eitaa logo
«متن و مقالات»
7 دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
267 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ما و مسأله دکتر شریعتی 🔻🔻🔻 دکتر شریعتی، آخوندزاده خراسانی، معلم پرحرارت روشنفکری بود که در دهه سی به جمعیت خداپرستان سوسیالیست پیوست و حتی در جمع ملی گراهای مشهد دستگیر شد. علی شریعتی بعد از مدتی به دلیل مهارت ویژه در سخنوری و قلم، مورد توجه کانون های نخبگانی قرار گرفت و همزمان که مورد التفات امثال بود، توسط و نیز به دربار نزدیک شد و بعدا با بورس دولتی راهی پاریس شد. در پاریس از اساتید مختلفی درس گرفت که برخی شان چپ گرا، و برخی دیگر ماسون بودند. شریعتی بعد از بازگشت در نامه های خصوصی به محمدتقی شریعتی، از ایده اسلام منهای آخوند، سخن به میان آورد و بعدا در توضیحات مکتوبش خطاب به ، صراحتا از تلاشش برای تحقق ، سخن گفت. با تأسیس حسینیه ارشاد و با حمایت شهید مطهری، پدیده شریعتی در دهه پنجاه در سطحی گسترده مطرح شد و در این دوره اگرچه بحث های سطحی و التقاطی با لعاب اسلامی در سخنان وی فراوان یافت می شد اما همین میزان نیز موجب می شد که دانشجویان مسلمان در مقابل تبلیغات پرطمطراق چپ ها، به اعتماد به نفس نسبی در اسلام گرایی دست یابند. بعد از بالاگرفتن زاویه التقاط و بی نتیجه ماندن تلاش های برخی از سران روحانی برای جذب و اصلاح شریعتی، شهید مطهری نیز به جرگه مخالفان دوآتشه دکتر (قاطبه علمای سنتی قم و مشهد و بزرگانی چون علامه طباطبایی و آیات مصباح یزدی ‌و سید مصطفی خمینی) بپیوندد و خطر آثار و افکار دکتر را در قالب نامه ای مفصل به امام خمینی ابراز کند. صدالبته برخورد مخالفان انقلابی دکتر شریعتی، هرگز مورد قبول طیف دیگری از روحانیون مبارز واقع نشد و بزرگانی چون مقام معظم رهبری و شهید بهشتی، با نگاهی راهبردی به میدان مبارزه، علی رغم قبول اشکالات در آثار دکتر، نحوه برخورد با وی را مورد نقد قرار دادند که انشقاق در مدرسه حقانی تنها یکی از آثار این اختلاف نظر بود. شاید توجه به همین مصالح مبارزاتی کلان بود که موجب شد امام خمینی هرگز تا قبل از فوت دکتر، موضع صریحی در مورد آثار او ابراز نفرماید، هرچند که به دقت هرچه تمام تر، هیچ تأییدی نیز از ناحیه ایشان مشاهده نشد که مورد سوءاستفاده قرار گیرد. گرچه با خروج دکتر شریعتی از ایران، ظاهرا بخشی از اختلافات حل شده بود اما نزاع و انشقاق بر سر افکار و آثار او هرگز تمام نشد و بعدا همین افکار منجر به تغذیه فکری و رویش جریان های تروریستی چون گردید که برخی متفکران مسلمان را تنها به جرم نقد شریعتی، به شهادت رساندند و برخی ترورهای شان نیز ناتمام ماند. بعد از فوت دکتر شریعتی، سازمان تروریستی مجاهدین و اعضای نهضت آزادی(خصوصا شاخه برون مرزی آن) تلاش زیادی در شهیدسازی از وی انجام دادند و او را معلم شهید نامیدند اما علی رغم همه تلاش ها، امام خمینی در پاسخ به پیام های تسلیت متعدد پیرامون این واقعه، حتی حاضر نشدند، از لفظ مرحوم نیز برای او استفاده کنند که این مسئله موجب قهر و رنجش شدید دکتر ابراهیم یزدی شد که اعتقاد داشت باید لفظ شهید در پیام امام بیاید! آقا سید موسی صدر بر پیکر شریعتی نماز گذارد و جنازه در زینبیه دمشق دفن شد. در ایران نیز انتشار پیام انتقادی مشترک آقایان مطهری و بازرگان، آتش خشم مریدان دکتر را برانگیخت تا بدانجا که مهندس بازرگان بعدا مجبور شد از نظر اولیه اش کمی عقب نشینی کند ولی همچنان منتقد شریعتی باقی ماند. بعد از گذشت بیش از چهار دهه از فوت دکتر شریعتی همچنان آثار و افکار و کارنامه سیاسی او محل نزاع و موجب انشقاق در میان انقلابیون است و این مسئله ضرورت بازخوانی مستند، همه جانبه و بی تعصب ‌پیرامون این موضوع را نشان می دهد. 🔶پی افزود جریان نوشریعتی ها با همت و حمایت دکتر ، در قم ظهور و بروز یافته و تا کنون آثار مکتوب قابل تاملی ارائه داده است. این جریان که می توان از آن با عنوان یاد کرد، تلاش دارد به روحانیت به دید یک سوژه مطالعاتی صرف بنگرد که نتیجه اش ارائه تصویری غیر مقدس وسکولار از حوزه و روحانیت خواهد بود و از همین حیث، حلقه پسران سارا را می توان انتقام توأمان دکتر شریعتی از حوزه و نظام قلمداد کرد که از یک سو با خط مخالفان انقلابی دکتر در ستیز اند و از دیگر سو مخالفان سنتی شریعتی را مورد هجمه قرار داده اند.
🔴 | تحریم تسلیحاتی ایران و انتخابات امریکا 🔻 سناریوهای اقدام آمریکا در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران- که به‌موجب برجام در مهرماه امسال به اتمام می‌رسد- عبارتند از: 1️⃣ صدور قطعنامه جدید در شورای امنیت، 2️⃣ توسل به متحدانِ عضوِ برجام جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه، 3️⃣ توسل مستقیم به مکانیسم ماشه بر اساس تفسیر خاص آمریکا در مورد عضویت در قطعنامه 2231 4️⃣ ارجاع از طریق پرونده‌سازی جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 🔻 برای دولت آمریکا تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مسئله‌ای مهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود؛ ترامپ قصد دارد فشار حداکثری خود علیه ایران را با این اقدام تکمیل و در مناظرات انتخاباتی با بایدن دست برتر را داشته باشد. 🔹 لذا علاوه بر چهار سناریوی فوق بر اساس گزارش‌ها، به دنبال راه میانه‌ای نیز هست و این مسیر را از طریق اروپا تعقیب می‌کند. برای این منظور پیشنهاد تمدید کوتاه‌مدت تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه خواهد شد تا احتمال وتوی چین و روسیه را از این طریق کاهش داده و اهداف کوتاه‌مدت خود را نیز تعقیب نماید. 🔹 اروپا قصد دارد ضمن حفظ پوسته برجام، امکان لغو تحریم‌های تسلیحاتی را نیز از ایران سلب کند. در این سناریو، درصورتی‌که ترامپ مجدداً به ریاست جمهوری انتخاب شود طبعاً تصمیم‌گیری برای تمدید تحریم در شرایط خاص خود هزینه‌ای برای آن‌ها ندارد و اگر بایدن به ریاست جمهوری انتخاب شود کوتاه‌مدت بودن تمدید تحریم‌ها این مسئله را به حربه‌ای برای امتیازگیری مجدد از ایران تبدیل خواهد کرد. ابوذر_گوهرےi
⁉️ایران پس از تصویب قطعنامه چه اقدامی انجام می دهد؟ 🔹شورای حکام آژانس اتمی قطعنامه انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران درباره عدم همکاری با تحقیقات آژانس را تصویب کرد. 🔹این اولین قطعنامه آژانس اتمی علیه ایران از سال ۲۰۱۲ است. ⭕️ترکیب آراء به قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام 🔹رأی موافق: استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین 🔸رأی منفی: چین و روسیه 🔹رأی ممتنع: آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند. ⭕️پاسخ ایران به قطعنامه،نماینده ایران در آژانس اتمی: 1⃣ قطعنامه شورای حکام هیچ الزام حقوقی برای ایران به منظور همکاری با آژانس ایجاد نمی‌کند. 2⃣ اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به قطعنامه شورای حکام اتخاذ می‌کنیم. 3⃣این قطعنامه نه موجب ترغیب ایران به ارائه دسترسی به آژانس بر اساس ادعاهای واهی و بی اساس می شود و نه موجب اعمال فشار به آن. 4⃣جمهوری اسلامی ایران، این قطعنامه را کاملا رد می نماید و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد نمود که مسئولیت و عواقب آن، بر عهده بانیان چنین قطعنامه ای خواهد بود. ‌‌کانال بصیرت💐 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
⭕️⭕️ ۲۶ سال قبل، ساعت چهارده‌ و بیست‌و‌شش دقیقه! بازخوانی واقعه انفجار سال ۱۳۷۳ در حرم مطهر رضوی 🔸🔸هیچ مشهدی‌ای نیست که ٣٠ خرداد سال ٧٣ را فراموش کرده باشد، روزی که در حرم ملجأ و پناه این شهر انفجار صورت گرفت و شهر را به‌هم ریخت. حرم مطهر امام رضا (ع) در تاریخ ٣٠ خرداد ١٣٧٣ مصادف با عاشورای ١۴١۵ شاهد یکی دیگر از جنایات گروهک تروریستی منافقین بود که به شهادت جمع زیادی از عزاداران منجر شد. 🔸حوالی ساعت ١۴ و ۲۶دقیقه بمبی که تروریست‌های جنایت‌کار آن را تا نزدیکی ضریح مطهر حمل کرده بودند منفجر شد و به شهادت ٢۶ نفر و مجروح شدن ٣٠٠ نفر از زائران بی‌گناه انجامید. این بمب در محلی واقع در قسمت بالا‌سر مبارک منفجر شد و براثر شدت انفجار آن که طبق‌نظر کارشناسان مربوطه مقدار آن معادل ۱۰ پوند مادۀ منفجره تی‌ان‌تی بوده، اعضای بدن تعدادی از زائران همچون سر و دست و پا و انگشت جدا شده و در اطراف محل، حتی سقف ضریح مطهر، پراکنده شد. 🔸بلافاصله پس از انفجار خدام حرم برای کمک به مردم و نجات مجروحان به داخل حرم شتافته و مردم را به بیرون حرم راهنمایی و مجروحان حادثه را به صحن آزادی و صحن انقلاب اسلامی منتقل می‌کنند. البته شرایط ویژۀ پس از انفجار موجب شد که درهای صحن‌ها و حرم بسته شود، به‌نحوی که در ساعات اولیه صرفاً مسئولان و خدام آستان قدس رضوی امکان ورود داشته باشند. 🔸در این حادثه طاقت‌فرساترین و سوزناک‌ترین بخش کار جمع‌آوری و پاک‌سازی حرم مطهر از قطعات ریز‌ریز‌شدۀ پیکر مطهر زوار بود که در ظهر عاشورای حسینی سطح بیشتر رواق‌ها، همچون رواق «دارالحفاظ» و «دارالسعاده»، و نیز گنبد «الله‌وردی‌خان»، گنبد «حاتم‌خانی» و بخش وسیعی از دیوارها را پوشانده بود. این کار سخت و جگرسوز و شستشوی حرم مطهر درطول همان شب و با زحمت بسیار انجام گرفت و صبح روز بعد حرم مطهر آمادۀ زیارت و طواف عاشقان دل‌سوخته و عزادار شد.
دلیل حضور نظامی~1.mp3
2.3M
آیا حضور نظامی ایران در کشورهای دیگر، توجیه عرفی، سیاسی و دینی دارد؟؟؟ @mesbahedustan @HowzehEnghelabi
شورای آتلانتیک: رفتار ترامپ درستی تحلیل‌ رهبر ایران را ثابت کرد یک اندیشکده مهم آمریکایی معتقد است سیاست فشار بر ایران برای وادار کردن به مذاکره مجدد شکست خورده است. شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: تاریخ نشان داده که تنگنای اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند ایران را به تغییر رفتار وادار کند. به رغم تأکید دولت ترامپ مبنی بر این که فشار حداکثری و شدیدتر شدن بحران اقتصادی می‌تواند ایران را به میز مذاکرات بازگرداند، رفتار ایران در چند دهه گذشته عکس این مسئله را ثابت کرده است. تنگناهای اقتصادی از توجه رهبران این کشور دور نمانده است. با توجه به فشارها و محدودیت‌های داخلی، مقامات ناگزیر هستند که افکار عمومی را در نظر بگیرند و سیاست‌هایشان را با واقعیت‌ها هماهنگ کنند. با این حال، حتی زمانی که رهبری ایران باید تصمیم‌های راهبردی بگیرد و سیاست‌هایش را تغییردهد، اقتصاد فقط یکی از چندین ملاحظه‌ است. در سال 2012 میلادی ایران مجبور شد در سیاستش تغییر راهبردی داده و با ورود به گفت‌وگوهای هسته‌ای موافقت کند که این گفت‌وگوها سرانجام در 2015 به برجام منتهی شد. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در سال 2013 در دیدار با فرماندهان سپاه با تأیید اقدامات درست دیپلماتیک، این موضع را «نرمش قهرمانانه» توصیف کرد. گرچه تحریم‌ها در این تصمیم ایران نقش چشمگیری ایفا کرد، اما دلیل این گردش در سیاست حاکمیت را نمی‌توان فقط به عوامل اقتصادی محدود کرد. باید تحولات شرایط سیاسی ایران (پایان دو دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، روی کارآمدن حسن روحانی، و انتقال مسئولیت گفت‌وگوهای هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف) و دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای (که باعث شد باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق نخستین بار حق برخورداری ایران از غنی‌سازی صلح‌آمیز اورانیوم را به رسمیت بشناسد) را هم به شمار آورد. در یک دهه گذشته، ایران به رغم محدودیت‌های چشمگیر اقتصادی پیگیری اهداف راهبردی‌اش در زمینه برنامه هسته‌ای، توسعه موشک‌های دوربرد و رفتارهای منطقه‌ای‌اش را ادامه داده است. اولویت‌های ایران بازتاب این باور است که توانایی‌های راهبردی ایران، به ویژه برنامه هسته‌ای و موشکی، برای تضمین امنیت است. خروج آمریکا از برجام فقط باعث تقویت این ایده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب ایران شد که آمریکا قابل اعتماد نیست و برنامه هسته‌ای تنها بهانه‌ای است برای واشنگتن تا ایران را تضعیف کند و به هدف بلندمدت براندازی فکر کند. بدیهی است آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب از شرایط اقتصادی آگاهی دارد اما به این باور پایبند است که راه حل این مسئله در «اقتصاد مقاومتی» ریشه دارد. او این ادعا را نمی‌پذیرد که مشکلات اقتصادی ایران از تحریم‌های آمریکا ناشی می‌شود و برای حل آنها باید تسلیم خواسته‌های غرب شد. همچنین، به باور او، بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران باعث می‌شود که جامعه ایرانی در معرض نفوذ فرهنگ و سیاست غرب قرار بگیرد و چه بسا دیگر منافع کشور نیز به خطر بیفتد. کلام آخر این که آنهایی که می‌پندارند چالش اقتصادی به تنهایی ایران را وادار خواهد کرد در عناصر اصلی سیاست خارجی خود بازنگری کند، چه بسا با دیدن رویدادهای آتی، مأیوس و ناامید شوند. گلایه بی‌فایده یک حامی برجام از خباثت چند باره اروپا یک حامی دو آتشه برجام، قطعنامه آژانس را که از سوی دولت‌های اروپایی عضو برجام تهیه و ارائه شد، تأسف‌بار خواند. حسن بهشتی‌پور در روزنامه اعتماد نوشت: ما نباید در قضاوت در قبال عملکرد آژانس انرژی اتمی عجله کنیم. اما به شکل قاطع می‌توان گفت که این اقدام شورای حکام آژانس به شدت سیاسی و دور از انتظارات بود. ایران نهایت همکاری را با آژانس انجام داده است و مدیر کل آژانس همواره تایید کرده است که ایران بیشترین کنترل‌ها و نظارت‌ها را در طول تاریخ آژانس قبول کرده است؛ حتی فراتر از پروتکل‌های الحاقی. استفاده از قطعنامه‌هایی که آلمان، بریتانیا و فرانسه به شورای حکام برده‌اند، نه‌ تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باعث پیچیده‌تر شدن قضایا می‌شود. به‌نظر من دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در رایزنی و همکاری با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و کشورهای منطقه، کم‌کاری و تعلل کرده است. به هر تقدیر کشورهایی مانند اکوادور، پاراگوئه، آرژانتین، برزیل و پاناما به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند. شاید به راحتی بهانه بیاوریم که این کشورها تحت فشار آمریکا چنین رایی داده‌اند، اما به نظر من دیپلماسی باید در چنین شرایطی فعال باشد. وی در عین حال در یادداشت دیگری در روزنامه همشهری نوشت:
  این قطعنامه در درجه نخست به ایران آدرس غلط می‌دهد از این جهت که نشان می‌دهد کشوری که بیشترین همکاری را با آژانس داشته و بیشترین بازرسی را پذیرفته و به شهادت مدیرکل قبلی و فعلی در چارچوب برجام تعهدات خود را انجام داده بیشتر از دیگران مجازات می‌شود. نکته دیگر این است اروپا که مدعی بود طرفدار برجام است عملاً با طراحی این قطعنامه مبتکر صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران می‌شود درحالی‌که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و حتی اینستکس را اجرا نکرده‌اند و به این ترتیب آنها نه‌تنها برای حفظ برجام کاری نکرده‌اند بلکه آب به آسیاب ترامپ ریختند چرا که اگر اروپا خواهان برجام است این مسیر که در پیش گرفته مسیر غلطی است که آنها در سال84 رفتند و نه‌تنها به نتیجه نرسیدند بلکه باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شدند، به‌عبارت دیگر اروپا در حال تکرار تجربه غلط گذشته است. جناب سخنگوی دولت! نمک به زخم مردم نزنید در حالی که مردم روز به‌روز فشار تورم و کم‌کاری‌ها را روی دوش خود حس می‌کنند سخنگوی محترم دولت می‌گوید اگر ما نبودیم وضع می‌توانست بدتر از این هم باشد! به قول معروف؛  زخم دگر مزن به دل، مرهم اگر نمی‌نهی! به گزارش «الف»، علی ربیعی مصادف با هفتمین سال روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار که از انتقاد نمایندگان مجلس نسبت به گرانی‌ها و دستورات تلفنی رئیس‌جمهور سوال پرسیده بود، سخن جالبی بر زبان جاری کرد. البته بار اول نیست که چنین ادعایی مطرح می‌شود. او گفت: «من ادعا نمی‌کنم امروز جامعه خوشحال از زندگی خود است اما علتش را هم بگویید که اگر این دولت نبود شمایی که مدعی هستید وضع صد برابر خراب‌تر می‌شد.» این که دولت حسن روحانی- که با وعده حل مشکلات با کلید تدبیر و امید در سال 1392 بر سر کار آمده بود- اینک و یک سال مانده به پایان دوره دوم این‌گونه از کارنامه خود دفاع می‌کند، جای تاسف است. از جهتی دیگر همین پاسخ می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت کارنامه دولت، اثبات کارآمدی یا ناکارآمدی و وضعیت بسامان یا نابسامان امروز باشد. دولت تدبیر و امید از همان ابتدا به لحاظ گفتمانی و اجرایی با مشکلات بزرگی مواجه بود که همین مسئله موجب شد توفیق جدی در طول هفت سال گذشته نداشته باشد. مسلما هرگز نمی‌توان منکر تاثیر تحریم‌های گسترده بیرونی شد اما نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن ترامپ انداخت. فراموش نشود دولت در همان دوره اول و بین سال‌های 92 تا 96 نیز با وجود برجام عملا نتوانست موفقیت خاصی به دست آورد. به روال هفت سال گذشته، دولت تک‌بعدی تدبیر و امید در یک سال آینده نیز بعید است اقدام ویژه‌ای انجام دهد. هرچند این سخنان سخنگوی دولت باعث اقناع افکار عمومی نمی‌شود اما از دولتی که وعده اداره با برنامه امور را داده بود و منتقدان را متهم به بی‌سوادی و... کرده بود انتظار نیست این‌گونه از خود دفاع کند. به قول معروف همچنین ماندن در فضای انتخابات 92 و 96 و رقیب‌هراسی موجب نمی‌شود آورده‌ای برای هیچ کس داشته باشد. دولت اگر محتکران را نقره‌داغ می‌کرد لازم نبود برای مسکن هشدار بدهد رئیس‌جمهور در حالی در سال هفتم ریاست خود به یاد مشکل مسکن افتاده که باید از صاحبان خانه‌های خالی از سال 95 به بعد مالیات قابل توجهی دریافت می‌شد. روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: در حالی که طی هفت سال گذشته تقریباً بخش مسکن رها بوده است و هم اکنون پیش‌بینی می‌شود فصل جابه‌جایی مستأجران به دلیل جهش قیمت مسکن فشار تورمی شدیدی به جامعه اجاره‌نشین وارد شود، رئیس‌جمهور در سال پایانی دولتش به یکباره توجهش به فشار تورمی که از ناحیه رشد قیمت مسکن به جامعه وارد می‌شود جلب شد و گفت: «امروز شرایط مسکن فشار ناعادلانه‌ای را دارد وارد می‌کند، بر این اساس من این دستور را دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مسکن و وزیر مسکن، راه و شهرسازی زیر نظر معاون اول این موضوع را تحت نظر قرار دهند تا ما بتوانیم این فشار را از دوش مردم کاهش دهیم.» کارشناسان اقتصادی تورم بخش زمین و ساختمان را یکی از دلایل ثروتمند شدن برخی از سرمایه‌داران بدون انجام هیچ گونه کاری معرفی می‌کنند زیرا تورم بخش زمین و ساختمان ده‌ها درصد از تورم عمومی بیشتر است. تورم تند بخش زمین و ساختمان حال یا از محل دستکاری و سفته‌بازی قیمت‌ها یا رشد ارزش ذاتی، باعث انحراف سرمایه در اقتصاد ایران شده است زیرا از بانک‌ها گرفته تا بسیاری از شرکت‌های بی‌ربط با حوزه ساخت و ساز یا زمین و ساختمان، همه و همه در بخش زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به واسطه رشد قیمت‌ها از عایدی این سرمایه‌گذاری برخوردار شوند، همین رفتار موجب احتکار میلیون‌ها زمین و ساختمان در کشور شده است زیرا محتکران می‌دانند که هزینه مالیاتی برای این سرمایه‌گذاری پرسود پرداخت نمی‌کنند. در این میان سیاستگذار نیز به روی خود نمی‌آورد که هم ساخت و ساز در کشور کاهش یافته و هم اینکه
به خاطر دپوی زمین و ساختمان، ساختمان مسکونی یا تجاری شناور در بازار خرید و فروش یا اجاره‌بها کاهش یافته است و این روند فضا را برای تشدید رشد قیمت در بازار خرید و فروش و اجاره بالا می‌برد، از این رو به نظر می‌رسد اگر سازمان امور مالیاتی همین فردا کار اخذ مالیات از زمین و ساختمان‌های دپو شده با هدف سرمایه‌گذاری را آغاز کند، دولت می‌تواند در سال جاری صد‌ها هزار میلیارد تومان از این محل سود تحصیل کند. در عین حال اگر مالیات بر عایدی سرمایه زمین و ساختمان‌های غیرمصرفی نیز عملیاتی شود، شرکت‌ها دیگر به جای سرمایه‌گذاری در توسعه تولید، روی احتکار زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند که بازار مسکن مثل امروز با اخلال روبه‌رو شود و از سوی دیگر نیز مردم در بازار سرمایه به دنبال شرکت‌هایی باشند که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ملکی را در دستور کار دارند. وعده نظارت دولت بر قیمت‌ها دیرهنگام اما ضروری خبرهایی از تغییر نظر دولت آقای روحانی درباره «کنترل قیمت‌ها» به گوش می‌رسد و ظاهراً دولتی که هیچ اعتقادی به کنترل قیمت‌ها نداشت و آن‌را خلاف سیاست‌های اقتصادی بازار آزاد می‌دانست اما امروز به تجربه دریافته است که بازار آزاد نیز از قواعدی پیروی می‌کند. به گزارش مشرق، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی به تازگی در اشاره به گرانی مسکن و با تأکید بر اینکه دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی طبقات ضعیف و متوسط جامعه بی‌تفاوت باشد، گفت ممکن است علم اقتصاد، اتخاذ این گونه تصمیمات را نفی کند اما انسانیت حکم می‌کند که به طبقات ضعیف و متوسط جامعه توجه داشته باشیم. آقای جهانگیری تا پیش از این اصرار داشت نظارت بر بازار و قیمت‌ها اولاً خلاف منویات اقتصاد است و ثانیاً چندان در توان دولت هم نیست ظاهراً 7 سال دیر به فکر انسانیت افتاده! اما از همین جا هم غنیمت است. روحانی هم به تازگی در سخنانی با بیان اینکه «می‌دانیم مردم ما در زمینه مسکن و اجاره‌بها دچار مشکل هستند» از این گفت که جهانگیری مسئول رسیدگی به قیمت‌ها و اجاره‌بها شده است. گفتنی است که کنار موضوع بازار مسکن، خبرهایی نیز از نظارت بر بازار لوازم خانگی با همکاری وزارت صمت به گوش می‌رسد. ضرورت دارد که این حرکات خوب در سایر بخش‌های مایحتاج سبد خانوار مردم خاصه در بخش غذا و خودرو نیز ادامه یابد. احمد توکلی، اقتصاددان، طی چند سال گذشته بارها به رئیس‌جمهور روحانی هشدار داد که دولت باید از سبد معیشتی مردم حمایت کند. در این میان، برخی رسانه‌ها، تریبون‌ها و چهره‌ها نیز هستند که با ماسک مطالعات اقتصادی و مخالفت با چیزی به نام «نظارت پلیسی»! قصد دارند همچنان در فضای گرانی نفس بکشند و شاهد زجر مردم باشند. دولت باید بداند که 7 سال رقصیدن با ساز این شاگردان رفاه‌زده آدام اسمیت، کافیست و اکنون نوبت آن است که مردم شیرینی نظارت بر قیمت‌ها را در کام خود احساس کنند. دقت شود که حمایت از رفتار نظارتی دولت بر قیمت‌ها به هیچ عنوان به معنای حمایت از اقتصاد دولتی و بستن دست و پای بخش خصوصی نیست بلکه این حمایت ناشی از رویکرد منطقی نسبت به قواعد بازار است که در هنگام ورود بلبشو به عرصه قیمت‌گذاری‌ها، ورود نهادهای نظارتی را طلب می‌کند. یک حباب دیگر از افتخارات برجام ترکید در حالی که روحانی و ظریف و عراقچی بارها ادعا کرده بودند بسته شدن پرونده موسوم به PMD از افتخارات برجام است و این پرونده برای همیشه در آژانس مختومه شده، روزنامه دولت اذعان کرد بازی با «PMD» مجدداً در آژانس گشوده شده است! روزنامه ایران ذیل تیتر «تکرار بازی پی‌ام‌دی با ادعاهای بی‌سند»، نوشت: پرونده ادعاهای ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب یک قطعنامه جدید گشوده شد؛ پرونده‌ای سیاسی که پیش‌تر برجام مسیر بایگانی شدن آن را هموار کرده بود اما اینک دوباره روی میز قرار گرفته است. پیشاپیش مشخص بود که نشست اخیر شورای حکام، رخدادی پربازتاب خواهد بود اما کمتر کسی تصور می‌کرد که بعد از هشت سال از صدور آخرین قطعنامه علیه ایران، بار دیگر آژانس، قطعنامه دیگری را برپایه ادعاهای بی‌سند در دستور کار خود قرار دهد. اما این بار اتهام‌زنی به تهران با رأی شورای حکام و گزارش درباره عدم شفافیت درباره دو مرکز ادعایی آژانس در ایران که از سوی آلمان، انگلیس و فرانسه رهبری می‌شد، چنان بی‌اساس بود که روسیه و چین به مواجهه با آن برخاستند و با رأی منفی خود به قطعنامه شورای حکام از ایران حمایت کردند. برای نخستین بار از زمان دستیابی ایران و کشورهای 5+1 به توافق هسته‌ای که با بسته شدن پرونده مطالعات ادعایی موسوم به «پی‌ام‌دی» همراه بود، اختلافات تازه‌ای میان ایران و آژانس شکل گرفته که بر پایه ادعاهای بدون سند بوده است. گزارش اخیر «گروسی» به موردی اشاره داشته که پیش از دستیابی به برجام و در قالب پرونده «پی‌ام‌دی» پیگیری شده و مورد حل و فصل قرار گرفته بود. این ادعاها مربوط
به بیست سال پیش و پیرامون یک آزمایش انفجاری است که آژانس مدعی است ایران پیرامون آن اطلاعی نداده است. به نظر می‌رسد پرونده این ادعاهای اثبات‌نشده که در دوره «یوکیو آمانو» مدیرکل سابق آژانس بسته شده بود اینک در کنار درخواست برای بازدید از دو مرکز ادعایی اعلام‌نشده، بازگشایی شده است.
🔴 روسای کمیسیون های مجلس مشخص شدند 🔻 اسامی روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس به شرح زیر است: 🔹کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: مجتبی ذوالنوری 🔹کمیسیون کشاورزی: سید جواد ساداتی نژاد 🔹کمیسیون اجتماعی: مهدی عیسی‌زاده 🔹کمیسیون انرژی: فریدون عباسی دوانی 🔹کمیسیون آموزش و تحقیقات: علیرضا منادی سفیدان 🔹کمیسیون بهداشت و درمان: حسینعلی شهریاری 🔹کمیسیون عمران: محمد رضا رضایی کوچی 🔹کمیسیون برنامه و بودجه: حمیدرضا حاجی بابایی 🔹کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: محمد صالح جوکار 🔹کمیسیون اقتصادی: محمدرضا پورابراهیمی 🔹کمیسیون صنایع : عزت‌الله اکبری تالارپشتی ✅ روسای دو کمیسیون حقوقی و فرهنگی هنوز مشخص نشده‌اند.
🔴 | سه ضلع تنش مرکب با ایران‼️ 🔻 از وقتی آمریکا از برجام خارج شد، بیش از دو سال می‌گذرد. در طول این مدت هر چند دیگر شرکای این توافق در کلام با آمریکا همراهی نکردند و علیه خروج آن از برجام و پیامدهای آن ابراز ناخرسندی کردند، اما عملا همراهی کرده و از لابلای مواضع و عملکرد تروییکای اروپا هویدا بود که تفاوتی ماهوی میان خواسته‌های آن‌ها از ایران با شروط 12 گانه واشنگتن وجود ندارد و تنها تفاوت در شکل بیان و طرح مسائل است. 🔹 هر چه از خروج آمریکا از برجام بیشتر گذشت، اروپایی‌ها به مواضع و شروط این کشور نزدیک‌تر شدند و در این میان، کاهش تعهدات هسته‌ای از جانب ایران نیز تاثیری در مواضع شرکای اروپایی نداشت. 🔹 در این میان نزدیکی اروپا با آمریکا تا بدان جا پیش رفته است که چند وقتی است دیگر طرف‌های اروپایی برجام حتی در مقام کلام نیز ملاحظات را کنار گذاشته، و در قول و عمل با طرف آمریکایی همسو شده‌اند. 🔹 تالی این همسویی را می‌توان در همراه کردن سازمان ملل با خود در تنش با ایران مشاهده کرد و سازمان ملل چه دبیر کلی آن چه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ضلع سوم این تنش مبدل شده‌اند. 🔹 برآیند طبیعی این مساله نیز صرفا بازگرداندن پرونده ایران به سازمان ملل و دادن بعد جهانی و اجماعی به آن است؛ به گونه‌ای که بحث خروج آمریکا از برجام دیگر فرع الفروع مباحث و مسائل هم قرار نگیرد و این دقیقا همان چیزی است که دونالد ترامپ از روز نخست ریاست جمهوری خود و پس از خروج از برجام به عنوان یک هدف دنبال می‌کرد. صابر_گل_عنبریi
💔 همه با هم میخوانیم فرازی از دعای سفارش شده توسط : اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ ارْزُقْنِی صِحَّهً فِی عِبَادَهٍ وَ فَرَاغاً فِی زَهَادَهٍ وَ عِلْماً فِی اسْتِعْمَالٍ وَ وَرَعاً فِی إِجْمَالٍ‏ بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و مرا تندرستى ده که تو را پرستش کنم و آسایش عطا کن تا دامن از جهان در چینم و علم مرا با عمل همراه فرماى و پرهیزگاریم را با میانه ‏روى قرین نماى. اَللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِکَ أَجَلِی وَ حَقِّقْ فِی رَجَاءِ رَحْمَتِکَ أَمَلِی وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاکَ سُبُلِی وَ حَسِّنْ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِی عَمَلِی‏ اى خداوند عمر من با عفو خود به پایان بر و آرزویم را با امید به رحمت خویش مقرون دار و راه مرا در رسیدن به خشنودیت آسان گردان و در هر حال که هستم کار من نیکو کن. دعای_مکارم_الاخلاق
صفحه نخست پیوندها ارتباط با ما فارسی|العربي|English دوشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱ خودکار! (گفت و شنود) کد خبر: ۱۹۱۲۰۲تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹ سرویس کیهان » اخبار گلایه کافی است فقط اقدام متقابل (یادداشت روز)     1- سه روز از خباثت تازه اروپا و تصویب قطعنامه ضد ایرانی در آژانس می‌گذرد. اما آقای روحانی رئیس‌جمهور هنوز هیچ موضعی نگرفته است. اصلا آیا می‌شود «رفتار خصمانه» را با گفتار گلایه‌آمیز و یا حتی معترضانه پاسخ گفت؟ نوبت قبل، دوم بهمن 97 بود که آقای ظریف با انتقاد از خیانت‌های دنباله‌دار اروپا تصریح کرد «اروپا شرافت خود را در برجام فروخت». او در واکنشی توییتری به فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط سه دولت اروپایی نوشته بود «وقتی E3 (آلمان، انگلیس و فرانسه) هفته گذشته باقیمانده‌‌های برجام را برای خودداری از تعرفه‌های ترامپ فروختند، هشدار دادم که این امر تنها او را حریص‌‌تر خواهد کرد. اروپا با فروختن شرافت، هرگونه پایه اخلاقی و قانونی را از دست داده است. اگر می‌خواهید شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی- قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید». 2- اگر پنج ماه قبل آشکار شده که اروپا شرافتش را فروخته و وزیر خارجه، رسماً اروپا را فاقد شرف خوانده، آقای روحانی امروز دوباره به سه دولت اروپایی چه بگوید؟ «بی‌شرف‌ها»؟! صرف به رخ کشیدن بی‌چشم‌ورویی و بی‌صفتی اروپایی‌ها چه خاصیتی دارد؟ به تعبیر حافظ «ما ز یاران چشم یاری داشتیم- خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم/ تا درخت دوستی کی بر دهد- حالیا رفتیم و تخمی کاشتیم/ گفت‌و‌گو آیین درویشی نبود- ور نه با تو ماجراها داشتیم/ شیوه چشمت فریب جنگ داشت- ما غلط کردیم و صلح انگاشتیم». اگر اروپایی‌ها ادیبانه بگویند «گفت خود دادی به ما دل حافظا- ما محصل بر کسی نگماشتیم»، آقای روحانی یا ظریف چه پاسخی دارند؟ آیا روحانی و ظریف و عراقچی و صالحی و دیگر خوش‌بینان به توافق با غرب، حریف را نمی‌شناختند و عبرت‌های مذاکرات 82 تا 84 پیش چشم‌شان نبود؟ واقعاً اگر روزی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بگویند، ما شما را فریب ندادیم، بلکه شما خود را فریب دادید، پاسخ روحانی چیست؟ به تعبیر خداوند در آیه 24 سوره ابراهیم؛ «شیطان، هنگامی که کار تمام ‌شد، می‌‌گوید خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و نقض کردم! من بر شما تسلّطی نداشتم، جز این‌‌که دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید. بنابراین، مرا سرزنش نکنید و خود را سرزنش کنید». 3- مگر کسی غیر از آقای روحانی بود که مردادماه ۱۳۸۴، نامه گلایه‌آمیز به محمد البرادعی (دبیرکل وقت آژانس) درباره سرانجام دو سال اعتماد ایران و عهدشکنی اروپا نوشت؟ «متأسفانه در مقابل، اگر نگوییم هیچ، ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و تنها در عوض آن، با قول‌‌های انجام‌نشده و درخواست‌‌های بیشتر روبه‌رو شد. سه کشور اروپایی هنوز به تعهد خود در موافقتنامه‌ نوامبر ۲۰۰۴ پاریس مبنی بر شناسایی «اجرای بدون تبعیض حقوق ایران براساس معاهده‌ ان‌پی‌تی» عمل نکرده‌اند. پس از گذشت بیش از سه ماه مذاکره بعد از موافقتنامه‌ پاریس، آشکار شد سه کشور اروپایی خواهان تطویل مذاکرات و احتمالاً عدم دستیابی به نتیجه مطلوب هستند و بنابراین، نمی‌خواهند در برابر حق غیر قابل انکار ایران برای از سرگیری فعالیت غنی‌سازی تسلیم شوند و انگیزه یا توانایی ارائه‌ طرح خود درباره‌ تضمین‌‌های عینی ماهیّت صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران و نیز تضمین‌‌های محکم درباره‌ همکاری‌‌های اقتصادی، فناوری و هسته‌ای و تعهدات محکم درباره‌ مسائل امنیتی را نیز ندارند». 4- روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» که سال 1390 منتشر شد، نوشته بود «من در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1383 گفتم که ما بین دوچرخه و پیکان مخیر بودیم. دوچرخه، غیرمتعهدها و پیکان، همان انگلیس به اضافه فرانسه و آلمان بودند. بنز هم، (آمریکا) بود، ولی ما اجازه نداشتیم از آن استفاده کنیم. پس، ناچار شدیم بین آن دو، پیکان را انتخاب کنیم. در این حالت، دیگر نباید توقع بنز از ما داشته باشید، البته اروپایی‌‌ها از این مصاحبه کمی مکدر شده بودند.» او با همین تلقی، سال 92 خیال می‌کرد سوار بنز دموکرات‌ها شده است؛ به همین دلیل هم هرچه خیانت و خباثت از دولت اوباما دید، ندیده انگاشت. از ویزا ندادن به معاون سیاسی دفتر خود که قرار بود ریاست نمایندگی ایران در سازمان ملل را برعهده بگیرد، تا تصویب و اجرای ممنوعیت ویزایی برخلاف برجام و ترساندن کشورها از معامله با ایران، تاکید بر باقی بودن تحریم‌ها، و ریل‌گذاری تحریم‌های گسترده تحت عناوین کاتسا و آیسا که در دولت ترامپ اجرایی شد. 5- نه ترامپ در سال 96 و 97 بلکه دولتمردان دموکرات، قبل و بعد و حین توافق، بارها در گفتار و رفتار اذعان کردند بنای بر خدعه و خسارت زدن به ایران را دارند. به فاصله د
و ساعت پس از آن‌که روحانی در تاریخ 27 دی 1395 گفت «برجام یک توافق دوجانبه نیست که ترامپ بگوید خوشم می‌آید یا بدم می‌آید»، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در دولت اوباما پاسخ داد «ما برای آینده برجام در دولت بعدی تضمین نداده‌‌ایم. اوباما بارها گفته که درخصوص آنچه دولت بعد می‌‌کند، هیچ تضمینی نداده است. دولت بعدی بر اساس این‌که چه چیزی را در راستای منافع ملی تشخیص می‌‌دهد، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت»! 6- آقای روحانی دو سال قبل ضمن نثار طعنه و متلک به منتقدان گفته بود «ما در برجام به منافع غیر قابل بازگشتی دست یافته‌ایم و نه تنها ترامپ بلکه چنانچه ده ترامپ دیگر در دنیا روی کار بیایند، آن منافع غیر قابل بازگشت هستند... برخی می‌‌گفتند پرونده PMD هیچ‌گاه بسته نمی‌شود ولی ما توانستیم در مذاکرات، این پرونده را ببندیم و آژانس رسماً اعلام کرد که دیگر سؤالی درباره فعالیت‌‌های هسته‌‌ای ما ندارد. در زمینه اقتصادی منافع بسیاری برای کشور حاصل شده که غیر قابل بازگشت است». اما حالا در حالی که مُشتی چک برگشتی و یک سند بی‌اعتبار به نام برجام در دست دولت ماست، آژانس مجددا PMD (مطالعات نظامی ادعایی) را آن هم با میانداری اروپا، ابزار بهانه‌جویی قرار داده است. به‌راستی حقوقدان و بلدِ دیپلماسی، چه کسانی بودند؛ و بی‌سواد‌ها کدام؟ به تعبیر نویسنده و شاعر انقلابی، آقای حامد عسکری: «شبیه ناصرالدین‌شاه، ناخن می‌کشم بر دل- چه امضایی شب مستیّ ما دزدیده شد از ما». 7- برجام به شکل پیوسته و بی‌وقفه، به خاطر ضریبی که برخی دولتمردان و سیاسیون و رسانه‌ها به آن دادند، در خدمت تضعیف بنیان‌های اقتصادی، امنیتی و دیپلماتیک قدرت ملی عمل کرده است. و اولویت‌دار‌ترین تدبیر، به‌هم زدن چیدمان این شرطی‌سازی کاهنده و تحلیل‌برنده اقتدار است. اجرای برجام باید بی‌هیچ معطلی، از جانب خود دولت، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی متوقف شود و هم‌زمان، تدابیر مستقل اقتصادی و دیپلماتیک در دستور کار قرار گیرد. بدتر از خسارت‌های اجرای یکطرفه، روحیه فشلی و رخوتی و تعلیق و انتظاری است که برجام در خود نهفته دارد و به سان طناب بسته شده به پای ظرفیت‌های اقتدار ملی عمل می‌کند. برجام اگر یک قرارداد و معامله طرفینی است، اکنون این توافق با اراده طرف مقابل لگدمال شده و تداوم اجرای آن، خسارت‌های حیثیتی و پرستیژی پرهزینه‌تری برای کشور به دنبال دارد. باید به روند پرخسارت توافق به هر قیمت و حفظ آن با قیمتی بالاتر (!) پایان داد. این قبل از هر چیز، به صلاح دولت و ضامن اعتبار بین‌المللی اوست و می‌تواند بازدارندگی دیپلماتیک را احیا کند. در عین حال لازم است وزارت خارجه به‌ویژه معاونت اقتصادی آن، به خواب‌زدگی چندین‌ساله پایان دهند و نظایر فرصت‌هایی را که در همکاری با عراق و ونزوئلا آشکار شد، در تعامل با سایر کشورها احیاء کنند. 8- نمایندگان جدید و پرانگیزه مجلس، مسئولیت خطیری برعهده ‌دارند. مجلس باید با شجاعت و قاطعیت و حکمت، به مسئولیت مهم خود عمل کند. احیای توازن از دست رفته در اجرای توافق، کمترین وظیفه مجلس است؛ ضمن اینکه ریل‌گذاری تغییر مسیر، از برجام‌زدگی به سمت مدیریت متوازن به‌ویژه در حوزه تحول اقتصادی، از وظایف مجلس است. در حقیقت می‌توان با تدابیر کوتاه‌مدت و میان‌مدت، اعتماد و پویایی و رونق را به اقتصاد پرظرفیت ملی بازگرداند. در آن سو، بر عهده دولت است که به اعتبار عبرت‌های انباشته و پدیداری بن‌بست اعتماد به غرب، باب تقابل با منتقدان صاحب‌نظر را ببندد و باب مشورت و نقدپذیری و کمک‌ گرفتن را بگشاید. آقای روحانی در سال پایانی ریاست‌جمهوری خود می‌تواند بخشی از مافات را جبران کند. شرط این کار، اعلام رسمی قطع امید از اروپا و پایان برجام است. به تعبیر خداوند در سوره انفال «وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَهًًْ فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَى‏ سَوَآءٍ إِنَ‏اللَهَ لَایُحِبُّ الْخَآئِنِینَ‏ وَ لَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَبَقُواْ إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُونَ‏. و اگر از خیانت و پیمان‌شکنی گروهی (که با آنان ‌پیمان بستی) بیم ‌داری، پس تو نیز به شکل برابر، عهد آنها را نقض کن؛ که خداوند خیانتکاران را دوست ‌ندارد. و آنان که کافرند، گمان نکنند با پیمان‌‌شکنی پیشی جسته‌اند؛ آنها نمی‌‌توانند (ما را) عاجزکنند». 9- و بالاخره باید این نصیحت دلسوزانه امیر مومنان علی علیه‌السلام در نامه 31 نهج‌البلاغه را نصب‌العین قرار داد که به امام حسن(ع) فرمود: «فرزندم! درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکرده‌ام. اما در کردار آنها نظر افکندم و در اخبار آنان اندیشیدم و در آثارشان سیر کردم تا این‌که مانند یکی از آنان شدم بلکه گویا از اولین تا آخرین، آنها را همراهی کرده و با آنان زیسته‌ام... برای امور پیش نیامده، به واسطه آنچه واقع شده استدلال کن چرا که امور دنیا شبیه هم هستند و از کسانی نباش که اندرز و موعظه سودی به آنان نمی‌‌بخشد؛
مگر زمانی که به آزار و رنج برسد؛ که عاقل با آموختن و تربیت پند می‌‌پذیرد و چهارپایان، اندرز نمی‌‌پذیرند جز با زدن... و الهَوی شریک العَمی. و هواپرستی شریک نابینایی است». محمد ایمانی
⚡️ یکی از کارهای شیطان، بدل‌سازی است. « در جامعه و در ارواح اينچنين القاء مي‌کند که اين پيغمبر و اين انبياء چه دارند؟! اين اوصياء چه امتيازي دارند و مگر بقيه هيچ کاره هستند؟! و کم‌کم کنار آنها درست مي‌کند... [مثلاً] کنار اميرالمومنين(ع)، يک بدل‌سازي‌اي کرده که و اينچنين القا مي‌کند که «بایهم اقتدیم اهتدیتم» (به هر کدام اقتدا کنید هدایت می‌شوید!)... اگر انبياء دست گذاشتند و دعوت به معنويت و توحيد کردند، در مقابل آن، درست مي‌شود! اگر انبیا دعوت به تفکر و تعقل و معرفت‌الله کردند، کنار دستگاه آنها دستگاه‌هاي عقلاني پيچيدهٔ بي‌سروسامان درست مي‌شود. انبياء آمدند تا براي مردم يک زندگي‌اي در همين دنيا بسازند، اما مي‌بينيد در مقابلش چه طبقات و دستگاه‌های و مثل و فلسفه‌هاي مادي و دانش‌هاي مادي درست مي‌شود... [این بدل‌سازی کار شیطان است]». استاد_میرباقری
تولد حضرت معصومه(س) مبارک باد یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
⛔️دلیل عدم حمله نظامی آمریکا به ایران 🔸«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در بخشی از کتاب بحث‌برانگیزش به نام «اتفاقی که در آن اتاق افتاد» به افشاگری‌های متعددی از دوران خدمت خود در دولت دونالد ترامپ دست زده و همچنین به پشت پرده مسائل در کاخ سفید نیز می‌پردازد. ✔️مساله بسیار مهم درباره این کتاب این است که کاخ سفید معتقد است که بولتون در این کتاب اطلاعات طبقه بندی و محرمانه امریکا را برملا کرده است. 👈بولتون در بخشی از این کتاب، دلیل حمله نکردن ترامپ به ایران در پاسخ به انهدام پهپاد گلوبال هاوک به دست نیروهای ایرانی را نیز روایت کرده که حاوی نکات بسیار مهمی است: 1️⃣ بولتون در روایت خود از دلیل حمله نکردن آمریکا به ایران به صراحت از ترس مقامات نظامی ارشد آمریکا و افرادی همچون پاتریک شاناهان و ژنرال جوزف در جایگاه هدایت و فرماندهی پنتاگون و ستاد مشترک ارتش آمریکا از جنگ با ایران سخن گفته است. روایت بولتون یکبار دیگر اثبات می‌کند که نظامیان و متولیان امور دفاعی و جنگی در آمریکا بیش از سیاسیون این کشور از مواجه نظامی با ایران هراس دارند. این موضوعی است که در تمام سالهای قبل و دولت‌های گذشته آمریکا نیز تکرار شده و مصادیق آن فراوان است. خلاصه این معادله عجیب این است که در محاسبات کارشناسان نظامی آمریکا رغبتی برای جنگ با ایران دیده نمی‌شود. جالب تر نیز این است که در سالهای اخیر سیاستمدران جنگ طلبی همانند بولتون در آمریکا نیز حتی در دوران ریاست جمهوری فردی مثل ترامپ نیز در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکا نیز خریداری ندارند. یعنی قدرت نظامی ایران آنقدر معتبر شده که علاوه بر نظامیان آمریکا، بخش زیادی از سیاست مدران این کشور را نیز دچار تغییر محاسبه در مواجه با جمهوری اسلامی کرده است. 2️⃣ نظامیان در ایران علاوه بر معتبر سازی روزانه قدرت نظامی کشور، بارها از ترس ارتش آمریکا از مواجه با ایران و عدم تمایل شان برای جنگ سخن گفته‌اند و درست برعکس آنها، برخی سیاسیون اصلاح طلب و اعتدالی در چند سال اخیر در ایران از جنگ مردم را ترسانده‌اند. خیلی ساده می توان نتیجه گیری کرد که اگر همین تعداد از سیاسیون با محاسبات غلط در ایران نیز اگر از دایره قدرت،تصمیم گیری، اعلام مواضع کلان رسمی و آدرس دادن‌های غلط از کشور حذف شوند، روزنه امیدواری برای اثربخش بودن جنگ حتی برای همان اقلیت تندرو سیاسی آمریکا نیز بسیار کمرنگ خواهد شد. 3️⃣ در استراتژی‌های نظامی اعلامی و آشکار رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر به صراحت آمده است که اسرائیل به تنهایی قادر به حمله نظامی به ایران نیست و هر نوع حمله ایران بدون کمک گرفتن از آمریکا برای اسرائیل فاجعه خواهد بود. اما در خاطره منتشر شده بولتون دو نکته بسیار استراتژیک وجود دارد. اول اینکه فردی همانند پوتین که خود یکی از آگاه ترین افراد حداقل دو دهه اخیر به محاسبات نظامی در دنیا است؛ معتقد است که توان و منابع نظامی اسرائیل در حمله یکطرفه به ایران ضعیف است و به تعبیر دیگر اسرائیل در صورت راه انداختن جنگ نظامی با ایران، حتما نتیجه آن جنگ پیروزی این رژیم نخواهد بود. اما خاطره منتشرشده بولتون یک نکته استراتژیک تر را نیز بیان می‌کند، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در بخشی از روایت خود از حمله نکردن ترامپ به ایران در پاسخ به انهدام پهپاد گلوبال هاوک اشاره می کند که مسئول وزارت دفاع آمریکا و ریس ستاد مشترک ارتش آمریکا علاوه بر اینکه دچار ترس شدید از حمله به ایران شده بودند، تلاش می‌کردند که حتی با خرید زمان و اطلاعات غلط ، انگلیس را نیز برای حمله احتمالی با خود همراه و شریک کنند. این موضوع نشان می دهد که مقامات نظامی آمریکا نیز همانند کارشناسان نظامی اسرائیل به یک محاسبه جدی و استراتژیک معتقد هستند و آن اینکه حمله تنهایی به ایران هیچ تضمینی برای گرفتن نتیجه برای آمریکا در پی نخواهد داشت. تعبیر استراتژیک تر آن است که: هیچ کشوری در سطح جهان اینک در خود توان و تمایلی برای درگیری یک طرفه نظامی با ایران را نمی‌بیند. ✍مهدی جهان تیغی
🌄مؤلفه‌های مردم‌سالاری دینی 1- پیوند دین و اخلاق با سیاست 2- احترام به کرامت انسانی و توجه به همه‌ی ساحات وجودی انسان 3- پذیرش ولایت الهی 4- عدالت‌محوری با همیاری مردم 5- قانون‌مداری بر محور شریعت اسلامی 7- آزادی مبتنی بر فضیلت و عدالت 8- خودباروی و خودآگاهی 9- معناگرایی اخلاقی و دینی 10- احترام به رأی، خواست و نظر توده‌های مردم
hafiz111.pdf
2.24M
┈••✾•🌿💠🌺💠🌿•✾••┈┈• نشریه حفیظ شماره ۱۱۱ ┈••✾•🌿💠🌺💠🌿•✾••┈┈• 🌺 @hafiz_8
✅ حرف روز (چهارشنبه 4 تیر) 🔴 ورود انصارالله به معادله موازنه چهارم انصارالله در جدیدترین عملیات خود که «توازن بازدارندگی چهارم» نام‌گذاری شده، ریاض، پایتخت عربستان را مورد هدف قرار داده است. در این عملیات که با استفاده از تعداد قابل‌توجهی موشک بالستیک و یگان پهپادی انجام شد، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، پایگاه هوایی سلمان و تعدادی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران مورد اصابت موشک‌ها و حملات پهپادی انصارالله قرار گرفتند. نکته تحلیلی: عملیات اخیر انصارالله به پایتخت عربستان، مرحله چهارم سلسله عملیات‌هایی است که «توازن بازدارندگی» نام دارد. عملیات انصارالله بعد از به قدرت رسیدن در یمن را می‌توان در سه نوع 1- عملیات تدافعی 2- عملیات تهاجمی و 3- عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، تقسیم‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها در جغرافیای متفاوت صورت می‌گیرد. هدف از عملیات تدافعی تثبیت موقعیت و جلوگیری از هجوم نیروهای ائتلاف است. نبرد حجّه و نبرد صعده جزو این دسته از عملیات‌ها هستند. در مقابل عملیات تدافعی، عملیات تهاجمی قرار دارد که برحسب جغرافیای میدان نبرد و نوع تسلیحات، به سه دسته نبرد جنوب، حملات محدود و ایذایی به پایگاه‌های نظامی ائتلاف داخل خاک عربستان و عملیات ترکیبی (موشکی و پهپادی) تقسیم می‌شود. عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، فاز جدید عملیات انصارالله است که پیام آن فرامنطقه‌ای است. این نوع عملیات که مرحله چهارم آن بامداد دیروز‌(سه‌شنبه) انجام شد، برحسب شدت تخریب، میزان تأثیرگذاری بر منافع کشورهای فرامنطقه‌ای و میزان تغییر موازنه جنگی به چهار نوع بازدارندگی موازنه اول، دوم، سوم و چهارم قابل تقسیم‌بندی هستند. شدت و قدرت تخریب بیشتر، حمله به نقاط حساس، استفاده ترکیبی از موشک و پهپاد، به‌کارگیری اصل غافل‌گیری و پیش‌بینی‌ناپذیری، ناکارآمدسازی سامانه‌های دفاعی عربستان و آمریکا در منطقه و درنهایت تغییر موازنه قوا به نفع انصارالله جزو خصوصیات، نتایج و پیامدهای مشترک عملیات بازدارندگی موازنه‌ای است که در مرحله چهارم این عملیات نیز مؤلفه‌های فوق به‌دقت انجام گرفته است. نکته راهبردی: انصارالله یمن به مرحله‌ای از قدرت و توان راهبردی رسیده است که از طریق تغییر ماهیت و جهت‌گیری استراتژی‌های نظامی و انجام سلسله عملیات‌های راهبردی، آن‌هم در شرایطی که اختلافات سعودی – اماراتی در جنوب یمن موجب تضعیف نیروهای مهاجم شده است، سعودی‌ را در چنان مخمصه شدیدی قرار داده است که یا باید از یمن عقب‌نشینی کند و یا هزینه‌های سنگین حمله به یمن را در عمق حیاتی و امنیت اقتصادی خود پرداخت نماید. عملیات توازن بازدارندگی چهارم که ضربه راهبردی دردناک به سعودی‌هاست، کماکان ادامه خواهد یافت و چه‌بسا ممکن است در آینده مقامات بلندپایه ائتلاف متجاوز سعودی نیز جزو اهداف این سلسله عملیات قرار گیرند.‌ حمید خوش‌آیند
ورود انصارالله به معادله موازنه چهارم انصارالله در جدیدترین عملیات خود که «توازن بازدارندگی چهارم» نام‌گذاری شده، ریاض، پایتخت عربستان را مورد هدف قرار داده است. در این عملیات که با استفاده از تعداد قابل‌توجهی موشک بالستیک و یگان پهپادی انجام شد، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، پایگاه هوایی سلمان و تعدادی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران مورد اصابت موشک‌ها و حملات پهپادی انصارالله قرار گرفتند. نکته تحلیلی: عملیات اخیر انصارالله به پایتخت عربستان، مرحله چهارم سلسله عملیات‌هایی است که «توازن بازدارندگی» نام دارد. عملیات انصارالله بعد از به قدرت رسیدن در یمن را می‌توان در سه نوع 1- عملیات تدافعی 2- عملیات تهاجمی و 3- عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، تقسیم‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها در جغرافیای متفاوت صورت می‌گیرد. هدف از عملیات تدافعی تثبیت موقعیت و جلوگیری از هجوم نیروهای ائتلاف است. نبرد حجّه و نبرد صعده جزو این دسته از عملیات‌ها هستند. در مقابل عملیات تدافعی، عملیات تهاجمی قرار دارد که برحسب جغرافیای میدان نبرد و نوع تسلیحات، به سه دسته نبرد جنوب، حملات محدود و ایذایی به پایگاه‌های نظامی ائتلاف داخل خاک عربستان و عملیات ترکیبی (موشکی و پهپادی) تقسیم می‌شود. عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، فاز جدید عملیات انصارالله است که پیام آن فرامنطقه‌ای است. این نوع عملیات که مرحله چهارم آن بامداد دیروز‌(سه‌شنبه) انجام شد، برحسب شدت تخریب، میزان تأثیرگذاری بر منافع کشورهای فرامنطقه‌ای و میزان تغییر موازنه جنگی به چهار نوع بازدارندگی موازنه اول، دوم، سوم و چهارم قابل تقسیم‌بندی هستند. شدت و قدرت تخریب بیشتر، حمله به نقاط حساس، استفاده ترکیبی از موشک و پهپاد، به‌کارگیری اصل غافل‌گیری و پیش‌بینی‌ناپذیری، ناکارآمدسازی سامانه‌های دفاعی عربستان و آمریکا در منطقه و درنهایت تغییر موازنه قوا به نفع انصارالله جزو خصوصیات، نتایج و پیامدهای مشترک عملیات بازدارندگی موازنه‌ای است که در مرحله چهارم این عملیات نیز مؤلفه‌های فوق به‌دقت انجام گرفته است. نکته راهبردی: انصارالله یمن به مرحله‌ای از قدرت و توان راهبردی رسیده است که از طریق تغییر ماهیت و جهت‌گیری استراتژی‌های نظامی و انجام سلسله عملیات‌های راهبردی، آن‌هم در شرایطی که اختلافات سعودی – اماراتی در جنوب یمن موجب تضعیف نیروهای مهاجم شده است، سعودی‌ را در چنان مخمصه شدیدی قرار داده است که یا باید از یمن عقب‌نشینی کند و یا هزینه‌های سنگین حمله به یمن را در عمق حیاتی و امنیت اقتصادی خود پرداخت نماید. عملیات توازن بازدارندگی چهارم که ضربه راهبردی دردناک به سعودی‌هاست، کماکان ادامه خواهد یافت و چه‌بسا ممکن است در آینده مقامات بلندپایه ائتلاف متجاوز سعودی نیز جزو اهداف این سلسله عملیات قرار گیرند.‌ حمید خوش‌آیند
🔶آزادی برای جریانات سیاسی در نظر 🔹گروههایی که علیه انقلاب اسلامی توطئه و فتنه می‌کنند، باید سرکوب شوند؛ گروههایی که مراقب هویت اسلامی انقلاب نیستند اما فتنه هم نمی‌کنند آزادی محدود داشته باشند و آزادی مطلق برای گروههای اسلامی که به اسلام اصیل پایبند باشند، است.