⏳ #یکدقیقه_با_قرآن
⏰ مهلت بیشتر = گناه بیشتر 😈
آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى دهيم ، به سودشان است ! ما به آنان مهلت مى دهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آنها، عذاب خواركنندهاى آماده شده است.(آل عمران ۱۷۸)
⁉️سوال: چرا جمعى از ستمگران و افراد گنهكار و آلوده اينهمه غرق نعمتند و مجازات نمى شوند؟
✅پاسخ: اينها افراد غير قابل اصلاحى هستند كه طبق سنت آفرينش و اصل آزادى اراده و اختيار به حال خود واگذار شده اند، تا به آخرين مرحله سقوط برسند و مستحق حداكثر مجازات شوند.
✅بعلاوه از بعضى از آيات قرآن استفاده میشود كه خداوند گاهى به اينگونه افراد، نعمت فراوانى مى دهد و هنگامى كه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه چيز را از آنان مى گيرد، تا حداكثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند زيرا جدا شدن از چنین زندگی مرفهی بسیار ناراحت کننده است.
🔴منبر روشنگری ✨
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین
⛔️موضوع ⛔️
👈حسد در احادیث
احادیث زیادی مفهوم حسادت را از ابعاد مختلف مورد توجه قرار داده اند، مواردی را نقل میکنیم؛
امام جعفرصادق(ع) می فرماید:
أُصُولُ اَلْكُفْرِ ثَلاَثَةٌ اَلْحِرْصُ وَ اَلاِسْتِكْبَارُ وَ اَلْحَسَدُ فَأَمَّا اَلْحِرْصُ فَإِنَّ آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حِينَ نُهِيَ عَنِ اَلشَّجَرَةِ حَمَلَهُ اَلْحِرْصُ عَلَى أَنْ أَكَلَ مِنْهَا وَ أَمَّا اَلاِسْتِكْبَارُ فَإِبْلِيسُ حَيْثُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ لآِدَمَ فَأَبَى وَ أَمَّا اَلْحَسَدُ فَابْنَا آدَمَ حَيْثُ قَتَلَ أَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ .
ريشههاى كفر (منظور از كفر در اينجا عصيان و نافرمانى خدا به معنى اعم است) سه چيز مىباشد: حرص، و تكبّر و حسد.
امّا «حرص» به خاطر آن است كه هنگامى كه آدم از خوردن شجره ممنوعه نهى شد، حرص او را وادار كرد كه از آن بخورد و امّا استكبار، نمونه آن ابليس بود كه مأمور به سجده براى آدم شد، ولى او سرپيچى كرد، امّا حسد، در مورد فرزند آدم ظاهر گشت و سبب شد كه يكى ديگرى را به قتل برساند».
منبع _امالی صدوق،ج۱،ص۱۱۹
حضرت امیر(ع )می فرماید:
هَلاكُ الناسِ فیثلاثٍ: اَلكِبرُ و الحِرصُ وَ الحَسَد.
این سه چیز مردم را به هلاکت رسانده است: تکبر، حرص و حسد.
منبع _بحار، ج ٧٨، ص ١١١
حضرت امیر(ع )می فرماید:
الحسودُ غضبانُ علیالقَدَر!
آدم حسود (در حقیقت) از مقدّرات الهی غضبناک و خشمگین است!
منبع _فهرست غرر، ص ٦٧
پیامبر (ص)فرمود:
الحاسدُ جاحِدٌ لأنّهُ لَم یَرضَ بِقضاءِ الله.
آدم حسود ـ در حقیقت ـ یک آدم لَجوج و ستیزهجو است. زیرا او به قضا و مقدرات الهی تن نمیدهد.
منبع _لئالیالاخبار، ج ٢، ص ١٩١
امام جعفرصادق(ع) می فرماید:
الحاسدُ یَضُرُّ بِنَفسِه قَبلَ أَن یَضُرَّ بِالمحَسودِ.
آدم حسود پیش از آنکه به طرف مقابل زیان برساند به خودش زیان رسانده است.
منبع _مستدرک، ج ١٢، ص ١٨
حضرت امیر(ع )می فرماید:
صِحَّةُ الجَسَدِ مِن قِلّةِ الحَسَدِ.
هر چقدر حسد کمتر باشد تن آدمی سالمتر است.
منبع _سفینه، ج ١، ص ٢٥١
حضرت امیر(ع )می فرماید:
یَكفیكَ مِنَ الحاسِدِ اَنَّهُ یَغتَمُّ وَقتَ سُرورِك!
کیفر آدم حسود برای تو همین بس که در وقت سرور و خوشحالی تو، او غمگین و غصّهدار است!
منبع _بحار، ج ٧٣، ص ٢٥٣
امام حسنمجتبی(ع) می فرماید:
الحسدُ رائدُ السُّوءِ و مِنهُ قَتَل قابیلُ هابیلَ.
حسد، پیش قراول تمام شرور و بدیها است. از روی همین حسد بود که قابیل برادرش هابیل را به قتل رسانید.
منبع _بحار، ج ٧٨، ص ١١١
حضرت امیر(ع )می فرماید:
اَلحسدُ داء عَیاءٌ لایزولُ اِلاّ بِهَلْكِ الحاسِدِ أَو مَوتِ المَحسود!
حسد یک بیماری علاجناپذیری است که جز با از پای درآمدن حسود یا مرگ طرف مقابل زوال نمیپذیرد!
منبع _فهرست غرر، ص ٦٧
امام جعفرصادق(ع) می فرماید:
النَّصیحةُ مِن الحاسِد محال!
توقع نصیحت و خیرخواهی از آدم حسود محال است!
منبع _خصال، ج ١، ص ١٢٧
امام جعفرصادق(ع) می فرماید:
آفةُ الدّینِ: اَلحَسدُ وَالعُجْبُ وَالفَخرُ.
سه خصلت آفت دینند: حسد، خودپسندی و فخرفروشی به دیگران.
منبع _اصول کافی، ج ٣، ص ٤١٨
امام محمدباقر(ع) می فرماید :
إنَّ الحَسَد یَأكُلُ الایمانَ كما تَأكُل النّارُ الحَطَبَ الیابسَ.
حسد مانند آتشی که هیزم خشک را با حرص و وَلَع میخورد، ایمان آدمی را به سرعت تباه و نابود میسازد.
منبع _بحار، ج ٧٥، ص ٢٥٢
امام جعفرصادق(ع) می فرماید:
لِلحاسِد ثلاثُ علاماتٍ: یَغتابُ اِذا غابَ وَ یَتَمَلَّقُ اِذا شَهِدَ وَ یَشمَتُ بِالمُصیبَة.
آدم حسود سه علامت دارد: در پشت سر غیبت میکند، هنگام حضور تملّق میجوید. و در وقت بلا و مصیبت انسان را شماتت مینماید.
منبع _خصال، ج ١، ص ٦٠
پیامبر (ص)فرمود:
اِستعینوا عَلی حَوائِجِكُم بِالكِتمانِ فاِنَّ كُلَّ ذی نِعمةٍ مَحسودٌ.
تا میتوانید امور و خواستههای خود را از دیگران کتمان بدارید که هر صاحب نعمتی (همواره) مورد رشک و حسادت دیگران است.
منبع _میزانالحکمة، ج ٢، ص ٤٢٥
حضرت امیر(ع )می فرماید:
دَعِ الحَسَدَ وَ الكِذبَ وَ الحِقدَ فَإنَّهُنَّ ثلاثةٌ تُشینُ الدّینَ وَ تُهلِكُ الرَّجُلَ.
حسد و دروغ و کینه را از خودت دور کن، این سه خصلت دین انسان را لکّهدار میکند و منجر به نگونبختی او میگردد.
منبع_مستدرک، ج ١٢، ص ٢٣
➖حسددر ادبیات
➖در اشعار فارسی خطرات حسد مورد توجه شعرا قرار گرفته؛
خالق ما که فرد و قهار است
از حقود و حسود بیزار است.
رشک میبردند شهری بر من و احوال من
کرد ضایع کار من این بخت بی اقبال من
طایری بودم من و غوغای بال افشانیی
چشم زخمی آمد و بشکست بر هم بال من
➖در پاره ای از مَثَل های فارسی و عربی، آموزههایی درباره حسد یافت می
شود مانند؛
«اگر حسود نباشد، جهان گلستان است»،
«حسود هرگز نیاسود»،
«آسوده شد ز سنگ، درختی که بار ریخت»
«آیین حسد، قاعده دیو و دد است»
والسلام علی من التبع الهدی
🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔹
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👈حیرانی و لجبازی غرب پرستان
✅[سوره الأنعام (6): آیه 71
🔷كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا
🔶همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در بردهاند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى (دلسوز) است كه او را به هدايت دعوت كرده (و مىگويند:) نزد ما بيا (و حقّ را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست).
❇️پيام:
شرایط امروز غربگرایان لیبرال مسلک، اینگونه است که به دلیل اعتماد به شیطان بزرگ و شیاطین کوچکتر اروپایی، در کار خود حیران و سرگردان مانده و همزمان دلسوزان انقلابی، دست یاری به سوی او دراز کرده و برای عبور از مشکلات، به او راه حل های عملی ارائه می دهند، ولی او یا از سر لجبازی و یا بی اعتقادی، دست کمک آنها را رد می کند
♨️اقبال مردم به بديها و فرار از نيکيها
#نهج_البلاغه
◽️وَقَدْ أَصْبَحْتُمْ فِي زَمَن لاَ يَزْدَادُ الْخَيْرُ فِيهِ إلاَّ إدْبَاراً، وَلاَ الشَّرُّ فِيهِ إلاَّ إقْبَالاً، وَلاَ الشَّيْطَانُ فِي هَلاَکِ النَّاسِ إلاَّ طَمَعاً. فَهذَا أَوَانٌ قَوِيَتْ عُدَّتُهُ، وَعَمَّتْ مَکِيدَتُهُ، وَأَمْکَنَتْ فَرِيسَتُهُ
🔴شما در زمانى هستيد که خير و نيکى پشت کرده، و رو به کاستى گذارده، و شر و بدى روى آورده، رو به فزونى است و شيطان طمعش در گمراهى مردم بيشتر مى شود اکنون زمانى است که وسايل پيشرفت شيطان قوى شده، نيرنگ و فريبش همه را فرا گرفته، و به چنگ آوردن شکار برايش آسان گشته است»
📘#خطبه_129
❇️نکته های زیبا و ماندگار از ص 7 قرآن کریم (آیات48- 39 ) 🌹🌹
1. گاهى يك حركت، دامنهى تأثيرات خوب وبدش در همهى عصرها و نسلها گسترده مىشود. «اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً»( بقره 39)
2. با يك لغزش و خطا، نبايد كسى را طرد كرد، زيرا انسان قابل ارشاد وهدايت پذير است. «يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً»( بقره 39)
3. در انجام تكاليف الهى، از هيچ قدرتى نترسيم و ملاحظهى كسى را نكنيم. «وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ» ( بقره 40)
4. انحراف علما، سبب انحراف ديگران مىشود. «وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ»( بقره 41)
5. نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم. «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ، لا تكتموا الحق» ( بقره 42)
6. آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» ( بقره 44)
7. تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ( بقره 44)
8. در برابر عقايد خرافى وباطل، با قاطعيّت برخورد كنيد. «لا يُقْبَلُ، لا يُؤْخَذُ» ( بقره 48)
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔰اگر بفرمایید: به آن حضرت(امام زمان علیهالسلام) دسترسی نداریم؛ جواب شما این است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم(پایبند) نیستید، و اوبه همین از ما راضی است!
📚 کتاب حضرت حجت(عج)، ص١٧۶ مجموعه بیانات آیتالله بهجت
🔖 خرج بی جا!
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
[راوی می گوید سه نفر از حضرت درخواست کردند و امام اجابت کرد و نفر چهارم درخواست کرد و امام برای او دعا کرد و چیزی به او نداد و فرمود:]
می ترسم مانند کسی شوم که دعایش مستجاب نیست و آن فردی است که خدا مالی به او بدهد و او در غیرمورد شایسته اش خرج کند.
📖 الکافی، ج2، ص510
⭕️امام سجاد عليه السلام فی مُناجاتِهِ:
🔸إلهی... يا مُنتَهى أمَلِ الآمِلينَ، وَ يا غايَةَ سُؤلِ السّائِلينَ، وَ يا أقصى طَلِبَةِ الطّالِبينَ، وَ يا أعلى رَغبَةِ الرّاغِبينَ... لَكَ تَخَضُّعی وَ سُؤالی، وَ إلَيكَ تَضَرُّعی وَابتِهالی.
🔹بارالها!... اى نهايت آرزوى آرزومندان! اى نهايت درخواستِ درخواست كنندگان! اى غايت خواسته خواستاران! اى والاترين اميدِ اميدواران!... فروتنى ام براى تو و درخواستم از توست و مويه و زارى ام به سوى توست.
📚بحار الأنوار، ۱۵۰/۹۴
☀️امام خامنهای:
🔹نکته اوّل، سرعت عمل است. [در۱٩ دی مردم قم] زود احساس تکلیف کردند. گاهی اوقات مشکل ما این است که تکلیف را زود تشخیص نمیدهیم؛ باید بیایند بنشینند، با ما حرف بزنند، استدلال کنند، و کارهایی مانند اینها؛ [خب] وقت میگذرد. سرعت عمل مردم [قم] در احساس تکلیف که وقتی نگاه کردند دیدند که اینجور دارد حرکت میشود، فهمیدند باید چه کار کنند، آمدند میدان. دکّاندار آمد، بازاری آمد، طلبه آمد، فضلا آمدند، بزرگانی از حوزه وارد شدند، مردم معمولیِ عادی آمدند در میدان؛ بسرعت احساس تکلیف کردند.
🔹نکته دوّم، خطرات بزرگ این کار را ــ که این خطرات را میدانستند و میشناختند ــ به جان خریدند، پذیرفتند. معلوم است که شما وقتی در رژیمی مثل رژیم طاغوت، با آن ظلم، با آن بیرحمی، با آن سنگدلی بیایی درخیابان؛ سنگدلی آنها را دیده بودیم و مردم دیده بودند؛ پانزدهم خرداد را دیده بودند، حوادث بعدی را [دیده بودند]. در همین قم، غیر از دوّم فروردین سال ۴۲ که قضایای مدرسهی فیضیّه است، در سال ۵۴ هم یک حادثهی بزرگِ مهمّ دیگری در مدرسهی فیضیّه بوجود آمد؛ مردم اینها را دیده بودند؛ اینجور نبود که غافل باشند؛ خطرات را میدانستند امّا به جان خریدند، خطر را پذیرفتند، وارد میدان شدند.بالاخره بدون خطرپذیری نمیشود وارد کارهای بزرگ شد
🔹نکته بعدی این است که بهنگام حرکت کردند..بهلحظه باید انجام داد. توّابین برای انتقام خون مطهّر امام حسین آمدند جنگیدند، کشته شدند، همهی آنها کشته شدند امّا درتاریخ اینها را مدح نمیکنند؛ چرا؟ چون دیر جنبیدند!
☑️ احکام بازدارنده الهی را اجرا کنید
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: اجرای یک حد الهی در روی زمین با فضیلتتر از باران چهل روز است.
📚 الوسائل، ج 28، ص 12
✍یاد حرفای قشنگ #حاج_حسین_یکتا افتادم میگفت:
بچهها نَمیرید
اگه بمیرید به جَسَدتون دست نمیزنن
میگن غسلِ میِت داره!
ولی اگه شهید بشید،سرِ تیکه کفنتون دعواست
واقعا زندگی ختم به شهادت بشود زیبا نیست؟