eitaa logo
«متن و مقالات»
9 دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
2.5هزار ویدیو
376 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته درباره بیانیه کتائب حزب الله عراق 1️⃣ مقاومت اسلامی عراق شامل سپاه بدر، جنبش نجباء ، عصائب اهل حق و ... است و گردان های حزب الله تنها یکی از اضلاع این جبهه به شمار می روند. 2️⃣ فرماندهان کتاب حزب الله اکثرا اهل استان میسان هستند که محمد شیاع السودانی نخست وزیرعراق نیز اهل آنجاست و بی تردید اقداماتی که به دولت وی ضربه بزند ، برخلاف منافع مردم آن منطقه خواهد بود و احتمالا این بیانیه به درخواست رئیس دولت منتشر شده است. 3️⃣ به نظر می رسد مذاکرات پشت پرده ای میان عراق و آمریکا در جریان باشد چون هم واشنگتن ضربه حیثیتی خورده و درصدد جبران است و هم سران بغداد نمیخواهند کشورشان میدان جنگ شود. 🔸️در نتیجه سعی دارند با یک بیانیه سطح منازعه را پایین بیاورند و آمریکا نیز با حملاتی بی اثر اما پر سر و صدا برای مصرف داخلی، عصبانیتش را تخلیه کرده و نزاع را بخواباند. @taghaviniaa
✍ احمد قدیری ⚠️ طرح حمله واکنش آمریکا را به چند دلیل باید قطعی دانست: ۱. اعلام رسمی تلفات ۲. ایجاد بازدارندگی و تغییر محاسبات ۳. گریز از درگیری داخلی در تگزاس ۴. نیاز انتخاباتی بایدن ۵. برنامه اسرائیل در حمله به حزب‌الله و ضرورت ضربه آمریکا به مقاومت ۶. تلاش آمریکا در ایفای نقش شاه اردن علیه سوریه و عراق 🗳 مقدرات ملت برای ایران و برای ثبت در تاریخ: میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۲، رسما و مستقیما دخیل در محاسبات دشمن درخصوص برنامه آشوب و جنگ داخلی و متعاقبا حمله نظامی و مشروعیت‌بخش به آن است. اثر هر یک رأی کمتر را با یک خرابی و خون‌ریزی بیشتر در شهر و محله خود خواهیم دید. اینک ماییم و انتخابات! به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
حمله تنف و چند نکته! ✍صابر_گل_عنبری دولت آمریکا از کشته شدن 3 نظامی خود در حمله پهبادی به منطقه مرزی اردن و سوریه خبر داده است و منابع آمریکایی هم گفته‌اند 30 نفر دیگر زخمی شده‌اند. در حالی که آمریکایی‌ها مکان وقوع حمله را در شمال شرقی اردن در نزدیکی مرز سوریه اعلام کرده‌اند، اما دولت اردن تاکید می‌کند که این حمله علیه پایگاه تنف و در خارج از خاک اردن و داخل سوریه رخ داده است. در عین  اهمیت روشن شدن دقیق مکان حمله به ویژه اگر داخل اردن اتفاق افتاده باشد، اما آنچه فعلا مهم‌تر به نظر می‌رسد، نوع واکنش آمریکا به آن است؛ به ویژه که از زمان شروع جنگ غزه این اولین بار است که دولت آمریکا اعلام می‌کند که تعدادی از نیروهایش در منطقه کشته می‌شوند.  دولت آمریکا کلا نسبت به کشته شدن نیروهای خود حساس است؛ به ویژه اگر این اتفاق در شرایطی رخ دهد که آمریکا مثل دوران حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان در حالت جنگی مستقیم نباشد. بایدن در بیانیه خود آشکارا از ایران نام برده و گفته که این حمله از طرف گروه‌های تحت حمایت  ایران انجام شده و تاکید کرده است که همه طرف‌های مسئول حمله مجازات خواهند شد. در  کنار آن هم برخی سناتورهای آمریکایی خواستار انجام حملاتی علیه تهران شده‌اند. ◼️اما چند نکته:   آنچه مسلم است، این که آمریکا نسبت به این حمله واکنش نشان خواهد داد. 2 ـ احتمالا دولت بایدن تحت فشار جمهوری‌خواهان و این فضای انتخاباتی تلاش کند که واکنشی نشان دهد که حمل بر ضعف و متهم به بی‌عملی در مقابل تهران نشود.  3-  اما دولت آمریکا به دنبال خروج اوضاع منطقه از کنترل و  گسترش جنگ در منطقه نیست و علی رغم تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه در  سه ماه اخیر، ولی به گونه‌ای نیست که منعکس کننده تمایل و یا پیش‌بینی و نگرانی جدی آمریکا نسبت به وقوع جنگی بزرگ در  منطقه در امتداد جنگ غزه باشد.  از این رو، نوع واکنش هم هر چند شاید شدید باشد، اما احتمالا در چارچوب همین سیاست باشد و به نحوی نباشد که اوضاع را از  کنترل خارج کند. بنا به آنچه گفته شد، بعید است که آمریکا در پی رویاروی نظامی مستقیم با ایران باشد و انجام حمله یا حملاتی مشخص به داخل ایران نیز فعلا دور از  ذهن است، از این جهت که ممکن است که به کنش واکنش‌ها و تشدید بحران در منطقه بینجامد که احتمال خروج اوضاع از کنترل و همان رویاروی مستقیم را گریزناپذیر کند؛ مگر این که آمریکا قبل از هر حمله‌ای این اطمینان خاطر را داشته باشد که به واکنش قوی منجر به جنگی از طرف تهران مواجه نخواهد شد. در کل، انجام حمله‌ای مستقیم به ایران در این شرایط چندان محتمل نیست.  5 ـ آنچه بیشتر محتمل است انجام حملاتی هماهنگ و نسبتا شدید علیه نیروهای همسو با ایران در عراق و  سوریه و منطقه و چه بسا حملاتی به مراکز نظامی ایران در سوریه می‌باشد.   در  کنار آن، بعید نیست که آمریکا در چارچوب این تنش فزاینده دست به اقدامات ایذایی غیر مستقیمی در ایران از جمله برخی خرابکاری‌ها در آینده بزند. همچنین احتمالا سختگیری‌ها در  اعمال تحریم‌ها را تشدید و حتی از  دسترسی ایران به منابع آزاد شده خود جلوگیری کند. از این جهت که این مساله و هر نوع تعاملی با تهران در این شرایط تنش، دولت بایدن را در داخل در تنگنا قرار خواهد داد.    بعد از انجام حملاتی هماهنگ و نسبتا شدید در منطقه، بعید نیست که آمریکا برای کنترل وضعیت کنونی و جلوگیری از شکل‌گیری وضعیتی ناخواسته در جهت گسترش جنگ به سمت ایجاد راه حلی برای پایان جنگ غزه حرکت کند و تشدید تقابل غیر مستقیم با تهران را به بعد از آن موکول کند. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
✍سید نیما موسوی حمله گروههای مقاومت عراق به پایگاه "دکل۲۲" و کشته شدن سه نظامی امریکایی خبر بسیار مهمی است. آن هم زمانیکه برای اولین بار پس از ژانویه ۲۰۲۰ دولت عراق مصمم به پایان همکاری با نیروهای امریکایی است و آنچه به نظر میرسد؛ بخشهایی از دولت بایدن هم بسامدی از طرح خروج از سوریه و عراق را ارائه کرده‌اند و بسیاری از محافل مخالفین دولت سوریه نیز خروج قریب الوقوع نیروهای امریکایی از سوریه و عراق را یادآور شده‌اند. حال این حمله دارای دو پیام مهم برای بایدن در سال پایانی ریاست جمهوری است. 1⃣ - بایدن برای پاسخ به حمله فوق سه گزینه دارد. 🔻نخست حمله به اهدافی در خاک ایران؛ 🔻دوم حمله به مقرهای گروههای مقاومت در عراق 🔻سوم حمله به اهداف سپاه قدس در خاک عراق که معتقدم محتمل‌ترین گزینه، گزینه سوم است. در عین حال معتقدم عدم ورود بایدن به چرخه انتقام باعث متهم شدن او به سهل‌انگاری پس از کشته شدن نظامی امریکایی منجر خواهد شد و ورود به چرخه انتقام خطر وارد شدن امریکا به یک جنگ فرسایشی در غرب آسیا را دارد. در واقع هر دو گزینه برای بایدن حاوی ضرر است. آن هم زمانیکه تنازع ناتو با روسیه در شرق اروپا و تشدید بحران تایوان در سال ۲۰۲۴ وجود دارد؛ بوجود آمدن مشغولیت جدید امنیتی در غرب آسیا مطلوب بایدن نیست. 2⃣ - حمله مقاومت عراق به اهدافی داخل خاک اردن از جهت تمایل جبهه مقاومت برای ناامن‌سازی دالان هندوعربی معنا می‌یابد. ناامن کردن اردن کم هزینه‌ترین راه برای ناامن کردن این دالان زمینی است که میتواند هماهنگ با ناامن‌سازی تنگه باب‌المندب بوسیله انصارالله معنا یابد؛ آن‌هم زمانیکه دولت اردن در هفته‌های اخیر مناطقی از جنوب سوریه را بمباران کرده‌است. تلاطم امنیتی در اردن در آینده میتواند به افزایش نزاع اسراییل در کرانه باختری منجر شود‌. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
آتش بس در غزه و فرمان آتش در منطقه! ✍صابر_گل_عنبری دو اتفاق ناهمگون در منطقه در حال وقوع است. از یک طرف، دیپلماسی در جنگ غزه فعال شده و پس از نزدیک به چهار ماه جنگ، طرحی مدون ارائه شده است و از دیگر سو، منطقه در انتظار حملات آمریکا به تلافی حمله متحدان ایران به پایگاه «برج ۲۲» در اردن است. نشست چهارجانبه یکشنبه گذشته در پاریس در مورد جنگ غزه را می‌توان شروع «دیپلماسی جدی» در جنگ غزه برشمرد. تا اینجای کار، شروع این دیپلماسی با طرفیت حماس بیانگر این نکته است که این جنگ بعد از گذشت حدود چهار ماه و کاربست این حجم بی‌سابقه آتش، حملات ویرانگر و تقریبا نابودی نوار غزه، به مهم‌ترین هدف خود یعنی حذف حماس نرسیده و از این رو، قرار گرفتن این تشکیلات به عنوان طرف فلسطینی مذاکرات و این دیپلماسی و توافق احتمالی حداقل بدان معناست که دو طرف آمریکایی و اسرائیلی احتمالا به این جمع بندی رسیده‌اند که دستیابی به هدف پیشگفته دیگر چندان میسر نیست و این رویکرد نیز معطوف به این نگرانی است که در کنار عدم تحقق هدف نخست، رسیدن به هدف دیگر یعنی آزادی گروگان‌ها با ادامه جنگ منتفی شود و در نهایت گروگانی زنده نماند که آزاد شود! واقعیت هم این است که دولت آمریکا قبل از اسرائیل با درک این مساله، دیگر از ماه دوم جنگ در مواضع خود حذف حماس به عنوان هدف جنگ را مطرح نکرد و تداوم جنگ با این شدت و حدت را در سطوح داخلی (انتخابات)، منطقه‌ای و بین‌المللی برای آمریکا هزینه‌بردار و دردسرساز می‌دانست. از این رو، بایدن رفته رفته از ابتدای دسامبر گذشته، بر دولت نتانیاهو فشار آورد که حداقل راهبردی روشنی برای خروج از جنگ را مشخص کند. بنا به منابع آمریکایی و اسرائیلی، دولت بایدن ابتدا تا آخر سال گذشته میلادی به تل آویو مهلت داد و سپس نتانیاهو تا پایان ژانویه از آمریکا زمان خرید. حال هم که ژانویه به پایان رسیده است و جنگ ویرانگر به تحقق دو هدف آزادی زندانیان و حذف حماس منجر نشده، آمریکا جدی‌تر از قبل دیپلماسی را به جریان انداخته است. خروجی نشست پاریس طرحی چند مرحله‌ای است که فعلا جزئیات آن روشن نیست، اما ارائه آن با حضور رئیس موساد به این معناست که اسرائیل دستکم با آن مخالف نیست. اکنون، همه طرف‌ها منتظر موضع حماس هستند و هنیه که فردا عازم مصر است، تاکید کرده که طرح را بر پایه اولویت توقف جنگ و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه بررسی خواهند کرد. واقعیت این است که برای اسرائیل توقف یکباره جنگ و خروج از نوار غزه در ابتدای کار تسلیم در برابر شروط حماس است و همین پذیرش این امر را برای نتانیاهو بسیار دشوار می‌کند؛ اما در آن سو هم حماس با هر طرحی که منجر به تحقق این دو امر نشود، سرسختانه مخالفت می‌کند. از این جهت، احتمالا راه حل میانه و اعلام نشده نشست پاریس، توقف جنگ از طریق آتش بس‌های چند مرحله‌ای و طولانی مدت است. در این خصوص هم اظهارات نخست وزیر قطر قابل تامل است. وی پس از نشست پاریس ضمن تاکید بر پیشرفت در مذاکرات بیان داشت که فرمول مطرح احتمالا در نهایت به توقف جنگ منجر شود. اما درباره آینده نوار غزه پس از جنگ نیز، احتمالا آشتی حماس و فتح و اتحاد سیاسی و اداری دوباره نوار غزه و کرانه باختری به عنوان راهکاری در این باره در دستور کار قرار گیرد. با این حال، هنوز طرح پاریس با چالش‌های متعددی روبرو است و فعلا زود است که از موفقیت آن سخن گفت. تسویه حساب منطقه‌ای به موازات فعال شدن دیپلماسی جدی در جنگ غزه، آمریکا خود را برای حملاتی در واکنش به حمله پهبادی به پایگاه "برج 22" خود در شمال شرقی اردن در مرز سوریه آماده می‌کند. اما احتمالا هدف حملات احتمالی آمریکا فراتر از صرف یک واکنش به حمله به این پایگاه باشد، بلکه بیشتر شبیه یک تسویه حساب با ایران و متحدان آن در منطقه است. در طول چهار ماه گذشته، نیروهای همسو با ایران به موازات جنگ غزه حملات متعددی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام دادند، اما آمریکا واکنش خاصی نشان نمی‌داد و در انتظار رسیدن جنگ غزه به نقطه مشخصی به نوعی دندان رو جگر می‌گذاشت و تحمل می‌کرد. اما حالا که به نظر می‌رسد که جنگ غزه در صورت موفقیت طرح پاریس تقریبا رو به پایان می‌رود، گویا آمریکا تلاش دارد که از یک سو، با انجام یک سری حملات شدید در سطح منطقه، معادله‌ای را که ایران و متحدانش در طول جنگ غزه در حال شکل دادن به آن علیه حضور نظامی آمریکا در منطقه بودند، کان لم یکن و به نوعی تسویه حساب کند و از دیگر سو هم با ایجاد نوعی بازدارندگی در مقابل تداوم حملات متحدان ایران به منافع خود در منطقه پس از جنگ غزه، حضور نظامی خود در منطقه را تثبیت و تقویت کند. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
حرام درباره انتخابات 🔺شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف. وقتی میگوییم تکلیف است، یعنی شرکت در انتخابات «واجب» است و شرکت نکردن «حرام» است. 🔺شرکت در انتخابات، به دلیل آنکه رابطه مستقیم و روشنی با تغییر آینده ما دارد، «واجب» است. ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. منتخبین مردم برای مدتی مثلا چهار سال، ارکان زندگی ما و فرزندانمان را تحت تاثیر قرار میدهند. 🔺عدم شرکت در انتخابات، کمک به کسانی است که میل به حذف حضور مردم در صحنه دارند. دیکتاتورها و دیکتاتورمآبها، با نیامدن مردم دستشان برای حضور و تصمیم گیری در کشور باز میشود، صحنه برای استبداد و دیکتاتوری مهیا میشود. همینطور صحنه برای مخفی کاری و پنهان کاری سوداگران فراهم میشود. فساد هر قدر که هست، بیشتر شود. این یعنی عدم شرکت در انتخابات اعانه و کمک به ظالم های داخلی است و افزایش فساد است و این حرام است. 🔺عدم حضور در انتخابات باعث میشود مستکبرین عالم نقشه شان تکمیل شود. هدف دشمن از مایوس کردن مردم در این سالها، شکستن مهمترین رکن قدرت ایران که مردمند بوده. کمک به اجرای نقشه مستکبرین و ظالمین مصداق روشن اعانه بر ظلم است و حرام است. 🔺عدم شرکت در انتخابات دشمنان و تروریستها را به طمع خواهد انداخت برای افزایش فشار بیشتر به مردم، تحریم بیشتر، ندادن پول مردم، دزدی از جیب ملت ، کشتار و حمله و خرابی و امثال این، چون پیام ضعف داخلی دادن به او، انگیزه اش را بیشتر میکند و این ضرر زدن به مردم و محرومین ایران، حرام است. 🔺ضعف ایران در منطقه، ضعف محور اصلی مقاومت پابرهنگان منطقه است. ایران ضعیف شود اثرش در یمن و حزب الله و مقاومت عراق و سوریه و همه جا خود را نشان میدهد، ضعف این جبهه که امروز مهمترین کمک به مردم غزه و فلسطینند، باعث افزایش کشتار و شکنجه زنان و کودکان غزه و فلسطین خواهد شد. کمک به این ظلم روشن و این جنایتهای آشکار، حرام است. 🔺آنانکه میتوانند کسی را راضی کنند برای رای دادن، و کوتاهی میکنند، حتی اگر آن فرد رایش مخالفشان باشد، اگر کمک نکنند مرتکب حرام شده اند. هم چون امر به معروف و نهی از منکر نکرده اند هم چون اعانه بر همه این ظلمها و دیکتاتوریها و جنایتها نموده اند. 🔺مردم ایران مومنند، اما خیلی ها متوجه نتایج اعمالشان و معنای اقدامشان نیستند، به خیلی امور توجه ندارند، خصوصا در این دورانی که صدا به صدا نمیرسد. تبیین باید کرد و هیچ راه دیگری نیست. 🔺آنانکه نمیدانند و بی تقصیرند در این ندانستن، عقاب نمیشوند. اما اثر عملشان که اعانه بر ظالمین و مفسدین و جنایتکاران و کمک به ظلم به این مردم و مظلومین عالم است، از بین نخواهد رفت. والسلام @ali_mahdiyan
🔰إنما المؤمنون الذين... 🔹بشر اساسا در طول حیات خود به طور فطری به مجموعه‌ای از گزاره‌ها و اصول پایبند است و این پایبندی عموما ناشی از افکار، باورها، تمایلات و عقاید او است. غور در تاریخ زندگی بشر بر این نکته اذعان دارد که هم در میان ادیان الهی من جمله یهود، مسیحیت، اسلام و هم در آئین‌های غیرالهی همچون بودیسم، کنفسیوئیسم و غیره، هر یک به نحوی اصول و ارزش‌هایی را برای پیروان خود به ارمغان آورده و آن‌ها را دعوت بدان می نماید. چنان‌که اعمال و رفتار هر فرد نیز تا حدود زیادی بازگو کننده‌ی تمایلات، گرایش‌ها و باورهای وی است. حتی پیروان و معتقدین به مکتب نیهیلیسم یا پوچ‌انگاری که وجود یک بنیان عینی برای نظام ارزشی بشر را رد می‌کنند، دوراقع این گزاره نیز بازگو کننده‌ی اعتقادات و باورهای آنان است. لذا نمی‌توان فرد یا گروهی را یافت که فاقد گرایش، تمایل و باور معینی باشد. 🔹مجموعه‌ی تمایلات و گرایش‌های دینی در تلقی اسلام، تحت عنوان ایمان بیان می‌شود. امام خامنه‌ای(ره) در بیانات خود پیرامون مقوله‌ی ایمان می‌فرمایند:«مسأله ایمان، این گروش قلبی، وابستگی فکری و اعتقادی و روانی به یک مطلب، به یک شخص به یک قطب و به یک مرکز، که نامش ایمان است. اما مقوله‌ی ایمان تنها به همین تعریف خلاصه نمی‌شود که قلب انسان، این گروش و گرایش و گرویدگی را داشته باشد؛ بلکه آن وقتی ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند. آن وقتی کسی می‌تواند ادعا کند که مومن واقعی است که به لوازم ایمان و تعهدات ایمان پایبند باشد. آن وقتی کسی می‌تواند بگوین من به خدا مومن و معتقدم که زندگی او و متنِ واقعیتِ وجود او، با آن کسی که منکر خداست، تفاوتی داشته باشد.» 🔹اهمیت ایمان در نگاه اسلام آنگاه فهم می‌گردد که بدانیم خدواند در قرآن کریم، قرین به ۷۰ مرتبه با تعابیر و مضامین مختلف به ذکر عبارت شریفه‌ی «الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» می‌پردازند. از فرهنگ قرآنی چنین مستفاد می‌گردد که در قرآن کریم، تقدم ایمان بر عمل صالح مطمح نظر است و شرط پذیرش عمل صالح، داشتن ایمان می‌باشد؛ کمااینکه برای خودِ عمل نیز، خصیصه‌ی صالح بودن را متذکر می‌گردد. مقصود از عمل صالح نیز، انجام آن دسته از تعهدات متناسب با ایمان است. در مقام تمثیل، اگر در عدد ریاضی ‹ ۱۰۰۰۰۰›، هر ‹صفر› را به منزله یک عمل نیک و صالح در نظر بگیریم، زمانی اعمال صالح ما واجد ارزش خواهند بود که حتما ایمان که به مثابه عدد ‹یک› در نظر گرفته شده است، قبل از صفرها قرار گیرد. همان‌گونه که صفرها به تنهایی و بدون عدد یک، به لحاظ کمیت فاقد ارزش هستند، از منظر اسلام و قرآن نیز انجام عمل نیک و صالح بدون داشتن ایمان مورد پذیرش نیست. در اندیشگاه رهبر معظم انقلاب، عمل صالح یعنی تعهد متناسب با ایمان. همچنین ایشان مومن راستین را چنین تعبیر می‌فرمایند: "مومن راستین، آن مومنی است که اگر یک کلمه از حقایق و معارف دینی و الهی در دل اوست، آن یک کلمه را با تدبیر، با دقت نظر، با اندیشیدن، با هر چه نسبت به آن یک کلمه مساعد است، ایمان خود را زیادتر کند و این ایمان را از زایل شدن نجات دهد". 🔹مضاف بر این، ایمان از منظر اسلام و قرآن شرایط و خصیصه‌هایی را دارا است که در جای جای قرآن و به طور متعدد بدان‌ها اشاره گردیده است. نخست آن‌که ایمان مورد نظر قرآن، ایمانی است که همراه با آگاهی،فهم، بصیرت و شعور است و به‌دور از هرگونه تقلید کورکورانه و تعصب جاهلیت است. چه بسا قرآن در آیات مختلف پیروی کورکورانه و از روی تعصبِ اعراب جاهلیت را مذمت می‌نماید. بی‌شک ایمانِ توأم با آگاهی، درک و شعور است که ایمان مستقر را رقم می‌زند و در قلب مومن ریشه می‌دواند و در نهایت در عمل و رفتار او ظهور و بروز می‌نماید. نکته دوم پیرامون ایمانِ مورد نظر قرآن، مقوله‌ی مولد بودن ایمان و تعهداتی است که در پی آن بر هر فرد مومنی موجب می‌گردد، درواقع مقصود تعهدآفرین بودن ایمان است. در منطق قرآنی، مومن حقیقی فردی مکلف، متعهد و عامل به حدود و دستورات الهی است. 🔸نتیجه ایمان با چنین خصیصه‌هایی، مومنی حقیقی است که به موارد ذیل متصف می‌باشد: ۱. با یاد خدا، وجلت قلوبهم در مورد وی رقم می‌خورد؛ ۲. با شنیدن آیات الهی، ایما‌ن وی افزون می‌گردد؛ ۳. همواره بر خدا توکل دارد، هماره جزء اقامه‌کنندگان نماز است؛ ۴. از آن‌چه خدا روزی او می‌کند انفاق می‌کند. مومنینی که واجد چنین خصیصه‌هایی باشند، بی‌شک در نزد پروردگارشان دارای درجاتی هستند و مشمول مغفرت و رزق کریمانه‌ی الهی می‌باشند.(سوره مبارکه انفال آیات ۱ تا ۴) ✍️نگاشت وقایع |زهرا ملکی 🌐لینک: https://eitaa.com/events_mapping https://t.me/events_mapping ✅کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست 🌐 @strategistladies
🔷 ۱۲ بهمن سالروز بازگشت فرزند رسول الله (ص) به ایران گرامی باد. ✍«علی جهانبخش، قاضی دادگستری» ♦️امام کاظم (ع): «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُوا اَلنَّاسَ إِلَی اَلْحَقِّ، یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ اَلْحَدِیدِ، لاَ تُزِلُّهُمُ اَلرِّیَاحُ اَلْعَوَاصِفُ وَ لاَ یَمَلُّونَ مِنَ اَلْحَرَبِ وَ لاَ یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اَللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ اَلْعٰاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ🔸مردی از اهل قم قیام و مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تندبادهای روزگار آنها را به لرزه درنمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می‌کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است.» (علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج ۵۷، ص ۲۱۶) 1⃣. (مردی از قم قیام می کند) آیا امروز همان روزی نبود که آن مرد عملاً با حضور مجدد در خاک ایران قیام کرد؟ آیا قیام او بعد از قیام انبیا و معصومین بزرگترین قیام تاریخ بشر نبود؟ آیا به گواه همه تاریخ‌نویسان و سیاستمداران جهان، هیچ حرکتی مانند قیام ایشان دوقطبی حق و باطل و سیطره آمریکا و غرب را بر جهان دگرگون نمود؟ 2⃣. (مردم را به سوی حق دعوت می کند) آیا آن مرد جز اینکه مردم را به حق دعوت کند کلام دیگری داشت؟ تاریخ واژه ای از او سراغ دارد که مردم را به خود دعوت کرده باشد؟ همان دعوت به حقی را می گویم که نوجوانانی ۱۳ ساله (شهید فهمیده) خود را در راه آن تکه تکه کرد! همان دعوت به حقی را می گویم که پس از گذشت چهل سال از آن، جمجمه جوانان وطن را با سربند «لبیک یا حسین» به آغوش مادران باز می گرداند و چه دعوتی بالاتر از دعوت به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) و چه زیبا گفت شهید آوینی که فرمود: «هرکس می خواهد ما را بشناسد، داستان کربلا را بخواند اگر چه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد.» 3⃣. (پاره های فولاد به دور او جمع می شوند) آیا پاره های فولاد که همان شهیدان مطهری، چمران، همت، متوسلیان، سرباز قاسم سلیمانی، طهرانی مقدم، فخری زاده، عماد مغنیه، ابومهدی، شیخ باقرنمر، سمیر قنطار، شیخ زکزاکی، سید حسن نصرالله و شهدای مدافع حرم جبهه مقاومت، فاطمیون، زینبیون، علویون، حیدریون و همه آزادمردان تاریخ باشند به دور او جمع نشدند؟ همان پاره های آهنی که آن مرد در ابتدای قیامش گفت: «سربازان من در گهواره ها هستند» و امروز گهواره نشینان در سوریه فاتحان نبل و الزهرا شدند و پشت دیوارهای بیت المقدس پای بر زمین می کوبند! 4⃣. (تندباد روزگار آنها را به لرزه در نمی آورد) آیا بزرگترین تندبادهای روزگار یعنی جنگ جهانی (دفاع مقدس)، بزرگترین تحریم های بشری‌ و به گواه خودشان تحریم های فلج کننده، بزرگترین دشمنی‌ها و توطئه های روزانه و لحظه به لحظه توانست آنها را از پای درآورد؟ به یاد دارم از اول قیام او تاکنون، قدرت های جهان هر کدام مدتی را برای از بین رفتن نتیجه قیامش پیش بینی کردند. برخی‌ها گفتند دو ماه، برخی‌ها گفتند دو سال و بعضی گفتند امسال، اما این را می دانم که همه آنها رفتند و امروز قیام و نهضت آن مرد ماندگار است و جمهوری اسلامی کوچک هم به «جبهه مقاومت» بزرگ تبدیل شده است. 5⃣. (از جنگ خسته نمی شوند) آیا سربازان او دیروز در فکه، اروند و طلائیه و امروز در عراق، یمن، فلسطین، سوریه، بحرین، نیجریه، کشمیر هند و اروپا و حتی در فضای مجازی علی رغم همه ناجوانمردی ها و تهدید به حذف اکانت ها و ریپورت شدن ها در اینستاگرام، واتساپ و توییتر از جنگ خسته شدند؟ چه زیبا گفت حاج قاسم که فرمود: «من سال ها در کوه و بیابان به دنبال شهادت بودم» و چه زیباتر گفت یار صدیق او شهید حسین یوسف الهی که فرمود: «من از کسی مزد نمی خواهم و مزد جهاد شهادت است.» 6⃣. (ترس به خود راه نمی دهند) به گمانم خود ترس نیز از سربازان این مرد بترسد! همان ترسی را می گویم که به صرفِ حضور حاج قاسم در اربیل عراق به دل دشمن افتاد تا ظرف ۴۸ ساعت جان ۴ میلیون انسان نجات یابد! یادتان هست که کماندوهای آمریکایی در زمان دستگیری در خلیج فارس از ترس لباس خود را خیس کردند؟ اما من نترسیدن شهید حججی را می گویم که دنیا را شوکه کرد! 7⃣. ( بر خدا توکل می کنند) و جز ما پیروان آن مرد قیام کننده از قم، چه کسی معنای توکل را می فهمد؟ توکلی که برای دشمنان ما توهم است اما برای ما با سجده های شهید عبدالحسین برونسی بر خاک شلمچه و ملاقاتش با حضرت زهرا (ع) تجلی پیدا می کند. همان توکلی که اسلام را از سمیه و عمار و ابوذر، به دست حاج قاسم، سید مرتضی آوینی، نادر طالب زاده و سید علی خامنه ای رساند. همان توکلی که شهید آوینی فرمود: «اگر شیطان بخواهد ما را از ابهامی که چون مهی غلیظ راه فردای ما را در خود پوشانده است بترساند، ما خود را به پناه قرآن می‌سپاریم و می‌گذریم.» 👇 @ravayatefathavini
11.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰با مقاومت مردم غزه و یمن ، برای چندمین بار جدول نیازهای مازلو ابطال شد! 🔹کودکانی که نیازهای فیوزیولوژی شان توسط رژیم کودک کش اسرائیل و مترسک سازمان ملل و کشورهای به ظاهر توسعه یافته غربی و آمریکا ، مورد هدف قرار گرفته و برآورده نمی شود؛ امنیت شان به خطرافتاده ، و به جای عشق ، تنفر نصیبشان می کنند و بی احترامی به این عزیزان را سرلوحه سرکوبی شان قرار داده اند؛لیکن با تمام این ناملایمتی هایی که نصیبشان شده است؛ به خودشکوفایی رسیده اند. 💪و اینچنین مقاوم و استوار ، ایستاده اند . ‼️راستی مادران اینها ،طبق کدام نظریه روانشناسی ، فرزندانشان را اینچنین،با عزت نفس ، رشد داده اند؟ اوف بر سران عرب که بچه ها در فهم و شعور و عقل از اینها پیشی گرفته اند. ⁉️کجایند آنهایی که دین شان انسانیت است. پس چرا در برابر این همه ظلم و جنایت و کودک کشی سکوت کرده‌اند؟ ❇️این کودکان ، مانند نوزادان در گهواره امام خمینی(ره) ، تمدن نوین اسلامی را رقم می زنند. الیس الصبح بقریب... (آیه ۸۱ سوره هود) ✍حمیده شفیعی‌زاده ✅کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست 🌐 @strategistladies
🔰 صادق هم بله 😱 نه 🫢 باور کردنی نیست 🧐 یعنی صادق از منظر اعلیحضرت شاه تروریست بوده و اعتراف کرده 😱 جل الخالق! 🔹 روزنامه اطلاعات ۱۳۵۵ سندی بر اعوجاجات فکری صادق زیباکلام است، حقا که لقب کاذب زیباکلام برازنده ی اوست 😆🤣😤🤧 @Hasanabbasi_students
🔰 بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهران - ۱ 🔹 در مورد تهران، کمتر صحبت شده. درباره‌ی شهرهای مختلف کشور، به مناسبتهای مختلف، بنده یا دیگران صحبت کرده‌ایم؛ درباره‌ی تهران، متأسّفانه کم صحبت شده، در حالی که تهران را باید نماد بسیاری از خصوصیّات ملّت ایران دانست؛ واقعاً این‌جور است. از جمله‌ی خصوصیّاتی که از ملّت ایران در قضایای انقلاب و آنچه مربوط به انقلاب است آشکار شد، شجاعت ملّت ایران، غیرت ملّت ایران، دین‌داری ملّت ایران، استقلال‌طلبی ملّت ایران، دشمن‌ستیزی ملّت ایران و غیر اینها است؛ به نظر من، نماد همه‌ی این خصوصیّات تهران است؛ یعنی اگر بخواهیم این خصوصیّات را در یک جمعی به طور مشخّص و با سند مطالعه کنیم، تهران را باید مطالعه کنیم؛ همه‌ی این خصوصیّات در اینجا جمع است. 🔹 حالا حوادث مربوط به انقلاب یک فصل مُشبعی(۲) است، من هم یک اشاره‌ای عرض خواهم کرد؛ لکن قبل از مسائل انقلاب و پیشامدهای انقلاب، حدّاقل در این ۱۵۰ سال اخیر ــ قبلش هم همین‌جور است، لکن حالا من بیشترْ قضایای همین یک قرن و نیم اخیر را عرض میکنم ــ وقتی مرور میکنیم این قضایا را، برجستگی مردم تهران را بروشنی می‌بینیم. مثلاً فرض بفرمایید قرارداد رویتر که مرحوم حاج ملّا علی کنی تهرانی، جلودار مردم، جلوی این قرارداد خائنانه را گرفتند. یا قضیّه‌ی تنباکو و قرارداد خائنانه‌ی رژی ــ آن هم یک قرارداد خائنانه‌ای بود ــ که در تهران، مرحوم میرزا محمّدحسن آشتیانی، ملّای بزرگ و درجه‌ی یک تهران، به پیروی از میرزای شیرازی و [فتوای] تحریم ایشان، غوغایی راه انداختند؛ کاری کردند که داخل خانواده‌ی شاه، کلفَتها و نوکرها قلیانها را شکستند، تحت تأثیر فتوای [میرزای شیرازی]؛ یعنی حضور مردم تهران پشت سر علما این‌جوری بود. یا بعد از آنها، مسئله‌ی مشروطیّت؛ در قضیّه‌ی مشروطیّت، نقش مردم تهران غالباً گفته نمیشود؛ [تنها] همان قضیّه‌ی پلوی سفارت و مانند اینها گفته میشود، در حالی که اینها مسائل بعدی بود؛ اصل مسئله، مطالبه‌ی عدالتخانه بود که مردم تهران در این مسجدجامع و جاهای دیگر جمع شدند، اجتماعات کردند و دنبال عدالتخانه بودند که زحمت هم کشیدند، مشقّت هم کشیدند، کتک هم خوردند، لکن بعد بالاخره منتهی شد به مسئله‌ی مشروطیّت. بعد هم آنجایی که مشروطیّت داشت دچار انحراف میشد ــ که شد ــ قیام مرحوم شیخ فضل‌الله و مردم و رفتن در [حرم] حضرت عبدالعظیم و تحصّن در آنجا و مانند اینها، همه کار مردم تهران بود. تا قرارداد ننگین وثوق‌الدّوله، تا نهضت ملّی نفت در [سال] ۱۳۳۰ و تا پانزدهم خرداد و بعد از پانزدهم خرداد تا امروز، هر جا شما قضایای مهمّی و مبارزات اساسی‌ای را در تاریخ ایران در این ۱۵۰ سال تا امروز مشاهده میکنید، نمادش مردم تهرانند. یک جاهایی فقط تهران وارد شده است، یک جاهایی دیگران هم وارد شدند، [ولی] تهران پیشرو بوده است، پیشگام بوده است. اینها خیلی مهم است؛ شناسنامه‌ی یک شهر را این‌جوری باید تنظیم کرد؛ کارنامه‌ی یک شهر را این‌جور باید فهمید و دید. 🔹 اغلب این قضایایی که عرض کردیم، مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است. در قضایای انقلاب اسلامی، البتّه شهرهای مختلف نقش‌آفرینی‌های مهمّی کردند ــ مثل قم، مثل تبریز، مثل اصفهان، مثل مشهد ــ لکن اوّلاً در همه‌ی این قضایا تهران جزو پیشگامان بود، بعد هم در آن نقطه‌ی تعیین‌کننده، یعنی سال ۵۷ که نهضت تبدیل شد به انقلاب، اینجا دیگر هرچه بود تهران بود و الهام‌بخش همه‌ی کشور مردم تهران بودند. در سال ۵۷، شما نماز عید [فطر] قیطریه را در نظر بگیرید که با تدبیر مرحوم شهید بهشتی و مانند او، آن نماز عید راه افتاد ــ و شهید مفتّح امام جماعت این نماز بود ــ که انعکاسش در کشور انعکاس عظیمی بود؛ یعنی ما مشهد بودیم، قضایای تهران منعکس میشد و هر قضیّه‌ای که منعکس میشد، یک غوغایی در مناطق گوناگون دیگر به وجود می‌آورد؛ پیشقدمی تهران این‌جوری بود. نماز عید فطر قیطریه، حماسه‌ی هفدهم شهریور در میدان شهدا، راه‌پیمایی تاسوعا، راه‌پیمایی عاشورا؛ این راه‌پیمایی‌ها در جاهای دیگر هم انجام گرفت، امّا این را از تهران هدایت میکردند؛ از تهران با خود ما در مشهد تماس گرفتند و گفتند که تاسوعا راه‌پیمایی است، عاشورا راه‌پیمایی است، آن‌وقت ما آنجا در مشهد آن سازمان‌دهی را ترتیب دادیم؛ [لذا] تهران پیشگام بود. ۱۴۰۲/۱۱/۳ 🌷 @Hasanabbasi_students
🔰 بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهران - ۲ 🔹 نکته‌ی مهم در اینجا این است که این کارها در تهران انجام گرفته، امّا تهران کجا است؟ تهران چیست؟ تهران همان شهری است که بیشترین تلاش برای تغییر هویّت ملّی و اسلامی در آن انجام گرفته. در دوره‌ی پهلوی‌ها ــ البتّه قبل از پهلوی‌ها هم بود که من بعداً اشاره میکنم ــ سعی شد که تهران یک نسخه‌بدلی از شهرهای اروپایی بشود، البتّه منهای پیشرفتها؛ از لحاظ رهاشدگی و لااُبالیگری جنسی بگیرید، تا افزایش روزبه‌روز فروشگاه‌های مشروبات الکلی، تا وضع پوشش و آرایش زن و مرد، تا کاباره‌ها و کافه‌های آن‌چنانی، تا مراکز جمعیّتی فاسد و مفسدی مثل کاخ جوانان آن روز؛ اصلاً تهران مرکز یک چنین فعّالیّتهایی از سوی دستگاه‌ها بود. دستگاه‌ها این کار را با جدّیّت هدایت میکردند و دنبال میکردند که این کار انجام بگیرد و تهران را با این چیزها متمایز کنند؛ این تلاشی بود که در تهران انجام میگرفت و در هیچ شهر دیگری انجام نمیگرفت. حالا مثلاً در جشن هنر شیراز، یک کارهایی انجام گرفت، امّا یک مقطعی بود؛ در تهران، مستمرّاً این کارها انجام میگرفت، امّا آنچه آنها میخواستند نشد. آنها میخواستند هویّت دینی را، هویّت اسلامی را، هویّت مذهبی را، هویّت ملّی را از تهران بگیرند و [آن را] تبدیل کنند به یک‌ چنین نسخه‌ی معیوب یا رونوشت غلطی از شهرهای اروپایی، امّا آنچه آنها میخواستند نشد. 🔹 چطور نشد؟ بله، مظاهر غلط غربی در یک جاهایی در تهران رواج پیدا کرد ــ ما از نزدیک دیده بودیم، وضع تهران را میدانستیم ــ امّا متقابلاً کارهایی که در جهت فکر اسلامی و معنوی و مذهبی در تهران انجام گرفت، در هیچ شهری از شهرهای کشور انجام نگرفت؛ جریانِ فعّالِ مذهبیِ روشن‌بین و روشنفکر و دارای حرف نو، در تهران بیش از همه‌جای کشور رواج پیدا کرد و پیشرفت پیدا کرد: مساجدِ آباد، روحانیّتِ مبارز و روشنفکر، مجالس دینیِ پُرجمعیّت ــ البتّه «پُرجمعیّت» نسبت به آن روزها، نه نسبت به امروز که جمعیّت ده‌ها برابر بیشتر از آن وقتها در مجالس اجتماع میکنند؛ امّا نسبت به آن روزها، مجالس تهران جزو پُرجمعیّت‌ترین مجالس بود؛ هم مجالس عزاداری‌اش، هم مجالس گوناگون مذهبی‌اش ــ گفتارهای مذهبیِ تحوّل‌آفرین در بخشهای مختلف تهران؛ اسلام سیاسی‌ای که در سخنرانی‌ها و در منابر گوناگون در تهران، در مساجد مختلف یا در هیئتهای مذهبی مختلف ترویج میشد؛ نمودارهای مذهبی‌ای که برای جوانها جذّاب بود؛ در هیئتهایی که در خانه‌ها تشکیل میشد ــ این [مطلبی] که عرض میکنم، اطّلاعات نزدیک من است که به چشم خودم دیدم ــ در هیئتهای مذهبیِ خانه‌به‌خانه، جوان دانشگاهی شرکت میکرد؛ از کلاسش میزد برای اینکه بتواند در این هیئت شرکت بکند. یک چنین وضعیّتی در تهران وجود داشت که این، درست نقطه‌ی مقابل آن وضعیّتی بود که دستگاه منحرف پهلوی‌ها میخواستند در ایران و بخصوص در تهران که پایتخت بود، به وجود بیاورند. 🔹 لذا سال ۵۷، تهران الهام‌بخشِ دیگرِ شهرها شد؛ هم در راه‌پیمایی‌ها، هم در تولید شعارها. این شعارهای هماهنگی که میدیدید در همه‌جای کشور پخش میشود، از تهران الهام داده میشد. این تکبیر روی پشت بام را تهرانی‌ها ابتکار کردند و به جاهای دیگر خبر دادند. بنده خودم در مشهد نشسته بودم، شب یکی از دوستان تهرانی که جزو مبارزین بود ــ خدا رحمتش کند ــ تلفن کرد گفت «بشنو»؛ تلفن را گرفت به سمت صدا، من دیدم صدای «الله اکبر» می‌آید؛ گفت [شما هم] «الله اکبر» بگویید، بنده هم با بچّه‌هایمان ــ کوچک بودند ــ رفتیم بالای پشت بام و شروع کردیم «الله اکبر» گفتن. این چیزها از تهران منتشر میشد در همه‌ی اطراف کشور. بعد از شروع نهضت هم تا پیروزی انقلاب همین‌جور بود؛ از مسائل پانزدهم خرداد، هفدهم شهریور، فتنه‌ی منافقین در سی‌ام خرداد سال ۶۰، نمازجمعه‌های تکان‌دهنده‌ی تهران، تا حرکتهای بسیجی، آن جمعیّت صدهزار‌نفری ورزشگاه آزادی در سال ۶۵ و اجتماعات گوناگون تا امروز، مردم تهران انصافاً سنگ تمام گذاشته‌اند. 🔹 بنابراین، یادبود شهدای تهران باید همراه باشد با تدوین شناسنامه‌ی انقلابی تهران، مثل دیگر شهرها؛ یعنی این شناسنامه‌ی انقلابی تهران باید برای جوانها روشن بشود. اغلب شماها که اینجا هستید این حوادث را ندیده‌اید، ماها هم در تدوین این حوادث کم‌کاری داشتیم، خیلی‌ها از آنچه اتّفاق افتاده خبر هم ندارند. اینها بایستی تبیین بشود. در کنار یادبود بلندقامتان شهید ــ که چهره‌های اینها مثل نور میدرخشد و روشن میکند زندگی را و دلها را ــ باید یاد تلاشها و فعّالیّتهای عموم مردم هم تبیین بشود و بیان بشود. ۱۴۰۲/۱۱/۳ 🌷 @Hasanabbasi_students