╬╬═╬═══ 「﷽」 استاد سلمه الله 🍃 ولی نعمت ما ! 🔹سرنوشت انسان امروز در دستان مبارک امام زمان علیه السلام است. 🔹آن حضرت ولی‌نعمت ماست و همه نعمت‌های مادی و معنوی با ایشان معنا می یابد. در زیارت جامعه کبیره از اهل بیت علیهم السلام تعبیر به ﴿أَوْلِيَاءَ النِّعَمِ﴾ [۱] شده است.یعنی اهل بیت علیهم السلام سرپرستان نعمت‌های خداوند متعال هستند. 🔹بنابر این اگر انسان کامل معصوم که صاحب ولایت الهیه است بالای سر ما نباشد تمام نعمت هایی که به ما افاضه شده است چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع همگی در معرض تلف قرار می گیرند. 🔹دل بدون ولایت و اتصال به امام زمانش نه تنها بهره ای برای انسان ندارد بلکه دینداری او نیز بی فایده خواهد بود. 🔹با وجود و ولایت این ولی و سرپرست الهی است که سیر نظام کهکشان معنی پیدا کرده و در مسیر غایت خلقت خود در حال حرکت است. 🔹 انسان هم اگر بخواهد حیاتی معنی دار یافته و در مسیر غایت خلقت خود گام بردار باید کاری کند که به قلب امام زمان علیه السلام راه یافته و به ولایت اهل بیت علیهم السلام متصل گردد، از این رو در دعای ندبه از خدای متعال می خواهیم: ✨ «صِلِ اللَّهُمَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وُصْلَةً تُؤَدِّيَ إِلَى مُرَافَقَةِ سَلَفِهِ وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَأْخُذُ بِحُجْزَتِهِمْ وَ يَمْكُثُ فِي ظِلِّهِم»[۲] ✨ خدایا میان ما و او چنان پیوندی بر قرار ساز که به دوستی و همصحبتی با پدرانش منجر شود و ما را در زمره کسانی قرار ده که بر دامان آن بزرگواران چنگ زده و در سایه لطفشان اقامت می گزینند. ◦◦◉✿ ✿◉◦◦ [۱] من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص۶۱۰. [۲] إقبال الأعمال ج۱، ص۲۹۹. ❀ @jafar1352hodaei
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰امانتي که خداوند بر انسان نهاد که آسمان و زمين از آن سرباز زدند چيست؟ ✍پاسخ: ✅در مورد" امانت" تفسيرهاى مختلفى ذكر شده از جمله: منظور از امانت" ولايت الهيه" و كمال صفت عبوديت است كه از طريق معرفت و عمل صالح حاصل مىشود. منظور صفت" اختيار و آزادى اراده" است كه انسان را از ساير موجودات ممتاز مىكند. مقصود" عقل" است كه ملاك تكليف و مناط ثواب و عقاب است. منظور" اعضاء پيكر انسان" است: چشم امانت الهى است كه بايد آن را حفظ كرد و در طريق گناه مصرف ننمود، گوش و دست و پا و زبان هر كدام امانتهاى ديگرى هستند كه حفظ آنها واجب است. منظور" امانتهايى است كه مردم از يكديگر مىگيرند" و وفاى به عهدهاست. مقصود" معرفت اللَّه" است. منظور" واجبات و تكاليف الهى" همچون نماز و روزه و حج است. اما با كمى دقت روشن مىشود كه اين تفسيرهاى مختلف با هم متضاد نيستند بلكه بعضى را مىتوان در بعضى ديگر ادغام كرد، بعضى به گوشهاى از مطلب نظر افكنده و بعضى به تمام. براى به دست آوردن پاسخ جامع، بايد نظرى به انسان بيفكنيم ببينيم او چه دارد كه آسمانها و زمينها و كوهها فاقد آنند؟! انسان موجودى است با استعداد فوق العاده كه مىتواند با استفاده از آن مصداق اتم" خليفة اللَّه" شود، مىتواند با كسب معرفت و تهذيب نفس و كمالات به اوج افتخار برسد، و از فرشتگان آسمان هم بگذرد. اين استعداد توأم است با آزادى اراده و اختيار يعنى اين راه را كه از صفر شروع كرده و به سوى بى نهايت مىرود با پاى خود و با اختيار خويش طى مىكند. آسمان و زمين و كوهها داراى نوعى معرفت الهى هستند، ذكر و تسبيح خدا را نيز مىگويند، در برابر عظمت او خاضع و ساجدند ولى همه اينها به صورت ذاتى و تكوينى و اجبارى است، و به همين دليل تكاملى در آن وجود ندارد. تنها موجودى كه قوس صعودى و نزوليش بى انتها است، و به طور نامحدود قادر به پرواز به سوى قله تكامل است، و تمام اين كارها را با اراده و اختيار انجام مىدهد" انسان" است، و اين است همان امانت الهى كه همه موجودات از حمل آن سر باز زدند و انسان به ميدان آمد و يك تنه آن را بر دوش كشيد! لذا در آيه بعد مىبينيم انسانها را به سه گروه تقسيم مىكند، مؤمنان، كفار، و منافقان. بنا بر اين در يك جمله كوتاه و مختصر بايد گفت: امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است. اما چرا از اين امر تعبير به" امانت" شده با اينكه هستى ما، و همه چيز ما، امانت خداست؟ اين به خاطر اهميت اين امتياز بزرگ انسانها است و گرنه باقى مواهب نيز امانتهاى الهى هستند، ولى در برابر آن اهميت كمترى دارند. در اينجا مىتوان با تعبير ديگرى از اين امانت ياد كرد و گفت امانت الهى همان" تعهد و قبول مسئوليت" است.1 1. تفسير نمونه، ج17، ص: 453 🌐 @jafar1352hodaei
* 🔻اين جريان از حضرت معصومه عليهاالسلام مشهور است؛ ولي ما خودمان در حرم درس آیت الله مرعشي رضوان اللّه تعالي عليه مي رفتيم. از شدت علاقه به حضرت معصومه منبرشان را جوري گذاشته بودند که روبه روي ضريح بود. ده دقيقه يک ربع قبل از درس، مطالب شيريني مي گفتند. 🔸يك بار اين قضيه را گفتند که البته مختلف نوشته شده؛ ولي من از خودشان شنيدم و سعي بر حفظ هم داشتم. يادم هست كه فرمودند: ▪️پدر من آسيد محمود، فاضل بود و مدتي سعي و اهتمام کرد برای اينكه راجع به حضرت فاطمه عليهاالسلام دو مسأله را روشن كند؛ يكي اينكه زمان شهادت فاطمه زهرا عليهاالسلام كي است؟ آيا هفتاد و پنجم است يا نود و پنجم بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله؟ و يكي اينكه قبر حضرت زهرا عليهاالسلام كجاست؟ 🔹مدتي شروع مي كند در كتاب ها گشتن؛ ولی دستش به جايي بند نمي شود. حتي مي فرستد كتاب هايي را خيلي با سختي از مصر برايش بياورند. ايشان، كتاب هاي تاريخي را دنبال كرده بود كه اين دو ابهام را از تاريخ بردارد. خيلي تحقيق مي كند؛ ولی دستش به جايي نمي رسد و دلش آرام نمي گيرد. 🔸مدتي، ديگر كتاب ها و تحقيقات را ميگذارد كنار و از باب توسل وارد مي شود. این سید، گريه و زاري و توسل می‌ کند كه من مي خواهم اين دو مسأله برايم روشن شود. ▫️من این جوری يادم است که می گفتند: شش ماه، توسلش شبانه روز طول مي كشد، تا اينكه يک شب امام صادق عليه السلام را در خواب مي بيند. حضرت صادق عليه السلام به او مي فرمايند: «آسيد محمود! بيهوده خود را به زحمت مينداز. بگذار مردم بپرسند كه چرا بايد قبر بلال حبشی مشخص باشد؛ ولي قبر دختر پيغمبر مشخص نباشد؟ خداوند، جاه و جلال و جبروت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به فاطمه معصومه عليهاالسلام داده است. هر چه ميخواهی از او بخواه» ▪️يادم هست آقاي مرعشي مي فرمودند: «اين كلمه جبروت در غير خداوند متعال گفته نشده؛ ولي در خواب، امام صادق عليهالسلام به پدر من، گفتند: جاه و جلال و جبروت...». 🔹آقاي مرعشي مي گفتند: «پدر من ديگر بعد از آن، اهتمامش به زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام خيلي بيشتر شده بود». مقام حضرت زهرا عليهاالسلام در دنيا و چنین بهره برداري از حرم ایشان امكان پذير است. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
🌹شيخ صدوق به سند حسن، [سندى در حد صحيح] از سعد بن سعد روايت كرده كه از حضرت رضا عليه السّلام درباره فاطمه دختر موسى بن جعفر عليه السّلام سؤال كرد؟ حضرت فرمود: هر كه او را زيارت كند، براى او بهشت است. ♦️و به سند معتبر ديگر، از فرزند آن حضرت، امام جواد عليه السّلام روايت شده كه هركه عمه مرا در قم زيارت كند، بهشت براى اوست. ♦️علاّمه مجلسى رحمه اللّه از بعضى كتابهاى زيارات، نقل كرده: علی بن ابراهيم، از پدرش، از سعد اشعرى قمى، از حضرت رضا عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدايت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى عليه السّلام را مى فرمايى؟ فرمود: بلى مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ آرى هركه او را زيارت كند، درحالیكه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست. ♦️چون به نزد قبر آن حضرت برسى، بالاى سر، رو به قبله بايست، و سى وچهار مرتبه اللّه اكبر و سى وسه مرتبه سبحان اللّه و سى وسه مرتبه الحمد للّه بگو، آنگاه بخوان: 🌹السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَةِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى مُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَى عِيسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ خَلْقِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَصِيَّ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكُمَا يَا سِبْطَيْ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ وَ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ قُرَّةَ عَيْنِ النَّاظِرِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِيِّ ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ التَّقِيَّ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِيَّ النَّاصِحَ الْأَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ السَّلامُ عَلَى الْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِكَ وَ سِرَاجِكَ وَ وَلِيِّ وَلِيِّكَ وَ وَصِيِّ وَصِيِّكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِيجَةَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. 🌍 @jafar1352hodaei
قَالَ الإمام علي بن أبي طالب(عليه السلام) : الحكمة ضالة المؤمن؛ فخذ الحكمة ولو من أهل النفاق امیرالمومنین (ع): حکمت گمشده ی مومن است، پس آن را اگر چه از اهل نفاق باشد، بگیرید. نهج البلاغه فیض الاسلام، ص 1122 @jafar1352hodaei
📚 فضایل امیر المومنین(ع) در کتب غیر شیعه!!! 💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ✨ عبدالله بن عباس می گوید: ⁉️ نزد پیامبر(ص) بودم که درباره امام علی(ع) از حضرت سؤال شد. پیامبر(ص) پاسخ فرمود: 👌 دانش و حکمت ده قسمت شده است. نه قسمت آن به علی(ع) داده شده و یک قسمت باقی آن به همه مردم. 📚 منبع: شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۴۶ 🆔 @jafar1352hodaei 🌷 شادی قلب امیرالمؤمنین(ع) صلوات بفرستید.