eitaa logo
جهاد تبیین
75 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐منبر روشنگری ✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 💠موضوع💠 👈آثار روابط خویشاوندی_ صله رحم ➖بیان احکام [چند مسأله مبتلی به در ارتباط با دید و بازدید ها و ارتباط با فامیل تقدیم می شود که به مبلغ ارجمند طبق تشخیص و انتخاب استفاده بفرمایند] بر سر یک سفره نشستن بانامحرم چه حکمی دارد؟ درصورتی‌که جهات شرعیِ را رعایت کنند مانعی ندارد، ولی در صورت امکان اگر زن‌ها و مردها از هم جدا باشند بهتر است. در بعض از اقوام یا شهرها برای ادای احترام با جنس مخالف دست می‌دهند، این کار چه حکمی دارد؟ دست دادن با زن یا مرد نامحرم جایز نیست و چنانچه طرف مقابل که حرام بودن این کار را نمی‌داند بافرهنگ اسلام آشنا شود مشکل حل خواهد شد. دست دادن و بغل کردن دختربچه غیر بالغ چه حکمی دارد؟ اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به وی حرام نیست. برخی مناطق، اقوام نامحرم نزدیک را جزء محارم می‌دانند و حجاب را رعایت نمی‌کنند و کارهایی مانند دست دادن و شوخی کردن را انجام می‌دهند، این کار چه حکمی دارد؟ در فرض سؤال صحبت‌های عادی و معمولی مانعی ندارد ولی شوخی بانام حرم اشکال دارد و باید تمام این امور که برخلاف شرع است ترک شود و با زبان خوب امربه‌معروف و نهی از منکر کنند. رفتن به منزل فامیلی که شراب خوار هستند و غذا خوردن در منزل آنها چه حکمی دارد؟ به لحاظ فقهی در دو صورت نباید در چنین مهمانی‌ها شرکت داشت و یا در صورت حضور، باید آنجا را ترک کرد: الف: اگر در این مهمانی‌ها علناً شراب سرو شود. ب: اگر حضور شما در آنجا موجب تأیید یا تشویق فرد شرابخوار بر انجام عملش شود. پس در غیر این صورت، رفتن به این مهمانی حرام نیست و خوردن غذاهایی که اطمینان به نجاست آن ندارید نیز مجاز است. خوردن غذا در منزل فردی که در آمد شبهه ناک دارد یا مثلا اهل خمس دادن نیستند چه حکمی دارد؟ اگر مهمان يقين صد در صد دارد که عين غذاي تهيه شده، از حرام است (مثلا يقين کند برنجي که دزديده شده ،پخته شده و در سفره است) نمي تواند از آن بخورد . اگر چنين يقيني ندارد، خوردن از آن غذا اشکال ندارد، گرچه بداند صاحب خانه اهل رعايت حرام و حلال نيست. نظر حضرتعالی در مورد برگزاری سنّت ایرانی شب یلدا چیست؟ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی :سنّت ایرانی شب یلدا، در صورتی که برای صله رحم بوده و گناهی در آن صورت نگیرد اشکالی ندارد. تبیین موضوع حفظ روابط خویشاوندی و تحکیم آن، آثار بسیاری بر زندگی انسان در دنیا و همچنین بر زندگی پس از مرگ دارد که در متون دینی به آن اشاره شده است؛ از جمله: طولانی‏شدن عمر، دفع بلا، جلوگیری از مرگ ناخوشایند، سلامتی بدن، رفع فقر، فزونی روزی، آبادی شهرها، اصلاح اخلاق، آرامش و شادکامی، آسانی حساب قیامت، فرونشاندن خشم خداوند، قُرب الهی، عبور آسان از پُل صراط، صیانت از گناهان و ... که حصول هر یک از آنها عامل مهمی در رفع مشکلات خانواده‏ها و دفع ناهنجاری‏های جامعه خواهد بود. صله رحم و ارتباط با فامیل همیشه ثواب دارد به ویژه در مناسبت های ملی و مذهبی که توقع و انتظارات وجود دارد این امر از فضیلت و اهمیت بیشتری برخوردار است. اهمیت خویشاوندان در قرآن ➖خداوند در آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل، می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَ یَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می‌دهد؛ و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند؛ خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید! خداوند در این آیه صله رحم را در کنار رعایت عدالت و احسان قرار می‌دهد که نشان دهنده جایگاه و اهمیت صله ارحام و رسیدگی به ذی القربی است. ➖خداوند در آیه ۲۷ سوره مبارکه بقره نسبت به مسئله صله رحم هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ».فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند؛ و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روی زمین فساد میکنند؛ اینها زیانکارانند. «وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ»؛ برخی افراد جایی را که خدا فرموده ارتباط برقرار کنید نادیده می‌گیرند که از مصادیق بارز آن صله رحم است. پس وقتی صله رحم را قطع می‌کنند، دچار خسران می‌شوند. البته این خسارت اعم از خسارت مادی، ‌معنوی، روحی و... است
در ادامه به دو مورد از آثار ارتباط با خویشاوندان اشاره میشود ➖سلامتی و نشاط تحقیقات نشان می‏دهد که بین سلامت خانواده با روابط خویشاوندی، رابطه معناداری وجود دارد. نکته روانش شناسی؛ از منظر روان‏شناسی ، انس با دوستان، آشنایان و خویشان، از جمله عوامل دست‏یابی به سلامت روانی و شادکامی اعضای خانواده است. شادکامی به این معنا است که سه چیز در زندگی انسان وجود داشته باشد: شادی ، رضایت از زندگی و فقدان عواطف منفی، که بخش مهمی از این موارد در ارتباط افراد با دوستان و خویشاوندان به دست می‏آید. ➖ آنها که پُررفت و آمد بوده و در روابط اجتماعی خود، گرم‏تر و صمیمی‏ ترند، احساس شادی بیشتری دارند و علت برخی افسردگی‏ها، تنهایی و دوری از برقراری روابط اجتماعی است. ➖ امام علی(ع) فرمود: «صُحْبَةُ الْوَلِيِّ اللَّبِيبِ‏ حَيَاةُ الرُّوح‏» همراهی و ارتباط با دوستان خردمند و همنشینان صالح، روح انسان را زنده می‏کند و به جان آدمی طراوت می‏بخشد.(۱) آن کس که جانش تازه و زنده و باطراوت باشد، حتی اگر پیکری ضعیف و جسمی معلول داشته و از کم‏ترین امکانات زندگی برخوردار باشد، در زندگی سعادتمند بوده و به کامیابی رسیده است. ➖ پیامبر اکرم(ص) فرمود: «أَسْعَدُ النَّاسِ‏ مَنْ خَالَطَ كِرَامَ النَّاس‏؛ خوشبخت‏ترینِ مردم کسی است که با مردمان بزرگ و بزرگوار بجوشد.»(۲) ➖ حضرت پیامبر(ص)می‏فرماید: «ثَلَاثٌ فَرَحَاتٌ لِلْمُؤْمِنِ فِي الدُّنْيَا: لِقَاءُ الْإِخْوَانِ وَ تَفْطِيرُ الصَّائِمِ‏ وَ التَّهَجُّدُ مِنْ آخِرِ اللَّيْل؛ برای مؤمن، سه شادی در دنیا وجود دارد: دیدار برادران، افطار‏دادن به روزه‏دار و شب زنده‏داری در پایان شب.»(۳) ➖ پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «إِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ‏ مَثْرَاةٌ فِي الْمَالِ وَ مَحَبَّةٌ فِي الْأَهْلِ وَ مَنْسَأَةٌ فِي الْأَجَل؛ برقراری رابطة خویشاوندی، افزایش مال و محبت در میان خانواده‏ها‏ را به دنبال داشته، مرگ را به تأخیر انداخته و موجب طول عمر می‏گردد.»(۴) ➖ امام صادق(ع) و امام رضا(ع) فرمودند: «إِنَّ الرَّجُلَ يَكُونُ أَجَلُهُ ثَلَاثَ سِنِينَ فَيَكُونُ وَصُولًا لِلرَّحِمِ فَيَزِيدُ اللَّهُ فِي عُمُرِهِ ثَلَاثِينَ سَنَةً فَيَجْعَلُهَا ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ سَنَةً وَ يَكُونُ أَجَلُهُ ثَلَاثاً وَ ثَلَاثِينَ سَنَة ...؛ کسی كه سه سال از عمرش باقى مانده صلة‏ رحم‏ مي‏كند، خدا عمرش را ۳۰ سال قرار مي‏دهد در نتیجه عمر او به ۳۳ سال افزایش می‏یابد.» (۵) ➖حمایت اجتماعی شبکه خویشاوندی، منشأ سرمایة اجتماعی برای خانواده است که می‏تواند در حل مشکلات خانواده مؤثر باشد. امام علی(ع) می‏فرماید: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا يَسْتَغْنِي الرَّجُلُ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَالٍ عَنْ [عَشِيرَتِهِ‏] عِتْرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَيْدِيهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَيْطَةً مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُّهُمْ لِشَعَثِهِ‏ وَ أَعْطَفُهُمْ عَلَيْهِ عِنْدَ نَازِلَةٍ إِذَا نَزَلَتْ بِهِ وَ لِسَانُ الصِّدْقِ يَجْعَلُهُ اللَّهُ لِلْمَرْءِ فِي النَّاسِ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْمَالِ يَرِثُهُ غَيْرُهُ.‏ أَلَا لَايَعْدِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَنِ الْقَرَابَةِ يَرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ أَنْ يَسُدَّهَا بِالَّذِي لَا يَزِيدُهُ إِنْ أَمْسَكَهُ وَ لَا يَنْقُصُهُ إِنْ أَهْلَكَهُ وَ مَنْ يَقْبِضْ يَدَهُ عَنْ عَشِيرَتِهِ فَإِنَّمَا تُقْبَضُ مِنْهُ عَنْهُمْ يَدٌ وَاحِدَةٌ وَ تُقْبَضُ مِنْهُمْ عَنْهُ أَيْدٍ كَثِيرَةٌ وَ مَنْ تَلِنْ حَاشِيَتُهُ يَسْتَدِمْ مِنْ قَوْمِهِ الْمَوَدَّة؛ اى مردم، انسان هر مقدار كه ثروتمند باشد، باز از خويشاوندان خود بى‏نياز نيست كه از او با زبان و دست دفاع كنند. خويشاوندان انسان، بزرگ‏ترين گروهى هستند كه از او حمايت مى‏كنند و اضطراب و ناراحتى او را مى‏زدايند و در هنگام مصيبت‏ها نسبت به او، پُرعاطفه‏ترين مردم مى‏باشند. آگاه باشيد، مبادا از بستگان تهيدست خود رو برگردانيد و از آنان چيزى را دريغ داريد، كه نگاه داشتن مال دنيا، زيادى نياورد و از بين رفتنش كمبودى ايجاد نكند. آن كس كه دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد، تنها يك دست را از آنها گرفته امّا دست‏هاى فراوانى را از خويش دور كرده است و كسى كه پر و بال محبّت را بگستراند، دوستى خويشاوندانش تداوم خواهد داشت.»(۶) همچنین در جای دیگر در خطاب به امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «أَكْرِمْ عَشِيرَتَكَ فَإِنَّهُمْ جَنَاحُكَ الَّذِي بِهِ تَطِيرُ وَ أَصْلُكَ الَّذِي إِلَيْهِ تَصِيرُ وَ يَدُكَ الَّتِي بِهَا تَصُول؛‏ خويشاوندانت را گرامى دار، زيرا آنها پر و بال تو مى‏باشند، كه با آن پرواز مى‏كنى، و ريشة تو هستند كه به آنها باز مى‏گردى، و دست نيرومند تو مى‏باشند كه با آن حمله مى‏كنى‏.»(۷)
صله رحم،در کنار آثار مثبت فراوان ممکن است آثار منفی هم داشته باشد که به دو مورد اشاره می شود؛ ➖مجالس گناه ‏آلود ممکن است، روابط فامیل، زمینه‏ای برای نافرمانی خدا و از بین بردن حقوق مردم و آبروی آنها شود. مسخره‏کردن، عیبجویی، غیبت، سخن‏چینی، تحقیر‏نمودن و غیره از جملة این آسیب‏ها است. باید طوری تدبیر کرد که زمینه امر به معروف و نهی از منکر، مشورت، برگزاری مجالس دینی و استفاده از تجارب بزرگان فامیل فراهم گردد تا فرصتی برای گناهان یادشده، پیش نیاید. خداوندمی‏فرماید: «إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُم‏؛ هر گاه بشنويد افرادى آيات خدا را انكار و استهزا مى‏كنند، با آنها ننشينيد تا به سخن ديگرى بپردازند! و گر نه، شما هم مثل آنان خواهيد بود.» همچنین فرمود: «وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذينَ يَخُوضُونَ في‏ آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمين؛ هر گاه كسانى را ديدى كه آيات ما را استهزا مى‏كنند، از آنها روى بگردان تا به سخن ديگرى بپردازند! و اگر شيطان از ياد تو ببرد، هرگز پس از ياد آمدن با اين جمعيّت ستمگر منشين!» ➖رقابت در تجمّلات از آفتهای دیگر روابط خویشاوندان، رقابت و چشم و هم‏چشمی در تجمّلات و امور دنیوی است که به نظر می‏رسد می‏تواند زمینة بسیاری از رذایل اخلاقی را فراهم سازد. در این مورد، توجّه به توصیه‏های اسلام در دوری از تجمّل‏گرایی و تشویق به مسابقه در کارهای خیر و معنوی می‏تواند تا اندازه‏ای این آفت را کاهش دهد. با این حال در این مورد، باید به ناروایی«چشم و هم‏چشمی» توجّه ویژه کنیم. کلمه ‏ای که «چشم دوختن» را می‏رساند، واژة «مَدّ عین» است که خداوند به پیامبر اسلام سفارش می‏کند: « وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ» و هرگز چشمان خود را به آنچه گروه‏هايى از آنان (کافران) را بدان برخوردار ساختیم، مدوز! علامه طباطبایی در تفسیر آیه فوق می‏فرماید: "مَدّ عَين" به معناى مَدّ ديد، يعنى نگاه را طولانى ‏كردن. در اين تعبير، مجاز عقلى به كار رفته و نگاه طولانى به هر چيز كنايه از شدّت علاقه و محبّت به آن است. نتیجه اینکه «چشم دوختن»، یک نوع شیفتگی به دنبال می ‏آورد که «مقایسه» را در پی خواهد داشت، چون انسان برای شناسایی تفاوتها، نقصها و کمبود‏های خود مایل است خود را ارزیابی کند. اینجاست که دست به مقایسة اجتماعی می‏زند و خود را با همنوعان خود مقایسه می‏کند. ره ‏آورد این مقایسه، و «ناچیز شماری داشته ها » پیامدهای ویرانگری را به دنبال می‏آورد که عبارتند از: اندوه، افسردگی، حسرت، حسادت، ناسپاسی، بی‏تابی، ناامیدی، ناتوانی و نیز محرومیت از چشیدن حلاوت ایمان و در یک عبارت نارضایتی از زندگی و احساس ناکامی است قرآن‏ کریم به این مطلب اشاره دارد : «فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ في‏ زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيمٍ» [روزى قارون] با تمام زينت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنيا بودند گفتند: «اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نيز داشتيم! به راستى كه او بهره عظيمى دارد!» ➖داستان حضرت سلیمان (ع) در مسیرش که با لشکریانش طی طریق میکرد به سرزمین مورچه ها رسید؛ حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِی النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا یَحْطِمَنَّكُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ; تا آنگاه كه به وادى مورچگان رسیدند مورچه ‏اى [به زبان خویش] گفت اى مورچگان به خانه‏ هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهیانش ندیده و ندانسته شما را پایمال كنند. از حضرت رضا نقل شده كه فرمودند: سلیمان (ع) به آن مورچه فرمود: آیا نمى ‏دانى كه من پیامبر خدا هستم و به هیچكس ظلم نمى‏ كنم؟ مورچه عرض كرد: آرى، این را مى‏ دانم. سلیمان (ع) فرمود: پس چرا مورچگان را از ظلم من هشدار دادى؟ مورچه عرض كرد: ترسیدم مورچگان حشمت و شكوه تو را بنگرند و مرعوب و شیفته زرق و برق دنیا شوند و در نتیجه از خداوند دور گردند، خواستم آن‏ها به لانه ‏هایشان بروند و شكوه تو را مشاهده نكنند. ـــــــــــ منابع ۱. الكافي،ج۳، ص۱۵۲ ۲.من لا يحضره ‏الفقيه،ج۴، ص۳۹۵. ۳.همان، باب النوادر، ص۳۶۰. ۴.الزهد،ص۴۱ ۵.الكافي، ج۲،ص۱۵۲ ۶.نهج‏البلاغه، خطبه ۲۳ ۷.همان، نامه ۳۱ والسلام علی من اتبع الهدی
🌾بسم الله الرحمن الرحیم 🌾 روزمان را با آغاز کنیم 👈منحرف نشدن از خط امام شرط تحقق مجلس قوی و مردمی (۳) 🔹قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِى إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُواْ لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءآَؤُاْ مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَ بَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَآءُ أَبَداً حَتَّى‏ تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ وَحْدَهُ ( سوره ممتحنه/۴) 🔸ترجمه همانا براى شما در (روش) ابراهیم و كسانى كه با او بودند، سرمشق و الگوى خوبى است، زیرا به قوم (مشرك) خود گفتند: همانا ما از شما و از آنچه جز خدا مى‌پرستید، بیزاریم. ما به (آیین) شما كفر ورزیدیم و میان ما و شما كینه و دشمنى ابدى است، مگر آنكه به خداى یگانه ایمان بیاورید. ☀️امام خامنه ای خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ ❇️این انقلاب را سی سال است شما دارید جلو میبرید؛ اما خطر وجود دارد. دشمن انقلاب، دشمن امام بیکار نمینشیند؛ سعی میکند این انقلاب را از پا در بیاورد. چه جور؟ با منحرف کردن راه انقلاب. بنابراین لازم است ما شاخص داشته باشیم. من عرض میکنم بهترین شاخصها، خود امام و خط امام است. امام بهترین شاخص برای ماست. اگر این تشبیه با همه‌ی فاصله‌ای که وجود دارد، به نظر برسد، عیبی ندارد که تشبیه کنیم به وجود مقدس پیغمبر که قرآن میفرماید: «لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة لمن کان یرجوا اللَّه و الیوم الاخر». خود پیغمبر اسوه است؛ رفتار او، کردار او، اخلاق او. یا در یک آیه‌ی شریفه‌ی دیگر میفرماید: «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه»؛ ابراهیم و یاران ابراهیم اسوه‌اند. در اینجا یاران ابراهیمِ پیغمبر هم ذکر شده‌اند تا کسی نگوید که پیغمبر معصوم بود یا ابراهیم معصوم بود، ما نمیتوانیم از آنها تبعیت کنیم؛ نه، «قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الّذین معه اذ قالوا لقومهم انّا براء منکم و ممّا تعبدون من دون اللَّه کفرنا بکم» تا آخر آیه‌ی شریفه.
▫️كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً 🟤آدمى را قناعت براى دولتمندى، كافى است. 📘
✍زيرا كسى كه به حد اقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجت بردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مى برد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گسترده خود نخواهد برد و به گفته شاعر: مُلك آزادگى و گنج قناعت گنجى است *** كه به شمشير ميسر نشود سلطان را ➖
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه - ۰۴ دی ۱۴۰۲ میلادی: Monday - 25 December 2023 قمری: الإثنين، 11 جماد ثاني 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️9 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️18 روز تا وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام ▪️19 روز تا ولادت امام باقر علیه السلام ▪️21 روز تا شهادت امام هادی علیه السلام
🌷امیرالمومنین (علیه السلام): 🔹نجات و رستگاری در سه چیز است: پایبندی به حقّ، دوری از باطل و سوار شدن بر مَرکب جدّیت 📚میزان الحکمه جلد12
⭕️سه شخصیت خاص دی‌ماه 🔹دوازدهم، سیزدهم و چهاردم دی‌ماه، یادآور نام سه شخصیتی است که رهبر معظم انقلاب به‌صورت ویژه و‌ پرتکرار از ایشان تجلیل کردند. 🔹دوازدهم دی‌ماه، سالروز ارتحال دانشمندی است که حتی مخالفان سیاسی او، از سفره گسترده علمی او بهره می بردند. 🔹عظمت شخصیت چندبعدی آیت‌الله به‌خاطر ضعف مفرط دوستان در معرفی و بغض بی‌پایان دشمنانش هنوز برای بخش بزرگی از جامعه پوشیده است. 🔹سیزدهم دی‌ماه، سالروز شهادت شاگرد اول مکتب امام خامنه‌ای و فرمانده سپاه انسانیت بدون مرز است. رفتار او مکتب بود چون حقیقتا نابغه عملکرد جهادی و جذاب در جامعه و جبهه بود. 🔸چهاردهم دی‌ماه، سالروز شهادت کسی بود که رهبر انقلاب او‌ را «دانشمند مؤمن و جهادگر»، «شخصیت ارزشمند»، «کانون امید و ابتکار و نوآوری»، «یکی از فرزندان صالح انقلاب» نامیدند و‌ بارها از او تجلیل کردند. 🔸دکتر سعید به‌ عنوان یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان غرب آسیا که با توسعه دانش سلول‌های بنیادی دست برتر علمی را برای ایران ایجاد کرده بود، در فهرست ترور موساد قرار گرفته بود. ✍️حمیدرضا ابراهیمی
🔴ججاب را به امام زمان حواله نکنید ❌یکی از انحرافات فکری و اعتقادی که اتفاقا در خود بدنه افراد مذهبی نسبت به حل معضل حجاب به وجود آمده این است که خود را نسبت به حل این‌مساله ناتوان می‌دانند و امیدوار به امدادهای غیبی امام زمان جهت تصرف قلوب و یا قلع و قمع فساد هستند، اما در پاسخ به این بزرگواران باید گفت: 🔹اولا: تا همین ‌الان هم اگر با آن حد از سرمایه گذاری و طراحی عملیات‌های توطئه علیه این کشور هنوز مسأله اصلی ما حجاب است ولی مسأله اصلی کشورهای اروپایی پمپاژ محتوای جنسی در مدارس کودکان، پس همین‌ دین‌داری در زیر هجمه‌های دشمن را مدیون دعاها و امدادهای امام زمان و فرهنگ شهادت می‌دانیم . اما اینکه امام ما دعاگوی ماست و با حضور و توجهش نقشه‌های شیاطین بر باد می‌رود از وظایف ما به عنوان عنصر مذهبی در جامعه نمی‌کاهد. 🔻مسأله حجاب قابل حل است و اتفاقا هم وظیفه ما حل آنست و راهکارهای حل آن هم در قران و آموزه‌های دینی ما به کرات آمده و حل مساله حجاب و سوق دادن جامعه به سمت معنویت است که زمینه حضور امام و تشکیل حکومت مهدوی می‌شود. آنچه که امروز جامعه ما را از بی‌بند و باری و استحاله فرهنگی نجات می‌دهد احیای امر به معروف و نهی از منکر است که نیازمند یک جنبش اساسی برای این فریضه هستیم، که اتفاقا جامعه ما هم با برکت محرم حسینی با این امر یک قرابت وجودی دارد. اما مساله مهم‌تر امر به معروف ونهی از منکر شکل نمی‌گیرد مگر اینکه جامعه با حقوق انسانی خود آشنا شده و خود را عضو اثرگذار و اثر پذیر جامعه بشناسد و منافع خود را در اشتراک تعالی تک‌تک اعضای جامعه بیابد که ترویج این مساله هنر می‌خواهد. 🔻دوم: آنچه که نقطه مشترک ما و مکشفه‌ها هست، اعتراض به مشکلات کشور است، و امید به حرکت اساسی برای پیشرفت کشور می‌تواند همگرایی لازم بین ما و آنها به وجود آورد. 🔻سوم:‌ به مدد فضای مجازی رها شده شعبان بی‌مخ‌ها و پری بلنده‌ها صاحب رسانه شده‌ و جای امثال بهشتی‌‌ها و مطهری‌ها در بین نوجوانان ما را گرفته‌اند. و متاسفانه پاره‌ای از نوجوان ما در دنیای مجازی اصالت‌های فرهنگی ‌و اخلاقی را گم کرده‌اند و تا دیر نشده باید نسبت به هویت زن مسلمان و هویت زن عروسکی غربی و تقابل تمدنی تبیین و تفهیم شوند. جنگ شناختی بسیار جدی است و دعای امام زمان شامل کسانی است که به عرصه مجاهدت و تبيين آمده‌اند و گرنه عافیت طلبان خانه نشین سبحه بر کف چه سنخیتی با تشکیل حکومت جهانی و این همه زد و خورد تمدنی در دنیا دارند ؟؟ ✍عالیه سادات
☀️رهبر معظم انقلاب: دلسرد کردن مردم از انتخابات به ضرر کشور است؛ راه‌حل مشکلات کشور انتخابات است ➖
☀️رهبر حکیم: از ادبیات دشمن استفاده نکنید! میانه‌رو حرف قشنگیست؛ اما وسط در اسلام در مقابل تندرو است؟؟ در جاده بعضیا تندتر میرن بعضیا کندتر. اونایی که میگن تندرو منظورشون کساییه که در راه انقلاب مصمم‌تر و پایدارترند... به داعش هم میگن تندرو...داعش تندروعه؟؟ ➖