.
.
تعدادی از نامه های فروغ به برادرش:
۱. چرا میخواهی بیایی و میان یک عده احمق شهرت پیدا کنی؟
(سهشنبه ۲۳ مهر) فری جان عزیزم خبرت را مرتب در روزنامهها میخوانم، معلوم میشود کارت خیلی بالا گرفته. احمق نباش و فکر مشاغل و غیره را از سرت بیرون کن. تو نمیدانی، نمیدانی، نمیدانی و باز هم نمیدانی...
مگر من اینجا چه شدهام که تو میخواهی بشوی؟ دو سال است به آلمانی شعر میگویی و برای خودت آدم شدهای، من ده سال است که شعر میگویم و هنوز وقتی احتیاج به ۵۰ تومان دارم باید سر خودم را بگیرم و از بدبختی گریه کنم. وقتی میخواهم یک کتاب چاپ کنم ناشرها به زور دست توی جیبشان میکنند و هزار تومان حقالتالیف میدهند و آن کتاب را هم با هزار غر و لند چاپ میکنند، و تازه وقتی کتابت چاپ شد با تیراژ حداکثر ۲ هزار سالها توی ویترین مغازهها میماند تا ۵۰ جلدش به فروش برود و بعد چهار تا آدم احمق بیسواد بیشعور توی چهار تا مجله مبتذل که سر تا پایش صحبت از لنگ و پاچه و خورشت قورمهسبزی و جنایتهای مخوف است برمیدارند و به عنوان انتقاد هنری! تو را مسخره میکنند. همین. تو این چیزها را نمیدانی. تو به زبان آلمانی شعر میگویی، تو در محیط روشنفکر و پیشرفتهای داری زندگی میکنی، کار میکنی و موفق هم هستی دیگر چرا میخواهی بیایی و میان یک عده احمق شهرت پیدا کنی؟ این برای تو چه ارزشی دارد
۲. الان وسط زمستان است و من هنوز بخاری ندارم
(۳۰ دی ۱۳۳۸) الان وسط زمستان است و من هنوز بخاری ندارم. پول هم ندارم با وجود این همیشه به تو فکر میکنم. اگر داشته باشم از تو دریغ نمیکنم... عروسی بچه بازی نیست و زیبایی مراسم و اسم عروسی نباید آدم را فریب دهد. وقتی دختری میآید و شریک زندگی آدم میشود از آدم توقع دارد که قدرت حمایت و اداره کردن او را داشته باشد. تو هر وقت در خودت این قدرت را داشتی عروسی کن.
۳. در شرایط مالی بدی زندگی میکنم
(بدون تاریخ) فری عزیزم امیدوارم که حالت خوب باشد. خواهش میکنم از من نرنج که برایت چند هفته نامه ندادم، به خدا آنقدر کارم زیاد است که فرصت غذا خوردن ندارم. دلم برایت خیلی تنگ شده و چقدر دلم میخواهد زودتر درست تمام شود و بیایی...
امروز برایت ۲۰۰ مارک فرستادم. اگر بیشتر نمیفرستم برای این است که خودم در شرایط مالی بدی زندگی میکنم. اغلب وسط هر ماه بدون پول میمانم و کسی را ندارم که به من کمک کند. با وجود این اگر بیشتر هم بخواهی برایت میفرستم. مهم این است که تو درس بخوانی و بتوانی بهتر زندگی کنی.
تمامی نامه های فروغ را برای درک آن دوره بخوانید
https://eitaa.com/Politicalhistory
23.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #گزارش_خبری | دو قرن خصومت
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «ما یاد رئیسعلی دلواری را از این جهت گرامی میداریم که این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید... یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسیها ایستادگی کرد. البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همهی ملت ایران در مقابل قدرتهای متجاوز ایستادهاند.» ۱۳۷۰/۱۰/۱۳
🔺 بخش درس و عبرت رسانه KHAMENEI.IR در گزارش خبری «دو قرن خصومت»، نگاهی به توطئههای استعماری انگلیس علیه ملت ایران و ایستادگی و مقاومت رئیسعلی دلواری در برابر تهاجم انگلیسها به خاک کشورمان داشته است.
🌍 @jahad_org
36.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶امام خمینی ره مردی از اهل قم که قیام میکند!
❌روایتی عجیب از حضرت موسی بن جعفر در مورد فرزندشان سید روح الله الموسوی الخمینی...
🌍 @jahad_org
📜برگی از داستان #استعمار
قسمت چهل و هفتم: برادران سیاه
در سالهایی که سفیدپوستها، سـرخ پوستها را از سرزمینهایشان میراندند، سیاه پوستها هم با کشتی از آفریقا به آمریکا منتقل میشدند تا در مزارع پنبه و نیشکر بردگی کنند.
بردههایی که از ظلم سفیدها به تنگ میآمدند، گاه فرار میکردند و به قبیلههای سرخ پوست پناهنده میشدند.
یکی از قبیلههایی کهاین بردهها را پناه میداد قبیلهای در جنوب آمریکا به نام «سمینول» بود.
سیاهان در دهکدههای سرخ پوستان سمینول به آرامش میرسیدند، با دختران سرخ پوست ازدواج میکردند و فرزندانشان را به صورت انسانهایی آزاد بزرگ میکردند.
سرزمین سمینولها در چشم دولت آمریکا زمینی بسیار حاصلخیز بود که میتوانست به کشتزارهای عظیم پنبه تبدیل شود؛ اما حضور سرخ پوستها دراین منطقه که روزگارشان را با شکار میگذراندند و به مزارع کوچک ذرت بسنده میکردند، مانع بزرگی برای به ثمر رسیدناین اندیشههای اقتصادی بزرگ بود.
چیزی نگذشت که قرار بردهها به دهکدههای سرخ پوستی بهانه خوبی به دست آمریکاییها داد.
آنها اعلام کردند که سرخ پوستها بردهها را به فرار تحریک میکنند و چادرهای آنها پناهگاه بردههای فراری و تبهکار است. دولت بدون هیچ هشداری حمله به دهکدههای سرخ پوست نشین را آغاز کرد و بدون آنکه در جست و جوی بردهها باشد، چادرها را به آتش میکشید و مرد و زن و کودک را به قتل میرساند.
کشتار سمینولها، سرزمین وسیعی را در اختیار دولت آمریکا گذاشت که آن را با قیمت خوبی به سرمایه داران سفید فروخت.
با نابودی سمینولها و آماده شدن زمینهای آنها برای کشت پنبه قیمت برده در آمریکا به شدت بالا رفت؛ بردههایی که بایداین زمینها را بـه مـزارع بـزرگ و پنبه تبدیل میکردند.
آزادیاین زمینها سنگ بنای برپایی « امپراتوری پنبه » در آمریکا بود.
این امپراتوری،آمریکا را به بزرگ ترین تولیدکنندهی پنبه در جهان تبدیل کرد.
پنبهای که ازایـن مـزارع به دست میآمد، به انگلستان صادر میشد تا چرخ کارخانههای ریسندگی منچستر به گردش بیفتد.
پارچههای منچستر نیز صنایع پارچه بافی بسیاری از کشورهای مشرق زمین را به نابودی کشاندند.
اکنوناین کشورها برای به دست آوردن لباسی که تنشان را بپوشاند، به آمریکا و انگلستان وابسته بودند.
سرگذشت استعمار #مهدی_میرکیایی،ج 5 ص 49
🌍 @jahad_org
4_6039350301717168545.mp3
1.29M
🎵آیا واقعاً لازم است همه در اربعین برن کربلا؟
🔻مگر نگفتند هر زمان حال داشتی برو زیارت؟!
#کلیپ_صوتی #اربعین
🌍 @jahad_org
4_5816627823326007248.mp3
1.65M
#باز_نشر
🎙#پادکست
🔸لذت کریمان و لذت لئیمان
🔸 شروع زندگی
🔸 معجزه ایمان
📌برگرفته از جلسات ایمان درمانی
#ایمان
#اربعین
🌍 @jahad_org
📌متن شبهه👇
اربعین، حلال یا حرام!
رحیم قمیشی
قمیشی آدمی است مذهبی. همراه آقای ابوترابی، روحانی ده سال اسارت کشیده، دو راهپیمایی، یکی از تهران تا مشهد، و دیگری از تهران تا قم رفته، و از فضای معنوی آن راهپیماییها، بسیار بهره برده است.
در همان راهپیماییها و در بین راه دیده، گاه شهردار یک شهر، فرمانداری، بخشداری، به احترام آقای ابوترابی و اینکه اکثر راهپیمایان آزاده بودند، پیشنهاد میکرده از میهمانسرای شهر استفاده کنند. تنها پاسخ ابوترابی این بود اگر میخواستیم با اتوبوس و هواپیما هم میتوانستیم این مسیر را بدون زحمت برویم، ما برای همین پیادهروی، سختیها، و فضای معنویاش برنامهریزی کردهایم. ممنونیم.
و در طول بیست روز راهپیمایی یک شب را هم در مکانی دولتی و نیمه دولتی استراحت نکرده.
آخر راهپیمایی هم که به حرم رسیده، دیده آقای ابوترابی ایستاده، دورادور سلامی داده، به یک زیارت کننده هم تنه نزده، و راه برگشت را در پیش گرفته است.
این روزها هیچانگیزهای برای شرکت در راهپیمایی اربعین ندارم. وقتی راهپیمایی ماهیتش عوض شده، وقتی از بودجه مردم نیازمند کشور، با ادیان و مذاهب مختلف، بدون در نظر گرفتن رضایتشان، که شکی نیست اکثرشان راضی نیستند، در این راه استفاده میشود، وقتی پس از راهپیمایی اعداد را، آن هم به دروغ، جمع میزنند و مدعی میشوند چند برابر زوار حج امدند و رفتند و بخوبی مدیریت شدند، تا دهان عربستان را صاف کنند، وقتی اعلام میکنند دیدید چقدر مردم به نظام اعتماد دارند و این خودش یک رفراندوم است!
چرا بروم؟
«خلاصه شده»
📌پاسخ به شبهه👇
🔹 ای کاش بخشی از نقدهای ما به یادداشتهای آقای قمیشی، به گوش ایشان میرسید تا پس از چند سال دروغگویی و مغلطهبازی و خطای در تفکر، خود را در مقام اجتهاد نمیدید و فتوا صادر نمیکرد.
⭕️ کدام منطق میپذیرد که حکومت برای هر هزینهای باید از تکتک مردم اجازه بگیرد؟
▪️من راضی نیستم دولت برای دانشگاه رفتن مردم هزینه کند، چون من به دانش علاقه ندارم.
▪️من راضی نیستم دولت به باشگاههای فوتبال پول بدهد، چون اصلا فوتبال دوست ندارم.
▪️من راضی نیستم دولت به مسافران خارجی ارز بدهد، چون هیچ وقت سود چنین ارزی به جیب من نمیرود.
▪️من راضی نیستم دولت از پول بیت المال فیلم و سریال بسازد و اخبار پخش کند، چون از تلویزیون متنفرم.
▪️من راضی نیستم دولت بیمارستان بسازد، چون من ترجیح میدهم در خانه بمیرم و پیش پزشک نروم.
▪️من راضی نیستم دولت به معلولان کمک کند، مشکل خودشان است و باید یک جوری با آن کنار بیایند.
▪️من راضی نیستم دولت مسکن بسازد، هر کسی باید خودش کار کند و برای خودش خانه بسازد.
⭕️ آیا این سخنان منطقی است؟
🔹 چند میلیون ایرانی علاقه دارند که یک کار مشروع و قانونی انجام بدهند؛ آیا دولت حق دارد که جلوی خواست قانونی و مشروع مردم بایستد؟ آیا دولت نباید زیرساخت لازم برای آنها را فراهم کند؟ آیا دولت باید بیتفاوت باشد؟
طبق اصل 9 قانون اساسی، حکومت حق ندارد آزادی های مشروع ملّت را سلب کند.
👈 تا سال 90، 91، زیرساختهای موجود برای حجم زائران اربعین کافی بود، اما پس از آن ناکافی بودن زیرساختهای موجود به قیمت جان زائران تمام می شد؛ آیا دولت وظیفه نداشت که اقدامی انجام دهد؟
🔹 اگر دولت جاده مهران را عریض تر نمی کرد و مردم به جای چند ساعت، چند روز در ترافیک جاده ها می ماندند، همین شما به دولت اعتراض می کردید.
اگر کسی در گرمای لب مرز از تشنگی می مرد، اگر کسی پای گیت های خروجی زیر دست و پا له می شد، اگر کسی در جاده های پر پیچ و خم منتهی به مرز تصادف می کرد، همین شما خونخواه او می شدید. اما حالا که دولت بنابر وظیفه ذاتی اش این خدمات زیرساختی را فراهم کرده، به نحو دیگری انتقاد می کنید.
🔹 «ترویج دین و اخلاق» طبق اصل 121 قانون اساسی که شامل متن سوگندنامه رئیس جمهور است، به عنوان یکی از وظایف دولت تلقی شده و روشن است که کمک به حُسن اجرای یک آیین مذهبی مثل پیاده روی اربعین که نمادی از دینداری و مظهر بسیاری از فضائل اخلاقی است تحت همین عنوان می گنجد.
🌍 @jahad_org
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 حال و هوای اربعین از نگاه دوربین بلاگرهای اروپایی و آمریکایی؛ این مقدار از سخاوت باورنکردنی است!
🌍 @jahad_org