✍عناب در روایات به عنوان میوه آورده شده است. عناب به قدری خاصیت دارد که به آن لقب مروارید سرخ را داده اند.
✅خواص عناب:
🔹 درمان غلبه دم ( خون )
🔸 درمان تب
🔹 صاف کننده خون
🔸 تقویت استخوان ها
🔹 تقویت سیستم ایمنی بدن
🔸 کاهش حرارت بدن
🔹 موثر در سرماخوردگی
🔸 مفید در درمان دیابت
🔹 کاهش چربی خون
🔸 تنظیم فشار خون و غلظت خون
🔹 تقویت مغز و اعصاب
🔸 درمان التهابات
🔹 رفع سرفه های مزمن و درد سینه
🔸 تقویت اشتها
🔹 تقویت حافظه
🔸 آرامبخش
🔹 تقویت معده و سیستم گوارش
🔸 مفید در درمان مشکل پروستات
🔹 استفاده به صورت سرمه برای درمان بیماری های چشم
💎💎💎💎💎💎
دیگه نیاز نیست در کانال ها و گروه های مختلف وقت و هزینه، صرف کنید،⬇️
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
💥 💥
*جهاد تبیین*
👈گلچین :
*آیات قرانی
*نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
*احادیث
*روانشناسی
*طبی ( اسلامی و سنتی)
*بایدها و نبایدها
*سخنرانی های ناب
*رفع شبهات
*همسرداری
*تربیت کودک
*دشمن شناسی
*جنگ نرم
🎄🎄🎄🎄🎄🎄
https://eitaa.com/joinchat/2632712395Ca21037a055
*حکمت چهارم*:
شناخت نقاط *ضعف* و *قوت* اخلاق اجتماعی
*بخش اول*:
صبر و بردباری نوعی *شجاعت* است، جلسه اول
بحث در حکمت چهارم از حکمتهای نهجالبلاغه بود. محور حکمت چهارم شناخت نقاط ضعف و قوت اخلاق اجتماعی است، حضرت در این حکمت به برخی از نقاط ضعف و قوّت اخلاق اجتماعی اشاره میکند. اولین مورد آن *ضعف اخلاق اجتماعی بود*؛ حضرت فرمود: «الْعَجْزُ آفَةٌ»، عجز و ناتوانى آفت است. که در دو جلسه دربارهی آن مطالبی را بیان کنیم و از آن گذاشتیم.
کلمه دوم حضرت که در این جلسه در مورد آن به بحث و گفتگو میپردازیم این است که امیرمؤمنان علی× در بخش دوم از این حکمت میفرماید: *«وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ»، و صبر، شجاعت است.*
امام× در بخش دوم از این حکمت، به یکی از مسائل اخلاقی و ارزشهای اسلامی که بیشتر جنبهی اجتماعی داشته و در *تربیت اجتماعی* نیز بسیار مؤثر است میپردازد.
*واژگان* عبارتند از:
1- واژهی صبر 2- واژهی شجاعت
از این جهت که این دو واژه، هم دارای بُعد استقلالی بوده، و هم دارای بُعد ارتباطی و وابسته به دیگر مفاهیم هستند، بایستی قبل از هر چیزی به واژهشناسی و مفهومشناسی آن اقدام نمود، و حد و مرز آن دو را روشن نمود، باید دید که صبر چیست؟ و شجاعت چیست؟ آن دو را مفهومشناسی کنیم. سپس به دنبال مراد مولا گردید.
این واژگان کلمه قصار مولا× گرچه در میان عوام و در خواص جامعه همگی واژگان معروفی مىباشد، اما بهنظر میآید که باید یکبار دیگر در این دو واژه تاملی داشته باشیم و آن دو را بازخوانی کنیم، ببینیم آنچه که دربارهی این دو واژه میدانیم و آنها را میشناسیم درست است یا اینکه تفاوتی در آنها وجود دارد. لذا در واژگان صبر و شجاعت تأملی میکنیم.
مفهوم شناسی واژه صبر:
اول واژه صبر را معنا میکنیم:
لغویّین واژهی صبر را اینگونه تعریف کردهاند:
راغب اصفهانی که واژهشناس قرآنی است دربارهی واژهی صبر اینچنین مینویسد( بیان بسیار مفصلی دارد، اما به بخشی از عبارت ایشان اشاره میکنیم) ایشان میگوید:
«الصَّبْرُ: الإمساك في ضيق، يقال: صَبَرْتُ الدّابّة: حبستها بلا علف، وصَبَرْتُ فلانا: خلفته خلفة لا خروج له منها، والصَّبْرُ: حبس النّفس على ما يقتضيه العقل والشرع، أو عمّا يقتضيان حبسها عنه، فَالصَّبْرُ لفظ عامّ، وربّما خولف بين أسمائه بحسب اختلاف مواقعه، فإن كان حبس النّفس لمصيبة سمّي صبرا لا غير، ويُضَادُّهُ الجزع، وإن كان في محاربة سمّي شجاعة، ويضادّه الجبن، وإن كان في نائبة مضجرة سمّي رحب الصّدر، ويضادّه الضّجر، وإن كان في إمساك الكلام سمّي كتمانا، ويضادّه المذل، وقد سمّى اللّه تعالى كلّ ذلك صبرا، ونبّه عليه بقوله: {وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ}[1] ، {وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ}[2] ، {وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ}[3] ، وسمّي الصّوم صبرا لكونه كالنّوع له، وقَالَ×: «صِيَامُ شَهْرِ الصَّبْرِ وَثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي كُلِّ شَهْرِ يَذْهَبُ وَحَرَ الصَّدْر ...»[4] ،
*راغب میگوید: الصَّبْر، یعنی خود نگهداری و امساک در تنگناها و آنجاییکه انسان در مضیقه و سختی قرار میگیرد.*
بعد ایشان مواردش را بیان میکنند، مثلاً:
*صَبَرْتُ الدّابّةَ: یعنی ستور را نگه داشتم و بدون علوفه و خوراک وی را حبس كردم.*
*صَبَرْتُ فلانا: یعنی او را جا گذاشتم و راه خروجی برای او قرار ندادم.*
ایشان دوباره صبر را به بیانی دیگر ترجمه میکند و میفرماید:
*الصَّبْر: یعنی شكيبايى و خودداری نفس بر آنچه كه عقل و شرع حكم مىكند و آن را مىطلبد، يا آنچه كه عقل و شرع، خودداری نفس از آن را اقتضاء مىكند، پس صبر و شكيبايى لفظ عامى است و چه بسا بر حسب اختلاف مورد، اسامی مختلفی داشته باشد:*
1. فإن كان حبس النّفس لمصيبة سمّي صبرا لا غير، ويُضَادُّهُ الجزع، اگر صبر و شكيبايى نفس به جهت مصیبتی باشد واژه- صبر بكار مىرود نه چيز ديگر، و ضدّ آن جزع و بىتابى است.
2. وإن كان في محاربة سمّي شجاعة، ويضادّه الجبن، اگر صبر در جنگ و محاربه باشد، شجاعت و پایداری نامیده مىشود، چون عقل و شرع حکم میکند که در جهاد شجاعت به خرج دهی، و در میدان نبرد مقابل دشمن بایستی و با او مبارزه کنی. كه ضدّ آن ترس و جُبن است.
*صبر در میدان جنگ بهمعنای نشستن نیست، بلکه صبر در میدان جنگ بهمعنای سلاح به دست گرفتن و جنگیدن و شجاعت به خرج دادن است؛ لذا ضد آن (صبر در میدان جنگ)، جُبن و ترسیدن است که قبلاً به آن اشارهای داشتیم.*
*3. وإن كان في نائبة مضجرة سمّي رحب الصّدر، ويضادّه الضّجر، هر گاه صبر در كارى ملال آور و دلتنگ كننده باشد- ظرفيّت داشتن و دلدار بودن- نامیده مىشود كه ضدّش كم ظرفيّتى و ضجر و دلتنگی است.*
*4. وإن كان في إمساك الكلام سمّي كتمانا، ويضادّه المذل، و زمانىكه صبر در خودداری از كلام و سخن نگفتن با
شد، کتمان نامیده مىشود و ضدّ آن فاش كردن سخن و نا آرامی است.*
خداى تعالى تمام معاني فوق را - صبر - نامیده است، و در آيات زير به آن آگاهی داده است كه میفرماید:
*{وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ}، و در برابر محرومیتها و بیماریها استقامت به خرج میدهند.*
*{وَالصَّابِرِينَ عَلَىٰ مَا أَصَابَهُمْ}، و شکیبایان در برابر مصیبتهایی که به آنان میرسد.*
*{وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ}، و مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا،*
*روزه هم- صَبْر- نامیده شده. براى اينكه روزه نوعى خويشتندارى و خودداری است.*
*پيامبر اکرم| فرمود: روزه ماه مبارک رمضان و سه روز در هر ماه وسوسه و كينههای دل را از بين مىبرد.*
*خلاصه* اینکه به بیان راغب اصفهانی میتوانیم دو معنا برای صبر داشته باشیم:
*1. امساک در ضیق، انسان خودش را در تنگدستی نگه دارد.*
*2. حبس نفس بر مبنای آنچه که عقل و شرع حکم میکند.*
*انسانی اگر مصیبت ببیند عقل و شرع حکم میکند که جزع و فزع نکند، چون جزع و فزع سبب خسارت به خود انسان میشود، هم خسارت روحی و هم خسارت بدنی، گاهی از اوقات انسان در جزع و فزع به سر و صورت خودش میزند و دچار صدمه میشود و در بخش روحی نیز دچار خسارت میشود. لذا گفتهاند: مصیبت بر کسی که صبر میکنید یک مصیبت است، ولی برای کسی که جزع و فزع میکند دو مصیبت حساب میشود.*
برای اینکه به مقصود و مراد مولا علی× در این سخن که فرمود: از صبر و شجاعت پی ببریم، باید تأمل بیشتری در آن داشته باشیم.
راغب اصفهانی در تعریف آن اینگونه گفت که: *صبر، حبس نفس به مقتضای عقل و شرع است.*
*اشتراکات و تمایزات دو واژهی صبر و حلم*
زمانیکه در میان واژگان دقت میکنیم واژگانی را میبینیم که مثل صبر است. و در نگاه ابتدایی اینها با یکدیگر مترادف بوده و به یک معنا هستند، اما وقتی دقت میکنیم، میبینیم که معانی آنها متفاوت است و تفاوتی اساسی هم دارد. *یکی از آن واژگان واژه حلم است.*
در میان واژگان کابردی که معارف دینی را میرسانند، این دو واژه در ظاهر به نظر میرسد که با هم مترادف و هم معنی باشند و حتی این نگرش ظاهری به زبان و ادبیات فارسی نیز تسری نموده و هر دو واژه به جای یکدیگر استخدام شده و به کار رفته است، اما در زبان عربی و با دقت در نگرش، معلوم میشود که دو واژهی مزبور دارای تفاوتهای مهمی است که میتواند در رساندن مفاهیم مورد نظر بسیار موثر باشد.
این دو واژه و اصطلاح یکی نیستند. در این کلام حضرت که فرمود: *«الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ»، صبر چه نقشی دارد؟ آیا میتوانیم به جای «الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ»، بگوییم «اَلحِلْمُ شَجَاعَةٌ» یا نمیشود؟ آیا حلم هم همان شجاعت است یا نه؟*
در صبر گفتیم که صبر، حبس النفس است، یعنی نفست را نگهدار و جزع و فزع نکن در جایی دیگر هم همین گونه معنا کردهاند، میگویند: *خودت را نگهدار تا خسارت بهخودت نزنی؛ اگر مصیبتی دیدی خسارت به خودت نزن. نفست را نگه دار تا خسارت به خودت نزنی، یعنی نفست هیجان پیدا نکند تا خسارت ببینی! این تعبیر دربارهی صبر واقعشده است؛ اما دربارهی حلم وقتی وارد میشوند آن را اینگونه معنا میکنند:*
*راغب اصفهانی در تعریف واژهی حلم چنین میگوید: «الْحِلْمُ: ضبط النّفس والطبع عن هيجان الغضب»[5] ، حلم، به مراقبت بر انضباط نفس و طبیعت آدمی در مقابل هیجانات غضب و برآشفتگى و خشم گفته میشود.*
با توجه به تعریف برخی لغویین از این دو واژه، این نکته روشن میشود که *در هر دو واژه(صبر و حلم) خود نگهداری و مراقبت و تحمل وجود دارد؛ لکن متعلق تحمل و خود نگهداری متفاوت است؛ چرا که تحمل و خود نگهداری در صبر به خود انسان میباشد به جهت اینکه ضرر و زیانی به خودش نرساند؛ زیرا جزع و فزع کردن در مصیبت خسارتش دامن انسان را میگیرد و دیگری از آن آسیبی نمیبیند، مثلاً اگر انسان بر سر قبر کسی بنشیند و ساعتها جزع و فزع کند، به کسی آسیب نمیزند و فقط خودش را اذیت میکند، زندگی خودش را دچار مشکل میکند؛ بله! ممکن است بعضی از افراد نزدیک انسان رنجیدهخاطر شوند، اما انسان در این جزع و فزع خسارتی به دیگران نمیزنی؛ لکن خود نگهداری در حلم نسبت به خود و دیگران است به جهت اینکه از ایجاد ضرر و خسارت و اقدام به کاری که ممکن است به دیگری هم ضرر برساند، خودداری کند، زیرا آنچه که در مقابل حلم قرار دارد، غضب است و غضب به طور معمول پیش از آنکه برای خود ایجاد مشکل نماید، برای دیگران حادثه آفرینی میکند؛ چونکه غضب، یکی از پشتوانههای روحی برای رفتارهای بیرونی و اجتماعی است. لذا انسان برای این که مرتکب غضب نشود، به حلم توصیه شده تا موجبات آزار و اذیت دیگران را فراهم ننماید.*
فرق *حلم و صبر* در این است که: اگر انسان حلیم شد مراقبت میکند تا خسارتی به خودش و به دیگران نرساند، اما صبر فقط دامنهی خسارت را از خود انسان
میگیرد.
*صبر، خود دارای انواعی است و در روایات نیز انواع آن را گاهی به سه نوع بیان کردهاند:*
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ|: «الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ: صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ، وَصَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ، وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ»[6] ،
*صبر، بر سه نوع است: ⬅️1- صبر در هنگام مصیبت، 2- صبر بر طاعت، 3- صبر بر ترك گناه.*↪️
در مقابل نوع اول آن که صبر بر مصیبت میباشد و غلبه بر سایر موارد نیز دارد، جزع و ناله کردن است، و این ناله کردن مربوط به خود انسان میشود و پیش از آنکه موجب رنجش دیگران بشود خود را میرنجاند.
چنانکه جوهري در لسان العرب ذيل ماده «صبر» نقل ميکند:
«الصَّبْرُ: حَبْسُ النَّفْسِ عندَ الجَزَعِ»[7] ، نگه داشتن نفس بههنگام جزع (بيتابي) را صبر ميگويند.
مرحوم طریحی نیز در کتاب مجمع البحرين، در معنای صبر اينگونه ميگوید. «حَبْسُ النَّفْسِ عَنْ إظهارُ الجَزَعِ»[8] ، صبر، حبس کردن نفس از اظهار جزع و بی تابی است.
*استعمال واژگان صبر و حلم در قرآن*
هر دو واژهی صبر و حلم در قرآن کریم مورد استخدام قرار گرفته و با مشتقات گوناگون آن بهکار رفته است.
*واژهی صبر و مشتقات آن فراوان وارد شده است، بهگونهای که 103 بار در 45 سوره قرآن کریم بهکار رفته است. کلمه حلم نیز با مشتقاتش که معنای صبر را نیز میرساند، 15 بار به کار رفته است.*
اما *تمایزاتی* که واژگان *صبر و حلم* دارند عبارتند از:
*تفاوت اوّل*: اولین تفاوتی که در کاربرد این دو واژه مشهود است، این است که صبر در هیچگونه از مشتقاتش در قرآن به عنوان وصف خداوند به کار نرفته است؛ فقط دربارهی عباد و بندگان بهکاررفته است، یعنی صبر جزء صفات عبادالله بوده و از صفات خداوند نیست. اما در برخی از دعاها، صفات «صَابِر»، «صَبُور» و «صَبّار» برای خداوند متعال ذکر شده است؛ مانند موارد ذیل:
*1. مرحوم کفعمی در کتاب مصباح خود اینگونه نقل کرده و میگوید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ يَا صَابِرُ يَا صَبُورُ يَا صَادِقُ يَا صَدُوقُ ...»[9] ، خدایا! همانا از تو میخواهم به حق اسمائت ای شکیبا، ای بسیار شکیبا، ای راستگو، ای بسیار راستگو ...*
*2. مرحوم کفعمی در جایی دیگر اینگونه میگوید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ يَا صَبّارُ يَا صَابِرُ يَا صَبُورُ يَا صَادِقُ يَا صَدُوقُ»[10] ، خدایا! همانا از تو میخواهم به حق اسمائت ایی بسیار شکیبا، ای شکیبا، ای بسیار شکیبا، ای راستگو، ای بسیار راستگو ...*
*3. مرحوم کفعمی در بلد الأمین نیز در دعای معروف به دعای مجیر اینگونه میگوید: «سُبْحَانَکَ يَا صَبُورُ تَعَالَيْتَ يَا صَابِرُ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ يَا مُجِير»[11] ، منزّهی تو ای بسیار شکیبا، بلندمرتبه هستی ای شکیبا، ما را از آتش پناه ده ای پناه دهنده.*
البته چون کاربرد واژه صبر و مشتقّات آن برای خداوند در دعاست میشود اینگونه گفت: صبر در دعاها که به خداوند اطلاق شده بهمعنای حلم است.
ولی واژه حلم به عنوان حلیم، در مورد خداوند متعال به کار رفته و خداوند بدان توصیف شده که به برخی از آن آیات در ذیل اشاره میکنیم:
*1. قرآن میفرماید: {لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ}[12] ، خداوند شما را به سوگندهاى لغوتان مؤاخذه نمىكند، ولى شما را بدانچه دلهايتان [از روى عمد] فراهم آورده است، مؤاخذه مىكند، و خدا آمرزنده بردبار است.*
*2. میفرماید: {وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ}[13] ، و بدانید خداوند، آمرزنده و بردبار است(و در مجازات بندگان، عجله نمیکند!).*
*3. میفرماید: {وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ}[14] ، و خداوند، بینیاز و بردبار است.*
*4. میفرماید: {وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ}[15] ، و خداست كه داناى بردبار است.*
*5. و در جایی دیگر میفرماید: {وَاللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ}[16] ، و خداوند شکرکننده و بردبار است.*
شاید اینکه وصف صبور برای خداوند در قرآن نیامده، ولی وصف حلیم آمده است برای این باشد که فزع و جزع، و ناله که در مقابل صبر است، نشانهی عجز و ناتوانی خداوند میباشد و خداوند نقصی ندارد که هیجانش را کنترل کند و این سخنان درباره خداوند محال است، اما اگر بخواهیم همین معنا را دربارهی خداوند تحقق دهیم و بگوییم حلم آن وصفی است که مانع از خسارت به دیگری بشود ما بهسبب همین صفت از عذاب خدا در امان میمانیم، چون خداوند حلیم است ما هم بهسبب *استغفار* از عذاب الهی در امان میمانیم، والا طبق تعریفی که کردیم اگر خداوند صبور بود فقط مانع خسارت به خودش میشد.
ولی دربارهی صفت حلیم، چون خداوند غضب دارد و میتواند شامل برخیها نیز بشود، لذا وصف حلیم برای خدا به کار رفته است؛ یعنی خداوند با وجود اینکه غضب دارد، ولی از تسری این غضب
به همگان خودداری میکند، چرا که به وصف حلیم متّصف شده است؛ و بندگان به رغم اینکه مرتکب کارهایی میشوند که استحقاق دارند تا مورد غضب خداوند قرار گیرند، ولی مشمول حلم او شده و نجات خواهند یافت.
لذا در دعاها نیز زمانیکه وصف حلیم را مطرح میکنند آن را با پسوندی همراه میسازند، مانند این عبارت از دعا که میگوید: «يَا حَلِيماً لَا يَعْجَل»[17] ، ای حلیمی که برای عقاب گناهکاران و متخلفان عجله و شتاب نمیکنی.
زمانیکه این وصف برای انسانها نیز به کار برده میشود بهجهت این است که کارهای غیر عقلانی را از جامعه برچیده و مردم با توجه به عقلی که دارند از ارتکاب غضب خودداری نمایند، چرا که تصمیمی که از روی غضب گرفته شود، همانگونه که در روایات آمده، آغازش دیوانگی و پایانش پشیمانی است؛ پس حلم با عقل همراه است.
تفاوت دوم: دومین تفاوتی که واژهی حلم با واژهی صبر دارد این است که انسان گناهکار در سايهی صفت صبر الهي ايمن از مجازات نيست، ولی میتواند در سايهی صفت حلم الهی از عذاب و مجازات در امان باشد، چرا که در قرآن کریم، وصف حلم خداوند با چند وصف دیگر آمیخته و همراه شده که یکی از آنها وصف غفور است که بیانگر ایمن ساختن انسان از مجازات و عقاب خواهد بود.
اوصافی که در قرآن کریم با حلم الهی همراهی نمودهاند عبارت هستند از:
غَفُورٌ، غَنِيٌّ، عَلِيمٌ و شَكُورٌ؛ که هر کدام بیانگر یک نوع از افعال و ویژگیهای الهی است.
بنابر این واژهی صبر، گرچه به حلم نزدیک است، اما تفاوتهای فراوانی با یکدیگر دارند که به برخی از آنها اشاره شد، ولی به خودی خود معنای وسیعی داشته و جهات گوناگونی را شامل میشود.
[1] بقره/سوره2، آیه177.
[2] حج/سوره22، آیه35.
[3] احزاب/سوره33، آیه35.
[4] المفردات في غريب القران، الراغب الأصفهاني، ج1، ص474.
[5] المفردات في غريب القران، الراغب الأصفهاني، ج1، ص253.
[6] الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني، ج2، ص91.
[7] لسان العرب، ابن منظور، ج4، ص438.
[8] لسان العرب، ابن منظور، ج4، ص438.
[9] المصباح- جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية، الكفعمي العاملي، الشيخ ابراهيم، ج1، ص354.
[10] المقام الأسنى في تفسير الأسماء الحسنى، الكفعمي العاملي، الشيخ ابراهيم، ج1، ص92.
[11] البلد الأمين و الدرع الحصين، الكفعمي العاملي، الشيخ ابراهيم، ج1، ص364.
[12] بقره/سوره2، آیه225.
[13] بقره/سوره2، آیه235.
[14] بقره/سوره2، آیه263.
[15] نساء/سوره4، آیه12.
[16] تغابن/سوره64، آیه17.
[17] المصباح- جنة الأمان الواقية و جنة الإيمان الباقية، الكفعمي العاملي، الشيخ ابراهيم، ج1، ص260.
💎💎💎💎💎💎
دیگه نیاز نیست در کانال ها و گروه های مختلف وقت و هزینه، صرف کنید،⬇️
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
💥 💥
*جهاد تبیین*
👈گلچین :
*آیات قرانی
*نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
*احادیث
*روانشناسی
*طبی ( اسلامی و سنتی)
*بایدها و نبایدها
*سخنرانی های ناب
*رفع شبهات
*همسرداری
*تربیت کودک
*دشمن شناسی
*جنگ نرم
🎄🎄🎄🎄🎄🎄
https://eitaa.com/joinchat/2632712395Ca21037a055
#داستان#
به بهلول گفتن: ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪﺕ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﻣﯿﭽﺮﺧﻪ؟
ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍ ﺭﻭ ﺷﮑﺮ، ﮐﻢ ﻭ ﺑﯿﺶ ﻣﯿﺴﺎﺯﯾﻢ.
ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺩﺵ میرﺳﻮﻧﻪ.
ﮔﻔﺘند : ﺣﺎﻻ ﻣﺎ ﺩﯾﮕﻪ ﻏﺮﯾﺒﻪ ﺷﺪﯾﻢ ﻟﻮ ﻧﻤﯿﺪﯼ؟
ﮔﻔﺖ: ﻧﻪ ﯾﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻗﻨﺎﻋﺖ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻫﻢ کاﺭ ﺩﯾﮕﻪ ﺍﯼ ﺟﻮﺭ ﺑﺸﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯿﺪﻡ، ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮔﻪ ﻧﻤﯿﺬﺍﺭﻩ ﺩﺳﺖ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﻤﻮﻧﻢ. گفتند : ﻧﻪ ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﺑﮕﻮ.
ﮔﻔﺖ: ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻢ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﯾﻪ ﺟﻮﺭﯼ ﺣﻞ ﺷﺪﻩ، ﺧﺪﺍ ﺭﺯّﺍﻗﻪ، ﻣﯿﺮﺳﻮﻧﻪ.
ﮔﻔﺘند : ﻣﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ. ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﺑﮕﻮ دﯾﮕﻪ.
ﮔﻔﺖ: ﺗﻮ ﻓﮑﺮ ﮐﻦ ﯾﻪ ﺗﺎﺟﺮ یهودی ﺗﻮﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﻫﺮ ﻣﺎﻩ ﯾﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﭘﻮﻝ ﺑﺮﺍﻡ ﻣﯿﺎﺭﻩ ﮐﻤﮏ ﺧﺮﺟﻢ ﺑﺎﺷﻪ.
ﮔﻔﺘند : ﺁﻫﺎﻥ، ﺩﯾﺪﯼ ﮔﻔﺘﻢ. ﺣﺎﻻ ﺷﺪ ﯾﻪ ﭼﯿﺰﯼ. ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﻧﻤﯿﮕﯽ؟
ﮔﻔﺖ : ﺑﯽ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻢ ﺧﺪﺍ ﻣﯿﺮﺳﻮنه ﺑﺎﻭﺭﻧﮑﺮﺩﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻢ ﯾﻪ تاجر یهودی ﻣﯿﺮﺳﻮﻧﻪ ﺑﺎﻭﺭﮐﺮﺩﯼ.
ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯾﻪ تاجریهودی ﭘﯿﺶ ﺗﻮ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻩ؟
ﻫﯽ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﯿﮑﻨﯿم ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯﺧﻮﺏ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﻭﻥ ﺑﺎﻻ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﺣﻮﺍﺳﺶ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺖ.
تا اﯾﻦ ﺷﮏ ﺑﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺮﺳﻪﻫﻤﻪ ﺧﺪﺍﺕ ﻣﯿﺸﻦ الا خدا.
💎💎💎💎💎💎
دیگه نیاز نیست در کانال ها و گروه های مختلف وقت و هزینه، صرف کنید،⬇️
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
💥 💥
*جهاد تبیین*
👈گلچین :
*آیات قرانی
*نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
*احادیث
*روانشناسی
*طبی ( اسلامی و سنتی)
*بایدها و نبایدها
*سخنرانی های ناب
*رفع شبهات
*همسرداری
*تربیت کودک
*دشمن شناسی
*جنگ نرم
🎄🎄🎄🎄🎄🎄
https://eitaa.com/joinchat/2632712395Ca21037a055
هدایت شده از شیخ فرهاد فتحی
اصل سی و پنجم:
سلطنت ودیعهایست که به موهبت الهی از طرف ملت به شخص پادشاه مفوض شده.
اصل سی و ششم:
سلطنت مشروطه ایران از طرف ملت بهوسیله مجلس موسسان به شخص اعلیحضرت شاهنشاه رضا شاه پهلوی تفویض شده و در اعقاب ذکور ایشان نسلا بعد نسل برقرار خواهد بود.
اصل چهل و چهارم:
شخص پادشاه از مسئولیت مبری است وزراء دولت در هرگونه امور مسئول مجلسین هستند.
اصل چهل و پنجم:
کلیه قوانین و دستخطهای پادشاه در امور مملکتی وقتی اجرا میشود که به امضای وزیر مسئول رسیده باشد و مسئول صحت مدلول آن فرمان و دستخط همان وزیر است.
اصل چهل و ششم
عزل و نصب وزرا بموجب فرمان همایون پادشاه است.
اصل چهل و هفتم
اعطای درجات نظامی و نشان و امتیازات افتخاری با مراعات قانون مختص شخص پادشاه است.
اصل چهل و هشتم
انتخاب مأمورین رئیسه دو اثر دولتی از داخله و خارجه با تصویب وزیر مسئول از حقوق پادشاه است مگر در مواقعیکه قانون استثناء نموده باشد ولی تعیین سایر مأمورین راجع به پادشاه نیست مگر در مواردیکه قانون تصریح میکند.
اصل چهل و نهم
صدور فرامین و احکام برای اجرای قوانین از حقوق پادشاه است بدون اینکه هرگز اجرای آن قوانین را تعویق یا توقیف کنند.
اصل پنجاهم
فرمانفرمائی کل قشون بری و بحری با شخص پادشاه است.
اصل پنجاه و یکم
اعلان جنگ و عقد صلح با پادشاه است.
اصل پنجاه و چهارم
پادشاه میتواند مجلس شورای ملی و مجلس سنا را بطور فوقالعاده امر بانعقاد فرمایند.
اصل پنجاه و پنجم
ضرب سکه با موافقت قانون بنام پادشاه است.
اصل پنجاه و ششم
مخارج و مصارف دستگاه سلطنتی باید قانوناً معین باشد.
اصل پنجاه و هفتم
اختیارات و اقتدارات سلطنتی فقط همان است که در قوانین مشروطیت حاضره تصریح شده.
مذهب رسمی ایران اسلام و طریقة حقه جعفریه اثنی عشریه است باید پادشاه ایران دارا و مروج این مذهب باشد.
اصل دوم
مجلس مقدس شورای ملی که به توجه و تأیید حضرت امام عصر عجل الله فرجه و بذل مرحمت اعلیحضرت شاهنشاه اسلام خلد الله سلطانه و مراقبت حجج اسلامیه کثرالله امثالهم و عامه ملت ایران تأسیس شده است باید در هیچ عصری از اعصار مواد قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسة اسلام و قوانین موضوعه حضرت خیرالانام صلیالله علیه و آله و سلم نداشته باشد و معین است که تشخیص مخالفت قوانین موضوعه با قواعد اسلامیه بر عهده علمای اعلام ادامالله برکات وجودهم بوده و هست لهذا رسماً مقرر است در هر عصری از اعصار هیئتی که کمتر از پنج نفر نباشد از مجتهدین و فقهای متدینین که مطلع از مقتضیات زمان هم باشند باین طریق که علمای اعلام و حجج اسلام مرجع تقلید شیعه اسلام بیست نفر از علماء که دارای صفات مذکوره باشند معرفی بمجلس شورای ملی بنمایند پنج نفر از آنها را یا بیشتر بمقتضای عصر اعضای مجلس شورای ملی بالاتفاق یا بحکم قرعه تعیین نموده بسمت عضویت بشناسند تا موادیکه در مجلسین عنوان میشود بدقت مذاکره و غور رسی نموده هریک از آن مواد معنونه که مخالفت با قواعد مقدسه اسلام داشته باشد طرح ورد نمایند که عنوان قانونیت پیدا نکند و رأی این هیأت علماء در این باب مطاع و متبع خواهد بود و این ماده با زمان ظهور حضرت حجتعصر عجلالله فرجه تغییر پذیر نخواهد بود.
این قانون اساسی پهلوی است که امروز یه عده میگویند میخواهند به آن برگردند ولی به مقدسات فحش میدهند و میگویند تشیع به درد نمیخورد و مسجد و پرچم آتش میزنند! حداقل قانون شاهی که از او دم میزنید را یکبار مطالعه کنید و به همان احترام بگذارید. جالب است این افراد میگویند ولی فقیه اختیارات زیادی دارد درحالیکه شاه اختیاراتش قابل مقایسه با ولی فقیه نیست.
📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️
https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
هدایت شده از احادیث الطلاب
وقتی کودکی کار خطایی میکند؛
آن خطا را به شخص و شخصیت او پیوند نزنید. رفتار و عمل او را نقد کنید نه شخصیت او را. مثلا👇
اگر کودکی حرف زشت زد
❌نگویید : تو بیادبی
✅بگویید: حرف بد زدن؛ ممنوعه.
اگر کودکی سرکیف کسی رفت.
❌نگویید: دزد
✅بگویید: باید اجازه بگیریم. رفتن سر کیف دیگران اشتباه است.
توبیخ شخص و شخصیت؛ سبب کاهش شدید عزت به نفس و موجب جسارت تکرار کار اشتباه خواهد شد.
کانال احادیث الطلاب در(ایتا)👇 https://eitaa.com/joinchat/1997602816Cf7f5d3ab84
هدایت شده از احادیث الطلاب
❤ بيست نوع قلبي که خدای متعال در قرآن به آنها اشاره فرموده :
☘ القلب السليم : و آن قلبي است مخلص براي خدا و خالي از کفر و نفاق و هرگونه پستي .
{ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }شعراء ۸۹
☘ القلب المنيب : و آن قلبي است که هميشه در حال برگشت و توبه به سوي خدا و از آن سو ثابت و پابرجاست بر طاعت خدا .{ مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ } ق ۳۳
☘ القلب المُخبِت : و آن قلبي است فروتن و آرام به ذکر خدا .{ فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ }حج ۵۴
☘ القلب الوجل : و آن قلبي است که از ياد خدا مي لرزد که مبادا عمل وي به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد .{ وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ }مومنون ۶۰
☘ القلب التقي : و آن قلبي است که به احکام خدا احترام مي گذارد .{ ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }حج ۳۲
☘ القلب المهدي : و آن قلبي است که تسليم امر خدا و راضي به قضا و قدر پروردگار است .{ وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ }تغابن ۱۱
☘ القلب المطمئن : و آن قلبي است که با ياد خدا و توحيدش آرام مي گيرد .{ وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه }رعد۲۸
☘ القلب الحي : و آن قلب زنده اي است که از شنيدن داستان هاي امت هاي گذشته که با گناه و طغيان هلاک شدند پند و اندرز مي گيرد .{ إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ }ق۳۷
☘ القلب المريض : و آن قلبي است که دچار بيماري شک و نفاق شده و مبتلا شده به فسق و فجور و شهوت هاي حرام .
{ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ }احزاب۳۲
☘ القلب الأعمى : و آن دل کوري است که حق را نمي بيند و در نتيجه پند و اندرز نمي گيرد .
{ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ }حج۴۶
☘ القلب اللاهي : و آن دلي است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت هاي دنياست .
{ لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ }انبیاء۳
☘ القلب الآثم : و آن دلي است که گواهي حق را کتمان مي کند و مي پوشاند .
{ وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ }بقره۲۸۳
☘ القلب المتکبر : و آن دل مغرور و متکبري است که از توحيد و طاعت خداوند رويگردان است ، زورگو و جبار است به خاطر ظلم و طغيان .
{ قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ } غافر /۳۵
☘ القلب الغليظ : و آن دلي است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده .
{ وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }آل عمران۱۵۹
☘ القلب المختوم : و آن قلبي است که هدايت را نمي شنود و تعقل نمي کند .
{ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ }جاثیه۲۳
☘ القلب القاسي : و آن دلي است که به عقيده و ايمان نرم نمي شود و وعظ و ارشاد در آن تأثيري ندارد و از ياد خداوند رويگردان است .
{ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً }مائده۱۳
☘ القلب الغافل : و آن قلبي است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالي ترجيح مي دهد .
{ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا }کهف۲۸
☘ الَقلب الأغلف : و آن دلي است که پوشيده شده است به طوري که اقوال و فرمايشات رسول اکرم صلى الله عليه و آله در آن نفوذ و رسوخ نمي کند .
{ وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ }بقره۸۸
☘ القلب الزائغ : و آن قلبي است که از حق و حقيقت اعراض مي کند .
{ فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ }آل عمران۷
☘ القلب المريب : و آن قلبي است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است .
{ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ }توبه۴۵
کانال احادیث الطلاب در(ایتا)👇 https://eitaa.com/joinchat/1997602816Cf7f5d3ab84
هدایت شده از حامیان سپاه قدس🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هشدار امروز فرمانده کل سپاه به بن سلمان : به رژیم آل سعود هشدار میدهم که رسانههای خود را کنترل کنید وگرنه دود آن در چشم شما خواهد رفت.
✅کانال حامیان سپاه قدس👇
http://eitaa.com/joinchat/3631218690Ca928153b05
هدایت شده از حامیان سپاه قدس🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حملات پهپادی گسترده روسیه به پایتخت اوکراین
🔹 صدای پهپادهای کامیکازه روسیه از ابتدای امروز تمام شهر کی یف را فراگرفته است، همچنین شلیک ضدهواییها و نیروهای امنیتی که سعی دارند این پهپادها را ساقط کنند به طور ممتد شنیده می شود
✅کانال حامیان سپاه قدس👇
http://eitaa.com/joinchat/3631218690Ca928153b05
هدایت شده از حامیان سپاه قدس🇮🇷
🔴شهادت افسر پلیس در سراوان
🔹فرمانده انتظامی سیستانوبلوچستان: ساعت ١١ امروز تروریستهای مسلح سوار بر یک دستگاه پژو با ۲ قبضه سلاح کلاش سروان عباسی از مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی که در حال انجام وظیفه بود را به رگبار بسته و به شهادت رساندند.
✅کانال حامیان سپاه قدس👇
http://eitaa.com/joinchat/3631218690Ca928153b05
هدایت شده از منتخَبِ اَخبار ویژه
✅حقیقتنژاد، روزنامهنگار ایرانی پس از طی یک دوره بیماری، در ۴۵ سالگی در بیمارستان شاریته برلین درگذشت.
✅ فعالیت های براندازای او تا همین چندروز اخیر ادامه داشت و معتقد بود کار جمهوری اسلامی تمام است ولی او مثل خیلی از افراد ضدانقلاب از دنیا رفت و جمهوری اسلامی هنوز است.
🔵 اخبار مهم را در "مُنتخَبِ اَخبار" ببینید↙️
https://eitaa.com/joinchat/1231028412C5231d1781b
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
✨حسنــهای که ثــوابش
معــــادل جمیع مخلــــوقات است✨
✨از حضرت امام حسین علیه السلام روایت شده است که فرمود : هر کس به قبرهای مسلمانان وارد شود و این دعا را بخواند :
🍃اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الْأَرْوَاحِ الْفَانِيَةِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِيَةِ وَ الْعِظَامِ النَّخِرَةِ الَّتِي خَرَجَتْ مِنَ الدُّنْيَا وَ هِيَ بِكَ مُؤْمِنَةٌ أَدْخِلْ عَلَيْهِمْ رَوْحاً مِنْكَ وَ سَلَاماً مِنِّي🍃
خدا به عدد همه خلق از زمان حضرت آدم علیه السلام تا روز قیامت برای او حسنه می نویسد✨
📚بحارالانوار ج ۹۹ ص ۳۰۱
مستدرک الوسائل ج ۲ ص ۳۷۳
💎💎💎💎💎💎
دیگه نیاز نیست در کانال ها و گروه های مختلف وقت و هزینه، صرف کنید،⬇️
🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄
💥 💥
*جهاد تبیین*
👈گلچین :
*آیات قرانی
*نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
*احادیث
*روانشناسی
*طبی ( اسلامی و سنتی)
*بایدها و نبایدها
*سخنرانی های ناب
*رفع شبهات
*همسرداری
*تربیت کودک
*دشمن شناسی
*جنگ نرم
🎄🎄🎄🎄🎄🎄
https://eitaa.com/joinchat/2632712395Ca21037a055
هدایت شده از کانال اخبارداغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 به زودی پای ایران به دریا و سواحل اسرائیل باز میشود!
🔻کارشناس صهیونیست: نهادهای امنیتی خوب گوش کنند، با قراردادی که با لبنان امضا میکنید منتظر یک جبهه جدید باشید، به زودی پای شرکتهای ایرانی و سپاه پاسداران به دریا و سواحل ما باز میشود...
@akhbaredaaagh
هدایت شده از کانال اخبارداغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید برادران افغان چجوری منافقین رو رسوا میکنن
مرگ بر مریم رجوی
مرگ بر رضا پهلوی
بیشرفای سواستفاده چی😂
@akhbredaaagh
هدایت شده از کانال اخبارداغ
🔰بررسی میدانی یک خبرنگار نشان میدهد که #علی_کریمی عمارت لواسان خود را که به نام خودش هم هست به تازگی برای فروش گذاشته بود که البته موفق به فروش آن نشد.
💬قیمت کارشناسی این عمارت مجلل در سال ۹۷حدود ۵۰۰میلیارد تومان و قیمت امروز آن حدود ۱۱۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
🔹در این عمارت بسیار مجلل، ۱۷ اتاق وجود دارد که هر اتاق دارای کلکسیونی از انواع لوازم تزئینی است. در این کاخ طبق گفته شاهدان عینی علاوه بر تزئینات داخلی گران بهاء، ۲ لوستر طلا نیز وجود دارد.
@akhbaredaaagh
هدایت شده از کانال اخبارداغ
🔘آقای دایی یادته یکبار در یک مصاحبه ی تلویزیونی گفتی که آیت الله بهجت بهتون توصیه کرده بود که : «سعی کن زیاد جلوی چشم نباشی»؟!
🔻چون امثال شما ظرفیت جلوی چشم بودن را ندارید سریع جوگیر میشوید و فکر میکنی چون چهار تا توپ گل کردی *** هستید
🔹سلبریتی ما همت است متوسلیان و باقری و احمدی روشن و تهرانی مقدم و هزاران شهید و در راسشون حاج قاسم هستند
🔹چه خوب ایت الله بهجت با یک نگاه ظرف تو را دید و متوجه عمق وجودت شد.
@akhbaredaaagh
هدایت شده از کانال اخبارداغ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوآپ گاز روسیه فرصت طلایی برای ایران
@akhbaredaaagh
هدایت شده از منتخَبِ اَخبار ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 تجزیه ایران ضروری ترین اتفاق برای عربستان است!
👈 احمد مظهر سعدو روزنامه نگار معارض دولت سوریه که در ترکیه و تحت حمایت اردوغان زندگی می کند و جزو همکاران دولت سعودی در پروژه فشار بر دولت سوریه می باشد، در گفتگو با کانال9 تونس به صورت واضح اعلام کرد 👈ایران باید تجزیه شود تا امنیت کشورهای عرب منطقه (عربستان و امارات) تامین شود
🔵 اخبار مهم را در "مُنتخَبِ اَخبار" ببینید↙️
https://eitaa.com/joinchat/1231028412C5231d1781b
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار امروز فرمانده کل سپاه به بن سلمان : به رژیم آل سعود هشدار میدهم که رسانههای خود را کنترل کنید وگرنه دود آن در چشم شما خواهد رفت
🎴 اخبار #بخش_خبری_2030 👇
http://eitaa.com/joinchat/2853175299Cb2c5125cdc