﷽
📌فجر صادق🌄
👤برخی از افراد همین که صدای اذان صبح را می شنوند، تکبیر را گفته و نمازشان را شروع می کنند.❌
👈در حالی که هرچند نماز اول وقت ثواب زیادی دارد اما در مورد نماز صبح، باید حدود پنج الی شش دقیقه بعد از اتمام اذان، احتیاط کرد تا مطمئن شد فجر صادق برقرار شده است.
✅✍️نکته: یعنی اگر از شروع اذان محاسبه کنیم، مجموعاً حدود ده یازده دقیقه باید احتیاط کرد.
📚اجوبة الاستفتائات آیتاللهالعظمی خامنهای، س 362
#برداشت_نادرست
#احکام
#وقت_نماز_صبح
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
رئیسعلی دلواری در زمان جنگ جهانى اول، 7 سال تمام با یاران 700 نفره اش در مقابل نیروهای 5000 نفری انگلیس آنقدر خوب ایستادگی کرد که انگلیس ها مجبور شدند از هند و عراق برای مقابله با او نیرو وارد ايران کنند!
اما رضاخان قلدر با ارتش مثلاً مدرنش و با بیش از صد هزار نفر نیروی آموزش دیده، ۷ دقیقه هم در مقابل متجاوزان خارجی در جنگ جهانی دوم مقاومت نکرد!
#پهلوی
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
🔰 تحریف و کتمان خوبیها و حقایق
📌 #برشی_از_کتاب_تبیین_با_تبیان
⭕️ #جزء_اول
💢تبیین، بزرگترین وظیفه عالِمان است و گناهِ بزرگ آنان کتمان است که موجب لعنت خداوند متعال و لعنتِ لعنتکنندگان است. علامّه طباطبایی در ذیل این آیه توضیح میدهند که عالمی که حقایق را کتمان کند به سبب گناهش مورد لعنت خداوند متعال قرار میگیرد
♦️اولین کاری که معاویه انجام داد، تحریف روایات بود. مثلاً روایتی بود که: «إذا رَأَيتُم مُعاوِيَةَ عَلى مِنبَري فَاقتُلوهُ»(اگر روزی معاویه را بر منبر من دیدید، او را بکشید).معاویه این را عوض کرد؛ فاقتلوه را فاقبلوه کرد:«إذا رَأَيتُم مُعاوِيَةَ عَلى مِنبَري فَاقبَلوهُ» (اگر روزی معاویه را بر منبر من دیدید، او را قبول کنید).
❇️ تحریف در زمان حال
یکی دیگر از مهمترین نمونههای تحریف و در پی آن تطهیر در عصر حاضر، بزک حکومت سرتاپا فساد و فساد پرور پهلوی است.
♨️ #داستان:
حسین فردوست، رئیس دفتر ویژهی اطلاعات محمدرضا شاه پهلوی، دربارهی فساد گسترده در حکومت پهلوی میگوید:
«فساد در حداکثر متصور بود؛ بهنحویکه من بهعنوان رئیس بازرسی، دیدم اگر که قرار باشد به تمام چپاولگریها رسیدگی بکنم، باید اقلاً ده هزار پرسنل داشته باشم که اینها هم دائماً فعال باشند.آمدیم یه رقمی گذاشتیم؛ گفتیم اگر از صد میلیون تومان (پانزده میلیون دلار) به بالا کسی چپاول کرده، این را رسیدگی بکنیم.تازه همین، سه هزار و هفتصد و پنجاه مورد تا پیروزی انقلاب در بازرسی شاهنشاهی موجود بود».
#سعداء
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
15.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه اشکالی داره خانوما زیبا باشن ؟
خدا زیباست و زیبایی رو دوست داره
#حجاب
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
با مغالطه می گویند: برخورد خشن پلیس آمریکا و فرانسه چه ارتباطی به ما دارد؟ مگر پلیس خودِ ما خوب برخورد می کند؟ تازه ما ادعای مسلمانی داریم!
باید پرسید: غرب و رفتار غربی ها تا کجا الگوی رفتاری ماست!؟ چگونه هر نکته مثبت غرب را بر سر هویت ایرانیان می کوبید و در مقایسه اصرار دارید ایرانیت و اسلامیت ما را تحقیر کنید. اما وقتی رفتار سیاه و ضدانسانی از سمت دولت های غربی رخ می دهد خودتان را به ندیدن میزنید!؟ همان کعبه آمال و مرجع تقلیدتان که شبانه روز می ستاید دست به این عمل زده اند.
#حقایق_غرب
#غربزدکی
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت فرانسه را می بینید؟
سالهایی که در فرانسه زندگی کردم شاهد سبک زندگی پر تلاش و ساده زیستانه فرانسویها بودهام. واقعا سخت کار میکنند برای یک زندگی معمولی. من داخل خانه هایشان هم رفتهام. خانههایی با امکاناتی بسیار معمولی. نه خبری از مبلمانی به سبک ایران هست. نه فرش هایی مثل ما، نه گاز و یخچال و پرده های مجلل.
در فرانسه بودم که تظاهرات و اعتصابات جلیقه زردها شروع شد. وقتی با همکلاس فرانسوی ام صحبت می کردم می گفت: «واقعا پدر مادرهای ما دیگر توان کار کردن ندارند. از بس کار کرده اند از کار افتاده شده اند. حالا آمده اند قوانین بازنشستگی را سخت گیرانه تر هم کرده اند. غیر این که باید مالیات های سنگین بدهیم حالا می گویند سن بازنشستگی را باید بیشتر هم بکنیم. یعنی باید بیشتر کار کنی و به این راحتی ها بازنشسته نمی توانید بشوید. این رسما بردگی است. بردگی مدرن.»
من مردم فرانسه را که خیلی صبورند از نزدیک دیده ام. اینکه می بینید منفجر شده اند مثل کشور ما تاثیر رسانه های خارج از کشورشان نیست که برای تحریک و به خیابان آمدنشان بودجه خرج شده باشد. واقعا ستمدیده هستند و تحت فشار برای یک زندگی معمولی.
#فرانسه
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
✳️مردمی سازی اقتصاد چیست و راهکارهای آن کدامند؟
✍علی محمدی
🔰مردمی سازی اقتصاد ریشه در قانون اساسی، آموزه های اسلام و روح تعاون دارد. دکتر درخشان تعریف مختصر و جامعی از مردمی سازی اقتصاد، به شکل زیر ارائه می دهد:
« در اقتصاد شرایط و سازوکاری وجود داشته باشد که هیچ احدی بنا بر ظرفیت خودش از تولید ارزش افزوده حقیقی بازنماند و نقش بهینه خود را یافته و آن را به بهترین شکل در اقتصاد ایفا نماید.»۱
1⃣با توجه به تعریف بالا، و نظر به اینکه انسان ها، غالبا منفعت طلب و ریسک گریز می باشند، ابتدا باید بستر حضور مردم در اقتصاد فراهم شود :
🔺 دولت باید تلاش نماید تا رقیب فعالیت های تولیدی در کشور به شدت تضعیف شود و فعالیت های نامولد که فاقد ارزش هستند، پرهزینه گردند. ابزارهای مالیاتی بهترین گزینه برای تحقق این موضوع می باشد. در واقع دولت باید نهادها و قانونگذاری را به گونه ای اصلاح نماید که هزینه مبادله در قلمرو فعالیت نامولد بالا رود.
🔺دوم اینکه فرهنگ اقتصادی مردم باید اصلاح شود. فعالیت های نامولد و مزاحم در اقتصاد ما نه تنها قبحی ندارد بلکه به دلیل درآمدهای بالا، از منزلت بالایی هم برخوردار است. بسیاری از مردم ما توجه ندارند که فعالیت های نامولد چون مابه ازای کالایی و ارزشی ندارد، به قیمت محرومیت کل جامعه و حتی خود آنها (در بلند مدت) تمام می شود. باید فرهنگ کار، تولید و کسب درآمد صحیح بر جامعه سایه افکنده و فرهنگ فعالیت نامولد تضعیف شود.
🔺سوم، مشوق های لازم برای حضور مردم در فعالیت های تولیدی و کاهش ریسک آنها از طریق سازوکارهای ارزان بیمه، طراحی شود.
🔺چهارم، مردمی سازی به معنای حضور همه مردم در اقتصاد است. یعنی عاملیت، مردم هستند. در مردمی سازی اقتصاد باید حتی امکانات لازم و ارزان را برای یک فرد روستایی که توان تولید چند تخم مرغ را دارد فراهم کرد و دولت موظف است سازوکاری مناسب برای ورود مازاد تولید آن فرد به چرخه نظام مصرف در اقتصاد فراهم کند. حتی در اینجا قرار نیست دلال حدف شود. دلال را باید جهت دهی کرد و از توانمندی او در نظام توزیع و صادرات استفاده نمود.
2⃣چنانچه گفتیم مبنای مردمی سازی ، روح تعاون است. از این منظر دولت باید تعاونی ها را به مردم معرفی کند، آموزش دهد و آن را در همه اقتصاد گسترش نماید.
3⃣توسعه ی بنگاه های خرد و کوچک، و اشتغال های خانگی و ارائه مشوق های لازم در این زمینه از جمله ابزار های لازم برای مردمی سازی اقتصاد است. تجربه چین در توسعه بنگاه های کوچک( هر خانواده یک بنگاه تولیدی) قابل استفاده است. در این بین اعتبارات اشتغالزایی در ایران غالبا در محل مورد نظر استفاده نمی شوند. نظارت دولت در این بین بسیار ضروری است.
4⃣یکی از ابزارهای دیگر برای حضور مردم در اقتصاد توسعه ابزارهای مالی و مردم محور در بازار سرمایه است. همچون سهام عدالت.
#اقتصاد
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #پادکست
⁉️ اگر ما گناهی کردیم میخواهیم توبه کنیم ولی لذت آن گناه هست باید چه کار کنیم؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
#ماه_خدا
#رمضان
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
📃امیرالمؤمنین (عليه السلام) :
🔸️احذَر كَلامَ مَن لايَفهَمُ عَنكَ؛ فَإنَّهُ يُضجِرُكَ!
❇️از سخن گفتن با کسی حرفت را نمی فهمد پرهیز کن که تو را به ستوه می آورد!
📖 شرح نهج البلاغه، ج ۲۰ ، ص ۲۸۲
#حدیث
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
زنجیره ی تدریجی کشف حجاب:
۱. برهنه گی بازیگران مهاجرت کرده (۹۰)
۲. مجازی در قالب "آزادی های یواشکی" (۹۳)
۳. خیابانی- پنهانی در قالب "چهارشنبه های سفید" (۹۶)
۴. نمادین_آشکار در قالب "دختران خیابان انقلاب" و "نه به حجاب اجباری" (۹۶)
۵. داخل خودرو (۹۸)
۶. خیابانی - آشکار (۹۹)
۷. گسترده و بی پروا (۴۰۱)
#حجاب
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
28.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی سه جریان کلان در جهان و منطقه
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
۱. جریان استکبار و غرب:
🔖در عرصه اندیشه: شکاکانه فکر میکند.
🔖در عرصه گفتار: ایدئولوژیک حرف میزند.
🔖در عرصه عمل: سودگرایانه عمل میکند.
۲. جریان غربزده:
🔖در عرصه اندیشه: مادیگرایانه فکر میکند.
🔖در عرصه گفتار: روشنفکرانه و ترجمهای حرف میزند.
🔖در عرصه عمل: بزدلانه عمل میکند.
۳. جریان انقلاب اسلامی:
🔖در عرصه اندیشه: واقعبینانه (واقعبینی الهی) فکر میکند.
🔖در عرصه گفتار: صادقانه و عاقلانه حرف میزند.
🔖در عرصه عمل: با شجاعت و حکمت عمل میکند.
#حکمرانی_دینی
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
*در زمان تدريس در دانشگاه پرينستون، دکتر حسابي تصميم مي گيرند سفره ي هفت سيني براي انيشتين و جمعي از بزرگترين دانشمندان دنيا از جمله "بور"، "فرمي"، "شوريندگر" و "ديراگ" و ديگر استادان دانشگاه بچينند و ايشان را براي سال نو دعوت کنند*...
آقاي دکتر خودشان کارت هاي دعوت را طراحي مي کنند و حاشيه ي آن را با گل هاي نيلوفر که زير ستون هاي تخت جمشيد هست (لوتوس) تزئين مي کنند و منشا و مفهوم اين گل ها را هم توضيح مي دهند.
چون مي دانستند وقتي ريشه مشخص شود براي طرف مقابل دلدادگي ايجاد مي کند.
دکتر مي گفت:
"براي همه کارت دعوت فرستادم و چون مي دانستم انيشتين بدون ويالونش جايي نمي رود، تاکيد کردم که سازش را هم با خود بياورد.
همه سر وقت آمدند اما انيشتين 20دقيقه ديرتر آمد و گفت:
چون خواهرم را خيلي دوست دارم خواستم او هم جشن سال نو ايرانيان را ببيند.
من فورا يک شمع به شمع هاي روشن اضافه کردم و براي انيشتين توضيح دادم که ما در آغاز سال نو به تعداد اعضاي خانواده شمع روشن مي کنيم و اين شمع را هم براي خواهر شما اضافه کردم.
به هر حال بعد از يک سري صحبت هاي عمومي، انيشتين از من خواست که با دميدن و خاموش کردن شمع ها جشن را شروع کنم.
من در پاسخ او گفتم:
ايراني ها در طول تمدن 10هزار ساله شان حرمت نور و روشنايي را نگه داشته اند و از آن پاسداري کرده اند.
براي ما ايراني ها شمع نماد زندگيست و ما معتقديم که زندگي در دست خداست و تنها او مي تواند اين شعله را خاموش کند يا روشن نگه دارد."
آقاي دکتر مي خواست اتصال به اين تمدن را حفظ کند و مي گفت بعدها انيشتين به من گفت: "وقتي برمي گشتيم به خواهرم گفتم حالا مي فهمم معني يک تمدن 10هزارساله چيست.
ما براي کريسمس به جنگل مي رويم درخت قطع مي کنيم و بعد با گلهاي مصنوعي آن را زينت مي دهيم اما وقتي از جشن سال نو ايراني ها برمي گرديم همه درخت ها سبزند و در کنار خيابان گل و سبزه روييده است."
بالاخره آقاي دکتر جشن نوروز را با خواندن دعاي تحويل سال آغاز مي کنند و بعد اين دعا را برای مهمانان تحليل و تفسير مي کنند...
به گفته ي ايشان همه در آن جلسه از معاني اين دعا و معاني ارزشمندي که در تعاليم مذهبي ماست شگفت زده شده بودند.
بعد با شيريني هاي محلي از مهمانان پذيرايي مي کنند و کوک ويلون انيشتين را عوض مي کنند و يک آهنگ ايراني مي نوازند.
همه از اين آوا متعجب مي شوند و از آقاي دکتر توضيح مي خواهند.
ايشان پاسخ می دهند که موسيقي ايراني يک فلسفه، يک طرز تفکر و بيان اميد و آرزوست.
انيشتين از آقاي دکتر مي خواهند که قطعه ي ديگري بنوازند.
پس از پايان اين قطعه که عمدأ بلندتر انتخاب شده بود انيشتين که چشم هايش را بسته بود چشم هايش را باز کرد و گفت:
"دقيقا من هم همين را برداشت کردم و بعد بلند شد تا سفره ی هفت سين را ببيند..."
آقاي دکتر تمام وسايل آزمايشگاه فيزيک را که نام آنها با "س" شروع مي شد توي سفره چيده بود و يک تکه چمن هم از باغبان دانشگاه پرينستون گرفته بود.
بعد توضيح مي دهد که اين در واقع هفت چين يعني 7 انتخاب بوده است.
تنها سبزه با "س" شروع مي شود به نشانه ي رويش...
ماهي با "م" به نشانه ي جنبش،
آينه با "آ" به نشانه ي يکرنگي،
شمع با "ش" به نشانه ي فروغ زندگي و ...
همه متعجب مي شوند و انيشتين مي گويد آداب و سنن شما چه چيزهايي را از دوستي، احترام و حقوق بشر و حفظ محيط زيست به شما ياد مي دهد.
آن هم در زماني که دنيا هنوز اين حرف ها را نمي زد و نخبگاني مثل انيشتين، بور، فرمي و ديراک اين مفاهيم عميق را درک مي کردند.
يک کاسه آب هم روي ميز گذاشته بودند و يک نارنج داخل آب قرار داده بودند.
آقاي دکتر براي مهمانان توضيح مي دهند که فلسفه ی اين کاسه 10هزارسال قدمت دارد.
آب نشانه ي فضاست و نارنج نشانه ي کره ي زمين است و اين بيانگر تعليق کره زمين در فضاست.
انيشتين رنگش مي پرد عقب عقب مي رود و روي صندلي مي افتد و حالش بد مي شود.
از او مي پرسند که چه اتفاقي افتاده؟
مي گويد:
"ما در مملکت خودمان 200 سال پيش دانشمندي داشتيم که وقتي اين حرف را زد کليسا او را به مرگ محکوم کرد اما شما از 10هزار سال پيش اين مطلب را به زيبايي به فرزندانتان آموزش مي دهيد.
علم شما کجا و علم ما کجا؟!"
خيلي جالب است که آدم به بهانه ي نوروز يا هر بهانه ي خوب ديگر، فرهنگ و اعتبار ملي خودش را به جهانيان معرفي کند.
برگرفته از کتاب خاطرات دکتر محمود حسابی بنام استاد عشق که توسط فرزندش ایرج حسابی چاپ و نشر گردیده است
#حسابی
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887