🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۱۹🌷
جنگ احزاب:
این آیه و شانزده آیه ی بعد، در باره ی جنگ احزاب سخن می گوید؛ جنگی نابرابر و بسیار دشوار که به امداد الهی و رشادت مسلمانان راستین، به ویژه دلاوری امیر مؤمنان علی علیه السلام، در کمال ناباوریِ کافران، به نفع مسلمانان تمام شد و یکی از برگ های زرّین تاریخ اسلام به حساب می آید. ماجرا از این قرار بود که در سال چهارم هجری ، گروهی از یهودیان مدینه نزد مشرکان مکّه رفتند و آنان را به جنگ با مسلمانان تشویق کردند و قول دادند که تا آخرین نفس در کنارشان بایستند. سپس سراغ برخی قبایل مشرک دیگر رفتند و آنان را نیز به جنگ با اسلام دعوت کردند. این قبایل نیز از هم پیمانان خود خواستند که برای جنگ با مسلمانان، به مدینه لشکرکشی کنند.
در نتیجه ی این پیمان شوم، گروه های مختلف مشرکان(احزاب) با لشکری ده هزارنفره به سوی مدینه حرکت کردند تا کار اسلام را یکـسره کنند و مدینه را غارت کرده، نور خدا را خاموش کنند. این در حالی بود که لشکر مسلمانان تنها از سه هزار مرد جنگی برخوردار بود. هنگامی که این خبر به مدینه رسید، به فرمان پیامبر(ص) ، مسلمانان با هم مشورت کردند و بنا بر پیشنهاد نیکوی سلمان فارسی، مقرّر شد که دور مدینه خندقی حفر شود تا مشـرکان به راحت نتوانند پا به شهر بگذارند. از این رو این جنگ به «خندق» نیز معروف است. هنگامی که مشرکان به مدینه رسیدند، ترس عجیبی در دل های مردم ـ به ویژه افراد سست ایمان ـ ایجاد شد. در این زمان، منافقان دست به کار شدند و با تضعیف روحیه ی مسلمانان تلاش کردند لشکر اسلام و مردم مدینه را از داخل متلاشی کنند. گروهی از آنان، به بهانه ی دروغین بی حفاظ بودن خانه هایشان، از پیامبر اجازه ی ترک جهاد گرفتند و پا به فرار گذاشتند، و گروهی نیز در میان مردم چنین زمزمه کردند که وعده های خدا و پیامبرش جز دروغ نیست! ترس عمومی به بالاترین حد خود رسیده بود. به فرموده ی قرآن، چشم ها از وحشت خیره مانده و جان ها به گلو رسیده بود. برخی از مسلمانان، به خدا و وعده های او شک کردند و به تزلزل و اضطراب شدیدی افتادند و به امتحانی بسیار سخت مبتلا شدند. عدّه ای از مشرکان تلاش کردند از خندق عبور کنند؛ ولی ناکام ماندند. عاقبت یکی از افراد جنگاور لشکر مشرکان به نام «عَمْرو بن عَبدوَد» با اسب خود از خندق پرید و به لشکر مسلمانان نزدیک شد و شروع به رجزخوانی و مبارزه طلبی کرد. هیچ یک از مسلمانان حاضر نشد با عمرو روبه رو شود؛ جز شیرمرد لشکر اسلام، علی علیه السلام. آن حضرت با شجاعتِ تمام به مبارزه با عمرو شتافت و پس از جنگی نمایان، او را شکست داد و به دوزخ روانه کرد. علاوه بر این شکستِ کاری، به فرمان خدا، توفانی در لشکر مشـرکان وزیدن گرفت و خیمه و اسباب و وسایل آنان را در هم کوبید، و فرشتگانی نیز از سوی خدا مأمور شدند تا دلهای مسلمانان را گرم و محکم، و دل های کافران را خالی و پر از ترس کنند. با دست به دست دادن این پیشامدها، کافران به کلی از پیروزی مأیوس شدند و با ترس و خفّت و خواری به سرزمین های خود بازگشتند .
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی خیلی عالی است حتما نگاه کنید
#فرهنگ_ناجی💐
شادی روح پر فتوح شهید سلیمانی صلوات
🎄🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🎄
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری
https://eitaa.com/jahad_tabbin
بسم الله الرحمن الرحیم
*جهاد تبیین*
ادامه قانون اساسی ⬅️اصل چهلم
هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
🇮🇷جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
🔻سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن اجرای حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، نسبت به خطر اجرای حکم محمد قبادلو هشدار داد.
عفو بین الملل در این بیانیه ضمن اشاره به خطر قریب الوقوع اعدام محمد قبادلو، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، افزود: "مقامات ایرانی باید فوراً تمام اعدامهای محکومان به اعدام را در ارتباط با اعتراضات سراسری متوقف کنند."
دایانا التاهاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال عفو بین الملل، گفت: "مقامات ایرانی با ایجاد ترس در بین مردم، به دنبال پایان دادن به اعتراضات هستند."
✍اول اینکه ما احکام حقوقیمان را از قرآن دریافت میکنیم نه از شما ،باید بگم که هنوز ۱۴۰نفر دیگر از این قاتلان بدهکار هستند و منتظر اجرای حدود الهی هستیم.
یک هشدار به شما باید بدیم مبنی بر اینکه انروزی که این وحوش دواعش و فواحش را به خیابانها روانه کردید دستور لازم در جهت ارتکاب هرگونه قتل و آنچه منجر به اعدام میشود را هم صادر میکردید تا مشمول چنین احکامی نشوند و شما هم به زحمت نیفتید بیانیه بدید!!!!
✍ #جواد_سعیداوی
http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خبر جعلی
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری
https://eitaa.com/jahad_tabbin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها🌺
عشق علی خوش اومدی
شما کجا زمین کجا🍃
میلاد باسعادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها وروزمادر مبارکباد🥀
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری دهید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما بیزار هستیم از آزادی منهای قرآن...
🔹 قابل توجه کسانی که خود را پیرو خط امام یا مومن به اسلام دانسته اما درصدد مطرح کردن آزادی منهای قرآن و اسلام و کلام اهل بیت علیهم السلام هستند....
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری
https://eitaa.com/jahad_tabbin
659 مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ سُوءَ الْخُلُقِ لَیُفْسِدُ الْعَمَلَ كَمَا یُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ
ترجمه :
659 - امام صادق علیه السلام فرمود: راستى كه #بداخلاقى عمل را تباه مى كند همچنانكه سركه عسل را فاسد مى سازد
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری دهید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
۱۰ جمله خواندنی از شهید مدرس
«ترقی و تعالی هر قوم این خواهد شد که جامع میان خودشان را نگهداری کنند و به واسطه ترقی آن جامع، ترقی کنند».
«غرض اصلی ما یک جامعه ای است که یک قسمت بزرگ دنیا در آن جامعه شرکت دارد و آن اسلام است. ما خیلی همبستگی اسلامی خود را از دست دادیم، بالاخره باید بیدار شده هوشیار شویم و جامعه خودمان را حفظ کنیم».
«خداوند دو چیز را به من نداد یکی ترس و دیگری طمع، هرکس با مصالح ملی و امور مذهبی همراه باشد، من هم با او همراهم و الا فلا».
«برای پیشبرد مقاصد خودمان نباید از سلاح برنده دین و تبلیغات مذهبی استفاده نمود. چون اگر با شکست مواجه شویم، اعتقادات مردم متزلزل میشود».
«اگر واقعاً غرض این است که چیزی که مملکت ما را خراب کرد، مسلمین را کم کرد، فواحش را زیاد کرد، فقیر را در مملکت ما زیاد کرد را میخواهید بیائید و رفع کنید و میخواهید خدمت به ملتتان بکنید ببینید کجا عیب دارد همان جای معیوب را رفع کنید. مفاسد نوعیه رافع نوعیه میخواهد. کتک زدن و جریمه کردن رافع فساد نمیشود».
«دولتهای مستعمره جوی اروپا از سه قرن پیش برای استعمار ممالک شرق کمر همت بستند و اکثر ملل شرق را خواه از لحاظ سیاسی و اقتصادی و خواه از لحاظ اجتماعی به اسارت درآوردند و از میانه ملتهای آسیای وسطی قومی که در مقابل بیگانه مقاومت ورزید و خود را لقمه چرب اما پر از خار و خس نشان داد ملت ایران بود».
«اگر میبینید من نسبت به بسیاری از اسرار آزادانه اظهار عقیده میکنم و هر حرف حقی را بیپروا میزنم، برای این است که چیزی ندارم و از کسی هم چیزی نمیخواهم. ادامه دارد⬅️
ادامه ۱۰ جمله خواندنی شهید مدرس⬅️از کسی هم چیزی نمیخواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنید و توقع خود را کم نمایید، آزاد میشوید».
«تلاش و حرکت جامعه برای رسیدن به کمال انسانیت و آزادگی، زمانی بهترین نتیجه را به بار میآورد که با عقل و تدبیر آغاز و به آزادی ختم شود».
«عاقل تا بصیرت پیدا نکند، سزاوار نیست صحبت کند».
«فردی چون من که عمامهاش بالش و عبایش روانداز او است و به لبی نان قانع است هر کجا رود به راحتی زندگی برایش میسر و راحت است».
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷💐🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری
https://eitaa.com/jahad_tabbin
🌹پسرانش، همهی زندگیاش بود
🌷 خانم صفیه گلزاری مادر ۹ شهید (#مادر_ایران ) است که ساکن جزیره هرمز می باشد . شهدای این خانواده در عملیاتهای خیبر ، فتح المبین ، والفجر ۸ ، کربلای ۴ و کربلای ۵ بوده و آخرین شهید نیز دختر اوست که در جنایات آل سعود در سال ۶۶ در حج خونین مکه به شهادت رسید ....
و اینگونه شد که
«زن»
«زندگی»اش را داد؛
تا ما «آزادی» داشته باشیم...
واقعا مصداق آیه ذیل است
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ
هرگز به نیكى دست نمى یابید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید، (در راه خدا) انفاق كنید و بدانید هر چه را انفاق كنید، قطعاً خداوند به آن آگاه است.
بالاترین انفاق در راه خدا
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری لطفا به کانال جهاد تبیین بپیوندید و انتشار حداکثری دهید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
زلال وحی: حقیقت دنیا(6)
«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً وَ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ» (حدید/20)
«بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينتطلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزونطلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى (براى اطاعتكنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.»
پیام ها
1- شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد.
2- قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مىكند.
3- زيبايىهاى دنيا زودگذر است.
4- دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگريزان است. (منبع: تفسير نور)
صفحه ۴۲۰ مصحف شریف
سوره مبارکه احزاب
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5789711525274977984.mp3
1.95M
🔸ترتیل صفحه 420 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان
سوره 33
سوره مبارکه الاحزاب
صفحه 420
قُلْ لَنْ يَنْفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلًا (16)
بگو: اگر از مرگ يا کشته شدن فرار کنيد، فرار شما هرگز سودتان نمى دهد و [به فرض اين که سودتان بدهد] در آن صورت جز اندکى بهره مند نخواهيد شد. (16)
قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً ۚ وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا (17)
بگو: اگر خدا براى شما رنجى يا رحمتى اراده کند، کيست که شما را در مقابل (اراده) خدا مصون بدارد؟ در حالى که غير [از] خدا براى خود نه کارسازى مى يابند و نه يارى دهنده اى. (17)
۞ قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَالْقَائِلِينَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنَا ۖ وَلَا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا (18)
همانا خدا بازدارندگان [از يارى پيامبر] را از ميان شما و کسانى را که به برادرانشان مى گويند: به سوى ما بياييد، مى شناسد و جز اندکى به پيکار نمى آيند. (18)
أَشِحَّةً عَلَيْكُمْ ۖ فَإِذَا جَاءَ الْخَوْفُ رَأَيْتَهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ تَدُورُ أَعْيُنُهُمْ كَالَّذِي يُغْشَىٰ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ ۖ فَإِذَا ذَهَبَ الْخَوْفُ سَلَقُوكُمْ بِأَلْسِنَةٍ حِدَادٍ أَشِحَّةً عَلَى الْخَيْرِ ۚ أُولَٰئِكَ لَمْ يُؤْمِنُوا فَأَحْبَطَ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (19)
در حالى که نسبت به شما بخل مىورزند پس وقتى که ترس بيايد، آنان را مى بينى به سوى تو مى نگرند در حالى که چشمانشان مى گردد; مانند کسى که بيهوشى مرگ بر او مستولى مى شود. پس وقتى که ترس برود با زبان هايى تيز به شما آزار مى رسانند در حالى که بر مال حرص مىورزند. اينان ايمان نياورده اند بدين سبب خدا اعمالشان را تباه کرده است و اين بر خدا آسان است. (19)
يَحْسَبُونَ الْأَحْزَابَ لَمْ يَذْهَبُوا ۖ وَإِنْ يَأْتِ الْأَحْزَابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بَادُونَ فِي الْأَعْرَابِ يَسْأَلُونَ عَنْ أَنْبَائِكُمْ ۖ وَلَوْ كَانُوا فِيكُمْ مَا قَاتَلُوا إِلَّا قَلِيلًا (20)
مى پندارند که احزاب نرفته اند و اگر احزاب [بار ديگر] بيايند آرزو مى کنند که اى کاش! آنان در ميان اعراب، باديه نشين بودند و از خبرهاى شما مى پرسيدند و اگر در ميان شما بودند جز اندکى پيکار نمى کردند. (20)
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (21)
بى شک براى شما در [روش] رسول خدا الگوى نيکويى وجود دارد، براى کسى که به خدا و روز واپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى کند. (21)
وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا (22)
و چون مؤمنان احزاب را ديدند گفتند: اين است آنچه خدا و رسول او به ما وعده داده اند و خدا و رسول او راست گفته اند و [تهاجم دشمن] جز بر ايمان و تسليم آنان نيفزود. (22)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
بهترین سرمشق:
هر جانداری برای رسیدن به هدف خود باید به خوبی پرورش یابد. برای پرورش و تربیت یک جاندار، به عوامل متعددی نیاز است که یکی از مهمترین آنها، سرمشق مناسب برای تربیت است. یک باغبان خوب، هنگامی می تواند بوستانش را به خوبی پرورش دهد که مدّتی در کنار باغبان زبردستی حضور داشته و راه و روش صحیح پرورش گل و گیاه را از او آموخته و باغ زیبای او را مشاهده کرده باشد. وجود انسان نیز همچون باغ بزرگیست که با پرورش خوب، پر از گلهای خوشبو و گیاهان پرطراوت میشود، و به سبب رسیدگی نامناسب، پر از علفهای هرز و خار. البتّه تفاوت انسان با جانداران دیگر این است که خودش باغ وجود خود را پرورش می دهد یا آن را به ویرانه ای تبدیل میکند. از این رو خدای بزرگ در سورهی شمس پس از سوگند به یازده چیز مهم، فرموده است:
«بی شک کسی که وجود خود را رشد دهد، رستگار می شود، و بیشک کسی که جلوی رشد وجود خود را بگیرد، نومید می شود»[1].
خدای مهربان، وسایل تربیت انسانها را در اختیار آنان گذاشته و برای ایشان، سرمشق نیکو تعیین کرده است. این آیه به همین نکته اشاره میکند و بهترین سرمشق تربیت را به انسانها میشناساند؛ بزرگمردی که در خردمندی، مهربانی، شجاعت، سخاوت، بردباری، استقامت، و خلاصه، در تمام خوبیها به نقطهی اوج رسیده و باغ وجود خویش را به زیباترین شکل پرورش داده، و پس از آن، به یاری مردم آمده بود تا در پرورش بوستان وجودشان به ایشان کمک کند. آری، حضـرت محمّد بن عبدالله صلوات الله علیه، پیامهای خدا را به مردم رساند و خودش به نیکوترین شکل به آنها پایبند بود و در عمل به همگان نشان داد که میتوان در اوج قدرت، بخشنده بود، و در عین شجاعت، بردبار؛ میتوان با دوستان مهربان و با دشمنان جدّی بود؛ میتوان به سادگی زندگی کرد و فریب زرق و برق دنیا را نخورد و برای خشنودی خدا، از خانه و کاشانه و مال و جان خویش دل کند؛ و در یک کلام، میتوان بندهی خوب خدا بود. بهراستی لحظه لحظهی زندگی پیامبر‹، اسوه، و رفتار فردی و اجتماعی آن حضرت، بهترین سرمشق هر مسلمان است. امام علی علیه السلام که نزدیکترین شخص به پیامبر بود، در مورد آن حضرت فرموده است: «اخلاق پسندیده و حالات نیکوی او، برای کسی که بیندیشد، کافی است، و کسی را که در جستوجوی حقیقت باشد، بهخوبی راهنمایی می کند؛ ویژگی هایی مانند بردباری، گشاده رویی، تواضع، چشم پوشی از خطاکاران، مهربانی با تهیدستان، یاری ناتوانان، تحمّل سختیها، گرد آوردن صفات خوب اخلاقی، بیتوجّهی به زرق و برق دنیا و خودداری از تجمّلگرایی، سخاوت و بخشش و شجاعت و دلیری فراوان... . او دعوت دیگران را میپذیرفت و مانند بردگان [= ساده و بی تکلف) غذا میخورد و در میان مردم، مانند یکی از آنان زندگی می کرد...»[2] پس چه خوب است که همهی ما بیش از پیش در مورد زندگی آن حضـرت مطالعه کنیم و با اخلاق و رفتار کریمانهاش بیشتر آشنا شویم.
[1] - آیات 9 و 10 سورة شمس
[2] - اطیب البیان، ج3، ص407
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d