eitaa logo
جهاد تبیین
75 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ منبر روشنگری✨ اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أباألقاسِمِ مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِهِ الطَيِّبينَ الطَّاهِرِين ألمَعصومين سيَّما بقية الله فِی الْاَرَضين ولعن علی اعدائهم أعدا الله أجمعين». ⬛️ موضوع⬛️ 👈بیان دو لقب از القاب امام موسی کاظم علیه السلام ➖لقب اول:باب الحوائج ➖امام صادق(ع) می فرماید: «قَضَاءُ اَلْحَوَائِجِ إِلَى اَللَّهِ وَ أَسْبَابُهَا بَعْدَ اَللَّهِ اَلْعِبَادُ تَجْرِي عَلَى أَيْدِيهِمْ» قضاى حوائج بدست خداست اما پس از خدا مردم وسيله هستند كه به دست آنها انجام مى‌شود(۱) طبق حدیث فوق ، هر فردی که بتوان با پناه‌بردن به او نیازهای معنوی و مادی خود را برآورده سازیم، باب الحوائج ما است. ، همه‌ی پیامبران و ائمه(ع) که می‌توانند در برآورده شدن خواسته‌های دنیوى، اخروى، مادی و معنوی انسان نقش داشته باشند، می‌توانند «باب الحوائج» باشند. ➖امام هفتم بیش از هر لقبی به این لقب یاد می شود و از همه ي القاب آن بزرگوار مشهورتر و معروف تر است. در میان عام و خاص مشهور است که هیچ گرفتار و یا اندوه رسیده اي رو به آن حضرت نیاورد، مگر این که خداوند گرفتاریها و غم هاي او را برطرف ساخت، هیچ کسی به ضریح مقدس او پناهنده نشد جز این که حاجاتش برآورده شده و با دلی شاد و فکري آسوده از رنجها و بلایاي روزگار و حوادث دوران به میان خانوادهاش بازگشته است و همه ي شیعیان آن حضرت بلکه توده ي مسلمان با اختلاف طبقات و درجاتی که دارند به این مطلب معتقدند. این ابوعلی خلال دانشمند بزرگ و رهبر فکري حنبلی ها است که میگوید:هیچ گرفتاري براي من پیش نیامد که من به قبر موسی بن جعفر علیه السلام متوسل شدم، مگر این که آنچه می خواستم خداوند برایم فراهم ساخت. گرفتاری هاي روزگار و مصائب دوران بر شانهي گروهی از شعرا و ادبا سنگینی کرده و متوسل به آن بزرگوار و پناهندهي ضریح مقدس او شده اند و او را در رفع اندوه و برطرف ساختن رنج گرفتاري و بلاي خویش، به پیشگاه خدا وسیله قرار داده اند و خداوند گرفتاري آنها را برطرف ساخته است. ➖ امام صادق (ع) فرمودند «هو من ابواب الله عزوجل و الحق معه» او( امام موسی بن جعفر) از درهای خداست و حق با اوست(۲) ➖در کتاب شرح منهاج الکرامه از ابن جوزی در مورد امام موسی کاظم(ع) نقل شده است:« و هو المعروف بباب الحوائج لانه ما خاب المتوسل به فی قضاء حاجته قطّ»؛ او به باب الحوائج معروف است چون هیچ توسل کننده‌ای در برآورده شدن خواسته‌اش از او نا امید نشده است(۳) ➖به عنوان نمونه یک مورد از کرامات آن حضرت از کتب معتبر حدیثی را نقل میکنیم؛ ➖ داستان عبد اللَّه بن مغیره نقل می‌کند: موسی بن جعفر(ع) در سرزمین مِنی به زنی رسید که به دلیل از دست‌دادن گاو خود گریه می‌کرد و فرزندانش هم در اطراف او به زاری مشغول بودند. امام(ع) علت را پرسید. زن گفت: من فرزندانی یتیم دارم و گاوی داشتیم که خرج زندگی من و کودکانم از آن تأمین می‌شد. اکنون آن گاو مرده و من و فرزندانم از آن محروم شدیم و راه دیگری نداریم. امام فرمود: آیا می‌خواهی آن‌را برای تو زنده کنم؟! به آن زن الهام شد که بگوید: آری ای بنده خدا! حضرت‌شان(ع) به کناری رفت و دو رکعت نماز خواند و دست خود را بلند نمود و لب‌های مبارک‌شان را تکان داد، سپس گاو را صدا زد و با پنجه‌ی پایش به گاو زد، گاو بلند شد و ایستاد. وقتی نگاه زن به گاو افتاد، فریادی کشید و گفت: به پروردگار کعبه! این مرد عیسی بن مریم است! حضرت(ع) میان مردم رفت و از آن‌جا دور شد.(۴) ➖لقب دوم: کاظم مشهور ترین لقب امام هفتم کاظم است . کاظم واژه قرآنی است به معنی فرو برنده خشم. دلیل ملقب شدن امام هفتم شیعیان به کاظم، این بود که خشم خود را کنترل می‌کرد.و در برابر ستم‌های ظالمان صبر می‌کرد و کظم غیظ می‌نمود. در کتاب تذکرة الخواص سبط بن جوزی آمده است که امام موسی کاظم(ع) بدان‌جهت «کاظم» نامیده شد که هرگاه از کسی چیزی به او می‌رسید، برایش مالی می‌فرستاد.(۵) ابن اثیر میگوید: او به خاطر شکیبائی و نرمش اخلاقی و نیکی در برابر بدي،به این لقب، مشهور شد.(۶)
➖داستان مردی از نوادگان عمر بن خطاب در حضور امام کاظم، به امام علی(ع) توهین کرد. همراهان امام خواستند به او حمله کنند، اما امام مانع شد و سپس به مزرعهٔ آن مرد رفت. مرد با دیدن امام کاظم شروع به داد و بیداد کرد که محصولش را لگدمال نکند. امام به او نزدیک شد و از او پرسید چقدر خرج کاشت مزرعه‌ات کرده‌ای؟ مرد گفت: ۱۰۰ دینار! سپس پرسید: امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد غیب نمی‌دانم. امام فرمود: گفتم امید داری چه اندازه از آن برداشت کنی؟ مرد پاسخ داد: ۲۰۰ دینار! امام ۳۰۰ دینار به او داد و گفت: این ۳۰۰ دینار برای توست و محصولت هم برایت باقی است. سپس به مسجد رفت. آن مرد زودتر خود را به مسجد رساند و با دیدن امام کاظم برخاست و این آیه را بلند خواند: اللَّه أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِ‌سَالَتَهُ؛ خدا بهتر می‌داند رسالتش را کجا قرار دهد.(۷)
➖راز کفن قیمتی و تشییع باشکوه امام کاظم(ع) بالاخره موسی بن جعفر را در زندان مسموم کردند. یکی از تلخی‌های تاریخ زندگی ائمه، همین شهادت موسی بن جعفر است. البته می خواستند همان جا هم ظاهرسازی بکنند. در روزهای آخر، "سندی بن شاهک" عده‌ای از سران و معاریف و بزرگان را که در بغداد بودند آورد دور حضرت. گفت ببینید وضع زندگی‌اش خوب است. مشکلی ندارد. حضرت آنجا فرمودند: "بله ولی شما هم بدانید که اینها من را مسموم کردند". حضرت را با چند دانه خرما مسموم کردند و امام بزرگوار و مظلوم و عزیز، در زیر بار سنگین غل و زنجیری که بر گردن و دست و پایشان بسته بودند، در زندان، روحش به ملکوت اعلی پیوست و به شهادت رسید. البته باز هم می ترسیدند؛ از جنازه امام موسی بن جعفر هم می‌ترسیدند، از قبر موسی بن جعفر هم می ترسیدند. این بود که وقتی که جنازه موسی بن جعفر را از زندان بیرون آوردند و شعار می دادند به عنوان اینکه این کسی است که علیه دستگاه حکومت قیام کرده بوده -این حرف ها را می‌گفتند تا اینکه شخصیت موسی بن جعفر را تحت الشعاع قرار بدهند- آن قدر جو بغداد برای دستگاه، جو نامطمئنی بود که یکی از عناصر خود دستگاه که سلیمان بن جعفر بن منصور عباسی باشد، یعنی پسر عموی هارون که یکی از اشراف بنی عباس بود، او دید با این وضعیت ممکن است که مشکل برایشان درست بشود؛ یک نقش دیگری را او به عهده گرفت. جنازه موسی بن جعفر را آورد، کفن قیمتی بر جنازه آن حضرت پوشاند، آن حضرت را با احترام بردند در مقابر قریش، آنجایی که امروز به عنوان "کاظمین" معروف هست و موسی بن جعفر زندگی سراپا جهاد و مجاهدت خودش را به این ترتیب به پایان رساند.(۸) ➖لاله ی گلشن هل اتایی تو به درد دو عالم دوایی کنج زندان به دستان بسته گره از کار خلقت گشایی باب المراد مایی آرامش دلهایی تو یوسف زهرایی یا سیدی یا مظلوم ➖بیهوده قفس را مگشایید پری نیست جز مُشتِ پری گوشه ي زندان اثری نیست در دل اثر از شادی و امّید مجویید از شاخه ي بشکسته ي امّید ثمری نیست گفتم به صبا دردِ دل خویش بگویم امّا به سیه چال، صبا را گذری نیست گیرم که صبا را گذر افتاد، چه گويم؟ ديگر ز من و دردِ دل من خبری نیست امّید رهایی چو از این بند محال است ناچار بجز مرگ، نجاتِ دگری نیست ای مرگ کجایی که به دیدار من آیی در سینه دگر جز نفس مختصری نیست تا بال و پری بود قفس را نگشودند امروز گشودند قفس را که پری نیست(۹) ➖منابع ۱.تحف العقول ،ج۱، ص۳۶۵. ۲.بهجة النظر في إثبات الوصاية و الإمامة للأئمة الاثني عشر علیهم السلام ،ج۱،ص۹۶ ۳.میلانی، سید علی حسینی، شرح منهاج الکرامه، ص۱۷۰، به نقل از ابن الجوزی. ۴.کلینی، کافی، ج ۱، ص ۴۸۴. ۵.سبط بن جوزی، تذکرة الخواص،ص۳۱۲. ۶.ابن‌اثیر، الکامل، ج۶، ص۱۶۴. ۷.بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۰. ۸.آیت الله خامنه‌ای(۱۳۹۰)، انسان ۲۵۰ ساله، تهران: موسسه ایمان جهادی، ص ۳۶۱ ۹.شاعر_ علی انسانی
✳️بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ روزمان را با آغاز کنیم 👈 تا کی غرب پرستی؟ 🔷كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا ( انعام/۷۱) 🔶همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در برده‏اند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى (دلسوز) است كه او را به هدايت دعوت كرده (و مى‏گويند:) نزد ما بيا (و حقّ را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست). ❇️پيام‏: شرایط امروز غربگرایان لیبرال مسلک، اینگونه است که به دلیل اعتماد به شیطان بزرگ و شیاطین کوچکتر اروپایی، در کار خود حیران و سرگردان مانده و همزمان دلسوزان انقلابی، دست یاری به سوی او دراز کرده و برای عبور از مشکلات، به او راه حل های عملی ارائه می دهند، ولی او یا از سر لجبازی و یا بی اعتقادی، دست کمک آنها را رد می کند
💎اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِکَ، أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِينِکَ، أَوْ تَتَابَعَ بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِي جَاءَ مِنْ عِنْدِکَ! 🌔خداوندا! به تو پناه مى بريم که از گفتارت روى گردان شويم يا به کناره گيرى از آيينت فريفته گرديم يا هوا و هوسهاى سرکش ما را به پيروى از خود بکشاند و از هدايتهاى تو باز دارد. 📚
🌷 بصائر علوی 🌹 قال امیرالمومنین علیه السلام: 💥 ...... مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللّهِ عَلَى عِبَادِهِ النَّصِيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ، وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُم ✍ ......از حقوق واجب الهى بر بندگان اين است که به قدر توان خود در خيرخواهى و نصيحت ديگران بکوشند و براى اقامه حق در ميان مردم همکارى کنند» 📒
⬇️ رهبرانقلاب‌اسلامی: 🔸مسئله‌ی و که من این همه روی آن تأکید میکنم، از این قبیل است. 🔸 امروز اگر ما به فکر تکثیر نسل نباشیم، مسئله‌ی فرزندآوری را امروز اگر چنانچه برایش فکر نکنیم، پانزده سال دیگر، بیست سال دیگر، دیر خواهد بود؛ کشوری خواهیم شد که عنصر لازم برای حرکت پیشرفت را، یعنی جوان را، به قدر کافی در اختیار نخواهد داشت. امروز باید به فکر فردا بود. 🇮🇷 ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
❇️نکته های زیبا و کاربردی از ص 44 قرآن کریم (آیات264-260)🌹🌹 1. براى آموزش عميق، استفاده از نمايش ومشاهدات حسى لازم است. «أَرِنِي» بقره، آيه 260 2. اولياى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند كه به آن ولايت تكوينى گفته مى ‏شود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً» بقره، آيه 260 3. پژوهش و كنجكاوى يك ارزش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» بقره، آيه 260 4. انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نيست. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بقره، آيه 261 5. تشويق و وعده‏ ى پاداش، قوى‏ترين عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر.«وَ اللَّهُ يُضاعِفُ» بقره، آيه 261 6. شروع نيكو كافى نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» بقره، آيه 262 7. اسلام حافظ شخصيّت محرومان وفقراست و كوبيدن شخصيّت فقرا از طريق منّت را سبب باطل شدن عمل مى ‏داند. «لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذىً» بقره، آيه 262 8. رعايت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است. «قول معروف» بقره، آيه 263 9. انفاق مهم نيست، انگيزه و روحيّه‏ ى انفاق كننده مهم است. «رِئاءَ النَّاسِ» بقره، آيه 264
♻️ هدیه قرآنی " و گفتند : هیچ فردی وارد بهشت نخواهد شد مگر آنکه یهودی یا نصرانی باشد ؛ آن آرزو های آنهاست ؛ بگو : دلیل و برهان خود را بیاورید اگر راست می گویید ! . آری هر آنکه روی خود را تسلیم خداوند نماید و نیکو کار باشد ، پس اجر و پاداش او برایش نزد پروردگارش است و نه ترسی بر آنها باشد و نه اندوهگین شوند ". (قرآن کریم . آیات 111 و 112 سوره بقره)
🖍// اجر و پاداش و امن و امان برای نیکوکارانی است که روی و جهت خود را تسلیم خداوند می کنند ؛ نه افرادی که ... ! ➖
⚛ترجمه لغات سوره مبارکه بقره/۱۱۱/۱۱۲ آیه صد و یازده سوره : + وَقَالُوا : و گفتند + لَنْ يَدْخُلَ : هرگز داخل نخواهند شد + الْجَنَّةَ : به بهشت + إِلَّا : مگر + مَنْ كَانَ : کسی که باشد + هُودًا : یهودی + أَوْ نَصَارَىٰ ۗ : یا نصرانی + تِلْكَ : آن ، این + أَمَانِيُّهُمْ ۗ : آرزوی آنهاست + قُلْ : بگو + هَاتُوا : بياوريد + بُرْهَانَكُمْ  : دليلتان را + إِنْ كُنْتُمْ : اگر هستيد + صَادِقِينَ : از راستگويان آیه صد و دوازده سوره : + بَلَى : آري + مَنْ : كسي كه + أَسْلَمَ : تسليم كند + وَجْهَهُ : روي خود را + لِلَّهِ : براي خدا + وَهُوَ مُحْسِنٌ : و او نيكو كار باشد + فَلَهُ : پس براي اوست + أَجْرُهُ : پاداشش + عِنْدَ : نزد + رَبِّهِ : پروردگارش + وَلَا خَوْفٌ : و نه ترسي + عَلَيْهِمْ : بر ايشان است + وَلَا هُمْ : و نه ايشان + يَحْزَنُونَ : غمگين مي شوند 🪴●
🍃🎀 لحظه ای با قرآن مواظب باشیم ! پیامبر از ما به خدا شکایت میکنه ها قرآن.... وَقالَ الرَّسولُ يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا و پیامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند». (سوره فرقان، آیه ۳۰)