📜 ولایت خدا در غدیر:
💫قـالَ رَسُـولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:
يا مَعْشَرَالْمُسْلِمينَ لِيُبَلِّغِ الشّاهِدُ الْغَائِبَ، اُوصى مَنْ آمَنَ بِى وَ صَدَّقَنِى بِوِلايَةِ عَلىٍّ، اَلا اِنَّ وِلايَةَ عَلِىٍّ وِلايَتى وَ وِلايَتى وِلايَةَ رَبِّى، عَهْدا عَهِدَهُ اِلىَّ رَبِّى وَ أمَرَنِى أنْ أبَلِّغُكُمُوهُ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله (در روز غدير) فرمود:
اى مسلمانان! حاضران به غايبان برسانند: كسى را كه به من ايمان آورده و مرا تصديق كرده است، به ولايت على سفارش مى كنم، آگاه باشيد ولايت على، ولايت من است و ولايت من، ولايت خداى من است. اين عهد و پيمانى بود از طرف پروردگارم كه فرمانم داد تا به شما برسانم.
(بحارالانوار 37: 141، ح 35)📚
💫از امام صادق (ع)سوال شد:
آیامؤمنان غیر از عید فطر و قربان و جمعه عید دیگرى دارند ؟
✍فرمودند:
🌼آرى،آنان عید بزرگتر از اینها هم دارند و آن روزى است که امیرالمؤمنین (ع)در غدیر خم بالا برده شد و رسول خدا مسأله ولایت را بر گردن زنان و مردان قرار داد .
📗وسائل الشیعه؛ ۷ :۳۲۵ ،ح .۵
💠 نماز و نياز 💠
✍آنجا كه كار و تلاش بيشتر است نياز به نماز بيشتر است. انسان معمولا در شبها خواب است و فعّاليتى ندارد، از اين رو از عشاء تا صبح نمازى واجب نيست ولى نياز معنوى انسان در روز بيشتر است هوس ها، طاغوت ها، جلوه ها، حيلهها و تمام پرتگاهها در روز جلوه ديگرى دارند و لذا اوّل روز و آخر روز بايد نماز خوانده شود وبراى وسط روز سفارش ويژه آمده است: (اقم الصلوة طرفى النهار) دو طرف روز (صبح و شب) نماز به پا دار. (حافظوا على الصلوات و الصلوة الوسطى) نسبت به تمام نمازها به خصوص نماز ظهر حفاظت كنيد. و مثل منافقين گرمى هوا را بهانه ترك جماعت قرار ندهيد. و از آنجا كه روزهاى جمعه و عيد ايّام فراغت است و معمولا فساد در ايّام فراغت بيشتر به سراغ انسان مى آيد، سفارش به نماز جمعه و نماز عيد شده است.
شايد بخاطر لطافت و ظرافت بيشترى كه روح دختر دارد و غبار و فساد در روح هاى لطيف زودتر منعكس مى شود، نماز دختران از 9 سالگى شروع مى شود. و هرگاه مشكل اضافه اى براى انسان پيش آمد سفارش به نماز بيشترى شده است. للّه للّه (واستعينوا بالصبر والصلوة) به هرحال شايد بتوان گفت برنامه ريزى نماز مناسبت كامل با نيازها وزمانها و ظرافت هاى روحى وروانى دارد. (واللّه العالم)
📚کتاب 114 نکته درباره نماز، محسن قرائتی
☀️بیانات امام خامنه ای
🔸فکر کردن در پیرامون مسئله غدیر، کمک می کند تا مردم راه درست حرکت را گم نکنند...
🔹امیرالمؤمنین برای خدا و در راه خدا از دوران کودکی تا لحظه شهادت یک لحظه پا عقب نکشید و دچار تردید نشد...
✅ رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: حفاظت از امنیت روانی جامعه یکی از موارد احیای حقوق عامه است
☀️ حضرت آیتالله خامنهای: اینکه یک عده با استفاده از فضای مجازی یا غیرمجازی روی اعصاب مردم راه بروند و امنیت ذهنی مردم را بهم بزنند و مردم را بترسانند، این خلاف مقتضی احیای حقوق عامه است. قوه قضائیه باید با برنامهریزی، انضباط و با قاعده وارد بشود. ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
💌 #کــلامشهـــید
#شهید_حسن_باقری
🌱"من به این نتیجه رسیده ام
که شهادت دست خودمان است
انتخاب شهادت را خداوند به عهده
خودمان گذاشته است. این ما هستیم که میتوانیم شرایط آن را فراهم کنیم؛ ما هستیم که تعیین کننده این مسئله هستیم."
📌خطر غفلت و راه علاج آن
✍مرحوم آیتالله میرزا علی آقا قاضی طباطبائی: تمام خرابیها از جمله وسواس و عدم طمأنینه، از غفلت است. و غفلت کمتر مرتبه اش، غفلت از اوامر الهیه است و مراتب دیگر دارد و سبب تمام غفلات، غفلت از مرگ است و تخیّل ماندن در دنیا...پس اگر میخواهید از جمیع ترس و هراس و وسواس ایمن باشید دائماً در فکر مرگ و استعداد لقاءالله تعالی باشید.
🌹 آداب غدیر
🔻 قالَ الرِّضَا عَلَیهِالسَّلَامُ:
«مَنْ فَطَّرَ فِيهِ صَائِماً مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً إِلَى أَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَوَ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ.»
✍️ امام رضا علیهالسّلام فرمودند:
هرکس در روز «عید غدیر» مؤمن روزهداری را اطعام کند مانند کسی است که «فئام» و فِئام را اطعام کرده باشد تا اینکه حضرت تا ده فئام شمرد؛ سپس فرمود آیا میدانی «فئام» چیست؟
🔸 هر فئامی [معادل] صد هزار نفر است.
📚 اقبال الأعمال، ص 464.
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: کسی که بیهوش شده و یک یا چند نماز را در حال بیهوشی بوده است، آیا قضای نمازها بر او واجب است؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیتالله خامنهای: اگر مکلف در تمام وقت نماز بدون اختیار بیهوش شده باشد، قضای نماز واجب نیست؛ اما اگر بیهوشی اختیاری باشد ـ مثل اینکه برای عمل جراحی یا هدف دیگری برای بیهوشی رضایت داده باشد ـ بنابر احتیاط واجب باید نماز را قضا کند.
آیتالله مکارم: بیهوشیهای غیرعمد (مانند بیهوشی بیمار برای جراحی) قضا ندارد ولی در بیهوشی عمد احتیاطا قضا کند و منظور از بیهوشی عمدی این است که بدون عذر با خوردن دارو و یا کار دیگری خود را بیهوش کند.
آیتالله سیستانی: اگر بیهوشی به اختیار خود شخص باشد، مثل اینکه برای عمل جراحی خود را در اختیار پزشک قرار داده، چنانچه بیهوشی در تمام وقت نماز بوده است، بنابر احتیاط واجب باید قضای آن نماز را بهجا آورد و اگر در قسمتی از وقت بیهوش بوده، طوری که میتوانسته نمازش را در وقت بهطور صحیح، هرچند با اکتفا به واجبات بخواند و نخوانده، باید قضای آن را انجام دهد.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت آیتالله مکارم، توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، جلد۱، مسئله ۱۸۲۹
🎊 جمهوری اسلامی بازتاب غدیر
به بهانه غدیر که عیداللهالاکبر مسلمین است و بسیار جای شادی و سرور و تبریک به واسطه داشتن این نعمت ولایت دارد، میشود از خیلی چیزها نوشت؛ از پیامهای واقعه غدیر، اهمیت و راهبردهای آن، چرایی و علل و عوامل انحراف این واقعه، زمینهها و بازیگران تحریف و تخریب حرکت و فرهنگ غدیر، پیامدها و آثار محرومسازی جامعه اسلامی از برکات عمل به فرمان خدا در غدیر از آن تاریخ تا الان و دهها موضوع دیگر.
مشهور است که حضرت زهرا(سلامالله علیها) در کلامی به این مضمون میفرمایند: «اگر میگذاشتند سنگ بنای الهی در امر هدایت و حکومت بر مدار خودش باقی میماند و سیر حرکت هدایت اسلامی بعد پیامبر گرامی اسلام(ص) با سکانداری پسرعمِ ما امیرالمؤمنین(علیهالسلام) جلو میرفت، تلألو و درخشندگی اسلام و مزه زندگی واقعی در سایهسار اسلام را همه تاریخ درک میکردند.» خیلی محل تأمل و تتبع است. اما در این سطور میخواهم به بهانه غدیر به جنگ شناختی و پادزهر آن، یعنی جهاد تبیین بپردازیم؛ زیرا به جد معتقدم جامعه امروز نسبت به واقعه غدیر نیازمند جهاد تبیین است. به جد باور دارم غدیر در کانون آماج جنگ شناختی و شناخت تعارضی دشمنان ملک و دین قرار داد. دشمنان غدیر از این طریق توانستند مسیر تاریخ را تغییر بدهند و نگذارند غدیر به مثابه شاهراهی مستقیم و در پیوستاری که وحی برایش تعیین کرده بود، نبوت را به ولایت و امامت پیوند دهد. دشمنان دین اسلام در فضای غبارآلود بعد از پیامبر، قرائت جدیدی از دین ارائه کردند و حقایق و واقعیات غدیر را در چشم مردم تحریف و یک مشت خرافات انحرافی را به نام باور بزک کردند و با اینکه سند حدیث غدیر متواتر بوده است، در زمین و زمینه فهم مردم نه تنها آن زمان بلکه همه زمانهها، بذر شک و تردید پاشیدند و متأسفانه عافیتجویانی از صحابه و تابعین و راسخون در علم تا امروز که میتوانستند در مقابل این انحراف، با جهاد تبیین قد علم نمایند مهر سکوت بر لب زدند و شد آنچه تاریخ گواهی میدهد. اما امروز که فرهنگ غدیر به سبب تلاش انسانهای آزاده در تاریخ زنده و بالنده به دست ما رسیده، لازم است با جهاد تبیین، هدفی را که پیامبر(ص) داشت و ضرورتی را که در انتخاب امیرالمؤمنین علی(ع) بود، برای جامعه بیان شود و در ادامه نسبت حکومت اسلامی امروز با غدیر برای مردم و دنیا تبیین شود. امروز دشمن میخواهد با کاهش و سایش مشروعیت و مقبولیت نظام دینی دوباره انحراف غدیر را بازسازی کند. یادمان باشد جمهوری اسلامی، ترجمان و بازتاب غدیر در زمانه ماست.
✍️ #فتحالله_پریشان
✅ منافقیکه در آلبانی به هلاکت رسید چه کسی بود؟
🔹در جریان حمله پلیس آلبانی به مقر اشرف ۳، پایگاه گروهک مجاهدین خلق در آلبانی، یکی از اعضای این گروه به نام «عبدالوهاب فرجینژاد جهرمی» به هلاکت رسید.
🔹فرجینژاد که در میان مجاهدین با نام مستعار «فرمانده افشین» و «علی مستشاری» شناخته میشد، از فرماندهان بخش نظامی این گروهک پس از شروع جنگ مسلحانه در سال ۱۳۶۰ بود.
🔹مریم رجوی او را که به بیش از ۶۰ ترور موفق مشهور بود، از برترین فرماندهان نظامی سازمان معرفی کرده بود.
🔹او مسئولیتهای مختلفی در سازمان داشت؛ از فرماندهی در عملیات فروغ جاویدان(مرصاد) و مسئولیت قرارگاه جلولا در نزدیکی مرز ایران تا آموزش تیمهای ترور اعزامی به ایران و عضویت در تیم حفاظت مسعود رجوی.
🔹مجید محمدی، از اعضای بریده سازمان، نشست سالگرد ۳۰ خرداد در قرارگاه اشرف را به یاد میآورد که فرجینژاد بهعنوان یکی از افراد باسابقه در عملیاتهای ترور، در آن صحبت کرده بود. فرجینژاد میگفت: «شاخص ما برای ترور چند مورد بوده؛ اول اینکه شخص ریش داشته باشد، دوم اینکه یقه پیراهن وی کامل بسته باشد.
🔹در این دو مورد برای ما کاملا مسجل میشد که وی یا پاسدار بوده یا طرفدار این حکومت. برای ما کاملا روشن بود و نیازی به پرسش و پاسخ نداشتیم و عمل ترور را انجام و او را به رگبار میبستیم.»
🔹اما شاید کمتر کسی بداند که فرجینژاد یکی از صحنههای خونین تاریخ ایران در عملیات فروغ جاویدان در سال ۱۳۶۷ را رقم زده است. او معاون تیپ خطشکن مجاهدین بود که باید از سرپلذهاب تا کرند را اشغال میکرد.
🔹صمد نظری، یکی دیگر از بریدههای سازمان، مینویسد: «حدود ۳۵ نفر از سربازان در روز دوم خود را تسلیم نیروهای سازمان منافقین به فرماندهی فردی به نام افشین (عبدالوهاب فرجی) کردند. فرمانده به آنها دستبند و چشمبند زد و در گوشهای جمعشان کرد. تعدادی از آنها به دلیل تشنگی مستمرا از نگهبانان تقاضای آب میکردند.
🔹یکی از فرماندههای دستهها به فرمانده خود اطلاع داد که آنها آب میخواهند. فرمانده افشین با اشاره دست به دوتا از تیربارچیها اشاره کرد و گفت «به اسرا آب بدهید.» تیربارچیها بیرحمانه تمامی اسرا را به رگبار بستند.»
🔹این اقدام جنایتکارانه فرجینژاد، تا سالها بعد یکی از افتخارات او در سازمان بود. هادی شبانی، راننده رئیس وقت شورای مرکزی منافقین که در عملیات فروغ جاویدان در واحد توپخانه مشغول بود، با اشاره به این جنایت فرجینژاد میگوید «اجساد روی هم ریخته شد و از آن عکس گرفتند. این عکس تا مدتها بهعنوان یکی از مهمترین دستاوردهای عملیات فروغ جاویدان در جلسات نشان داده میشد
⬜️◽️ تفسیر دقیق «وجوب حفظ نظام» در کلام رهبر معظم انقلاب
🔰 رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهایشان با جمعی از دانشجویان فرمودند:
" اینکه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است یا اوجب واجبات است، بعضی تصوّر میکنند که منظور از نظام که در اینجا گفته میشود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست، نظام فقط ساختار سیاسی نیست؛ نظام یعنی ساختار سیاسی با مجموعهی اهداف و آرمانهایی که در آن است. حفظ نظام، یعنی حفظ همهی ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها میداند "
#یعنی اگر تلاش مسئولین صرفا معطوف به حفظ ساختارها شد ولی نسبت به اهداف و آرمانهای انقلاب که همان ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) است دچار بی رغبتی بشوند این حفظ ساختار نشان از تعهد آنها ندارد بلکه نشان میدهد این مسئولیت برای آنها صرفا ابزاری برای حفظ قدرت میباشد.