ادامه ص۳⬅️ روح برادرى و مسئولیت را، مى توان از وسایل اتحاد و اتفاق در جامعه دانست. اسلام براى این منظور، نفاق و دورویى را زشت و منفور مى داند و پیامبر اکرم(ص) مى فرماید:
کسى که در دنیا دو رو، و منافق باشد، در آخرت دو زبان از آتش خواهد داشت!
بنابراین صفا و یک رنگى، عامل بسیار مؤثرى در تأمین اتحاد و روابط انسانى جامعه خواهد بود.
5 ـ نوعدوستى و پیمان بردارى
قرآن مى فرماید:
به راستى اهل ایمان برادر یکدیگرند، بنابراین شما میان برادران خود اصلاح و آشتى برقرار کنید و خدا را در نظر داشته باشید، امید که مورد رحمت و لطف او واقع شوید.
عوامل تهدید همبستگى اجتماعى
جامعه شناسانى مانند پارسنز معتقد است جامعه استعداد و ظرفیت جدال و ستیز را داراست که البته این استعداد ممکن است به فعلیت درآید یا درنیاید. از نظر پارسنز این جدال و ستیز از کمیابى عمومى کالاهاى ارزشمند سرچشمه مى گیرد. از این رو او به دنبال راهى است که از طریق آن، انسانها با وجود کمیابى مزمن کالاها در جامعه بتوانند در کنار هم به سر برند. امّا این که چگونه کمیابى کالاهاى ارزشمند به تهدید همبستگى اجتماعى مى انجامد، امرى است که به موضوع ضرورتهاى کارکردى در نظام اجتماعى پارسنز مربوط مى شود. یکى از ضرورتهاى کارکردى در نظام اجتماعى کارکرد تطبیق و انطباق خرده نظام با نظام اجتماعى است. چنانچه کارکرد تطبیق نتواند نیازهاى خود را با شرایط محیطى و ارزشها حاکم بر جامعه هماهنگ نماید، همبستگى اجتماعى نظام اجتماعى تهدید خواهد شد.
ابن خلدون اضمحلال عصبیت قومى را موجب تضعیف همبستگى اجتماعى میان انسانها مى داند و معتقد است که در برآوردن نیازها هر چه انسان به تن پرورى و تجمل خواهى فرو رود به همان میزان به نابودى نزدیک مى شوند.
همچنین عوامل زیر تهدید کننده همبستگى اجتماعى انسانها به شمار مى آیند.
1 ـ بدبینى هاى بى جا
سوءظن و بدبینى هاى بى جا را مى توان از جمله عوامل شکل گیرى اختلاف و تفرقه گرایى و دامن زدن به آتش تشتت و پراکندگى دانست. اسلام چنین روحى را در میان جامعه شدیداً محکوم کرده و با بیانها و هشدارهاى گوناگونى، اهل ایمان را از آن برحذر مى دارد، تا از زیانهاى فردى و اجتماعى آن در جامعه جلوگیرى نماید. قرآن مى گوید:
اى اهل ایمان، از بسیارى از گمانها بپرهیزید، که بعضى از گمانها گناه است.
حضرت على(ع) مى فرماید:
وقتى سخنى را مى شنوید، تا مى توانید براى آن احتمال خیر و صحیح بدهید، درباره آن گمان بد نبرید.
2 ـ بهتان و افترا
بهتان و افترا موجب شکاف و اختلاف در جامعه مى گردد، همچنین بهتان زدن سبب زوال ایمان بهتان زننده است. امام صادق(ع) مى فرماید:
هرگاه شخص مؤمنى به برادر مسلمانش بهتان بزند و تهمتى به او ببندد، ایمان درونى اش نابود مى شود، همان طور که نمک در آب نابود مى گردد.
چه بسا افراد پاک و آراسته اى، به سبب حب و بغض هاى دشمنان مورد ضربه ها و لطمه هاى جدى قرار مى گیرند و شکست هاى دردناک و مخربى را در زندگى متحمل مى شوند.
3 ـ توقع هاى بى جا
توقع ها و طمع هاى بى مورد را مى توان از جمله علل اختلاف و تفرقه گرایى ها دانست. چون افراد گاهى براى اشغال پست هاى حساس و یا به دست آوردن درهم و دینار و یا هدفهاى دیگر دست حاجت، پیش این و آن دراز مى کنند و چنانچه به خواسته ها و تقاضاهاى بى جاى خود نرسند، سر به عصیان مى گذارند و به جبهه بندیها متوسل مى شوند بدین جهت، اسلام این حالات را موجب سقوط شرافت و عزت انسانى فرد و جامعه معرفى کرده است. پیامبر اکرم(ص) مى فرماید:
کسى که دست سؤال پیش مردم دراز کند، در صورتى که خوراک سه روز خود را دارد، روز قیامت در حالى به پیشگاه محاسبه الهى مى آید که صورتش گوشت ندارد.
4 ـ جاه طلبى و برترى جویى
از جمله علل مهم اختلاف و دسته بندیهاى یک جامعه را مى توان جاه طلبى و برترى جویى برخى از افراد دانست. کسانى که براى خود جایگاه ویژه اى قائل هستند و خود را موجودات برتر از سایرین مى دانند، به تدریج براى رساندن خود به جایگاه موهوم دست به اقدامات تجاوزگرانه اى مى زنند. روحیه چنین افرادى مستکبرانه و عملشان استکبارى است. رفتار مستکبرانه، آمیخته با ستم و تعدى است. مبتلایان به روحیه استکبارى مى کوشند بهترین امکانات و بهترین موقعیت اجتماعى را به خود اختصاص دهند و حتى اطرافیان و هواداران را نیز به جایگاهى برسانند که شایسته شان نیست و بدین ترتیب نظامى طبقاتى به وجود مى آید که در آن فرودستان باید در خدمت فرادستان قرار بگیرند. لذا جاه طلبى و برترى جوئى در مرحله اول موجب خودخواهى و عصیان مى گردد و سپس فرد جاه طلب وقتى در هدفهاى خود پیروز نشد، به اختلاف و تفرقه گرایى دامن مى زند. قرآن کریم براى جاه طلبانى که قهراً به عصیان و سرکشى نیز مى پردازند مى فرماید:
خانه آخرت را براى کسانى قرار مى دهیم که در زمین خواستار برترى و فساد نیستند و فرجام (خوش) از آن پرهیزگاران است
ص۳ قاسمی
ادامه ص۳⬅️حب مال و جاه طلبى، نفاق را در دل مى رویاند، همان طور که آب سبزى را مى رویاند.
5 ـ بخل، حسد و کینه
بُخل، حسد و کینه را نیز مى توان از انگیزه هاى اختلاف و تفرقه گرایى در جامعه به شمار آورد. بدین جهت اسلام این صفات را هم مذموم و منفور و حتى گاهى نابود کننده ایمان افراد قلمداد کرده است. امام باقر(ع) مى فرماید:
به یقین حسد نیروى ایمان را مى خورد، همچنان که آتش هیزم را مى خورد و نابود مى کند.
6 ـ خواهش هاى نفسانى
خواهش هاى نفسانى به اندازه اى توان دارند که انسان را به نادیده گرفتن موازین تعیین شده وادارند، به گونه اى که حتى مقدس ترین ایده ها و آرمان ها را نادیده بگیرد. بسیارى از رفتارهاى نابه هنجار و حق کشى ها و حریم شکنى ها از نفسانیات انسان سرچشمه مى گیرند. خواهش هاى نفسانى جلوه هاى فراوانى دارد، از عوامل بسیار نیرومند تفرقه و تشتت است. آیات زیادى در قرآن وجود دارد که در آنها از نفسانیات و آثار و تبعات آنها سخن گفته شده است. اختلاف دینى در میان عالمان، ناشى از بغى و حسد معرفى شده است. قرآن کریم در این زمینه مى فرماید:
راه تفرقه نپیمودند مگر از روى حسد، هنگامى که برایشان علم آمد.
خاستگاه اجتماعى مشارکت
انسان یک موجود ذاتاً اجتماعى است که حیاتش نیز به مشارکت اجتماعى او با همنوعانش وابسته است، انسان از همان ابتداى زندگى خود براى تأمین نیازهاى خویش به تعاون و همکارى با دیگران نیاز داشته و در طول تاریخ، مشارکت اجتماعى در نظامهاى سیاسى یکى از مهم ترین مباحث محسوب مى شده است. مشارکت اجتماعى فرایندى است که از طریق آن، شخصیت اجتماعى انسانها شکل مى گیرد و آنان را براى انجام کارهاى مشترک گروهى آماده مى سازد. مشارکت امرى است که مى تواند در ساحت هاى گوناگون از جمله همکارى سازگارى، پذیرش، همبستگى، همیارى، یکپارچگى و تعامل تحقق مى یابد.
انسجام و همبستگى اجتماعى شرط لازم براى مشارکت
انسجام و وحدت اعضاى جامعه، از جمله مهمترین عواملى هستند که موفقیت آنها را تضمین مى کند و جامعه را به سوى رشد و تعالى سوق مى دهد. از سوى دیگر تفرقه و پراکندگى موجب زوال و انحطاط است. حضرت على(ع) درباره علل ظهور و سقوط تمدنهاى گذشته و نقش وحدت و تفرقه در این موضوع مى فرماید:
پس بنگرید چه سان مى نمودند آن گاه که گروه ها فراهم بودند و همگام یک راه را مى پیمودند و راست و با هم سازوار و دستها یکدیگر را مددکار بود. شمشیرها به یارى هم آخته و دیده ها به یک سو دوخته و اراده ها در پى یک چیز تاخته، آیا مهتران سراسر زمین نبودند و بر جهانیان پادشاهى نمى نمودند؟ پس بنگرید که پایان کارشان به کجا کشید، چون بین شان جدایى افتاد، الفت به پراکندگى انجامید و سختى ها در دلهاشان گوناگون گردید، از هم جدا شده و به حزبها گراییدند و خدا لباس کرامت خود را از تن شان بیرون آورد و نعمت فراخ خویش را از دست شان به در کرد و داستان آنان میان شما ماند و آنان را براى پند گیرندگان عبرت گردانید.
انسجام، یگانگى و اتحاد مردم یک جامعه، اسباب حرکت آنها به سمت هدفهاى مطلوب است و رشد جامعه را در پى دارد، حال آن که تفرق و ناهماهنگى و اختلاف درونى جامعه پایه هاى قدرت و قوام جامعه را دچار تزلزل مى کند و امتیازات موجود را نابود مى سازد. حضرت على(ع) با تکیه بر همین اصل، مردم جامعه خود را توبیخ مى کند و شکست آنان را على رغم برخوردارى از رهبر صالح و پذیرش ارزش هاى دینى، پیش بینى مى نماید، آن جا که مى فرماید:
به خدا سوگند که با چنین اوضاع و احوالى، به گمان خویش، آینده را چنین مى بینم که آنان، با استفاده از نقطه هاى ضعف شما، دولت را در اختیار گیرند، چرا که آنان بر محور باطل خویش فراهم اند و شما از محور حقتان پراکنده اید، آنان در راه باطلشان مطیع رهبر خویش اند، امّا شما در راه حق خود از رهبرتان سرمى تابید... .
طبق این عبارت در شرایطى که جامعه از انسجام درونى برخوردار نباشد، رهبرى بزرگ مردى چون امام على(ع) هم کارساز نخواهد بود.
عوامل مشارکت سیاسى و اجتماعى
عواملى که در مشارکت سیاسى و اجتماعى مردم با حکومت و نظام اسلامى نقش دارد عبارتند از:
الف) عوامل نظرى
یکى از عوامل مشارکت سیاسى ـ اجتماعى مردم در نظام سیاسى اسلام، رضایت مردم از نظام حاکم است و یکى از چیزهایى که رضایت عامه بدان بستگى دارد، نوع نگاه حکومت است بر توده مردم: با این دید که آنها برده و مملوک و فقط براى این هستند که از حاکم اطاعت کنند و حاکم مالک و قیم و صاحب اختیار مردم است؟ یا به این دید که مردم صاحب حق اند و او امین و نماینده آنهاست. در صورت اول هر خدمتى انجام دهد از نوع تیمارى است که مالک یک حیوان براى حیوان، خویش انجام مى دهد و در صورت دوم، از نوع خدمتى است که یک امین صالح انجام مى دهد، اعتراف حکومت به حقوق مردم و احتراز از هر کارى که موجب نفى حق حاکمیت آنها گردد، از شرایط و عوامل اولیه جلب رضایت و اعتماد مردم است. استاد مطهرى ضمن نقد
ادامه ص۵⬅️این تلقى که در رم قدیم وجود داشته مبنى بر اینکه رابطه ملت و حاکم مثل رابطه گله و چوپان است مى فرماید:
در قرون جدید دوباره در اروپا این فکر قدیمى تجدید شد و با اتکا بر افکار کلیسا، این فکر عرضه شد که مردم در زمینه حکومت فقط تکلیف و وظیفه دارند نه حق، و چنین فرض شد که یا باید خدا را بپذیریم و حق حکومت را از طرف او تفویض شده به افراد معینى که هیچ نوع امتیاز روشنى ندارند تلقى کنیم و یا خدا را نفى کنیم تا بتوانیم خود را ذى حق بدانیم.
استاد مطهرى ضمن نقد اندیشه سیاسى «توماس هابز» که متأثر از اندیشه هاى کلیسایى است مى فرماید:
در این فلسفه ها مسئولیت در مقابل خداوند موجب سلب مسئولیت در مقابل مردم فرض شده است. مکلف و موظف بودن در برابر خداوند کافى دانسته شده است براى اینکه مردم هیچ حقى نداشته باشند. عدالت همان باشد که حکمران انجام مى دهد و ظلم براى او مفهوم و معنى نداشته باشد... به عبارت دیگر حق اللّه موجب سقوط حق الناس فرض شده است.
اما امام على(ع) بر عکس کلیسا، مسئولیت در برابر خدا را منافى مسئولیت در قبال مردم نمى داند، بلکه منطق نهج البلاغه بر این اساس است که ایمان به خدا زیربناى اندیشه عدالت و حقوق ذاتى مردم است. حضرت على(ع) مى فرماید:
خداوند بر من، به موجب این که ولى امر شما هستم، حقى بر شما قرار داده است و براى شما نیز بر من همان اندازه حق است که از من بر شما.
حضرت على خطاب به مالک اشتر مى فرماید:
نگو از من فرمان دادن است و از آنها اطاعت کردن که این عین راه یافتن فساد در دل و ضعف در دین است.
در این دو جمله امام(ع) نظر کلیسا را که نفى حقوق مردم در برابر حاکم را عین ایمان مى داند، رد مى کند و به حقوق متقابل مردم و والى و نفى دیدگاهى که مى گوید وظیفه ملت فقط اطاعت است و هیچ حقى در برابر حاکم ندارند تصریح مى کند. بدین ترتیب دیدگاهى که سبب مى شود مردم در نظام سیاسى مشارکت فعال نداشته باشند مورد تأیید امام نیست و نشان مى دهد که حاکم امین مردم در امانت دارى و مسئول در برابر مردم است، همان طور که در برابر خداوند مسئول است و این دو اصل برخلاف اندیشه کلیسایى با هم منافاتى ندارند.
در مجموع از لحاظ نظرى حاکمیت اندیشه هاى منحط زیر که در تضاد با اندیشه هاى ناب اسلامى، و مانع مشارکت سیاسى و اجتماعى است:
1 ـ حاکم قیم مردم است و رابطه مردم با حاکم مانند رابطه چوپان و گله است نه رابطه امانت دار و امانت گذار.
2 ـ تفویض حاکمیت از ناحیه خدا به انسان، موجب این است که فقط در برابر خداوند مسئول باشد نه در برابر مردم.
3 ـ مسئولیت در برابر خدا با مسئولیت در برابر مردم، منافات دارد.
4 ـ حق الناس و حق الله با هم منافات دارند، به طورى که اگر بخواهیم حق الله را ادا نماییم ناگزیر باید حق الناس را فروگذاریم.
5 ـ حاکمیت خدا با حاکمیت ملى منافات دارد.
ب) عوامل عملى
عواملى که عملاً زمینه مشارکت فعال سیاسى اجتماعى مردم را از نظر حضرت على(ع) فراهم مى نماید عبارتند از:
1 ـ استفاده از نخبگان و عقلاى قوم در امور مهم و اساسى
2 ـ امکان عملى نظارت مردم بر کار والیان
3 ـ حفظ سنت هاى صالح که در بین مردم از سابق مانده است.
4 ـ عدم برخوردهاى خشن ایدئولوژیک و حزبى با مردم
5 ـ اثبات حسن ظن به مردم از طریق، احسان به قاطبه مردم از هر دین و مذهب، برداشتن سنگینى هزینه و مخارج زندگى از دوش آنها، و عدم تکلیف فوق طاقت. البته اعتماد و حسن ظن به مردم، موجب اعتماد و حسن ظن آنها هم به حاکم مى گردد و احساس همدلى و نزدیکى حاکم خادم امین براى آنهاست و به آنها خیانت نمى کند و در نتیجه به او در تحقق آرمانهایش کمک خواهند کرد.
6 ـ ارتباط مستقیم با مردم و نزدیک شدن والى به مردم، به طورى که مردم بدون لکنت زبان از حق خود دفاع کنند، استفاده از مشورت انسانهاى صادق و صریح و شجاع در حق گویى، ترک مشورت با افراد بخیل و ترسو و حریص، عدم استفاده از بانیان حکومتهاى طاغوتى سابق عدم اجازه چاپلوسى و تعریف و تمجیدهاى بیهوده از حاکم همه عواملى هستند که سبب ارتباط عاطفى و حسن ظن و رابطه صمیمى ملت و دولت مى گردند و به نحوى که مردم در آن شرایط از رهبران خود به راحتى اطاعت مى کنند و در سرنوشت خویش به طور گسترده دخالت مى نمایند. موانعى که سد راه مشارکت عملى میان مردم و حکومت مى شود این است که اگر در یک جامعه مردم مشاهده کنند به نخبگانش بى اعتنایى مى شود، به ملت امکان نظارت و کنترل در کار رهبران جامعه داده نمى شود و با برخوردهاى حزبى گروه حاکم، گروه هاى رقیب را به جرم اختلاف نظر از صحنه حذف کند، دولت فقط از مردم اطاعت بخواهد و خود را قیم مردم بداند نه خدمتگزار، خود را فقط محق بداند نه پاسخگوى مردم، به مردم اعتماد نداشته باشد، سنت هاى صحیح آنها را خرافه بپندارد و با مردم مهربانى نکند و آنها را به جاى اینکه ولى نعمت خویش بداند، ابزار حکومت خویش بپندارد. در چنین حالتى است که کم کم حسن ظن مردم و
ادامه ص۵⬅️ همدلى از بین مى رود و فاصله دولت و ملت زیاد مى شود و این احساس در ملت به وجود مى آید که حکومت آنها نیست، لذا نارضایتى شروع مى شود.
جلوه هاى مشارکت مردم در نظام اسلامى
امر مشارکت در حکومت اسلامى، داراى ابعاد و جنبه هاى وسیعى است که بخش عظیمى از فعالیت هاى بشر را در برمى گیرد. این جلوه ها عبارتند از:
1 ـ شورا
مردم در حکومت، حق تشکیل شورا و تعیین مهم ترین امور مملکتى و حکومتى خود را از طریق آن دارند. نه تنها امر شورا که قرآن بر آن تأکید فراوان نموده، بلکه اساساً لازمه مشارکت امت در پیشبرد اهداف جامعه نیز با شورا امکان پذیر است و نتیجه مطلوبى را نیز دربرخواهد داشت. اصولاً مردمى که کارهاى مهم و اساسى خود را با مشورت یکدیگر انجام مى دهند کم تر گرفتار لغزش مى شوند و بالعکس افرادى که گرفتار استبداد رأى هستند و خود را بى نیاز از افکار دیگران و مشارکت در امور اجتماعى مى دانند هر چند از نظر فکرى، فوق العاده توانا باشند، در عین حال در اداره امور جامعه و نیازهاى آن تأثیر لازم را دارا نخواهند بود.
2 ـ بیعت مردم با رهبریت نظام
این عامل فیزیکى از مهم ترین ابزار مشارکت به شمار مى رود و نقش اساسى در امر سیاست و حکومت دارد. البته بیعت با رهبر معصوم که منصوص الهى است جایگاه ویژه اى دارد، لکن بیعت امت با رهبرى در زمان غیبت امام زمان(ع) نیز از ملزومات و ضروریات مى باشد و لذا این خود تأکیدى است از جانب پیامبر و وصى اش بر شخصیت امت و دلیل دیگرى است بر خلافت عمومى ملت تا از طریق آن، حدود و مشخصات راه امت تعیین گردد و افراد را در تشکیلات اجتماعى سهیم بدانند و مسئول پاسدارى از آن باشند.
3 ـ امر به معروف و نهى از منکر
امر به معروف و نهى از منکر، اساس و شالوده اجراى همه احکام و دستورهاى اسلام است، زیرا بدون این وظیفه جمعى، همه احکام اسلامى معطل مى ماند. یکى از بدیهى ترین و مهم ترین مصادیق امر به معروف و نهى از منکر امور سیاسى و اجتماعى است. امر به معروف و نهى از منکر به عنوان نظارت عمومى، مانند دفاع از جان،، مال و ناموس، رعایت بهداشت و حفاظت از محیط زیست و برخى دیگر از مسائل اجتماعى داراى دو جنبه حق و تکلیف است، از این رو برخى پژوهشگران از این پدیده به نام حق وظیفى یاد مى کنند، یعنى ماهیتى که هم حق است و هم وظیفه. حق مشارکت در امور جامعه، در دین اسلام به رسمیت شناخته شده و پرداختن به آن تشویق و ترک آن تقبیح شده است. کسانى که این دو وظیفه را ترک مى کنند، از بخش مهمى از فعالیت مؤثر سیاسى و اجتماعى خود کناره گیرى مى کنند و این خود زمینه ساز بحران اجتماعى است. متون دینى نیز همین امر را دلیل اصلى انحطاط و افول تمدنها و جوامع معرفى مى کنند. آنچه امروزه بحران مشارکت اجتماعى نام گرفته بیانگر دورى توده جامعه از وظایف شهروندى شان است. ترک امر به معروف و نهى از منکر در مورد مدیران جامعه، باب نقد و انتقاد سالم را مى بندد و حصارى از ناآگاهى و بى خبرى مدیریت اجتماعى کشور را فرا مى گیرد. این بى تفاوتى و ناآگاهى اجتماعى، کم کم گسترش مى یابد و همه اجتماع را به نابودى مى کشاند.
تاریخ اسلام نشان مى دهد که هر گاه این پدیده در جامعه، رواج بیشترى یافته، مشارکت مردم بیشتر و اجراى احکام اسلامى از رونق بهترى برخوردار بوده است.
4 ـ اتحاد و تعاون در امور جامعه
موضوع اتحاد مسلمانان و لزوم مبارزه با هرگونه تفرقه از جمله امورى است که نتیجه آن جامعه اى سالم و پیوند علایق دوستى بین مسلمانان است. قرآن کریم مى فرماید:
همگى به رشته دین خدا چنگ زنید و به راههاى متفرق نروید.
در جاى دیگر قرآن مى فرماید:
در نیکوکارى و تقوا به یکدیگر کمک کنید.
بنابراین مسلمانان موظف اند در کارهاى نیک با یکدیگر تعاون و همکارى داشته باشند و اگر این اصل در اجتماعات اسلامى زنده شود و مردم بدون در نظر گرفتن مناسبات شخصى و نژادى در کارهاى مثبت و سازنده با یکدیگر مشارکت و همکارى نمایند، بسیارى از نابسامانى هاى جوامع اسلامى سامان مى پذیرد. هم چنین اگر در مقیاس جهانى، همه ملت ها با متجاوز و ظالم همکارى نکنند، تعدّى، تجاوز، استعمار و استثمار از جهان برچیده خواهد شد. در واقع، نوع کاربرد مشارکت مردمى و نقش و عملکرد آن در بعد مثبت و منفى در اینجا نیز نمود پیدا خواهد کرد.
راهکارهاى افزایش همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى
درباره افزایش همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى دیدگاههاى مختلفى مطرح شده است که به مهم ترین آنها اشاره مى شود:
1 ـ افزایش آگاهى فردى و جمعى
از جمله راهکارهاى افزایش همبستگى اجتماعى و نیز مشارکت عمومى، آگاهى دادن به مردم از توان ظرفیت ها، استعدادها و قدرت و منزلت خویش و نیز حقوق شهروندى آنان در باب مسئولیت هاى فردى و اجتماعى آنان است که مى تواند عامل مؤثرى در بهسازى و نوسازى و آبادانى کشور باشد. علماى علم سیاست در این باره مى گویند:هر قدر شهروندان بیشتر به تعلقات مشترک میان خودآگاهى داشته باشند
ادامه ص۶⬅️، بهتر مى توانند تصمیم هاى سیاسى را که به مصالح عام نزدیک تر است، تشخیص دهند، به شرط آن که امکان واقعى انتخاب و مشارکت را در اختیار داشته باشند.
اگر واقعاً مردم به این حقیقت پى ببرند که اگر بخواهند مى توانند همه امور را مطابق ذوق و سلیقه خویش بسازند، و در این زمینه آگاهى لازم به آنان داده شود، قطعاً به صورت آگاهانه و از روى طیب نفس و اختیار در فعالیت ها و طرح ها مشارکت جدى همراه با همبستگى خواهند داشت. لذا افزایش کارآمدى نظام سیاسى و اجتماعى هر کشورى به میزان آگاهى و مشارکت آنان در تمام امور وابسته است.
2 ـ مشارکت ارادى و اختیارى
اگر در هر کارى مردم احساس کنند از سوى حکومت براى انجام کارى تحت فشار قرار دارند، با اشتیاق و انگیزه دست به فعالیت نمى زنند. مطالعات مختلف نشان مى دهد مشارکت هایى که توأم با جبر و اجبار و در شرایط مصنوعى صورت مى گیرند، هرگز شیوه مناسبى براى انجام فعالیت ها نخواهند بود و دوام چندانى هم نخواهند داشت، لکن آن گاه که ارتباط مردم و حکومت نزدیک و صمیمانه باشد، نیازى به تحمیل، جبر و اجبار براى همکارى نیست. مردم آن گاه که احساس کنند حکومت براى انجام طرحى ملى نیازمند کمک، مساعدت و مشارکت مردمى است، خود با شوق و اشتیاق در این مهم کمک خواهند کرد. در صورتى که مردم در این مشارکت احساس جبر کنند و کمک هاى مردمى بدون میل و اراده آنان دریافت شود، چنین کمک هایى هر چند ممکن است در کوتاه مدت دوام یابد، ولى در بلند مدت هرگز دوام نخواهند داشت و به محض از بین رفتن فشار، کمک ها و مشارکت مردمى متوقف خواهد شد.
3 ـ باور کردن مردم
از جمله آفت ها و آسیب هاى بزرگ نظام هاى سیاسى، عدم باور مردم از سوى مسئولان نظام و عدم اعتماد و اطمینان به ظرفیت هاى بالقوه و بالفعل مردم براى توسعه و آبادانى کشور است. این موضع آمرانه و اقتدارگرایانه که حاکمان خود را از جنس دیگر پنداشته و مردم را هیچ به حساب نمى آورند و معتقدند که مردم توان و قدرت فهم و تشخیص درست نیازهاى خود را ندارند مانع بزرگ در جلب مشارکت عمومى است. این گونه موضع گیرى هاى اقتدارگرایانه موجب دلسردى مردم از نظام حکومت و شکاف و فاصله آنان از حاکمان خواهد شد و در بلند مدت همبستگى ملى را تضعیف و مشارکت عمومى را در طرح هاى ملى و همیارى متقابل آنان را در اجراى طرح ها و پروژه هاى ملّى به شدت کاهش مى دهد. مقام معظم رهبرى در این باره مى فرماید:آن کسانى که با نظام جمهورى اسلامى سر و کار دارند، باید باور کنند که مردم در متن نظام جمهورى اسلامى هستند و آنها مرید و سرباز نظامند... امروز همه وظیفه داریم که اعتماد و باور و قبول مردم و رابطه مستحکم میان مجموعه خدمتگزار و مردم باید وجود داشته باشد.
از این رو، شایسته است که حاکمان مردم را باور کرده، از قدرت، مهارت، تخصص، نیروى فعال، پرانرژى و جوان آنان در مشارکت عمومى بهره بگیرند، تا بدین سان، زمینه جلب رضایت عمومى و مشارکت مردمى فراهم آید.
4 ـ بسیج منابع
یکى از منابع مهم در حوزه جامعه شناسى، منابع انسانى، امکانات و تجهیزات مادى مربوط به انسان است. حاکمان براى جلب رضایت عمومى و افزایش اعتماد سیاسى و در نتیجه، جلب مشارکت عمومى باید از همه امکانات، ظرفیت هاى مادى و انسانى بهره گیرند. در واقع، با بسیج منابع و ظرفیت هاى انسانى و مادى مى توان اقدام به افزایش مشارکت عمومى نمود. بهترین و کارآمدترین شیوه بسیج منابع، به کارگیرى نیروهاى کارآمد و جوان در ساحت ها و عرصه هاى گوناگون جامعه است. بنابراین نظامهایى مى توانند اقدام به بسیج منابع انسانى نمایند که برخوردار از پشتوانه قوى مردمى باشند.
5 ـ خدمت صادقانه و بى منت مسئولان به مردم وقتى مسئولیت، یک امانت است، طبعاً خدمت هم باید بى منت باشد. در نظامى که هویت اصلى آن را مردم تشکیل مى دهند، حفظ حرمت و شخصیت این مردم بر همه مسئولان واجب است. روح تواضع و عدالت خواهى اقتضا مى کند که مسئولان نظام برخوردى یکسان با مردم داشته باشند. همچنین آنان بسان مردم وظیفه متقابل و همسانى در تقویت همبستگى همنوایى وظیفه شناسى و خدمت دارند و مسئولیت هدایت و جریان دهى به امور جارى مردم را دارند، در نتیجه باید در خدمت رسانى به مردم و همنوایى بیشتر و رابطه گرم و صمیمى با آنها پیش قدم باشند چرا که خدمت صادقانه و بى منت به مردم على رغم کمبود امکانات، اعتماد و رضایت عمومى را جلب مى کند و زمینه ساز افزایش مشارکت عمومى است. مقام معظم رهبرى مى فرماید:ما باید خودمان را به معناى واقعى کلمه ـ نه به معناى تعارفى کلمه ـ خدمتگزار مردم بدانیم... و جهت کلى سیاستهاى ما باید تأمین منافع طبقات محروم جامعه باشد.
بنابراین اگر مردمى احساس کنند که مسئولانشان خادم آنان اند و براى خدمت به مردم از جان مایه گذاشته، از یکدیگر سبقت مى گیرند، احساس وظیفه متقابل نموده و در بازسازى، سازندگى و فراخوان هاى عمومى مشارکت فعال ترى خواهند داشت.آثار و
ادامه ص۷⬅️
۴-پیامدهاى همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى
همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى، آثار، نتایج و پیامدهاى بسیارى دارد که در اینجا به برخى از آنها اشاره مى گردد.
1 ـ کارآمدى و تثبیت نظام سیاسى
از جمله مهم ترین پیامدهاى همبستگى اجتماعى و در نتیجه، مشارکت عمومى را مى توان کارآمدى نظام و تثبیت نظام سیاسى قلمداد کرد. در نظامهاى سیاسى با پشتوانه مردمى که وفاق و انسجام اجتماعى بالاست مردم حامى واقعى نظام هستند، زیرا آنان نظام را متعلق به خود مى دانند و در مشکلات و بحرانها به کمک نظام مى شتابند. از این رو، نظام کارآمد و باثبات مى باشد. این امر لازمه هر نظام مردمى و پویاست. عوامل زیادى در کارآمدى نظام مؤثرند، از جمله هماهنگى میان اجزا و قوا و نهادهاى زیر مجموعه یک نظام است. یعنى اگر نظامى که مردم حاکمان را از خود مى دانند، روابط صمیمانه با آنان داشته باشند و میان اجزاى نظام، قواى سه گانه و لایه هاى زیرین با هم همدلى و هماهنگى وجود داشته باشد، قطعاً چنین نظامى کارآمد و با ثبات خواهد بود. از سوى دیگر عامل مؤثر در کارآمدى نظام را تناسب بین اجزاى نظام تشکیل مى دهد، یعنى اگر عناصر درون نظام و اجزا و بدنه قدرت از نوک هرم تا قاعده آن همه و همه در خدمت نظام باشند کارآمدى و تثبیت آن نظام تضمین خواهد شد. در کنار این دو عامل، عامل بسیار مهمى که در کارآمدى نظام بسیار مؤثر است، مدیریت کارآمد مى باشد. وجود مدیران لایق، کارآمد، متعهد، پرتلاش و خدمتگزار موجب همسویى، هماهنگى و تناسب بیشتر بین اجزاى نظام مى شود.
2 ـ تقویت روحیه تعاون و همکارى
تعاون، همکارى و همیارى اجتماعى از مهم ترین پیامدهاى همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى است. اساس زندگى اجتماعى بر تعاون و همیارى پایه ریزى شده است و نظام بنیادین اسلام قوانین اقتصادى و اجتماعى خود را بر اصل تعاون استوار کرده است. از این رو قرآن کریم براى تثبیت روحیه مشارکت، بر تقویت روح تعهد و عزم عمومى تشویق نموده و مى فرماید:
وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوى وَ لا تَعَاوَنُوا عَلَى الاِْثْمِ وَالْعُدْوانِ.
حضرت على(ع) همه مردم را نیازمند یکدیگر دانسته و این نیاز را همیشگى و همچون نیاز انسان به اعضا و جوارح خویش معرفى مى کند و مى فرماید:
از خداوند مخواه که تو را از مردم بى نیاز کند، زیرا انسانها همچون اعضاى بدن به یکدیگر وابسته اند، چه وقت انسان از دستش یا پایش بى نیاز مى شود؟
بنابراین اگر در جامعه اى روحیه تعاون، همیارى و همکارى تقویت و نهادینه شود، شاهد جامعه اى یکدست، یکرنگ و منسجم خواهیم بود.
3 ـ دشمن ستیزى و دشمن زدایى
دشمن جرئت نفوذ در جامعه اى را ندارد که داراى وحدت، انسجام و وفاق اجتماعى است و با همدلى و وفاق به همنوعان خویش کمک کرده و همواره حضورى فعال در صحنه هاى فردى و اجتماعى دارد، چرا که نه با یک حکومت که با یک ملت باید مبارزه کند. وحدت و همدلى اکسیرى است که دشمن را در توطئه هاى خویش علیه یک ملت ناکام مى گذارد. مقام معظم رهبرى در این باره مى فرماید:
دشمنانى که هنوز درصددند نسبت به انقلاب و نظام جمهورى اسلامى، نیات خصمانه و شومشان را اعمال بکنند، چشم امید به اختلافات بسته اند. آنها از وحدت و یکپارچگى شما مردم مى ترسند این را متوجه باشید. ملت ایران به هیچ قیمت نباید وحدت و یکپارچگى خودش را از دست بدهد.
4 ـ آبادانى و امنیت اجتماعى
یکى دیگر از پیامدها و نتایج انسجام ملى و اجتماعى و مشارکت عمومى، وجود امکانات بالقوه و بالفعل و منابع انسانى و مادى فراوان و آماده براى آبادانى و توسعه کشور و نیز حضور فعال مردم در صحنه هاى اجتماعى و عرصه هاى فرهنگى و امنیت پایدار اجتماعى است. این مهم نیز مورد تأکید منابع دینى، آیات و روایات مى باشد، به گونه اى که خدمت رسانى مسئولان به مردم و کمک، همیارى و صرف مال در راه اصلاح جامعه و رفاه عمومى و دستگیرى از نیازمندان و رسیدگى به امور عام المنفعه و رسیدگى به خویشان، محرومان و بیچارگان علاوه بر آبادانى کشور و بهبود وضع عمومى جامعه، نزول برکات و عنایات الهى را در پى دارد.
5 ـ استقلال و عزت اسلامى
در پرتو همبستگى اجتماعى و مشارکت عمومى، استقلال و عزت اسلامى براى امت اسلامى به ارمغان خواهد آمد. جامعه اسلامى در صورت وحدت، همبستگى، انسجام و وفاق و پاى بندى کامل به اصول و ارزش هاى دینى و تحمل مشکلات، موانع را یکى پس از دیگرى از سر راه برداشته و به عزت اسلامى که همانا مخصوص مؤمنان و اولیاى الهى است نایل خواهد آمد، چون به فرموده قرآن:
عزت مخصوص خدا و رسولش و مؤمنان است.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 بسم الله الرحمن الرحیم
*جهاد تبیین*
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری
به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
🔆زنگ عبرت
🔴🔻رژیم #پهلوی درآینهی اعداد،ارقام و واقعیتها
♦️ علتاینکه بعضیها گمانمیکنند در دوران پهلوی ارزانی بوده،اینست که: قدیمیها نرخهای زمان شاه را برای جوانان نقل میکنند ولی از درآمدهای آن زمان صحبتی نمیکنند.
♦️ تا جوانان با مقایسهی این زمان با زمان شاه با یک محاسبهی ساده، متوجه شوند که چه زمانی قدرت خرید مردم بالاتر بوده است.
▪️ حالا جهتاطلاع جوانان به چند نمونه اشاره میکنم:
🔻 خرید خودرو:
🔷 سال ۱۳۴۹ که پیکان ۱۸ هزارتومان بود
🔷 حقوق یک کارمند رسمی در ماه ۲۰۰ تک تومانی یعنی دو هزار ریال بود.
🔷 اگر میخواست پیکان بخرد باید حقوق ۹۰ ماه یعنی ۷/۵ سالش را پرداخت میکرد.
🔷 و یا یک مدیر دبیرستان که حقوقش ۵۰۰ تک تومانی و خیلی هم بالا و عالی بود باید حقوق ۳۶ ماهش را بابت خرید پیکانی که نه کولر داشت، نه هیدرولیک بود و نه ترمزش ضد قفل بود، پرداخت میکرد.
🔷 اهالی یک روستا با ۳۰ خانوار، با مشارکت هم توانسته بودند یک نیسان دست دوم! به قیمت ۱۵ هزار تومان آن هم قسطی بخرند،تا بتوانند با هم به شهر نزدیک خود بروند و شیر و لبنیات بفروشند و مایحتاج خود را خرید کنند.!!!
🔷 ولی امروز عمده روستائیان خود صاحب یک نیسان یا ماشین دیگر هستند.!!!!
🔷 در آن زمان سالانه، کلاً ۳ هزار پیکان در کشور تولید میشد که آنهم به سختی فروخته میشد چون مردم توان خرید نداشتند...
🔷 اما الان سالانه حدود ۱ میلیون (حدود ۳۵۰ برابر زمان شاه) انواع خودرو تولید میشود و برای خرید آنها به علت کمبود تولید و قدرت بالای خرید مردم، صف و نوبت است!!
🔰 قیمت دلار:
🔷 سال ۱۳۵۰، هر دلار آمریکا به قیمت آزاد ۱۰۵ ریال فروخته میشد.
🔷 کارمندی که حقوق ماهیانهاش ۲۰۰ تک تومانی بود میتوانست با حقوق ماهانهاش تقریباً ۲۰ دلار بخرد.
🔷 الآن یک کارگری که حداقل دستمزد را میگیرد می تواند با دستمزد یک ماهش ۱۲۰ دلار بخرد.
🔷 ضمن اینکه قیمت دلار، تنها شاخص اقتصادی نیست و در کنار آن شاخص توسعه انسانی، کاهش فقر ، ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی و... هم هست که همگی رشدچشمگیری داشته اند.
🔷 مثلاً در سالِ ۱۳۵۰ دستمزد روزانهی یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان جنوبی ۲۵ تا ۳۰ ریال بود.
🔷 یعنی یک کارگر اگر سه روز و نیم کار میکرد میتوانست ۱ دلار بخرد.
🔷 در حالی که امروز همان کارگر در شهر فردوس دستمزدش است و با سه روز و نیم کار می تواند ۲۸ دلار، بخرد!
🔰 اقلام مصرفی:
🔷 زمان شاه یک حلب ۴/۵ کیلویی روغن نباتی ۲۹ تک تومانی قیمت داشت
🔷 و کارگری که مزد روزانه اش درسال ۵۴ ، ۵۰ ریال بود تقریباً مزد ۶ روزش را میبایست بابت ۱ حلب روغن ۴/۵ کیلویی پرداخت میکرد.
🔷 در حالی که امروز یک کارگر ساده با ۶ روز کارش می تواند بیش از ۱۰ حلب روغن ۴/۵ کیلویی ۱۲۰ هزار تومانی بخرد.
🔷 سال ۵۴ مرغ منجمد کیلویی ۱۰۵ ریال فروخته میشد و مزد کارگر در شهر فردوس ۶۰ تا ۷۰ ریال بود.
🔷 یعنی اگر یک کارگر تمام مزد روزش را میپرداخت نهایتاً ۶۷۰ گرم مرغ خریداری
می کرد.
🔷 در حالی که امروز با دستمزد روزانه ۲۰۰ هزارتومانیاش و با گرانی شدید مرغ قریب ۵ کیلوگرم مرغ میتواند بخرد.
🔷 سال ۵۴ قیمت یک موتور سیکلت یاماها ۱۰۰ خارجی ۵۶۰۰ تومان بود.
🔷 کارمندی که حقوقش عالی بود یعنی ماهانه ۵۰۰ تومان میگرفت اگر میخواست موتور بخرد میبایست تقریبا حقوق یکسالش را پرداخت میکرد.
🔷 و اگر یک کارگر با مزد روزانه ۶ تومانیاش میخواست موتور بخرد میبایست مزد ۹۳۴ روز کار یعنی ۲/۵ سالش را پرداخت میکرد.
🔷 در حالی که امروز می تواند با ۵ ماه کار یعنی مزد ۱۵۰ روز کار یک موتورسیکلت ۱۲۵ بخرد.
🔷 در زمان شاه نان سنگک ۵ ریال بود.
🔷 کارگری که در روز ۶ تک تومانی مزد میگرفت
میتوانست ۱۲ عدد نان سنگک بخرد. همین بود که مردم حاشیه شهرها و حلبی آبادها نان خوردن نیز نداشتند.!!!!
🔷 ولی امروز کارگر با مزد یک روزش می تواند بیش از ۶۰ عدد نان سنگک ۳هزارتومانی بخرد.
🔰 خدمات عمومی:
🔷 در طول ۵۷ سال حکومت پهلویها، کل شهر فردوس ۳۲۰ شماره تلفن هندلیِ غیر خودکار داشت.
🔷 و بجز دو بخش سرایان و بُشرویه که هرکدام ۳ یا ۴ خط تلفن هندلی داشتند، در کل روستاهای استان خراسانِ بزرگ فقط ۳۱ روستا دارای یک خط تلفن برای تماس عموم مردم بودند
🔷 در حالیکه از ابتدای انقلاب تا سال ۶۴ یعنی در عرض ۶ سال، همین فردوس دارای ۲ هزار شماره تلفن خودکار گردید. و در سال ۷۴ بالغ بر ۹۵% روستاهای فردوس دارای تلفن خودکار خانگی شدند.
🔷 کل شهر مشهد در ۵۷ سال حکومت پهلویهای ، ۴۱۰۰۰ شماره تلفن داشت. که درسال ۷۴ یعنی در عرض ۱۶ سال ۱۹۴/۰۰۰ شمارهی جدید به مردم واگذار شد
🔷 امروز کار به جایی رسیده است که هر کس به خط تلفن نیاز داشته باشد با مراجعه به مخابرات آن را برای هرجای شهر که بخواهد، دریافت میکند
🆔 @shobhe_shenasi
🌏 ghorbanimoghadam.
هدایت شده از م ت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ آمریکا: مریم رجوی و منافقین رهبر اغتشاشات اخیر هستند
🔹 روز گذشته گروهک تروریستی منافقین کنفرانسی با حضور برخی از نمایندگان و مسئولین ساق دولت آمریکا برگزار کرد که در آن گری لاک وزیر سابق بازرگانی آمریکا در سخنانی پرده از ماهیت اغتشاشات اخیر برداشت
🔹 گری لاک و سایر سخنران های این کنفرانس از قبیل لیندا چاوز مدیر پیشین روابط عمومی کاخ سفید و مایک پمئو وزیر خارجه سابق آمریکا در سخنانشان تاکید کردند که اغتشاشات اخیر ایران به رهبری گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته است
🔥اخبار لحظه ای اغتشاشات 👇
https://eitaa.com/joinchat/282787854C2363667467
#استاد_پناهیان
📌باور نمی کردم....
باور کنید، اصلا باور نمیکردم جوونهای مجردی باشن، در طول این مدتی که نایب امام زمان علیهالسلام توصیه فرمودن، اینا جدی نگیرن؛ بعد هیئتی هم باشن! باور نمیکردم... میگفتم اشارهی آقا بسه دیگه.
الان ... وقتی شماها رو میبینم، ... باور میکنم که امام صادق [علیهالسلام] چهارهزارتا شاگرد داشتن، میگفتن دنبال چهلتا مرد میگردم...
از شما بهتر کی؟ شما آخرشین دیگه! به خودتون نگاه کنید! خجالت نمیکشید؟!
خانواده شیعه، دخترش، پسرش، گیرِ بند و بیلهای الکی ازدواج نمیکنه. ازدواج میکنه، تیتیش مامانی بازی در میارن، بچهدار نمیشن... .
یه جوری تشریک مساعی کنید. موضوع مهمتر از این حرفهاست. بازی در نیارید!
وقتی که آقای تو داره در مورد تحدید نسل صحبت میکنه، یعنی تو باید بگیری مطلب رو، نه اونی که لقمهی حرام تو خونهاش میبره...
هر خانواده دهتا بسه؟!
#ازدواج_در_وقت_نیاز
#فرزندآوری
#سبک_زندگی_اسلامی
#بحران_جمعیت
کانال«دوتا کافی نیست»
http://eitaa.com/joinchat/1096876035Ccaac6a6075
🔴 فرمانده اطلاعات عملیات لشکر فاطمیون بود که اسیر داعش میشود، داعشیها متوجه میشوند یکی از فرماندهان ارشد فاطمیون است، برای تضعیف روحیه همرزمانش بیسیماش را روشن میکنند در حالی که تمام رزمندگان لشکر فاطمیون صدای بیسیم را میشنیدند داعشیها به وی میگویند اگر به اهلبیت لعن و توهین کنی تو را آزاد میکنیم و او برعکس لبیک یاعلی و لبیک یا زینب میگوید و داعشیها او را زنده زنده ذبح میکنند و همهی دوستانش صدایش را تا لحظهی بریده شدن سرش میشنوند
🔹️ او کسی نبود جز شهید رضا اسماعیلی
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
نظام تقديم 44.mp3
5.25M
#ملکوت_اعمال ۴۴
قسمت آخر
🖲 اموری که با چشم دیده نمیشه❌
✅ اما انرژی آن روی تمام زندگی ما اثر میگذاره
🇮🇷💐⬅️
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
🔴 ربع پهلوی خطاب به غربی ها:
🔹 من این همه براتون دُم تکون دادم، اونوقت مریم رو رئیس جمهور کردید؟😂
🔸 بدبخت آواره 🤣
🇮🇷 به رادار انقلاب 📡 بپیوندید👇
🌐 @raadar_enghelab
#لبیک_یا_خامنه_ای
هدایت شده از دوباره زندگی
✍آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) :
عیب های مردم را نباید بازگو کنید ،
بلکه باید آنها را بپوشانید ...
و حتی اگر از کسی عیبی یا لغزشی دیدید ،
نباید اظهار خوشحالی کنید ...
️هرچند آن شخص با تو رفتار خوبی نداشته است ...
حضرت أمیرالمؤمنین علی (ع) در این باره می فرمایند : از زمین خوردن کسی خوشحال نشو ، زیرا تو نمی دانی که روزگار با تو چه خواهد کرد ...
🌹 @dobare_zendegi 🌹
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
✍ بیشتر مردم از کنار موضوع مهم حل مشکلات مردم به سادگی عبور می کنند. اگر انسان بتواند حتی قدمی کوچک در حل گرفتاری بندگان خدا بردارد، اثر آن را در این جهان و در آن سوی هستی به طور کامل خواهد دید. در بررسی اعمال خود، مواردی را دیدم که برایم بسیار عجیب بود. مثلا شخصی از من آدرس می خواست. من او را کامل راهنمایی کردم. او هم دعا کرد و رفت.
من نتیجه دعای او را به خوبی در نامه عملم مشاهده کردم!
اینکه ما در طی روز، حوادثی را از سر می گذرانیم و می گوییم خوب شد اینطور نشد. یا می گوییم: خدا رو شکر که از این بدتر نشد، به خاطر دعای خیر افرادی است که مشکلی از آنها برطرف کردیم.
من هر روز برای رسیدن به محل کار، مسیری را در اتوبان طی می کنم. همیشه ، اگر ببینم کسی منتظر است، حتما او را سوار می کنم.
یک روز هوا بارانی بود. پیرزنی با یک ساک پر از وسایل زیر باران مانده بود. با اینکه خطرناک بود اما ایستادم و او را سوار کردم.
ساک وسایل او گلی شده و صندلی را کثیف کرد، اما چیزی نگفتم. پیرزن تا به مقصد برسد مرتب برای اموات من دعا کرد و صلوات فرستاد. بعد هم خواست کرایه بدهد که نگرفتم و گفتم: هر چه میخواهی بدهی برای اموات ما صلوات بفرست.
من در آن سوی هستی، بستگان و اموات خودم را دیدم. آنها از من به خاطر دعا های آن پیرزن و صلوات هایی که برایشان فرستاد، حسابی تشکر کردند این را هم بگویم که صلوات، واقعا ذکر و دعای معجزه گری است. آن قدر خیرات و برکات در این دعا نهفته است که تا از این جهان خارج نشویم قادر به درکش نیستیم.
📚 سه دقیقه در قيامت ص۴۵
🌹 @dobare_zendegi 🌹
✨﷽✨
🌼پند یک پدر پیر در حال مرگ به فرزندش:
✍منتظر هیچ دستی در هیچ جای این دنیا نباش و اشکهایت را با دستان خود پاک کن《همه رهگذرند》
زبان استخوانی ندارد ولی اینقدر قوی هست که بتواند به راحتی قلبی را بشکند《مراقب حرفهایت باش》
به کسانی که پشت سرت حرف میزنند بی اعتنا باش آنها جایشان همانجاست دقیقا پشت سرت《گذشت داشته باش》
گاهی خداوند برای حفاظت از تو کسی یا چیزی را از تو میگیرد اصرار به برگشتنش نکن پشیمان خواهی شد《خداوند وجود دارد پس حکمتش را قبول کن》
انسان به اخلاقش هست نه به مظهرش. اگرصدای بلند نشانگر مردانگی بود سگ سرور مردان بود
قبل از اینکه سرت را بالا ببری و نداشته هایت را به پیش خدا گلایه کنی نظری به پایین بینداز و داشته هات را شاکر باش.
+ انسان بزرگ نمیشود جز به وسیله ی فکرش !
💐💐💐💐💐💐💐
جهاد تبیین یک واجب عینی است مقام معظم رهبری به کانال جهاد تبیین بپیوندید
https://eitaa.com/jahad_tabbin
زلال وحی: جنگ ترکیبی شیاطین(5)
«وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً» (اسراء/64)
«و (اى شيطان!) هر كس از مردم را مىتوانى با صداى خود بلغزان و نيروهاى سواره و پيادهات را بر ضدّ آنان گسيلدار و در اموال وفرزندان با آنان شريك شو و به آنان وعده بده، و شيطان جز فريب، وعدهاى به آنان نمىدهد.»
پیام ها
7- هر آزادى و اختيارى نشان لطف الهى نيست، گاهى قدرت مانور، نوعى قهر الهى است.
8- بستر نفوذ شيطان، آرزوهاى انسان است كه با وعدههاى خيالى شيطان تقويت مىشود.
9- شيطان، علاوه بر فريب، گناه را توجيه مىكند، وعدهى دروغ شفاعت مىدهد و توبه را به تأخير مىاندازد. (منبع: تفسير نور)
#محرمانه_اینفوگرافیک
📍جزئیاتی از دخل و خرج بیبیسی که نمیدانید؛ یارانه ۴ هزار میلیاردی انگلیس به براندازان ایرانی
🔹مجریهای بیبیسی ۲۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به جیب می زنند.
🔹۷۱ تا ۷۴ درصد هزینه های BBC از جیب مردم است.
🔹بودجه BBC در سال ۲۰۲۳، ۷ ميليارد دلار بوده است.
🔹براندازان ایرانی ۴ هزار میلیارد تومان از انگلیس یارانه می گیرند.
🔹بیبیسی ۳ میلیارد پوند برای تولید محتوا هزینه می کند.
🔹در سال ۲۰۲۲ بی بی سی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است.
🔹دریافتی مدیران بیبیسی بالای ۵۰۰ هزار دلار است.
🔹۹۰ میلیون پوند فقط برای تولیدات مربوط به کودکان است.
🔹کمک دولتی به سرویس جهانی BBC تا سال ۲۰۲۵، ۲۸۳ میلیون پوند است.
🔹دستمزد کارمندان بیبیسی ۱.۳ میلیارد دلار است.
#محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید