باسمه تعالی
در اصول فقه یک اصل وجود دارد تحت عنوان : « اصل تقسیم احکام به ثابت و متغیر»
احکام ثابت به احکامی گفته می شود که برای انسان همیشگی و ابدی می باشند و اختصاص به زمان یا مکان خاصی ندارند و قابل نسخ و ابطال نیز نمی باشند. همان گونه که جنابعالی اشاره کردید:
امام صادق ع می فرمایند: " حلال محمد ص تا قیامت حلال است و حرام محمد تا قیامت حرام است ". به این نوع از احکام، " احکام اولیه " نیز اطلاق می گردد. اما احکام متغیر به احکامی گفته می شوند که اختصاص به زمان یا مکان خاصی دارند و قابل نسخ و ابطال می باشند. این نوع از احکام شامل "احکام ثانویه " و " احکام مصلحتی " می گردد. در گفته های امام خمینی نیزمعمولا از سه دسته احکام بحث می شود:
«از شوراى محترم نگهبان مىخواهم و توصيه مىكنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آينده، كه با كمال دقت و قدرت وظايف اسلامى و ملى خود را ايفا و تحت تأثير هيچ قدرتى واقع نشوند و از قوانين مخالف با شرع مطهر و قانون اساسى بدون هيچ ملاحظه جلوگيرى نمايند و با ملاحظه ضرورات كشور كه گاهى با احكام ثانويه و گاهى به ولايت فقيه بايد اجرا شود توجه نمايند»
...
..
براین اساس درشریعت مقدس اسلام احکام و دستورات فراوانی وجود دارند که اگر مکلف به همان نحوی که از او خواسته شده، آنها را انجام دهد امتثال امرکرده است که دراین صورت تفاوتی میان "حکم اولی واقعی " یا " حکم اولی ظاهری"، " حکم ثانوی " و " حکم مصلحتی " وجود ندارد.
حکم اولی واقعی اما، به حکمی گفته می شود که وقتی به وسیله مجتهد جامع الشرایط استنباط می گردد، درست بر حکم الله وا قعی منطبق است که در لوح محفوظ ثبت شده است. البته این گونه نیست که مجتهد بتواند همواره به احکام اولیه واقعی دست پیدا کند بنابراین برخی از احکام او ممکن است به واقع اصابت نکنند. اگر چه او معتقد است که در طریق استنباط احکام واقعی فعالیت می کند. به این نوع از احکام، حکم ظاهری گفته می شود، اگرچه باید مورد امتثال قرار گیرند و از آنها تخطی نشود.
اما در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی انسانها معمولا شرایطی پیش می آید که رعایت احکام اولیه برای انسان بسیار سخت، دشواروطاقت فرسا می شود. بنابراین ازآنجا که خداوند دین اسلام را، دین " سمحه سهله " قرار داده است تا انسانها بتوانند در راحتی زندگی کنند، در" ضرورت ها " و " مصلحت ها " به آنها اجازه داده است که از احکام اولیه عدول کنند و به " احکام ثانویه " و " احکام مصلحتی " عمل نمایند. ازاحکام ثانویه در لسان فقهاء عظام به " احکام اضطراری "، " اوامر اضطراری " (اوامر شرایط ضروری) .... تعبیر شده است. این تعبیر را از لسان پیامبردرحدیث رفع گرفته اند که فرمودند: " از امت من نه چیز بر داشته شده است،... (از جمله) آنچه به آن مجبورمی شوند...وآنچه به آن اضطرارپیدامی کنند ". پس کلمه ضرورت، واژه عامی است که علاوه براضطرارحالت اجبارو اکراه را نیز در بر می گیرد. البته زمینه چنین مجوزی را خداوند تبارک و تعالی در آیات 6 سوره " مائده " و 62 سوره " مومنون " داده است، آنجا که می فرماید: " وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج " (در دين (اسلام) براى شما هيچ مشقّت و سختى طاقتفرسايى قرار نداده)، " لا نکلف نفسا الا وسعها " (به هر فردی به اندازه توانش تکلیف داده شده است). و همچنین در آیه دیگری می فرماید: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر(خداوند براى شما آسانى مىخواهد و براى شما دشوارى نمىخواهد).
نظر یک مرجع در خصوص حجاب در شرایط اضطرار و یا اکراه و اجبار را ببینید :
سوال:
اخیرا فتوای حضرتعالی را در مورد دخترانی که در خارج تحصیل و آنها را مجبور به ترک حجاب می کنند، در سایت های مختلف منتشر کرده اند و برخی از این فتوا، سوء استفاده می کنند.
در این فتوا آمده است:
"با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لا مذهب پست های مهم را اشغال می کنند، به افراد متدین اجازه داده می شود که حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد، رعایت نکنند ولی در غیر موارد، حتما مراعات نمایند."
لطفا توضیح بیشتری بفرمایید.
پاسخ: [ آیه الله مکارم شیرازی ]
شک نیست که حجاب بانوان در اسلام، از ضروریات این دین مبین است و حتی غیر مسلمانان نیز می دانند که این مسئله از احکام مسلّم اسلام می باشد و لذا در بسیاری از موارد، خود را ملزم می بینند که با آن کنار بیایند.
البته هر حکمی می تواند در مقام ضرورت، استثنایی داشته باشد، مثلا: اگر بانویی بیمار شد و پزشک همجنس حضور نداشت، ضرورت اقتضا می کند که به پزشک غیر همجنس مراجعه کند و معاینات او ممکن است بدون ترک حجاب، میسّر نشود؛ در چنین موردی از باب ضرورت و به مقدار ضرورت، اجازه کشف حجاب به آن بانوی مسلمان داده می شود.
و همچنین در مورد تحصیلات لازم که اگر نداشته باشد، با مشکلات مهمی (خودش یا جامعه اسلامی) مواجه می شود، به عنوان ضرورت، اجازه ترک حجاب داده می شود؛ آنهم به مقدار ضرورت یعنی در خصوص آنجا که الزام قطعی بر ترک حجاب است _ یعنی تا محل درس با حجاب می رود و در محوطه درس که الزام به ترک حجاب است، ترک می کند و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می کند_
با توجه به آنچه گفتیم، توضیح کافی برای فتوای گذشته داده شد. امیدواریم همه عزیزان به وظیفه شرعی خود در این امر عمل کنند و ان شاء الله سوء استفاده ای از فتوای مذکور نشود.
دقت داشته باشیم : وقتی مرجعی می فرماید :
حجاب بانوان از ضروریات دین اسلام است
یعنی انکار آن باعث خروج از دین می شود
بعد بحث رفت سر این که :
سوال کننده می گوید دستور حضرت زهرا بافاصله اندکی توسط حضرت زینب نعوذبالله نقض شد. و استناد می کند به اینکه حضرت زهرا گفتند صدای زن مسلمان رامرد نشنود.و...
همان گونه که خواهر محترممان اشاره کردند آن چه از حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل شده افضلیت و رسیدن به درجه کمال است نه حرمت که این علامه!!!! بی سواد به آن اشاره می کند .....مطلب واضح زیر را که یکی از دوستان ما تهیه کرده است بی سوادی این فرد را به خوبی نشان می دهد......الله اکبر ........... ( خدا وکیلی پول سعودی چه کار می کند با افراد )
.
.
مطلب در مورد حدیث را ببینید:
حدیث مطرح شده، در کتب اربعه (کتاب های چهار گانه) حدیثی شیعه وجود ندارد. اما در برخی از منابع بعدی؛ مانند دعائم الاسلام[1] و مناقب ابن شهر آشوب[2] حدیثی با همین مضمون، البته بدون سند و به صورت خلاصه ذکر شده است. بنابر این، از آن جا که این حدیث در متون اولیه روایی نیامده، و در موارد دیگر نیز بدون سند ذکر شده است؛ لذا طبیعی است که از نظر سندی قابل اعتماد نباشد، ولی در عین حال متن آن با آموزه ها و تعالیم معتبر دینی ما سازگار است.
از این روایت، حرمت حضور زنان در اجتماع برداشت نمی شود؛ چرا که آنچه در متن روایت آمده، با سیره و منش خود حضرت زهرا (س) مخالف است؛[3] به این دلیل که آن حضرت در مواقع لزوم و ضروری در اجتماع حاضر می شده، و هم او مردان را می دیده و هم آنان او را می دیدند.[4]
بنابر این، حدیث در مقام بیان این حکم شرعی نیست که به هیچ وجه زنان و مردان مجاز به گفت و گوی با هم نیستند و یا مجاز نیستند همدیگر را ببینند، بلکه در مقام بیان یکی از ارزش های اخلاقی است، و آن این که تا جایی که امکان دارد، باید ارتباط و برخوردهای روز مره میان مردان و زنان نامحرم به حداقل ممکن برسد. دختر رسول خدا –بر فرض صحت این انتساب- می خواهد به زنان مسلمان بگوید که بدون دلیل و برای کارهای جزئی و پیش پا افتاده و بدون جهت راهی مراکز عمومی نشوند، در کوچه و بازار و... در معرض دید نا محرم حضور پیدا نکنند که این در شأن و مقام زنان مسلمان نیست.
[1] تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائمالإسلام، ج 2، ص 215، دار المعارف، مصر، 1385ق. «و عن علی ع أنه قال قال لنا رسول الله (ص) أی شیء خیر للمرأة فلم یجبه أحد منا فذکرت ذلک لفاطمة (ع) فقالت ما من شیء خیر للمرأة من أن لا ترى رجلا و لا یراها فذکرت ذلک لرسول الله (ص) فقال صدقت إنها بضعة منی».
[2] ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی طالب (ع)، ج 3، ص 341، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379ق.«قال النبی لها أی شیء خیر للمرأة قالت أن لا ترى رجلا و لا یراها رجل فضمها إلیه و قال ذریة بعضها من بعض».
[3] ر. ک: کلینی، کافی، ج 5، ص 528، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1365ش.
[4] همان، ج 1، ص 460، ح 5.
علاوه بر مطلب فوق هیچیک از فقهای مطرح عالم تشیع رساندن صدای زن به نامحرم را حرام ندانسته اند ....(یعنی این را این آقای علامه نمی داند؟)
امام خمینی می فرمایند:
.
" برای زن نیز جایز است که صدای خود را به مردان بیگانه بشنواند در صورتی که ترس از فتنه نباشد اگر چه احوط درغیر مقام ضرورت ترک آن است و عده ای شنیدن و شنواندن را حرام دانسته اند و این قول مورد قبول نیست البته بر زن حرام است که با مردان با کیفیت هیجان انگیز و نازک نمودن گفتار ونرم نمودن سخن و زیبا کردن صدا صحبت کند "تحرير الوسيلة، ج 2 - ص 245).
از قدیم گفته اند دروغ گو کم حافظه است
آقای علامه تو نمی دانی که در احکام اسلام قیاس باطل است
می گوئی چون حضرت زینب س گفته حضرت فاطمه را نسخ کرد و در مجلس یزید صحبت کرد
پس اگر در زمان پیامبر هم حجاب واجب بوده بعدها در شرایط دیگر بر اساس مقتضیات زمان می تواند نسخ شود
آقای علامه معنای نسخ را نفهمیدی
مجید فراهانی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار متنی نوشت: "تجربه انفجار بیروت تجربه ای بسیار تلخ و ناگوار بود که تاثیرات منفی آن دهه ها در بطن لبنان خواهد ماند. فراتر از هر حادثه و فاجعه درس آموخته ها و عبرت های آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتما در اقصی نقاط گمرکهای رسمی و یا اسکلههای غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می شود که از این پس باید به عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود؛ اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطر آفرین تر است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دو ویدئو 👆👆👇👇نشان می دهند اول یک انفجار کوچک انجام شده که توجهات رو جلب کرده، سپس یک انفجار مهیب
یارو شلوار خودشو نمی تونست نگه داره
به دیگران دستورالعمل شلوار نگه داری می داد....
دو ویدئوی فوق
عبرت آموزی از گذشته
وقتی رژیم صهیونیستی ترور دانشمندان اتمی ایران را شروع کرد
دیپلماتهای این رژیم در چند کشور مورد حمله قرار گرفتند ...
همه دیپلماتهای رژیم غاصب خودشون رو خیس می کردند ...
رژیم جنایتکار مذکور دست از آن جنایتها برداشت....
خودتان نتیجه گیری کنید
✍احمد جهان بزرگی
💢 مکرون در خواب بيند پنبه دانه
گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه!
♦️مکرون که از فرط خوشحالی سراسيمه به #بيروت آمده بود، در همان حال و هوای فرانسه ۷۵ سال پيش سخن میگفت!
♦️او فکر میکرد هنوز فرانسه در همان قدرت است و #لبنان هم يکی از مستعمراتش میباشد!
♦️او گفت خودم میآيم دولت را تغيير میدهم و ...! غافل از اين که دوران قمپز در کردن گذشته است.
♦️لبنان ديگر از مستعمره های فرانسه نيست. لبنان شيري دارد به نام سيد حسن نصرالله و جبههای به بزرگی #جبهه_مقاومت؛ نه از هارت و هورت میترسند و نه از قمپز در کردن های خنده آور.
🔻آقای مکرون!
🔻درست است که بيروت را زخمی کرده ايد، ولی بيروت اين نمونه ها را زياد ديده است. به فکر اسراييل باشيد که اگر تير غيبی به آن اصابت کند، و بندر حيفا با خاک يکسان شود، آن وقت هيچ يهودیای ديگر در اسراييل باقی نمیماند.
🔻به جای سفر به لبنان، به فکر جايی در فرانسه برای يهوديانی که فرار خواهند کرد، باشيد!
✅ #ر قاسم روانبخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کشف ضد انقلاب!!!!!
ببینید و به هر صوت و تصویری اعتماد نکنید
هدایت شده از روشنگری
این توییت کسری ناجی، خبرنگار bbc به نظرم اصلا توهینآمیز نبود بلکه یک اعتراف علنی بود بر استیصال #آمریکا در مواجهه با #ایران با ابزار تحریم و #فشار_حداکثری! نشانهای از قدرت ایران با تمام ضربههای نظامی و اقتصادی و سیاسی که از داخل و بیرون در این چهل سال متحمل شده است.
محمد وحیدی
🆘 @Roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیاحترامی فرانسویها به رئیسجمهور #لبنان
یک روزنامهنگار ترکیهای نوشت:
🔻 در این فیلم دستیار #ماكرون از رئیس جمهور لبنان درخواست می کند از کادر دوربینهای تلویزیونی خارج شود تا رئیس جمهور #فرانسه به تنهایی با شبکههای تلویزیونی مصاحبه نماید!
.
از ایران یکروزی یک کسی باید یک تو دهنی به فرانسویها بزنه
مؤلفه های ماهیتا تبلیغاتی امنیت (داشتن طرحهای دراز مدت و کوتاه مدت تبلیغاتی)
دومین طرح در استراتژی تبلیغاتی بزرگان مکتب هدایت فرهنگسازی و حفظ آن بود. فرهنگی مستقل از همة فرهنگهای دیگر. زیرا آنها معتقد بودند که با ایجاد یک فرهنگ مستقل مسلمانان دارای هویت مستقلی میگردند که امنیت فرهنگی آنها را تضمین نموده و بهدنبال آن همبستگی جامعه که تلاش در هدف مشترک و عمل نمودن براساس یک «شاکله»، میباشد فراهم گردیده و نهایتاً منجر به ایجاد قدرتی میگردد که امنیت ملی را تضمین مینماید. . . تبلیغ فرهنگسازی فرهنگ مستقل هویت مستقل امنیت فرهنگی همبستگی جامعه قدرت ملی امنیت ملی . .
.
آنچه فرهنگسازی ایجاد میکند تغییر رفتار در حوزههای مختلف رفتاری اعم از رفتار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است و تبلیغ ابزار آن است.
🍃زینبی ام🍃,
🔴 روحانی: اگر رهبر انقلاب موافقت کنند هفته آینده گشایش اقتصادی خواهیم داشت!
🔴🔴🔴🔴
*دوستان عزیزولایتمدار بهوش باشید وروشنگری کنید؛ توطئه ای بزرگ درراه است*
این یک توطئه اشکار هست
یعنی من میخوام کاری بکنم که شماراحت باشید ولی رهبری نمیذاره! رهبری نمیخواد که گشایشی درکارشما ایجادبشه!
این مردک به دستوراربابش این افاضه راکرده!
اگه رهبری قبول کنه که ته صندوق ذخیره ارزی رادرطی چندماه باقیمانده جارومیکنه ویه مملکت ورشکست اقتصادی رامیده۴تحویل دولت بعدی؛ دولت بعدهرکسی میخواد باشه وقتی کشوری ورشکست راتحویل بگیره دیگه کاری نمیتونه بکنه! اونوقت لیبرالها میگن دیدید هیچکس بهترازمانبود! اگه بجزما کس دیگری سرکارمیومد وضع ازاین بدترمیشد؛! پس کارمادرست بوده! خوب عمل کردیم!
اما اگه حضرت اقا چنین طرحی که روحانی میده رانپذیره! توبوق وکرنا میکنن که دیدید رئیس جمهورکاره ای نیست! همه اختیارات دست رهبری نظام هست!
این مردک مکری راطراحی کرده دوسربرد برای خودش ولیبرالهای خائن وطن فروش!
باید مواظب مکرعمرعاص گونه این مردک بود!
🔴🔴🔴زینبی ام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رمر حمام، سونا و جکوزی ساختهاند!
🔹رئیس بنیاد مستضعفان: به کاخ مرمر آسیب زدهاند؛ پتک زدهاند؛ در کاخ مرمر آسانسور، حمام، سونا و جکوزی ساختهاند؛ میراث فرهنگی کجا بوده است؟
.
.
✍️ اونهائی که میدونستند هاشمی در کاخ مرمر زندگی می کنه و در آن حمام و سونا و جکوزی ساختند به ما نمی گفتند ،به ما خیانت کردند
احمد جهان بزرگی