یک کلمه حرف حساب با رئیسمجلس
تصمیم نادرست و غیرقانونی رئیسجمهور منجر به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و تورم بالای 45 درصد شده است.آیا ریاست محترم و نمایندگان مجلس نمیخواهند از اختیارات خود برای جلوگیری از تصمیمات نادرست و غیرقانونی و خلاف قانون اساسی استفاده کنند.https://www.farsnews.com/news/13980721001043
کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت:
آگاهی و جسارت؛ فاکتورهای مفقوده دولت برای اصلاح ساختار بودجه
هم شناخت کافی به مشکلات در دولت وجود ندارد، یعنی هنوز دولت باور ندارد که با همین ظرفیت های موجود در بودجه می تواند تحول عظیم ایجاد کند که من این را عدم دانایی می دانم و هم جسارت یا حوصله اقدامات اصلاحی و ساختاری در دولت دیده نمی شود.https://basirat.ir/fa/news/317895
بررسی جهاد بزرگ امام حسن(ع) در قالب صلح با معاویه/ آیا استناد مسئولان دولتی به صلح امام حسن(ع) صحیح است؟
در تحلیل سیاستزده سبک زندگی امام حسن علیه السلام هرنوع سلیقه امروزی مردم یا مسئولان ملاک فهم تبیین تاریخ و سیره آن امام بزرگوار و ماجرای صلح با معاویه ملعون قرار میگیرد، درحالیکه باید با معیار اهلبیت علیهم السلام مسائل دوران ایشان را بررسی کنیم./www.tasnimnews.com/fa/news/1398/08/04/2127359
دعوای 41ساله بر سر چیست؟
گفتمان انقلاب میگوید «ما میتوانیم» با تکیه به نیروی خودمان صاحب فناوری شویم و خودمان تجاری و صادرش کنیم. ازنظر گفتمان خودباوری، در دنیای بیرحم امروز چارهای جز قویشدن نداریم؛ وگرنه پامال قدرتها میشویم.https://www.farsnews.com/news/13980804000231
گفتوگو|مطرحکردن الحاق ایران به FATF سرپوشگذاشتن بهروی ناکارآمدیها است/ الحاق به این کنوانسیون یعنی خودتحریمی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح موضوعاتی از سوی مقامات ارشد دولتی، نظیر ضرورت الحاق ایران به FATF سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدیها در شرایط موجود اقتصادی کشور است.https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/08/05/2128240
بررسی موضع قاطع و صریح امام حسن(ع) در برابر دشمنان/ چه کسانی امام حسن(ع) را مجبور به صلح کردند؟
تفکر عثمانی در دوران امام حسن (ع) نقش زیادی درنوع اندیشه مردم و تغییر جریانهای سیاسی جامعه داشت و با وجوداینکه آن حضرت تلاشهای زیادی در راه تصحیح اندیشه مردم کردند، اما جو سنگین ناشی از تبلیغات اموی امام را ناگزیر به صلح با خلیفه ملعون اموی کرد.https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/08/05/2127377
تحلیل سعدالله زارعی از آخرین تحولات عراق و لبنان
بنبست اقتصادی لبنان حاصل ایراد ساختاری است/ جوامع عراق و لبنان موزاییکی هستند/ نخست وزیر عراق عملاً قدرتی ندارد
کارشناس مسائل منطقه در برنامه جهان آرا به تحلیل اعتراضات لبنان و عراق پرداخت. او اذعان داشت: «در جامعه عراق شباهت هایی با لبنان مشاهده می کنیم. همانطور که در لبنان توافق طائف باعث بوجود آمدن یک دولت ناکارآمد شده است در عراق هم مانند همین مسئله را شاهد هستیم. در عراق هم یک وضعیت موزاییکی را می بینیم که 60 درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می دهند و 17 درصد کردها هستند و سنی های عرب عراق هم 18 درصد هستند و بقیه ترکمن ها هستند.https://www.javanonline.ir/fa/news/975131
هدایت شده از معیار
گاهنامه بصائر بسیج.pdf
589.1K
نسخه pdf
گاهنامه سیاسی بصائر بسیج "صورت شیطانی استکبار در قرآن"
#ویژه هادیان و مسئولان سیاسی
#نشستهای بصیرتی
#طرح شهید کمالی
@meyar.pb سروش
eitaa.com/meyarpb ایتا
sapp.ir/seyre_motale_basij
#ویژه
#لبیک_به_فرمان_رهبری
🙏 ما #نوشتیم
✌️ شما #بخوانید
رهبر معظم انقلاب:
طبق گزارشی که به من دادند، یک #توصیهای که ما همیشه میکردیم، [یعنی] مسئلهی کتابخوانی و #نهضت_کتابخوانی خیلی در بین مجموعههای دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم #تأکید_میکنم: شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتابخوانی باید راه بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید.
من البتّه در جلسات قبلی که با دانشجوها داشتهام، مکرّر صحبت کتابهای شهید مطهّری را کردهام امّا نمیخواهم بگویم صرفاً آن؛ نه، شماها خودتان، هیئتهای اندیشهورزتان، بچّههای پیشکسوتترتان بنشینند #فهرست_مطالعاتی و #برنامهی_مطالعاتی برای جاهای #مختلف، قشرهای مختلف برنامهریزی کنند، #طراحی_کنند و #تعریف_کنند، و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است.
۹۸/۰۳/۰۱دیدار با دانشجویان
⭕️
هدایت شده از معیار
گاهنامه سخن هادی.doc
596.5K
نسخه word
گاهنامه سخن هادی/ استکبارستیزی و مقاومت اسلامی سرآغاز افول آمریکا
#ویژه هادیان و مسئولان سیاسی
#نشستهای بصیرتی
#طرح شهید کمالی
@meyar.pb سروش
eitaa.com/meyarpb ایتا
sapp.ir/seyre_motale_basij
هدایت شده از معیار
گاهنامه سخن هادی.pdf
482.7K
نسخه pdf
گاهنامه سخن هادی/ استکبارستیزی و مقاومت اسلامی سرآغاز افول آمریکا
#ویژه هادیان و مسئولان سیاسی
#نشستهای بصیرتی
#طرح شهید کمالی
@meyar.pb سروش
eitaa.com/meyarpb ایتا
sapp.ir/seyre_motale_basij
⛔️سکوت مرگبار بر بیت مرجعیت خود خوانده
در حالی که مردم مظلوم عراق بخصوص شیعیان ، این روزها و شب ها تحت ستم و ظلم فتنه گران انگلیسی ، سعودی ،عبری و بعثی هستند در خانه سید صادق شیرازی چه می گذرد ؟
👈آیا از جلسه ای ، صدور اعلامیه ای ، سخنرانی حماسی ، تجمع اعتراضی ، نامه نگاری به مجامع بین الملل و حقوق بشر ی ، ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی برای شیعیان عراق ، اهداء خونی ، فریادی ، خبری هست یا خیر ؟
👈 سید صادق و اطرافیانش با این همه رسانه های متنوع که در اختیار دارند تا کنون چه عملکردی در دفاع از شیعیان مظلوم عراق داشته اند ؟
👈آیا برای سید صادق و اطرافیانش مهم نیست که ابرو و حیثیت شیعیان در عراق در خطر است ؟
👈آیا برای سید صادق مهم نیست که در همان جاده و خیابان و کوچه و میدانی که دهها موکبش در ایام اربعین به تبلیغش پرداختن این روزها جولانگاه بعثی ها ، ته ماندگان داعش و نفوذی ها شده است ؟
👈آیا برای سید صادق فقط سیاست ها و برنامه های تفرقه افکن انگلیس مهم است ؟
👈 بی محلی ، بی ادبی ، بی توجهی سید صادق قابل بخشش نیست.
#تشیع_لندنی
🇮🇷
اطلاعیه دادستانی تهران در مورد توقیف فیلم خانه پدری
دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اطلاعیهای درباره توقیف فیلم خانه پدری، صادر کرد.
اطلاعیه دادستانی تهران در مورد توقیف فیلم خانه پدری
به گزارش خبرگزاری فارس، دادسرای عمومی و انقلاب تهران در خصوص توقیف فیلم خانه پدری اطلاعیهای را بدین شرح صادر کرد: با توجه به اینکه اکران فیلم خانه پدری بازتاب بسیار منفی و گستردهای در اذهان جامعه به دنبال داشته و به نحوی توهین به اعتقادات مذهبی جامعه ایران و ترویج خشونت علیه زنان و زیر سؤال بردن سنن، رسوم و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی و ارائه تصویر وارونه و کذب از خانواده ایرانی در این فیلم مشهود میباشد و پخش آن سلامت روحی و روانی جامعه را به مخاطره انداخته به نحوی که با واکنش منفی اقشار و گروههای مختلف در جامعه همراه بوده بنا بر این از باب پیشگیری از هر گونه اخلال در نظم عمومی و صیانت از سلامت روح و روان جامعه، بر اساس گزارشات واصله از دستگاههای ضابط پرونده، موضوع به دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع و طبق دستور دادستان تهران دستور جلوگیری از ادامه اکران فیلم مذکور و پخش آن صادر گردید.
لازم به ذکر است بنا به گزارش مراجع نظارتی، علیرغم اینکه مقرر شده بود که فیلم یاد شده مورد اصلاح و بازسازی قرار گیرد ولی در این خصوص اقدام اصلاحی انجام نگرفته است فلذا حسب دستور دادستانی علاوه بر جلوگیری از پخش فیلم مذکور،کلیه مرتکبین و مقصرین نیز تحت تعقیب قانونی قرار گرفتند.
عاملان بحران عراق
در روزهای گذشته اغتشاشهایی در عراق به وقوع پیوسته که دولت و ملت عراق را وارد یک دوره گذار سیاسی بسیار پیچیده و حساس کرده است. درباره این اغتشاشات چند ملاحظه مهم وجود دارد:
۱ـ دولت شکل گرفته عراق عموماً متشکل از احزاب شیعی است؛ اما تظاهرات بیشتر در بغداد و شهرهای شیعهنشین جنوب عراق جریان دارد و شمال عراق که کردنشین است و غرب این کشور که سنینشین است، تقریباً آرام هستند. در جریان حملات داعش تنها مناطقی که داعش قدرت نفوذ و تخریب را نداشت، همین مکانها بود که امروز با اعتراض موسوم به فساد وارد آن مناطق شده است.
۲ـ یکی از ترفندهای مورد استفاده در اعتراضات اخیر عراق این بود که جمهوری اسلامی را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی در عراق معرفی کنند. این در حالی است که حجم ورود کالاهای چینی و ترک به عراق به مراتب بیشتر از کالاهای ایرانی است. این سناریوی عربستان سعودی بوده و فهرست ترور او کلیه فرماندهان سرافراز مقابله با داعش را در برمیگیرد.
۳ـ حمله به شیعه یکی از سرفصلها بوده است؛ بیبیسی عربی هم گزارشهایی را تنظیم میکرد که هدف آن بیاعتبار کردن روحانیت و مذهب شیعه بود. آنها حتی با حمله به مرجعیت عراق، مدعی شدند مرجعیت پناهگاه احزاب است، نه مردم و آنها از اعتقادات مردم سوءاستفاده میکردند و میگفتند: «امام حسین از سکوت تو در قبال آنچه در بغداد میگذرد راضی نیست!»
۴ـ در جریان اغتشاشهای عراق سه گروه با هم همراستا در حال فعالیتند: اول، رهبران حزب منحله «بعث» و داعش که نقشهای مهمی؛ چون درگیرسازی و افزایش تنش را دنبال میکنند. دوم، افراد وابسته به گروه «الصرخیه» که این گروه با عناصر حاضر در سفارتهای انگلیس و هلند در بغداد ارتباط دارند و وظیفه آنان، توزیع اعلامیه و نوشتن شعارهایی علیه مرجعیت نجف، به ویژه آیتالله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق است و سوم، گروهی که از طریق شبکههای مجازی سازماندهی شده و سرویسهای سعودی، موساد و سیا آنها را هدایت میکنند.
اغتشاشات عراق نشان میدهد، اگرچه گفته میشود سرکرده داعش کشته شده است؛ اما کسانی که او را تکثیر و توزیع کردهاند مهمترین عامل ناامنیها هستند و تا آنها بیرون نروند، هر تجمع مسالمتآمیز و خیرخواهانه دیگری به انحراف میرود.
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
.
1⃣ رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
[ 🌼 #مرثیه_خوانی_غلط]
🔹رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان از عادت ناپسند برخی ها گفتند که دائم فقط مرثیه خوانی میکنند.
« بعضیها فکر میکنند ما مشکلات را نمیدانیم! میدانیم مشکلات هست ولی موفقیتها را هم باید دید. وقتی دائم #مرثیه_خوانی میکنیم از مشکلات، #امید در دل جوان، کمفروغ میشود.» ۹۸/۷/۱۷
🔻چند نکته در این خصوص:
1⃣ رویکرد دشمنان بیرونی به اقتضای ذات و کینه طبیعتاً دشمنی است و طبیعی است برای خشکاندن نهال امید به هر حشیشی متوسل شوند!
2⃣ عده ای در داخل هم شاید دشمن نباشند ولی همانطور که آقا فرمودند بددل و بدخواه باشند. تقی زاده هایی که همیشه با القائات منفی در شیپور "ما نمی توانیم" میدمند و راه پیشرفت را فقط در هضم شدن در سبک زندگی غربی میدانند.
🔸رهبری در بخشی از بیانات خود فرمودند: ما از شاگردی (غرب) و یادگیری هیچ ابایی و ننگی نداریم اما نمی خواهیم دانشگاههای ما باز تولید «دانشگاههای امریکایی با همان فرهنگ غلط غربی» باشند.
3⃣ اما شاید مهمترین مخاطب رهبرانقلاب در مذمت مرثیه خوانی بخشی از جبهه انقلاب باشند. اگر دو گروه اول از روی مرض و غرض مرثیه خوانی میکنند ولی گروه سوم گاهی قربه الی الله در قالب جلسات تبیین و تحلیلی یا در بستر فضای مجازی ناخواسته با ناامید کردن جوانان ، در زمین دشمن بازی میکنند.
🔹 گاهی جهل به نتیجه، گاه جدال های نااحسن سیاسی، گاهی رقابت برای جذب فالوور و ممبر و گاهی ضعف در زمان شناسی و شناخت اولویت ها باعث میشود که برخی از متدینین و بچه های انقلابی در تریبون ها و منبرها یا در توئیت ها و کانال های خود ناخواسته به گونه ای سخن برانند و قلم بچرخانند که گمان میکنند فقط آنها مشکلات را میدانند و لاغیر...
✅ دوستان عزیز: اگر شاخص محوری و ولایتمداری معیار باشد، زین پس معیار انقلابی بودن نبایست صرفاً به عنوان گوینده و نویسنده باشد بلکه هر کس و هر کانال که دائم مرثیه خوانی کند و چراغ امید را در دل جوانان کم فروغ کند #انقلابی نخواهد بود چه اصولگرا باشد و چه اصلاح طلب؛ چه بداند چه نداند!
🖌 #محمدصادق_سلطانزاده
#حجاریان و #زیباکلام و #تاجزاده و #اصلاحات: #اتم به کار ما نمی آید، خرج دارد!
ناصرالدین شاه: #نفت نمیخوایم! بو میده!
#رهبر انقلاب: جریانی در کشور وجود دارد که با بددلی به #جنبش_علمی مینگرد!
تاریخ خواهد نوشت وقتی آیت الله #خامنه_ای درد علم کشور را داشت، #روشنفکران شیپور #عقب_ماندگی مینواختند
#رهبرانقلاب #آیت_الله_خامنه_ای
🔷 گونهشناسی مردم کوفه در زمان امام حسن(ع) و تطبیق آنها بر جامعه ما
🔺 مردم کوفه در زمان امام حسن مجتبی (ع) را می توان به چند دسته تقسیم کرد :
1️⃣ #امویان:
که بهعنوان ستون پنجم و نفوذی دستگاه معاویه در کوفه عمل میکردند و از سران اینها میتوان عمربنسعد و عَمروبنحُریث را نام برد.
2️⃣ #خوارج:
کسانی که فقط به درگیری با سپاه شام میاندیشیدند؛ البته نه از نگاه و رویکرد امام حسن(ع)؛ بلکه براساس مبانی خود در تکفیر اهل شام. اینها خود را از امام حسن(ع) هم انقلابیتر میدانستند و شمربنذیالجوشن و شَبَثبنرِبعی از سران این گروه بودند. اینها برای حضرت هزینه درست میکردند و شاید بتوان گفت که نقش این گروه در تحمیل صلح بر امام حسن(ع) زیاد بود. عجب اینکه آنها در ادامه کار بهسمت معاویه چرخیدند!
3️⃣ #شکاکها:
کسانی که فریب خوارج را خورده بودند؛ اما هنوز در سلک آنها درنیامده بودند. اگرچه که مخالفتی از اینها سرنمیزد، اما قابل اعتماد نیز نبودند.
4️⃣ #الحمراء:
که حدود بیستهزار جنگجوی تازه همسلمان و غیرعرب بودند و بهدلیل ناآشنایی با معارف حقیقی اسلام، بهراحتی گول می خوردند. همین ها بودند که در ماجرای همراهی امام حسن(ع) و قضیه عاشورا، بهنفع امویان حرکت کردند واز روی نا آگاهی به دشمنان ائمه(ع) پیوستند .
5️⃣ #شیعیان:
مردمانی بابصیرت که پابهرکاب حضرت، آماده جنگ و مبارزه بودند ولی تعدادشان اندک بود .
🔺 حال نوبت آن است که از تاریخ درس بگیریم:
اگر معاویه را نماد «دشمن خارجی» بگیریم، شاید بتوان راهبردها و راهکارهای او را بر حرکات دشمنان مختلف نظام اسلامی تطبیق کرد. برخی را از عاقبت تقابل با خود میترسانند و برخی دیگر را با تطمیع و تهدید از میدان بهدر میکنند.
♦️نیروهای داخل جامعه هم شامل همان تقسیمبندی بالا هستند:
🔸«نفوذیها» که دل در گرو دشمن دارند و پازل دشمن در داخل کشور را تکمیل میکنند.
🔹خوارج که همان انقلابینماها هستند که همیشه دچار افراط و تفریط می شوند و با تند روی ها ی خود برای انقلاب هزینهسازی میکنند.
🔸شکاکها که تحت تاثیر شایعات فضای مجازی و کمکاری نیروهای انقلاب و احیاناً خلاف کاری های انقلابینماها یا نفوذیها قرار می گیرند و نسبت به اصل نظام و کارآمدی آن تردید می کنند .
🔹الحمراء را شاید بتوان بر افرادی تطبیق کرد که هم شور و هیجان و قدرتعمل دارند ولی مطالعه کافی ندارند لذا فهمشان از مبانی انقلاب و اسلام، بهاندازه کافی نیست. به همین دلیل باید به آنان آگاهی و بصیرت لازم را داد؛ وگرنه خدایناکرده ممکن است فریب بخورند و جزء ریزش های انقلاب شوند .
🔸و نهایتا انقلابیون مؤمن و با بصیرت ، که به آرمان های انقلاب وفادارند و با فهم درست از تحولات داخلی و بینالمللی، همواره پای کار انقلاب مانده و با همه سختیها و مشقتها، کار انقلاب را پیش بردهاند.
🔺 #نتیجه : تاریخ چیزی جز برآیند این نیروها بر هم نیست. پس هرگاه مؤمنان انقلابی که متناظر بر شیعیان مخلص دوران امام مجتبی(ع) هستند، به وظایف خود عمل کنند و با شکست توطئه نفوذیهای دشمن و انقلابینماها، سایر طیفهای جامعه را به خود جذب کنند و آنها را هدایت کنند، قاعدتا میتوان آینده جامعه را آیندهای مطلوب و تضمینشده دانست؛ آنچنانکه در دوران انقلاب اسلامی، این اتفاق رخ داده است.
❌نقطه سر خط!❌
🔻آیا درگیری ها در عراق و لبنان، سرنوشت مذاکرات ایران و عربستان را تعیین می کند؟
✍مواضع و سخنان عادل الجبیر(وزیر مشاور پادشاهی عربستان در امورخارجه) حکایت از عدم تمایل گفتگو بین ایران و عربستان دارد اما زمینه های احتمالی عادل الجبیر برای بیان چنین سخنانی در حالی که پالس های مثبتی از دو طرف مخابره شده بود، چیست؟ اگر این فرض را درنظر بگیریم که اظهارات او موضع رسمی آل سعود باشد باید نکات زیر را مد نظر قرار داد؛
✍شاید باید پاسخ را در تحولات اخیر عراق و تا حدی لبنان جستجو کرد. اعتراضات اخیر در عراق که روابط نزدیکی با ایران دارد اوضاع را در این کشور متشنج کرده است. در این میان نقش عربستان برای بهره برداری به مطلوب این اعتراضات آشکار است. این موضوع نشان از تلاش عربستان برای تغییر دولت در عراق و نفوذ گسترده در ساختار بعدی حکومت به نحوی که نقش ایران کاهش یابد، دارد. از این رو یکی از جبهه های مهم ایران تضعیف شده و قدرت و شعاع نفوذ این کشور در منطقه کاهش می یابد. این یعنی عربستان گوی سبقت را از رقیب منطقه ای خود گرفته و دست برتر را دارد.
✍مشابه آن اما به نحوی دیگر در لبنان در حال وقوع است. جهت دهی تظاهرات لبنانی ها که مثل مردم عراق انگیزه معیشتی دارند از سوی عربستان با چند هدف دنبال می شود که یکی از آن ها تضعیف جایگاه حزب الله لبنان است.
شعاردهی ها علیه حزب الله و اصرار برای وارد کردن آن به کف خیابان ها با تحریک و صحنه سازی ها از سوی سعودی ها در همین راستاست. در اینجا نیز با تضعیف حزب الله لبنان، یکی از بال های مهم ایران در منطقه آسیب دیده و از قدرت منطقه ای آن کاسته می شود.
✍نقش آفرینی عربستان در این تحولات را می توان در چارچوب رقابت منطقه ای و تضعیف نقش ایران در غرب آسیا درنظر گرفت.
✍شاید از همین رو باشد که عادل الجبیر و هم کیشان او این چنین تصور می کنند که پایان تحولات عراق و لبنان به تضعیف قدرت ایران و تقویت نقش عربستان در منطقه منجر می شود، لذا موضع خود را تغییر داده و به جای بحث درباره مذاکره سخنان و ادعاهای پیشین خود را تکرار می کنند.
✍حال باید دید که این انتظارات سعودی ها تا چه اندازه می تواند تحقق یابد.
✍البته باید توجه داشت که در عراق چندپاره و در لبنان بحران زده پیچیدگی های سیاسی و اجتماعی کار را برای این خوش خیالی سعودی ها سخت و تا حدی غیرممکن می کند. چراکه اظهارات و بیانیه های اخیر جریان های رهبری کننده تظاهرات و آنان که وابستگی خارجی ندارند، به نقش عربستان در این زمینه پی برده و هشدارهای لازم را داده اند. پرده ها فروافتاده و صحنه گردانی های گذشته تاثیر به مراتب کمتری نسبت به کارکرد چند سال پیش دارند.
✍در این میان آنچه که مهم می نمایاند این است که مردم کشورهای جهان سوم به دلیل برخوردار نبودن از مناسبات مدنی و ساختارهای مناسب اجتماعی، اعتراض هایشان نسبت به حاکمانشان به بیراهه رفته و به فرصتی برای نقش آفرینی و منفعت طلبی کشورها و گروه های مختلف برای تغییر ساختارهای حاکمیتی منجر می شود.
✍پنجاه هفته از اعتراضات پاریس می گذرد، اعتراضات در اسپانیا در صدر اخبار قرار میگیرد، اما هیچکدام نتیجه ای مانند آنچه که در کشورهای غرب آسیا اتفاق می افتد ندارند! در کشمکش های قدرت های جهانی و دخالت های آنها در امور منطقه ما، در نزاع گروه و گروهک های مدعی حاکمیتی، آنچه که مهم نیست جان و زندگی مردم است؛ موضوعی که مجال دیگری برای بحث می طلبد.
❌آشوبهای عراق و نقش نیروهای خارج از قانون❌
✍حوادث تلخ رخ داده در دور دوم اعتراضات عراق، معروف به اعتراضات ۲۵ اکتبر (۲۵ تشرین) به ویژه درگیری مسلحانه برخی گروه های شبه نظامی در استان میسان، عرض اندام شبه نظامیان سرایا السلام وابسته به مقتدی صدر در بغداد و یورش عناصر مسلح آنها به دفاتر برخی احزاب و جریان های عراقی در جنوب و تصفیه حساب با آنها، تأکید دوباره دیگری بر ضرورت خلع سلاح شبه نظامیان و ضرورت انحصار سلاح در اختیار نیروهای مسلح رسمی است.
ا✍شاره من در اینجا به شبه نظامیان سرایا السلام است كه از اواخر سال ٢٠٠٣ با نام جیش المهدی تأسیس شد و پس از آن با عنوان لواء اليوم الموعود و سپس سرایا السلام فعالیت خود را ادامه داد.
✍شبه نظامیانی که بال نظامی و اِعمال قدرت و فشار جریان صدر در حوادث مختلف عراق به شمار می رفتند و می روند.
✍این شبه نظامیان که ترکیب متنوعی از افراد متدین، وابستگان فکری به حزب بعث و افراد تبهکار در میان آنان به چشم میخورد هیچگاه به اراده خود در چارچوب نیروهای موسوم به حشدالشعبی قرار نگرفتند و تمایل رهبری آنها از ابتدا حفظ فاصله خود با این نیروها و نیز نیروهای مسلح عراق بوده است.
✍نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق هرچند که در سال ۲۰۰۸ در عملیات مشهور صولت الفرسان که معروف به عملیات علیه نیروهای خارج از قانون بود، ضربات سختی بر پیکر جیش المهدی وارد کرد و بیش از ۴۰۰ تن از آنان را کشت، ۶۰۰ نفر را زخمی و بیش از ۲۰۰ تن را دستگیر کرد و خود صدر مجبور به فرار به خارج از عراق شد اما این موضوع هیچگاه باعث نشد تا صدر دست از داشتن یک گروه شبه نظامی قدرتمند بردارد.
✍دید عموم شیعیان عراق در طول آن سال ها به جیش المهدی کاملا منفی بود و این به دلیل مشکلات امنیتی بود که این گروه در مواجهه با نیروهای دولتی و ارتش آمریکا برای ساکنان مناطق به وجود می آوردند که جنگ نجف در سال ۲۰۰۴ تنها یکی از آن مواردی بود که حتی بیم کشته شدن مرجعیت نجف در آن فضای پرالتهاب می رفت.
✍افزون بر اینکه این شبه نظامیان بازوی جریان صدر برای تصفیه مخالفان خود در مناطق وسط و جنوب عراق نیز بودند.
هرچند که در برهه سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به دلیل آنکه این شبه نظامیان باعث رعب و وحشت افراط گرایان مسلح سنی شده بودند عملا باعث بروز نوعی از آرامش در میان شهروندان شیعی شده بودند، لیکن این موضوع دوام چندانی نداشت و رفتارهای خشونت آمیز آنان در نهایت تهدیدی برای همگان تلقی می گردید.
✍صدر که تا پیش از سال۲۰۱۸ عملا متکی به قدرت شبه نظامیان خود بود پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ و گرفتن رتبه نخست انتخابات و اثرگذاری جدی بر تشکیل دولت، عملا دو بال نظامی و سیاسی خود را برای هرگونه اثرگذاری و بازی در صحنه کامل می بیند و این موضوع می تواند یک مهره برنده برای وی در هرگونه اعمال فشار یا تعیین کنندگی باشد.
✍در این میان وجود بخشی از گروه های زیرچتر حشد الشعبی و قدرتمندترین آنها یعنی عصائب اهل حق و بدر که هر دو اتفاقا نزدیک به ایران هستند باعث نگرانی و نارضایتی صدر است. تصفیه حساب های مقطعی با وابستگان به عصائب از جمله حوادث تلخ حمله به مقر عصائب در میسان و به قتل رساندن فرمانده آن و برادرش نمونه ای از این ماجراست.
✍اکنون نگرانی در عراق از بابت وجود شبه نظامیانی است که علاوه بر اینکه مستقلاً سلاح در اختیار دارند و در چارچوب های نظامی رسمی تعریف شده قرار نمی گیرند، به مثابه گروه های فشار عمل می کنند و از به خشونت سوق دادن اعتراضات و تبدیل آن به میدانی برای تصفیه حساب با حشد یا رقیبان و مخالفان ابایی ندارند.
✍شاید تحقق این موضوع با وجود نفوذ و حضور جدی صدر در بدنه های مختلف ساختار قدرت در عراق سخت باشد اما این تصور برای وی که قدرتی مافوق دیگران یا قانون دارد تهدیدی برای ثبات و قانون در کشور است.
برادر سید رضا قزوینی
⛔️ اغتشاش هدفمند
🔻تحولات عراق و اغتشاش های آن کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده از سوی بازیگران خارجی با محوریت رسانه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت های مالی عربستان و امارات است.
🔻تمرکز آمریکا بر موسسات و NGOهای مخالف دولت و به اصطلاح روشنفکران عراقی تحصیل کرده در غرب است که با شعار انقاذ الوطنی یا حکومت جایگزین وطنی مترصد برکناری دولت هستند.
🔻تمرکز عربستان و امارات بر تحریک اقوام و قومیت های جنوبی عراق از طریق حمایت های مالی گسترده در قالب وعده های پوچ است.
🔻 این سه جریان(آمریکا و عربستان و امارات) هر دو از پیاده نظام های خود یا همان ماشین ترور در داخل عراق حمایت می کنند. اکنون این ماشین کشتار یا ترور در صحنه حزب بعث عراق است. کارویژه این ماشین ترور کشته سازی است.
🔰در نتیجه این سه جریان دخیل در اغتشاش ها به صورت هدفمند چند هدف را پیگیری می کنند:
1⃣ جنگ شیعی-شیعی در عراق
2⃣ کناره گیری دولت وحدت ملی
3⃣ ترور فرماندهان مقاومت
4⃣ تخریب چهره حشدالشعبی
5⃣ ورود عراق به مرحله ای جدید از بحران امنیتی با محوریت سوریه سازی این کشور
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟:
۱. انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛
۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛
۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛
۴. تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین).
🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
.
1⃣ رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷)
گزارش جدید صندوق بینالمللی پول از چشمانداز ۱۶شاخص اقتصاد ایران/پایان رکود و سقوط تورم در ۲۰۲۰
صندوق بینالمللی پول با بررسی چشمانداز ۱۶ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پیشبینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال به ۴۶۳میلیارد دلار افزایش یابد، بخش غیرنفتی اقتصاد از رکود خارج شود و نرخ تورم کاهش و وضعیت بدهی دولت بهبود یابد.https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/08/07/2129072/-2020
عراق |پاسخ عبدالمهدی به درخواست مقتدی صدر/ تلاش مغرضانه برخی طرفها برای کشتهسازی در تظاهرات کربلا
تلاش مغرضانه برخی طرفها برای کشتهسازی در تظاهرات کربلا، تکذیب برگزاری اعتصاب در دانشگاه موصل و نامه عادل عبدالهمدی به مقتدی صدر و دعوت پارلمان از نخست وزیر برای حضور در نشست امروز از جمله خبرهای عراق است.https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/08/07/2129506