🕊 تفسیر آیه ۱۰۴ سوره یوسف 🕊
🍃 وَمَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ 🍃
ترجمه :
🍃 و تو بر اين (وظيفه ى ارشاد) پاداشى از آنان نمى خواهى. آن (رسالت و قرآن) جز تذكر و پندى براى جهانيان نيست. 🍃
پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) نيز همانند ساير پيامبران، هرگز از مردم در قبال هدايت آنان پاداشى درخواست نكرد. زيرا توقع داشتن از مردم، پذيرش دعوت را سنگين مى كند.
در سوره طور آيه ۴۰ مى خوانيم: «ام تسئلهم اجراً فهم من مغرمٍ مثقلون» مگر از مردم مزدى درخواست كردى تا پرداخت آن برايشان سنگين باشد.
اگر در آيه ديگر مى بينيم كه مزد رسالت را مودّت اهل قربى مى داند، «الاّ المودّة فى القرُبى » براى آن است كه پيروى و تبعيّت اهل بيت، براى خود مردم سودمند است نه پيامبر، زيرا در جاى ديگر مى خوانيم: «قل و ما سئلتكم من اجر فهو لكم» آرى كسى كه اهل بيت را دوست دارد از آنان اطاعت مى كند و اطاعت از آنان اطاعت از پيامبر و خداست.
قرآن ذكر است، زيرا:
✅ يادآور آيات، نعمات و صفات الهى است.
✅ يادآور گذشته و آينده انسان است.
✅ يادآور عوامل سقوط و عزّت جوامع است.
✅ يادآور صحنه هاى قيامت است.
يادآور عظمت هستى است.
✅ يادآور تاريخ و زندگى شخصيّت هاى تاريخ ساز است.
✅ معارف قرآن و احكام آن حقايقى است كه بايد آنرا فرا گرفت و همواره به خاطر داشت. زيرا «ذكر» به علم ومعرفتى گفته مى شود كه در ذهن حاضر باشد واز آن غفلت نشود.
📌 پیام ها
🌿 مبلّغ نبايد از مردم توقعى داشته باشد، همانگونه كه پيامبران چنين بودند. «و ما تسئلهم عليه من اجر»
🌿 آنچه زشت است درخواست پاداش است، نه دريافت آن. «تسئل»
🌿 معارف قرآن فطرى است و همه مردم از آن مى توانند بهره ببرند. («ذكر» در جايى است كه انسان در درون خود مى دانسته، ولى فراموش كرده است)
🌿 كار پيامبران يادآورى و بيدار ساختن فطرت هاست. «ذكر للعالمين»
🌿 رسالت پيامبر اسلام، جهانى است. «للعالمين»
🌿 ايمان نياوردن گروهى از مردم، حتّى اكثريّت آنان در يك زمان و مكان نبايد مبلغان دينى را دلسرد كرده و مأيوس نمايد. اگر در منطقه اى از زمين گروهى ايمان نياوردند، در جاى ديگر تبليغ نمايند. «للعالمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
#عاشقان_مهدی
کجایند وفا کنندگانی که به عهدشان وفا کنند؟
منتظرانِ امامِ معصومِ این زمان کجایند؟
هر روز از ساعاتی قبلِ سحر، مهدیِ آلِ محمّد منتظرِ یارانیست که از خوابِ خوش دل کنده و برخیزند تا بر سرِ قرارِ دعای فرجش حاضر شوند...
درست مانندِ جدِّ مظلومش علی بن ابیطالب که خود اوّلین کسی بود که با سرِ تراشیده بر سرِ قرارِ حق خواهیش حاضر می شد!!
ای شیعیان...
ای محبّینِ آل الله...
حیِّ علی ولی الله...
خوابِ ناز و رختخوابِ گرم را به شوقش وا نهید که مولای عزیزمان چشم به راه ست...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
AUD-20220806-WA0119.mp3
8.5M
🚩 زیارت عاشورا
🔹️با نوای استاد علی فانی
السلام علیک یا
اباعبدالله الحسین(علیه السلام)
#اللٰهُمَعَجِّلْلِوَلیِکَالفَرَجْبِهحَقِزینب۰س۰
◽️رهبر معظم انقلاب:
«پدرم روحانى معروفى بود،
امّا خيلى پارسا و گوشهگير...
زندگى ما بهسختى مىگذشت.
من يادم هست شبهايى
اتفاق مىافتاد كه
در منزل ما شام نبود!
مادرم با زحمت براى ما
شام تهيّه مىكرد و...
آن شام هم نان و كشمش بود.»
🌼🌼🌼🌼🌼
#همراه_شهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 خبرنگار از رزمنده میپرسه حالت چطوره؟
رزمنده هم با روحیه بالا جواب میده و میگه: حالم خیلی خوبه، اول شب دستم قطع شده ولی با این یکی دستم جنگیدم!
@اللهم_صل_علی_محمّدوآل_محمّدوعجّل_فرجهم
#امام_زمان
#دهه_فجر
#لبیک_یا_خامنه_ای
شهید سید مهدی 👇👇
╰━━⊰⊰⊰❀🦋❀⊱⊱⊱━━╯
سوال 1168.
رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقی حرام است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
جواب:
رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل این كه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتیاط واجب در ترك آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده ای باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است.
استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1377:
پوشیدن لباس آمریکایی چه حکمی دارد؟
جواب:
پوشيدن لباسهايی که توسط دولتهای استعماری توليد شده اند، ازاين جهت که ساخت دشمنان اسلام است، فی نفسه اشکال ندارد، ولی اگر اين کار مستلزم ترويج فرهنگ غيراسلامی دشمن باشد و يا باعث تقويت اقتصاد آنان برای استعمار و استثمار سرزمين های اسلامی شود و يا منجر به وارد شدن ضرر اقتصادی به دولت اسلامی گردد، دارای اشکال است و حتّی در بعضی از موارد جايز نيست.
استفتاءات آیت الله خامنه ای
⭕️برای اوقات خواب خود افسوس میخوریم
🔹ما برای اوقات خواب خود افسوس میخوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمیشویم، در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت میگذرانیم! زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم، توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله شب و تلاوت قرآن پیدا میکردیم.
📕بهجت الدعا، ص٣٨۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت