eitaa logo
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
657 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
2.7هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول و قواعد تحلیل (5) (یا: متدولوژی تفسیر سیاسی) با نگاهی بر قرآن . . اصل دوم: تعيين قابليت اطمينان خبر . يک اصل ابتدايي اين است که، زمانی يک مفسر به نظر واقعی و به تبع آن به حکم و تصميم واقعی دست خواهد يافت که به شخصه حوادث و رويدادها را مشاهده کرده و يا مطلبی را مستقيماً از گوينده کلام بشنود و يا از انجام دهندة فعل ببيند تا اطمينان پيدا کند نظری را که می دهد، برخاسته از سند محکم و مورد اعتماد است؛ به عبارتی نسبت به آن «علم» پیدا کند. مانند برخورد مستقيم مفسر با شخص مورد نظر، حضور در جلسة مورد نظر و يا حضور در محلِّ اتفاق و حادثه. اما زمانی که مفسر خود نمی تواند به حادثه يا سند دسترسی داشته باشد،همانطور که غالباً چنين است، ناچار است برای درک رخدادهای سياسی تا حدودی به گزارش ديگران اعتماد و تکيه کند. مفسرين معمولاً نمی توانند در بحرانهای کشورهای ديگر مانند جنگ، انقلاب، اعتصاب و شورش حضور فيزيکی داشته باشند، زيرا موانعی بر سر راه حضور آنها وجود دارد. آنها حتی رأی گيری های انتخاباتی، درگيریهای قومی يا پديده هايي مانند اينها را مشاهده نمی کنند و عمدتاً فقط با گزاره هايي سروکار دارند که نمايندة آن پديده ها هستند. بر این اساس ناچار هستند که برای دادن نظرية نهايي به اخبار و اطلاعاتی که از منابع مختلف به آنها می رسد، اکتفا نموده و پس از تبيين آنها نظريه نهايي را اعلام نمايند. البته لازم است بدانيم که اخبار و اطلاعات کسب شده اگر مورد ارزيابی واقع نشوند، دست کمی از بی¬اطلاعی ندارند و انسان را به خطاهايي آلوده می کنند که گاه به نابودی او منتهی می¬شود.
البته از راه عقل همواره به اين مسائل پی می¬بريم، اما خالی از لطف نيست که ببینیم آیات شریفه در این مورد چه می گویند . مسلما آیه فوق یکی از آیاتی است که ما را در این زمینه یاری می کند. " تا زمانی که به چیزی علم پیدا نکرده ای از آن پیروی مکن".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش این نوع فیلمها برای سرخ نگه داشتن صورتشان در برابر ج.ا.ا است . . 🔴 تماس تصویری یکی از شیوخ اماراتی به نمایندگی از شیخ زاید با نخست وزیر رژیم صهیونیستی 🔹 نکته جالب در این ویدیو صحبت کردن این عضو وزارت خارجه امارات به زبان عبری روان (زبان یهودیان) با نتانیاهو است!
 مرحوم سلحشور گفت: سینمای ایران فاحشه خانه است. خیلی ها در آن زمان به او تاختند اما امروز مرجانه گلچین همان را با جملات دیگری می گوید: بازیگر سریال «سه دونگ سه دونگ» با اشاره به کیفیت بد فیلمنامه‌ها اضافه کرد: روزانه تعداد زیادی فیلمنامه به دست من می‌رسد، باور کنید چند صفحه اول را که می‌خوانم عطای بازی در آن اثر را به لقایش می‌بخشم؛ مگر می‌شود همه فیلمها تنها به چند سوژه دستمالی شده و تکراری بپردازند. گلچین در همین رابطه تاکید کرد: متاسفانه حرف زدن درباره بازیگری مثل تف سر بالا است، اما باور کنید سیستم سالمی در بازیگری نداریم، یعنی چه که یک بازیگر برای داشتن نقش صرفا باید به مهمانی شبانه برود، اگر آنجا بود نقش به وی می‌رسد و اگر نه باید سالها خانه نشین شود، چطور اسم این وضعیت را بگذاریم سینما، هیچکس از پول بدش نمی آید اما من حاضر نیستم در این فیلم‌ها بازی کنم.
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا زهرا شهید: پاسخ‌های دندان‌شکن رحیم‌پور ازغدی به یاوه‌گویی‌های مجدد حسن روحانی: رئیس جمهوری اسلامی تو جلسات خصوصی و عمومی ۱۸۰ درجه متناقض حرف نمیزنه، دروغ نمیگه! البته از رئیس جمهوری که خودش تو اتاق ایزوله شده میشنه و بچه های مردم رو میفرسته تو دل کرونا انتظار بیشتری نمیشه داشت!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا زهرا شهید: تیکه‌ سنگین مجری شبکه‌ی خبر روی آنتن زنده به بازگشایی حضوری مدارس توسط روحانی به صورت غیر حضوری 👌
اصول و قواعد تحلیل (5) (یا: متدولوژی تفسیر سیاسی) با نگاهی بر قرآن. . اصل دوم: تعيين قابليت اطمينان خبر (بخش دوم) . باید بدانیم که، پذيرفتن خبر بدون ارزيابی همان و مورد اصابت قرار دادن افراد، احزاب، گروه¬ها و اقوام و دولت¬ها از روی جهالت همان. بر این اساس اين همان روشی بوده است که انبياء و اولياء به آن عمل می¬نموده¬اند. به عنوان نمونه، زمانی که حضرت سليمان (ع) به عنوان رئيس حکومت، خبری از سرزمين «سبا» دريافت می¬کند، يک برخورد تفسيری با آن نموده و می¬فرمايد «سننظر اصدقت ام کنت من الکاذبين». راه عقلی پی بردن به لزوم تبيين نيز اين است که مـا همواره شاهد هستيم که «منابع خبری» مشحون از «تکذيب» خبرهايي است که معمولاً از طريق همين منابع يا منابع ديگر به سمع و نظر مخاطبين می¬رسد. با توجه به اين تفاصيل سومين سؤالی که مفسرين در برخورد با خبرها و گزارشات خبری از خود می¬نمايند، اين است که: «آيا اين مطلب خبری صحت دارد يا خير؟» با طرح اين سؤال يک مرحلة نسبتاً طولانی¬تر از ديگر مراحل در مقابل مفسر قرار می¬گيرد که يکی از قسمت¬های فوق¬العاده مهم کار مفسر به شمار می¬آيد. پس از طرح سؤال فوق يک سری سؤالات ديگر در ذهن مفسر شکل می¬گيرد که بدين ترتيب به آن سؤالات نظم و ترتيب می¬دهيم و می¬گوييم اولين سؤالی که مفسر در مورد تبيين صحت خبر از خود می¬نمايد، اين سؤال کلی است که: «آيا اين مطلب خبری صورت واحد دارد يا صورت متواتر؟» با طرح اين سؤال عملاً دو قسم خبر برای مفسر مشخص می¬شود؛ يکی «خبر واحد» و ديگری «خبر متواتر». به عبارت ديگر با اين سؤال مفسر متوجه می¬گردد که با خبرها به دو گونه
برخورد می¬شود؛ يکی به گونه «واحد» و ديگری به گونه «متواتر» که در آینده به بررسی تفصيلی هر يک از آنها می¬پردازيم و مقام و زوايای هر کدام، نزد مفسرين، را مورد بررسی قرار می¬دهيم.
هدایت شده از درمانخانه اسلامی 💠
بسم الله الرحمن الرحیم 🖌دستور معاون درمان وزارت بهداشت: " با ابتلای قطعی تمام بیماران فوت شده، اجساد را بعنوان موارد مثبت کوید_۱۹ ثبت و برای تدفین اقدام فرمایید." 📈حالا یکی از علتهای بالابودن نسبی آمارهای متوفیان کرونا بهتر درک میشه... پ.ن: وزارت بهداشت پاسخ دهد آیا این سند حقیقت دارد؟! 💠درمانخانه اسلامی💠 💠 @Darmaneslami
جنگ داخلی باید در آمربکا برای ایجاد عدالت فراهم شود
اصول و قواعد تحلیل (6) (یا: متدولوژی تفسیر سیاسی) با نگاهی بر قرآن . اصل سوم : جدا کردن خبر واحد از متواتر بسیارى از مفسّران گفته اند آیه در باره ولید بن عقبه نازل شد، آنگاه که پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) براى جمع آورى زکات از بنى المصطلق نزد حارث بن ضرار فرستاد که رئیسشان بود تا زکاتى را که جمع شده و نزد او بود تحویل بگیرد. چون ولید، بخشى از راه رفت، ترسید و پیش پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد و گفت: یا رسول الله، حارث به من زکات نداد و مى خواست مرا بکشد. پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) خشمگین شد و گروهى را نزد حارث فرستاد. حارث با همراهانش مى آمدند که با گروه اعزامى پیامبر(صلى الله علیه وآله) روبرو گشتند که از مدینه خارج شده بودند. به آنان گفتند: این حارث است. وقتى به هم رسیدند، حارث پرسید: به کجا اعزام شده اید؟ گفتند: به سوى تو. گفت: براى چه؟ گفتند: پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) ولید بن عقبه را نزد تو فرستاده، او مى گوید تو زکات نداده اى و مى خواستى او را بکشى. گفت: قسم به آنکه محمد(صلى الله علیه وآله) را به حق مبعوث کرد، من هرگز ولید را ندیده ام و پیش من نیامده است. حارث وقتى خدمت پیامبر(صلى الله علیه وآله) رسید، حضرت پرسید: زکات نداده اى و مى خواستى فرستاده مرا به قتل برسانى؟ گفت: نه به خدا قسم، من او را ندیده ام و پیش من نیامده است. من خودم چون دیدم مأمور دریافت زکات از سوى پیامبرخدا(صلى الله علیه وآله) نیامد، ترسیدم مبادا خدا و رسول از من خشمگین شوند، آنگاه این آیه نازل شد.
برخی از علمای علم اصول از این آیه ☝️☝️برای اثبات حجیت خبر واحد استفاده می کنند زیرا راوی یا منبع آن «واحد» است.