✍شنـاسایی و انجـام وظـیفـه در روز های باقی مانده تـا انتخابات، میتواند ارزشی بیش از صد سال عبادت داشته باشد و در مقابل کوتاهی و اشتباه در این امر ممکن است عقوبتی بیش از گناه صد ها سال داشته باشد. لذا باید در موقعیت خطیر انتخابات کوتاهی نکنیم.
📍 علامه مصباح یزدی (ره)
🌷 آیه نصب شده در محل سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی. ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
🔹️إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها
🔹️همانا خداوند به شما فرمان میدهد که امانت ها را به صاحبانش بدهید.
«سوره مبارکه نساء آیه ۵۸»
❤️این حرف غلط است که بعضیها میگویند: «من اگر دستم به دهنم برسد، انفاق میکنم». مؤمن باید انفاق کند چه وقتی که در تنگناست چه وقتی که دستش باز است.
📖آل عمران آیه ۱۳۴
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 واقع بین باشید. 🍂
💥چرا از زندگی لذت نمی بریم؟
🔸چون دیدگاهمون غلطه.
فکر می کنیم دنیا فقط جای خوشگذروندنه. بعد که با سختیها مواجه میشیم، دنیا به کاممون تلخ میشه.
✅ خدای متعال در سوره بلد، دیدگاه انسان رو اصلاح فرموده :
لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسانَ فی کَبَد.
🍂اگه انسان توجه داشته باشه که زندگیش در دنیا، توأم با رنج و سختیهایی است که او را به سعادت ابدی میرسونه، سختیهارو براحتی تحمل میکنه و حتی از سختیها لذت هم میبره.
⚡️درست مثل ورزشکاری که تمرینهای ورزشی رو با میل و رغبت وحتی لذت انجام میده چون میدونه با این رنجها به گنج قهرمانی میرسه.
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره آل عمران
«103» وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مىكند، شايد هدايت شويد.
┄┅❁📖نکته ها :
حضرت علىّ عليه السلام مىفرمايد: قرآن، حبل اللّه است. «1» واز امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: «نحن حبل اللّه» «2» ما اهلبيت، حبل اللّه هستيم. و در روايت ديگرى آمده است:
علىّبن ابىطالب عليهما السلام حبل اللّه است. «3»
ايجاد الفت ميان دلها تنها به دست خداست. «فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ» قرآن خطاب به پيامبر مىفرمايد: «لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ما أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» «4» اگر همهى سرمايههاى زمين را خرج كنى نمىتوانى بدون خواست او بين دلها ايجاد الفت نمايى.
تفرقه، در رديف عذابها و مجازاتهاى الهى است. همچنين در اسلام دروغ گفتن براى ايجاد وحدت، جايز و راست گفتنِ تفرقهانگيز، حرام است.
┄┅❁📖پیام ها :
1- وحدت و دورى از تفرقه، يك وظيفهى الهى است. «وَ اعْتَصِمُوا»
«1». نهجالبلاغه، خطبه 176.
«2». تفسير مجمعالبيان.
«3». تفسير نورالثقلين.
«4». انفال، 63.
جلد 1 - صفحه 577
2- محور وحدت بايد دين خدا باشد، نه نژاد، زبان، ملّيت و .... «بِحَبْلِ اللَّهِ»
3- از بركات و خدمات اسلام غافل نشويد. «إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ»
4- وحدت، عامل اخوّت است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً»
5- اتّحاد، از نعمتهاى بزرگ الهى است. «فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ»
6- تفرقه و عدوات، پرتگاه و گودال آتش است. «شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ»
7- نعمتهاى خداوند، آيات او هستند. «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ ... يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ»
8- يادآورى نعمتهاى الهى عامل عشق و زمينهساز هدايت است. «وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ ... لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ»
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
☀️امام خامنه ای مد ظله العالی :
راه اصلاح کشور انتخابات است. در درجه اول حضور مردم و در درجه بعد انتخاب اصلح است.
۱۴۰۲/۱۱/۲۹
♻️آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اگر تقوا داشتيد فرق بين حق و باطل به شما داده میشود ، ﴿مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً﴾. بعضی ها اصلاً راه خروج را نمیدانند ، در كار دچار مشكل میشوند و خروجی آن را بلد نيستند. فرمود اگر باتقوا بوديد در هيچ كاری نمیمانید و راه خروجی برای شما باز است؛ اولاً وارد كار حرام نمیشوید و ثانياً اگر رخدادهايی شما را جمعاً در گودالی خواست دفن كند، آزادانه خارج میشوید. اين «مَن فَقَدَ تَقویً فَقَدْ فَقَدَ علماً» حرف تازه انبياست. اگر كسی خواست از علوم و معارف وحيانی، علوم عقلی، علوم قرآنی و علوم روايی استفاده كند،شرط اوّل اين است كه وارسته باشد؛ همان طوری كه آن اصل پذيرفته شده است و اصل علمی است كه «مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدْ فَقَدَ علماً»، اينجا هم اين سخن پذيرفته شده و حق است که «مَن فَقَدَ تَقویً فَقَدْ فَقَدَ علماً». يك انسان بی تقوا ، آن علمی كه مشكل او را حل كند در نهايت نصيبش نمیشود.»
درس اخلاق ٩۴/٧/٢
♻️ اتحاد؛ ناکامی حکومتهای سابق و ارمغان جمهوری اسلامی
در دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر فرزانه انقلاب، معظمله فرمودند: «ما با ید واحده بودن مبارزه کردیم، با ید واحده بودن پیروز شدیم، با ید واحده بودن تا حالا ادامه دادیم، باید بعد از این هم با ید واحده بودن حرکت کنیم اختلافات سلیقهای و سیاسی و این حرفها نباید در وحدت ملی ملت ایران در مقابل دشمنان تأثیری بگذارد.» ایجاد «ید واحده» مسئلهای است که حکومتهای گوناگون در آن ناکام ماندند. در دوران قاجار، حتی خدمات اجتماعی نیز باعث همدلی و اتحاد مردم و حکومت نمیشد؛ چنانکه «یِرواند آبراهامیان» تاریخنگار ایرانیـ آمریکایی، در کتاب «ایران بین دو انقلاب» میآورد: «احداث جاده برای روستاییان خوشایند نبود و جایی که جاده احداث میشد، روستاییان فرسخها دورتر از آنجا ساکن میشدند؛ چرا که جاده، مسیر را برای حضور مأموران مالیات هموار میکرد.»
در زمان پهلوی اول، کلاه پهلوی و در پهلوی دوم ایجاد حزب رستاخیز همگی تلاشی برای ایجاد اتحاد و همدلی میان ملت و حکومت بود، اما هیچ یک نتیجه مثبتی نداشت. در مقابل، شخصیت انقلابی امام خمینی(ره) چنان اتحادی را میان اقشار گوناگون مردم ایجاد کرد که برای پهلوی و همپیمانانش باور کردنی نبود. در جریان حمله مأموران سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه و تخریب آن در فروردین ۱۳۴۲، در بانک صادرات تهران شعبه لالهزار نو حسابی به شماره حساب ۱۰ بانک صادرات به نام امام افتتاح شد و از این طریق بازاریان در کنار روحانیون مشارکت کم نظیری را از خود برای کمک به مدرسه فیضیه به نمایش گذاشتند. در ادامه ظلمهای پهلوی شاهد وقایعی، همچون قیام ۱۵ خرداد بودیم که همگی بیانکننده اتحاد مردمی به گرد علما و روحانیون بود. در واقع این همان برگ برندهای بود که سلاطین نتوانسته بودند به آن دست یابند.
نمودهای این اتحاد و همدلی، دیدارهای امامین انقلاب با اقشار گوناگون مردمی، راهپیماییها و نیز انتخاباتهای متعدد در این ۴۵ سال بوده است. از اینرو اکنون که نزدیک به ایام انتخابات است، بیش از پیش شاهد هجمههای دشمنان برای کاهش مشارکت هستیم، از ابتدای امسال شبکههای معاند کلیدواژه مشارکت ۳۰ درصدی را مطرح کردند و برنامههای اختصاصی را صرفاً برای ایجاد پویشهای عدم مشارکت در انتخابات اجرا کردند و در ادامه این فضاسازیها شاهد انفجار تعمدی لوله گاز بروجن، هک سامانه مجلس و انتشار فیشهای دستکاری شده نمایندگان مجلس بودیم که همگی تکمیلکننده یک جورچین بودند. دشمن به خوبی فهمیده است که در برهههای مختلف، از قبیل انقلاب، جنگ تحمیلی، عبور از فتنهها، کرونا و... فرهنگ مواسات، همدلی و اتحاد عامل عبور از این گردنهها بوده است، از این رو توپخانه خود را به سمت مشارکت مردمی گرفته است. بنابراین، مشارکت حداکثری باطلالسحر نقشههای دشمن خواهد بود.
✍️ #محمد_حکیمی
وقتی در عقیده شیعه باشیم و در عمل مُرجئی!
یک وقت یک شیعی با یک مُرْجئی با یکدیگر سخت بر سر مسئله عمل مباحثه میکردند. مرجئی میگفت اساس این است که آدم ایمان داشته باشد، عمل مهم نیست. شیعه میگفت ایمان از عمل انفکاک ندارد، اگر عمل نباشد ایمان نیست. مباحثه آنها شدید شد، نه این قانع میشد و نه آن.
🔸 برای فیصله دادن به نزاع، گفتند اولین کسی که از سر کوچه پیدا شد، از او میپرسیم که حق با کدام یک از ماست. اتفاقاً اولین کسی که آمد یک نفر موسیقیدان بود (و به همین تناسب این داستان را در کتاب اغانی نقل کرده است). مرجئی خیلی خوشحال شد که عجب آدم مناسبی پیدا شد و الآن طرف مرا خواهد گرفت. به او گفتند ما چنین مباحثه ای داریم. شیعی گفت: عقیده من این است که عمل از ایمان انفکاک ندارد و سعادت انسان در گرو عملش است. مرجئی گفت: من میگویم عمل ارزشی ندارد، سعادت انسان در گرو ایمان و عقیده اوست. عقیده تو چیست؟
🔹 موسیقیدان قدری فکر کرد و گفت: «اعْلای شیعِی وَ اسْفَلی مُرْجِئ». از سر تا کمرم شیعه و از کمر به پایین مرجئی هستم. میخواست بگوید من فکرم شیعی است اما در عمل مرجئی هستم.
🔸 ما امروز وقتی وارد دنیای شیعه میشویم و به خودمان نگاه میکنیم میبینیم خودمان از سر تا قدم مرجئی هستیم. دائماً دنبال بهانههایی هستیم بلکه بهشت را با یک بهانه درست بکنیم. میگوییم بهشت را به «بها» نمیدهند، به «بهانه» میدهند.
🔹 علی بن ابیطالب علیه السلام از بهشت به «بها» تعبیر میکند و میگوید «ثمن»، ثمن اعمال شما؛ ولی ما میگوییم نه، بهشت را به «بها» نمیدهند، یعنی بهشت را نمیشود با عمل تهیه کرد و خرید، بهانه ای باید درست کرد. این نوعی گریز از واقعیت به خیال است.
🔸 وای به حال ملتی که این جور فکر کند و بگوید بهشت را به «بها» نمیدهند ولی به یک بهانه دروغین میدهند. وای به حال ملتی که پایه سعادت خود را بر وهم و خیال بگذارد.
📗 استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۴۰-۳۹
دو داستان درباره احترام عالمان بزرگ شیعی به مخالفان خود در دین یا مذهب به خاطر علم
🔹 علم، هم برای خود عالم قداست دارد، هم برای غیرعالم، و به همین دلیل است که هر انسانی عالم را از آن جهت که عالم است احترام میکند. الآن اگر در همین جلسه ما فردی وارد بشود که در یک رشته از علوم عالَم تخصص کامل داشته باشد، اهل هر دین و مذهبی و اهل هر مملکتی باشد، ما خواه ناخواه به نوعی از او احترام میکنیم. علم احترام دارد.
🔸 ابواسحاق صابی یک مرد صابئی بود. صابئیها اصلاً جزو اهل کتاب شمردنشان هم محل اشکال است. به هرحال یک غیرمسلمان بود ولی مرد خیلی دانشمندی بود و درعین اینکه مسلمان نبود ولی مرد مؤدبی بود. ادیبی بود که خیلی به آیات قرآن استشهاد میکرد و احترام ماه رمضان را همیشه حفظ میکرد و چیزی نمیخورد.
🔹 وقتی که از دنیا رفت، سید رضی، یک عالم روحانی درجه اول، این مرد صابی کافر را مرثیه گفت، مدحی عالی که آن را از شاهکارهای قصائد عربی میشمارند. او را ملامت کردند، گفتند تو سید، شریف، اولاد پیغمبر(ص)، مرد روحانی، میآیی یک مرد کافری را مدح میکنی؟ گفت: «اِنَّما رَثَیْتُ عِلْمَهُ» من علمش را مرثیه گفتم، علمش را مدح گفتم. علم هرجا وجود داشته باشد محترم است.
🔸 علامه حلّی فوقالعاده شیعه متصلّب در تشیع است و فخر رازی یک سنی متعصب در تسنن. گفتند علامه حلّی وقتی که خواست از کنار قبر فخر رازی رد بشود سواره بود. به احترام قبر او پیاده شد و مقداری پیاده رفت. گفتند تو از این مرد احترام میگذاری؟! گفت من علمش را احترام میگذارم.
📗 شهید آیتالله مطهری، فطری بودن دین، ص۶۶-۶۵ (با اندک تلخیص)
☀️رهبر معظم انقلاب: اگر نظام ناکارآمد بود، تا حالا ده بار بلعیده شده بود‼️‼️
قابل توجه اونهایی که بخاطر مشکلات اقتصادی و....که ایران مورد تحریم و تهاجم دشمنان ،،مثل بقیه کشورها داره
کل نظام و انقلاب و کشور رو زیر سوال میبرند و تخریب میکنند😔
➖
⭕️فضایل حضرت علی اکبر (علیه السلام)
🔸 #حضرت_علی_اکبر (علیه السلام) به #عبادت و راز و نیاز با خداوند عشق می ورزید؛ در راه فراهم آوردن #نیازهای_بندگان خدا کوشا بود؛ #ایمان_راسخ، #شجاعت و #شهامت به او بخشیده بود و در طریق #دانش و #معرفت به کمالاتی نایل و چشمه های #حکمت در روح و روانش جاری گشته بود؛ #محدثی بنام بود و از جدّش روایت نقل می کرد. [۱]
💠دلایلی که از مقام والای این جوان هاشمی حکایت دارند، بدین صورت می توان برشمرد:
1⃣ #جامع_ترین و بهترین سخن در خصوص #فضایل او همان بیانات حضرت #امام_حسین (علیه السلام) است که وقتی جوانش عازم میدان رزم با اشقیا بود، بر زبان آورد.
2⃣ارزش معنوی #حضرت_علی_اکبر (علیه السلام) تا به آن اندازه است که پدر بزرگوارش #حضرت_سیدالشهداء (علیه السلام) که دارای مقام عصمت و امامت می باشد، زندگی پس از او را فنا و مرگ می داند.
3⃣حضرت #امام_حسین (علیه السلام) به هنگام بدرقه جوانش به سوی میدان، این آیه از قرآن را تلاوت فرمود: «انّ الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین ذرّیّه بعضها من بعض...» [۲] که درجاتی از پاکی و #طهارت_روح را برای #حضرت_علی_اکبر (علیه السلام) به اثبات می رساند.
4⃣هنگامیکه بدن #حضرتعلیاکبر (علیه السلام) زخم های فراوان خورده بود، خطاب به پدر گفت: «از #شربتی که #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به دستم داد، #سیراب شدم که در آن تشنگی نمی باشد و امام را برای نوشیدن این شربت فرا خواند و این حقیقت شأن و #منزلت #حضرت_علی_اکبر (علیه السلام) را تأیید می کند». [۳]
5⃣ #امام_سجاد (علیه السلام) بدن مطهر او را در #مقبرهای_مستقل در مجاورت مرقد مطهر #امام_حسین (علیه السلام) به گونه ای دفن نمود که از دیگر قبور شهدا مشخص باشد. [۴]
6⃣ #ائمه_معصومین (عليهم السلام) در روایات و #زیارات_مستقل، مقام او را به پاکی و #طهارت_نفس ستوده اند. [۵]
7⃣در موقفی به نام «بنی مقاتل» #امام_حسین (علیه السلام) را خواب سبکی فرا گرفت که پس از آن آیه استرجاع بر زبان جاری نمود، در گفت و گویی که بین #پدر و پسر رخ داد، #علی_اکبر (علیه السلام) عرض کرد: ای #پدر وقتی بر #حق بودن ما قطعی است، دیگر از #مرگ در راه آن باکی نداریم. #امام (علیه السلام) وقتی چنین #معرفتی را از پسر دید فرمود: «خدایت پاداشی نیکو عطا کند. نیکوترین پاداش که باید فرزندی از پدر دریافت کند». [۶]
8⃣وقتی #حضرت_علی_اکبر (علیه السلام) به شهادت رسید، #امام (علیه السلام) #قاتلان او را به عنوان افرادی معرفی کرد که بر خداوند رحمان جسارت کرده و حرمت #رسول_الله (صلی الله علیه و آله و سلم) را هتک نموده اند. [۷]
9⃣ #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در #زیارتناحیهمقدسه او را از #نسل_پاک و تبار #ابراهیم (علیه السلام) دانسته، بر او و پدرش درود فرستاده است.
🔟 #عظمت_مقام و خصال حمیده این جوان در حدی است که در میان #اقوام_عرب به #بزرگ_منشی و #عزت_نفس معروف بوده و #دشمنان، صفات خوب او را مورد تحسین قرار داده اند.
1⃣1⃣ #حضرت_علی_اکبر (علیه السلام) از دو وجه، #حیات_معنوی و طیبه دارد: یکی آن که #اهل_معرفت، #خرد و #حکمت است. دیگر این که در راه #احیای_دین، حمایت از #حریم_ولایت و ستیز با شقاوت به #شهادت رسیده، از این جهت تا ابد زنده است.
پی نوشتها؛
[۱] ابصار العین فی انصار الحسین، سماوی، ص ۲۱؛ [۲] آل عمران، ۳۳ و ۳۴؛ [۳] علی الاکبر ابن الامام الحسین، علی محمد دخیل، صص ۱۲ ـ ۱۳؛ [۴] همان مأخذ؛ [۵] همان؛ [۶] ابصار العین، ص ۸۶؛ مشیر الاحزان، علامه جواهری، ص ۳۳؛ الارشاد، ج ۲، ص ۸۲؛ کامل ابن اثیر، ج ۴، ص ۵۱؛ المختار من مقتل بحار الانوار، صص ۷۵ ـ ۷۶؛ الفتوح، ابن اعثم، ص ۸۷۳؛ [۷] مقتل خوارزمی، ج ۲، ص ۳۱نویسنده؛ مهدی ۱۲