🛑منبر و روشنگری ✨
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ
صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🚫موضوع 🚫
👈آثار و تبعات گناه
✔️مقدمه
➖«معصیت» ،«ذنب» ،«اثم» ،« سیئه» «جناح» (عربی شده کلمه فارسی گناه) ، از جمله واژگانی هستند که در قرآن کریم به معنای نافرمانى خداوند به کار رفته اند. آثار زیانبار و ویرانگرى در درون و برون انسان بر جاى مى گذارد، اثر وضعى آن رفته رفته در دل و جان و قلوب و افکار ظاهر مى شود و موجب تیرگى قلب مى گردد و باعث مى شود گناهکار و عصیانگر به نوعى بسوى مسخ شدگى کشیده شود و به لبه پرتگاه سقوط برسد.
➖چنانكه قرآن اعمال بشر را یکی از عوامل گرفتاری ها بیان مىفرماید: «وَ مَآ أَصَبَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیدِیكُمْ وَ یعْفُواْ عَن كَثِیرٍ»؛ «هر مصیبتى به شما رسد، به سبب اعمالى است كه انجام دادهاید، و بسیارى را نیز عفو مىكند.»
➖جالب اینکه واژه «ذنب» که از «ذَنَب» گرفته شده که به معناى دم و دنباله حیوان است و به گناهان نیز ذنب گفته شده زیرا گناه، جنایت و ستم به دیگران دنباله و آثاری دارد و مستلزم کیفر و عقوبت و انتقام است.
➖متأسفانه آنچه بلاى اجتماع، خانوادهها و بهویژه جوانان و نوجوانان شده است، معاصى جدید و سرگرمیهاى متنوع و انحرافات تازهاى است كه روز به روز بر آنها افزوده مىشود. متأسفانه امروزه، روابط و دوستیهاى پسر و دختر، استفاده از انواع مواد مخدر، استفاده ناصحیح از وسایلى همچون: ماهواره، اینترنت، موبایل و... به مسئلهاى عادى تبدیل شده است.
➖فضای مجازی به بستری برای اشاعه فحشا و قمار و انحرافات اعتقادی و اخلاقی تبدیل شده است ، و بسیاری از خانواده ها جوانان را آزاد گذاشته و آنان ناخواسته، در حال فاصله گرفتن از ضروریات دیناند.
➖حضرت على(ع) در كلامى، گناهان جدید را عامل بلاهاى جدید معرفى كرده، مىفرماید:
«كُلَّمَا اَحْدَثَ النَّاسُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یكُونُوا یعْمَلُونَ، أَحْدَثَ اللّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلاَءِ مَا لَمْ یكُونُوا یعُدُّون؛ هرچه مردم گناه تازه بكنند، خداوند بلاى تازهاى براى آنها به وجود مىآورد كه سابقه نداشته است.»(کافی ج۲ ص۲۷۵)
➖و این قاعده مطابقت دارد با آیه ای از قرآن کریم؛ «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیدِى النَّاسِ لِیذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ»؛ «فساد در خشكى و دریا به سبب اعمال مردم آشكار شد تا نتیجه برخى اعمالشان را به آنها بچشاند؛ شاید باز گردند.»[روم/۴۱]
➖اگر مىبینیم در اسلام، از تظاهر به گناه به شدت منع شده و دستور عیبپوشى داده شده است، یك دلیلش این است كه گناه، همگانى نشود. اگر مىبینیم معصیت آشكار، اهمیتش بیش از گناه مستور و پنهان است، بر همین اساس است.
➖اصولاً گناه، همانند آتش است. وقتى این آتش در نقطهاى از جامعه روشن شود، باید كوشید تا خاموش، یا دستكم محاصره شود؛ اما اگر به آن، دامن زده شود و از نقطهاى به نقطه دیگر برده شود، حریق، همه جا را فرا خواهد گرفت و كسى قادر بر كنترل آن نخواهد بود.
از این گذشته، پلیدى گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها، خود سدّ بزرگى در برابر فساد است كه اشاعه فحشا و نشر گناه و تجاهر به فسق، این سد را مىشكند، گناه را كوچك مىكند و آلودگى به آن را ساده مىنماید.
➖ گناهان عمومی یعنی آن دسته از گناهان که در جامعه علنی انجام می شود عموم را تهدید میکند و تر و خشک باهم میسوزند؛ شهیدمطهری:«اجتماع روى فرد اثر مىگذارد و فرد روى اجتماع.واقعاً مجموعش یك واحد است، خودش روح دارد، عمر دارد.این، یك مطلب عجیبى است كه البته كسى كه این را خوب استنباط كرده و پرورانده است، علامه طباطبایى است.ایشان در كمال وضوح از قرآن استنباط مىكند كه قرآن براى اجتماع، شخصیت قائل است.براى اجتماع عمر قائل است: «وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا یسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا یسْتَقْدِمُونَ» همچنین، براى اجتماع، بیمارى و سلامت قائل است، براى اجتماع سعادت و شقاوت قائل است، براى اجتماع شركت در مسئولیت قائل است.
والسلام علی من التبع الهدی
✳️بسم الله الرحمن الرحیم ✳️
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👈صبر یعنی مقاومت ، ایستادگی و با روحیه حرکت کردن
🔷وَلِرَبِّكَ فَاصْبِر( سوره مدیر/۷)
🔶ﻭ [ ﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ] ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯ
☀️سخنرانی نوروزی امام خامنه ای خطاب به ملت ایران۱۳۹۹/۰۱/۰۳
✳️خداوند برای مقابلهی با دشمنیها به پیغمبر دستورالعمل داد؛ از اوّل بعثت، خدای متعال پیغمبر را امر به صبر کرد. در سورهی مدّثّر که جزو همان سورههای اوّلِ بعثت است، میفرماید: وَ لِرَبِّکَ فَاصبِر؛ صبر کن برای خدای خودت. در سورهی مزّمّل که آن هم جزو همان سورههای اوّل قرآن است، میفرماید که «وَ اصبِر عَلیٰ ما یَقولون». در جاهای دیگرِ قرآن هم مکرّراً این معنا هست. در دو جا [میفرماید]: وَ استَقِم کَماٰ اُمِرت؛ استقامت کن؛ هم در سورهی هود هست، هم در سورهی شوریٰ هست. بنابراین، دستورالعمل وارد شده.
حالا صبر یعنی چه؟
صبر به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و انتظارِ نتایج و حوادث را کشیدن نیست؛ صبر یعنی ایستادگی کردن، مقاومت کردن، محاسباتِ درست خود را و محاسباتِ دقیق خود را با خدعهگریِ دشمن تغییر ندادن؛ صبر یعنی پیگیریِ اهدافی که برای خودمان ترسیم کردهایم؛ صبر یعنی با روحیه حرکت کردن و ادامه دادن؛ این معنای صبر است.
❄️فاصله مرگ و حيات
#نهج_البلاغه
☄فَسُبْحَانَ اللهِ، مَا أَقْرَبَ الْحَيَّ مِنَ المَيِّتِ لِلَحَاقِهِ بِهِ، وَأَبْعَدَ المَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ لإنْقِطَاعِهِ عَنْهُ
🌓سبحان الله چقدر زندگان به مردگان نزديکند، چون به زودى به آنها ملحق مى شوند، و چه اندازه مردگان از زندگان دورند چرا که براى هميشه از آنها جدا شده اند
📘#خطبه_114
✍کسانى که به ساختمان بدن انسان آگاهند به خوبى مى دانند که تا چه اندازه اين فاصله نزديک است، کافى است مقدار کمى از خون به صورت لخته درآيد و راه رگهاى قلب يا مغز را بگيرد و به زندگى انسان در يک لحظه پايان دهد. کافى است لقمه غذايى که انسان مى خورد، بر اثر پديدآمدن اختلال کوچکى در گلو به جاى اين که سرازير به سوى معده شود در راه دستگاه تنفس قرارگيرد و انسان را خفه کند. کافى است که يک شوک به انسان وارد شود و قلب او براى هميشه بايستد. آرى ! فاصله زندگى و مرگ بسيار کم است. ولى از سويى ديگر فاصله مرگ و زندگى بسيار زياد است. اگر تمام اطباى جهان جمع شوند و تمام وسايل پزشکى را آماده سازند، مردگان به حيات برنمى گردند همان گونه که نوزادان به شکم مادر باز نمى گردند و ميوه هايى که از شاخه درختان جدا شده به آن متصل نخواهد شد. يکى آن قدر نزديک و ديگرى آن قدر دور !
☀️امام خامنه ای
موسی پیامبر عظیمالشأن الهی مأمور است که ایّامالله را به یاد مردم بیاورد.
میفرماید: إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبّارٍ شَکورٍ.
ایّامالله آیهاند، نشانهاند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟
برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبّارند
و شکورند.
صبّار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت،
شکور یعنی آن کسی که نعمت را میشناسد و شکرگزاری میکند
➖➖➖
♻️هدیه قرآنی
" و چون به آنها گفته شود : پیروی کنید از آنچه خداوند نازل کرده است ، گویند : بلکه ما پیروی می کنیم از آنچه پدران خود را بر آن یافته ایم ؛ آیا اگر پدرانشان هیچ تعقل نمی کرده اند و هدایت یافته نیستند [آیا باید از پدرانشان پیروی کنند ؟!] ".
( قرآن کریم . آیه 170 سوره بقره )
🔰🖍تفسیر قرآن کوتاه و گویا
▫️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
💐 كَذَٰلِكَ
اینگونه
يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ
بیان می کند خدا به شما آیاتش را
لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
شاید بیاندیشید
بقره/ ۲۴۲
➖➖➖
🔺پیام آیه شریفه :
بعد از بیان آیات خدا، نوبت اندیشه و تعقل بشر برای عمل به آن آیات است.
➖➖➖
🌸 لغات مهم:
کَذَالِکَ : بدینسان، اینگونه
➖➖➖
🌺 نکات آیه شریفه :
۱- در احكام و دستورات الهى، بايد انديشه نمود تا به مصالح آن پىبرد.
۲- بدیهی است که منظور از اندیشه کردن و تعقل، آن است که مبدء حرکت به سوی عمل باشد. و گر نه اندیشه تنها در باره احکام نتیجهای نخواهد داشت
➖➖➖
🌷 مفاهیم قرآن کریم 🌷
🍒 فَتح 🍒
فَتح :القَضاوة و الحُکَم.
فَتح :به معناى قضاوت و داورى براى راهگشايى است.
📖 قَدِ افتَرَينَا عَلَی اللهِ كَذِباً إِن عُدنَا فِي مِلَّتِكُم بَعدَ إِذ نَجَّانَا اللهُ مِنهَا وَمَا يَكُونُ لَنَا أَن نَعُودَ فِيهَا إِلَّا أَن يَشَاءَ اللهُ رَبُّنَا وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَی اللهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا افتَحْ بَينَنَا وَبَينَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنتَ خَيرُ الْفَاتِحِينَ / اعراف : ۸۹
(شعيب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنكه خداوند مارا از آيين شما نجات داد، دوباره به آن برگرديم بى گمان بر خدا دروغ بسته ايم، ما را نسزد كه به آيين شما برگرديم، مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست). پروردگارِ ما بر هر چيز احاطه ى علمى دارد، ما بر خداوند توكّل كرده ايم. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى.
فَتح : معانی دیگری هم دارد.
⚛ترجمه لغات سوره بقره آیه/۱۶۱_۱۶۲_۱۶۳
آیه صد و شصت و یک سوره #بقرة :
+ إِنَّ : همانا
+ الَّذِينَ : كسانی كه
+ كَفَرُوا : كافر شدند
+ وَمَاتُوا : و مُردند
+ وَهُمْ : و ايشان
+ كُفَّارٌ : كافرانند ( با كفر مردند )
+ أُولَٰئِكَ : آنان
+ عَلَيْهِمْ : بر - ايشان است
+ لَعْنَةُ اللَّهِ : لعنت خدا
+ وَالْمَلَائِكَةِ : و فرشتگان
+ وَالنَّاسِ : و مردم
+ أَجْمَعِينَ : همگی
آیه صد و شصت و دو سوره #بقرة :
+ خَالِدِينَ : جاودانانند
+ فِيهَا : در آن
+ ۖ لَا يُخَفَّفُ : تخفیف داده نمی شود
+ عَنْهُمُ : از ایشان
+ الْعَذَابُ : عذاب
+ وَلَا هُمْ : و نه ایشان
+ يُنظَرُونَ : مهلت داده می شوند
آیه صد و شصت و سه سوره #بقرة :
+ وَإِلَٰهُكُمْ : و خدای شما
+ إِلَٰهٌ : خدايی است
+ وَاحِدٌ ۖ : يگانه
+ لَّا إِلَٰهَ : نيست خدايی
+ إِلَّا هُوَ : مگر او كه
+ الرَّحْمَٰنُ : مهربان
+ الرَّحِيمُ : و رحيم است
#احکام _جريمه تأخير در پرداخت مبلغ اجاره
س: آيا جايز است که در قرارداد اجاره که مستأجران قبل از رفتن به خانه بايد آن را امضاء کنند ذکر کنم: «چنانچه مستأجران مبلغ کامل اجاره را تا روز پنجم ماه ندهند بايستى براى هر روز تأخير مبلغى را به عنوان جريمه بپردازند به اضافه جريمه عدم پرداخت كه آنهم مستقلاً حساب مىشود و صاحبخانه نيز از حق دريافت کامل اجاره در تاريخ مورد نظر صرفنظر نخواهد کرد»؟
ج) جريمه تأخير در پرداخت وجه اجاره يا جريمه اصل امتناع از پرداخت وجه اجاره صورت شرعى ندارد هر چند در قرارداد اجاره شرط شود، و مستأجر بيش از مقدار اجاره که در قرار داد تعيين شده است و بايد حتماً بپردازد، چيز ديگرى بدهکار نيست.
➖استفتائات مقام معظم رهبری
💬 آیا مو های بافته شده و بلند، براي وضو يا غسل اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
در هر صورت در غسل باید بنا بر احتیاط واجب تمام موهای بلند شسته شود و در وضو اگر موهای جلو سر بلند است، باید فرق سر باز شود و بر پوست سر یا بُن موها، مسح انجام شود.
📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری