قرآن ترجمه المیزان
سوره 28
سوره مبارکه القصص
صفحه 392
۞ وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (51)
همانا ما اين سخن [آسمانى] را براى آنان پياپى و به هم پيوسته ساختيم، باشد که متذکّر شوند. (51)
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ (52)
[برخى] از آنان که پيش از اين (قرآن) کتابشان داديم، همانها به اين (قرآن) ايمان مى آورند. (52)
وَإِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ (53)
و چون [قرآن] بر آنان خوانده شود مى گويند: به آن ايمان آورديم بى ترديد آن از سوى پروردگارمان حقّ است، همانا ما پيش از [نزول] آن تسليم بوديم. (53)
أُولَٰئِكَ يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (54)
اينان به سبب صبرى که کردند، مزدشان دو بار به آنان داده مى شود و بدى را به خوبى دفع مى کنند و از آنچه به آنان عطا کرده ايم انفاق مى نمايند (54)
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ (55)
و چون سخن لغو بشنوند از آن روى برمى گردانند و مى گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شما، سلام بر شما، ما خواستار [مصاحبت ]جهالت پيشگان نيستيم. (55)
إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (56)
همانا تو نمى توانى هر که را علاقه به [هدايت ]او دارى هدايت کنى [و به مقصد برسانى]، بلکه خدا هر که را بخواهد هدايت مى کند و او به پذيرندگانِ هدايت آگاه تر است. (56)
وَقَالُوا إِنْ نَتَّبِعِ الْهُدَىٰ مَعَكَ نُتَخَطَّفْ مِنْ أَرْضِنَا ۚ أَوَلَمْ نُمَكِّنْ لَهُمْ حَرَمًا آمِنًا يُجْبَىٰ إِلَيْهِ ثَمَرَاتُ كُلِّ شَيْءٍ رِزْقًا مِنْ لَدُنَّا وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (57)
و گفتند: اگر با تو از هدايت [الهى] پيروى کنيم از سرزمين مان (مکّه) ربوده مى شويم. آيا [ما انواع نعمت ها را به آنان نداده ايم و] براى ايشان حَرَم امنى فراهم نکرده ايم که ثمرات هر چيز ـ که موهبتى از نزد ما است ـ به سوى آن گردآورى مى شود؟ [اين چيزى عيان است] ولى بيشتر آنان دانش ندارند. (57)
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَرْيَةٍ بَطِرَتْ مَعِيشَتَهَا ۖ فَتِلْكَ مَسَاكِنُهُمْ لَمْ تُسْكَنْ مِنْ بَعْدِهِمْ إِلَّا قَلِيلًا ۖ وَكُنَّا نَحْنُ الْوَارِثِينَ (58)
و چه بسيار [مردم] قريه هايى را که در زندگى خود دچار غرور و طغيان شده بودند، هلاک کرديم و اينها مسکن هايشان است که پس از آنان [ويران مانده و ]جز اندکى مورد سکونت قرار نگرفته است و تنها ما وارث [آنان] هستيم. (58)
وَمَا كَانَ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَىٰ حَتَّىٰ يَبْعَثَ فِي أُمِّهَا رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا ۚ وَمَا كُنَّا مُهْلِكِي الْقُرَىٰ إِلَّا وَأَهْلُهَا ظَالِمُونَ (59)
و پروردگارت چنان نبوده است که قريه ها را نابود کند تا آن که [قبلاً] در مرکز آنها رسولى برانگيزد که آيات ما را بر آنان بخواند و ما هرگز نابودکننده قريه ها نبوده ايم، مگر در حالى که اهل آنها ستمکار بوده اند. (59)
🌸🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5989973308982953627.mp3
1.91M
🔸ترتیل صفحه 392 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
نکته تفسیری صفحه ۳۹۲:
یک ویژگی ممتاز:
همهی ما انسانها در هر قوم و قبیله ای که باشیم و در هر عصر و زمانی که زندگی کنیم، در بسیاری از ویژگی ها با هم اشتراک داریم و مانند یکدیگر هستیم. یکی از این ویژگی ها، «میل به انتقام گیری و نشان دادن عکس العمل مشابه در برابر یک رفتار بد» است. بدون شک هر انسانی از رفتار بد دیگران ناراحت می شود و ناخودآگاه تصمیم به مقابله به مثل می گیرد. اسلام نیز به این خصلت ذاتی انسان ها توجّه نموده و قانون مهم «قصاص» را وضع کرده و آن را یکی از حقوق انسان ها برشمرده است. پیامبر اسلام امّا که بهترین و زیباترین برنامهی زندگی را برای بشـریّت آورده، فراتر از دستورهای معمولِ ادیان گذشته، توصیه هایی دقیق تر و ظریف تر آورده که به آن ها «مکارم اخلاقی» گفته می شود؛ توصیه هایی که از رفتار و اخلاق معمول بالاتر است و انسان ها را به قلّه های بزرگواری می رساند و گوهر انسانیّت آن ها را هویدا می کند. در روایت معروفی از آن حضرت می خوانیم:
«اِنَّما بُعِثتُ لاُتِمّمَ مَکارِمَ الاَخلاق.» ؛ یعنی یکی از مهم ترین اهداف بعثت من به پیامبری، کامل کردن مکارم اخلاقی است.
یکی از نمونه های روشن مکارم اخلاقی، «پاسخ دادن بدی با نیکی» است؛ یعنی صرف نظر کردن از حق انتقام و مقابله به مثل؛ و فراتر از آن، خوبی کردن به کسی که به ما بدی کرده است. البتّه عمل به این توصیه در ابتدا بسیار سخت و دشوار به نظر می رسد؛ امّا تأثیر آن در دل و جان افراد، تأثیری وصفناشدنی است.
در آیهی 34 سورهی فصّلت می خوانیم:
«نیکی و بدی یکسان نیست. بدی را با بهترین شیوه دفع کن؛ که با این برخورد زیبا، ناگاه کسی که میان تو و او دشمنی است، [همانند] دوستی نزدیک و صمیمی می شود.» پیشوایان ما همگی دارای این ویژگی بودند. در تاریخ می خوانیم که روزی امام حسن مجتبی علیه السلام در حالی که بر مرکبی سوار بود، با پیرمردی که از شام ـ پایتخت بنی¬امیه ـ آمده بود، روبه رو شد. آن شخص تا توانست، به امام دشنام و ناسزا گفت؛ امّا امام هیچ سخنی نگفت و گذاشت سخنان او تمام شود. سپس با تبسّم به آن مرد رو کرد و فرمود: ای پیرمرد، گمان می کنم که در این شهر غریب باشی و برایت اشتباهی پیش آمده است. اگر از ما کمک بخواهی، کمکت می کنیم، و اگر چیزی طلب کنی، به تو می دهیم. اگر از ما راهنمایی بخواهی، راهنمایی ات می کنیم، و اگر بخواهی که صبر و تحمّل کنیم، چنین خواهیم کرد. اگر گرسنه باشی، سیرت می کنیم، و اگر لباس نداشته باشی، به تو لباس می دهیم. اگر محتاج باشی، به تو پول می دهیم، و اگر [از وطنت] رانده شده باشی، به تو جا و پناه می دهیم. اگر درخواستی داری، آن را برمی آوریم، و اگر بخواهی مهمان ما شوی، تا وقت رفتنت از تو پذیرایی می کنیم؛ زیرا ما خانه ای بزرگ و ثروتی زیاد داریم. مرد شامی با شنیدن این سخنان، بی اختیار به گریه افتاد و به امامت آن حضرت گواهی داد. سپس گفت: پیش از آن که تو را ملاقات کنم، تو و پدرت، منفورترین افراد نزد من بودید، و اکنون، محبوب ترین افراد هستید. پیامبر گرامی ما چه زیبا فرموده است: «آیا شما را از بهترین اخلاق در دنیا و آخرت آگاه کنم؟ با کسی که با تو قطع رابطه کرده، رابطه برقرار کن، و به کسی که تو را محروم کرده، [از دارایی ات] ببخش، و از کسی که به تو ستم کرده، درگذر.»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
✨وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ
✨أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
✨فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي
✨لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿۱۸۶﴾
✨و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند
✨بگو من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى
✨كه مرا بخواند اجابت مى كنم پس
✨آنان بايد فرمان مرا گردن نهند
✨و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند (۱۸۶)
📚سوره مبارکه البقرة
✍آیه ۱۸۶
🇮🇷جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
بسم الله الرحمن الرحیم
*جهاد تبیین*
ادامه قانون اساسی ⬇️⬇️🇮🇷🇮🇷
اصل سیزدهم
ایرانیان زرتشتی، كلیمی و مسیحی تنها اقلیتهای دینی شناخته میشوند كه در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل میكنند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
بسم الله الرحمن الرحیم
*جهاد تبیین*
موانع بصیرت
غفلت انسان در دنیا، مانع بصیرت نسبت به حقایق آخرت است. (لَقَدْ کنتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذَا فَکشَفْنَا عَنک غِطَاءَک فَبَصَرُک الْیوْمَ حَدِیدٌ) (ق: 22)(ر.ک. فرهنگ قرآن، ج 6، ص 268)
قرآن صاحبان بصیرت را به تفکر و عبرت فرامی خواند. گاه آنان را به بینش و دقت در وجود خود (وَفِی أَنفُسِکمْ أَفَلاَ تُبْصِرُونَ) (ذاریات: 21). پدیده های محیط اطراف سفارش می کند: (أَوَلَمْ یرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَی الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً... أَفَلاَ یبْصِرُونَ) (سجده: 27) و گاه آنان را از سرنوشت گذشتگان زنهار می دهد و به عبرت گیری از آنها فرامی خواند. (وَاللّهُ یؤَیدُ بِنَصْرِهِ مَن یشَاءُ إِنَّ فِی ذلِک لَعِبْرَةً لأُولِی الْأَبْصَارِ) (آل عمران: 13 و حشر: 2)
آنان که از چشم عبرت و بصیرت بهره برده اند، توجهی به دنیا و لذات فانی آن ندارند و آن را با آخرت و قرب خداوند معاوضه نمی کنند. کفرورزی و گناه باعث خاموش شدن نور الهی در قلب انسان و کور شدن چشم بصیرت می شود. تعبیرهای گوناگونی در قرآن حاکی از بستن دل کافران و هدایت ناپذیری آنهاست. در این آیات از ترجیح دنیا بر آخرت (نحل: 107 - 108) نفاق و دورویی (بقره: 17 - 18) هواپرستی (جاثیه: 23) روی گردانی از آیات الهی (کهف: 57) سرسختی در پذیرش ایمان (انعام: 110) و مواردی از این دست به عنوان موانع هدایت پذیری و روشنی چشم بصیرت سخن آمده است. خداوند کوری، کری، گنگی و مهر و موم شدن قلب اینان را در قرآن به خود نسبت می دهد. (أُولئِک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَی أَبْصَارَهُمْ) (محمد: 23 و بقره: 7) ولی این نفی کننده نقش آنان در گمراهی خود نیست؛ زیرا آنان خود، از پذیرش سخن فطرت و بصیرتشان سر باز زده اند، و این موجب ضعف بصیرت و عقل نظری آنها شده است. در حقیقت انسان در آغاز تولد، فاقد علم حصولی است و خداوند هم ابزار علم حصولی را به وی می بخشد و هم فطرت او را با الهام از علم حضوری بهره مند می سازد. انسانی که از فطرت و شعور درونی خود بهره نبرد و در مسیر شهوت ها و غرایز نفسانی قرار گیرد، و ابزار ادراکی او (سمع، بصر و قلب) که باید معارف و اسرار عالم را بشناسد، با گناه آلوده شود، جایی برای تابش نور هدایت بر او باقی نمی ماند.(ر.ک. دایرة المعارف قرآن، ج 5، ص 579 - 580)
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ مستندات تکان دهندهای که مدعیان #زن_زندگی_آزادی را خلع سلاح میکند.
🎥 این کلیپ رو منتشر کنید تا همه بلد باشیم به نسل امروز درباره مخالفین نظام چه بگوییم!
پخش و گوش دادن چنین کلیپی باعث روشنگری در بین جامعه میشه، چون ۹۸درصد کسانی که اختشاش میکنند ، از عدم شناخت و آگاهی و روشنگری هستند.
🇮🇷 جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
📚جهـالت در مـورد مــرگ
یک کسی از حضرت سوال کرد که چرا ما اینقدر از مرگ می ترسیم ؟ امام فرمودند: از مرگ می ترسیم به این خاطر که نمی دانیم چیست و آن را نمی شناسیم. یک راننده ای که در یک جاده ی تاریک و ناشناخته حرکت می کند، نگران است. از این وحشت دارد که هر لحظه چه اتفاقی می خواهد پیش بیاید.
امام هادی (ع) فرمودند: اگر به فرض چرک و کثافت بدن تو را گرفته باشد. در عین حال مریضی های پوستی و زخم هایی نیز به بدن تو وارد شده باشد. اگر همه ی اینها را با یک حمام رفت شستشو دهید پاک می شود و از رنج رهایی پیدا می کنید. آیا در این صورت باز هم می ترسید حمام بروید و از آن بدتان می آید ؟
گفتند: نه. مرگ نیز یک چنین چیزی است برای کسی که یک کثافات و آلودگی هایی بر جان او مانده و در دنیا پاک نشده، بوسیله ی آن شستشو پیدا کرده و از رنج ها خلاصی پیدا می کند. آن شخص با آرامش به استقبال مرگ رفت و چند لحظه ی بعد از دنیا رفت.
📚از بیانات حجت الاسلام عالی
🇮🇷💐🇮🇷💐
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
هدایت شده از سربازان رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سخنان نماینده ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن
🔹 کانادا نمیتواند نقش قدیسهای معصوم را بازی کند
🔹 کشورهایی با سابقه سیاه حقوق بشری مانند اسرائیل در میان حامیان این قطعنامهاند
🔹 آنها از هر ابزاری برای اعمال فشار سیاسی استفاده میکنند
🔹 آنها به کشورهای دنیا پیام میفرستند که: با ما هستید یا علیه ما؟!
🔴به پویش #سربازان_رهبری بپیوندید👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/538181826C023db549b8
🌸🍃
🍃
امام باقر عليه السلام فرمود:
نُه خصلت است كه خداوند آن ها را از ويژگيهاى پيامبرانش قرار داده است. پس خود را بيازماييد بنگريد اگر آنها را داريد، خدا را حمد و ستايش كنيد و اگر نداريد از او بخواهيد. آن ها عبارتند از: يقين، قناعت، صبر، شكر، حلم، حسن خلق، سخاوت، شجاعت، پاكيزگى و پارسايى.
📚(معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص 34.)
🌸🍃
🍃
‼️حکم سجده بر انواع برگ درختان و گیاهان
🔷 سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، ولی سجده بر برگ درخت قهوه که خود برگ، استفاده خوراکی ندارد صحیح است.
🔷 سجده بر گُلهایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین میروید و فقط برای معالجهی بیماریها به کار میآید، مانند گل ختمی و گل بنفشه صحیح است، ولی بر گیاهانی که در موارد غیر معالجه نیز برای خواص طبّی که در آن است به مصرف خوراکی میرسد، مانند خاکشیر و امثال آن، درست نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️ اطمینان به وقت نماز
🔷 هرگاه با شروع اذان برای مکلف اطمینان حاصل شود که وقت نماز داخل شده است، لازم نیست تا پایان اذان صبر کند و می تواند نماز بخواند.*
* البته در مورد نماز صبح، برای رعایت احتیاط، حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان، نماز صبح خوانده شود.
📕منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۲۱
🆔 @resale_ahkam
زلال وحی: جنگ ترکیبی شیاطین(2)
«وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً» (اسراء/64)
«و (اى شيطان!) هر كس از مردم را مىتوانى با صداى خود بلغزان و نيروهاى سواره و پيادهات را بر ضدّ آنان گسيلدار و در اموال وفرزندان با آنان شريك شو و به آنان وعده بده، و شيطان جز فريب، وعدهاى به آنان نمىدهد.»
نکته ها
3. در روايات مىخوانيم: كسى كه باكى ندارد كه چه مىگويد و يا درباره او چه گفته مىشود ودست به هر كارى مىزند وعلناً گناه يا غيبت مىكند، شريك شيطان است. همچنين لقمهى حرام، حرامخوارى، زنا و به وجود آوردن نسلى فاسد و منحرف، از موارد شريك شدن شيطان است. وكسى كه اهلبيت پيامبر عليهم السلام را دشمن بدارد، شيطان در نسل او شريك شده است.
4.توليد و مصرف ناسالم، كنزاندوزى، وسرمايهگذارى شركتها وكارخانجات خارجى، وايجاد مراكز علمى، فرهنگى، هنرى ومسابقات بينالمللى استعمارى نوعى مشاركت شيطان است. (منبع: تفسير نور)
بسم الله الرحمن الرحیم
*جهاد تبیین*
نتیجه گیری بصیرت
نتیجه گیری:
از تدبر در آیات قرآن و سخنان بزرگان دین به این نتیجه می رسیم که بصیرت تنها این نیست که ببینیم و بشنویم، بلکه باید از عبرت ها پند گرفت تا عبرت دیگران نشد. عقل تنها راه نجات و هدایت گر بشر به راستی ها و خیرخواهی است. انسان اگر چشم ظاهر نداشته باشد، اما با شناخت و بصیرت به هدف آفرینش و محیط پیرامونش بنگرد و بیندیشد، در زندگی موفق خواهد بود و دیگران را نیز می تواند هدایت کند.
منابع:
1. قرآن کریم.
2. دائرة المعارف قرآن کریم، جلد پنجم، 1385، قم، موسسه بوستان کتاب.
3. فرهنگ قرآن (کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم)، هاشمی رفسنجانی، جلد ششم، قم، مؤسسه بوستان کتاب.
4. میزان الحکمه، محمدی ری شهری، جلد دوم.
5. معارف و معاریف (دایرة المعارف جامع اسلامی)، سید مصطفی حسینی دشتی، جلد دوم.
مرضیه ندافی: مدرس دانشگاه پیام نور
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
بسم الله الرحمن الرحیم
*جهاد تبیین*
امنیت ملّی از دیدگاه مقام معظّم رهبری وضرورتهای جهاد تبیین
: نقش رهبری در انقلاب ونظام اسلامی، در اصل دارای نقشی مهم در هدایتسُکّانِ انقلاب و نظام و ترسیمگر خطوط و مشی سیاستهای کلّی نظام اسلامی در ابعاد مختلف محسوب میشود .
و قدرت اداره کشور در جنبههاو شئون مختلف، نقش ویژه در زمینهی امنیّت ملّی و موجبات افزایش مقبولیت و رضایت مردم در ابعاد مختلف را رقم خواهد زد و تامین راهبردی مقوله امنیّت پیوندی عمیق، مستقیم با درجه شکوفایی و رشد و توسعه نظامسیاسی و منافع ملی و بینالمللی کشور داشته و دستیابی به آرمانهای متعالی و مترقّی انقلاب و نظام و هموار ساختن مسیر محور توسعه کشور در ابعاد توسعه اقتدار روز افزون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی مرهون مولفه مبنایی و حاکمیت امنیت ملی است و عمده مضامین اتّکایی محوری بیانات مقام معظم رهبری (امام خامنهای حفظه الله) تاکنون بر محور حفظ نظام در مقابل توطئههای دشمنان، بصیرت و دشمنشناسی و حرکت نظاممند در مسیر اهداف عالیه نظام در راستای حفظ نظام و عنصر وحدت دربین امت اسلامی، وظیفهشناسی استوار و ظاهر گردیده است.
در عمده مباحث محوری بیانات منشوری مقام معظّم رهبری، معرفی و احصاء دقیق شناخت تاکتیکهای نفوذ داخلی و خارجی دشمنان، دادن آگاهی به مردم، تلاش در ایجاد وحدت ملی و آسیبشناسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد آحاد کارگزاران نظام در نیل رضایتمندی آحاد عموم جامعه نقش مهم، راهبردی و کلیدی در ایجاد انسجام و حفظ امنیت ملی جلوه گرو مضمون محوری تمام بیانات ایشان وبهویژه در حوزه امنیت ملی استوار و همه آحاد عموم ملت وظیفه دارند در این راستا حرکت و از منویات ارزشمند ایشان در محورهای راهبردی مورد تبیین مقوله حفظ منافع ملی در برابر تهدیدهای دشمنان داخلی و خارجی تبعیت و معظم له با تاکید بر اینکه «جهتگیری و گرایشهای انقلابی»، توهّمات و کلیات محض نیستند، تاکید داشته گرایشها و جهت گیریهای انقلابی، واقعی و کاملاً روشن و واضح و مبتنی بر بیانات امام خمینی(ره( است.
مقولههای سیاستگذاری امنیت ملی ازدیدگاه مقام معظم رهبری دارای ابعاد متنوع و در قالب ابعاد امنیت دفاعی نظامی، امنیت اقتصادی تجاری، امنیت اجتماعی، ارتباطاتی، اطلاعاتی، امنیت نرمافزاری و امنیت محیطی بازتعریف و درکل مقوله «امنیّت ملی» در نظام جمهوری اسلامی ایران را یک مقوله قدسی و ارزشی معرفی، ترسیم و مورد تاکید و تبیین مواصع و تشریح دقیق خطوط اصلی، اساسی و اصول انقلاب اسلامی براساس آرمانهای امام خمینی ره وانقلاب اسلامی، مبارزه با استکبارجهانی و ایستادگی در برابر شیوههای جدید و پیچیده دشمن، دفاع از ارزشها و باورهای
عمیق دینی وانقلابی مبتنی بر تفکر انقلابی و حیات بخش اسلامی، ظرفیتهای توانمند مقام معظم رهبری درهدایت کشورو درگام دوم انقلاب، درشئون مختلف و سیاستهای کلّی، کلان و راهبردی کشور درمقوله حکمرانی مطلوب و مقوله پایدارامنیت ملی را تبیین و تثبیت و بیشک اقتدار امروزه کشور در شکلبندی و تامین منافع و امنیت ملی و بسیج و همراه نمودن مردم در تمام مراحل انقلاب، مرهون افق ژرف و عمیق اندیشههای معظّم له درشئون و حوزههای مختلف و بهعنوان نقشه راه کشور، زمینههای ارتقاء فزاینده وحدت و همافزایی بین قومیتهای مختلف کشور را فراهم و نقش بسزایی در تامین امنیت ملی و در زمینه حفظ ارزشهای فردی در برابر تهدیدهای داخلی و خارجی ایفاء نموده و لذا بازخوانی دیدگاههای مقام معظم رهبری درگفتمان انقلاب اسلامی امری کلیدی و به معیارهای دقیق امنیت کشور،
به وضوح و درسطوح مختلف مرتبط بدان امروزه قابل دستیابی وقابل دفاع و وظیفه خطیر آحاد عموم مردم درتاسّی و پیروی ازاین تفکرات و اندیشههای ناب انقلابی و اسلامی را به نحو بدیهی ظاهر و در اصل هوشیاری، بصیرت وحمایت و پیروی همه جانبه مردم از فرامین رهبری تضمینکننده قطب مهم امنیت ملیواستحکام افزونتر پایههای انقلابی نظام و کشور و عامل مهم ونقش آفرین در مقابل تمام دسیسهها وتوطئههای داخلی و خارجی دشمنان در جهت شکست یا استحاله آن وعدم انحراف از مسیر نورانی انقلاب اسلامی و پاسداری و حفظ دستاوردهای نظام و اقتدار فزاینده تر ملّی محسوب میگردد.
بازخوانی فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع از مدافعان امنیت و تکیه بر مصالح عمومی کشور، مولفههای مبنایی، ضروری و همواره در اولویت و به یقین میتواند در خنثیسازی نقشههای نظامهای استکباری غرب و در راس آن دولت آمریکا و رژیم جعلی و غاصب
صهیونیستی بیش از پیش موثر و دشمن شناسی، رصد دشمنان و روشنگری و ایستادگی در برابر دشمنان نظام، لازمه عبور از بحرانهای موجود و به عنوان سدّ مستحکمی در مقابل نفوذ دشمن و از عوامل اصلی در تامین بیشتر منافع ملی در رقم زدن اقتدار ملی به شمارمیآید و بصیرت افزایی و جهاد تبیین مسئولیت خطیر اجتماعی و لازمه ضروری مقابله با توطئههای روز دشمن و با تحقّق محورهای جهاد تبیین از سوی معظم له، میتوان امنیت پایدار و بسترهای پیشرفت کشور را تقویت و حفظ نمود.
اشغال کشورها دردنیای امروزی با استفاده از تسخیر و مهندسی افکار و توسط غولهای عظیم رسانهای تحت سلطه دول استکباری غرب تحت اشغال نرم قرارگرفته و زمانی هم که افکار واندیشههای آرمانی یک ملت اشغال شد، بی شک خاک آن کشور هم به راحتی قابل تصاحب و تجاوزخواهد بود و امروزه با استفاده از همه ظرفیتهای موجود درکشور، در برابر جنگ روانی و سیاهنماییهای دشمن باید با هوشمندی بیشتری عمل نمود و جهاد تبیین مستیقیماً با افکار و اندیشهها در ارتباط و بسیار پیچیدهتر از جهاد سخت افزاری و امنیّت کشور قابل مسامحه نیست و نقش مردم حیاتیترین بخش در مبارزه با جنگ روانی دشمن و میتواند گامهای موثری را مقوله خنثیسازی توطئههای دشمنان وجنگ روانی وی ایفاء نماید و علاوه برمردم رسانهها نیز درجهاد تبیین نقش حیاتی و
مهمی برعهده دارند، لذا به یقین میتوان گفت، عملیاتی شدن بیشتر جهاد تبیین بین مردم و مسئولین وتبیین وتشریح بیشتر ابعاد ارزشمندآن دررسانهها عامل کارآمد در عملیاتی شدن بیشتر آن را ایفاء و در اصل نقطه مقابل جنگ روانی دشمن محسوب و میتوان گفت، جهاد تبیین موجب زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کجفهمی از مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی و یک راهبرد انقلابی و تبیین مبنایی آن براساس محور تفکرات اصیل انقلاب اسلامی و حرکت نظاممند در امتداد آن محسوب و باید با جهادتبیین به جنگ رسانهای و روانی دشمن پایان داد.
یوسف رضا ادیب زاده، معاون وکلای، مرکز وکلای قوه قضائیه / قربان نگاری، وکیل دادگستری
🇮🇷جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری
به کانال جهاد تبیین
https://eitaa.com/jahad_tabbin
جهاد تبیین یک واجب عینی است. مقام معظم رهبری، به کانال جهاد تبیین بپیوندید @jahad_tabbin
هدایت شده از هر روز یک صفحه از قرآن کریم
4_5994476908610324129.mp3
2.03M
🔸ترتیل صفحه 393 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
هدایت شده از هر روز یک صفحه از قرآن کریم
قرآن ترجمه المیزان
سوره 28
سوره مبارکه القصص
صفحه 393
وَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا ۚ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (60)
و هر آنچه به شما داده شده کالاى زندگى دنيا و زينت آن است و آنچه نزد خدا است بهتر و پايدارتر است، آيا عقل را به کار نمى گيريد؟ (60)
أَفَمَنْ وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَنْ مَتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ (61)
پس آيا کسى که وعده نيکو (بهشت) به او داده ايم که به آن خواهد رسيد، مانند کسى است که از متاع زندگى دنيا بهره مندش کرده ايم سپس او روز قيامت از احضارشدگان [براى مؤاخذه] خواهد بود؟ (61)
وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ (62)
و روزى که [خدا] آنان را ندا مى کند و مى گويد: کجايند شريکان من همانان که مى پنداشتيد [شريکان منند]؟ (62)
قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَغْوَيْنَا أَغْوَيْنَاهُمْ كَمَا غَوَيْنَا ۖ تَبَرَّأْنَا إِلَيْكَ ۖ مَا كَانُوا إِيَّانَا يَعْبُدُونَ (63)
کسانى از سران که قول (عذاب) بر آنان محقّق شده است [در جواب] مى گويند: پروردگارا! اينان که گمراهشان کرديم، همان گونه که ما گمراه شديم آنان را گمراه کرديم. ما [از آنان ]به سوى تو تبرّى مى جوييم، آنها ما را پرستش نمى کردند [بلکه هواى نفس خود را پرستش مى کردند]. (63)
وَقِيلَ ادْعُوا شُرَكَاءَكُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَرَأَوُا الْعَذَابَ ۚ لَوْ أَنَّهُمْ كَانُوا يَهْتَدُونَ (64)
و گفته مى شود: شريکان خود را [که پرستش مى کرديد] بخوانيد پس آنها را مى خوانند، ولى آنان پاسخشان نمى دهند و عذاب را مى بينند، اگر آنان هدايت يافته بودند [گرفتار عذاب نمى شدند]. (64)
وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ (65)
و روزى که [خدا] آنان را ندا مى کند و مى گويد: چه پاسخى به رسولان داديد، [متحيّر مى مانند]. (65)
فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ يَوْمَئِذٍ فَهُمْ لَا يَتَسَاءَلُونَ (66)
پس در آن روز خبرها بر آنان پوشيده است و در نتيجه [براى يافتن پاسخ] از يکديگر سؤال نمى کنند. (66)
فَأَمَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَعَسَىٰ أَنْ يَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِينَ (67)
امّا کسى که توبه کند و ايمان آورد و کار شايسته انجام دهد، اميد است که از ظفرمندان باشد. (67)
وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ ۗ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ (68)
و پروردگار تو آنچه را بخواهد خلق مى کند و [آنچه را بخواهد] انتخاب مى نمايد، انتخاب براى آنان نيست، منزّه است خدا و برتر است از آن که براى او شريک قرار دهند. (68)
وَرَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ (69)
و پروردگار تو آنچه را سينه هايشان پنهان مى دارد و آنچه را آشکار مى کنند مى داند. (69)
وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَىٰ وَالْآخِرَةِ ۖ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (70)
و او است خدا، که معبودى جز او نيست، در دنيا و آخرت ستايش مختصّ او است و حکم تنها براى او است و فقط به سوى او بازگردانده مى شويد. (70)
🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
هدایت شده از هر روز یک صفحه از قرآن کریم
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۹۳🌷
آنجا که انسان ها حق انتخاب ندارند:
فرض کنید که انسانِ عاقل و باشعوری در مسیری در حال حرکت باشد و ناگهان به یک دوراهی برسد که هیچ تابلوی راهنمایی در آنجا وجود ندارد و او به خودی خود نمی تواند بفهمد که کدام راه و کدام بیراهه است. آیا در چنین جایی می تواند بدون راهنماییِ افرادی که راه را از بیراهه می شناسند، یکی از دو راه را انتخاب کند؟ بی شک، نه؛ بلکه بهترین اتّفاقی که می تواند بیفتد، این است که شخص راه بلدی فرا رسد و دست انسان را بگیرد و او را به راه درست راهنمایی کند. زندگی ما انسان ها، پر از دوراهی ها و بلکه چندراهی هایی است که ما از درستی آن ها بی خبریم. ما در مقطعی از زمان به دنیا می آییم و در مقطعی از آن از دنیا می رویم و در مدّت چند ساله ی زندگی مان با انواع و اقسام نیازها و مشکلات مواجه هستیم، و هرچند شاید بتوانیم برخی اوقات با عقل و شعور خود راه درست را انتخاب کنیم، بدون شک در بسیاری از موارد نمی دانیم که با قدم گذاشتن در کدام راه، به مقصد می رسیم.
نگاهی به مشکلات و گره های کوری که در همه ی جوامع وجود دارد، به روشنی این مطلب را آشکار می کند. تغییراتِ متعدد در قوانین جزایی، وجود اختلافات دامنه دار داخلی و خارجی کشورها، به دست نیامدن شیوه ی مناسب در ارتباط صحیح مرد و زن در بسیاری از جوامع، حجم سنگین ظلم و ستم از سوی حکومت ها به مردم خویش و مردم کشورهای دیگر و ... نشان می دهد که انسان ها به رغم پیشرفت های ظاهری، در بسیاری از قوانین زندگیِ فردی و اجتماعی خود، دچار سردرگمی هستند و به درستی نمی دانند که کدام راه، انسان را به سعادت حقیقی اش می رساند. آری، انسان ها با استفاده ی نادرست از نعمت اختیار، و بهره نگرفتن از راهنماییِ راه نمایان دانا، دچار این مشکلات شده اند. این واقعیتِ انکارناپذیر به روشنی گواهی می دهد که انسان در بسیاری از برنامه های زندگی اش، به برنامه ریزی و راهنمایی کسی نیاز دارد که از تمام نیازهای او اطّلاع داشته، و با توجّه به تمام جوانب زندگیِ او، برایش برنامه ریزی کرده است تا در این موارد، با اختیار خودش از راهنمایی او پیروی کند و در برابر هدایت و برنامه ریزی او تسلیم و فرمان بردار باشد تا به سعادت حقیقی دست یابد. البته این نیاز واقعی انسان، به دقت مورد توجّه خدای مهربان بوده و هست، و او از طریق پیام آوران خود، برنامه ای بسیار دقیق و حساب شده برای بندگانش فرو فرستاده و به آنان توصیه کرده که برای سعادت خود، موبه مو از آن برنامه پیروی کنند. این برنامه ی دقیق، «دین» نام دارد و خداوند با قاطعیتِ تمام وعده داده که افراد و جوامعی که از دین او پیروی کنند ـ و البته پیروی حقیقی و نه زبانی ـ به سعادت راستین خواهند رسید. آیه ی مورد بحث، به همین مطلب اشاره می کند و بیان می فرماید که خداوند در قلمروی فرمانروایی خود، هر موجودی را که بخواهد، می آفریند، و هر برنامه ای را که برای سعادت انسان ها صلاح بداند، وضع می کند(وَ رَبُّکَ یَخلُقُ ما یَشاِّءُ وَ یَختار)، و انسان ها نباید از برنامه ریزی او تخلّف کنند و راه دیگری را برگزینند (ما کانَ لَهُمُ الخِیَرَةُ). البته همان طور که گفتیم، پیروی و اطاعت از دستورهای خدا، به هیچ وجه مخالف اختیار و آزادی انسان نیست؛ بلکه نشانگر استفاده ی صحیح از نعمت اختیار است؛ زیرا انسان، راه نمایی پیامبران خدا را با اختیار و آزادی می پذیرد و از میان راه های متفاوت، راه سعادت را برمی گزیند.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
صفحه ۳۹۳ مصحف شریف
سوره مبارکه قصص
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d