eitaa logo
موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
127 دنبال‌کننده
72 عکس
296 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کاسبی اسلامی اینگونه است پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: هركس خريد و فروش مى‌كند بايد پنج خصلت و ويژگى را رعايت كند، و گرنه نبايد دست به خريد و فروش بزند: 1️⃣ معامله ربوی 2️⃣قسم خوردن - راست یا دروغ - 3️⃣پنهان کردن عیب کالا 4️⃣تعریف و تمجید از کالایی که قصد فروش انرا دارد 5️⃣بدگویی از کالایی که قصد خرید انرا دارد قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ بَاعَ وَ اِشْتَرَى فَلْيَحْفَظْ خَمْسَ خِصَالٍ وَ إِلاَّ فَلاَ يَشْتَرِيَنَّ وَ لاَيَبِيعَنَّ 1️⃣اَلرِّبَا 2️⃣ اَلْحَلْفَ 3️⃣ كِتْمَانَ اَلْعَيْبِ 4️⃣ اَلْحَمْدَ إِذَا بَاعَ 5️⃣ اَلذَّمَّ إِذَا اِشْتَرَى . 📚الکافي ج۵ ص۱۵۰ سوال بسیار مهم : آیا بازار ما اسلامی است موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
اعتقادی موضوع:   بسم الله الرحمن الرحیم- امام علی ( علیه السلام ) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ:امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید (نهج البلاغه؛ حکمت 146) برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است: 1. دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبت‌های مختلفی است که گریبان‌گیر موجودات آن می‌شود. یکی از راه‌های دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق ( علیه السلام ) می‌فرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور می‌کند( فلاح السائل ، ص 29) 2. زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در این باره می‌فرماید: «دعا، روزی را فراوان می‌کند ( فلاح السائل ، ص 28) 3. نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات می‌دهد؛ مثلا پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزی‌هایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا به‌راستى که دعا، سلاح مؤمنان است ( فلاح السائل ، ص 28) 4. شفای دردها و بیماری‌ها: امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «بر شما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج ‏2، ص 470) خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
اعتقادی موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیرمومنان على(علیه السلام) مى فرماید: «صِلُوا ارحامَکُمْ وَ لَو بِالتَّسلیمِ»؛ (صله رحم را به جا بیاورید، هر چند با یک سلام کردن باشد). بحار، ج71، ص 126) صِلِۀ رَحِم به معنای ارتباط و دیدار با خویشاوندان و کمک به آنها و از آموزه‌های اخلاقی اسلام است. صله رحم طبق روایات آثار فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود: 1-طول عمر: امام صادق (علیه السلام):چیزی که سبب افزایش عمر گردد ،جز صله رحم نمی شناسم(کافی، ج2 ،ص152) 2- آسانى حساب: امام صادق علیه السلام فرمود: به خویشان حساب روز قیامت را آسان کرده و از مرگ بد جلوگیرى مى‌کند(بحار ، ج 71 ، ص 104 ) .3- فراوانى روزى: حضرت سجّاد علیه السلام فرمود: هر کس دوست دارد، خدا عمرش را طولانى و روزى‌اش را افزایش دهد، باید صله رحم کند(کافی، ج 2 ، ص 156 ) 4- بخشش گناهان و دفع بلا: امام باقر علیه السلام فرمود: رسیدگى به خویشان، گناهان را پاک مى‌کند و بلا را دور مى‌سازد(کافى ، ج 2 ، ص 152 ) 5- آرامش ؛ امام صادق علیه السلام فرمودند: دونفر فامیل وقتی یکدیگر را ببینند آرامش می یابند(امالی، صدوق ص420) 6-برآورده شدن حاجات: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که صله حم کند، خدا چهل هزار گناه از گناهان او پاک می‌گردد، و به همین میزان به درجات معنوی او افزوده می‌گردد... و هفتاد حاجت از حوائج دنیوی او برآورده می‌شود(بحار، ج۷۳، ص۳۳۵) لازم به ذکر است که ماخویشاوندی دینی وروحانی با اهل بیت(علیهم السلام) داریم چرا که پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :«من وعلی پدران این امت هستیم»( عیون اخبار الرضا،ج1،ص91) لذا صله و ارتباط با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وآل پیامبر علیهم السلام مصادیقی دارد که یکی از آنها زیارت آنهاست که شما زائران ارجمند این توفیق را پیدا کرده اید وشکر نعمت آن این است که برای همه آرزومندان دعا کنید. خداوند،دلهای مردم بخصوص خانواده ها را به هم نزدیکتر بفرماید، موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
اعتقادی موضوع:  ؟ سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 1.اختلاف سن ازدواج حضرت،از 9-19 سالگی: چون سال تولد ایشان دو قول (5سال قبل بعثت یا 5سال بعد بعثت) است (کافی ج2 ص355+مقاتل الطالبیین، ج۱، ص۳۰) 2.در  ازدواج، مهم بلوغ جسمی و عقلی است که برای افراد مختلف با قومیت و  نژاد مختلف فرق میکند و  عرب قدیم در هوای گرم عربستان، جثه قوی و تغذیه طبیعی داشتند  و عرف آن زمان نیز این سن را برای ازدواج طبیعی میدانستند. 3.از لحاظ عقلی: حضرت اوج فکری را داشتند که احادیث و خطبه های حضرت شبیه معجزه است که علمای بزرگ، کتابها در شرح کلمات حضرت نوشته اند. 4. رضایت از زندگی و عشق فراوان میان ایشان با همسرشان، جزء واضحات تاریخ است که با اینکه قبلا: خواستگاران زیادی داشتند، ولی فقط امام علیه السلام را قبول کردند و فرمودند:(بهترین شوهر:خیر بعل) (بحار،ج 43 ص 133) 5.یک نمونه حتی نارضایتی ایشان از زندگی بعد از ازدواج نقل نشده ، و  بهترین افراد بشر را تربیت کردند ( مادر 2 امام) 6.قدیم عرف همه کشورها ازدواج دختر درسن9-12 بوده  (روح القوانین،مونتسکیو ص432)  و حتی زرتشتی ها سن 12 را برای ازدواج حتمی میدانستند (روایات داراب، اونوالا ،ص177) خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
ثواب شگفت انگیز قرائت سوره توحید «محمد بن مروان»از امام محمد باقر عليه السّلام نقل مى‌كند كه فرمود: ▫️هركس يك بار قل هو اللّه احد را بخواند بر او مبارك باشد(و به او بركت داده شود) ▫️و هركس دو بار بخواند به خود و خانواده و همسايگانش بركت داده شود ▫️و هركس دوازده بار آن را بخواند خدا دوازده كاخ در بهشت برايش سرپا كند و فرشته‌هاى نگهبان گويند:بيائيد برويم به كاخ‌هاى فلان برادر خود و آنها را تماشا كنيم! ▫️و هركس آن را صد بار بخواند،گناهان بيست و پنج ساله‌اش آمرزيده شود جز خون ناحق و اموال، ▫️و هركس آن را چهارصد بار بخواند ثواب چهارصد شهيد برد كه همه اسب خود را در راه خدا پى كرده و خونش ريخته شده است، ▫️و هركس در يك شبانه‌روز آن را هزار بار بخواند نميرد تا جايگاه خود را در بهشت ببيند يا به او نشان داده شود. 📚الکافي ج۲ ص۶۱۹ حسين صيقل مى‌گويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: خدا كارى را جز با معرفت و شناخت نپذيرد و شناختى بدست نمى‌آيد جز با عمل، پس هركس معرفت دارد،او را به عمل راهنمائى مى‌كند و هركس عملى ندارد معرفتى هم ندارد همانا به راستى اجزاء ايمان از يكديگر به‌وجود مى‌آيند و با هم در ارتباطند. عَنْ حُسَيْنٍ اَلصَّيْقَلِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَةٍ وَ لاَ مَعْرِفَةَ إِلاَّ بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ اَلْمَعْرِفَةُ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلاَ مَعْرِفَةَ لَهُ أَلاَ إِنَّ اَلْإِيمَانَ بَعْضُهُ مِنْ بَعْضٍ . 📚الکافي ج۱ ص۴۴ موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
پاسخ دندان شکن امام جواد علیه السلام به مجعولات اهل تسنن بعد از آن كه مامون ام الفضل را به تزويج‏ حضرت جواد عليه السلام در آورد، يحيى بن اكثم (يكى از علماى اهل سنت) با جماعت‏ بسيارى نزد آن حضرت و مامون آمدند . يحيى عرض كرد: اى پسر رسول خدا نظر شما درباره روايتى كه [در مدارك اهل سنت] نقل شده است كه «خداوند جبرئيل را فرستاد تا از پيامبر صلى الله عليه و آله بخواهد كه از ابابكر سؤال كند: آيا او از خداوند راضى هست‏ يا نه؟ با اين كه خداوند از او راضى می ‏باشد» چيست؟ امام جواد عليه السلام فرمود: من منكر فضيلت ابابكر نيستم، ولى بر ناقل اين خبر لازم است كه طبق دستور پيامبر صلى الله عليه و آله عمل كند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در حجة الوداع فرمود: «بعد از من جاعلان حديث فراوان مى ‏شوند، لذا بايد احاديث را بر قرآن و احاديث عرضه كنيد; هر حديثى كه موافق قرآن و سنت من باشد به آن عمل كنيد و اگر مخالف آن دو بود، بدان عمل نشود .» اين خبر موافق با قرآن نيست، زيرا خداوند مى‏ فرمايد: وَ لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسٰانَ وَ نَعْلَمُ مٰا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ 📖سورة ق : 16 «ما انسان را آفريديم و وسوسه‏ هاى نفس او را مى‏ دانيم و ما از رگ قلبش به او نزديك تريم. » آن گاه چگونه مى ‏شود خداوند از رضايت و غضب ابابكر نسبت‏ به خود بى خبر باشد، تا نياز به سؤال داشته باشد؟ اين عقلا محال است . 📗الاحتجاج ج۲ ص۴۴۶ موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
فقهی موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از واجبات فوری توبه از گناه هست به همین مناسب چند نکته را در این زمینه یاد آوری می کنم:  1. توبه واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.   2.حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند.   3.همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند فوت کرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات؛ رساله مراجع مساله 1813؛ موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
فقهی موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟ در جواب سه  نکته کوتاه عرض می شود: 1.    کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست. 2.     کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست. کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود و همچنین خانم که با این ناخن فوت کند غسل میت او نیز دچار اشکال می شود. موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
اسماعيل بن سهل مى‌گويد : به حضرت جواد الائمه عليه السّلام نامه‌اى نوشتم كه چيزى به من بياموز كه اگر آن را بخوانم،در دنيا و آخرت با شما باشم، راوى مى‌گويد:حضرت با دستخط‍‌ مبارك خود-كه با آن آشنا بودم-مرقوم فرموده بود: سورۀ« إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌ »را بسيار تلاوت كن، و لبهاى خود را به ذكر استغفار طراوت بخش. عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ سَهْلٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ *عَلِّمْنِي شَيْئاً إِذَا أَنَا قُلْتُهُ كُنْتُ مَعَكُمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ* قَالَ فَكَتَبَ بِخَطٍّ أَعْرِفُهُ: ۱- أَكْثِرْ مِنْ تِلاَوَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ۲- وَ رَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالاِسْتِغْفَارِ. 📕ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۶۵ موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
اميرالمومنين عليه السلام میزان تشخیص حلال زادگی طبق روایات اهل تسنن ابن مردويه ، عن أنس - في حديث - : كان الرجل من بعد يوم خيبر يحمل ولده علي عاتقه ، ثم يقف علي طريق علي ( عليه السلام ) فإذا نظر إليه أومأ بإصبعه : يا بني ، تحب هذا الرجل ؟ فإن قال : نعم ، قبله . وإن قال : لا ، طرق به الأرض وقال له : إلحق بأمك . انس گويد : پس از جنگ خيبر عادت چنان شده بود كه مرد فرزند خود را به دوش مي گرفت و سر راه علي عليه السلام مي ايستاد ، چون چشمش به آن حضرت مي افتاد با انگشت به او اشاره كرده ، به كودك خود مي گفت : پسركم ! اين مرد را دوست داري ؟ اگر مي گفت : آري ، او را مي بوسيد . و اگر مي گفت : نه ، او را بر زمين مي نهاد و مي گفت : برو به مادرت بپيوند . 📗ابن مردويه الأصفهاني ، أبي بكر أحمد بن موسي (متوفاي410هـ) ، مناقب علي بن أبي طالب (ع) وما نزل من القرآن في علي (ع) ، ص 76 ـ 77 ، تحقيق : عبد الرزاق محمد حسين حرز الدين ، ناشر : دار الحديث ، الطبعة : الثانية ، 1424هـ . موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
انواع مستی 💎أمیرالمؤمنین علیه السلام : السُّکْرُ أَرْبَعُ سَکَرَاتٍ سُکْرُ الشَّرَابِ وَ سُکْرُ الْمَالِ وَ سُکْرُ النَّوْمِ وَ سُکْرُ الْمُلْک. مستی چهار گونه است : 1️⃣مستی خمر و مشروب 2️⃣مستی مال و ثروت 3️⃣مستی خواب و غفلت 4️⃣مستی جاه و قدرت 📗معانی الأخبار، ص۳۶۵ موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی
فقهی موضوع: مناسبت: ولادت با سعادت امیرالمومنین علیه السلام سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت با سر سعادت امیر المومنین علیه السلام . حضرتش در روایتی می فرمایند :به یکدیگر هدیه بدهید و خوش اخلاق باشید تا روزی شما زیاد شود و همچنین محبّت را در میان خود بیفزایید.( عَلَیکُم ْ‏بِالسَّخاءِ وَ حُسنِ‏ الخُلقِ‏ فَإِنَّهُما یَزیدانِ‏ الرِّزقَ‏ وَ یو جِبانِ المَحَبَّةَ.)تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۷۸، ح ۸۵۲۸ چند نکته کوتاه درباره احکام هدیه :  1.یکی از مستحبات هدیه دادن ،‌بوی‍ژه به ارحام و خویشان است، مخصوصا در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است.  2. فرق گذاشتن بین فرزندان در هدیه دادن کراهت ‌دارد، ‌اما ‌اگر ‌یکی از فرزندان دارای خصوصیتی‌ باشد‌ که ‌سزاوار ‌برتری است ‌مثلا ‌فقیر ‌است‌ چنانچه باعث فتنه و اختلاف و فساد نشود برتری دادن او در هدیه خوب است.  3. مالی‌که هدیه داده می‌شود تا تحویل داده نشود هدیه محسوب نمی‌گردد مثلا اگر انسان به فرزندش بگوید وسیله ای را به تو بخشیدم تا وقتی که تحویل فرزند نداده، مال فرزند نشده است و احکام هدیه را ندارد. البته اگر بچه نابالغ است چنانچه کسی به او هدیه بدهد باید ولیّ او یعنی پدر یا سرپرست شرعی تحویل بگیرد و اگر پدر بخواهد به بچه نابالغ هدیه بدهد همین که چیزی را به او ببخشد و از طرف فرزندش قبول کند، کافی است. موسسه فرهنگی حضرت امام جعفر صادق علیه السلام کانال احکام و احادیث مبتلی به حقیر مسعودی