➖راز کفن قیمتی و تشییع باشکوه امام کاظم(ع)
بالاخره موسی بن جعفر را در زندان مسموم کردند. یکی از تلخیهای تاریخ زندگی ائمه، همین شهادت موسی بن جعفر است. البته می خواستند همان جا هم ظاهرسازی بکنند.
در روزهای آخر، "سندی بن شاهک" عدهای از سران و معاریف و بزرگان را که در بغداد بودند آورد دور حضرت. گفت ببینید وضع زندگیاش خوب است. مشکلی ندارد. حضرت آنجا فرمودند: "بله ولی شما هم بدانید که اینها من را مسموم کردند".
حضرت را با چند دانه خرما مسموم کردند و امام بزرگوار و مظلوم و عزیز، در زیر بار سنگین غل و زنجیری که بر گردن و دست و پایشان بسته بودند، در زندان، روحش به ملکوت اعلی پیوست و به شهادت رسید.
البته باز هم می ترسیدند؛ از جنازه امام موسی بن جعفر هم میترسیدند، از قبر موسی بن جعفر هم می ترسیدند. این بود که وقتی که جنازه موسی بن جعفر را از زندان بیرون آوردند و شعار می دادند به عنوان اینکه این کسی است که علیه دستگاه حکومت قیام کرده بوده -این حرف ها را میگفتند تا اینکه شخصیت موسی بن جعفر را تحت الشعاع قرار بدهند- آن قدر جو بغداد برای دستگاه، جو نامطمئنی بود که یکی از عناصر خود دستگاه که سلیمان بن جعفر بن منصور عباسی باشد، یعنی پسر عموی هارون که یکی از اشراف بنی عباس بود، او دید با این وضعیت ممکن است که مشکل برایشان درست بشود؛ یک نقش دیگری را او به عهده گرفت.
جنازه موسی بن جعفر را آورد، کفن قیمتی بر جنازه آن حضرت پوشاند، آن حضرت را با احترام بردند در مقابر قریش، آنجایی که امروز به عنوان "کاظمین" معروف هست و موسی بن جعفر زندگی سراپا جهاد و مجاهدت خودش را به این ترتیب به پایان رساند.(۸)
➖لاله ی گلشن هل اتایی
تو به درد دو عالم دوایی
کنج زندان به دستان بسته
گره از کار خلقت گشایی
باب المراد مایی
آرامش دلهایی
تو یوسف زهرایی
یا سیدی یا مظلوم
➖بیهوده قفس را مگشایید پری نیست
جز مُشتِ پری گوشه ي زندان اثری نیست
در دل اثر از شادی و امّید مجویید
از شاخه ي بشکسته ي امّید ثمری نیست
گفتم به صبا دردِ دل خویش بگویم
امّا به سیه چال، صبا را گذری نیست
گیرم که صبا را گذر افتاد، چه گويم؟
ديگر ز من و دردِ دل من خبری نیست
امّید رهایی چو از این بند محال است
ناچار بجز مرگ، نجاتِ دگری نیست
ای مرگ کجایی که به دیدار من آیی
در سینه دگر جز نفس مختصری نیست
تا بال و پری بود قفس را نگشودند
امروز گشودند قفس را که پری نیست(۹)
➖منابع
۱.تحف العقول ،ج۱، ص۳۶۵.
۲.بهجة النظر في إثبات الوصاية و الإمامة للأئمة الاثني عشر علیهم السلام ،ج۱،ص۹۶
۳.میلانی، سید علی حسینی، شرح منهاج الکرامه، ص۱۷۰، به نقل از ابن الجوزی.
۴.کلینی، کافی، ج ۱، ص ۴۸۴.
۵.سبط بن جوزی، تذکرة الخواص،ص۳۱۲.
۶.ابناثیر، الکامل، ج۶، ص۱۶۴.
۷.بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۳۰.
۸.آیت الله خامنهای(۱۳۹۰)، انسان ۲۵۰ ساله، تهران: موسسه ایمان جهادی، ص ۳۶۱
۹.شاعر_ علی انسانی
✳️بسم الله الرحمن الرحیم ✳️
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
👈 تا کی غرب پرستی؟
🔷كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا ( انعام/۷۱)
🔶همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در بردهاند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى (دلسوز) است كه او را به هدايت دعوت كرده (و مىگويند:) نزد ما بيا (و حقّ را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست).
❇️پيام:
شرایط امروز غربگرایان لیبرال مسلک، اینگونه است که به دلیل اعتماد به شیطان بزرگ و شیاطین کوچکتر اروپایی، در کار خود حیران و سرگردان مانده و همزمان دلسوزان انقلابی، دست یاری به سوی او دراز کرده و برای عبور از مشکلات، به او راه حل های عملی ارائه می دهند، ولی او یا از سر لجبازی و یا بی اعتقادی، دست کمک آنها را رد می کند
#نهج_البلاغه
💎اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِکَ أَنْ نَذْهَبَ عَنْ قَوْلِکَ، أَوْ أَنْ نُفْتَتَنَ عَنْ دِينِکَ، أَوْ تَتَابَعَ بِنَا أَهْوَاؤُنَا دُونَ الْهُدَى الَّذِي جَاءَ مِنْ عِنْدِکَ!
🌔خداوندا! به تو پناه مى بريم که از گفتارت روى گردان شويم يا به کناره گيرى از آيينت فريفته گرديم يا هوا و هوسهاى سرکش ما را به پيروى از خود بکشاند و از هدايتهاى تو باز دارد.
📚#خطبه_215
🌷 بصائر علوی
🌹 قال امیرالمومنین علیه السلام:
💥 ...... مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللّهِ عَلَى عِبَادِهِ النَّصِيحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ، وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ بَيْنَهُم
✍ ......از حقوق واجب الهى بر بندگان اين است که به قدر توان خود در خيرخواهى و نصيحت ديگران بکوشند و براى اقامه حق در ميان مردم همکارى کنند»
📒#نهج_البلاغه_خطبه_216
⬇️ رهبرانقلاباسلامی:
🔸مسئلهی #فرزندآوری و #تکثیر_نسل که من این همه روی آن تأکید میکنم، از این قبیل است.
🔸 امروز اگر ما به فکر تکثیر نسل نباشیم، مسئلهی فرزندآوری را امروز اگر چنانچه برایش فکر نکنیم، پانزده سال دیگر، بیست سال دیگر، دیر خواهد بود؛ کشوری خواهیم شد که عنصر لازم برای حرکت پیشرفت را، یعنی جوان را، به قدر کافی در اختیار نخواهد داشت.
امروز باید به فکر فردا بود.
🇮🇷 ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
❇️نکته های زیبا و کاربردی از ص 44 قرآن کریم (آیات264-260)🌹🌹
1. براى آموزش عميق، استفاده از نمايش ومشاهدات حسى لازم است. «أَرِنِي» بقره، آيه 260
2. اولياى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند كه به آن ولايت تكوينى گفته مى شود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً» بقره، آيه 260
3. پژوهش و كنجكاوى يك ارزش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» بقره، آيه 260
4. انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نيست. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ» بقره، آيه 261
5. تشويق و وعده ى پاداش، قوىترين عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر.«وَ اللَّهُ يُضاعِفُ» بقره، آيه 261
6. شروع نيكو كافى نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» بقره، آيه 262
7. اسلام حافظ شخصيّت محرومان وفقراست و كوبيدن شخصيّت فقرا از طريق منّت را سبب باطل شدن عمل مى داند. «لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذىً» بقره، آيه 262
8. رعايت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است. «قول معروف» بقره، آيه 263
9. انفاق مهم نيست، انگيزه و روحيّه ى انفاق كننده مهم است. «رِئاءَ النَّاسِ» بقره، آيه 264
♻️ هدیه قرآنی
" و گفتند : هیچ فردی وارد بهشت نخواهد شد مگر آنکه یهودی یا نصرانی باشد ؛ آن آرزو های آنهاست ؛ بگو : دلیل و برهان خود را بیاورید اگر راست می گویید ! . آری هر آنکه روی خود را تسلیم خداوند نماید و نیکو کار باشد ، پس اجر و پاداش او برایش نزد پروردگارش است و نه ترسی بر آنها باشد و نه اندوهگین شوند ".
(قرآن کریم . آیات 111 و 112 سوره بقره)
🖍// اجر و پاداش و امن و امان برای نیکوکارانی است که روی و جهت خود را تسلیم خداوند می کنند ؛ نه افرادی که ... !
➖
⚛ترجمه لغات سوره مبارکه بقره/۱۱۱/۱۱۲
آیه صد و یازده سوره #بقرة :
+ وَقَالُوا : و گفتند
+ لَنْ يَدْخُلَ : هرگز داخل نخواهند شد
+ الْجَنَّةَ : به بهشت
+ إِلَّا : مگر
+ مَنْ كَانَ : کسی که باشد
+ هُودًا : یهودی
+ أَوْ نَصَارَىٰ ۗ : یا نصرانی
+ تِلْكَ : آن ، این
+ أَمَانِيُّهُمْ ۗ : آرزوی آنهاست
+ قُلْ : بگو
+ هَاتُوا : بياوريد
+ بُرْهَانَكُمْ : دليلتان را
+ إِنْ كُنْتُمْ : اگر هستيد
+ صَادِقِينَ : از راستگويان
آیه صد و دوازده سوره #بقرة :
+ بَلَى : آري
+ مَنْ : كسي كه
+ أَسْلَمَ : تسليم كند
+ وَجْهَهُ : روي خود را
+ لِلَّهِ : براي خدا
+ وَهُوَ مُحْسِنٌ : و او نيكو كار باشد
+ فَلَهُ : پس براي اوست
+ أَجْرُهُ : پاداشش
+ عِنْدَ : نزد
+ رَبِّهِ : پروردگارش
+ وَلَا خَوْفٌ : و نه ترسي
+ عَلَيْهِمْ : بر ايشان است
+ وَلَا هُمْ : و نه ايشان
+ يَحْزَنُونَ : غمگين مي شوند
🪴●
🍃🎀 لحظه ای با قرآن
مواظب باشیم !
پیامبر از ما به خدا شکایت میکنه ها
قرآن....
وَقالَ الرَّسولُ يا رَبِّ
إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا
و پیامبر عرضه داشت:
«پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند».
(سوره فرقان، آیه ۳۰)
#احکام_وام_دورهاى
س: در بين مردم باب شده كه تعدادى از افراد، مثلاً بيست نفر، ماهانه هر كدام ده هزار تومان طبق قراردادى كه همه آن را قبول كردهاند، روى هم مىگذارند و هر ماه آن را به قيد قرعه براى رفع گرفتارىهاى مالى به يكى از افراد مىدهند و فردى كه پول را مىگيرد همه ماهه همان ده هزار تومان را تا تمام شدن قسط مىپردازد و بقيه نيز به قيد قرعه و نوبت پول را مىگيرند و هيچگونه سود يا كارمزد به هيچ كس تعلق نمىگيرد، لطفاً حكم شرعى اين مسأله را بفرماييد.
ج) مشاركت در قرض دادن به اعضاى صندوق به شرح مذكور اشكال ندارد.
➖استفتائات مقام معظم رهبری
⚫️ حامی همچون پدر
▪️«[پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله] هشت ساله بود که عبدالمطلب هم از دنیا رفت. روایت دارد که دم مرگ، عبدالمطلب از #ابیطالب - پسر بسیار شریف و بزرگوار خودش - بیعت گرفت و گفت که این کودک را به تو میسپارم؛ باید مثل من از او حمایت کنی.
▪️ #ابوطالب هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنتاسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبیاکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.» مقام معظم رهبری ۱۳۷۹/۰۲/۲۳
#وفات_حضرت_ابوطالب_تسلیت