قرآن ترجمه المیزان
سوره 34
سوره مبارکه سبا
صفحه 433
وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ (40)
و روزى که خدا همگى آنان را محشور مى کند، سپس به فرشتگان مى گويد: آيا اينان شما را پرستش مى کردند؟ (40)
قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنْتَ وَلِيُّنَا مِنْ دُونِهِمْ ۖ بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ ۖ أَكْثَرُهُمْ بِهِمْ مُؤْمِنُونَ (41)
مى گويند: از شريک منزّهى، تو ولىّ مايى نه آنها; بلکه جنّيان را پرستش مى کردند، بيشترشان به آنها ايمان داشتند. (41)
فَالْيَوْمَ لَا يَمْلِكُ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ نَفْعًا وَلَا ضَرًّا وَنَقُولُ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّتِي كُنْتُمْ بِهَا تُكَذِّبُونَ (42)
پس امروز برخى از شما براى بعضى ديگر مالک سود و زيانى نيستند و به آنان که ستم کرده اند مى گوييم: بچشيد عذاب آتشى را که آن را تکذيب مى کرديد. (42)
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَٰذَا إِلَّا رَجُلٌ يُرِيدُ أَنْ يَصُدَّكُمْ عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُكُمْ وَقَالُوا مَا هَٰذَا إِلَّا إِفْكٌ مُفْتَرًى ۚ وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُمْ إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ (43)
و چون آيات روشنگر ما بر آنان خوانده شود مى گويند: اين [محمد] نيست مگر مردى که مى خواهد شما را از آنچه پدرانتان مى پرستيدند، منصرف کند و مى گويند: اين قرآن جز دروغى پرداخته شده نيست و آنان که کفر ورزيدند، درباره حقّ وقتى که [به ]سويشان آمد گفتند: اين جز سحرى نمايان نيست. (43)
وَمَا آتَيْنَاهُمْ مِنْ كُتُبٍ يَدْرُسُونَهَا ۖ وَمَا أَرْسَلْنَا إِلَيْهِمْ قَبْلَكَ مِنْ نَذِيرٍ (44)
اين در حالى است که هيچ کتابى به آنان نداده ايم که آن را بخوانند و پيش از تو هيچ اخطارکننده اى به سوى آنان نفرستاده ايم. (44)
وَكَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَمَا بَلَغُوا مِعْشَارَ مَا آتَيْنَاهُمْ فَكَذَّبُوا رُسُلِي ۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ (45)
و کسانى که پيش از اينان بودند به تکذيب پرداختند و اينان به ده يک آنچه [از قدرت و شوکت] به آنان داده بوديم نرسيده اند; پس رسولان مرا تکذيب کردند [و هلاکشان کردم] پس عقوبت من چگونه بود؟ (45)
۞ قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ (46)
بگو: من تنها با يک جمله شما را موعظه مى کنم که: دوتا دوتا و يک يک براى خدا قيام کنيد، سپس بينديشيد [تا بدانيد] صاحب شما هيچ گونه جنونى ندارد; او نيست جز اخطار کننده اى براى شما پيش از آمدن عذابى سخت [در قيامت]. (46)
قُلْ مَا سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (47)
بگو: هرگونه مزدى از شما خواستم آن مال خودتان، مزد من جز بر عهده خدا نيست و او بر هر چيزى گواه است. (47)
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَّامُ الْغُيُوبِ (48)
بگو: همانا پروردگار من که داناى غيب ها است، حقّ را [بر قلب پيامبران] القا مى کند. (48)
🌸🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۳🌷
اسلام؛ آیین تفکّر:
بدون تردید هیچ مکتب و آیینی به اندازه ی اسلام بر اهمّیّت تفکر و اندیشیدن تأکید نکرده است؛ تا جایی که این آیه به پیامبر دستور می دهد که به مردم بگوید: من فقط شما را به یک مطلب پند می دهم، و آن این که دو نفر دو نفر یا تک تک و دور از هر گونه غوغا و شلوغی محیط های احساسی، با خود خلوت کنید و برای خشنودی خدا و نه هیچ کس دیگر تصمیم بگیرید که بیندیشید؛ اندیشه ای دور از تعصّب و پیشداوری های ناآگاهانه. آری، نخستین و مهم ترین توصیهی دین ما، دعوت به تفکّر و اندیشیدن در سایهی توجّه به خداست؛ زیرا هیچ تحوّل و پیشرفتی بدون تفکّر ایجاد نمی شود. اسلام از مردم می خواهد که در باره ی آفریدگار خویش، در باره ی این که در کجای هستی قرار دارند، در بارهی این که به کجا می روند و برای چه هدفی خلق شده اند، بیندیشند. اسلام، مردم را به تفکّر در بارهی مخلوقات خدا بهویژه وجود خودشان فرا خوانده و نیز از آنان خواسته که در باره ی سخنان خدا و آیات بی شمار او بیندیشند. اسلام همچنین از انسان ها می خواهد که در رفتار خود بیندیشند و آن را اصلاح کنند. آری، اسلام، آیین تفکّر است. در روایاتِ پیشوایان معصوم ما نیز فکر و اندیشه در درجه ی نخست اهمیّت قرار گرفته(ع) است. امام علی می فرماید: «آگاه باشید که هیچ خيری در عبادتِ بدون تفکّر نیست.» گاهی می شود که عبادت برای انسان به صورت عادت در می آید؛ یعنی چون عادت کرده ایم، نماز می خوانیم. در این صورت، عبادت ما فقط عمل و حرکتی ظاهری است. در روایتی از امام رضا(ع) می خوانیم: «عبادت به فراوانی نماز و روزه [بی تفکّر] نیست. عبادت حقیقی، اندیشیدن در کار خدا [و اسرار جهان آفرینش] است.» در حدیث دیگری از امیر مؤمنان علی می خوانیم: «این تفکّر است که [انسان را] به کارهای خوب و انجام دادن آن ها دعوت می کند. »
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
صفحه ۴۳۳ مصحف شریف
سوره مبارکه سبا
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
Valizadeh & Ghaderpanah4_5832667232664028683.mp3
زمان:
حجم:
1.96M
🔸ترتیل صفحه 433 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام رست - بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
اصل شصتم
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیسجمهور و وزراء است.
اصل سابق: اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیسجمهور و نخستوزیر و وزراء است.
اصل شصت و یکم
اعمال قوه قضاییه به وسیله دادگاههای دادگستری است که باید طبق موازین اسلامی تشکیل شود و به حل و فصل دعاوی و حفظ حقوق عمومی و گسترش و اجرای عدالت و اقامه حدود الهی بپردازد.
💐🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷💐
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#جهاد_تبیین_یک_واجب_عینی است #مقام_معظم_رهبری لطفا به کانال #جهاد_تبیین بپیوندید و انتشار #حداکثری 💐👇
اجرَکُم عندالله
@jahad_tabbin