eitaa logo
جهاد کبیر
409 دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
5.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
♻ امام خامنه ای: حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد ♻ عرصه جنگ نرم بصیرتی عمارگونه واستقامتی مالک اشتروار میطلبد به نیت حاج قاسم ها🌹 لطفا محتوای کانال رو انتشار بدید آی دی کانال خود را به آی دی ذیل ارسال نمایید. ناحیه حبیب ابن مظاهر(ره)
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️دوباره خواندن نماز در صورت ندانستن حکم 🔷س 5280: آیا اگر در نمازم مشکلی پیش بیاید که حکم آن را ندانم و یا به آن‌‌چه می‌دانم یقین نداشته باشم- اگرچه این مسأله در مقدمات نمازم باشد- می‌توانم نمازم را تمام کرده واحتیاطاً دوباره آن را بخوانم؟ ✅ج: در فرض سؤال باید به گونه ای عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نیست به آنچه گمان دارد عمل نماید و بعد از نماز حکم آن مورد را سؤال کند و طبق وظیفه اش عمل نماید و به طور کلی بر مکلف لازم است قبل از نماز مسائلی را که احتمال می‌دهد در نماز نیاز به آن پیدا می‌کند یاد بگیرد. @jahaade_kabir
📛خواب شیطانی اجانب برای زنان چادر به سر ایرانی! ✡مارتین ایندیک 🌀مارتین ایندیک، از عناصر اصلی محقق آمریکایی درباره اسلام  و خاورمیانه در اظهاراتی آورده: دیگر وقت آن نیست که دانشجویان را به خیابان ها بکشانیم؛ بلکه باید چادر را از سر زنان برداشت و از این طریق می توان نظام اسلامی ایران را سرنگون کرد. ✡میشل هوئلیک 🌀میشل نویسنده اسلام ستیز فرانسوی می گوید: جنگ بر ضد اسلام گرایی؛ با کشتن مسلمانان فایده ای ندارد؛ فقط با فاسد کردن آن ها می‌توان به پیروزی دست یافت. پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامن ها ی کوتاه فرو بریزیم.   ✡جیمز لادن 🌀خبرنگار رادیو ملی آمریکایی طی گزارشی با خوشحالی اعلام کرد: مردم ایران برای آزادی بیشتر فشار آورده اند. اکنون انواعی از موسیقی که قبلاً با مخالفت شدید رو به رو بود؛ عمومیت یافته؛ و زن ها حجاب را تعدیل می کنند و کت های آنان کوتاه و کوتاه تر می شود. ✡دیوید کیو 🌀دیوید کیو مامور سابق سیا: مهم ترین حرکت در جهت براندازی جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگ جامعه فعلی ایران است و ما مصمم به آن هستیم. ✡کنت دمارانش 🌀کنت دمارانش رئیس سابق جاسوسی فرانسه در اظهاراتی به ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: شما نمی توانید با یک عقیده به وسیله تانک و هواپیما مبارزه کنید. شما باید با هر عقیده ای به وسیله عقیده بجنگید. این بار دشمن ما مذهب است. ✡بنیامین نتانیاهو 🌀به کمیته اصلاح دولتی آمریکا گفت: آمریکا می تواند با پخش سریال هایی که افراد زیبارویِ جوان را در وضعیت های متنوعی از برهنگی نشان می دهند و زندگی های فریبنده و مادی گرایانه دارند و رابطه های بی قید جنسی برقرار می کنند یک انقلاب را علیه حکومت ایران به راه اندازد. این[سریال ها] واقعا براندازانه هستند. جوانان ایرانی دلشان از لباس های دلپسندی که دراین سریال ها می بینند خواهد خواست. آن ها استخرها و زندگی های پرزرق و برق  راخواهند خواست. ✡مستر همفر 🌀جاسوس معروف انگلیسی: زنان مسلمان دارای حجاب محکم هستند و نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست. به هر وسیله ای شده باید آن ها را از حجاب اسلام خارج کرد. آنگاه مردان و جوانان فریفته می شوند و فساد در کانون خانواده ها رخنه می کند.   ✡مقامات آمریکا 🌀 یکی از جاسوسان کاخ سفید در گزارش خود آورده است: ما موفق شدیم چادر مشکی زن ایرانی را به چادر توری و گل دار تبدیلکنیم چادر را هم به مانتو و مانتوهای بلند را به مانتوهای رنگین تنگ و خیلی کوتاه. اکنون از حجاب برخی زنان مسلمان فقط یک روسری مانده است. 🌀یکی از مقامات بلند پایه آمریکا در ارتباط با پوشش در ایران گفت: هر زن چادری در کوی و برزن ایران؛ به منزله پرچم جمهوری اسلامی ایران است؛ لذا ما برای براندازی این نظام؛ باید حجاب را سست نماییم. حجاب پرچم مبارزه با تهاجم فرهنگی است. "چادر "جلوه گر شکوه زن مسلمان! @jahaade_kabir
روزمان را با آغاز کنیم 🌹👇یکی از راه‌های یاری مؤمنان توسط پروردگار ؛ نزول باران است (سوره روم، آیه ۴۶) «‌وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ یُرْسِلَ الرِّیَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِیُذِیقَکُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَلِتَجْرِیَ الْفُلْکُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» یعنی از آیات و نشانه‌های پروردگار آن است که ابرهای باران‌زا را می‌فرستد تا به ریزش باران مژده دهند و به این وسیله از رحمتش به شما بچشاند و در پرتو این بارش‌ها کشتی‌ها به جریان افتاده و شما بتوانید فضل و نعمت‌های الهی را جست‌وجو کنید ⭐👇شکر خدا خدای را شاکریم در این شرایط تحریم اقتصادی خدای متعال به جبران آن باران رحمتش را مجددا بر ما نازل کرده و این باران‌های پی در پی در پهنای ایران‌زمین قطعاً عنایت الهی است و هرگاه خدا بخواهد بشارتی را به ملتی بدهد برای آنها باران می‌فرستد اساساً یکی از راه‌های یاری مؤمنان توسط پروردگار به وسیله همین نزول باران است و مکرر در قرآن کریم به آن اشاره رفته است . ما باید طوری سرزمین‌هایمان را مدیریت کنیم تا بتوانیم بیشترین آب را پذیرا باشیم و این بارش رحمت الهی را که بر ملت و کشور ما وزیدن گرفته تبدیل به نقمت نکنیم. 🌹خداوند باران را سیلابی نمی‌فرستد! در حدیثی از امام سجاد (ع) آمده است،‌که فرمودند:‌«خداوند باران را از آسمان نازل می‌کند تا به تمام قله‌های کوه‌ها و تپه‌ها و گودال‌ها و تمام نقاط مرتفع و هموار برسد و آن را دانه دانه، نرم، پی در پی، گاه به صورت دانه‌های درشت و گاه قطره‌های کوچک قرار داده تا کاملاً در زمین فرو رود و زمین سیراب شود و باران را به صورت سیلاب نفرستاد تا زمین‌ها و درختان و مزارع و میوه‌های شما را خراب کند.» ☘🌹تدوین : رجبعلی بازیاد @jahaade_kabir
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : 🔹 مَا مِنْ رَجُلٍ يَنْظُرُ إِلَى وَالِدَيْهِ نَظَرَ رَحْمَةٍ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ نَظْرَةٍ حَجَّةً مَبْرُورَةً قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ إِنْ نَظَرَ إِلَيْهِ فِي الْيَوْمِ مِائَةَ مَرَّةٍ قَالَ وَ إِنْ نَظَرَ إِلَيْهِ فِي الْيَوْمِ مِائَةَ أَلْفِ مَرَّةٍ. 🔸 «هر کس از سر دلسوزی و با علاقه و به پدر و مادر خودش نگاه کند، با هر نظری که می‌کند، ثواب یک مقبول برایش می‌نویسند. 🔹اصحاب عرض کردند که یا رسول الله اگر در یک روز صد بار به و خود نگاه کند چطور؟ 🔸حضرت فرمود : آرى، گرچه در روز صد هزار بار به او بنگرد!» 🔹 وقتی پدر و مادر را از دست دادی، این را برای همیشه از دست خواهی داد! 📚 مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۲۰۴ @jahaade_kabir
▪️رهبرانقلاب: تجربه من این است که اگر ما به اعتماد کنیم -آن جوانی که شایسته دانستیم و صلاحیتش را داشت؛ نه هر جوانی و هر مسئولیتی- از غیر جوان، هم بهتر و هم سریعتر پیش می‌برد، هم کار را همراه با ابتکار بیشتری به ما تحویل خواهد داد. یعنی روند پیشرفت در کار حفظ می‌شود. @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🌸 🍀 🌀صرفا_جهت_اطلاع 🎥کلیپی کوتاه از یک تیم کوچک اما پر از جاسوس‼️ ✅موضوع: هسته‌ای چگونه اطلاعات را از جلسه محرمانه خارج می‌کرد؟ 🍃🌻🍃 ❌ دوربین جاسوسی در ساعت مچی‼️ @jahaade_kabir
امروز ۲۵ ساله و امضا می‎شود 🔹برخی اخبار منتشر شده حاکی از ورود وزیر خارجه چین به تهران است. قرار است امروز ۷ فروردین، سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به امضای وزرای خارجه دو کشور برسد. 🔴 | توافق ایران و چین 🔻 حسین امیرعبداللهیان: 🔹اينجانب در مسير مذاكرات سند راهبردی همكاري های جامع ٢٥ ساله تهران و پكن حضور داشته ام و باور دارم كه: 1⃣ اولا همكاري جمهوری اسلامي ايران و چين راهبردی و در راستای منافع دو ملت است 2⃣ ثانيا فضا سازی دشمنان خارجی عليه آن، با هدف قطع همكاری های سودمند دو كشور صورت مي گيرد. 🔹جهان در حال گذار مهمی است ، به مدد الهی كشور با قدرت و درايت از تروريسم تحريمی همه جانبه دشمن عبور خواهد كرد. @jahaade_kabir
🔺 قسمت‌هایی از پیش‌نویس سند همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین سرمایه‌گذاری «۴۵۰ میلیارد دلاری» چینی‌ها در صنایع مختلف ایران 1 -همکاری نظامی و امنیتی دوجانبه؛ تبادل تجربیات نظامی و رزمایش مشترک؛ 2 -مشارکت در ایجاد و تجهیز مخازن ذخیره نفت، گاز و محصولات پتروشیمی دو طرف: عرضه پایدار نفت خام به چین، مشارکت در ساخت و تجهیز مخازن ذخیره‌سازی نفت و افزایش صادرات پتروشیمی به چین؛ 3 -تشویق مشارکت شرکت‌های چینی در سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های برق، انرژی، آب و فاضلاب؛ 4 -تکمیل راه‌آهن شرق غرب ایران، و ایجاد راه‌آهن زیارتی پاکستان، ایران، عراق و سوریه و همین‌طور راه‌آهن شمال به جنوب؛ 5 -توسعه و ساخت فرودگاه‌ها، خرید محصولات هوایی تولید مشترک ایران و چین؛ 6 -توسعه سواحل مکران؛ توسعه بندر جاسک، تأسیس شهر صنعتی و ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی؛ 7 -ساخت شهر هوشمند در مکران و تیس؛ 8 -تشویق شرکت‌های چینی به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران از جمله قشم، اروند و ماکو؛ 9 -توسعه بلندمدت جزایر منتخب با هدف گردشگری؛ 10 -سرمایه‌گذاری بلندمدت چین در صنعت پالایشگاهی در بندر جاسک و ساخت بندر جاسک؛ 11 -سرمایه‌گذاری بلند مدت در شهرک پتروشیمی چابهار 12 -ایجاد منطقه مشترکت فرامرزی در کشور ثالث؛ 13 -طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو؛همکاری بین شرکت‌های خودروساز ایران و چین به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث از طریق ایجاد چرخه‌های تولید[۷۵] 14 -تشویق سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از معادن مس، سنگ آهن، فولاد و صنایع آلیاژی؛ 15 -توسعه مجتمع‌های کشتی‌سازی و لوام خانگی؛ 16 -سرمایه‌گذاری در خط متروی ۱۰ کلان‌شهر ایران؛ 17 -مرمت و احیای بافت‌های تاریخی؛ 18 -همکاری سیاسی در مجامع، سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی؛ 19 -تشویق به سرمایه‌گذاری در کشاورزی، شیلات و آبخیزداری؛ 20 -سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و تبادل دانشجو؛ 21 -سرمایه‌گذاری و توسعه بخش بهداشت و درمان؛ 22 -همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات راه دور، توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور، پروژه مشترک توسعه و تقویت زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، موتور جستجوگر، پست الکترونیک و پیام‌رسان‌های اجتماعی @jahaade_kabir
1_921039632.mp3
279.1K
♦️ شما جوانانی که گفتیم افسران جوان مقابله‌ی با جنگ نرم هستید، از من نپرسید که نقش ما دانشجویان در تخریب مسجد ضرار کنونی چیست؛ خب خودتان بگردید نقش را پیدا کنید... ۱۳۸۸/۰۶/۰۴ @jahaade_kabir
🖊 ابوالفضل ساجدي ❓❓ "آقازاده" اسلامي كيست و چه صفاتي دارد؟ ☘️ والدين، فرزندان خود را متناسب چه الگويي تربيت كنند؟ 🌹 ثمره تربيت حسيني (ع) را در اين امتیازات "آقا زاده = حضرت علی اکبر (ع) " بنگرید: 1. در عشق و عرفان به خدا، مقام والايي داشت به حدّی که امام حسین (ع) در حق او فرمود: "انّه ممسوسٌ فی ذات الله"، علی اکبر مستغرق در دریای توحید است. 2. خُلق محمدي (ص) داشت. 3. سخاوتمند و مهمان نواز بود. 4. او شجاعت را از جدش امیرالمؤمنین (ع) به ارث برده بود و بیش از ۲۰۰ نفر از دشمنان را به هلاکت رساند. 5. افتخار داشت که اوّل شهید بنی هاشم باشد. 6. تنها شهيدي است كه امام سجاد (ع) او را در پائین پای امام حسین (ع) دفن کرد و به این ترتیب ضریح شش گوشه شده است. 7. منظور از جمله «علی بن الحسین» در زیارت عاشورا حضرت علی اکبر (ع) می باشد؛ و می توان گفت دراین جمله سه مرتبه بر علی اکبر سلام و درود فرستاده شده ۱٫ علی بن الحسین ۲٫ اولاد الحسین ۳٫ اصحاب الحسین و چون در زیارت عاشورا این سلام صد مرتبه تکرار می شود پس سیصد مرتبه بر علی اکبر سلام و درود فرستاده می شود. 8. دشمنان نیز به فضائل او اقرار کردند. (مقاتل الطالبین، ص۵۱ .) 9. بنا بر فرمایش امام صادق (ع) در زیارت حضرت علی اکبر، خداوند عزوجل و ملائکه مقرّب و تمام انبیاء مرسل و جمیع بندگان خدا بر حضرت علی اکبر سلام می دهند: سلام الله و سلامٌ ملائکتِهِ المقربین و انبیائه المرسلین و عبادهِ الصالحین علیک یا مولایَ وابنَ مَوْلای و رحمه الله و برکاتُه 10. امام زمان (عج) اولین سلام خود را در زیارت ناحیه (شهدای کربلا) مخصوص علی اکبر قرار داده و او را به عنوان سلاله ابراهیم ستایش می کند: السلام علیک یا اَوَّل قتیلٍ من نَسلِ خَیرِ سلیلٍ مِن سُلالِه ابراهیم الخَلیل… 11. در قضایای مختلف ثابت شده که حضرت زهرا (س) علاقه بسیار شدیدی نسبت به حضرت علی اکبر (ع) دارند. 👈🏼 قابل توجه ويژه ي مسئولين و آقازاده ها ع الگوي_جوانان @jahaade_kabir
⭕️ چه کسانی از دستگیری جاسوس‌ها عصبانی شدند؟ (کاووس سید امامی) 🔺پس از انتشار خبر دستگیری «کاووس سید امامی» و تیم جاسوسی، رسانه‌های معاند از بی بی سی تا منوتو و آمدنیوز با دستپاچگی به تردیدافکنی و تبرئه جاسوس موشکی پرداختند. 🔺حسام الدین آشنا در اقدامی قابل تأمل با جامعه شناس دینی خواندن و حامی محیط زیست خواندن کاووس سیدامامی سعی کرد او را از خودکشی تبرئه کند. 🔺اما ماجرا به همین جا ختم نشد و روزنامه‌های اصلاح طلب به مظلوم نمایی، تردیدافکنی و حمله به دستگاه قضا و نیروهای امنیتی پرداختند. 🔺محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس نیز در توییتی به «مستند صدا و سیما علیه این جاسوس» حمله کرد @jahaade_kabir
🔴 دولت روحانی بهشت جاسوسان! به مناسبت بخش سریال محبوب گاندو، خوبه نگاهی بیاندازیم به تمام جاسوسانی که در هشت سال فعالیت دولت روحانی حاضر بودن یا بازداشت شدن. ۱- جیسون رضاییان؛ خبرنگار واشنگتن پست که اونقدر به روحانی نزدیک شده بود که حتی طعم آدامس مورد علاقه روحانی رو هم می‌دونست! و بعد از تبادل هم با اوباما و جان کری دیدار کرد. ۲- نزار زکا؛ جاسوس آمریکایی که تحت عنوان "کارشناس فناوری اطلاعات" حسابی به مقامات ایران نزدیک شده بود و حتی با محمود واعظی و خانم شهیندخت مولاوردی هم عکس داشت. ۳- مراد موشه طاهباز؛ میلیاردر صهیونیستی که "تحت پوشش فعال محیط زیستی" با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کرد، اما اطلاعات سایت‌های موشکی ایران را جمع‌آوری می‌کرد. ۴- کاوس سید امامی؛ ایشون هم تحت عنوان "فعال محیط زیستی" با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کرد. ۵- کاوه مدنی؛ ایشون هم در سازمان محیط زیست فعالیت می‌کردن و معاون بودن! صدور حکم معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست توسط عیسی کلانتری. ۶- باقر و سیامک نمازی؛ تاسیس شرکتی به‌نام آتیه بهار با هدف ارائه خدمات حقوقی و اقتصادی به شرکت‌های خارجی و ایفای نقش به‌ عنوان دلال عقد قرارداد ایران با برخی شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله کرسنت. ۷- دری اصفهانی؛ یکی از افراد حاضر در تیم مذاکره کننده هسته‌ای که به خاطر برجام، از روحانی مدال لیاقت دریافت کرد، اما بعدا مشخص شد طی مذاکرات هسته‌ای، اطلاعات لازم را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌داده. ۸- نازنین زاغری؛ جاسوسی که در پوشش خبرنگار به ایران آمد و از میان افراد مستعد، اشخاصی رو برای بی‌بی‌سی فارسی و فعالیت علیه کشورمون انتخاب می‌کرد. ۹- محمدعلی شعبانی؛ مشاور دوتابعیتی و سابق ظریف که در سریال گاندو فاش شد جاسوس سرویس اطلاعاتی انگلیس بوده و ظریف در مجلس گفته بود چیزی جز خدمت از او ندیده است! اما عجیب اینجاست که در برخی از این پرونده‌ها، علاوه بر جوسازی رسانه‌های معاند خارجی برای بی‌گناه نشان دادن این جاسوسان، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و مسئولین دولتی هم اصرار عجیبی بر بی‌گناه نشان دادن این جاسوسان داشتن. اون هم با چه استدلال‌های عجیب غریبی؛ می‌گفتن فلانی استاد دانشگاهه، پس جاسوس نیست! فلانی مادر دو تا بچه است، پس نمی‌تونه جاسوس باشه! فلانی فعال محیط زیسته، نمی‌تونه جاسوس باشه! @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دوربین جاسوسی در ساعت مچی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده 🔺جاسوس هسته‌ای در تیم مذاکره کننده چگونه اطلاعات را از جلسات محرمانه خارج می‌‌کرد ... 🔻دو تابعیتی ها در تیم مذاکره کننده... @jahaade_kabir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️چگونه می توانید ثابت کنید که «ولی فقیه»، نایب و جانشین امام زمان (عج)، رهبر و ولی جامعه اسلامی است؟ وقتی که آن حضرت در غیبت طولانی مدت به سر می برد، چه نیازی به نایب و نماینده دارد؟ 🔻🔻🔻 📌دوران غیبت کبری را می توان یکی از سخت ترین و حساس ترین دوره های حیات سیاسی- دینی دانست. در عصر غیبت، مسئله زعامت و رهبری از دیدگاه اسلام، نادیده گرفته نشده است. 👈شریعت که برای تنظیم حیات اجتماعی است، همواره به مسئول یا مسئولان اجرا نیاز دارد تا حافظ مصالح امت و ناظر بر اجرای صحیح عدالت اجتماعی باشند و نمی توان آن را مخصوص دوران حضور دانست. ☑️بحث «ولایت فقیه» از گذشته مورد توجه بسیاری بود. شیخ مفید (م 413 ه. ق) می گوید: «اجرای حدود اسلام به عهده ائمه هدی از آل محمد است که منصوب از سوی خدا هستند و دیگر حاکمان و امرایی که ائمه علیهم السّلام نصب کردند و آنها این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند»[1]. شیخ طوسی (م 446 ه. ق) می گوید: «قضاوت تنها برای کسی جایز است که امام معصوم علیهم السّلام به او اجازه داده باشد و ائمه علیهم السّلام این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند»[2]. ابو الصلاح حلبی (م 447 ه. ق) می نویسد: «... در واقع فقیه، نایب ولی عصر (عج) در حکومت است و اهلیت آن را دارد»[3]. محقق کرکی (م 940 ه. ق) می گوید: «فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که فقیه جامع شرایط- که از آن به مجتهد تعبیر می شود- از سوی ائمه هدی علیهم السّلام در همه مواردی که نیابت بردار است، نیابت دارد»[4]. محقق اردبیلی (م 993 ه. ق) گفته است: «فقیه در همه امور نایب امام است [5]. فقیه خلیفه و جانشین امام معصوم است؛ پس آنچه به او برسد، به امام معصوم تحویل داده شده است». 📌صاحب جواهر (م 1266 ه. ق) گوید: «ظاهر روایات حاکی از آن است که فقیه، به طور کامل، اختیار دارد (ولایت) و تمام اختیاراتی که برای امام است، برای او هم می باشد»[6]. حاج آقا رضا همدانی (م 1322 ه. ق) می گوید: «در هرصورت، اشکالی در نیابت فقیه جامع شرایط فتوا از امام زمان (عج) در زمان غیبت امام نیست و.. .»[7]. مولا احمد نراقی (م 1435 ه. ق) تصریح می کند: «آنچه برای پیامبر و امام که پیشوای مردم بودند- ثابت بود، برای فقیه نیز ثابت است؛ مگر اینکه دلیلی، حقی را تنها به آنان اختصاص داده باشد»[8]. 🔰امام خمینی- به عنوان یکی از مهم ترین نظریه پردازان ولایت فقیه- می فرماید: «... فقها از طرف ائمه علیهم السّلام، در همه مواردی که امامان در آن دارای ولایت هستند، ولایت دارند.. .»[9]. از نظر وی: «کلیه امور مربوط به حکومت و سیاست- که برای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السّلام مقرّر شده- در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلا نمی توان فرقی میان این دو قائل شد؛ زیرا حاکم اسلامی- هرکس که باشد- اجراکننده احکام شریعت و برپادارنده حدود و قوانین الهی و گیرنده مالیات های اسلامی و مصرف کننده آن در راه مصالح مسلمانان است»[10]. او تأکید می کند: «امر ولایت و سرپرستی امت، به «فقیه عادل» راجع است و او است که شایسته رهبری مسلمانان است؛ چه، حاکم اسلامی باید متّصف به «فقه» و «عدالت» باشد. پس اقامه حکومت و تشکیل دولت اسلامی، بر فقیهان عادل، واجب کفایی است. بنابراین، اگر یکی از فقیهان زمان، به تشکیل حکومت، توفیق یافت، بر سایر فقها لازم است که از او پیروی کنند و چنانچه امر تشکیل دولت اسلامی، جز با هماهنگی و اجتماع همه آنان میسر نشد، بر همگی آنان واجب است که مجتمعا بر این اهتمام ورزیده، در صدد تحقق آن برآیند.. .»[11]. 📌با نگرشی واقع بینانه در این دیدگاه ها، می توان به روشنی دریافت که «ولایت فقیه» نظریه ای مترقی و پیشینه دار بوده و تنها نظام مطلوب و شرعی جایگزین نظام امامت در عصر غیبت به شمار می رود. البته ظهور و بروز کامل آن- به خصوص در عرصه سیاسی- در عصر حاضر است. ❇️ ادله ولایت فقیه در اثبات این نظریه، دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد که در این نوشتار مختصر، به بعضی از آنها اشاره می شود. 🔺یک. دلایل عقلی به نظر امام خمینی (ر ه) دلیل عقلی در اثبات «ولایت برای فقیه» تام است و دلیل های نقلی، مؤیدی است برای آنچه که از عقل به دست می آید: «به تحقیق، لزوم برقراری حکومت برای بسط عدالت و تعلیم و تربیت و رفع ظلم و حفظ مرزها و منع از تجاوز اجانب از واضح ترین داوری های عقلی است.. .. مجری حکومت، باید شخصی آگاه به احکام و ملتزم به رعایت کامل وظایف دینی باشد. پس اگر معصوم در بین مردم بود، عقل حکم به لیاقت او برای این مقام می کند و اکنون که معصوم حضور ندارد، افرادی باید عهده دار این امر شوند که از نظر علم به احکام اسلام و تقوا و عدالت، شبیه ترین مردم به امام معصوم باشند و منظور از «ولی فقیه» چنین کسی است [12]. @jahaade_kabir
صاحب جواهر نیز دلیل عقلی بر ولایت فقیه را با بیانی ذکر می کند که از سه مقدم تشکیل می شود: ادامه👇👇 🔷نخست؛ آنکه شیعیان، در عصر غیبت امرشان، به هرج ومرج واگذار نشده است. جامعه باید انتظام داشته باشد و چنین نباشد که زورمندان بر جامعه غلبه یابند. 🔷دوم؛ علاوه بر آنکه باید در جامعه نظم وجود داشته باشد، این نظم باید مبتنی بر قسط و عدل نیز باشد؛ چرا که ممکن است جامعه ای منظم باشد، اما نظم آن براساس کفر مستقر گردد. 🔷سوم؛ اینکه قانون الهی را باید قانون شناسی که خود به قانون عمل می کند، اجرا کند و چنین کسی تنها فقیه اهل بیت می تواند باشد. 📌وی در این رابطه می نویسد: «گستردگی دستورات رسیده در زمینه اجرای احکام انتظامی و رسیدگی به مصالح امت، عصر غیبت را نیز فرامی گیرد و تعطیل احکام اسلامی در این رابطه، مایه گسترش فساد در جامعه می گردد که شرع مقدس هرگز به آن رضایت نمی دهد و حکمت و مصلحت وضع و تشریع چنین احکامی، نمی تواند مخصوص عصر حضور باشد؛ لذا بایستی حتما اجرا گردد و این وظیفه فقها است که به جای امامان معصوم، مؤظف به اجرای آن می باشند»[13]. 🔺دو. دلایل نقلی و روایی 🔴در اثبات «ولایت فقیه» و اینکه طرح اصلی آن از سوی خود امامان معصوم علیهم السّلام ارائه شده است، روایات فراوانی وجود دارد. براساس این احادیث، امامان معصوم علیهم السّلام مردم را جهت رفع نیازهای حکومتی- به ویژه مسائل قضایی و منازعات- به فقها ارجاع داده اند و آنان را با تعابیری چون «امنا»، «خلفا»، «وارثان پیامبران» و «کسانی که مجاری امور به دست ایشان است»، معرفی کرده اند. در این نوشتار به بیان چند روایت بسنده شده و درباره یکی از آنها توضیحاتی ارائه خواهد شد: 🔻2- 1. مقبوله عمر بن حنظله: امام صادق علیه السّلام می فرماید: «من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته حاکما علیکم فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانّما استخف بحکمنا و علینا ردّ و الرادّ علینا کالرادّ علی الله و هو علی حد الشرک به»[14]؛ «هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد و او را به عنوان داور بپذیرد، همانا من او را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم ما را سبک شمرده و ما را رد کرده اند و آن کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و رد کردن خدا، در حد شرک به خدای متعال است». 🔻2- 2. صحیحه ابی خدیجه (سالم بن مکرّم): امام صادق علیه السّلام فرمود: «ایاکم ان یحاکم بعضکم بعضا الی اهل الجور و لکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئا من قضائنا (قضایانا)، فاجعلوه بینکم قاضیا فانّی قد جعلته قاضیا فتحاکموا الیه»[15]؛ «زنهار که مسائل اختلافی خود را نزد اهل جور (کسانی که جایگاه عدالت را به ناحق اشغال کرده اند) نبرید؛ بلکه از میان خود کسی را که از روش حکومت و دادرسی ما آگاه باشد، برای قضاوت برگزینید. من چنین کسی را بدین مقام منصوب کرده ام؛ پس داوری را به نزد او برید». 🔻2- 3. روایت امام حسین علیه السّلام؛ «... مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء بالله و الامناء علی حلاله و حرامه»؛[16] «مجاری امور و احکام به دست علمای ربانی است که امین بر حلال و حرام خدا هستند». 🔻2- 4.روایت شیخ صدوق ازپیامبراکرم صلّی اللّه علیه و آله؛ وی از قول آن حضرت آورده است: «اللهم ارحم خلفائی. قیل: یا رسول الله و من خلفائک؟ قال: الذین یأتون بعدی و یروون منّی حدیثی و سنّتی...»[17]؛ «خدایا! بر جانشینان من رحمت فرست، پرسیدند: ای رسول خدا! جانشینان شما کیانند؟ فرمود: آنان که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا نقل می کنند». 🔻2- 5.توقیع شریف امام زمان(عج)؛ حضرت ولی عصر (عج) در پاسخ به نامه اسحاق بن یعقوب این توقیع را صادر فرمود: «امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فأنّهم حجّتی علیکم و انا حجّة الله علیهم»[18]؛ «در رخدادهایی که اتفاق می افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم». از آنجایی که این توقیع گرامی، مناسب با بحث ما و دارای اهمیت زیادی است، توضیحاتی چند درباره آن بیان می شود: منظور از راویان حدیث در توقیع شریف ولی عصر (عج)، قطعا کسانی نیستند که الفاظ حدیث را بدون تفهّم و تفقّه در مفاد آن نقل می کنند؛ بلکه مقصود فقها و اهل نظراند که از ناحیه آن حضرت، حجّت بر مردم هستند. منظور از حوادثی که به وقوع می پیوندد و مردم باید در آن حوادث به علما مراجعه کنند، یقینا امور اجتماعی و حکومتی است؛ نه صرفا بیان احکام و مسائل شرعی حلال و حرام. شیخ انصاری در کتاب مکاسب، با سه دلیل ثابت می کند که منظور از «حوادث واقعه»، همه اموری است که عقلا و شرعا در مورد آن، باید به حاکم مراجعه کرد. @jahaade_kabir
جمله اینکه امام، مردم را در اصل حوادث، به فقها (ارجاع داده است، نه در حکم حوادث). اگر می فرمود: در احکام حوادث به فقها مراجعه کنید، ممکن بود بگوییم فقها در بیان حلال و ادامه👇👇👇 حرام خدا، فتوا و حج و نماینده امام زمان هستند، نه در امور سیاسی و اجتماعی؛ ولی در این توقیع خود حوادث، به فقها ارجاع داده است. 📌از جمله «فانّهم حجّتی علیکم»، استفاده می شود که از سوی حضرت مهدی (عج)، فقیهان در کارهایی منصوب هستند که از شئون امامت و امور اجتماع باشد. آنان در کارها و اموری حجت امام زمان (عج) هستند که اگر حضرت حضور می داشت می بایست، خود انجام دهد؛ ولی به دلیل عدم حضورش، آنها را به فقیهان محوّل کرده و مردم را نیز به آنان ارجاع داده است. 🌐 نتیجه گیری برآیند این بحث آن است که «ولی فقیه»، رهبر جامعه اسلامی در عصر غیبت و دارنده مقام افتا، قضاوت و حکومت است و بدون او جامعه دچار حاکمان غاصب و جائر و عدم رعایت موازین دینی می شود. 📃پی نوشت [1] . المقنعه، ص 811. [2] . نهايه، ص 301 و 302. [3] . كافى، ص 435. [4] . رسائل المحقق الكركى،( رسالة الصلاة الجمعه)، ج 1، ص 142. [5] . مجمع الفائدة و البرهان، ج 9، ص 131. [6] . جواهر، ج 40، ص 18 و 19. [7] . مصباح الفقيه، ص 161؛ براى مطالعه بيشتر ر. ك: تحليلى نو و عملى از ولايت فقيه، ص 35- 38؛ كتاب نقد، ش 7،( تابستان 77)، مقاله حكومت اسلامى( نوشته مهدى هادوى) و مقاله ولايت فقيه( نوشته محمد هادى معرفت). [8] . عوائد الايام، ص 187. [9] . كتاب البيع، ج 2، ص 488 و 489. [10] . شئون ولايت فقيه، ص 35؛ ولايت فقيه، ص 172. [11] . شؤون ولايت فقيه، ص 33. [12] . ر. ك: جوادى آملى، ولايت فقيه( ولايت فقاهت و عدالت)، ص 168- 178؛ فلسفه سياست( سلسله دروس انديشههاى بنيادين اسلامى 6)، ص 172. [13] . جواهر الكلام، ج 31، ص 395. [14] . كافى، ج 1، ص 67؛ وسائل الشيعه، ج 18، ص 98. [15] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 2؛ كافى، ج 7، ص 412، ح 4؛ وسائل الشيعه، ج 27، ص 13؛ وسائل الشيعه، 27، ص 13. [16] . تحف العقول، ص 169؛ مستدرك الوسائل، ص 35، ص 188. [17] . من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 420، ح 5919؛ وسائل الشيعه، ج 18، ص 65. [18] . كمال الدين و تمام النعمه، ص 483 و 484، ح 4. (عج) @jahaade_kabir
*بررسی ولادت امام غائب از دیدگاه اهل سنت* بر اساس حدیث ثقلین میان قرآن و اهل بیت رسول الله (ع) تا قیامت جدایی نمی افتد. اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل محمد (ص) هنوز به دنیا نیامده است، این به معنای جدا شدن کتاب خدا و اهل بیت (ع) است. *اتفاق فریقین برظهور* همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت بر "ظهور" مردی از میان اهل بیتِ رسول الله‏(ص)، برای انقلاب جهانی بزرگی در آخرالزمان، اتفاق نظر دارند و معتقدند او بشریت را نجات می دهد و اسلام را به سراسر گیتی حاکم خواهد کرد. *محل اختلاف* تنها مسئله "تولد" حضرت مهدی (ع) محل اختلاف است. شیعیان معتقدند که ایشان در سال 255 هجری قمری در سامرا متولد شده است و بنا بر حکمت الهی تا روز ظهور و قیام الهی خویش در غیبت به سر می برد. اهل سنت نیز معتقدند، مهدی ‏ای که رسول الله ‏(ص) بدو مژده داده، هنوز به دنیا نیامده است. در میان کتب حدیثی شیعه بیش از هزار حدیث درباره ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) رسیده است. اخبار رسیده در این زمینه فوق حدّ تواتر است. با این حال ما دراخباری نظر می کنیم و فقط به یکسری احادیث عمومی و مورد توافق شیعه و اهل سنت، در اساس ولادت ایشان استناد می کنیم. در واقع احادیثی را مد نظر قرار می دهیم که به طور خاص به مسئله ولادت حضرت مهدی(ع) نمی پردازند و با این وجود بر ولادت ایشان دلالت دارند. به عبارت دیگر اگر عقیده‏ی شیعه را درباره ولادت حضرت مهدی(ع) به شمار نیاوریم، برای این گونه روایات، توجیه و تفسیر صحیحی نداریم. این روایات، یقیناً، صحیح‏اند و در مصادر و منابع شیعه، در طبقات مختلف راویان سند، متواترند که بخش عمده این روایات را در مدارک و منابع معتبر اهل سنّت و به صورت متواتر می‏بینم. مطابقت کامل این روایات با دیدگاه شیعه‏ی امامیّه و عدم مطابقت آن با هیچ دیدگاه معروف دیگری ما را به این نتیجه می‏رساند که این روایات، به همان رأی و عقیده‏ی شیعه‏ی اثنا عشریه دلالت دارد. *احادیث اثبات ولادت مورد اتفاق فریقین* سه دسته احادیث در این جا مطرح می شود: 1. *حدیث ثقلین* پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "ای مردم! همانا، من، بشرم [مانند دیگران‏]، نزدیک است که [از سوی فرشته‏ی مرگ‏] خوانده شوم، و من هم پاسخ دهم. من، میان شما، دو چیز گرانسنگ به جا می‏گذارم. آن دو، کتاب خدا و عترتم، اهل بیتم، هستند. این دو، هرگز از هم جدا نمی‏شوند، تا بر من، در حوض [کوثر] آیند. بر آن دو پیشی نگیرید که هلاک می‏شوید و بدانان چیزی نیاموزید؛ زیرا، از شما داناترند. این حدیث، صحیح است و به تواتر، از رسول الله ‏(صلی الله علیه و آله) رسیده است. محدّثانِ تمامی فرقه‏های اسلامی، بر صحیح بودنش، اجماع و اتّفاق نظر دارند. از میان علمای مسلمان، کسی نیست که در صحّت این روایت و صدور آن از رسول الله‏ (صلی الله علیه و آله) تردید کند. بر اساس این روایت میان قرآن و اهل بیت رسول الله(علیهم السلام) تا قیامت جدایی نمی افتد. اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل محمد(صلی الله علیه و آله) هنوز به دنیا نیامده است، این به معنای جدا شدن کتاب خدا و اهل بیت(ع) است مُسلِم در "صحیح"، ترمذی و دارمی در "سنن"، احمد بن حنبل در جاهای متعددی از "مسند"ش، نسایی در "خصائص"، حاکم در "مستدرک"، ابوداوود و ابن‏ماجه در "سنن"، این حدیث را آورده اند. بر اساس این روایت میان قرآن و اهل بیت رسول الله (ع) تا قیامت جدایی نمی افتد. اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل محمد (ص) هنوز به دنیا نیامده است، این به معنای جدا شدن کتاب خدا و اهل بیت (ع) است. بنابراین فقط عقیده شیعه اثناعشریه مبنی بر قطع نشدن سلسله امامت، تولد امام عصر (ع) و غیبت ایشان، بر مفاد این حدیث دلالت می کند. 2. *حدیث «آن که بمیرد و امام زمانش را نشناسد..»* از رسول الله‏(ص) روایت است: آن که بمیرد و بر عهده‏اش بیعت [امام حق] نباشد، به مرگ جاهلیّت مرده است. مُسلِم و بخاری در "صحیح"، احمد و طیالسی در "مسند" و حاکم در "المستدرک" این حدیث را آورده اند. از این حدیث می توان فهمید که در هر نسل و عصری امامی واجب الاطاعه وجود دارد که انسان تا لحظه مرگ موظف است پایبند به بیعت ایشان باشد. در واقع اگر سلسله امامت در عصری قطع شود، مفاد این حدیث رعایت نخواهد شد. این نکته را هم در نظر بگیریم که هر چند در این حدیث بر حقانیت امام تاکید نشده است ولی با توجه به صراحت قرآن و آموزه های دین در سر باز زدن از پیروی امام @jahaade_kabir
ادامه... باطل، بدین وسیله، درباره عقیده امامیه مبنی بر استمرار سلسله امامان بر حق، یقین حاصل می شود. خداوند در قرآن می فرماید: امام زمان و شما مومنان، هرگز نباید با ستمگران، همدست و دوست باشید و گرنه، آتش کیفر آنان، شما را هم خواهد گرفت» «از رفتار روسای مسرف و ستمگر، پیروی نکنید که در زمین فساد می‏کنند و به اصلاح حال خلق نمی‏پردازند» «چه گونه باز می‏خواهند طاغوت را حَکَم خود گمارند، در صورتی که مأمور بودند بدان کافر شوند؟!» در واقع این حدیث که مورد قبول مجامع حدیثی اهل سنت نیز می باشد، به صراحت تفسیر کننده حدیثی است که می فرماید: "زمین هیچ گاه از حجت، خالی نمی ماند" بنابراین احادیثی که درباره مرگ جاهلیت در صورت نداشتن بیعت امام، است، مبین این نکته اند که سلسله امامان بر حق، پس از رحلت رسول الله(ص) هیچ گاه منفصل نشده اند و از میان فرق اسلامی تنها بر عقیده شیعه امامیه مبنی بر امامان دوازده گانه، تولد امام عصر(ع) و سپس غیبت ایشان بنا بر حکمت الهی دلالت دارد، زیرا در غیر این صورت مفاد این حدیث مصداق ندارد. 3. *حدیث امامان دوازده* *گانه* مُسلِم در کتاب "الإمارة"، باب «الناس تبعٌ لقریش» [= مردم پیرو قریش‏اند]، از صحیح‏اش می‏گوید: جابر بن سمره گفت: شنیدم پیامبر فرمود: «اگر دوازده مَرد بر مردم حکم رانند، پیوسته، کارشان رو به راه خواهد بود.» سپس پیامبر کلمه‏ای فرمود که نفهمیدم. از پدرم پرسیدم: رسول الله چه فرمود؟ گفت: همگی، از قریش اند. این روایت را همچنین بخاری در "الاحکام"، مُسلِم در "صحیح"، ابو داوود، ترمذی، حاکم و احمد بن حنبل نیز آورده اند. امامان دوازده گانه، فقط بر عقیده شیعه اثناعشری دلالت دارد. عقیده شیعه مبنی بر جانشینی معصوم پس از رحلت پیامبر(ص) و امامت معصومان(ع)، یکی پس از دیگری و در نهایت تولد امام مهدی(ع) و جانشینی ایشان پس از پدرشان، متضمن جدانشدن قرآن و عترت، و خالی نبودن زمین از امام واجب الاطاعه است، و بر احادیث امامان دوازده گانه نیز کاملا منطبق است هر چند در مواردی ، اهل سنت کوشیده اند که اشخاصی جز دوازده امام شیعه را بر این احادیث تطابق دهند ولی سعی ایشان راه به جایی نبرده است. در واقع حتی اگر اسامی که اینان با زحمت برای این دوازده نفر جمع کرده اند را گردن بنهیم باز هم احادیث "ثقلین" و "بیعت امام" که پیشتر ذکر شد، به سبب انفصال سلسله این اسامی بی پاسخ می ماند و در برخی از اعصار رشته امامت گسسته خواهد شد. شیعه و عقیده راستین به وجود امام غائب بنابراین تنها فرقه ای که عقیده اش با این سه دسته از احادیث تطابق دارد، فرقه امامیه است. در واقع عقیده شیعه مبنی بر جانشینی معصوم پس از رحلت پیامبر (ص) و امامت معصومان (علیهم السلام)، یکی پس از دیگری و در نهایت تولد امام مهدی (ع) و جانشینی ایشان پس از پدرشان، متضمن جدانشدن قرآن و عترت، و خالی نبودن زمین از امام واجب الاطاعه است، و بر احادیث امامان دوازده گانه نیز کاملا منطبق است. از این دیدگاه تولد امام عصر(ع) در سال 255 ه. ق. و غیبت ایشان مورد تایید احادیثی است که از دیدگاه همه فرق اسلامی صحیح و متواتر است. . هود، 113 . شعرا، 151 و 152 . نساء، 60 . کافی، ج1، ص 179 الإمارة، باب «الناس تبعٌ لقریش @jahaade_kabir
‼️شک بعد از سلام 🔷س 5278: لطفاً شک بعد از سلام را توضیح دهید. خصوصاً اگر بعد از سلام فراموش کنیم که چند رکعت نماز خوانده‌ایم؟ ✅ج: اگر بعد از سلام نماز در تعداد رکعات نماز شک کند در صورتی که یک طرف شک او صحیح باشد، مثلاً در نماز چهار رکعتی شک کند سه یا چهار یا پنج رکعت خوانده، اعتنا نمی‌کند ولی اگر هر دو طرف شک او باطل باشد؛ مثلاً در نماز چهار رکعتی شک کند سه یا پنج رکعت خوانده است، نماز باطل است. @jahaade_kabir
روزمان را با آغار کنیم 👇🌹نقش جوانان در نهضت انتظار و تحقق وعده قطعی الهی [سوره النور (24): آيه 55] وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (55) خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين قرار دهد، همان گونه كه كسانى پيش از ايشان را جانشين كرد، و قطعاً دينى را كه خداوند براى آنان پسنديده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنيّت را جايگزين كند، تا (تنها) مرا بپرستند و چيزى را شريك من نكنند، و هر كس بعد از اين، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند. امام خامنه ای: ✅بدون شک رسيدن به مرحله پنجم (تمدن سازی ) رسيدن به زمانه‌ ظهوري است که مقدمات آن فراهم شده است و در آن شرايط آن وارث انبياء و اولياء الهي(عج) پرچمداري هدايت و رهبري تحقق کامل «تمدن بين‌الملل اسلامي» را برعهده خواهد گرفت و آن تحقق اين وعده محتوم الهي است که: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهُمْ دِينکُمُ الَّذِى ارْتَضىَ لهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنُهم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيا وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون» (نور/ 55) در اين فرايند اگر قرار باشد، ظهور از طريق زمينه‌سازاني مهيا شود، بدون‌شک جوانان مؤمن انقلابي در صف اول کساني هستند که از آنان انتظار مي‌رود در ماجراي زمينه‌سازي ظهور نقش کليدي را بر عهده بگيرند. جوان مؤمن انقلابي به واسطه خصوصياتي چون شجاعت، تقوا، انگيزه متعالي، بصيرت و تيزبيني، کم تعلقي به دنيا، دوري از عافيت‌طلبي و روحيه انقلابي بيش از ديگر اقشار جامعه در ميدان زمينه‌سازي ظهور نقش‌آفرين خواهد بود. 🔰✴️تدوین : رجبعلی بازیاد @jahaade_kabir