السلام علیکم
درمحضر قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أُوْلَـئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (بقره/218)
ترجمه :
همانا كسانى كه ایمان آورده اند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كرده اند، آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
نکته ها :
در شأن نزول این آیه كه در ادامه آیه پیش است، مى خوانیم: مؤمنانى كه هجرت و جهاد كردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادى الاخرى اشتباه گرفتند و دست به قتال زدند، ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام گناه نداشته اند.
امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانكه در آخرین آیه سوره ى كهف مى خوانیم: «من كان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرك بعبادة ربّه احداً» هركس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است كه انسان مقدّمات رسیدن به آنرا فراهم كند.
براى امیدوار بودن به الطاف الهى، اسلام زمینه هایى را فراهم كرده است:
- یأس و ناامیدى از گناهان كبیره است. [زمر۵۳]
- خداوند مى فرماید: من نزد گمان بنده ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مى رسانم. [کافی ج۲ص۷۲]
- انبیا و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مى كنند. [غافر۷ابراهیم۴۱]
- پاداش الهى چندین برابر است. [بقره/٢٦١]
- راه توبه باز است. [نساء/١٨]
- گرفتارى هاى مؤمن، كفّاره ى گناهان او محسوب مى شود. [بحارج۸۱ص۱۷۶]
- خداوند توبه را قبول كرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى سازد. [فرقان/۷۰]
پیام ها :
- رتبه ى ایمان، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا»
- امید به لطف پروردگار، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئك یرجون»
- اصول افكار و اعمال اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون»
- به لطف خداوند امیدوار باشیم، نه به كارهاى نیك خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در كمین است. «یرجون رحمت اللّه»
- چون بنده امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مى كند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم»
- ارزش هجرت و جهاد آن است كه در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه»
- مؤمنان و مهاجران مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه»
- از خطاى مهاجران و مجاهدان در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم»برگرفته از تفسیر نور. التماس دعا موفق باشید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
السلام علیکم
درمحضر قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً وَيُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ (انفال 29)
ترجمه :
اى كسانى كه ایمان آورده اید! اگر تقواى الهى پیشه كنید، خداوند برایتان فرقانى (قوّه ى شناخت حقّ از باطلى) قرار مى دهد و بدى هایتان را از شما مى پوشاند و شما را مى آمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است.
نکته ها :
وسیله ومعیار شناخت حقّ از باطل متعدّد است، از جمله:
الف: انبیا واولیاى الهى؛ چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله را فاروق نامیدند (تفسیر فرقان ) ویا در حدیث مى خوانیم: «مَن فارق علیّاً فقد فارق اللّه» (ملحقات احقاق الحق ج۴ص۲۶) هر كس على علیه السلام را رها كند، خدا را رها كرده است.
ب: كتاب آسمانى؛ كه با عرضه امور به آن مى توان حقّ را از باطل تشخیص داد.
ج: تقوا، زیرا طوفان غرائز و حبّ و بغض هاى همراه با بى تقوایى، مانع درك حقایق است.
د: عقل و خرد؛ كه بدون آن نمى توان حتّى به سراغ وحى رفت.
فرقان و قدرت تشخیص حقّ از باطل، حكمت و بینشى خدادادى است كه به اهل تقوا داده مى شود و به علم و سواد و معلومات وابسته نیست.
به گفته ى تفسیر كبیر فخررازى، «تكفیر سیّئات»، پرده پوشى در دنیا و «مغفرت»، رهایى از قهر خدا در آخرت است، و به گفته ى تفسیر نمونه، «تكفیر»، محو آثار اجتماعى و روانى گناه و «مغفرت»، بخشایش نسبت به عذاب دوزخ است.
كسانى كه تقوا داشته و تمایلات نفسانى را كنار بگذارند، قوّه ى تشخیص حقّ به آنها عطا مى شود. چنانكه در آیه ى دیگرى مى خوانیم: «اتّقوا اللّه و یعلّمكم اللّه» (بقره۲۸۲) از خدا پروا كنید، خداوند شما را آگاه مى كند ویادتان مى دهد. گویا روح همچون آینه اى است كه تقوا غبار را از آن مى زداید و نور حقّ در آن منعكس مى شود، چنانكه حضرت على علیه السلام تقوا را دارو و درمان دل ها، نور و بینایى كوردلى ها و شفا و وسیله ى اصلاح قلب، تطهیر جان، امنیّت ترس هاى درونى و روشنایى تاریكى ها مى داند، «فانّ تقوى اللّه دواء داء قلوبكم و بصر عمى افئدتكم و شفاء مرض اجسادكم و صلاح فساد صدوركم و طهور دنس انفسكم و جلاء عشا ابصاركم و أمن مفزع جأشكم و ضیاء سواد ظلمتكم...» (نهج البلاغه) و بر عكس، حرص ها و طمع ها سبب لغزش خردها مى شود، حضرت على علیه السلام مى فرماید: «اكثر مصارع العقول تحت بروق المطامع» (نهج البلاغه حکمت ۲۱۹) بیشترین لغزشگاه خرد، زرق و برق طمع ها مى باشد.
حقیقت سرایى است آراسته هوا و هوس گرد بر خاسته
نبینى كه هر جا كه برخاست گرد نبیند نظر،
پیام ها :
- اگر تقوا داشته باشیم، در آزمایش مال و فرزند، خداوند ما را راهنمایى مى كند كه چگونه برخورد نماییم. «اموالكم و اولادكم فتنة... ان تتّقوا اللّه یجعل لكم فرقانا»
- عملكرد انسان، در بینش او اثر دارد. كسى كه تقوا دارد، علاوه بر علم، فطرت، عقل وتجربه، خداوند بصیرت ودید وشناخت ویژه اى به او مى دهد. («فرقان» نكره آمده است تا نشان دهد كه بصیرت خاصّى مراد است)
- تقوا، هم عامل شناخت صحیح، «فرقان» هم مایه ى آبرو و حیثیّت اجتماعى، «یُكفّر عنكم» و هم سبب مغفرت اخروى است. «یغفر لكم»
- اعطاى بصیرت ویژه به پرهیزكاران و بخشش گناهان آنان، تفضّلى از جانب خداوند است. «یجعل لكم فرقانا... واللّه ذو الفضل العظیم»برگرفته از تفسیر نور. التماس دعا موفق باشید.
https://eitaa.com/jahad_tabbin
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥این فیلم رو همه به خصوص دانشجویان ببینند.
💥 آخر شو لو نمیدم اما تعجب می کنید😳😉
🌷قیمه ها رو بریز تو ماستا👇
https://eitaa.com/jahad_tabbin