eitaa logo
حجت الاسلام دکتر هدایی تبریزی
1.8هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
4.7هزار ویدیو
152 فایل
استاد حوزه و دانشگاه وکیل و نماینده مراجع عظام تقلید دارای اجازات علمی از مراجع تقلید دارای دو مدرک دکترای phdدانشگاهی کارشناس عالی مشاوره وراهنمایی کارشناس اخلاق و تربیت کارشناس طب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: این روش درست است که برای اینکه کودک 11 ساله درس و مشق مدرسه را جدی بگیرد، او را از رفتن به کلاس قرآنی که دوست داشته، منع کنند؟ 🌺پاسخ: منع کردن کلاس قرآن کار صحيحي نيست و به نتيجه دلخواه نيز منتج نمي شود. روش هاي منفي عموما در مورد کودکان نتيجه نمي دهد و چه بسا منتج به لج بازي آنها مي شود. 🔹بهتر است با تشويق و روش هاي مثبت او را به درس خواندن تشويق کنيد. براي آشنايي با اينگونه روش ها لينک زير را مطالعه فرماييد: http://www.hamshahrionline.ir/details/132018
* 🔻اطبّاء در گذشته براى تعديل بیمار يک مُسهل مى دادند براى اينكه مزاج به تعديل برسد و خِلط غالب را از بدن، خارج مى كردند؛ بعد يك داروی تقويتى هم مى دادند از جمله معجون‌ها و مفرّحات ياقوتى بود که براى تقویت و نشاط استفاده می شد، تجویز می کردند. 🔸روزه هم در ماه رجب و شعبان طبائع ارواح را تعديل مى كند و موانعى كه براى ارواح هست را از بین می برد و تلاوت قرآن هم همان کار تقویت کننده را برای روح دارد و روح را تقویت مى نماید. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ‌ ‌📲 مطالعه بیشتر در نرم‌افزار الهادی: 👉 b2n.ir/alhadi ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷گاهی اوقات با بعضی کارها صدای ناله شیطان بلند می‌شود... چطور می‌توان صدای شیطان را در آورد
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا سفره انداختن در عزاداريها و يا مولودهاي اهل بيت اعتبار دارد آيا جايز است پشتوانه روايي دارد؟ ✍️پاسخ: ✅اصل سفره انداختن و اطعام مومنين از روش هاي بسيار پسنديده و بسيار مورد توصيه روايات مي باشد رسول خدا صلي الله عليه وآله مي فرمايد: «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ وَ الصَّلَاةِ بِاللَّيلِ وَ النَّاسُ نِيامٌ؛ خداوند متعال، حضرت ابراهيم را دوست و خليل خود قرار نداد، مگر به سبب اطعام و نماز شب، در زماني كه مردم خواب بودند.» در روايت است که مردي دهن اسب رسول خدا را گرفت و عرض کرد: «يا رَسُولَ اللَّهِ اي الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ فَقَالَ: إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ إِطْيابُ الْكَلَامِ؛ (در ميان اعمال) کدام عمل بهتر است؟ حضرت فرمود: غذا دادن و خوب سخن گفتن.» رسول خداصلي الله عليه وآله ميفرمايد: «مِنْ مُوجِبَاتِ مَغْفِرَةِ الرَّبِّ إِطْعَامُ الطَّعَامِ؛ اطعام، باعث بخشش پروردگار مي شود.» اگر اطعام مومنين به خاطر مراسمات مذهبي باشد علاوه بر فضيلت اطعام مومنين ، تعظيم شعائر مي باشد و تعظيم شعائر ديني مورد توصيه قرآن و روايات مي باشد مثلا يکي از موضوعاتي که براي روز غدير در کنار اعمالي چون ديد و بازديد،لباس نو پوشيدن،زينت کردن،جشن گرفتن، عقد اخوت و.. در روايات بسيار به آن تأکيد شده، اطعام دادن است. امام رضا (ع) فرموده اند؛ "وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ"، کسي که در روز غدير به مؤمني اطعام دهد مانند آن است که تمام انبياي الهي و صدّيقين را اطعام داده است.(1) امام صادق عليه‌السلام فرمودند: وَ الدِّرْهَمُ فِيهِ بِمِائَةِ اَلْفِ دِرْهَمٍ: و کسي که در روز غدير يک درهم خرج کند، صد هزار درهم حساب مي‌گردد. و نيز حضرت در بياني ديگر فرموده اند؛ غذا دادن به يک مومن در روز عيد غدير ثواب اطعام يک ميليون پيامبر و صديق و يک ميليون شهيد و يک ميليون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. (3) 1. إقبال الأعمال، ج1، ص465 2-همان، ص: 476 3- بحارالانوار، ج ?، ص ???
✨﷽‌✨ 🔰امام هادی علیه السلام فرمود: «خَیْرٌ مِنَ الْخَیْرِ فاعِلُهُ وَ اَجْمَلُ مِنَ الْجمیلِ قائِلُهُ وَ اَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حامِلُهُ وَ شَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ وَ اَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راکِبُهُ؛ 💬 بهتر از عمل خیر، انجام دهنده آن و زیباتر از کار زیبا، فاعل آن کار است و برتر از علم، عالم و دانشمند و بدتر از کار بد انجام دهنده کار بد است و بدتر از کار وحشتناک، فاعل آن کار است». 📗 بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰، ح ۴.
4_5909093624485774127.mp3
2.23M
🔸سلام لطفا در مورد اینکه خدا در قران فرموده در قیامت شفاعت هیچ شفاعت کننده ای قبول نمیشود چطور ما میگوییم پیامبر یا امامان ما را که شیعیان انهاییم شفاعت میکنند شاید ملتها و ادیان دیگر هم برای خودشان چنین تفکر هایی داشته باشند و بگویند ما بر حقیم و مورد شفاعت قرار میگیریم، لطفا من را راهنمایی کنید . ┅══⚜🍃..🏴..🍃⚜══┅
🍃 کسی در حضور امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: «استغفر اللّه». حضرت بر آشفت و به او فرمود: «می دانی استغفار چیست؟ ، درجه انسانهای والاست، کلمه ای است که برشش معنی و مرتبه گفته می‌شود: ۱ - پشیمانی از گذشته؛ ۲ - تصمیم بر ترک گناه برای همیشه؛ ۳ - پرداختِ حقوق مردم و حلالیّت خواستن از آنان؛ ۴ - پرداختن به انجام واجبات الهی که فوت شده است؛ ۵ - گوشتی را که از حرام بر بدنت رشد کرده، ذوب کنی تا گوشت تازه بروید؛ ۶ - چشاندنِ سختی طاعت به جسم، همان گونه که لذّت گناه را چشیده است، در آن هنگام بگویی: «استغفر اللّه». 👈این کلام علوی نشان می‌دهد که توبه واستغفار، صرفاً امری زبانی و ظاهری نیست و حتّی تنها نفی هم نیست، بلکه اثبات هم هست. تنها دست کشیدن از کار بد نیست، بلکه جنبه اثباتی و کارهای جبرانی هم دارد. باید با «حسنات»، گناهان را پوشاند و با پرداخت حقوق مالی دیگران و ادای واجباتِ الهی و جبران حق تضییع شده مردم و اهانتها و غیبتها و افتراها، زمینه آمرزش الهی را فراهم ساخت.
3 - در مورد دیدن بهشت و جهنم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در معراج توضیحاتی بفرمایید.mp3
3.06M
3⃣ در مورد دیدن بهشت و جهنم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در معراج توضیحاتی بفرمایید ⏳ زمان : ۸:۲۸ 🗂 حجم : ۲.۹ مگابایت
💢صفات برجسته عیسی💢 در آیات ۳۰ تا ۳۵ سوره مریم، عیسی علیه السلام با هفت صفت برجسته و دو برنامه معرّفی شده است؛ امّا صفات برجسته ی او: الف) بنده ی خدا بودن. «اِنّی عبداللّه» ب) آوردن کتاب آسمانی. «آتانی الکتاب» ج) پیامبری. «وجعلنی نبیّا» د) مبارک بودن. «وجعلنی مبارکا» ه) نیکی به مادر. «و بِرّاً بوالدتی» و) جبّار و شقی نبودن. «لم یجعلنی جبّاراً شقیّاً» ز) متواضع، حقّ شناس و سعادتمند بودن. «والسّلام علیّ... » و امّا دو برنامه ی عیسی، یکی نماز و دیگری زکات است. این آیه می‌فرماید: سخن درست درباره عیسی همان است که گفتیم. «ذلک عیسی بن مریم» خداوند در قرآن، بارها مسیحیان را منحرف و عقاید آنان را درباره حضرت عیسی باطل دانسته است، چنانکه در آیه ۷۳ سوره مائده: «لقد کفر الّذین قالوا اِنّ اللّه ثالث ثلاثة» و آیه ۳۰ سوره توبه: «وقالت النّصاری المسیح ابن اللّه» از آنان انتقاد کرده است، امّا در اینجا با بیان سیمای واقعی حضرت عیسی علیه السلام، راه صحیح را در مقابل راه باطل نشان می‌دهد. برای تحقّق اراده ی خداوند، هیچ گونه لفظی، حتّی به لفظ «کُن» نیازی نیست، ولی خداوند برای فهم ما اراده ی خود را در این قالب بیان کرده است. خداوند قادر مطلق است و در آفریدن نیازی به اسباب ندارد و قدرت بی نهایت او، دلیل منزّه بودن او از عجز و ناتوانی، و اختیار کردن فرزند است. 📗کتاب ۴۰۰ نکته از تفسیر نور، قرائتی ➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1551947506974ysZc1YXoWrM2TADhkO8EIJ3SCgRvnz4e.mp3
4.86M
🎧 روضه امروز: حضرت رقیه(س) هر روز زیارت عاشورا بخونیم و روضه گوش کنیم. امام زمان: یا جدّاه، هر صبح و شام بر مصائب تو گریه می کنم.
مدیر برازنده قوه قضائیه آمد. دو قوه دیگر مانده که بستگی به رای ما دارد. افراد مومن،انقلابی،لایق و دلسوز انتخاب کنیم.
ارزشمندترین کار در ماه رجب؛ اهتمام به نمازهای یومیه اهتمام به نمازهای یومیه؛ مهم تراز خواندن نماز شب توجه به نمازهای یومیه و اهتمام به حال و حضور قلب در آن، مهم تر از هر عمل عبادی دیگر است. به تعبیر مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی، اگر ابتدا نماز یومیه مان را درست کنیم، آن چنان تلألؤ و نورانیتی در زندگی انسان ایجاد می شود که انسان را برای نماز شب بیدار می کنند و خداوند باب توفیقات دیگر را برای او باز می نماید! . مرحوم آیت الله بهجت از استادشان سید علی آقای قاضی نقل می نمود که: اگرکسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند!» در وصیت نامه ی کوتاه آن مرد الهی نیز، اولین مطلبی که بدان دستور داده شده ، اهتمام به نماز است: «اما وصیت های دیگر، عمدهی آنها نماز است. نماز را بازاری نکنید، اول وقت به جا بیاورید، با خضوع و خشوع! اگر نماز را تحفظ کردید، همه چیزتان محفوظ می ماند، و تسبیح صدیقه ی کبری سلام الله علیها و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود... منبع کتاب ادب حضور اسرار ماه رجب
✨﷽✨ ✅ده خصلت در نماز ✍پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله فرمود:نماز ستون دین است و در آن ده خصلت است: ۱- زینت صورت و آبروی نمازگزار است؛ ۲- نور و روشنی دل است؛ ۳- باعث و سبب راحتی بدن است؛ ۴- سبب نزول رحمت است؛ ۵- چراغ آسمان است. جایی که نماز خوانده می شود برای آسمان ها مانند ستاره ای می درخشد. ۶- سبب سنگینی عمل در ترازوی اعمال است؛ ۷- سبب خشنودی پروردگار است؛ ۸- بهای بهشت است؛ ۹- اُنس در قبر است؛ ۱۰- حجاب و پرده ای از آتش جهنم است. 💥و کسی که نماز را به پا داشت دین را بپاداشت. و کسی که نماز را ترک کند دین را نابود کرد. 📚مواعظ العددیّه،صفحه ۲۲ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
باسلام به استحضارمی رساند،استادهدایی تبریزی ،علاوه برایتادرپیام رسان تلگرام طلایی واینستاگرام نیز فعالیت دارندومطالب سه کانال(تلگرام_اینستاگرام_ایتا) متفاوت است واستادهرروز دریک کانال فعالیت دارند (البته سخنرانی های ایشان فقط در تلگرام طلایی بارگذاری می شود به دلیل کثرت مخاطبان این کانال نسبت به اینستاگرام وایتا). علاقه مندان می توانندازمطالب استاد دراینستاگرام وتلگرام طلایی نیز بهره مندشوند. آدرس چنین است : ایتا: Eitaa.com/jafar1352hodaei اینستاگرام : Https://WWW.instagram.com/jafar1352hodaei تلگرام طلایی : @jafar1352hodaei توجه داشته باشیدکه آدرس کانال چه درتلگرام طلایی وچه دراینستاگرام وچه درایتا یک چیز بوده وهرسه یک آدرس باحروف وکلمات یکسان است. باتشکر.موفق باشید.آمین @jafar1352hodaei @jafar1352hodaei
باسلام به استحضارمی رسانداستادهدایی فقط به شکل پیامکی وفقط باشماره روابط عمومی اش ۰۹۱۹۸۶۸۷۵۴۰درخدمت سوالات،استخاره ،تعبیرخواب ومشاوره خواهی وراهنمایی خواهی مردم شریف است. وقت ایشان بیش ازاین گنجایش نداشته وشرمنده مردم شریف هستیم. لطفا ازطرق دیگروباشماره های دیگراستادتماس گرفته نشود. @jafar1352hodaei
🔰امام هادى عليه السلام 🔹نادان، اسير زبان خويش است 🔶الجاهِلُ أسيرُ لِسانِهِ 📙الدّرة الباهرة صفحه 41
✅پرسش: این چه اتفاقاتی است که در زندگی برایم رخ می دهد؟ چگونه می توانم این ها را هضم کنم آخر؟ 🌺پاسخ: در يك نگاه كلي مي توان گفت حوادثی که در جهان طبیعت روی میدهد، چند گونه است: 1. 📍مصائب خود ساخته برخی بلاها به دست خود انسان ایجاد میشود. قرآن کریم میفرماید: إِنَّ اللَّهَ لاَ یَظْـلِمُ النَّاسَ شَیئا وَ لَـَکِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ یَظْـلِمُونَ ؛ (یونس، آیه 44) خداوند هیچ بر مردم ستم نمیکند؛ ولی این مردمند که بر خویشتن ستم میکنند خیلی اوقات ما بدون توجه کارهایی انجام داده یا تصمیم هایی در زندگی مان می گیریم که بعد از مدتی، اثرات ناشی از آن به صورت مشکل در زندگی مان بروز پیدا می کند. این قبیل مشکلات، ثمره بی تدبیری و اشتباهات خودمان است. این مشکلات همانطور که با بی تدبیری ایجاد می شوند، با تدبیر هم قابل حل هستند. 2.📍 کفاره گناهان گاهی اوقات نیز خداوند برخی بلاها و مشکلات دنیوی را متوجه انسان میکند تا کفاره گناهانش بوده و پس از مرگ گرفتار عذابهای سخت تر و دردناکتر نشود. 3.📍 امتحان برخی بلاها نیز برای آزمایش کردن مردم رخ میدهد. آنچنانكه در قرآن کریم آمده است: وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الاْمْوَ َلِ وَ الاْنفُسِ وَ الثَّمَرَ َتِ وَبَشِّرِ الصَّـَبِرِین؛َ (بقره، آیه 155) قطعاً شما را به چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و کاهشی در اموال و جانها و محصولات میآزماییم و مژده باد شکیبایان را 4. 📍ترفیع درجه نوع ديگری از بلا که هم مؤمنین دارند و هم اولیای خدا، ترفیع درجه است. ابتلائات و مشکلات مانند کوره ای که سنگ طلا را به طلای ناب تبدیل می کند، روح ّآدمی را صیقل داده و ظرفیت او را برای دریافت رحمات الهی افزایش می دهد. 📌تمام انواع مصائب، غیر از مشکلاتِ خودساخته، در نهایت به مصلحت انسان است و او را در جهت رسیدن به کمال و سعادت یاری خواهد کرد.
عــــــارفی به شاگردانش گفتــ : بر ســـر دنیا کلـــاه بگذارید (دنیا را فریب دهید) پرسیدند : چگــــونه؟ فرمود : نان دنیا را بخورید "ولی برای آخرت کار کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 تاکید اهل بیت(ع) به دو نکته مهم: 1⃣ عشق به اهل بیت بدون انجام عمل صالح و 2⃣ انجام عمل صالح بدون عشق به اهل بیت صحیح نیست بلکه ...
رسم عاشقی (2).mp3
2.52M
🚨جون مادرت یه تکون به خودت بده!!! 📌خدا میگه تو بندگی کن، من کاری می‌کنم که پادشاه به پات بیفته‌‌..‌. 📢داستان فوق العاده زیبا و شنیدنی و 🎤استاد پورآقایی
🌹 امام على عليه السلام: ✅ آنكه خردمند است، از خواب بيدار مى شود و براى سفر مهيّا مى گردد و [با پرهیز از گناه و انجام اعمال صالح] خانه هميشگى خود را آباد مى كند. 📙غررالحكم حدیث ۸۹۱۸
المنة لله که در میکده باز است زان رو که مرا بر در او روی نیاز است خم‌ها همه در جوش و خروشند ز مستی وان می که در آن جاست حقیقت نه مجاز است از وی همه مستی و غرور است و تکبر وز ما همه بیچارگی و عجز و نیاز است ✅رازی که بر غیر نگفتیم و نگوییم با دوست بگوییم که او محرم راز است شرح شکن زلف خم اندر خم جانان کوته نتوان کرد که این قصه دراز است بار دل مجنون و خم طره لیلی رخساره محمود و کف پای ایاز است بردوخته‌ام دیده چو باز از همه عالم تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است در کعبه کوی تو هر آن کس که بیاید از قبله ابروی تو در عین نماز است ای مجلسیان سوز دل حافظ مسکین از شمع بپرسید که در سوز و گداز است
و در دعای ابوحمزه ثمالی می خوانی: و انک لا تحتجب عن خلقک الا یحجبهم الآمال السیئه دونک؛ و تو پنهان نیستی از مخلوقات مگر آنکه افعال ناشایسته ایشان آنها را از تو پنهان می کند! عزیزم! اگر از این قبیل عبارات که صریح اند در معرفت و محبت و وصول به مقام قرب و وصال معنوی بخواهم عرض کنم، یک کتابی می شود؛ لاسیما در ادعیه و مناجات ائمه هدی و اینها که نقل کردم اخباری است که اسناد معتمده و معتبره دارند و علمای امامیه اینها را تلقی به قبول کرده اند؛ و از این قبیل خیلی هست؛ مثلاً چه مقدار در اخبار تجلی حضرت او - جل جلاله - به اسماء و به نور عظمت و در دعاها و از همه بالاتر در قرآن مجید وارد شده است. دعای سمات را که همه علماء می خوانند و چه قدر در ادعیه و ارزقنی النظر الی وجهک و در بعضی ها ولا تحرمنی النظر الی وجهک الکریم وارد شده، و در مناجات خمسةعشر چه مقدار تصریحات به وصول و نظر و لقاء و قرب و معرفت وارد شده، و بنده آنها را اگرچه به جهت عدم ثبوت سندش ذکر نکردم؛ ولیکن برای مقلدین علماء اعلام همه آنها حجت است. چرا؟! به جهت اینکه آن مناجات را علماء اعلام می خوانند و مطالبش را امضا دارند. و هکذا در الحاقی دعای عرفه حضرت سیدالشهداء (علیه اسلام) آن همه تصریحاتی که واقع شده است با اینکه علمای اعلام می خوانند بنده به جهت عدم ثبوتش ذکر نکردم. و در ابتدا عرض شد که این تعبیرات را حمل بر لقاء ثواب کردن خلاف نص است و اگر احیاناً در اخبار، رؤیت و لقاء را تفسیر به ثواب کرده باشند، قطعاً از جهت این خواهد شد که سائل از رؤیت غیر از رؤیت چشم نمی فهمیده است؛ چنانکه خلت حضرت خلیل (علیه اسلام) را هم در جواب بعضی از سائلین، حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) به غیر معنی دوستی تفسیر فرمودند. چرا که اگر بدان سائل این طور تفسیر نفرمایند کافر می شود. چون او از دوستی غیر از محبت آدمیان را به هم دیگر فرض نمی تواند کرد؛ و آن هم که واقعاً کفر است. باری، اگر زیادتر از اینها که عرض شد می خواهی، رجوع کن به ادعیه و مناجات ائمه هدی (علیهم السلام) و در اخباری که در مثوبات اعمال وارد شده است. مثلاً دعای رجبیه که سید بن طاووس (رحمه الله) آنرا به سند عالی در اقبال از توقیع مبارک حضرت امام - أرواح العالمین فداه - روایت کرده و قطعاً خودشان می خوانده اند. می فرماید: اللهم انی أسألک لمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه أمرک المأنونون علی سرک. الی أن قال: و بمقاماتک التی لا فرق بینها و بینک الا أنهم عبادک و خلقک، رتقها و فتقها بیدک. بار خداوندا! من از تو می خواهم به معانی همگی آنچه را که والیان امر تو که مأمون بر اسرار تو بوده اند، تو را بدان معانی می خوانند. - تا اینکه می گوید: و به مقامات تو آنچنان مقاماتی که هیچ فرقی میان آنها و میان تو وجود ندارد مگر آنکه آنها بندگان تو و مخلوق تو می باشند، فتق و رتق آنان (گشودن و بستن) به دست تو است! و دعاهای لیالی ماه مبارک را ملاحظه کن! ءاه! ءاه! شوقاً الی من یرانی و لا أراه. آه آه از شوقی که به دیدار کسی دارم که او مرا می بیند و من او را نمی بینم! را ببین! دعای عرفه، دعای جمعه و سایر مناجات حضرت مولی الموالی (علیه السلام) را ملاحظه نما! و در اخبار مثوبات نظر کن به حدیث معراج که در وافی از علمای اعلام او را روایت کرده، می فرماید: یا أحمد! تا آنجا که: پیامبر گفت: ای پروردگار من! اول عبادت کدام است؟! خدا فرمود: سکوت کردن و روزه داشتن! ای احمد! آیا می دانی روزه چه چیز به جا می گذارد! پیامبر عرض کرد: نه ای پروردگار من! خداوند فرمود: آنچه روزه به جای می گذارد کم خوردن و کم گفتن و عبادت می باشد! دوم سکوت است و سکوت از خود حکمت به جای می گذارد و حکمت معرفت به جای می گذارد و معرفت یقین به جای می گذارد و هنگامی که بنده من به مقام یقین رسید، دیگر باکی ندارد که چطور روزگارش را بگذراند؛ آیا در عسر و شدت باشد و یا در یسر و آسانی. و این است مقام کسانی که به رضای من واصل گشته اند. و کسی که به رضای من عمل کند من سه صفت را همیشه ملازم با وی می گردانم: من شکر و سپاسی را به او می فهمانم که مخلوط با جهل و نادانی نمی باشد؛ و یاد و توجهی را که مخلوط با نسیان و فراموشی نمی گردد؛ و محبت و مودتی را که بر محبت من، محبت مخلوقات را اختیار نمی کند! پس چون مرا دوست داشت، من هم او را دوست می دارم و دوستی او را در دل خلائق خودم می نهم. و چشم دل او را به مقام عظمت و جلال خودم می گشایم و علم خاصان از خلائقم را از وی پنهان نمی دارم! و در این حال با وی در سر و نهان، در ظلمت شب و درخشانی روز، از باطن سخن می گویم و باب مناجاتم را بر روی وی می گشایم و او به طوری می شود که گفتارش با خلائق بریده می گردد و همنشینی اش با ایشان منقطع می شود و کلام خودم و کلام فرشتگانم را به او می شنوایانم. و به او می فهمانم سری را که از مخلوقاتم پنهان داشته بودم.
❣یامهدی❣ 🌹این عشقِ آتشین ، ز دلم پاك نمی شود مجنون به غیر خانه ی لیلا نمی شود بالای تخت یوسف كنعان نوشته‌اند ❤️هر یوسفی که یوسفِ زهرا نمی شود
نجات سرزمین های ستمزده و فقرزده به وسیله نهج‌البلاغه می‌گوید: «سرزمين‌هایی را که ظلم بر آنها غلبه يافته، جاهایی را که کابوس فقر بر آنها چيره شده است، چه کسی جز نهج‌البلاغه می‌تواند نجات دهد؟ همان نهج‌البلاغه‌ای که مانيفست حاکميتی عادلانه است می‌تواند بنياد ستم را در هرمکان و هر زمانی که باشد، از ريشه برکند» علی؛ صوت العدالة الانسانیة، ج5، ص 1210 ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
حضرت امیر(ع) در ابتدای نهج البلاغه چهارده صفت برای مخاطب خود آورده‌اند؛ یکی از آن صفات این است که مخاطبشان را «رَهِينَةِ الْأَيَّامِ» (در گرو روزگار) خوانده‌اند. 🔹عنصر زیباشناختی: استعاره در کلمه «رهینه» و استعاره در کلمه «ایام» 🕊توضیح: مخاطبِ نامه به وثیقه‌ای که بدهکار در نزد طلبکار می‌گذارد تشبیه شده است (استعاره تصریحیّه) روزگار به طلبکاری که وثیقه اخذ کرده تشبیه شده است(استعاره مکنیّه) تلفیق این دو استعاره نشان میدهد که مخاطب نامه مانند وثیقه‌ای در نزد روزگار به ودیعت نهاده شده است. حال وجه شبه در این دو استعاره چیست؟ 🍃وجه شبه میان انسان و رهینه(وثیقه): همانگونه که وثیقه تحت سلطه و اختیار طلبکار است، انسان نیز زیر سلطه روزگار است؛ از این روی در هر بهار که طبیعت جامه‌ای نو از نشاط و طراوت میپوشد، انسان که در گرو زمان است نیز جامه‌ای نو از فرسودگی بر تن می‌کند و این فرسودگی، گام به گام او را به مرگ نزدیکتر می‌کند. 🍃وجه شبه میان روزگار و طلبکار (ایام): روزگار طلبکار است اما طلبکاری که طلبش، خودِ بدهکار است و این بار دیگر از طلبکار چیزی را به عنوان گرو اخذ نکرده بلکه خود او را به گرو گرفته و این خود او است که با هر نفسی که می‌کشد، بخشی از بدهی‌اش را به روزگار باز پس میدهد تا وقت رسیدن اجل، تمام بدهی‌اش (همه عمرش) را پرداخته باشد. ✍️ کاش در آستانه سال جدید پیش از آنکه ایام، طلبش را به طور کامل از ما بازپس بگیرد سری هم به خود بزنیم و نگذاریم حسرت این دیدار در قیامت و تا ابد بر دلمان بماند. 👈دیرگاهی است که افتاده ام از خویش به دور شاید این عید به دیدار خودم هم بروم.
✳️ خواب بین الطلوعین را ترک کن... یکی از آقایان خواب دیده بود که برآورده شدن حاجتت به دست فلانی است. به نزد او می رود و می گوید: ابتلا به هم و غم داشتیم، ما را نزد شما فرستادند. او با خونسردی جواب می دهد: به ما هم گفتند، اگر حاجتت را به ما عرضه داشتی بگوییم که، آن "خواب بین الطوعین" را ترک کن، گرفتاری دنیایی تو رفع می شود. 📚 در محضر آیت الله بهجت،ج۲ ص۳۵۶