19.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دوربین جاسوسی در ساعت مچی یکی از اعضای تیم مذاکره کننده
🔺جاسوس هستهای در تیم مذاکره کننده چگونه اطلاعات را از جلسات محرمانه خارج میکرد ...
🔻دو تابعیتی ها در تیم مذاکره کننده...
@jahaade_kabir
15.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ محبت امام زمان ارواحنا فداه به مردم دنیا...
#استاد_پناهیان
@jahaade_kabir
⁉️چگونه می توانید ثابت کنید که «ولی فقیه»، نایب و جانشین امام زمان (عج)، رهبر و ولی جامعه اسلامی است؟ وقتی که آن حضرت در غیبت طولانی مدت به سر می برد، چه نیازی به نایب و نماینده دارد؟
🔻🔻🔻
📌دوران غیبت کبری را می توان یکی از سخت ترین و حساس ترین دوره های حیات سیاسی- دینی دانست.
در عصر غیبت، مسئله زعامت و رهبری از دیدگاه اسلام، نادیده گرفته نشده است.
👈شریعت که برای تنظیم حیات اجتماعی است، همواره به مسئول یا مسئولان اجرا نیاز دارد تا حافظ مصالح امت و ناظر بر اجرای صحیح عدالت اجتماعی باشند و نمی توان آن را مخصوص دوران حضور دانست.
☑️بحث «ولایت فقیه» از گذشته مورد توجه بسیاری بود. شیخ مفید (م 413 ه. ق) می گوید: «اجرای حدود اسلام به عهده ائمه هدی از آل محمد است که منصوب از سوی خدا هستند و دیگر حاکمان و امرایی که ائمه علیهم السّلام نصب کردند و آنها این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند»[1].
شیخ طوسی (م 446 ه. ق) می گوید: «قضاوت تنها برای کسی جایز است که امام معصوم علیهم السّلام به او اجازه داده باشد و ائمه علیهم السّلام این منصب را به فقهای شیعه تفویض کردند»[2].
ابو الصلاح حلبی (م 447 ه. ق) می نویسد: «... در واقع فقیه، نایب ولی عصر (عج) در حکومت است و اهلیت آن را دارد»[3].
محقق کرکی (م 940 ه. ق) می گوید: «فقهای شیعه اتفاق نظر دارند که فقیه جامع شرایط- که از آن به مجتهد تعبیر می شود- از سوی ائمه هدی علیهم السّلام در همه مواردی که نیابت بردار است، نیابت دارد»[4].
محقق اردبیلی (م 993 ه. ق) گفته است: «فقیه در همه امور نایب امام است [5].
فقیه خلیفه و جانشین امام معصوم است؛ پس آنچه به او برسد، به امام معصوم تحویل داده شده است».
📌صاحب جواهر (م 1266 ه. ق) گوید: «ظاهر روایات حاکی از آن است که فقیه، به طور کامل، اختیار دارد (ولایت) و تمام اختیاراتی که برای امام است، برای او هم می باشد»[6].
حاج آقا رضا همدانی (م 1322 ه. ق) می گوید: «در هرصورت، اشکالی در نیابت فقیه جامع شرایط فتوا از امام زمان (عج) در زمان غیبت امام نیست و.. .»[7].
مولا احمد نراقی (م 1435 ه. ق) تصریح می کند: «آنچه برای پیامبر و امام که پیشوای مردم بودند- ثابت بود، برای فقیه نیز ثابت است؛ مگر اینکه دلیلی، حقی را تنها به آنان اختصاص داده باشد»[8].
🔰امام خمینی- به عنوان یکی از مهم ترین نظریه پردازان ولایت فقیه- می فرماید: «... فقها از طرف ائمه علیهم السّلام، در همه مواردی که امامان در آن دارای ولایت هستند، ولایت دارند.. .»[9].
از نظر وی: «کلیه امور مربوط به حکومت و سیاست- که برای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السّلام مقرّر شده- در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلا نمی توان فرقی میان این دو قائل شد؛ زیرا حاکم اسلامی- هرکس که باشد- اجراکننده احکام شریعت و برپادارنده حدود و قوانین الهی و گیرنده مالیات های اسلامی و مصرف کننده آن در راه مصالح مسلمانان است»[10].
او تأکید می کند: «امر ولایت و سرپرستی امت، به «فقیه عادل» راجع است و او است که شایسته رهبری مسلمانان است؛ چه، حاکم اسلامی باید متّصف به «فقه» و «عدالت» باشد. پس اقامه حکومت و تشکیل دولت اسلامی، بر فقیهان عادل، واجب کفایی است. بنابراین، اگر یکی از فقیهان زمان، به تشکیل حکومت، توفیق یافت، بر سایر فقها لازم است که از او پیروی کنند و چنانچه امر تشکیل دولت اسلامی، جز با هماهنگی و اجتماع همه آنان میسر نشد، بر همگی آنان واجب است که مجتمعا بر این اهتمام ورزیده، در صدد تحقق آن برآیند.. .»[11].
📌با نگرشی واقع بینانه در این دیدگاه ها، می توان به روشنی دریافت که «ولایت فقیه» نظریه ای مترقی و پیشینه دار بوده و تنها نظام مطلوب و شرعی جایگزین نظام امامت در عصر غیبت به شمار می رود. البته ظهور و بروز کامل آن- به خصوص در عرصه سیاسی- در عصر حاضر است.
❇️ ادله ولایت فقیه
در اثبات این نظریه، دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد که در این نوشتار مختصر، به بعضی از آنها اشاره می شود.
🔺یک. دلایل عقلی
به نظر امام خمینی (ر ه) دلیل عقلی در اثبات «ولایت برای فقیه» تام است و دلیل های نقلی، مؤیدی است برای آنچه که از عقل به دست می آید: «به تحقیق، لزوم برقراری حکومت برای بسط عدالت و تعلیم و تربیت و رفع ظلم و حفظ مرزها و منع از تجاوز اجانب از واضح ترین داوری های عقلی است.. ..
مجری حکومت، باید شخصی آگاه به احکام و ملتزم به رعایت کامل وظایف دینی باشد. پس اگر معصوم در بین مردم بود، عقل حکم به لیاقت او برای این مقام می کند و اکنون که معصوم حضور ندارد، افرادی باید عهده دار این امر شوند که از نظر علم به احکام اسلام و تقوا و عدالت، شبیه ترین مردم به امام معصوم باشند و منظور از «ولی فقیه» چنین کسی است [12].
@jahaade_kabir
صاحب جواهر نیز دلیل عقلی بر ولایت فقیه را با بیانی ذکر می کند که از سه مقدم تشکیل می شود:
ادامه👇👇
🔷نخست؛ آنکه شیعیان، در عصر غیبت امرشان، به هرج ومرج واگذار نشده است. جامعه باید انتظام داشته باشد و چنین نباشد که زورمندان بر جامعه غلبه یابند.
🔷دوم؛ علاوه بر آنکه باید در جامعه نظم وجود داشته باشد، این نظم باید مبتنی بر قسط و عدل نیز باشد؛ چرا که ممکن است جامعه ای منظم باشد، اما نظم آن براساس کفر مستقر گردد.
🔷سوم؛ اینکه قانون الهی را باید قانون شناسی که خود به قانون عمل می کند، اجرا کند و چنین کسی تنها فقیه اهل بیت می تواند باشد.
📌وی در این رابطه می نویسد: «گستردگی دستورات رسیده در زمینه اجرای احکام انتظامی و رسیدگی به مصالح امت، عصر غیبت را نیز فرامی گیرد و تعطیل احکام اسلامی در این رابطه، مایه گسترش فساد در جامعه می گردد که شرع مقدس هرگز به آن رضایت نمی دهد و حکمت و مصلحت وضع و تشریع چنین احکامی، نمی تواند مخصوص عصر حضور باشد؛ لذا بایستی حتما اجرا گردد و این وظیفه فقها است که به جای امامان معصوم، مؤظف به اجرای آن می باشند»[13].
🔺دو. دلایل نقلی و روایی
🔴در اثبات «ولایت فقیه» و اینکه طرح اصلی آن از سوی خود امامان معصوم علیهم السّلام ارائه شده است، روایات فراوانی وجود دارد. براساس این احادیث، امامان معصوم علیهم السّلام مردم را جهت رفع نیازهای حکومتی- به ویژه مسائل قضایی و منازعات- به فقها ارجاع داده اند و آنان را با تعابیری چون «امنا»، «خلفا»، «وارثان پیامبران» و «کسانی که مجاری امور به دست ایشان است»، معرفی کرده اند. در این نوشتار به بیان چند روایت بسنده شده و درباره یکی از آنها توضیحاتی ارائه خواهد شد:
🔻2- 1. مقبوله عمر بن حنظله: امام صادق علیه السّلام می فرماید: «من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، فلیرضوا به حکما فانّی قد جعلته حاکما علیکم فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه فانّما استخف بحکمنا و علینا ردّ و الرادّ علینا کالرادّ علی الله و هو علی حد الشرک به»[14]؛ «هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد و او را به عنوان داور بپذیرد، همانا من او را بر شما حاکم قرار دادم. پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند، حکم ما را سبک شمرده و ما را رد کرده اند و آن کس که ما را رد کند، خدا را رد کرده است و رد کردن خدا، در حد شرک به خدای متعال است».
🔻2- 2. صحیحه ابی خدیجه (سالم بن مکرّم): امام صادق علیه السّلام فرمود: «ایاکم ان یحاکم بعضکم بعضا الی اهل الجور و لکن انظروا الی رجل منکم یعلم شیئا من قضائنا (قضایانا)، فاجعلوه بینکم قاضیا فانّی قد جعلته قاضیا فتحاکموا الیه»[15]؛ «زنهار که مسائل اختلافی خود را نزد اهل جور (کسانی که جایگاه عدالت را به ناحق اشغال کرده اند) نبرید؛ بلکه از میان خود کسی را که از روش حکومت و دادرسی ما آگاه باشد، برای قضاوت برگزینید. من چنین کسی را بدین مقام منصوب کرده ام؛ پس داوری را به نزد او برید».
🔻2- 3. روایت امام حسین علیه السّلام؛ «... مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء بالله و الامناء علی حلاله و حرامه»؛[16] «مجاری امور و احکام به دست علمای ربانی است که امین بر حلال و حرام خدا هستند».
🔻2- 4.روایت شیخ صدوق ازپیامبراکرم صلّی اللّه علیه و آله؛ وی از قول آن حضرت آورده است:
«اللهم ارحم خلفائی. قیل: یا رسول الله و من خلفائک؟ قال: الذین یأتون بعدی و یروون منّی حدیثی و سنّتی...»[17]؛ «خدایا! بر جانشینان من رحمت فرست، پرسیدند: ای رسول خدا! جانشینان شما کیانند؟ فرمود: آنان که بعد از من می آیند و حدیث و سنت مرا نقل می کنند».
🔻2- 5.توقیع شریف امام زمان(عج)؛ حضرت ولی عصر (عج) در پاسخ به نامه اسحاق بن یعقوب این توقیع را صادر فرمود: «امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فأنّهم حجّتی علیکم و انا حجّة الله علیهم»[18]؛ «در رخدادهایی که اتفاق می افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم».
از آنجایی که این توقیع گرامی، مناسب با بحث ما و دارای اهمیت زیادی است، توضیحاتی چند درباره آن بیان می شود:
منظور از راویان حدیث در توقیع شریف ولی عصر (عج)، قطعا کسانی نیستند که الفاظ حدیث را بدون تفهّم و تفقّه در مفاد آن نقل می کنند؛ بلکه مقصود فقها و اهل نظراند که از ناحیه آن حضرت، حجّت بر مردم هستند.
منظور از حوادثی که به وقوع می پیوندد و مردم باید در آن حوادث به علما مراجعه کنند، یقینا امور اجتماعی و حکومتی است؛ نه صرفا بیان احکام و مسائل شرعی حلال و حرام.
شیخ انصاری در کتاب مکاسب، با سه دلیل ثابت می کند که منظور از «حوادث واقعه»، همه اموری است که عقلا و شرعا در مورد آن، باید به حاکم مراجعه کرد.
@jahaade_kabir
جمله اینکه امام، مردم را در اصل حوادث، به فقها (ارجاع داده است، نه در حکم حوادث). اگر می فرمود: در احکام حوادث به فقها مراجعه کنید، ممکن بود
بگوییم فقها در بیان حلال و
ادامه👇👇👇
حرام خدا، فتوا و حج و نماینده امام زمان هستند، نه در امور سیاسی و اجتماعی؛ ولی در این توقیع خود حوادث، به فقها ارجاع داده است.
📌از جمله «فانّهم حجّتی علیکم»، استفاده می شود که از سوی حضرت مهدی (عج)، فقیهان در کارهایی منصوب هستند که از شئون امامت و امور اجتماع باشد. آنان در کارها و اموری حجت امام زمان (عج) هستند که اگر حضرت حضور می داشت می بایست، خود انجام دهد؛ ولی به دلیل عدم حضورش، آنها را به فقیهان محوّل کرده و مردم را نیز به آنان ارجاع داده است.
🌐 نتیجه گیری
برآیند این بحث آن است که «ولی فقیه»، رهبر جامعه اسلامی در عصر غیبت و دارنده مقام افتا، قضاوت و حکومت است و بدون او جامعه دچار حاکمان غاصب و جائر و عدم رعایت موازین دینی می شود.
📃پی نوشت
[1] . المقنعه، ص 811.
[2] . نهايه، ص 301 و 302.
[3] . كافى، ص 435.
[4] . رسائل المحقق الكركى،( رسالة الصلاة الجمعه)، ج 1، ص 142.
[5] . مجمع الفائدة و البرهان، ج 9، ص 131.
[6] . جواهر، ج 40، ص 18 و 19.
[7] . مصباح الفقيه، ص 161؛ براى مطالعه بيشتر ر. ك: تحليلى نو و عملى از ولايت فقيه، ص 35- 38؛ كتاب نقد، ش 7،( تابستان 77)، مقاله حكومت اسلامى( نوشته مهدى هادوى) و مقاله ولايت فقيه( نوشته محمد هادى معرفت).
[8] . عوائد الايام، ص 187.
[9] . كتاب البيع، ج 2، ص 488 و 489.
[10] . شئون ولايت فقيه، ص 35؛ ولايت فقيه، ص 172.
[11] . شؤون ولايت فقيه، ص 33.
[12] . ر. ك: جوادى آملى، ولايت فقيه( ولايت فقاهت و عدالت)، ص 168- 178؛ فلسفه سياست( سلسله دروس انديشههاى بنيادين اسلامى 6)، ص 172.
[13] . جواهر الكلام، ج 31، ص 395.
[14] . كافى، ج 1، ص 67؛ وسائل الشيعه، ج 18، ص 98.
[15] . من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 2؛ كافى، ج 7، ص 412، ح 4؛ وسائل الشيعه، ج 27، ص 13؛ وسائل الشيعه، 27، ص 13.
[16] . تحف العقول، ص 169؛ مستدرك الوسائل، ص 35، ص 188.
[17] . من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 420، ح 5919؛ وسائل الشيعه، ج 18، ص 65.
[18] . كمال الدين و تمام النعمه، ص 483 و 484، ح 4.
#امام_مهدی(عج)
#ولایت_مطلقه_فقیه
#عصر_غیبت
@jahaade_kabir
*بررسی ولادت امام غائب از دیدگاه اهل سنت*
بر اساس حدیث ثقلین میان قرآن و اهل بیت رسول الله (ع) تا قیامت جدایی نمی افتد.
اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل محمد (ص) هنوز به دنیا نیامده است،
این به معنای جدا شدن کتاب خدا و اهل بیت (ع) است.
*اتفاق فریقین برظهور*
همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت بر "ظهور" مردی از میان اهل بیتِ رسول الله(ص)،
برای انقلاب جهانی بزرگی در آخرالزمان،
اتفاق نظر دارند و معتقدند او بشریت را نجات می دهد و اسلام را به سراسر گیتی حاکم خواهد کرد.
*محل اختلاف*
تنها مسئله "تولد" حضرت مهدی (ع) محل اختلاف است.
شیعیان معتقدند که ایشان در سال 255 هجری قمری در سامرا متولد شده است
و بنا بر حکمت الهی تا روز ظهور و قیام الهی خویش در غیبت به سر می برد. اهل سنت نیز معتقدند، مهدی ای که رسول الله (ص) بدو مژده داده، هنوز به دنیا نیامده است.
در میان کتب حدیثی شیعه بیش از هزار حدیث درباره ولادت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) رسیده است.
اخبار رسیده در این زمینه فوق حدّ تواتر است.
با این حال ما دراخباری نظر می کنیم و فقط به یکسری احادیث عمومی و مورد توافق شیعه و اهل سنت،
در اساس ولادت ایشان استناد می کنیم.
در واقع احادیثی را مد نظر قرار می دهیم که به طور خاص به مسئله ولادت حضرت مهدی(ع) نمی پردازند و با این وجود بر ولادت ایشان دلالت دارند.
به عبارت دیگر اگر عقیدهی شیعه را درباره ولادت حضرت مهدی(ع) به شمار نیاوریم،
برای این گونه روایات، توجیه و تفسیر صحیحی نداریم.
این روایات، یقیناً، صحیحاند و در مصادر و منابع شیعه،
در طبقات مختلف راویان سند،
متواترند که بخش عمده این روایات را در مدارک و منابع معتبر اهل سنّت و به صورت متواتر میبینم.
مطابقت کامل این روایات با دیدگاه شیعهی امامیّه و عدم مطابقت آن با هیچ دیدگاه معروف دیگری ما را به این نتیجه میرساند
که این روایات،
به همان رأی و عقیدهی شیعهی اثنا عشریه دلالت دارد.
*احادیث اثبات ولادت مورد اتفاق فریقین*
سه دسته احادیث در این جا مطرح می شود:
1. *حدیث ثقلین*
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "ای مردم! همانا، من، بشرم [مانند دیگران]، نزدیک است که [از سوی فرشتهی مرگ] خوانده شوم، و من هم پاسخ دهم. من، میان شما، دو چیز گرانسنگ به جا میگذارم. آن دو، کتاب خدا و عترتم، اهل بیتم، هستند. این دو، هرگز از هم جدا نمیشوند، تا بر من، در حوض [کوثر] آیند. بر آن دو پیشی نگیرید که هلاک میشوید و بدانان چیزی نیاموزید؛ زیرا، از شما داناترند.
این حدیث، صحیح است و به تواتر، از رسول الله (صلی الله علیه و آله) رسیده است. محدّثانِ تمامی فرقههای اسلامی، بر صحیح بودنش، اجماع و اتّفاق نظر دارند. از میان علمای مسلمان، کسی نیست که در صحّت این روایت و صدور آن از رسول الله (صلی الله علیه و آله) تردید کند.
بر اساس این روایت میان قرآن و اهل بیت رسول الله(علیهم السلام) تا قیامت جدایی نمی افتد. اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل محمد(صلی الله علیه و آله) هنوز به دنیا نیامده است،
این به معنای جدا شدن کتاب خدا و اهل بیت(ع) است
مُسلِم در "صحیح"، ترمذی و دارمی در "سنن"، احمد بن حنبل در جاهای متعددی از "مسند"ش، نسایی در "خصائص"، حاکم در "مستدرک"، ابوداوود و ابنماجه در "سنن"، این حدیث را آورده اند.
بر اساس این روایت میان قرآن و اهل بیت رسول الله (ع) تا قیامت جدایی نمی افتد. اگر طبق دیدگاه اهل سنت فرض را بر این بگذاریم که مهدی آل محمد (ص) هنوز به دنیا نیامده است،
این به معنای جدا شدن کتاب خدا و اهل بیت (ع) است.
بنابراین فقط عقیده شیعه اثناعشریه مبنی بر قطع نشدن سلسله امامت، تولد امام عصر (ع) و غیبت ایشان،
بر مفاد این حدیث دلالت می کند.
2. *حدیث «آن که بمیرد و امام زمانش را نشناسد..»*
از رسول الله(ص) روایت است:
آن که بمیرد و بر عهدهاش بیعت [امام حق] نباشد، به مرگ جاهلیّت مرده است.
مُسلِم و بخاری در "صحیح"، احمد و طیالسی در "مسند" و حاکم در "المستدرک" این حدیث را آورده اند.
از این حدیث می توان فهمید که در هر نسل و عصری امامی واجب الاطاعه وجود دارد
که انسان تا لحظه مرگ موظف است پایبند به بیعت ایشان باشد.
در واقع اگر سلسله امامت در عصری قطع شود،
مفاد این حدیث رعایت نخواهد شد.
این نکته را هم در نظر بگیریم که هر چند در این حدیث بر حقانیت امام تاکید نشده است
ولی با توجه به صراحت قرآن و آموزه های دین در سر باز زدن از پیروی امام
@jahaade_kabir
ادامه...
باطل، بدین وسیله، درباره عقیده امامیه مبنی بر استمرار سلسله امامان بر حق،
یقین حاصل می شود. خداوند در قرآن می فرماید:
امام زمان و شما مومنان، هرگز نباید با ستمگران، همدست و دوست باشید و گرنه، آتش کیفر آنان، شما را هم خواهد گرفت»
«از رفتار روسای مسرف و ستمگر، پیروی نکنید که در زمین فساد میکنند و به اصلاح حال خلق نمیپردازند»
«چه گونه باز میخواهند طاغوت را حَکَم خود گمارند،
در صورتی که مأمور بودند بدان کافر شوند؟!»
در واقع این حدیث که مورد قبول مجامع حدیثی اهل سنت نیز می باشد،
به صراحت تفسیر کننده حدیثی است که می فرماید:
"زمین هیچ گاه از حجت، خالی نمی ماند"
بنابراین احادیثی که درباره مرگ جاهلیت در صورت نداشتن بیعت امام، است، مبین این نکته اند که سلسله امامان بر حق،
پس از رحلت رسول الله(ص)
هیچ گاه منفصل نشده اند و از میان فرق اسلامی تنها بر عقیده شیعه امامیه مبنی بر امامان دوازده گانه، تولد امام عصر(ع)
و سپس غیبت ایشان بنا بر حکمت الهی دلالت دارد، زیرا در غیر این صورت مفاد این حدیث مصداق ندارد.
3. *حدیث امامان دوازده* *گانه*
مُسلِم در کتاب "الإمارة"، باب «الناس تبعٌ لقریش»
[= مردم پیرو قریشاند]، از صحیحاش میگوید:
جابر بن سمره گفت: شنیدم پیامبر فرمود:
«اگر دوازده مَرد بر مردم حکم رانند،
پیوسته، کارشان رو به راه خواهد بود.»
سپس پیامبر کلمهای فرمود که نفهمیدم.
از پدرم پرسیدم:
رسول الله چه فرمود؟ گفت:
همگی، از قریش اند.
این روایت را همچنین بخاری در "الاحکام"، مُسلِم در "صحیح"، ابو داوود، ترمذی، حاکم و احمد بن حنبل نیز آورده اند.
امامان دوازده گانه،
فقط بر عقیده شیعه اثناعشری دلالت دارد.
عقیده شیعه مبنی بر جانشینی معصوم پس از رحلت پیامبر(ص)
و امامت معصومان(ع)، یکی پس از دیگری و در نهایت تولد امام مهدی(ع) و جانشینی ایشان پس از پدرشان،
متضمن جدانشدن قرآن و عترت،
و خالی نبودن زمین از امام واجب الاطاعه است،
و بر احادیث امامان دوازده گانه نیز کاملا منطبق است
هر چند در مواردی ،
اهل سنت کوشیده اند که اشخاصی جز دوازده امام شیعه را بر این احادیث تطابق دهند ولی سعی ایشان راه به جایی نبرده است.
در واقع حتی اگر اسامی که اینان با زحمت برای این دوازده نفر جمع کرده اند را گردن بنهیم باز هم احادیث "ثقلین" و "بیعت امام" که پیشتر ذکر شد،
به سبب انفصال سلسله این اسامی بی پاسخ می ماند و در برخی از اعصار رشته امامت گسسته خواهد شد.
شیعه و عقیده راستین به وجود امام غائب
بنابراین تنها فرقه ای که عقیده اش با این سه دسته از احادیث تطابق دارد، فرقه امامیه است.
در واقع عقیده شیعه مبنی بر جانشینی معصوم پس از رحلت پیامبر (ص)
و امامت معصومان (علیهم السلام)،
یکی پس از دیگری و در نهایت تولد امام مهدی (ع) و جانشینی ایشان پس از پدرشان،
متضمن جدانشدن قرآن و عترت،
و خالی نبودن زمین از امام واجب الاطاعه است،
و بر احادیث امامان دوازده گانه نیز کاملا منطبق است.
از این دیدگاه تولد امام عصر(ع) در سال 255 ه. ق. و غیبت ایشان مورد تایید احادیثی است که از دیدگاه همه فرق اسلامی صحیح و متواتر است.
. هود، 113
. شعرا، 151 و 152
. نساء، 60
. کافی، ج1، ص 179
الإمارة، باب «الناس تبعٌ لقریش
@jahaade_kabir
#احکام
‼️شک بعد از سلام
🔷س 5278: لطفاً شک بعد از سلام را توضیح دهید. خصوصاً اگر بعد از سلام فراموش کنیم که چند رکعت نماز خواندهایم؟
✅ج: اگر بعد از سلام نماز در تعداد رکعات نماز شک کند در صورتی که یک طرف شک او صحیح باشد، مثلاً در نماز چهار رکعتی شک کند سه یا چهار یا پنج رکعت خوانده، اعتنا نمیکند ولی اگر هر دو طرف شک او باطل باشد؛ مثلاً در نماز چهار رکعتی شک کند سه یا پنج رکعت خوانده است، نماز باطل است.
@jahaade_kabir
روزمان را با #قرآن آغار کنیم
👇🌹نقش #بصیرت جوانان در نهضت انتظار و تحقق وعده قطعی الهی
[سوره النور (24): آيه 55]
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (55)
خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين قرار دهد، همان گونه كه كسانى پيش از ايشان را جانشين كرد، و قطعاً دينى را كه خداوند براى آنان پسنديده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنيّت را جايگزين كند، تا (تنها) مرا بپرستند و چيزى را شريك من نكنند، و هر كس بعد از اين، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند.
امام خامنه ای:
✅بدون شک رسيدن به مرحله پنجم (تمدن سازی ) رسيدن به زمانه ظهوري است که مقدمات آن فراهم شده است و در آن شرايط آن وارث انبياء و اولياء الهي(عج) پرچمداري هدايت و رهبري تحقق کامل «تمدن بينالملل اسلامي» را برعهده خواهد گرفت و آن تحقق اين وعده محتوم الهي است که: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهُمْ دِينکُمُ الَّذِى ارْتَضىَ لهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنُهم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنىِ لَا يُشْرِكُونَ بىِ شَيا وَ مَن كَفَرَ بَعْدَ ذَالِكَ فَأُوْلَئكَ هُمُ الْفَاسِقُون» (نور/ 55)
در اين فرايند اگر قرار باشد، ظهور از طريق زمينهسازاني مهيا شود، بدونشک جوانان مؤمن انقلابي در صف اول کساني هستند که از آنان انتظار ميرود در ماجراي زمينهسازي ظهور نقش کليدي را بر عهده بگيرند. جوان مؤمن انقلابي به واسطه خصوصياتي چون شجاعت، تقوا، انگيزه متعالي، بصيرت و تيزبيني، کم تعلقي به دنيا، دوري از عافيتطلبي و روحيه انقلابي بيش از ديگر اقشار جامعه در ميدان زمينهسازي ظهور نقشآفرين خواهد بود.
🔰✴️تدوین : رجبعلی بازیاد
@jahaade_kabir
🌟 امام صادق علیه السلام،
درباره نقش #دعا در تعجیل #فرج و برای تشویق شیعیان به این امر حیاتی و مهم فرمودند :
🔖.... وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد. چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند.
✨ خداوند متعال به موسی و هارون علیهما السلام وحی فرمود :
که آنها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصد سال (#عذاب)، صد و هفتاد سال باقی مانده بود و خداوند متعال به واسطه دعای بنی اسرائیل از آن صد و هفتاد سال صرف نظر نمود.
✨ آنگاه امام صادق علیه السلام فرمودند :
🔖 همچنین شما (#شیعیان) اگر این عمل (یعنی گریه و دعا کردن برای تعجیل فرج) را انجام دهید،
✨ خداوند قطعاً فرج و گشایش ما را می رساند و اگر انجام ندهید (و دست روی دست بگذارید و بی تفاوت بمایند) این امر به نهایت خود می رسد.
#اللّٰھـُــم_عجِّل_لِوَلیڪَ_الفَرَج
@jahaade_kabir
💚 امام باقر (ع) :
🌸 صبر كنيد بر گزاردن احكام شرع و شكيبايی ورزيد در برابر دشمنتان و آماده و حاضر باشيد برای امامتان كه در انتظار او هستيد.
📚الغيبه للنعماني، ص ۲۷
@jahaade_kabir