➖خداییش ببینید مملکت به دست چه کسانی افتاده
والله اینها هیچ برنامه ای برای مدیریت کشور ندارند
و چه زیبا گفت شهید مصطفی چمران:
میگویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را میپذیرم. اما می گویم «آن کس که تخصص ندارد و کاری را میپذیرد، بیتقواست».
➖
⚫️ خاک عالم...
🔘 برخورد برخی کشورهای عربی منطقه و بدنه خواص آنها با قضیه فلسطین و مبارزه با صهیونیسم، مسئلهای است که در سالهای اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران و دغدغهمندان جهان اسلام را به خود متوجه کرده است؛ کشورهایی که طبق سیاستهای عافیتطلبانه خود از کوچکترین همراهی و حمایت از جریان مقاومت در فلسطین دریغ کرده و دامن خود را از تمام منازعات فلسطینی- اسرائیلی کنار کشیده و به دشمن فلسطین کمک هم کرده اند.
🔘در روزهای اخیر انتشار ویدئویی از گفتوگوی تلویزیونی یک مفتی سعودی درباره قضیه فلسطین، بار دیگر توجهات بسیاری را به این مسئله جلب کردهاست. در این گفتوگوی تصویری، عالم وهابی درکمال وقاحت عنوان میکند که
👈👈«در قبر از ما راجع به ادرار و طهارت سؤال خواهد شد و اگر پاسخ ندهیم عذاب خواهیم شد، اما اگر نسبت به مسئله فلسطین پاسخی ندهیم عذاب نخواهیم شد». این گزاره نه صرفاً یک اظهارنظر کوچک و شخصی بلکه نمودی از افکار ریشهدوانده و قدیمی وهابیت و سلفیگری است.
🔘علمای وهابیت در تمام دهههای اخیر نهتنها حمایتی از وضعیت مسلمانان فلسطینی نکردهاند، بلکه گاه و بیگاه با اظهارنظرهای وقیحانه خود موجب تضعیف و تألم جبهه مقاومت شدهاند.
👈در سالهای اخیر کتابی تحتعنوان «السلفیون و قضیه الفلسطین فی واقعنا المعاصر» منتشر شده که به برخی از آرای بزرگان وهابیت درباره موضوع فلسطین پرداخته است. در قسمتی از این کتاب به فتوایی عجیب از مفتی بزرگ معاصر وهابیت، ناصرالدین البانی اشاره شده که در پاسخ به سؤال یک فلسطینی درباره وضعیت اسفبار مردم این کشور گفته است:
👈😳👈 «هر مسلمانی که نمیتواند دینش را در هر سرزمینی اقامه کند، لازم است آنجا را ترک کند و به سرزمین دیگری وارد شود که میتواند دینش را در آن سرزمین اقامه کند. مانند هجرت پیامبر از مکه به مدینه».
✔️یعنی البانی صریحاً نسخه «ترک سرزمین مادری و تسلیم آن به دشمن» را برای فلسطینیان تجویز کردهاست.
👈😳👈اخیراً هم محمد العریفی از سلفیون مشهور معاصر در توییتی خطاب به مسلمانان گفتهبود: «تو نمیتوانی برای مسجدالاقصی چیزی تقدیم کنی جز اینکه برای مردم فلسطین دعا کنی!» علما و فقهای سلفی نهتنها در مقام مرجعیت دینی برای عموم پیروان خود، بلکه در قامت ایدئولوژیستهای بیغیرتی، عقاید و افکار عافیتطلبانه خود را در بدنه سیاسی کشورهای عربی بسط میدهند و همین فتاوی نقش بسزایی در انفعال مردم و دولتهای عربی ایفا میکند.
🔘به عبارت دیگر انفعال و عدم تحرک و حمایت کشورهای عربی از مسئله فلسطین، صرفاً در نگاه سیاسی آنها به وقایع خلاصه نمیشود و ریشههای عمیق فقهی و کلامی دارد و فقهای سلفی به طور تماموقت در حال تأمین فکری محافل تصمیمساز این جوامع هستند.
☑️🔚قطعاً در مقابل این جریان منحط فکری، علمای بزرگ اهل تسنن و محافل مقبول فکری نظیر جامعه الازهر میتوانند نقش پررنگی در خنثیسازی این خیانت فقهی و تنویر افکار مردم و سیاستمداران کشورهای عربی ایفا کنند. بیان فتاوی فقهی و نگارش مقالهها و برگزاری جلسات و گعدههای علمی و صدور بیانیهها و فراخوانها از جانب علمای اهل تسنن، نظیر کاری که علما و فقهای شیعه انجام دادهاند، میتواند تأثیر زیادی در بیداری ملتهای عربی و نقشآفرینی آنها در قضیه فلسطین داشته باشد.
بازیگرید یا هوادار؟🏃🧑💼
کدام یک؟
دیده اید وقتی مسابقه میان دو تیم
است بازیگران با هدف غلبه وپیروزی بر تیم مقابل وارد میدان میشوند وهواداران وتماشا گران نیز برای حمایت از تیم مورد علاقه خود یا تماشای بازی جذاب وارد باشگاه میشوند فرض کنید تیم ایران وآمریکا میخواهند مسابقه بدهند شما طرفدار کدام تیم هستید ؟
خواهان پیروزی کدام تیم هستید
تیم ایران یا آمریکا ؟
این وضعیت در فضای مجازی نیز وجود دارد
وقتی ما میرویم به سمت گوشی همراه🛰 خود قطعا هدفی ما را به سمت موبایل کشانده است
یا بازیگر هستیم وکنشگر یا برای تماشا واستفاده از کار بازیگران در این عرصه تلفن همراه خود را باز میکنیم
به طور کلی در فضای مجازی همانند فضای حقیقی دو دسته افراد فعالیت دارند
یا کنشگران جبهه حق وحامیان آنها 🇮🇷 🇵🇸🇱🇧یا کنشگران جبهه باطل وحامیان آنها🇬🇧🇺🇸و... به عبارتی در فضای مجازی نبرد میان دو جبهه است جبهه رحمان وجبهه شیطان
نگاه کنیم ببینیم ما در کدام طرف قرار داریم
اگر برای تماشای تولیدی جبهه باطل دست به گوشی می بریم مثلا برای تماشای تولیدات مستهجن وفسادزا و یا تولیداتی که بنیان خانواده را از هم می پاشد یا جامعه ما را دچار از هم گسیختگی میکند که شیطان به دنبال آن است و علاقه مند به تماشای این تولیدات هستیم در این صورت چه بخواهیم وچه نخواهیم ؛چه بدانیم وچه ندانیم ما حامی جبهه باطل هستیم ودر زمین آنها داریم بازی میکنیم .
و اما اگر وقتی دست به گوشی می بریم باقصد تولید محتوا برای جبهه حق وطرفداری از مظلومان ویا برای استفاده مفید از تولیدات کنشگران جبهه حق میرویم سراغ گوشیمان در این صورت کار ما خدائی است وداریم از حق دفاع می کنیم ودر سمت درست تاریخ ایستاده ایم
پس خوب حواسمان جمع کنیم نکند خدای ناکرده بدون اینکه گاهی خودمان نیز توجه داشته باشیم؛ وقتی دست به گوشی می بریم برای خوش آیند شیطان واولیاء انسی آن به سراغ گوشی برویم
گاهی برخی از دوستان که در جبهه حق قرار دارند در فضای مجازی علاقه مند به تماشای تولیدات جبهه باطل هستند مانند فیلم های مستهجن
این علاقه مندی وتماشای چنین محتویاتی کم کم ما را به جبهه باطل وشیطان نزدیک میکند وکاری میکند که به مرور زمان ملحق به جبهه باطل بشویم
پس خوب حواسمان جمع کنیم مراقب خود باشیم ومراقب خانواده خود باشیم که خداوند عز وجل فرمود
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻲ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺳﻮﺧﺘﺶ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺑﺖﻫﺎی ﺳﻨﮕﻲﺍﻧﺪ! . (٦)
این آتش هم اکنون بیشتر در فضای مجازی ودر گوشی همراه من وشما وفرزندان من وشماست
✍#برهان_باقری ۱۴۰۳/۸/۲۴
⭕️ فرستادن پالس مذاکره با آمریکا، آن هم وسط جنگ؟!
🔸جناب رئیسجمهور در جلسه با جمعی از وزرای خارجه سابق گفته باور دارم باید با دوستان مروت و با دشمنان مدارا داشته باشیم!
🔹بعدش هم گفتهاند چه بخواهیم و چه نخواهیم بالاخره در عرصه منطقهای و بینالمللی با آمریکا مواجهه خواهیم داشت پس بهتر است عرصه را مدیریت کنیم!
🔸در شرایطی که آمریکا همینطور بر نیروهایش در منطقه اضافه میکند و تنها بعد از گذشت چند روز از حمله رژیم صهیونیستی به کشورمان، به کار بردن ادبیاتی که بوی #ضعف، #سازش و #مذاکره میدهد، چه معنایی دارد؟
آن هم بعد از بارها تجربه شکست مذاکره با آمریکا؟!
🔹آیا فرستادن پالس مذاکره وسط جنگ باعث نمیشود طرف مقابل جریتر شود و به کارهای وقیحانهتری دست بزند؟
🔸آیا ایشان و مشاورانشان متوجه عواقب استفاده از چنین سخنانی برای محور مقاومت هستند؟
🔴 ارتباط فاطمیه و مهدویت
🔵 ثمره های فاطمیه و خون فاطمه (س)
⚫️ یکی از ثمره های فاطمیه و خون فاطمه ی زهراء سلام الله علیها، رسیدن به معرفت امام است
🔹 فاطمیه، یعنی فصل اندیشیدن به این مطلب که مگر امامت چیست که باید خون تنها یادگار سیدالمرسلین که مزد رسالت بود در راه دفاع از آن ریخته شود...
🔹 در معرفی امام و جایگاه امامت، بهترین تعبیر،،، سخن فاطمه ی زهرا سلام الله علیهاست
🕋«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛
«امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند و بیایند ، نه این که او به جانب مردم بیاید.
🔹 همه پرسش در این بخش است مگر چه مشابهتی بین امام و کعبه وجود دارد که حضرت را به این باور عملی رسانده بود که برای حراست از مقام ولایت از جان هزینه کند؟؟؟
ما باید با تمام وجود بسوی امام برویم.
لباس،، مذلت گناه و تمام دلبستگی ها را از تن و جانمان بیرون کنیم.
🌷 لباس احرام بپوشیم و قصد خیمیه ی حجت خدا را کنیم و کمتر صدا بزنیم آقا بیا،،، که اوست کعبه ی تمام عالم و سال هاست منتظر آمدن ماست
⭕️ پروژه فتنه و جنگ داخلی
🔻از قطعی برق (برای عصبی کردن مردم) تا ویدیوهای هتک حرمت و بی حجابی و اخبار منفی اقتصادی و نفرت پراکنی نسبت به افغانستانیها و... با هدف فشار حداکثری و همه جانبه به همه مردم برای ایجاد تفرقه، آشوب و جنگ داخلی است.
✅ به هوش باشید و به این مسائل توجهی نکنید تا دشمن ناکام شود و مانع از ناامنی و جنگ داخلی شود.
✅ مسئولین امنیتی و قضایی سریع با عوامل مزدور دشمن و کسانی که میخواهند تنش، تفرقه و جنگ داخلی ایجاد کنند، به شدت برخورد کنند تا کسی جرئت نکند برنامه های دشمن را عملیاتی کند.
⚫️منبر روشنگری ✨
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ
⬛️موضوع ⬛️
👈 ماجرای غم انگیز فدک
➖ ماجرای فدک یکی از غم انگیزترین و پر غوغاترین ماجراهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، خصوصا"، و اهل بیت علیهم السلام عموما"، است که فراز و نشیب های فراوانی دارد و دریچه ای است برای حل قسمتی از معماهای مهم تاریخ صدر اسلام.
➖ قبل از ورود در این بحث لازم است که بدانیم "فدک چه بود و کجا بود؟"
فدک به طوری که بسیاری از مورخان و ارباب لغت نوشته اند قریه ای آباد و حاصل خیز بوده در سرزمین "حجاز" نزدیک "خیبر" که میان آن و مدینه دو یا سه روز راه بود، بعضی این فاصله را صد و چهل کیلومتر نوشته اند و در آن چشمه ای جوشان و نخل های فراوان بود و بعد از خیبر نقطه اتکاء یهودیان در حجاز به شمار می رفت."۱"
➖ در این که چگونه "فدک" این آبادی خرم و سرسبز به حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم منتقل شد؛چنین بیان شده است که:
حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بعد از آن که از فتح خیبر بازگشتند، خداوند رعب و وحشت را در قلوب اهل فدک که از یهودیان سرسخت بودند افکند، آن ها کسی را خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرستادند و با او صلح کردند، در برابر این که نیمی از "فدک" را به آن حضرت واگذار کنند، حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، خواسته ی آن ها را پذیرفت و این صلح را امضاء فرمود.
➖ به این ترتیب "فدک" خاص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شد، زیرا طبق نص صریح آیه ی ۷ و ۶ از سوره ی مبارکه ی حشر؛ چیزی که بدون جنگ به دست مسلمین بیفتد؛ منحصرا" حق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است و به صورت غنائم جنگی تقسیم نمی شود. به این ترتیب حضرت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم "فدک" را در اختیار گرفت و درآمد آن را در مورد واماندگان در راه "ابن السبیل " و مانند آن مصرف می کردند.
➖این سخن را "یاقوت حموی" در کتاب "معجم البلدان" و "ابن منظوراندلسی" در "لسان العرب" و عده ای دیگر در کتاب های خود آورده اند.
همچنین "طبری" در کتاب تاریخ خود و "ابن اثیر" نیز در کتاب "کامل" به آن اشاره کرده اند.
اینان و بسیاری از مورخان دیگر نوشته اند که حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حیات خود "فدک" را به دختر گرانقدر خود حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها بخشیدند.
➖ بسیاری از مفسران معروف اهل سنت از جمله "جلال الدین سیوطی" در تفسیر "درالمنثور" در ذیل آیه ی ۱۶ سوره مبارکه اسراء "و آت ذالقربی حقه" یعنی "حق نزدیکان را به آنان بده"، از ابوسعید خدری؛ نقل کرده که: چون این آیه نازل شد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را طلبید و "فدک" را به او بخشید.
➖عبارت حدیث چنین است:
«لَمّا نَزَلَ قَوْلُهُ تَعالی «وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ» اعْطی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وسلم فاطِمَةَ فَدکاً؛
هنگامی که سخن خدای متعال نازل شد که: (ای پیامبر!) حق خویشاوندان نزدیک را بپرداز»، رسول خدا صلی الله علیه و آله به فاطمه علیها السلام فدک را بخشید».
سیوطی نیز در "درالمنثور" روایت دیگری از "ابن عباس" ذیل همین آیه ۷ و ۶ سوره مبارکه ی حشر نقل می کند."۲"
۱- معجم البلدان ماده فدک.
۲- تفسیر درالمنثور، جلد دوم، ص۱۷۷.
قسمتی از مطالب برگرفته شده از کتاب اعتقادی کلامی فقهی تفسیری و تاریخی آقای تهرانی.
➖ شاهد زنده ی دیگر ما بر این ادعا؛ گفتار مولا امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه درباره "فدک" است در نامه ۴۵ که می فرماید:
«بَلی کانَتْ فِی ایدینا فَدَک مِنْ کلِّ ما اظَلَّتْهُ السَّماءُ، فَشَحَّتْ عَلَیها نُفُوسُ قَوْمٍ، وَسَخَتْ عَنْها نُفُوسُ قَوْمٍ آخَرِینَ، وَ نِعْمَ الْحَکمُ اللَّهُ؛"۱"
آری، تنها از آنچه آسمان بر آن سایه افکنده، فدک در دست ما بود، ولی گروهی بر آن بخل ورزیدند، در حالی که گروه دیگری سخاوتمندانه از آن چشم پوشیدند، و بهترین داور و حاکم خداست».
➖این سخن امیرالمومنین در نهج البلاغه به خوبی نشان می دهد که در عصر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، "فدک" در اختیار حضرت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها بود؛ ولی بعد گروهی به آن چشم دوختند و مولا علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها؛ به ناچار از آن چشم پوشی کردند که اصلا" رضایت خاطر در آن نبود؛ اگر چیزی غیر از این بود؛ چرا باید مولا امیرالمومنین علی علیه السلام، در پایان نامه ۴۵ بفرماید "نعم الحکم الله" !!!؟
➖ و از علمای بزرگ شیعه نیز گروه عظیمی روایات مربوط به این قسمت را در کتب معتبر خود آورده اند، که عبارتند از:
مرحوم "کلینی" در کتاب اصول کافی، مرحوم"صدوق" و مرحوم "محمد بن مسعود عیاشی" در تفسیر خود، "علی بن عیسی اربلی" در کشف الغمه و گروه عظیمی از مفسران و تاریخ نویسان و محدثین و ...
۱- نهج البلاغه؛ نامه ۴۵.
قسمتی از مطالب برگرفته شده از کتاب اعتقادی کلامی فقهی تفسیری و تاریخی آقای تهرانی
➖برخلاف دیدگاه بعضی از علمای اهل سنت که ماجرای غصب فدک را از بُعد صرفا" مادّی آن نظاره می کنند؛ اتفاقا"به گواهی تاریخ باید جنبه ی مادّی و اقتصادی آن را تحت الشعاع مسائل سیاسی جامعه اسلامی آن روز پس از رحلت حضرت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم دانست.
➖ زیرا واقعیت "غصب فدک" یک موضوع بسیار فراگیر در عصر مه آلود پس از رحلت حضرت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که اتصالی قوی با سایر غصب های تاریخی آن دوران دارد. به همین دلیل هرگز از خاطر شیعیان محو نشده و تا قیام قیامت این جریان به عنوان اعتراض اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام علیه ظلم حاکم در ذهن شیعیان و مسلمانان آگاه زنده می باشد.
❓چه عواملی در این غصب بزرگ تاریخی دخیل بوده است؟
➖یکی این که وجود فدک در دست خاندان حضرت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یک امتیاز بزرگ معنوی برای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام محسوب میشد و این خود، دلیل بر مقام و منزلت آن ها در پیشگاه خداوند و همچنین مصداقی دیگر بر مفهوم آیه ی تطهیر در نام اختصاصی " اهل بیت" داشت. که برای مخدوش کردن تفاسیر و شان نزول بلند آیات اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام؛ آگاهانه، دست به چنین غصب بزرگ تاریخی زدند. باری بخشش و هدیه ی فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها سبب آشفتگی عدهای گردید به خصوص این که، در روایت شیعه و اهل سنت نیز در تفسیر آیه "وآت ذالقربی حقّه" حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حضرت فاطمه سلام الله علیها را فراخواند و سرزمین فدک را به او بخشید"۱
این نکته هم در کتب شیعه و هم در کتب اهل سنت مکتوب شده است و قابل کتمان نمی باشد.
➖نکته قابل اهمیت این که وقتی فدک در دست خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام باشد مردم نسبت به مسئله خلافت و همچنین جانشینی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دستخوش تغییرات فکری قرار می گرفتند. و از تیررس دیدگان تیزبین مسلمانان این مساله مورد پیگیری و غیر قابل فراموشی می گردید. چنان که از دید شیعیان نیز اکنون چنین است.
➖و اما مسئله مهمتر اینکه وقتی فدک در دستان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها قرار گیرد پشتوانه ی بسیار قوی اقتصادی در جهت پیشبرد اهداف اسلام و به خصوص مسئله ولایت شان قرار می گرفت همان طور که اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها پشتوانه محکمی جهت پیشرفت اسلام در آغاز نبوت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شد..
و متاسفانه در کل دنیا از قدیم الایام چنین مرسوم بوده که وقتی بخواهند کسی را از جهت تاریخی منزوی کنند او را در محاصره اقتصادی قرار می دهند همچنان که در قضیه شعب ابوطالب همه شما مستحضر این موضوع هستید. پس در پشت غصب فدک یک هدف مرموزانه ی سیاسی نهفته شده بود تا با کنار زدن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام؛بار دیگر خشت کجی در بنای اسلام قرار دهند. تا محوریت هدایت موتور حرکت اسلام از چرخه ی اهداف اصلی قرآن که رسیدن به یک جامعه ی توحیدی در زیر ولایت اهل بیت عصمت وطهارت است خارج شود.
➖ ابن ابی الحدید معتزلی از علمای بزرگ اهل سنت در شرح نهج البلاغه چنین می گوید:
" من از استادم علی بن فارقی مدرس مدرسه بغداد سوال کردم:
❓آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها در ادعای مالکیت فدک صادق بود؟
ایشان گفت: آری
❓گفتم: پس چرا ابوبکر فدک را به او نداد در حالی که حضرت فاطمه سلام الله علیها نزد او راستگو بود؟
استاد لبخندی زد و کلام لطیف و زیبا و طنز گونه ای را بیان کرد در حالی که استاد علی بن فارقی هرگز عادت به شوخی نداشت و این جمله را بیان کردند:
"اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعای حضرت فاطمه سلام الله علیها به او می داد فردا به سراغش می آمد و ادعای خلافت را برای همسرش می کرد و او را از مقامش کنار می زد و او نیز دیگر هیچ گونه عذری و دفاعی از خود نداشت زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت فاطمه سلام الله علیها هرچه را ادعا کند راست می گوید و دیگر نیازی به بیّنه و گواه ندارد."
سپس ابن ابی الحدید می افزاید: "آری این یک واقعیت است هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد"
➖ اعتراف بسیار صریح این دو دانشمند اهل سنت؛ خود گواهی می دهد بر سیاسی بودن داستان غصب فدک ...
۱-کتاب فقهی، اعتقادی، کلامی، تفسیری،/حسین تهرانی.
۲-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۴، ص۷۸.
چگونه فدک به اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام بازگشت؟
سیر تاریخی" فدک" یکی از شگفتی های تاریخ اسلام است. هر یک از خلفا در برابر آن موضعی داشتند یکی می گرفت و دیگری پس می داد و این وضع آنقدر ادامه یافت تا این سرزمین به کلی ویران شد و بر باد رفت برای پی بردن به فراز و نشیب هایی که در این روستای آباد پدید آمد کافی است مقطع های زمانی ذیل را مورد توجه قرار دهیم.
➖۱. فدک در آغاز چنان که دانستیم پس از سقوط خیبر از طریق مصالحه از یهودیان به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم منتقل شد و به حکم آیه " و ما افاء الله رسوله...." اختیار آن به طور کامل با شخص حضرت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بود. و به حکم آیه، حق آن حضرت گردید.
➖۲. طبق اسناد معتبر تاریخی حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آن را در زمان حیات خود طبق دستور خداوند که فرمود و "آت ذالقربی حقه" به بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشید و به این ترتیب در اختیار ایشان قرار گرفت.
➖ ۳. در زمان ابوبکر این آبادی غصب شد و در اختیار حکومت وقت قرار گرفت و آنها با سرسختی عجیبی در حفظ این وضع کوشیدند. و هرگز پس ندادند.
➖۴. این امر همچنان ادامه داشت تا زمان "عمر بن عبدالعزیز" خلیفه اموی که او هم به فرماندارش در مدینه "عمرو بن حزم" نوشت که فدک را به فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بازگرداند و به این ترتیب با یک چرخش بزرگ فدک بعد از سالیان دراز به دست اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام افتاد.
➖۵. زمانی نگذشت که "یزید بن عبدالملک" خلیفه اموی آن را مجدداً غصب کرد.
➖ ۶. سرانجام بنی امیه منقرض شدند و بنی عباس روی کار آمدند ابوالعباس سفاح "خلیفه معروف عباسی" آن را به عبدالله بن حسن بن علی علیه السلام از فرزندان حضرت فاطمه سلام الله علیها بازگرداند.
➖۷. چیزی نگذشت که ابو جعفر عباسی آن را از بنی حسن گرفت.
➖۸. مهدی عباسی فرزند ابو جعفر مجدد آن را به فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بازگرداند.
➖۹. موسی الهادی خلیفه دیگر عباسی مجدد آن را غصب کرد و هارون الرشید نیز به غصب فدک ادامه داد.
➖۱۰. مامون به خاطر تظاهر دروغ به علاقه شدید نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت حضرت پیامبر اکرم صلوات الله علیهم اجمعین آن را با تشریفاتی به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها بازگرداند.
➖ ۱۱. سپس متوکل عباسی به خاطر کینه شدیدی که از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در دل داشت بار دیگر فدک را از فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها غصب کرد.
➖۱۲. فرزند متوکل به نام "منتصر" دستور داد که آن را مجدداً به فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بازگردانند. بنابراین با این چنین دست به دست گرداندن فدک این که هر روز بازیچه دست سیاستمداران کینهتوز باشد؛ قطعاً رو به ویرانی می رود و به همین دلیل فدک و تمام آبادی اش ویران و درختانش خشکشد.
➖اما این نقل و انتقال ها بیانگر یک حقیقت تلخ است و آن اینکه خلفا روی فدک حساسیت خاصی داشتند و طبق روش سیاسی خودشان موضع گیری مخصوص و عکسالعمل خاص نشان میدادند.
➖ و همچنین این جریانات تاکید بر این مهم است که فدک قبل از آن که جنبه اقتصادی داشته باشد جنبه سیاسی داشت و هدف نیز منزوی کردن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در جامعه اسلامی و تضعیف موقعیت آنان و اظهار دشمنی با اهل بیت حضرت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم بود و باز گرداندن آن در طول تاریخ نیز باز جنبه ی سیاسی داشت.
➖ اهمیت فدک در ذهن عمومی مسلمین تا آن اندازه بود که در بعضی از کتاب های تاریخی آمده است که در اصل متوکل عباسی قبل از آن که فدک از دست فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها گرفته شود محصول آن را در موسم حج برای فروش بین حجاج میبردند و حاجیان سراسر دنیا به جهت تبرک که مربوط به فدک اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام است؛ آن خرما ها را به قیمت گزافی خریداری میکردند.
قسمت هایی ازاین متن برگرفته از
کتاب فقهی، اعتقادی، کلامی، تفسیری،/حسین تهرانی