eitaa logo
اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی
8.3هزار دنبال‌کننده
119 عکس
100 ویدیو
2 فایل
🔻 موسسه‌ای مردم‌‌پایه جهت تولید و ترویج: ✅ اندیشه و علوم اسلامی ✅ فناوری‌های نرم مبتنی بر آنها 🔻 رسانه‌‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 🔻ادمین‌‌ ها: 🆔 @Lumastudio 🆔 @Z_3_1_3M
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 مجموعه یادداشت‌های غدیر - قسمت اول 📌 غدیر؛ باز اندیشی در یک پروژه تمدنی حکومت‌محور ❓غدیر، یک انتصاب دینی صرف یا آغاز یک پروژه تمدنی برای تشکیل حکومت جهانی اسلام؟ 🎬 سکانس۱: از بیعت تا مَدنیّت! 🔰غدیر نه یک بیعت ساده بلکه ابلاغ مأموریتی تاریخی و تمدنی بود. پیامبر(ص) در غدیر و در جمع بیش از ۱۲۰ هزار نفر، ولایت علی(ع) را اعلام کرد؛ ولایتی که نه فقط یک جایگاه معنوی بلکه ستون یک تمدن الهی است. واژگانی چون «امامت»، «حکمت»، «تدبیر»، «طاعت» و «هدایت» همگی بر نقش کلیدی ولایت در تمدن اسلامی تأکید دارد. ❓برای درک دقیق تمدن غدیری باید پرسید: آیا حکومت اسلامی شرط لازم و کافی برای تحقق تمدن اسلامی است؟ 🎬 سکانس۲: تمدن حکومتی! 🔰نقل تاریخی درباره نسبت تمدن اسلامی و حکومت برای بسیاری گیج کننده است؛ از یک سو تأکید می‌شود تمدن غدیری بدون حکومت محقق نمی‌شود و از سوی دیگر در دوران امام صادق(ع) که حکومت سیاسی در دست ایشان نبود، زیرساخت‌های بنیادین تمدن شکل گرفت. 🔰 باید گفت: حکومت، بستر کلیدی تمدن است؛ اگرچه در عصر امام صادق(ع)، با تولید علوم، فقه و کلام اسلامی، زیرساخت‌های نرم‌افزاری تمدن بنیان نهاده شد اما هیچ یک از ارزش‌های پی‌ریزی شده، بدون حاکمیت ولی‌امر، هرگز محقق و اجرایی نشد. 🎬 سکانس۳: چرا نشد؟ 🔰موانع ساختاری: حکومتی که بر «عدالت ساختاری»، «شفافیت بیت‌المال» و «اطاعت الهی» بنا شده باشد، با منطق قبیله‌گرایی و غنیمت‌خواهی تعارض بنیادین داشت. 🔰موانع گفتمانی: درک عمومی مسلمانان از دین، هنوز به مرحله‌ای نرسیده بود که بتوانند «حکومت دینی» را به‌عنوان بخشی از رسالت پیامبر(ص) بفهمند. بسیاری، دین را در سطح فردی و عبادی می‌خواستند و بسیاری نیز نوآوری‌های نظام دینی را برای ساخت یک حکومت مادی قوی تأیید می‌کردند (ارتجاع). 🔰موانع الهی - تاریخی: تحقق هر پروژه الهی، نیازمند تحقق شرایط و رفع موانع است. چنانکه ظهور حضرت مهدی(عج) با وجود وعده قطعی الهی، هنوز محقق نشده. تحقق کامل تمدن غدیری به تأخیر افتاده تا بسترهای اجتماعی و معرفتی آن در طول زمان تکامل یابد. 🔰موانع معاصر: ساختارهای بعضاً ناکارآمد، مقاومت در برابر تحول صحیح اسلامی، ضعف نظام نظارتی و پیگیری پایین در مدیریت‌ها، فاصله میان نخبگان و مردم در درک صحیح مطالبات اساسی، توسعه ناهماهنگ نرم‌افزار تمدنی (اخلاق، سبک زندگی) نسبت به سخت‌افزار (علم، صنعت). 🎬 سکانس۴: یک تجربه شیرین! 🔰تجربه حکومت کوتاه امام علی(ع) و درس‌های عملی آن، نمونه‌ای روشن از رویکرد تمدن غدیری است: ✅ عدالت در قضاوت حتی نسبت به غیرمسلمان؛ ✅ بازگرداندن اموال بیت‌المال به صاحبان اصلی؛ ✅ تدوین منشور حکمرانی (عهد یا حکم حکومتی مالک اشتر)؛ ✅ مدیریت اخلاقی جنگ و صلح. 🔰این تجربه نشان می‌دهد: ✅ تمدن غدیری بدون تحقق حکومت اسلامی عادلانه قابل تصور نیست. ✅ حکومت باید با شاخص‌های شفاف، عدالت ساختاری و مشارکت مردمی تعریف شود. 🎬 سکانس۵: آنگونه که باید باشیم! 🔰 با توجه به شرایط کنونی، تمدن غدیری را می‌توان در دو سطح تحلیل کرد: ✅ سخت‌افزار: رشد علمی، شکوفایی اقتصادی، رفاه عمومی، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، قدرت اقناعی و تبلیغی. ✅ نرم‌افزار: اخلاق عمومی (صداقت، امانت، ساده‌زیستی)، روابط اجتماعی (مسئولیت‌پذیری، مشارکت)، سبک زندگی اسلامی (مصرف مسئولانه، حمایت از تولید) همراه با الگوی روابط بین‌الملل عدالت‌پایه، مقاومت در برابر سلطه‌ و همکاری تمدنی با سایر جوامع. 🎬 سکانس۶: نقشه گنج! 🔰 نقشه راه عملیاتی: ✅ بازسازی نظری: تولید گفتمان تمدنی در حوزه‌، دانشگاه‌ و رسانه‌ با تمرکز بر نسبت ولایت و مردم‌سالاری دینی و تدوین شاخص‌های علمی و عملی برای سنجش عدالت و عقلانیت. ✅ بازسازی نهادی: اصلاح نظام مالی و مدیریتی بر اساس الگوی علوی، بازمهندسی نهادهای حکمرانی با نظارت مردمی، توسعه نهادهای فرهنگی و تبلیغی برای ترویج نرم‌افزار تمدنی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای تحقق آرمان‌ها. ✅ بازسازی فردی ـ اجتماعی: مرجعیت علمی در علوم و تولید دانش تمدنی، ایجاد اقتصاد عدالت‌محور و مقاومتی، مشارکت فعال در اصلاح ساختارها و مشارکت همگانی در شبکه‌های تمدنی بر پایه ارزش‌ها. 🔰 غدیر، فراتر از یک واقعه تاریخی یا اعلام محبت، طرحی حکمرانی و تمدنی است که تحقق آن نیازمند: ✅ حکومت اسلامی عدالت‌محور؛ ✅ مشارکت فعال مردمی؛ ✅ بازسازی نهادها؛ ✅ و تولید معنا و گفتمان مستمر است. ❇️ انقلاب اسلامی گام مهمی در بازخوانی این پروژه تمدنی است اما راه زیادی باقی است. باید بر اساس شناخت صحیح به یاری امام جامعه برخیزیم که ظهور تمدن غدیری متوقف بر آن است؛ قیامی مبتنی بر تبیین. 🗂 همه قسمت‌ها 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 مجموعه یادداشت‌های غدیر – قسمت دوم 📌 غدیر؛ نقطه‌ی عطف بازیابی هویت تمدنی امت اسلامی در پیچ‌وخم‌های مدرنیته ❗️ در جهانی که شبکه‌های مدرن هویت‌ساز، انسان را از خویشتن تاریخی‌اش جدا کرده‌اند، پرسش از «هویت تمدنی امت اسلامی» بیش از همیشه ضروری است. مدرنیته، نه فقط نظام زندگی، بلکه «سازه هویت» انسان را تغییر داده است. در چنین فضایی، آیا بازگشت به خاستگاه‌های تمدنی اسلام ممکن است؟ 🔰 غدیر، در این میان، نقطه عزیمت دوباره‌ای است به قلب هویت اسلامی. 🎬 سکانس۱: بازخوانی یک مفهوم فراموش‌شده! ❗️هویت تمدنی، چیزی فراتر از خاطره‌ی تاریخی یا ایمان فردی است. این هویت، منظومه‌ای است از: ۱) جهان‌بینی توحیدی ۲) منطق خاص عقلانیت ۳) نظام اجتماعی عدالت‌محور ۴) الگوی مشارکت سیاسی ۵) و سبک زیست ایمانی و معنوی که امت را در طول تاریخ تعریف و هدایت کرده است. 🔰 بحران امروز امت اسلامی، در اصل، بحران این سازه هویتی است. ما نه صرفاً با تضعیف ایمان فردی، بلکه با فروپاشی ریشه‌های جمعی خودآگاهی تمدنی مواجهیم. 🎬 سکانس۲: قلب تپنده! ❗️در میان رویدادهای تاریخ اسلام، هیچ لحظه‌ای مانند غدیر، چنین سطحی از سازمان‌دهی سیاسی، معنوی و اجتماعی امت را در خود ندارد. غدیر صرفاً معرفی جانشین نیست، بلکه تثبیت یک نظام هدایت و یک معماری تمدنی است. 🔰 غدیر، هویتی ارائه می‌دهد که در آن: 🔸 عقلانیت دینی، جایگزین عقلانیت ابزاری است؛ 🔸 معنویت، با عدالت اجتماعی گره خورده؛ 🔸 و رهبری، صرفاً یک ابزار قدرت نیست، بلکه حلقه اتصال امت با حقیقت الهی است. 📚 این همان معناست که امیرالمؤمنین علی(ع) در عهد (حکم حکومتی) به مالک اشتر فرمود: «دل خود را سرشار از مهر به مردم، محبت و لطف به آنان قرار ده. مبادا در برابرشان چون درنده‌ای خون‌خوار باشی که خوردنشان را غنیمت شماری... بهترین لذت و روشنی چشمِ حاکمان، برپایی عدالت در سرزمین و بروز محبت مردم است.» 🎬 سکانس۳: مدرنیته و فراموشی تمدنی! 🔰 مدرنیته، با منطق سکولاریسم، فردگرایی و عقلانیت سودمحور، نه تنها نهادهای دینی، بلکه سازه‌ی هویتی مسلمانان را به حاشیه رانده است. در این میدان، امت اسلامی با سه تهدید جدی مواجه است: ۱) تفرقه گفتمانی و تجزیه هویتی؛ ۲) وابستگی معرفتی به مدل‌های غربی برای نظم سیاسی و اجتماعی؛ ۳) ناتوانی در تولید معنا و پاسخ‌گویی به مسائل زمانه. 🔰 نتیجه این بحران، دو قرائت انحرافی است: 🔹 اسلامِ مدرنیته‌زده؛ که در آن دین به لوازم روانی و مناسک فرعی تقلیل یافته است. 🔹 اسلامِ تحجر؛ که از عقلانیت تاریخی و اجتماعی فاصله گرفته است. 🔰 اما میان این دو، غدیر ایستاده؛ با منطق منسجم خود برای اداره جامعه، رهبری امت و بازسازی معنا. 🎬 سکانس۴: پیوندتان مبارک! ❗️ در یادداشت اول گفتیم: تمدن اسلامی بدون حکومت دینی محقق نمی‌شود؛ و در اینجا می‌افزاییم: حکومت اسلامی بدون پیوند با هویت تمدنی، پوسته‌ای بی‌مغز خواهد بود. 🔰 غدیر، هم افق تمدنی ترسیم می‌کند و هم بستر هویتی تحقق آن تمدن را فراهم می‌کند. ولایت، در غدیر، یک نهاد صرفاً سیاسی نیست، بلکه ساختاردهنده عقلانیت، نظم اجتماعی و اخلاق عمومی است. 🔰 انقلاب اسلامی نیز در این امتداد، کوشیده است غدیر را از یک خاطره، به یک نظام جاری تمدنی بدل کند. اما فقدان بازسازی هویت اسلامی در برخی موارد، موجب شده که ساختارها رشد کنند، ولی روح تمدنی آنها فراموش شود. 🎬 سکانس۵: راه بازسازی! ❗️در برابر بحران مدرنیته، چاره در بازسازی نرم‌افزاری است. بازسازی‌ای که نه با شعار، بلکه با طراحی دقیق هویتی ممکن است: ✅ بازسازی معرفتی: تبیین غدیر به‌مثابه یک پروژه تمدنی در آموزش، رسانه و نهادهای علمی و تدوین الگوی عقلانیت ولایی در برابر عقلانیت لیبرال؛ ✅ بازسازی اجتماعی: احیای نهادهای پیونددهنده مردم با ولایت؛ از مساجد و هیئات تا تشکل‌های مردمی؛ همچنین بازتولید سبک زندگی ولایی، زیست اخلاق‌محور و مشارکت‌جو؛ ✅ بازسازی سیاسی: ولایت فقیه در عصر غیبت، فقط یک ابزار مدیریت نیست؛ بلکه ادامه‌ی منطقی و هویتی غدیر است. اتصال امت به منظومه غدیر، بدون اتصال به این ولایت ممکن نیست. 🎬 سکانس پایانی: آغاز از غدیر! ❗️غدیر، یک دعوت است: دعوت به بازیابی خود، فراتر از قبیله، مرز و ملت؛ یک طرح تمدنی جامع برای نجات امت در عصر سردرگمی. 🔰 اگر بخواهیم از حاشیه تمدن غربی به متن تاریخ بازگردیم، این بازگشت از «غدیر» آغاز می‌شود. غدیر، نه تنها یک گذشته پرافتخار، بلکه نقشه‌ای برای آینده امت است. ❓ سؤال اصلی اینجاست: آیا می‌توان تمدنی بدون رهبری الهی ساخت؟ ❗️و غدیر، جوابی روشن دارد: بدون ولایت، هویتی نیست و بدون هویت، تمدنی. ⏪ قسمت قبل قسمت بعد 🗂 همه قسمت‌ها 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 مجموعه یادداشت‌های غدیر 🔰 این مجموعه یادداشت‌، به قلم سجاد رستمعلی (مسئول اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی) تهیه و تقدیم گردیده و در تلاش است تا به اهمیت مسئله غدیر، ورای یک حادثه تاریخی و مراسم آیینی بپردازد. 🔰 فهرست یادداشت‌ها: 🔸 قسمت اول 🔺 غدیر؛ باز اندیشی در یک پروژه تمدنی حکومت‌محور 🔸 قسمت دوم 🔺 غدیر؛ نقطه‌ی عطف بازیابی هویت تمدنی امت اسلامی در پیچ و خم مدرنیته 🔸 قسمت سوم 🔺 غدیر؛ آینده‌پژوهی تمدن نوین اسلامی 🔸 قسمت چهارم 🔺 غدیر؛ از بیعت تاریخی تا امت مؤسس! 🔸 قسمت پنجم 🔺 غدیر؛ از مقاومتِ بازار تا اقتصاد مقاومتی! 🔸 قسمت ششم 🔺 غدیر؛ از ملتِ تماشاچی تا امتِ راوی! ⚠️ این لیست به مرور و با انتشار سایر قسمت‌ها به روزرسانی خواهد شد؛ إن‌شاءالله. ❗️لطفاً با مطالعه و بازنشر مطالب، مروج فرهنگ غنی غدیر باشید. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم‌الله الرحمن الرحیم 🖌 مجموعه یادداشت‌های غدیر – قسمت سوم 📌 غدیر؛ آینده‌پژوهی تمدن نوین اسلامی ❓ آیا تمدن نوین اسلامی رؤیایی آرمان‌گرایانه است یا افقی قطعی در تاریخ بشر؟ پاسخ این پرسش را باید در واقعه‌ای جست که گذشته، حال و آینده امت اسلامی را به هم پیوند می‌دهد؛ غدیر! 🎬 سکانس ۱: آینده‌ حتمی! ❗️ آینده‌پژوهی اسلامی برخلاف نوع مدرن آن، نه بر احتمالات که بر سنت‌های پایدار الهی استوار است که تغییرناپذیر و تضمین‌شده هستند. 📖 «اين سنت خداست كه از پيش چنين بوده است و تو در سنت خدا دگرگونى نخواهى يافت.» (فتح: ۲۳) 🔹 آنچه در گذشته رخ داده، به شرط تحقق شرایط، امروز نیز تکرار خواهد شد. ✅ غدیر، تجسم طرحی تمدنی برای آینده‌ای است که اگر امت بخواهد، تحقق آن بر اساس سنت‌های تغییرناپذیر الهی، حتمی است. «ولایت»، رمز وحدت و بنیان عدالت و قسط در مقیاس تمدنی است. 🎬 سکانس ۲: تجربه امیدبخش! ❗️انقلاب اسلامی، کوششی برای بازگشت به مسیر غدیر در بستر مدرنیته بود؛ حرکتی بر پایه سنت‌های الهی که جبهه‌ای نو از امید و مقاومت گشود: ✅ بازتعریف ولایت در قالب «ولایت فقیه» ✅ پیوند عقلانیت دینی با معنویت اجتماعی ✅ ایستادگی در برابر استعمار و استکبار ✅ بنای نهادهای نوین اسلامی در فرهنگ، سیاست و اقتصاد 🔸 تجربه انقلاب نشان داد: سنت‌های الهی زنده‌ و با قیام امت، محقق می‌شوند: 📖 «و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روى زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم.» (قصص: ۵) 🔸 که بخشی از این وعده الهی در انقلاب اسلامی محقق شد. 🎬 سکانس ۳: آینده ما ساز! ❗️ آینده موعود، وعده‌ای الهی است؛ اما تحقق آن به اراده و اقدام ما وابسته است. 📌 و ما اکنون در برابر سه مسیر قرار داریم: 🔹 ادامه وضع موجود: پیشرفت سخت‌افزاری، بدون انسجام معنوی؛ توسعه‌ای سطحی و بی‌افق تمدنی. 🔹 مدرنیزاسیون بی‌ریشه: همگرایی با نظام سلطه؛ ظاهری دینی، اما باطنی غرب‌زده. 🔹 بازسازی تمدن غدیری: بازگشت به ولایت، عدالت، عقلانیت و امت‌سازی؛ بنای تمدنی نو بر بنیاد ایمان و افق عدالت جهانی. 🔰 و تنها مسیر سوم به وعده الهی ختم می‌شود. تمدن اسلامی تقدیری محتوم نیست، بلکه حاصل انتخاب و حرکت آگاهانه ماست. 🎬 سکانس ۴: راهی که باید رفت! ❗️لازمه تحقق این مژده الهی، تحولی است نه زاییده ذهن ناآگاه، که برخاسته از فقه پویا: ✅ تحول معرفتی: گذار از دین مناسکی به دین تمدنی؛ و درک غدیر به‌عنوان سنتی زنده برای امت‌سازی. ✅ تمدن‌سازی نهادی: بازطراحی ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر محور عدالت، ایمان و عقلانیت علوی. ✅ امت‌سازی فعال: امتی شریک در تولید معنا، جهت و قدرت با موتور پیشرانِ «شبکه امام و امت». 🔸 این الزامات، ترجمان امروزی سنت‌های الهی‌اند. 🎬 سکانس ۵: بیا وسط گود! ❗️آینده تمدنی نه با شعار که با اقدام محقق می‌شود: ✅ دانشگاه‌های تمدن‌ساز که پیونددهنده فقه، سیاست و اقتصاد است نه تکرار غرب با ظواهر اسلامی. ✅ نهادهای نوآور اسلامی مانند شوراها، تعاونی‌ها و گروه‌های جهادی در معنای صحیح که مردم را در تولید قدرت شریک می‌سازند. ✅ فرهنگ‌سازی جوانان‌گرایانه با روایتی تمدنی مبتنی بر حرف نوی دینی در قالب‌های متنوع. ✅ اقتصاد امت‌محورِ مستقل و نه تحت سلطه، مقاوم و نه نفت‌محور، و عادلانه. 🎬 سکانس ۶: چراغی نه برای چراغانی! ❗️ غدیر، نه نوری در گذشته که چراغی روشن است به سوی آینده. و سه گام اساسی تمدن‌ساز آن عبارتند از: 🔸 تاب‌آوری معنوی و معرفتی: احیای بنیان‌های فکری، اخلاقی و هویتی امت. 🔸 جهش نهادی و ساختاری: تحول نهادهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی بر مبنای ارزش‌های توحیدی. 🔸 تمدن‌سازی جهانی: ارائه الگوی کارآمد اسلامی در برابر نظم سلطه و حضور فعال و تمدن‌ساز در تحولات جهانی. 📖 «خداوند سرنوشت هیچ قومی را دگرگون نمی‌سازد، مگر آنکه خود آن قوم، دگرگونی در خویش پدید آورند.» (رعد: ۱۱) 🔹 تغییر از درون آغاز می‌شود؛ از اراده‌ها، باورها و نهادهایی که می‌سازیم. تمدن اسلامی، محصول تغییر فرهنگی است نه برنامه‌ای صرفاً دولتی. 🎬 سکانس پایانی: آینده‌ای در دسترس! ❗️ تمدن اسلامی وعده‌ای الهی است؛ نه در دوردست، بلکه در همین روزگار، مشروط به شناخت، اراده و اقدام اگر: ✅ غدیر را فراتر از روایت کردن، بفهمیم؛ ✅ ولایت را در همه عرصه‌ها جاری کنیم؛ ✅ سنت‌های الهی را در هر کار مبنا بگذاریم. 📌 بازخوانی غدیر، نه بازگشت به عقب که پیشروی به‌سوی تمدنی نو، بر پایه ایمان، عدالت و توحید است. ❗️غدیر، قطب‌نمای تمدنی، ولایت، هسته سخت‌افزاری آن و ما، مهندسان آینده‌ایم که خدا وعده داده است. آینده‌ای که با ایمان و اراده، از امکان به واقعیت می‌رسد. ⏪ قسمت قبل قسمت بعد 🗂 همه قسمت‌ها 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❗️تخفیف ۳۰ درصدی ویژه غدیر❗️ 📚 امیرالمؤمنین علی(ع): پيوسته دشمن هر ظالم و ياور هر مظلومی باشید. (نامه ۴۷ نهج‌البلاغه) ❗️ «کتاب ممنوعه فلسطین»: جامع‌ترین کتاب جهان درباره مسئله فلسطین در پاسخ به انبوهی از شبهات داخلی و بین‌المللی، با اتکا به مطالبی متقن و بر اساس منابع دستِ اول! برای مشاهده فهرست کتاب اینجا ضربه بزنید. 🔰 از امروز تا عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر خُم، «کتاب ممنوعه فلسطین» به مدت ۱۴ روز، با تخفیف ۳۰ درصدی عرضه می‌شود: 🛒 https://basalam.com/jahaadetabin/product/21912082 🔸🔹🔸🔹 ❗️امکان خرید قسطی کتاب نیز برای خریداران باسلام فعال شده است. 🔸🔹🔸🔹 ❗️برای خریدهای بالای ۱۰۰ نسخه تخفیف ۴۰٪ و برای خریدهای بالای ۵۰۰ نسخه نیز تخفیف ۵۰٪ پیش‌بینی شده است. برای خرید عمده با تخفیف‌، با شماره زیر تماس بگیرید: 📱
09301107898

🔸🔹🔸🔹 🔰 نسخه روسی این کتاب ۵ ماه زودتر از نسخه فارسی در کشور روسیه منتشر و عرضه گردیده و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه روسی از طریق واتساپ به شماره زیر پیام دهند: 🌐 WhatsApp:
+79521916872

🔹🔸🔹🔸 ❗️فروش کتاب فاقد هرگونه نفع شخصی برای نویسنده بوده و مبالغ دریافتی، صرف تألیف و تولید آثار تبیینی بعدی اندیشکده خواهد شد. ❗️با تبلیغ این کتاب و توصیه آن به دیگران، به صف مجاهدانِ راه آزادی قدس شریف بپیوندید. 🔹🔸🔹🔸 ❗️کتاب ممنوعه فلسطین: حقایقی که هرگز نشنیده‌اید!! 🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❓کتاب ممنوعه فلسطین رو خوندی؟ ⁉️ نه، چرا باید راجع‌به فلسطین کتاب بخونم؟ 🔰 این کتاب تنها راجع‌به فلسطین نیست، تاریخ توطئه‌ای پنهانه که طی چند قرن اخیر همه دنیا حتی کشور ما رو درگیر خودش کرده و صدها میلیون نفر رو به کام مرگ کشونده! حقایقی شوکه کننده درباره جهان و جواب خیلی سوال‌ها درباره جمهوری اسلامی و مقاومت و خیلی چیزهای دیگه! ❗️پس از این کتاباس که توهم توطئه دارن! 🔰 این کتاب بر اساس منابع دستِ اول و اسناد خدشه‌ناپذیر نوشته شده! ❗️بازم یه کتاب حکومتی دیگه! 🔰 کتاب بدون هیچ حمایتی از سمت هرگونه نهاد و ارگان دولتی و حاکمیتی و با هزینه شخصی تألیف و منتشر شده! ⁉️ مگه میشه یه کتاب درباره فلسطین رو تو ایران حمایت نکنن؟! لابد انقدر کتاب با این موضوع نوشتن برا خودشونم دیگه مهم نیست! 🔰 این کتاب تنها کتاب جامع درباره مسئله فلسطین و دربردارنده مطالبی هست که حتی بعضاً اساتید این حوزه هم نشنیدن! ❗️شاید مطالبش قوی نیست! 🔰 اکثر مسئولین و اساتید مرتبط با حوزه مقاومت کتاب رو خوندن و از مطالب تمجید کردن! ❓پس چرا کسی حمایت نکرده؟ ❗️شاید متولیان امر هم مثل تو فکر می‌کردن همه میدونن تو فلسطین چه خبره، شایدم چون خدا اراده کرده با حمایت مردمی، این کتاب به دست همه برسه، چه تو داخل و چه تو خارج، و این آزمون ماست! ⁉️ خارج؟! مگه ترجمه هم شده؟! ❗️بله، به انگلیسی و ترکی و چند زبون دیگه هم ترجمه شده و نسخه روسی کتاب تو روسیه، منتشر هم شده! اصلا نویسنده کتاب رو وقف کرده که پولش صرف تبیین بشه و حمایت ما می‌تونه کمک کنه این کتاب زودتر به دست همه مردم برسه! ❓کتاب خوندن ما چه کمکی به فلسطین و غزه می‌کنه؟ 🔰 اگر همه بفهمیم چه خبره و به بقیه هم بفهمونیم، بیداری جهانی رخ می‌ده و این همون چیزیه که می‌تونه کار اسرائیل رو یه سره کنه! ❓بیداری یا موشک؟ ❗️بیداری! کتاب رو بخون تا متوجه همه چیز بشی! ❓ پس چرا مجانی توزیعش نمی‌کنین که همه بخونن؟ 🔰 گفتم که: مؤلف، کتابش رو وقف کرده و هزینه پرداختی در حقیقت حمایت ما برای نشر بیشتر کتاب در داخل و خارجه که مستلزم هزینه است، پس خرید کتاب و خوندن و توصیه کردنش، همشون یعنی مشارکت در جهاد تبیین در خصوص مسئله مقاومت و فلسطین. ❓ از کجا بخرمش؟ 🔰 از اینجا با ۳۰٪ تخفیف: 🛒 https://basalam.com/jahaadetabin/product/21912082 🔰 اگر سوالی داشتی هم به این شماره پیام بده: 📱
09301107898
🎁 امکان خرید اقساطی هم فراهم کردن؛ برای خرید بالای ۱۰۰ نسخه هم ۴۰٪ و برای بالای ۵۰۰ نسخه هم ۵۰٪ تخفیف لحاظ شده. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❗️فراخوان عضویت در اندیشکده❗️ 🔰 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی به منظور توسعه فعالیت‌های خود در داخل و خارج از کشور در حوزه ترویج اندیشه انقلاب اسلامی(اسلام ناب)، علوم اسلامی و فناوری‌های نرم مبتنی بر آن و به منظور افزایش مشارکت مردمی در فعالیت‌ها، از میان افراد علاقه‌مند، عضو داوطلب می‌پذیرد. 🔻 علاقه‌مندان می‌توانند از طریق فرم زیر اقدام به ثبت‌نام نمایند: 🌐https://survey.porsline.ir/s/Dcww7OFm ❗️لازم به توجه است که کلیه فعالیت‌های اندیشکده تاکنون مبتنی بر مشارکت‌های مردمی بوده و این فعالیت‌ها فاقد هرگونه نفع مادی برای اعضا می‌باشد. ⚠️ مزایای عضویت: ❇️ دریافت تخفیف برای شرکت در دوره‌ها ❇️ دریافت تخفیف برای خرید کتاب‌ها ❇️ اطلاع رسانی مستقیم برنامه‌ها به اعضاء ❇️ اولویت حضور در برنامه‌های اندیشکده برای اعضاء ❇️ مشارکت در برنامه‌های موثر تبیینی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 مجموعه یادداشت‌های غدیر - قسمت چهارم 📌غدیر؛ از بیعت ناتمام تا امتِ مؤسس! «بگو این راه من است که من و پیروانم با بینش به سوی خدا دعوت می‌کنیم.» (یوسف: ۱۰۸) 🎬 سکانس۱: طرح ناتمام! ❗️غدیر فقط یک واقعه‌ی مذهبی یا بیعت تاریخی نبود؛ غدیر، طرحی کامل برای حیات توحیدی بود که نقطه آغاز آن، ولایت بود و نقطه کمالش، تمدن‌سازی با مشارکت مردم. 🔰 در آن دوران، امت، از امر ولایت نه تکلیفِ ایمانی بلکه صرفاً بُعد حکومتی آن را شنید و جایگاه خود را به‌عنوان «پشتیبان ولایت» و «سازنده تمدن» نفهمید و از مسئولیت ایمانی و مشارکت تمدنی خود غافل ماند. همان‌جا بود که غدیر، ناقص ماند؛ نه به‌خاطر ضعف در ابلاغ پیام، بلکه به‌خاطر عدم بلوغ امت. 🎬 سکانس۲: امتِ مؤسس! ❗️انقلاب اسلامی، تکرار غدیر نبود؛ بازسازی آن با بلوغ تاریخی امت بود. مردم، این بار نه فقط شنونده ولایت، بلکه شریک تحقق آن شدند. 🔰 در میدان دفاع مقدس، در بسیج مستضعفین، در کمیته‌های مردمی، در خدمات جهادی، در جهاد علمی و... امت، نقش تمدنی خود را یافت. مردمی که دیگر فقط «رعیتِ ولایت» نبودند؛ بلکه «مؤسسان تمدن ولایی» شدند. 🎬 سکانس۳: کارگاه‌های تمدن‌سازی! ❗️تمدن، با نهادها شکل می‌گیرد، نه با شعارها. 🔰 در بسیاری از جوامع اسلامی، مسجد و هیئت و حوزه، فقط نهادهای معنوی باقی مانده‌اند، نه «مراکز تحولات اجتماعی». غدیر: 🔸 به مسجدی نیاز دارد که قرارگاه حل مسائل اقتصادی، فرهنگی، و علمی جامعه و جهان باشد. 🔸 به تعاونی‌هایی نیاز دارد که جای نظام ربوی و اقتصاد سرمایه‌سالار بخش خصوصی یا تصدی‌گری دولتی را بگیرد. 🔸 به حوزه‌هایی نیاز دارد که در آن، روحانیون، متخصص، انقلابی، تبیین‌گر و تمدن‌ساز تربیت شوند؛ مردمی و مردم‌دار. 🔰 این یعنی: نهاد مردمی غدیری، نهاد حل مسئله است، نه صرفاً نهاد شعار. 🎬 سکانس۴: تسهیل‌گر تمدن یا قاتل مشارکت؟! ❗️هیچ تمدنی بدون قانون، پایدار نمی‌ماند؛ اما قوانین اگر دست‌وپاگیر باشند، نهاد‌های مردمی را در نطفه خفه می‌کنند. 🔰 امروز، بسیاری از ظرفیت‌های مردمی در بوروکراسی بی‌ثمر دفن می‌شود. تأسیس یک تعاونی جهادی، یک مدرسه مردمی، یا تشکل‌های جهادی مسئله‌محور، به جای تسهیل، با دیوارهای مجوز و مقررات زائد مواجه می‌شود. 🔰 غدیر، نیاز به قوانینی دارد که امت را آزاد کند، نه محصور. راهکار؟ تدوین منشور حقوق مؤسسات مردمی بر پایه‌ی عهد (فرمان حکومتی) مالک اشتر؛ یعنی قوانینی برای رشد عدالت، نه تثبیت قدرت. 🎬 سکانس۵: سبک زندگی! ❗️اگر ولایت فقط در سطح شعار و خطابه بماند، تمدن نمی‌سازد. گفتمان ولایت، وقتی بالنده است که در رفتار و انتخاب روزمره مردم جاری شود. 🔸 در مسجد، مردم باید عدالت اجتماعی را تمرین کنند. 🔸 در مدرسه، کودک باید بیاموزد که مصرف، مسئله‌ای اخلاقی است. 🔸 در رسانه، جهاد باید به الگوی زیست تبدیل شود، نه فقط خاطره. 🔰 و آن‌گاه که الگوی حاصل از این گفتمان، مرزهای جغرافیایی را بشکند — از آفریقا تا آمریکای لاتین — تمدن غدیر، جهانی خواهد شد. 🎬 سکانس۶: مثلث تحول! ❗️برای اینکه طرح غدیر به تمدن برسد، باید سه محور هم‌زمان فعال شوند: ۱. نهاد مردمیِ زنده و مسئله‌محور ۲. قانون عادلانه و تسهیل‌گر ۳. گفتمان ولاییِ کاربردی و جامعه‌محور 🔰 این سه ضلع، ستون‌های تمدن اسلامی‌اند که بدون آن‌ها، ولایت، در حد یک مفهوم بلند باقی می‌ماند؛ و با آن‌ها، ولایت، به نقشه راه حیات طیبه تبدیل می‌شود. 🎬 سکانس پایانی: تحقق دوباره! ❗️امروز، در دل انقلاب اسلامی، امکان تحقق دوباره اما صحیح غدیر فراهم شده است؛ غدیری که این بار، نه بر شانه‌های مخاطبان خاموش، بلکه بر بازوان «امت مؤسس» حمل می‌شود: 🔸 مسجد، نه فقط محل عبادت که کارگاه تحول است. 🔸 مدرسه، نه صرفاً محل آموزش محفوظات که مزرعه‌ی تربیت نسلی تمدن‌ساز است. 🔸 رسانه، نه تریبون تبلیغات که ماشین روایت‌سازی از گفتمان جهاد، ایثار و عدالت است. ❓و پرسش نهایی این است که آیا تمدن غدیری بدون مشارکت مردم ممکن است؟ ✅ و غدیر پاسخ می‌دهد: تمدن، زاده اراده‌ی جمعی است، نه صرفاً دستور و برنامه‌ریزی حکومتی؛ و این سبک زندگی ولایی ماست که راست‌قامت‌ترین شکل ولایت در همه اعصار خواهد بود. ⏪ قسمت قبلقسمت بعد 🗂 همه قسمت‌ها 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🖌 مجموعه یادداشت‌های غدیر – قسمت پنجم 📌 غدیر؛ از مقاومت بازار تا اقتصاد مقاومتی 📖 «به راستی خدا به عدالت و احسان و پرداخت خمس و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم گری نهی می‌کند.» (سوره نحل، آیه ۹۰) 🔰 غدیر، صرفاً «بیعت با ولی» نبود؛ بلکه بیعتی با اصول یک تمدنِ ولایت‌محور و مردم‌پایه بود که در آن سه نیاز اصلی بشر - امنیت، عدالت، و رفاه - از طریق ایمان و ولایت تأمین می‌شود. اما کاستی‌های معرفتی، سستی ایمان و ناتوانی در گذر از دنیاپرستی به‌سوی عدل علوی، تحقق این مسیر را در آن زمان ناکام گذاشت. 🎬 سکانس۱: اقتصاد معنوی! ❗️غدیر طرحی بود برای تأسیس تمدنی بر پایه عدالت، قسط و مشارکت مردمی که در آن: ۱. ولایت ضامن عدالت است، نه ابزار سلطه؛ ۲. مردم، مؤسس تمدنند، نه تماشاگران منفعل؛ ۳. و اقتصاد، بستری برای تربیت انسان مؤمن و مقاوم است، نه صرفاً میدان تولید و مصرف. 🔰 امام حسين(ع) در نامه به كوفيان: «به جان خودم سوگند، امام و پيشوا كسى نيست مگر آن كه بر اساس كتاب خدا حكومت كرده، عدل و داد را بر پا کند، پايبند دين حق باشد و خود را وقف راه خدا كند.» 🔰 در این افق، تأمین سه نیاز بنیادین بشر، هدف محوری نظام امام و امت است، نه حاشیه آن؛ و این رویکرد، در تعارضی ریشه‌ای با نظام نئولیبرال قرار دارد؛ جایی که سود جایگزین حق و رقابت جانشین عدالت می‌شود. 🎬 سکانس۲: توهم خودتنظیمی! 📌 نئولیبرالیسم، بازار را یک نهاد خودتنظیم‌گر می‌داند که بی‌نیاز از اخلاق، عدالت یا هدایت الهی است و ثمره چنین نگاهی: 🔸 مقاومت ساختاری ← حذف مردم از فرآیند تولید و تصمیم‌سازی اقتصادی؛ 🔸 مقاومت سیاستی ← تقلیل نقش دولت و واگذاری بی‌ضابطه منابع به سرمایه‌سالاران؛ 🔸 مقاومت فرهنگی ← مصرف‌زدگی و رقابت افسارگسیخته‌ که مردم را از تولیدکننده به مصرف‌کننده صِرف تبدیل می‌کند. 🔰 این منطق، مردم را نه به بازیگر تمدن‌ساز بلکه به حاشیه‌نشینان اقتصاد تبدیل می‌کند؛ و هر تلاشی برای بازگرداندن عدالت یا نقش مردم، با مقاومت بازار مواجه می‌شود؛ بازارِ مقاوم در برابر امت! 🎬 سکانس۳: بازگشت به صحنه! 📌 اقتصاد مقاومتی، نه پاسخی سطحی به تحریم که یک جهت‌گیری تمدنی برای بازآفرینی نقش مردم در سرنوشت اقتصادی خود است و اگر به تاب‌آوری تقلیل یابد، از افق غدیر فاصله می‌گیرد؛ اقتصادی که سه رکن اصلی آن عبارتند از: ۱. عدالت ساختاری ← طراحی قواعدی که فرصت‌ها را عادلانه توزیع کند، نه صرفاً بازتوزیع نتایج؛ ۲. استقلال اقتصادی ← رهایی از وابستگی، با تکیه بر توان درون‌زا و پیوندهای مؤمنانه؛ ۳. تکافل اجتماعی ← مشارکت عمومی در حل مسائل و کاهش شکاف‌های طبقاتی. 🔰 این سه‌ضلعی، پایه‌های اقتصاد امت‌محور را می‌سازد؛ الگویی که برخلاف مدل نئولیبرالی، به‌جای حذف مردم، آنان را به کنش‌گران تمدن‌ساز بدل می‌سازد. 🎬 سکانس۴: مثلث تحقق! ❗️برای شکل‌گیری این الگو، سه عرصه بنیادین باید نوسازی شود: ۱. نهادها ← از تشکل‌های مردمی و تعاونی‌ها تا وقف‌های کارآمد، شرکت‌های دانش‌بنیانِ متعهد، و بنگاه‌های مولّد مردم‌پایه؛ ۲. قانون ← مقرراتی که مشارکت را تسهیل و فساد را محدود کند؛ ۳. گفتمان ← بازتعریف مفاهیمی چون مصرف، تولید و ثروت بر اساس ایمان، عدالت و ولایت. 📌 این، پاسخی است به مثلث سلطه‌گر نئولیبرالیسم: سرمایه‌سالاری × رقابت سودمحور افسارگسیخته × مصرف‌زدگی 🎬 سکانس۵: قرارگاه! ❗️در نگاه غدیری، مساجد و هیئات تنها محل مناسک نیستند؛ بلکه کانون‌های تمدن‌سازی‌اند: 🔸 مسجد ← قرارگاه حل مسائل اقتصادی مردم؛ 🔸 هیئات ← شبکه‌ای از تعاون و خدمت‌رسانی؛ 🔸 حسینیه ← بستری برای گفتمان‌سازی عدالت‌محور مبتنی بر ایمان. 🔰 رهبر انقلاب اسلامی: «مسجد باید میدان سیاست و میدان اقتصاد باشد... امروز دشمن می‌خواهد مسجد را از این نقش‌ها خالی کند.» (۱۳۹۸/۷/۲۳) 🎬 سکانس پایانی: خدای مردم علیه خدایان بازار! ❓پرسش اصلی اینجاست: آیا می‌توان اقتصادی ساخت که نه بازار، بلکه امت، آن را تنظیم کند؟ 🔰 غدیر، پاسخی الهی به این پرسش است: بله، اگر امت، با محوریت ولایت، در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرین شود. ❗️و این، راهی است برای عبور از «اقتصاد منهای امت» به «اقتصاد بر مدار امت»: 🔸هر مسجد ← نهادی عدالت‌خواه و مولّد؛ 🔸هر هیئت ← شبکه‌ای برای حل مسائل و حمایت متقابل؛ 🔸هر شرکت دانش بنیان ← بازوی متعهد اقتصادی برای پیشرفت مستقل؛ 🔸و عموم مردم ← نقش‌آفرینان عرصه تولید یا سرمایه‌گذاران آن. ✅ و این، همان نقشه راهی است که اقتصاد را از مقاومت خدایان بازار، به سمت اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ولایت الهی سوق می‌دهد. ⏪ قسمت قبل قسمت بعد 🗂 همه قسمت‌ها 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🌐 اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی در رسانه‌های اجتماعی: 🆔 @jahaadetabin 📲 پیوستن به کانال اندیشکده در ایتا
🔺کتابی که نتانیابو رو شوکه کرد!! 😂 🛒 خرید با ۳۰٪ تخفیف در باسلام (فقط تا عید غدیر): 🌐https://basalam.com/jahaadetabin/product/21912082 ❗️حقایقی که هرگز نشنیده‌اید! 📱برای خرید عمده با تخفیف بیشتر تماس بگیرید:
09301107898
🎁 بهترین هدیه تبیینی برای غدیر!