eitaa logo
جهاد تبیین
76 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰همچنان گفت‌وگو برای وحدت ادامه دارد 🔘سخنگوی شورای وحدت اعلام کرد: «برای اینکه وحدت بین نیروهای انقلابی و ارزشی فراهم آید، کماکان باب مذاکره با آنها و تشکل‌های انقلابی باز است تا هر جا که لازم باشد مذاکره صورت پذیرد.» «منوچهر متکی» با اشاره به این مطلب گفت: «با جمع زیادی از نامزدهای مجلس شورای اسلامی جلسات مصاحبه و ارزیابی برگزار کرده‌ایم و این مصاحبه‌ها با حضور اعضای هیئت عالی و در فضایی کارشناسی و نخبگانی صورت پذیرفته است.» وی افزود: «در تهران فعلاً دو برابر ظرفیت، یعنی 60 نفر را معرفی و مجدداً ارزیابی نهایی خواهیم داشت.» متکی همچنین گفت: «در آخرین مرحله تصمیم‌گیری هستیم لذا جمع‌بندی و اعلام نهایی را به زودی خواهیم داشت.»
🔰با صدای بلند می‌گویم که رأی نمی‌دهم 📍«سعید حجاریان» از جمله نظریه‌پردازان چپ که پیش از این خبر مرگ اصلاحات را اعلام کرده بود، این‌بار در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» به صورت علنی از تحریم انتخابات گفته تا زیر میز بازی بزند. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است: «من در هر مقطع با توجه به شرایط نسخه و تجویز خودم را پیشنهاد کرده‌ام. اگر روزنه‌ای برای گشایش فضا و ایجاد تغییر دیده‌ام، از صندوق رأی دفاع کرده‌ام مثل مجلس ششم. از آن طرف، اگر روزنه‌ای ندیده‌ام از مشارکت مشروط گفته‌ام. همین‌جا صراحتاً بگویم که من سخن گفتن از تحریم انتخابات را جرم نمی‌دانم و اگر انتخابات در دو نوع «ابزار کنترل سخت» و «بیعت‌گونه» باشد، حتماً با صدای بلند آن را تحریم می‌کنم و پشت عنوان «مشارکت مشروط» پنهان نمی‌شوم!» این اظهارات را می‌توان واکنش به بیانیه اخیر 110 چهره اصلاح‌طلب و نمایی از عمق شکاف در این جریان دانست.
🌐 بسته خبری ▫️«سرلشکر حسین سلامی» با بیان اینکه شاید تصور جهانی این بود که در پی امواج سخت، مردم با این شکوه 22 بهمن در میدان حاضر نشوند، اظهار کرد: «خدا را شاکر هستیم که پس از 45 سال، این ملت از فرازهای سخت و تکرارنشدنی تاریخ، از فتنه‌های پیچیده، مرموز و بزرگ، از میان طوفان وحشتناک عملیات‌های رسانه‌ای و روانی، از درون جنگ‌های اطلاعاتی، از میانه ارعاب‌های نظامی، از درون ترورها و گاهی قتل عام‌ها، از میانه تحریم و از فضای تهاجم فرهنگی عبور کرد. ملت عزیز ایران با حضور بسیار شکوهمند، اقتدارآفرین و تمام‌کننده در راهپیمایی روز 22 بهمن، اعتبار و افتخار دیگری به مجموعه افتخارات نظام افزود.» ▫️ خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع روسی مدعی شد، به دنبال تماس میان واسطه‌ها بین مسکو و واشنگتن، آمریکا پیشنهاد آتش‌بس «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اوکراین را رد کرده است. رویترز به نقل از منابع روسی افزود، پوتین در سال 2023 به صورت علنی و خصوصی از طریق واسطه‌ها، از جمله از طریق شرکای عرب مسکو در خاورمیانه و دیگران، سیگنال‌هایی را به واشنگتن ارسال کرد که نشان می‌دهد آماده بررسی آتش‌بس در اوکراین است. یک منبع ارشد روسی که از گفت‌وگوها در اواخر سال 2023 و اوایل سال 2024 مطلع است، به رویترز گفت: «تماس با آمریکایی‌ها به نتیجه نرسید.» ▫️ «سیداحسان خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به آمار رشد نقدینگی، افزود: «از ابتدای سال هدف‌گذاری کردیم که رشد نقدینگی تا پایان سال به 25 درصد کاهش یابد و این نرخ در دی‌ماه امسال به 25/2 درصد رسیده و این کمترین میزان رشد نقدینگی از تابستان سال 1398 تا امروز است. رشد پایه پولی در دی‌ماه به 31/7 درصد رسیده و این عدد کمترین میزان در 17 ماه گذشته است. رشد نقدینگی در پایان دولت سابق به 40 درصد رسیده بود و دولت امروز توانسته است یکی از لنگرهای تورم‌زا در کشور را تا حد خوبی کنترل کند.» ▫️ با پایان یافتن مذاکرات قاهره برای حصول توافق آتش‌بس در غزه، «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین گفت: «هنوز زود است درباره جزئیات این مذاکرات سخنی گفته شود، ولی مشخص است که دولت آمریکا تا این لحظه، اراده‌ای برای چنین توافقی ندارد.» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین، ضمن انتقاد از نقش مخرب آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توافق آتش‌بس غزه، گفت: «نتانیاهو می‌داند که نابودی حماس و مقاومت، غیر ممکن است و به همین دلیل مجبور به مذاکره شد.»
♻️اجماع بر سر ایران کمتر از چند هفته مانده به انتخابات کم‌کم احزاب و تشکل‌های سیاسی آخرین آرایش سیاسی خود برای حضور در انتخابات اسفندماه را رو‌نمایی می‌کنند. اگرچه پیشتر بنا به برخی صلاح‌دید‌ها یا برای امتیاز‌گیری‌های سیاسی برخی مواضع سیاسی، همچون قهر با صندوق‌های رأی یا برچسب‌زنی‌های ناصواب نسبت به فرآیند انتخابات از سوی احزاب یا چهره‌های سیاسی مطرح می‌شد، اما پس از اعلام ردصلاحیت‌ها و تأیید صلاحیت‌های افراد از سوی شورای نگهبان تقریباً حرف و حدیثی دیگر باقی نمانده است. الان زمان اعلام برنامه‌ها و ایده‌ها و آرا و اندیشه‌های افراد است تا در یک رقابت سالم مورد قضاوت مردم قرار بگیرد؛ زیرا در نهایت این مردم هستند که انتخاب می‌کنند چه سرنوشت سیاسی در انتظارشان باشد و حقیقت «میزان رأی ملت است» عیان شده است. جالب است که موضع‌گیری‌ها درباره حضور یا قهر در انتخابات در نهایت به یک دوگانگی در گفتمان‌ و اندیشه برخی جناح‌ها نیز منجر شده است. برای نمونه، موضع‌گیری خانم «آذر منصوری» رئیس خودخوانده جبهه اصلاحات درباره انتخابات در قیاس با برخی مواضع سایر افراد فعال در این جناح کاملا برملاکننده این دوگانگی است. آذر منصوری در نشست خبری دیروز خود گفت: «با قانون جدید انتخابات، جبهه اصلاحات در موقعیتی قرار گرفت که توصیه‌ای برای انتخابات ندارد، اما این به معنای قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست.» اما در مقابل «محمدعلی وکیلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه «ابتکار» در مصاحبه‌ای که دیروز روزنامه «فرهیختگان» با وی منتشر کرده، گفته است: «من هیچ‌گاه با آذر منصوری در یک جبهه تعریف نمی‌شوم؛ با اینکه خودم را در گفتمان اصلاح‌خواهی و اصلاح‌طلبی، پیشتر، مقدم‌تر، مصمم‌تر و چهارچوب‌دارتر از او و امثال وی می‌دانم. آذر منصوری یک ‌نفر است و به نظر من شبهه‌ناک انتخابش کردند. جبهه اصلاحات هم با این انتخاب بیش از پیش مشروعیتش را از دست داده، اما او یک ‌نفر است.» به نظر می‌رسد، اگرچه انتخابات و رقابت انتخاباتی چیزی جز تلاش برای پیروزی در عرصه انتخابات و تأیید برنامه‌ها و اندیشه‌های افراد با رأی مردم نیست؛ اما باید پیرامون ایران اجماع نظر صورت بگیرد؛ امتیازگیری سیاسی، باج خواهی سیاسی و غیره نباید جوری باشد که ایران و امنیت و سلامت نظام در آن مورد وجه‌المعامله قرار بگیرد. هشدار اینکه مردم در نهایت منتظر ارائه برنامه‌ها و ایده‌های افراد و جناح‌ها هستند و تمایلی به حضور در این بازی‌های سیاسی ندارند و البته به بهترین نحو خود می‌توانند تا میان نامزد‌ها و احزاب و جناح‌ها، سره را از ناسره تشخیص دهند و انتخاب کنند. ✍️
✡️ اوج‌گیری مجدد جنایات رژیم صهیونیستی 130 روز است که رژیم صهیونیستی در نبردی نابرابر بدون هیچ دستاوری در حال ظلم و جنایت و تجاوز به مردم مظلوم فلسطین و غزه است؛ این در حالی است که این جنایات در میان دیدگان همه عالم در حال رخ دادن است و کشورهای مدعی حقوق بشر اقدامی جدی برای توقف آن انجام نداده‌اند. «مقاومت» مردم فلسطین چنان رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را در منجلاب شکست غوطه‌ور کرده است که آنها در ادامه جنایات خود قصد دارند حمله زمینی خود را به رفح، جایی که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند، بکشند.  گفتنی است، یکی از اهداف اصلی رژیم غاصب در حمله به غزه، تخلیه این منطقه از ساکنان آن به هر نحو ممکن بوده است. رژیم در مرحله اول عملیات نظامی که حدود شش هفته به درازا کشید، با بمباران شدید بخش شمالی شامل بیت حانون، بیت لاحیا، غزه و جبالیا نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت حدود 1/3 میلیون نفری این بخش را به نقاط مرکزی و جنوبی باریکه کوچ داد و در مرحله دوم عملیات نظامی که نزدیک به هفت هفته طول کشید، با محاصره و تخریب خان یونس، این جمعیت را به سمت رفح در جنوب نوار غزه منتقل کرد و هم‌اکنون حدود یک و نیم میلیون نفر از ساکنان نوار غزه در چادرهای نصب شده در رفح به سر می‌برند. الان نیز با مرحله سوم خواندن عملیات علیه فلسطینیان تلاش دارد آوارگان فلسطینی را به سمت مصر و محور فیلادلفیا در شمال صحرای سینا انتقال دهد. کوچی که اگر محقق شود به جنایات عدیده‌ای منجر شده و احتمالا به قتل عام و نسل‌کشی هزاران هزار فلسطینی طی مدت چند روز منجر خواهد شد. رژیم غاصب و شخص بنیامین نتانیاهو گمان می‌کند با اقدام شدید نظامی در رفح و کشتار وسیع مردم به یکی از دو دستاورد می‌رسد؛ یا اینکه ساکنان غزه تحت فشار شدید نظامی، مرز رفح را می‌شکنند و به سمت سینا سرازیر می‌شوند که در این صورت کنترل نظامی باریکه برای رژیم غاصب آسان خواهد شد یا اینکه با وجود استقامت ساکنان غزه در برابر بمباران شدید، مقاومت ناگزیر می‌شود به هر تحمیلی که از میز پاریس صادر شود، تن دهد و درواقع پایان مقاومت مسلحانه در غزه را اعلام کند. همچنین، واکنش شدید رژیم صهیونیستی به تلفات بی‌سابقه پریروز ارتش صهیونیستی در خان‌یونس نشان می‌دهد، مردم انتقال‌یافته به رفح در معرض یک تهدید جدی هستند. این تهدید اگرچه صحنه نظامی و سیاسی را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر نمی‌دهدـ کما اینکه چهار ماه جنگ تغییر نداده است‌ـ ولی حفاظت از جان مردم مظلوم غزه موضوعی نیست که به این دلیل نادیده گرفته شود. رژیم صهیونیستی به‌طور حقیقی و طی یک تهدید باید دریابد که چنین اقدامی برایش بسیار سنگین تمام می‌شود. ✍️
📕 داستان کوتاه مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت. در حال کار، گفتگوی جالبی بین آنها در گرفت. آنها به موضوع «خدا» رسیدند؛ آرایشگر گفت: “من باور نمی‌کنم خدا وجود داشته باشد.” مشتری پرسید: “چرا؟” آرایشگر گفت: “کافی است به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد. اگر خدا وجود داشت آیا این همه مریض می‌شدند؟ بچه‌های بی‌سرپرست پیدا می‌شدند؟ این همه درد و رنج وجود داشت؟ نمی توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه دهد این چیزها وجود داشته باشد.” مشتری لحظه ای فکر کرد، اما جوابی نداد؛ چون نمی‌خواست جروبحث کند. آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت. در خیابان مردی را دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده.. مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: “به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند.” آرایشگر با تعجب گفت: “چرا چنین حرفی می زنی؟ من این‌جا هستم، همین الان موهای تو را کوتاه کردم!” مشتری با اعتراض گفت: “نه! آرایشگرها وجود ندارند؛ چون اگر وجود داشتند، هیچ کس مثل مردی که آن بیرون است، با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی‌شد.” آرایشگر گفت: “نه بابا؛ آرایشگرها وجود دارند، موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمی‌کنند.” مشتری تایید کرد: “دقیقاً! نکته همین است. ✅خدا هم وجود دارد! فقط مردم به او مراجعه نمی‌کنند و دنبالش نمی‌گردند. ✅برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد.”
🔴فضيلت ميهمان بر ميزبان محمّد بن قيس حكايت كند: روزى در محضر مبارك امام جعفر صادق عليه السلام نام گروهى از مسلمانان به ميان آمد و من گفتم : سوگند به خدا، من شب ها شام نمى خورم ، مگر آن كه دو يا سه نفر از اين افراد با من باشند؛ و من آن ها را دعوت مى كنم و مى آيند در منزل ما غذا مى خورند. امام صادق عليه السلام به من خطاب كرد و فرمود: فضيلت آن ها بر تو بيشتر از فضيلتى است ، كه تو بر آن ها دارى . اظهار داشتم : فدايت شوم ، چنين چيزى چطور ممكن است ؟! در حالى كه من و خانواده ام خدمتگذار و ميزبان آن ها هستيم ؛ و من از مال خودم به آن ها غذا مى دهم ؛ و پذيرائى و انفاق مى نمايم !! حضرت صادق عليه السلام فرمود: چون هنگامى كه آن ها بر تو وارد مى شوند، از جانب خداوند همراه با رزق و روزى فراوان ميهمان تو مى گردند و زمانى كه خواستند بيرون بروند، براى تو رحمت و آمرزش به جا خواهند گذاشت . 📚محجّة البيضاء: ج 3، ص 33.
❤️ عبرت از گذشته شخصى محضر امام زين العابدين رسيد و از وضع زندگيش شكايت نمود. امام عليه السلام فرمود: بيچاره فرزند آدم هرروز گرفتار سه مصيبت است كه از هيچكدام از آنها پند و عبرت نمى گيرد. اگر عبرت بگيرد دنيا و مشكلات آن برايش آسان مى شود. مصيبت اول اينكه ، هر روز از عمرش كاسته مى شود. اگر زيان در اموال وى پيش بيايد غمگين مى گردد، با اينكه سرمايه ممكن است بار ديگر باز گردد ولى عمر قابل برگشت نيست . دوم : هر روز، روزى خود را مى خورد، اگر حلال باشد بايد حساب آن را پس ‍ بدهد و اگر حرام باشد بايد بر آن كيفر ببيند. سپس فرمود: سومى مهمتر از اين است . گفته شد، آن چيست ؟ امام فرمود: هر روز را كه به پايان مى رساند يك قدم به آخرت نزديك شده اما نمى داند به سوى بهشت مى رود يا به طرف جهنم . آنگاه فرمود: طولانى ترين روز عمر آدم ، روزى است كه از مادر متولد مى شود. دانشمندان گفته اند اين سخن را كسى پيش از امام سجاد عليه السلام نگفته است. 📗داستان های بحارالانوارجلد4
🌹 سالروز ولادت سقّای کربلا حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام مبارک باد! 🔸 ائمّه ما فرموده‌اند: برای حضرت ابوالفضل العبّاس مقامی نزد خدا دارد که همه شهدا غبطه مقام او را می‌برند. «انَّ لِلْعَبّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَاللهِ یغْبَطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهَداءِ یوم القیامة» 🔸 متأسفانه تاریخ از زندگی این بزرگوار (حضرت ابوالفضل العبّاس علیه السلام) اطلاعات زیادی نشان نداده؛ یعنی اگر کسی بخواهد کتابی در مورد زندگی ایشان بنویسد مطلب زیادی پیدا نمی‌کند. 🔸 ولی مطلب زیاد به چه درد می‌خورد؟ گاهی یک زندگی یک روزه یا دو روزه یا پنج روزه یک نفر که ممکن است شرح آن بیش از پنج صفحه نباشد، آنچنان درخشان است که امکان دارد به اندازه دهها کتاب ارزش آن شخص را ثابت کند، و جناب ابوالفضل العبّاس(ع) چنین شخصی بود. 📗 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۳۳۹
⭕️«حضرت اباالفضل» علیه السلام؛ نفحه‌ای از رحمت های الهی 🔸 (عليه السلام)، مردی که برای ، ، ، ، و... می باشد؛ و با وجود ایشان در همه این زمینه ها، حرف برای گفتن دارد. القابی خاص به حضرت اختصاص دارد که در اینجا به بخشی از آنها می پردازیم.   💠«قمر بنی هاشم» 🔹 (عليه السلام)، بواسطه بهره وافری که از زیبایی و برده بود، به ، معروف گردید. به راستی وی همچنان که برای خانواده‌ی علوی خویش، به مثابه ماهی فروزان بود، در نیز همانند درخشید، و را برای تمام رهروان راه شهادت روشن نمود.   💠«سقا» 🔹 از برترین القاب حضرت می‌باشد، و خود ایشان نیز این لقب را بسیار دوست می‌داشت؛ اما دلیل این لقب گذاری، نقش بسیار مهم حضرت در سیراب نمودن رسول الله (صلی الله علیه و آله) بود؛ زمانی که ابن مرجانه آب را بر علیهم السلام بست و خواست که آنان را از پای درآورد، پهلوان اسلام، (عليه السلام) بارها به سمت نهر فرات حمله ور شد، آب فراهم کرد، و اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب را سیراب نمود. 💠«بطل العلقمی» 🔹به معنای می باشد، علقمه نام نهری است که (علیه السلام) بر کرانه های آن به شهادت رسید. در روز واقعه، این نهر به محاصره نیروهای ابن مرجانه درآمده بود، تا مانع رسیدن آب به فرزند رسول خدا و زنان و کودکان همراهش شوند. (عليه السلام) بارها به سوی نهر علقمه هجوم برده، و پس از آنکه افراد را مجبور به فرار نمود، از نهر آب برداشته و به اردوی (علیه السلام) رساند. در آخرین باری که ایشان قصد نهر علقمه کرد، به دست مزدوران این مرجانه به شهادت رسید؛ بر این اساس به ملقب گردید.   💠«علمدار» 🔹از القاب‌مشهور (عليه السلام) می باشد که از بین اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب، به ایشان تعلق گرفت. در زمان های قدیم از مهمترین مناصب، در لشکر به حساب می آمد، (عليه السلام) بیرق (علیه السلام) را از زمانی که از یثرب (مدینه) خارج شد، تا زمانی که به رسید، برافراشته نگاه داشت، تا آن زمان که دستان مبارکش از بدن جدا شدند و در کنار نهر علقمه به شهادت رسید.   💠«کبش الکتیبة» 🔹به معنی ، از القابی است که به الطاق می شود، و از این جهت این لقب به ایشان داده شد، که در روز را در راه دفع خطر و دفاع از اردوی (علیه السلام) بکار گرفت، و در این مورد، همچون بازویی پرتوان بود که چون صاعقه بر لشکر وارد می شد و آنان را در هم می کوبید.   💠«عمید» 🔹به معنای ، و از القاب و درجات ارزشمند در لشکر می باشد که به فرماندهان عالیرتبه اطلاق می شود.   💠«حامی الظعینة» 🔹به معنای ، و از القاب مشهور (علیه السلام) است. از این جهت ایشان به این لقب، ملقب شد که در طول حرکت زنان و دختران حرم از مدینه به سمت کربلا، ملازم ایشان بوده و نهایت تلاش خویش را در ، و خدمت به زنان حرم مبذول داشته، تا آنجا که او زنان حرم را، از کجاوه سوار و پیاده می نموده است. 🔹سید جعفر حلی در وصف (عليه السلام) چنین می سراید: «حامی الظعینة این منه ربیعة ام این من علیا ابیه مكرم»؛ به این معنا که ای ، کجا ربیعه به پای تو می رسد و کجا مکرم، پدر ربیعه به پای پدرت علی (علیه السلام) می رسد». لازم به ذکر است لقب به یکی از پهلوانان عرب بنام ربیعة بن مكرم اطلاق می شده که در حمایت از خانواده اش بسیار موفق و سربلند بوده است.   💠«باب الحوائج» 🔹این لقب از رایج‌ترین القاب (عليه السلام)‌ است، بطوری که مردم عقیده دارند اگر حاجتمندی با نیت خالص، و با توسل به (علیه السلام) برآورده شدن حاجتش را بخواهد، خداوند حاجتش را روا می نماید، و هیچ آشفته حالی، رو به او نمی نماید، مگر آنکه خداوند مشکلش را برطرف می نماید. آری (عليه السلام) نفحه ای از رحمت‌ های الهی، دری از درهای او و وسیله‌ای از وسایل تقرب به خداوند است. او تمام این را در نتیجه‌ی هایش در راه و کمک در راه نیل به اهداف آن، و و نهایتا در این مسیر بدست آورده است. منابع: اختران تابناک، ج۲، ص ۱۶۹؛ رجال شیخ طوسی؛ امالی و کمال الدین شیخ صدوق؛ فهرست نجاشی، ص ۱۴۵؛ سردار کربلا، ترجمه العباس مقرم؛ جنه الماوی، محدث نوری
🌐منبر روشنگری✨ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏ 💠موضوع💠 👈 حضرت اباالفضل علیه السلام،نفخه ای از رحمت های الهی
(عليه السلام)، مردی که برای ، ، ، ، و... می باشد؛ و با وجود ایشان در همه این زمینه ها، حرف برای گفتن دارد. القابی خاص به حضرت اختصاص دارد که در اینجا به بخشی از آنها می پردازیم.   ➖«قمر بنی هاشم» (عليه السلام)، بواسطه بهره وافری که از زیبایی و برده بود، به ، معروف گردید. به راستی وی همچنان که برای خانواده‌ی علوی خویش، به مثابه ماهی فروزان بود، در نیز همانند درخشید، و را برای تمام رهروان راه شهادت روشن نمود.   ➖«سقا» از برترین القاب حضرت می‌باشد، و خود ایشان نیز این لقب را بسیار دوست می‌داشت؛ اما دلیل این لقب گذاری، نقش بسیار مهم حضرت در سیراب نمودن رسول الله (صلی الله علیه و آله) بود؛ زمانی که ابن مرجانه آب را بر علیهم السلام بست و خواست که آنان را از پای درآورد، پهلوان اسلام، (عليه السلام) بارها به سمت نهر فرات حمله ور شد، آب فراهم کرد، و اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب را سیراب نمود. ➖«بطل العلقمی» به معنای می باشد، علقمه نام نهری است که (علیه السلام) بر کرانه های آن به شهادت رسید. در روز واقعه، این نهر به محاصره نیروهای ابن مرجانه درآمده بود، تا مانع رسیدن آب به فرزند رسول خدا و زنان و کودکان همراهش شوند. (عليه السلام) بارها به سوی نهر علقمه هجوم برده، و پس از آنکه افراد را مجبور به فرار نمود، از نهر آب برداشته و به اردوی (علیه السلام) رساند. در آخرین باری که ایشان قصد نهر علقمه کرد، به دست مزدوران این مرجانه به شهادت رسید؛ بر این اساس به ملقب گردید.   ➖«علمدار» از القاب‌مشهور (عليه السلام) می باشد که از بین اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب، به ایشان تعلق گرفت. در زمان های قدیم از مهمترین مناصب، در لشکر به حساب می آمد، (عليه السلام) بیرق (علیه السلام) را از زمانی که از یثرب (مدینه) خارج شد، تا زمانی که به رسید، برافراشته نگاه داشت، تا آن زمان که دستان مبارکش از بدن جدا شدند و در کنار نهر علقمه به شهادت رسید.   ➖«کبش الکتیبة» به معنی ، از القابی است که به الطاق می شود، و از این جهت این لقب به ایشان داده شد، که در روز را در راه دفع خطر و دفاع از اردوی (علیه السلام) بکار گرفت، و در این مورد، همچون بازویی پرتوان بود که چون صاعقه بر لشکر وارد می شد و آنان را در هم می کوبید.   ➖«عمید» به معنای ، و از القاب و درجات ارزشمند در لشکر می باشد که به فرماندهان عالیرتبه اطلاق می شود.   ➖«حامی الظعینة» به معنای ، و از القاب مشهور (علیه السلام) است. از این جهت ایشان به این لقب، ملقب شد که در طول حرکت زنان و دختران حرم از مدینه به سمت کربلا، ملازم ایشان بوده و نهایت تلاش خویش را در ، و خدمت به زنان حرم مبذول داشته، تا آنجا که او زنان حرم را، از کجاوه سوار و پیاده می نموده است. ➖سید جعفر حلی در وصف (عليه السلام) چنین می سراید: «حامی الظعینة این منه ربیعة ام این من علیا ابیه مكرم»؛ به این معنا که ای ، کجا ربیعه به پای تو می رسد و کجا مکرم، پدر ربیعه به پای پدرت علی (علیه السلام) می رسد». لازم به ذکر است لقب به یکی از پهلوانان عرب بنام ربیعة بن مكرم اطلاق می شده که در حمایت از خانواده اش بسیار موفق و سربلند بوده است.   ➖«باب الحوائج» این لقب از رایج‌ترین القاب (عليه السلام)‌ است، بطوری که مردم عقیده دارند اگر حاجتمندی با نیت خالص، و با توسل به (علیه السلام) برآورده شدن حاجتش را بخواهد، خداوند حاجتش را روا می نماید، و هیچ آشفته حالی، رو به او نمی نماید، مگر آنکه خداوند مشکلش را برطرف می نماید. آری (عليه السلام) نفحه ای از رحمت‌ های الهی، دری از درهای او و وسیله‌ای از وسایل تقرب به خداوند است. او تمام این را در نتیجه‌ی هایش در راه و کمک در راه نیل به اهداف آن، و و نهایتا در این مسیر بدست آورده است. ➖منابع: اختران تابناک، ج۲، ص ۱۶۹؛ رجال شیخ طوسی؛ امالی و کمال الدین شیخ صدوق؛ فهرست نجاشی، ص ۱۴۵؛ سردار کربلا، ترجمه العباس مقرم؛ جنه الماوی، محدث نوری والسلام علی من التبع الهدی