eitaa logo
جهاد تبیین | میثم حق شناس
8.4هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
6.5هزار ویدیو
47 فایل
گر تو را در منزل جانانْت مهمانت کنند گول نعمت را نخور مشغول صاحبخانه باش ادمین : @haghshenas0
مشاهده در ایتا
دانلود
هنوز هم... @jahade_tabien1
میزگرد اقتصادی دکتر جلیلی را دیدم بزرگترین ضعفش سه نفری بودند که انتخاب شده بودند برای پرسش! یکی می پرسد: پنج مشکل و موضوع بازرگانی در ایران را نام ببرید و الزاماتش را بگویید در دو دقیقه!!! (آل اسحاق) من بودم جواب میدادم شما و اتاق بازرگانی ضربدر پنج! یکی می گوید (بحرینی) چرا رئیس جمهور به بانک مرکزی گفته حقوق کارمندان را بده! انگار حقوق کارمندان چیزی است که دل بخواهی است که بدهند یا ندهند! اینها تصورشان از استقلال بانک مرکزی این است که اگر کشور و نظام هم نابود شد باز هم بانک مرکزی حق داشته باشد چشمش را ببندد! همانطور که مجید قاسمی رئیس بانک مرکزی در زمان جنگ به صراحت می گوید فرماندهان نظامی آمدند که برای جنگ ارز بگیرند اما به آنها ندادم!!! یکی هم می پرسد: پول چاپ میکنید یا نه! و پاسخ بلی یا خیر می خواهد! فهم این اقتصاددان از اقتصاد همینقدر مضحک و فانتزی است. (دانش جعفری) @jahade_tabien1
🌀تفاوت پزشکی و اقتصاد 🔹 برخی نامزدهای ریاست‌جمهوری اقتصاد را مانند پزشکی قلمداد کردند که در آن یک عمل جراحی با حضور چندین متخصص صورت می‌گیرد و انگار اختلافی هم بین آنها نیست. 🔹 برخلاف پزشکی که با بدن انسان سروکار دارد، اقتصاد مقوله‌ای اجتماعی است که با موجودی انتخابگر سروکار دارد و تنوع دیدگاه در آن بسیار زیاد است. 🔻 البته سیاستمداران عمدتا به حرف جریان غالب گوش می‌دهند که در ایران اقتصاددانان لیبرالی هستند که حتی تسلط چندانی به اقتصاد متعارف هم ندارند. ♦️ و دردناکتر اینکه این شبه اقتصاددانان چهار دهه است که با نسخه های شوک درمانی مهلک شان اقتصاد ایران را به خاک سیاه نشانده اند و همیشه هم ادعا می کنند که شما به نسخه‌های ما خوب عمل نکردید. ✍️توکلی @jahade_tabien1
3.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توقع اتفاقات انقلابی در زمینه اقتصاد نداشته باشید... وگرنه بعدا از انقلاب و نظام دلسرد میشید... صبر باید پدر پیر فلک را! @jahade_tabien1
آقای زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تحریم نیست، تجویزهای اقتصادی آمریکا است. استحکام بخشی به اقتصاد کشور از طریق دلارزدایی و تقویت ریال. مشکل این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند، اما دلاری هزینه می‌کنند. بزرگترین ناترازی اقتصاد ما، هزینه دلاری و درآمد ریالی است. احسنت، این یعنی فهم تمدنی اقتصاد. @jahade_tabien1
🔹 اندازۀ دولت: رخنۀ لیبرالیسم افراطی در بدنه کارشناسی دولت‌ها غلط مصطلحی که بین سیاستمداران و دانشگاهیان رایج شده است و اخیراً در میزگرد اقتصادی نامزدهای انتخاباتی از زبان یکی از کارشناسان اقتصادی کشور که سابقه وزارت هم در کارنامه خود دارد مطرح شد، مغالطۀ دولت بزرگ است! نسبت هزینه‌های دولت به تولید ناخالص داخلی (G/GDP)، اصلی‌ترین شاخص اندازۀ دولت در اقتصاد است که مطابق داده‌های بانک جهانی و در پی اجرای نسخه‌های ریاضتی و انقباضی و خصوصی‌سازی بی‌ضابطه و توصیه‌‌های نابخردانه اقتصاد بازار آزاد و اقتصاددانان لیبرال و... این نسبت در ایران از حدود ۲۰ درصد در ابتدای انقلاب، به ۱۲ درصد در سال ٢٠٢٢ رسیده است! این نسبت ایران را از جهت کوچک‌بودن اندازۀ دولت، در میان کشورهای جهان، در رتبۀ ششم و در کنار کشورهایی مانند ترکمنستان، هائیتی، ونزوئلا و سودان قرار داده است. لذا برخلاف تصور غلط در اذهان اغلب کارشناسان، کوچک بودن دولت در ایران و فاصله ایجاد شده با کشورهای مدعی اقتصاد لیبرال، حتی در نگاه لیبرال‌ترین اقتصاددانان غربی هشداری جدی است. برای مثال، نسبت مذکور در کشورهای فرانسه ۵٨ درصد، آلمان ۴٩ درصد، ژاپن ۴۴ درصد و آمریکا ٣٨ درصد است نشان از نقش مهم دولت در تولید‌ناخالص‌داخلی این کشورها دارد. داشتن دولت قوی و مقتدر با وجود نسخه‌های انقباضی و رساندن اندازه دولت به کوچک‌ترین دولت‌ها (طبق آمارهای IMF) تنها یک سراب است. 💠 اندیشکده قصد @jahade_tabien1
869K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مردم عزیز اگر متوجه نشدید برایتان ترجمه میکنم: کسانی که این متن را برای پزشکیان نوشتند همان مسببین فاجعه هستند اما با فریبکاری به جای راهکار مدنظرشان نوشته اند: "تصمیمات مهم" ... و منظورشان این است که آب و برق و گاز و ... را گران کنیم. همین! @jahade_tabien1
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مساله صنعت خودرو ایران چیست؟!» صنعت خودرو با چند میلیون تقاضای انباشته مردم مواجه است که شامل افراد فاقد خودرو،مالکین متقاضی تعویض و ارتقای خودرو، تعویض خودروهای فرسوده و تقاضای سرمایه‌ای می‌شود. ریشه این مشکلات در دهه ۹۰ و دوران رکود و افت شدید تولید خودرو در دولت روحانی بوده است. شرایط بازار خودرو در ایران نامتعادل است و سیاست جایگزینی واردات خودروهای میلیاردی خارجی به جای تولید داخل فقط باعث تشدید مشکلات بازار خودرو شده و دسترسی مردم به خودرو را سخت‌تر می‌کند. مساله مردم دسترسی به یک خودروی باکیفیت در بازه قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰میلیون تومان است و در بین راهکارهای موجود، خودروهای مونتاژی و وارداتی هیچ سهمی در حل مساله و نیاز مردم ندارند. درباره راهکار واردات باید دید مساله چیست؟! واردات خودرو در شرایط فعلی اقتصاد ایران و نرخ فعلی ارز و قدرت خرید فعلی مردم ایران و نرخ تورم حال حاضر، هیچ‌یک از ادعاهای موجود درباره کاهش مصرف سوخت، کاهش قیمت خودرو، افزایش کیفیت، رقابتی کردن بازار خودرو، تامین نیاز عمومی مردم و.. را پوشش نمی‌دهد. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 @jahade_tabien1
11.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ظریف فک کرده هر چی داد بزنه یعنی حق با اونه و ما هم خریم و دروغهاشو باور میکنیم :)) @jahade_tabien1