10.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درآمد بایستی ناشی از سعی باشد، ناشی از کار باشد، این کارِ خیلی سختی است؛ این یعنی چه؟ یعنی خیلی از این پولهای بادآورده و ثروتهای بادآورده غلط است.ما باید فرهنگ ثروت بادآورده را در کشور متوقّف کنیم. عرض کردم، این کارِ بلندمدّت و مشکلی است امّا باید بشود. خیلی از این واسطهگریها، خیلی از این سوداگریها، خیلی از این دلّالبازیها...1402/02/09
#فرهنگ_اقتصاد_مقاومتی
#فرهنگ_سازی
#بصیرت_اقتصادی
🇮🇷 جهاد اقتصادی 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
⚠️«حکایت تلخ بورس ایران»
🔖هر «ابزار تامین مالیِ بخش حقیقیِ اقتصاد»
از عرضهاولیه تا بازار اوراق و حتی اوراقگام را سرکوب میکند.
🔖منابع فرانسلی را به بازارثانویه سهام تزریق میکند؛ تا در یک «بازی جمع صفر» سفتهبازان از ضرر مردم سود کنند؛ به این ابتذال هم «سرمایهگذاری» میگوید
🔖سهامداران عدالت(که سهامشان هم برای حفظ شاخص همین سفتهبازان از دسترس خارج شدهاست) را به نام معاملهگران بورس فاکتور و با اسم رمز دروغین «اعضای ۵۰ میلیونی بازار» دولت را دچار هراسمالی میکند که با رانتدهیهای متواتر مداما این بازی جمع صفر را تشدید کند، رانتهایی از اعطای «معافیتهای مالیاتی تا مدیریت قیمت مواد اولیه در بورس کالا» به شرکتهای شاخصسازِ! خامفروش.
🔖با هوچیگری هر سیاست ثباتزا مخصوصا در حوزه ارز را هم رانت مینامد،
⛔️این نتیجه طبیعی اعطای صندلیهای تصمیمسازی بورس به سفتهبازها و سیگنالفروشها است.
🇮🇷مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
هدایت شده از محسن قنبریان
21.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔄 رابطه دوسویه: اقتصاد مجانی با خدمات عمومی
• امنیت و بهداشت و آموزش مثل خوراک و پوشاک نیست؛ خدمت عمومی و حق است نه کالا.
• سرمایه داری دست دراز کرده حق و خدمات عمومی را هم کالا کند...
• اگر اینها بخواهد عمومی و حق بماند، اقتصاد مجانی باید بزرگ باشد از وقف و هبه تا فیئ و انفال و بیت المال.
اگر اینها کالا شد، اقتصاد مجانی هم کوچک می شود! دیگر کسی وقف و نذر و... نمی کند!
➕ به این رابطه ها بیشتر بیاندیشیم
🎵 صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
از بازارهای کوثری تا سیتیسنترهای تکاثری
🔹 به نقل از یکی از همراهان امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو: روزی به علت ارزانی، حدود ۲ کیلو پرتقال خریدم؛ فکر کردم که هوا خنک است و برای سه تا چهار روز پرتقال خواهیم داشت. امام با دیدن پرتقالها فرمودند این همه پرتقال برای چیست؟ من هم برای اینکه کار خودم را توجیه کرده باشم عرض کردم پرتقال ارزان بود، برای چند روز اینقدر خریدم.
🔹 ایشان فرمودند شما مرتکب دو گناه شدید، یک گناه برای اینکه ما نیاز به این همه پرتقال نداشتیم و دیگر این که شاید امروز در نوفل لوشاتو کسانی باشند که تا به حال به علت گران بودن پرتقال، نتوانستهاند آن را تهیه کنند و شاید با ارزان شدن آن میتوانستند مقداری از آن را تهیه کنند. ببرید مقداری از آن را پس بدهید. گفتم پس دادن آنها ممکن نیست. ایشان فرمودند باید راهی پیدا کرد. عرض کردم چه کار میتوانیم بکنیم؟ فرمودند پرتقالها را پوست بکنید و به افرادی بدهید که تا حالا پرتقال نخوردهاند، شاید از این طریق خداوند از سر گناه شما بگذرد.
🔹 پینوشت: این نوع توجه به مفهوم قناعت، از شاخصههای سبک زندگی اسلامی است که صرفا محدود به اعتقادات فردی اسلاف ما نبود، بلکه در نظام کالبدی شهرهایمان نیز تجلّی مییافت که از مهمترین نمودهایش، نحوه معماری بازارهای سنتی بود. بازارهایی که با هندسه خطی و راسته بازارهای ممتد، محلی برای عبور و خریدهای صرفا ضروری بود. کمااینکه اساسا واژه "سوق:بازار" نیز به لحاظ لغوی، متناظر با مفهوم حرکت و عبور است و نه توقف و مکث؛ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر(ص) با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم میداشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق میداد. لذا با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اساسا فضای سوق دادن و حرکت است و نه مکان مکث و توقف.
🔹 اما برخلاف هندسه خطیِ راسته بازارهای سنتی، سیتیسنترها و مالها و مراکز تجاری معاصر، غالبا مبتنی بر هندسههای مرکزی و غیرخطی احداث میشوند؛ هندسههایی متناسب با مکث و توقف حداکثری برای دامن زدن هرچه بیشتر به مفهوم مصرفگرایی که این مفهوم، از مهمترین ارکان اقتصاد سرمایهداری است. تفاوت از آن بازارهای سنتی تا این مالهای معاصر، تفاوت از اقتصاد کوثری و "إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَر" تا اقتصاد تکاثری و "أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُر" است. حیف نبود که آن بازارهای سنتی و کوثریِ مبتنی بر فرهنگ قناعت را با این مالهای تکاثریِ مبتنی بر فرهنگ مصرف جایگزین کردیم؟!
🇮🇷 مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
19.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌چرا اقتصاد اسلامی مدل اجرایی ندارد❌
⚜️گفتگو با دکتر محمدجواد توکلی
حرفی که در مورد اقتصاد اسلامی خیلی مطرح می شود این است که چرا در مقام اجرا و عمل هیچی برای عمل نداریم ⁉️
✅اقتصاد اسلامی دوره جوانی را گذرانده و الآن به بلوغ خودش رسیده و برای اجرا تولید محتوا میکند
🔻به اقتصاد اسلامی باید مجال بدهیم
🔘اقتصاد اسلامی حرف برای اجرا زیاد دارد مثل حوزه بانکداری و توزیع درآمد و غیره ، منتهی مجالی برای اجرا پیدا نمی کند به دلایل مختلف
📍و وقتی مجال پیدا نکرد در واقع در فضای تولید علم و اجرا ، حاشیه نشین خواهد بود و ما از یک حاشیه نشین (کسی که بهش بودجه نمی دهند و حرفش را نمی شنوند ) نمی توانیم انتظار داشته باشیم بیاید وضعیت را تغییر دهد .
#توکلی
#اقتصاداسلامی
#مردمی_سازی
#اقتصاد_مردمی
#اقتصادمقاومتی
🇮🇷 مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟!
🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراطها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین میشود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود.
🔹 اما در پاساژها و سیتیسنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرفگرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازههای با کاربریها و اجناس مختلف) احداث میشوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرفگرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرفگرایی، از مهمترین شاخصههای اقتصاد سرمایهداری است؛ اقتصادی که هدف نهاییاش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است.
🇮🇷مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
فکاهیات اقتصاد ایران
به بازارگردان دستور و تسهیلات خرید سهام میدهند
شرکتها مجوز مییابند سهام خودشان را بخرند
به مردم تسهیلات خرید سهام میدهند
به صندوق توسعه ملی دستور خرید سهام میدهند
هیچ کدام اقتصاد دستوری نیست
ولی اگر بگوییم قیمت فولاد و سیمان را مدیریت کنید تا تأمین نیازهای ضروری مردم مثل مسکن و توسعه زیربناهای کشور مختل نشود، سخنی غیرعلمی در چارچوب اقتصاد دستوری و خلاف تمامی اصول حاکم بر اخلاق و توسعه است.
#بورس
🇮🇷 مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
♻️#چرخه_باطل
گران فروشی مواداولیه داخلی با نرخ دلار به صنایع پایین دست
⬇️
افزایش هزینه های تولید وقیمت تمام شده کالا وتقاضای تسهیلات تولیدی
⬇️
کاهش سود و تعطیلی صنایع داخلی+بیکاری
⬇️
نیاز به واردات کالا جهت تنظیم بازار
⬇️
افزایش مصارف ارزی و قیمت ارز
⬇️
و دوباره افزایش مجدد قیمت مواد اولیه با نرخ دلار
🇮🇷مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💰انواع تورم به زبان ساده
🔸تورم خزنده
🔹تورم سرکش
🔸ابر تورم
🔹تورم پنهان
❓آیا کنترل تورم به هر شیوهای خوب است؟
❓آیا تورم به همه یکسان اصابت میکند؟
❓رابطه کنترل تورم و شکاف طبقاتی چیست؟
❓کاسبان تورم چه کسانی هستند؟
🇮🇷مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران 🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi
10.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️ شما نوشابه ات را بخور! وقاهت نماینده شرکت مفتخور کوکاکولا در ایران با شکر یارانه ای و معافیت مالیاتی
🔹سریال جنجالهای کوکاکولا ادامه دارد و تازهترین قسمت آن، جواب قلدرمآبانه این برند به «تبیان» است که از مسئولان شرکت «خوشگوار» پرسیده بود با امریکا و رژیم صهیونیستی چه ارتباطی دارند؟ و به جای جواب شنید که :《کسی پاسخگوی شما نیست؛ شما نوشابهات رو بخور.》
مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران
🆔 @jahadeghtasadi
⁉️آیا خصوصی سازی همان مردمی سازی است؟
✍️ محمد حسین قمری
♦️بسیاری معتقدند از آنجا که شرکتهای خصوصی برآمده از مردم میباشند، لذا مردمی سازی دقیقا عین خصوصی سازی است.
♦️موضوع #مردمیسازی اقتصاد در ابتدا توسط #شهید_بهشتی و با طرح و تصویب آن ذیل قانون اساسی کشور مطرح گردید.
♦️بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی،#بخش_خصوصی مکمل فعالیتهای #بخش_دولتی و #تعاونی است. شهید بهشتی، مبدع و مدافع اصلی این اصل، در یک گفتوگوی تلویزیونی در توضیح و تبیین این قانون که بعدها در کتاب «نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی)» به چاپ رسید میفرماید:
♦️در رابطه با اصل 44، چند مسئله را باید مطرح کرد: یکی مسئلهی #مخالفت_با_سود_کلان است. دوم، #بستن_راههای_اصلی_سوء_استفاده است. طبق تجربهی اجتماعی، راههای اصلی سوء استفاده وجود دارد. میخواهیم آنها را به سود جامعه (یعنی مردم) ببندیم. سوم، تلاش برای #رشد_اقتصادی_برپایهی_خودانگیختگیها است. چهارم، #مبارزه_با_اسراف_و_تولیدهای_بیهوده و #مصرف_بیش_از_اندازه که همهی اینها تحت کلمه اسراف است. بر این اساس است که در تنظیم قانون اساسی گفتیم یک قسمت از اقتصاد، دولتی است و یک قسمت از اقتصاد تعاونی است. البته بخش خصوصی هم نفی نمیشود.
متن کامل یادداشت 👇
B2n.ir/u21381
🇮🇷مجمع عالی اقتصاد مقاومتی مازندران🇮🇷
🆔 @jahadeghtasadi