💠 پاسخ تند امام رضا (ع) به پیشنهاد اباصلت!
▪️ رنگ پوست و نژاد و ملیت، کرامت نمیآورد
✍ استاد محمد حکیمی¹
🔸 در سراسر زندگی پیامبر(ص) و امامان(ع) ارزش و کرامت انسانی مورد توجه است و بدون کمترین امتیازی برای طبقات و افراد، جایگاه و منزلت انسانها دیده میشود، بدون بها دادن به تمایزهای معمول، چون رنگ یا نژاد یا جایگاه اجتماعی و بهویژه کمترین نگاهی به موقعیت اقتصادی و ثروت افراد نشده است و همه در جایگاهی همسان با دیگران قرار میگیرند.
🔹 این موضوع در زندگی امام رضا(ع) بسیار درخشیده است و با جایگاه ظاهری که امام(ع) داشت و نفر پس از خلیفه به شمار میآمد، لیکن کمترین تفاوتی در برخوردهای انسانی ایشان وجود نداشت و همهٔ طبقات و بهویژه افراد بهظاهر پایین نزد آن امام(ع)، منزلتی همسان با دیگران داشتند و از کرامتی همانند با دیگران برخوردار میشدند.
🔸 امام(ع) در درون خانه و به هنگام ناهار یا شام با همهٔ خدمتکاران مینشست و با آنان روابطی بسیار انسانی و همسان داشت و کسی را بر کسی -در هر جایگاه و موقعیتی- برتری نمیبخشید.
🔹 به روایت خدمتگزار امام(ع)، عبداللهبنصلت (هروی) که گفت: در مسافرت امام رضا(ع) به خراسان همراه او بودم. روزی همگان را بر سر سفره فراخواند و غلامان او از سیاه و دیگران آمدند و دور سفره نشستند.
به او گفتم فدایت شوم، آیا بهتر نیست که برای اینان سفرهای جداگانه گسترده شود؟
امام(ع) گفت: «خاموش! خدای همه یکی است و مادر و پدر یکی (پس تفاوت و تبعیضی نیست) و پاداش هرکس به کردار اوست.»
¹ امام رضا (ع) و کرامت انسانی، ص۱۹-۲۰
#مجمع_اسلامی_حبلالله
🆔 @Hablollahir
📌 «ملیگرایی روششناختی» اصلیترین معظله جامعه شناسی در ایران
✍🏻 میثم مهدیار
🔸از والرشتاین بزرگ که اوایل دهه نود به ایران دعوت شد به عنوان «نظریه پرداز نظامهای جهانی» یاد میشود. لبِّ نظریه والرشتاین این بود که تبیین تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشورها صرفا منوط به متغییرهای درونی و ملیشان نیست بلکه بسیاری از این تحولات تحت تاثیر موقعیتشان در تقسیمکار نابرابر در نظام جهانی رخ میدهد.
🔹در واقع این گزاره که تحولات در سطح کشورها را نمیتوان صرفا با متغییرهای داخلیشان تبیین کرد بلکه نقش مولفهها و بردارهای «فراملی» را نیز باید به صورت جدی در تبیینها لحاظ کرد مهمترین ارزش افزوده والرشتاین برای جامعهشناسی معاصر بخصوص کشورهای فرودست بوده است.
در این چارچوب نظری وضعیت کشوری مانند ایران که در پیش از انقلاب در تقسیم کار جهانی در عداد کشورهای جنوب نگه داشته شده بود و فراتر از آن در چهاردهه پس از انقلاب کانون پیکانهای تهاجمی جنگ و تحریم و فشار بوده است بغرنجتر خواهدبود.
🔸با این اوصاف اگرچه والرشتاین آمد و رفت و برای او مجالس تشویق و تمجید هم برگزار شد اما گویا بصیرتهای او هیچگاه در گفتمان غالب جامعهشناسی ایران جذب نشد و معظله «ملی گرایی روش شناختی» هنوز چالش اصلی گفتمان جامعهشناسی متعارف در ایران امروز است.
🔹«ملی گرایی روش شناختی» یعنی نادیده گرفتن بردارهای بیرونی که از خارج از مرزهای ملی و خارج از اراده دولت مستقر برای ایجاد تغییرات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در ایران اعمال میشود؛ یعنی نادیده گرفتن نقش چهاردهه تحریم اقتصادی و فشار سیاسی و امنیتی و جنگ خانمانسوز و نیز هزینههای میلیارد دلاری فرهنگی و رسانهای سالانه در جهت ایجاد «تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران» و صرفا تاکید بر مولفههای فروملی.
🔸در میان غیر ایرانیها کسی چون «جان فوران» در «مقاومتهای شکننده» تلاش کرده هر دو متغییرهای فراملی و فروملی را همزمان در یک مدل منطقی تاریخی برای تبیین چرایی انقلاب اسلامی مدنظر قرار دهد و از این جهت الگوی بدیعی پدید آورده. اما حتی چنین الگویی هم در کاربست متغییرهای فراملی برای تبیین شرایط فرهنگی و اجتماعی پساانقلابی توسط جامعهشناسان ایرانی موثر نیفتاده و هنوز نه اثر مکتوب در خوری از این جهت تولید شده و نه حتی در گفتارهای روزمره جامعهشناسان بروز یافته.
💢در واقع دعوت از والرشتاین و عکس گرفتن با او نشان میدهد که موضوع، حداقل، بیگانگی جامعه شناسان ایرانی با نظرگاه والرشتاین نبوده و نیست و احتمالا باید دلالتهای غیرنظری درکار باشد.
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
حمله سراسری ارتش اسراییل به کرانه باختری در سه روز اخیر، واکنش نتانیاهو به شکست مذاکرات قاهره است. مذاکراتی که با وساطت بایدن انجام شد. بایدن از این مذاکرات قصد ریلکسسازی خاورمیانه پس از ترور هنیه و همینطور ایجاد یک آتشبس موقت و لو تا انتخابات امریکاست.
این حمله نشان داد که نتانیاهو بر دو اصل مذاکراتی خود یعنی تثبیت حضور در دو محور نتصاریم و فیلادلفیا مُصرّ است و حاضر به کوتاه آمدن در مذاکرات نیست. از سوی دیگر نتانیاهو با حمله به کرانه باختری در حال ارسال این پیام به بایدن است که وی حتی توان چالش کشیدن حاکمیت محمودعباس بر کرانه باختری را دارد؛ چه اینکه حتی وی حاکمیت عباس بر غزه را نیز به طریق اولی نخواهد پذیرفت. از همین رو برخی کشورهای اروپایی و "بورل" مسئول سیاستخارجی اتحادیهاروپا، حمله به کرانه باختری را محکوم کردند.
وجه دیگر حمله نتانیاهو به کرانه باختری این است که اسراییل در هفته گذشته اقدام به ترور چند تن از فرماندهان جهاد اسلامی در سوریه کرد که به نظر میرسد این حمله نسبت مستقیمی با تجهیز کتائب نوظهور در سه سال اخیر در طولکرم، جنین و نابلس دارد. تغذیهای که عموما از طریق جنوب سوریه و خاک اردن انجام میشود و فرماندهی آن از طریق نمایندگی حماس و جهاد از لبنان و در پیوند با حزبالله شکل میگیرد. پیش از اسامه حمدان، صالح العاروری از لبنان فرماندهی پروژه تجهیز کرانه باختری از طریق جنوب سوریه را برعهده داشت. حمله اخیر به کرانه باختری برای سرکوب بقایای شعبات گروههای مقاومت در کرانه باختری است.
✅@Seidnima70
سقوط دولت "شیخ حسینه" در بنگلادش در هفتههای گذشته عرصهای از نزاع ابرقدرتهای منطقهای در یک سرزمین راهبردی در خلیج بنگال است. شیخ حسینه رهبر عوامیلیگ و دختر مجیبالرحمان رهبر استقلال بنگلادش چند هفته پیش بر اثر اعتصابات در بنگلادش در آستانه خروج از کشور، از نخستوزیری بنگلادش اعلام استعفا کرد. استعفا و فرار وی به هند دومینوی مهمی در آسیای شرقی در طول نزاعهای جغراسیاسی بین هند و چین میباشد. از ۱۹۷۱ و استقلال بنگلادش از پاکستان، عوامیلیگ مهمترین حزب بنگلادش بودهاست. فلسفه این استقلال نزدیکی به هند بعنوان مهمترین همسای این کشور و تعارض با پاکستان میباشد ولی آنچه در سالهای اخیر رخ داده بدین منوال است که بنگلادش همواره سعی کرده تا بین هند و چین بعنوان دو قدرت پیرامونی خود توازن برقرار کند.
هند بدنبال متشکلسازی جغرافیای اقتصادی خود با اجاره و توسعه بنادر از بندر مونگلا در بنگلادش تا بندر سیتوه میانمار، بندر چابهار ایران، بندر جبلعلی دوبی و بندر حیفا در اسراییل میباشد. چین نیز ذیل دکترین "رشتههای مروارید" بدنبال توسعه زیرساختهای خود در اقیانوس هند است. توسعه بندر مومباسا در کنیا، بندر الدقم در عمان، بندر باگامویوی تانزانیا، بندر جیبوتی، بندر چیتاکونگ بنگلادش، بندر کیاکفیوی میانمار، بندر گوادر پاکستان، بندر مارائوی مالدیو، بندر جاسک ایران، بندر مبارک کویت و بندر هامبانتوتای سریلانکا از جمله بنادری است که همچون رشتههای مروارید، منافع چین در اقیانوس هند را تامین میکند.
(ادامه در پست بعدی👇👇)
✅@Seidnima70
(ادامه از بالا 👆👆👆)
علاوه بر این چین با تاسیس جزایر مصنوعی زنجیرهای تحت نام راهبرد "دیوار بزرگ شنی" در دریای چین بدنبال ارتقای جغرافیای نظامی خود در برابر پیمانهای امنیتی آئوکاس و کواد است. مجموعه جزایر مصنوعی ساخته شده در چین جنوبی از پایگاه زیردریایی در بندر هاینان تا پایگاه نظامی در شهر سانشا در جزیره وودی و نیز جزایری چون هوانگیان، یونگشو، هائویانگ و ... از مصادیق راهبرد دیوارشنی است.
در مورد سقوط دولت حسینه در بنگلادش رقابتهای مابین چین و هند حائز اهمیت است. آنچه در تبلیغات دولت حسینه وجود داشت بصورت علنی برجستهسازی نقش ISI پاکستان در این فرآیند بود تا جاییکه فرزند شیخحسینه از نقش پاکستان سخن گفت و حتی در تبلیغات دولت مستعفی، معترضین بعنوان "رضاکار" نامیده میشدند. در این میان به نظر میرسد که نقش نفوذ چین و پاکستان در سقوط دولت حسینه بسیار حائز اهمیت باشد. جاییکه حسینه ناتوان از پیگیری سیاست موازنه مثبت بین چین و هند بود. یکی از این موارد، کسب حق عملیات در بندر مونگلای بنگلادش بوسیله هند و در عوض ممانعت حسینه از قرارداد توسعه بندر شونادیا بوسیله چین بود. البته حسینه در مصاحبهای امریکا را به نقشآفرینی در سقوط دولت وی بدلیل امتناع از اجازه تاسیس پایگاه امریکا در جزیره نارگیل (سنتمارتین) متهم کرد؛ ادعایی که بدلیل واقعیتهای جغراسیاسی منطقه و حتی تکذیب فرزند حسینه بعید بنظر میرسد.
✅@Seidnima70
چند جمله از فرمایشات پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله
1⃣ یا علی! از سه خصلت بسیار زشت تو را نهی می کنم: حسادت، زیاده خواهی و دروغگویی
یَا عَلِیُّ أَنْهَاكَ عَنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ عِظَامٍ الْحَسَدِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكَذِبِ
2⃣ بدترین انسان کسی است که مردم از ترس اینکه شرش به آنها نرسد به او احترام می گذارند.
شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ شَرِّهِ
3⃣ تا از دستت نرفته غنیمت شمار:
جوانی را قبل از پیری، سلامتی را قبل از بیماری، بی نیازی را قبل از نیازمندی، فراغت را قبل از مشغولیت، زندگی را قبل از مرگ.
اغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغُلِكَ وَ حَیَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ.
4⃣ ویژگی های منافق سه چیز است، هر چند نماز بخواند و روزه بگیرد و گمان کند مسلمان است:
خیانت در امانت، دروغگویی، خلف وعده.
ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِیهِ كَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّی وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ مَنْ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ وَ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ
5⃣ وقتی یک نفر می میرد مردم می گویند چه گذاشته است؟ ملائکه می گویند چه آورده است؟
إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ قَالَ النَّاسُ مَا خَلَّفَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟
6⃣ هیچ خیری در سخن بدون عمل نیست.
لَا خَیْرَ فِی قَوْلٍ إِلَّا مَعَ الْفِعْلِ
7⃣ هیچ تنهایی وحشتناک تر از خودپسندی نیست.
لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ
8⃣ بالاترین کرامت اخلاقی سه چیز است:
با کسی که با تو قطع ارتباط کرده است ارتباط برقرار کنی.
به کسی که تو را محروم کرده عطا کنی.
از کسی که به تو ظلم کرده بگذری.
ثَلَاثٌ مِنْ مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطِی مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ.
9⃣ هیچ عبادتی به اندازه فکر کردن نیست.
لَا عِبَادَةَ مِثْلُ التَّفَكُّرِ.
🔟 شرور ترین انسان این ویژگیها را دارد:
سخن چینی، ایجاد دشمنی میان دوستان...
أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشِرَارِكُمْ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الْأَحِبَّةِ...
📚 بحارالانوار جلد ۷۴
✍ وحید نجفیان نجف آبادی
به کانال تفسیر المیزان بپیوندید
👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/almizan_m
@donyayetahlil
قیام «رئیسعلی دلواری» فراتر از شو.ر.ش محلی
یک پژوهشگر تاریخ معتقد است، قیام «رئیسعلی دلواری» که بخشی از مبارزههای گسترده مردمی در جنوب ایران مقابل اشغالگری بریتانیا و پلیس جنوب در زمان جن.گ جهانی اول محسوب میشود، حاصل برآیند ائتلاف و همکاری نیروهای متنوع اجتماعی است که در به نتیجه رساندن آن دخیل و نقشآفرین بودند.
(برای دیدن ادامه ی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید)👇
https://donyayetahlil.com/archive/52759
🗂منبع: ایرنا
مسائل_ایران
#رئیسعلی_دلواری
#شورش_محلی
#استعمار
#دنیای_تحلیل
به کانال دنیای تحلیل بپیوندید👇
@donyayetahlil
امام رضا علیهالسلام فرمود: «در شهر خراسان بقعهای است که در آینده محل رفت و آمد فرشتگان شود، پیوسته گروهی از آسمان فرود میآیند و گروهی بالا میروند تا در صور دمیده شود (تا قیامت).
از آنحضرت (علیهالسلام) در مورد نام آن بقعه پرسیدند؟ امام (علیهالسلام) فرمود: زمین طوس است که به خدا قسم باغی از باغهای بهشت است. هر کسی آنرا زیارت کند، مانند کسی است که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را زیارت کرده است و برای او ثواب هزار حج مبرور و هزار عمره مقبول مینویسند و من و پدران من تا روز قیامت شفیع او هستیم».
سالروز شهادت امام رئووف علی بن موسیالرضا علیه السلام را تسلیت میگوییم.
@ssweekly
🔴 حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به حیفا
🔻مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که بامداد امروز با چند فروند پهپاد، بندر حیفا در فلسطین اشغالی را مورد هدف قرار داده است.
🔻 مقاومت اسلامی عراق در اطلاعیه خود گفت که این حمله را در پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه زنان و کودکان و سالمندان غزه انجام داده است و به حملات خود علیه مواضع دشمن اشغالگر ادامه خواهد داد.
#نابودی_اسرائیل #عبری
@AkhbareSarzamin
گونهشناسی مردم کوفه در زمان امام حسن(علیهالسلام ) و تطبیق آنها بر جامعه ما
🔺 مردم کوفه عبارت بودند از:
1⃣ #امویان: که بهعنوان ستون پنجم و نفوذی دستگاه معاویه در کوفه عمل میکردند و از سران اینها میتوان عمربنسعد و عَمروبنحُریث را نام برد.
2⃣ #خوارج: کسانی که فقط به درگیری با سپاه شام میاندیشیدند؛ البته نه از نگاه و رویکرد امام حسن(علیهالسلام )؛ بلکه براساس مبانی خود در تکفیر اهل شام. اینها خود را از امام حسن(علیهالسلام ) هم اتقلابیتر میدانستند و شمربنذیالجوشن و شَبَثبنرِبعی از سران این گروه بودند. اینها برای حضرت هزینه درست میکردند و شاید بتوان گفت که نقش این گروه در تحمیل صلح بر امام حسن(علیهالسلام ) زیاد بود. عجب اینکه آنها در ادامه کار به سمت معاویه چرخیدند!
3⃣ #شکاکها: کسانی که فریب خوارج را خورده بودند؛ اما هنوز در سلک آنها درنیامده بودند. اگرچه که مخالفتی از اینها سرنمیزد، اما قابل اعتماد نیز نبودند.
4⃣ #الحمراء: که حدود بیستهزار جنگجوی تازهمسلمان و غیرعرب بودند و بهدلیل ناآشنایی با معارف حقیقی اسلام، بهراحتی در اختیار مجموعهها و افراد قرار میگرفتند. مثلا در ماجرای مربوط به امام حسن(علیهالسلام ) و قضیه عاشورا بهنفع امویان حرکت کردند.
5⃣ #شیعیان: مردمانی بابصیرت که پابهرکاب حضرت، آماده جنگ و مبارزه بودند.
🔺حال نوبت آن است که از تاریخ درس بگیریم: اگر معاویه را نماد «دشمن خارجی» بگیریم، شاید بتوان راهبردها و راهکارهای او را بر حرکات دشمنان مختلف نظام اسلامی تطبیق کرد. برخی را از عاقبت تقابل با خود میترساند و برخی دیگر را با تطمیع و تهدید از میدان بهدر میکند. نیروهای داخل جامعه هم شامل همان تقسیمبندی بالا هستند: «نفوذیها» که دل در گرو دشمن دارند و پازل دشمن در داخل کشور را تکمیل میکنند. خوارج که همان انقلابینماها هستند و با اعمال غلط خود هزینهسازی برای انقلاب میکنند. شکاکها که در فضای اجتماعیِ غبارآلود و کمکاری نیروهای انقلاب، ممکن است تحتتأثیر حرکات انقلابینماها یا نفوذیها قرار بگیرند. الحمراء را شاید بتوان بر افرادی تطبیق کرد که هم شور و هیجان و قدرتعمل دارند و هم فهمشان از مبانی انقلاب و اسلام، بهاندازه کافی نیست و به همین دلیل باید به آنان آگاهی و بصیرت لازم را داد؛ وگرنه خدایناکرده ممکن است فریب بخورند. و نهایتا انقلابیون مؤمن، که به آرمان انقلاب وفادارند و با فهم درست از تحولات داخلی و بینالمللی، همواره پای کار انقلاب مانده و با همه سختیها و مشقتها، کار انقلاب را پیش بردهاند.
🔺 تاریخ نیز چیزی جز برآیند این نیروها بر هم نیست. پس هرگاه مؤمنان انقلابی که متناظر بر شیعیان مخلص دوران امام مجتبی(علیهالسلام ) هستند، به وظایف خود عمل کنند و با شکست توطئه نفوذیهای دشمن و انقلابینماها، سایر طیفهای جامعه را هدایت درست کنند، قاعدتا میتوان آینده جامعه را آیندهای مطلوب و تضمینشده دانست؛ آنچنانکه در دوران انقلاب اسلامی، این اتفاق رخ داده است.
🔗هفتهنامه خط حزبالله
@mersad598