🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
❣قبل از اينكه #گناه كني....
🌼🍃یاد ڪن پروردگارت را ڪه پنهان و #آشڪار را مے داند « یعلم خاﺋﻧﺔ الاعین وما تخفے االصدور»
🌼🍃یاد ڪن #ملائڪه را ڪه همه اقوال و، #اعمالت را مے نویسند ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید»
🌼🍃یاد ڪن #لحظه_مرگ و #سڪرات سخت آن را ڪه محتاج « یک نیڪی» خواهے شد....
🌼🍃یاد ڪن، #عذاب_قبر و تاریڪے آن را ڪه فقط #اعمال نیک آن را روشن خواهد ڪرد.....
🌼🍃یاد ڪن، روز #محشر را ڪه همه مردم #عریان مبعوث مے شوند....
🌼🍃یاد ڪن، روزے ڪه #پرونده ها را بررسے ڪنند و به دست راست یا چپ انسانها مے دهند....
🌼🍃یاد ڪن، #روزے را ڪه #خورشید_سوزان قیامت بالاے سرت قرار گیرد....
🌼🍃یاد ڪن، #لحظه اے را ڪه #اعضای_بدنت بر علیه تو گواهے دهند....
🌼🍃یاد ڪن، روزے را ڪه #مجرمین فریاد مے زنند وای برما این اعمالمان است ، همه #گناهان ڪوچک و بزرگ را #درج ڪرده است.
❣قبل از اينكه #گناه كني....
🌼🍃یاد ڪن، به #زودے تو باید از #پل_صراط عبور ڪنی« وان منڪم الا واردها»
🌼🍃یاد ڪن، #پروردگارت را ڪه #بدون_مترجم و رو در رو از تو سوال مے ڪند....
❣هنوز ک دیرنشده توبه ڪن...
🌟چهل و چهار حدیث نورانی از آقا امام موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیهما و آلهما اجمعین در موضوعات مختلف:
۱. کلید بصیرت:
🟢 تَفَقَّهوا فی دینِ اللّهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَةِ.
🟢در دین خدا، تفقه كنید، زیرا فهم صحیح دین، كلید بصیرت است.
📚تحف العقول: ص۴۱۰
۲. پیری زودرس:
🟢كَثرَةُ الهَمِّ یورِثُ الهَرَمِ.
🟢فراوانی غصّه، موجب پیری است.
📚تحف العقول: ص ۴۰۳
۳. صداقت درگفتار:
🟢مَنْ صَدَقَ لِسانُهُ زَكی عَمَلُهُ.
🟢هر كه زبانش صادق باشد کردارش پاکیزه است.
📚تحف العقول: ص ۳۸۸، س ۱۷
۴. حسن نیت:
🟢مَنْ حَسُنَتْ نیتُهُ زیدَ فی رِزْقِه
🟢هر كه فكر و نیتش نیك باشد در روزی اش توسعه خواهد بود.
📚تحف العقول: ص ۳۸۸، س ۱۷
۵. نیکی به برادران و خانواده
🟢مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِإخْوانِهِ وَ أهْلِهِ مُدَّ فی عُمْرِه
🟢هر كه به دوستان و خانواده اش نیكی و احسان كند، عمرش طولانی خواهد شد.
📚تحف العقول: ص ۳۸۸، س ۱۷
۶. دغلکاری و آزار
🟢 لَیسَ مِن أخلاقِ المُؤمِنینَ الغِشُّ ولَا الأَذی.
🟢کلک زدن و اذیت مردم، از اخلاق مؤمنان نیست.
📚الكافی: ج ۸ ص ۱۲۶ ح ۹۵
۷. ولخرجی و اسراف:
🟢 مَن بَذَّرَ و أَسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَة
🟢هر كس ولخرجی و اسراف كند، نعمت از او زایل می شود.
📚تحف العقول: ص ۴۰۳
۸. راهنمای عاقل
🟢لِكُلِّ شَیءٍ دَلیلٌ وَ دَلیلُ الْعاقِلِ التَّفَكُّر.
🟢برای هر چیزی راهنمائی است و راهنمای شخص عاقل، تفكّر و اندیشه اوست.
📚تحف العقول: ۳۸۶
۹. مشورت:
🟢 مَنِ اسْتَشارَ لَمْ یعْدِمْ عِنْدَ الصَّوابِ مادِحا، وَ عِنْدَ الْخَطإ
🟢كسی كه در امور زندگی خود با اهل معرفت مشورت كند، چنانچه درست و صحیح عمل كرده باشد مورد تعریف و تمجید قرار می گیرد و اگر خطا و اشتباه كند عذرش پذیرفته است.
📚نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: ص ۱۲۳، ح ۱۳
۱۰. پرخوابی و بیکاری تعمدی:
🟢 إنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ یبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ.
🟢خداوند عز و جل بنده پُر خوابِ بیكار را دشمن می دارد.
📚الكافی: ۵ / ۸۴ / ۲
۱۱. امانت داری:
📚 رَأسُ السَّخاءِ أداءُ الأَمانَة
📚سرآمد سخاوت، بازگرداندن امانت است.
📚نزهة الناظر: ص ۱۹۰ ح ۴۰۶
۱۲.خلاصه علوم
🟢وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فی أرْبَعٍ: أوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِیةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما یخْرِجُكَ عَنْ دینِكَ.
🟢تمام علم و معرفتی که مردم [به آن محتاجند] را در چهار چیز یافتم: اوّلین آن ها این كه پروردگار و آفریدگار خود را بشناسی [توحید و تنزیه او از بدبینی هایتان] و نسبت به او شناخت پیدا كنی.
دوّم، این كه بفهمی كه با تو چه کرده [از هیچ خلقت کرده و رزقت داده و رشدت داده] سوّم اینکه بدانی كه برای چه آفریده شده ای و منظور چه بوده است.[ خلاصه مورد دو و سه: یعنی بدانی از هیچ افریده و تورا مستحق زندگی پادشاهانه در بهشت ابدی وسیع مخصوص خودت گردانیده و برای مستحق آن بهشت شدن به تو فرصت کسب مقامات اخروی در این دنیا را داده و در وجودت عقل و روح قرار داده و در بیرون وجودت انبیاء و ائمه هدایت علیهم السلام را برای کمک به هدایتت مبعوث داشته و ملائکه زیادی را مامور حفاظت از تو و رزق تو و بسیاری از امور وصل به تو قرار داده و هیچگاه رهایت نکرده وهمیشه فرصت توبه مجدد و شروع بهتر داده و تورا شرافت بخشیده که با او همسخن شوی و مانند ملائک و انبیاء و امامان به عبادت او بپردازی و مانند حیوانات و شیاطین پست و فاقد جایگاه و ارزش نباشی]
چهارم، معرفت پیدا كنی به آن چیزهائی كه سبب می شود از دین خود خارج شوی، [همان دینی که وسیله نجاتت از آتش و ورودت به بهشت ابدی خودت است]
📚كافی: ج ۱، ص ۵۰، ح ۱۱،
۱۳. اسباب رحمت و برکت الهی
🟢 إنَّ أهْلَ الاْ رْضِ مَرْحُومُونَ ما یخافُونَ، وَ أدُّوا الاْمانَةَ، وَ عَمِلُوا بِالْحَقِّ.
🟢اهل زمین مورد رحمت ـ و بركت الهی ـ هستند، مادامی كه خوف و ترس (از مجازات گناه و معصیت داشته باشند)و ادای امانت نمایند و حقّ را دریابند و مورد عمل قرار دهند.
📚تهذیب الا حكام: ج ۶، ص ۳۵۰، ح ۹۹۱
۱۴. انسان های دو چهره و دو زبان
🟢بِئْسَ الْعَبْدُ یكُونُ ذاوَجْهَینِ وَ ذالِسانَینِ.
🟢بد شخصی است آن كه دارای دو چهره و دو زبان می باشد، ـ كه در پیش رو چیزی گوید و پشت سر چیز دیگر ـ.
📚تحف العقول: ص ۲۹۱
۱۵. خسارت دیده واقعی کیست
🟢اَلْمَغْبُونُ مَنْ غَبِنَ عُمْرَهُ ساعَة.
🟢خسارت دیده و ورشكسته كسی است كه عُمْر خود را حتی به مقدار یك ساعت هم كه باشد بیهوده تلف كرده باشد.
📚نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانی: ص ۱۲۳، ح ۶.
.
حُبِ دنیا و حُبِ خدا!!
در یک دل جای نمیگیره :|
باید از یکیشون گذشت...!🕊
#ابراهیم_هادی
.
علامه حسن زاده آملی(ره):
اگر پیام خدا را خوب دریافت نکردید
به «فرستنده» دست نزنید
«گیرنده ها» را تنظیم کنید
اشکال از گیرنده است ..
به رزاقبودن خدا ایمان داشته باش🌱
🔺شخصی گفت:
ﻋﺒﺎﺱ ﺁﻗﺎ! ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪﺕ زندگیات میچرخه؟
🔻گفتم:
ﺧﺪﺍ ﺭﻭ ﺷﮑﺮ، ﮐﻢﻭﺑﯿﺶ میسازیم. ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺩﺵ میرﺳﻮﻧﻪ.
🔺گفت:
ﺣﺎﻻ ﻣﺎ ﺩﯾﮕﻪ ﻏﺮﯾﺒﻪ ﺷﺪﯾﻢ، ﻟﻮ نمیدی؟!
🔻گفتم:
ﻧﻪ ﯾﻪخرده ﻗﻨﺎﻋﺖ میکنم، ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻫﻢ ﮐﺎﺭ ﺩﯾﮕﻪﺍﯼ ﺟﻮﺭ ﺑﺸﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ میدم، ﺧﺪﺍ ﺑﺰﺭﮔﻪ، نمیذاره ﺩﺳﺖ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﻤﻮﻧﻢ.
🔺گفت:
ﻧﻪ. ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﺑﮕﻮ.
🔻گفتم:
ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﮐﻢ ﺁﻭﺭﺩﻡ، ﯾﻪ ﺟﻮﺭﯼ ﺣﻞ ﺷﺪﻩ. ﺧﺪﺍ ﺭﺯﺍقه، میرسونه.
🔺گفت:
ﺍﯼ ﺑﺎﺑﺎ، ﻣﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ. ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ ﺑﮕﻮ ﺩﯾﮕﻪ!
🔻گفتم:
ﺗﻮ ﻓﮑﺮ ﮐﻦ ﯾﻪ ﺗﺎﺟﺮ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﺗﻮﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ، ﻫﺮ ﻣﺎﻩ ﯾﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﭘﻮﻝ ﺑﺮﺍﻡ ﻣﯿﺎﺭﻩ ﮐﻤﮏ ﺧﺮﺟﻢ ﺑﺎﺷﻪ.
🔺گفت:
ﺁﻫﺎﻥ. ﻧﺎﻗﻼ ﺩﯾﺪﯼ ﮔﻔﺘﻢ. ﺣﺎﻻ ﺷﺪ ﯾﻪ ﭼﯿﺰﯼ. ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﺍﻭﻝ ﺭﺍﺳﺘﺸﻮ نمیگی؟
🔻گفتم:
ﺑﯽﺍﻧﺼﺎﻑ، ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻢ ﺧﺪﺍ میرسونه، ﺑﺎﻭﺭ نکرﺩﯼ. یه ﺑﺎﺭ ﮔﻔﺘﻢ ﯾﻪ ﯾﻬﻮﺩﯼ میرسونه، ﺑﺎﻭﺭ کرﺩﯼ! ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﯾﻪ ﯾﻬﻮﺩﯼ ﭘﯿﺶ ﺗﻮ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻧﺪﺍﺭﻩ؟
ﻫﯽ ﺳﺠﺪﻩ میکنیم،
ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﻮﺏ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ /:
ﯾﮑﯽ ﺍﻭﻥ ﺑﺎﻻ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ؛
ﺣﻮﺍﺳﺶ ﺑﻪ ﻣﺎست...
ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﮏ ﺑﻪ ﯾﻘﯿﻦ ﻧﺮﺳﻪ، ﻫﻤﻪ ﺧﺪﺍﺕ میشن ﺍِﻻ ﺧﺪﺍ...(:
#ﺣـﺎﺝﺍﺳﻤـﺎﻋﯿﻞﺩﻭﻻﺑﯽ
☀️رهبر انقلاب: بشریت همیشه مخاطب بعثت پیغمبر است
امام خامنهای:
🔹امروز ما مخاطب بعثتیم. بعثت در میان ما هم هست. یعنی همین حالا نبی مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیه ما است. همین حالا ما مخاطبیم، مخاطب بعثتیم. در طول تاریخ ابدی بشریت این وجود خواهد داشت، همیشه بشریت مخاطب تعلیم و تربیت و تزکیه پیغمبر اکرم است.
🔹پیغمبر همین طور که در آن روز مردم را به دوری از بتها و شکستن بتها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد. اولین بت هم بت خود ما است، بت درون خود ما، بت نفس ما. اول خودمان را باید اصلاح کنیم. اول جامعه خودمان را باید اصلاح کنیم.
🔹این مطالبه نبی مکرم اسلام و بعثت اسلام از خود ما است. ما که اصلاح بشویم یک نمونه اصلاحشده اسلام را به بشریت اگر نشان بدهیم، خودش جاذبه دارد و جذب میکند.
🟣منبر روشنگری ✨
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ نصلّى و نسلّم على حبيبه و نجيبه و خيرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشير نعمته و نذير نقمته سيّدنا و نبيّنا ابىالقاسم المصطفى محمّد و على آله الأطيبين الأطهرين المنتجبين
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَحْمَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَجِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا قائِماً بِالْقِسْطِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَاتِحَ الْخَيْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَعْدِنَ الْوَحْيِ وَالتَّنْزِيلِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُبَلِّغاً عَنِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَ يُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ
🟪موضوع🟪
👈وظایف ما در قبال پیامبر
در ارتباط با پیامبر(ص) تکالیفی از طرف خداوند متوجه بندگان اهل ایمان است بنا داریم در این مبحث این تکالیف را مورد بررسی قرار دهیم؛
۱. معرفت و اقرار به مقامات پیامبر
کسب معرفت و اقرار به مقامات او است که او صاحب مقامات و صاحب طهارت و عصمت مطلقه است و حقیقت وحی و نبوت کلیه به ایشان عطا شده است. باید به مقاماتی که پیامبر دارد معرفت پیدا کنیم و به آن اقرار بکنیم و این اقرار و اعتراف اثر دارد.
خدواند در سوره ها و آیاتی از قرآن کریم به بیان شخصیت نورانی و صفات الهی پیامبر پرداخته است که سوره ضحی و سوره کوثر از آن جمله است برخی از آن آیات نورانی را در همین ابتدا بحث تقدیم می گردد؛
➖﴿وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَىٰ وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَىٰ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّىٰ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَىٰ فَأَوْحَىٰ إِلَىٰ عَبْدِهِ مَا أَوْحَىٰ ﴾
و از روى هواى نفس سخن نمى گوید!
آنچه مى گوید چیزى جز وحى که بر او نازل شده نیست! آن کس که قدرت عظیمی دارد [= جبرئیل امین] او را تعلیم داده است؛همان کس که توانایی فوق العاده دارد؛ او سلطه یافت و آن رسول در افق اعلا (ی کمال و مشرق انسانیت) بود.سپس نزدیکتر و نزدیکتر شد تا به قدر دو كمان، يا نزديكتر،آنگاه به بندهاش آنچه را بايد وحى كند، وحى فرمود.
در این آیات به مقام اعلای پیامبر اشاره شده است.
پیغمبر در سیر مراتب کمال و تقرب الی الله و الهی شدن قدم در یک مرتبه ای گذاشته که هیچ پیغمبری قبل از آن به آن دست نیافته است. وقتی به معراج رفتند به یک نقطه ای رسیدند که عوالم همه پیامبران را پشت سر گذاشتند. در حدیث معراج است که به یک نقطه ای رسیدند که جبرئیل توقف کرد، حضرت فرمودند: جبرئیل چرا مرا تنها گذاشتی، عرض کرد: جایی قدم می گذارید که احدی قبل شما پا نگذاشته هیچ پیغمبر و ملک مقربی پا نگذاشته است؛ من هم که جبرئیل و سرآمد همه ملائک هستم.
➖﴿لَقَد جاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ﴾
به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!
➖﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ﴾
خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.
➖«وَ اُنَّکَ لَعلَی خُلِقٍ عَظیمٍ»
➖لقد کان فی رسول الله اسوة حسنة»
➖«وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»
➖«اِنَّ اللّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبی یا اَیُّهاَ الَّذینَ آمَنوُا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّموُا تَسْلیماً»
«خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می فرستند، ای کسانی که ایمان آورده اید! بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید.»
۲.دوست داشتن
اولین دستوری که خدای متعال در قرآن نسبت به پیامبربرای بندگان متوجه ساخته این است که باید او را بیشتر از همه تعلقاتمان دوست بداریم و این قابل تحصیل است.
حضرت فرمودند «لَا یؤْمِنَنَّ عَبْدٌ حَتَّی أَکونَ أَحَبَّ إِلَیهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ أَبَوَیهِ وَ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِین»
احدی مومن نمی شود تا من در نزد او محبوب تر از خودش پدر و مادرش و فرزندش و همه مردم باشم.(۱)
خیلی لطیف است این که انسان پیغمبر را بیشتر از خودش دوست داشته باشد تا مومن حقیقی بشود.
بدیهی است دوست داشتن اهل بیت و ذریه پیامبر(ص) نیز در دایره دوست داشتن پیامبر قرار دارد و توصیه صریح خداوند در قرآن مودت به آنهاست؛«لا اسئلکم اجرا الا الموده فی القربی»
➖داستان
نوجوانی که به سن بلوغ نرسیده بود، بر پیامبر(ص) سلام کرد و از شادمانی به پیامبر (ص) لبخند زد.
پیامبر به وی فرمود: تحبّنی یا فتی؛ ای جوان آیا مرا دوست داری؟
گفت: بلی، به خدا سوگند ای پیامبر خد پیامبر فرمود: مثل عینیک؛ مانند چشمانت؟
گفت: بیشتر.
فرمود: مثل ابیک؛ مانند پدرت؟
گفت: بیشتر.
فرمود: مثل امّک؛ مانند مادرت؟
گفت بیشتر.
فرمود: مثل نفسک؛ به اندازه خودت؟
گفت: به خدا سوگند بیشتر ای پیامبر خد
فرمود: مثل ربّک؛ ایا مانند پروردگارت، گفت: خدا، خدا، خد ای پیامبر، این دوستی از آن تو یا هیچ کس دیگر نیست. همانا تو را به خاطر دوستی خداوند دوست می دارم.
پیامبر به اطرافیانش رو کرد و فرمود: «هکذا کونوا احبّوا اللّه لاحسانه الیکم و انعامه علیکم و احبّونی لحبّ اللّه» این چنین خداوند را به خاطر احسان و نعمت هایش بر شما دوست بدارید و مرا به خاطر دوستی خداوند.(۲)
➖داستان
ثوبان مولى رسول الله علاقه شديدى به رسول خدا (ص) داشت به قسمى كه درباره ديدار پيامبر كم صبر بود در يكى از روزها رنگ صورت وى تغيير يافته و جسم او لاغر شده بود پيامبر وقتى او را به اين حال ديد، فرمود: اى ثوبان تو را چه شده است؟ كه رنگ پريده و لاغر شده اى. عرض كرد: يا رسول الله مريض نيستم و دردى هم ندارم ولى گاهى كه شما را نمى بينم بر من سخت ميگذرد و در اين انديشه ام كه در آخرت شما را نخواهم ديد زيرا جايگاه شما در اعلى عليّين است و مرا بدان جا دسترسى نيست و در اين فكرم كه اگر شما را در آخرت نبينم به من چه خواهد گذشت سپس اين آيه نازل گرديد؛
«وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِک مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِک رَفیقا»(۳)
۳.اطاعت
یکی دیگر از چیزهایی که خدای متعال از ما خواسته است همین آیه شریفه ای است که اشاره شد. خدای متعال از ما اطاعت خواسته و ما باید نسبت به پیامبر مقام طوع داشته باشیم.
البته کار دشواری است که انسان در زندگی فردی و اجتماعی خودش و جامعه مومنین در همه امورشان مطیع پیغبرشان باشند و دنبال او حرکت کنند؛ اما تکالیف دشوار آثارش هم بسیار خوب است.
کسب نور، فوز و سعادت ،نیل به تقوا و رسیدن به مقام معیت از جمله آثار اطاعت از پیامبر شمرده شده است.
خداوند در آیات مختلف اطاعت از پیامبر را در کنار دستور به اطاعت از خداوند بیان فرموده است؛
➖«وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ»
➖«وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
➖ «أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکم»
➖«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَخْشَ اللَّهَ وَ يَتَّقْهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ»
➖«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً».
اطاعت از رسول خدا به دو قسمت تقسيم مىشود:
☜اوّل:در امور تعبدی
اطاعت در آنچه كه خداوند براى تشريع احكام و تفصيل آنها بر عهده پیامبر گذشته است. چون معلوم است كه احكامى را كه كتاب خدا بيان مىكند همانا اصول احكام و موضوعات شرعيّه است مثلاً دربارۀ نماز و روزه و حجّ و جهاد و زكات و نكاح و قوانين معاملات و ساير عبادات و احكام، كلام خدا از اجمال تجاوز نمىكند و امّا كيفيت نماز و روزه و حج و ساير موضوعات را بايد از رسول اللّه آموخت، همان طور كه فرمود:« صَلُّوا كَما رَأيْتُمُونى اصَلِّى»
☜دوم؛ در امور حاکمیتی
اطاعت از پیامبر، امور حاکمیتی براى برقرارى نظم و اجتماع امّت است و در آنها عنوان تشريع حكم نيست . امور از قبیل جهاد و نصب قضاة و ائمّه جماعت براى رسيدگى به امور اجتماعى و رفع مرافعات و امور دينى مؤمنين.
«إِنّٰا أَنْزَلْنٰا إِلَيْكَ الْكِتٰابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّٰاسِ بِمٰا أَرٰاكَ اللّٰهُ»
ما قرآن را بر تو فرستاديم براى آنكه در بين مردم به آنچه خدا به تو نشان داده حكم دهى.
۴.تبعیت
تکلیف دیگری که خدای متعال از ما خواسته تبعیت است.
تبعیت یعنی شکل محبوب شدن و تابع کسی است که مثل محبوب راه می رود.حرف می زند، می خورد، می پوشد و مثل او تفکر می کند.
تفاوت اطاعت و تبعیت در این است که تبعیت میوه ی محبت و اطاعت میوه ی عقل و تعقل است به عبارتی دیگر اطاعت تا ظاهری است ولی تبعیت درونی و قلبی است.
بعضی گفته اند؛تبعیت دنباله روی تا رسیدن به مقصود است.
این تبعیت را خدای متعال از محبین خواسته و فرموده «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْکمُ اللَّهُ وَ یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم»(آل عمران، 31) اگر محب شدید باید تابع بشوید اگر صادق در محبت خدای متعال هستید باید محبت در شما این اثر را داشته باشد که شما از من تبعیت بکنید؛ مقام محبت الهی که بالاترین مقام است ثمره اش تبعیت نسبت به این پیغمبری است که حبیب خداست و نتیجه اش این است که خدای متعال هم شما را دوست می دارد.
۵.پیروی از سنت پیامبر
قول ، فعل و تقریر پیامبر به عنوان سنت پیامبر یکی از منابع چهارگانه استنباط احکام اسلامی است.پس از قرآن، معتبرترین منبع برای استنباط حکم شرعی، نزد همه فقهای مسلمان، سنت است.
[ نکته؛ «تَقریر» یعنی درحضورپیامبر گفتار یا رفتاری صورت گیرد و پیامبر سکوت کند این سکوت نشانه عدم مخالفت او با آن است].
در صلوات شعبانیه گفته می شود:«اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاِسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیهِ»
اى خدا پس تو ما را هم یارى فرما بر پیروى سنتش و به شفاعتش نایل گردان.
➖از نظر قرآن، پیامبر گرامی اسلام، اسوه حسنه زندگی است؛ زیرا تجسم همه آموزههای وحیانی قرآن است و خلق پیامبر (ص) همان خلق قرآنی نیکی است که خداوند انسان را برای خلافت الهی خود بدان خوانده است. به سخن دیگر، پیامبر (ص) آینه اخلاق خداوندی و مظهر اتم و اکمل آن است.
خداوند در آیاتی از قرآن به آموختن سبک زندگی پیامبر توصیه کرده است؛
☜«لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا»؛ هر آینه برای شما در رسولالله سرمشق نیک برای کسانی است که امید به خداوند و روز آخرت دارند و خداوند را بسیار یاد میکنند.
(احزاب، آیه 6
☜«یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوُا اِسْتَجیبوا للّه وَ لِلْرَّسولِ اِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ»
ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه حیات ابدی شماست (یعنی ایمان) دعوت کنند اجابت کنید.
☜وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ»آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید؛ و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است!
دهها ویژگی رفتاری پیامبر را به صورت فهرست وار در لینک ببینید[او زیبا بود]
داستان های زیادی از زیبایی های رفتاری پیامبر نقل شده است که دو مورد نقل می شود؛
➖داستان
رسول اكرم صلی اللّه علیه و آله طبق معمول در مجلس خود نشسته بود. یاران گرداگرد حضرتش حلقه زده او را مانند نگین انگشتر در میان گرفته بودند. در این بین یكی از مسلمانان- كه مرد فقیر ژنده پوشی بود- از در رسید و طبق سنت اسلامی- كه هركس در هر مقامی هست، همینكه وارد مجلسی می شود باید ببیند هر كجا جای خالی هست همان جا بنشیند و یك نقطه ی مخصوص را به عنوان اینكه شأن من چنین اقتضا می كند در نظر نگیرد- آن مرد به اطراف متوجه شد، در نقطه ای جایی خالی یافت، رفت و آنجا نشست. از قضا پهلوی مرد متعین و ثروتمندی قرار گرفت. مرد ثروتمند جامه های خود را جمع كرد و خودش را به كناری كشید. رسول اكرم كه مراقب رفتار او بود به او رو كرد و گفت:
«ترسیدی كه چیزی از فقر او به تو بچسبد؟!»
- نه یا رسول اللّه!.
- ترسیدی كه چیزی از ثروت تو به او سرایت كند؟.
- نه یا رسول اللّه! .
- ترسیدی كه جامه هایت كثیف و آلوده شود؟.
- نه یا رسول اللّه!
- پس چرا پهلو تهی كردی و خودت را به كناری كشیدی؟ .
- اعتراف می كنم كه اشتباهی مرتكب شدم و خطا كردم. اكنون به جبران این خطا و به كفاره ی این گناه حاضرم نیمی از دارایی خودم را به این برادر مسلمان خود كه درباره اش مرتكب اشتباهی شدم ببخشم.
مرد ژنده پوش: «ولی من حاضر نیستم بپذیرم».
جمعیت: چرا؟.
- چون می ترسم روزی مرا هم غرور بگیرد و با یك برادر مسلمان خود آنچنان رفتاری بكنم كه امروز این شخص با من كرد.(۴)
➖ منابع
۱.كنز العمّال ،ص۷۰.
۲.ارشاد القلوب، ص۱۶۱.
۳.مجمع البیان، طبرسی، ج۳، ص۱۲۶.
۴اصول كافی ،ج۲ ،ص۲۶۰.
والسلام علی من اتبع الهدی
🪴بسم الله الرحمن الرحیم 🪴
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👈انقلاب اسلامی تحقق وعده الهی
🔹وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً ( سوره مبارکه نور/55)
🔸خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمين جانشين قرار دهد، همان گونه كه كسانى پيش از ايشان را جانشين كرد، و قطعاً دينى را كه خداوند براى آنان پسنديده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنيّت را جايگزين كند
☀️بخشی از بیانات امام خامنهای در ۵۳/۰۷/۰۱ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد
1️⃣بعضی خیلی وسواسی میشوند و جمود میکنند، میگویند مخصوص زمان ولیعصر صلواتاللهوسلامهعلیه است. شکی نداریم ما در اینکه امام زمان مصداق کامل این آیه است. در این تردیدی نیست؛ اما کجای این آیه نوشته که مخصوص آن زمان است؟ بگویید ببینیم! چرا آیه را محدود میکنید؟ مگر خدا با مؤمنین صدر اسلام به این وعده عمل نکرد؟
2️⃣- «لیستخلفنهم فی الارض» که جانشینشان سازد بر روی زمین، همچنانی که مؤمنان پیشین را جانشین ساخته است. ما خیال میکنیم مؤمنین هر جا بودند از اول عالم، همیشه توسری خوردهاند، اصلاً تاریخدانی و جهانبینی عامهی مسلمانها این است که ایمان یعنی ملازمت با کتکخوری؛ مسلمبودن، مؤمنبودن، در راه خدا بودن، ملازم با زجرکشیدن است و شکنجهشدن و کشتهشدن و شکستخوردن. درست نقطهی مقابل آنی که قرآن میخواهد بگوید.
🔵مشكلات رسالت
#نهج_البلاغه
▫️نَحْمَدُهُ عَلَى مَا وَفَّقَ لَهُ مِنَ الطَّاعَةِ وَ ذَادَ عَنْهُ مِنَ الْمَعْصِيَةِ، وَ نَسْأَلُهُ لِمِنَّتِهِ تَمَاماً وَ [لِحَبْلِهِ] بِحَبْلِهِ اعْتِصَاماً. وَ نَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، خَاضَ إِلَى رِضْوَانِ اللَّهِ كُلَّ غَمْرَةٍ وَ تَجَرَّعَ فِيهِ كُلَّ غُصَّةٍ، وَ قَدْ تَلَوَّنَ لَهُ الْأَدْنَوْنَ وَ تَأَلَّبَ عَلَيْهِ الْأَقْصَوْنَ، وَ خَلَعَتْ [عَلَيْهِ] إِلَيْهِ الْعَرَبُ أَعِنَّتَهَا وَ ضَرَبَتْ إِلَى مُحَارَبَتِهِ بُطُونَ رَوَاحِلِهَا، حَتَّى أَنْزَلَتْ بِسَاحَتِهِ عَدَاوَتَهَا مِنْ أَبْعَدِ الدَّارِ وَ أَسْحَقِ الْمَزَارِ.
💠و شهادت مى دهيم كه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده اوست، كه در راه رضايت حق در كام هر گونه سختى و ناراحتى فرو رفت، و جام مشكلات و ناگواريها را سر كشيد. روزگارى خويشاوندان او به دو رويى و دشمنى پرداختند، و بيگانگان در كينه توزى و دشمنى با او متّحد شدند. اعراب براى نبرد با پيامبر عنان گسيخته، و با تازيانه بر مركب ها نواخته و از هر سو گرد مى آمدند، و از دورترين سرزمين، و فراموش شده ترين نقطه ها، دشمنى خود را بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرود آوردند.
📘#خطبه_194