قبل از انتخابات توقع داشتم آقای رئیسی پس از انتخاب شدن یک تیم تحقیقاتی فراهم کند و به عراق بفرستد تا در مورد برخورد عراقیها با کرونا تحقیق کنند...
.اما دریغ .....
.
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
به این خاطر بهش رأی دادیم
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد علمی با کرونا
قبل از انتخابات توقع داشتم آقای رئیسی پس از انتخاب شدن یک تیم تحقیقاتی فراهم کند و به عراق بفرستد تا در مورد برخورد عراقیها با کرونا تحقیق کنند...
.اما این کار رو رها کرده و دنبال مواضع غیر علمی مدیران پیشین راه افتاده ،که ره به ترکستان است
.
هدایت شده از علی سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به این افراد باید دست مریزاد گفت، به ادبیات سرمربی دقت کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احضار روازاده به سازمان نظام پزشکی
🎥 بخشی از سخنان دکتر روازاده درمورد #واکسیناسیون اجباری
▪️واکسن برکت مشکلی ندارد
▪️هیچ عارضه ای ندارد
▪️چرا سر و صدا میکنید که اجباری شده!؟
▪️بنده اگر اجباری باشد واکسن میزنم
▪️باید با دولت همکاری کنیم
.___________________________________
بفرمائید دادگاه انگیزاسیون
.گالیله در دادگاه انگیزاسیون به زمین گفت: اگر چه در اینجا گفتم نمی چرخی اما بدان که می چرخی .....
آدمهای دیر فهم با دیدن این پست نگویند پس همه دستورات روازاده را قبول داری؟
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
برخورد علمی با کرونا قبل از انتخابات توقع داشتم آقای رئیسی پس از انتخاب شدن یک تیم تحقیقاتی فراهم
سلام استاد.
مدتی است از این دست کلیپ در فضای مجازی بسیار منتشر می شود که متاسفانه آبروی دین داری ما را خدشه دار می کند. دلسوزان هرچه برای ترویج دین میان مردم تلاش می کنند ، اما نشر این تصاویر در نگاه مردم این سوال را مطرح می سازد که نسبت این دین با عقلانیت و علم چیست؟
حالا هزاری علامه ی ما سخن از "عقل در هندسه ی معرفت دینی" بگوید یا رهبرمان توصیه به رعایت بهداشت کند ؛ یک کلیپ همه را شستشو می دهد و می برد.
حقیقتا اگر کرونا یک فرضیه هم بود، باز این رفتار درست نبود.
یعنی امام جامعه ی ما نمی فهمد حرم دارالشفاست؟!!
بعلاوه مقایسه عراق به عنوان کشوری که اساسا آمار دقیقی از مبتلایان خود ندارد با سایر کشور ها اشتباه است.
**********************************************
.
برادر عزیز اصلا بنده معتقد نیستم که ادعای عزاداری امام حسین ع این ناگیرائی را در عراق و راهپیمائی اربعین ایجاد کرده است و خودم نیز هرگز در راهپیمائی از این نوع آب ها و آن چائی ها نخورده ام و دیدن آن صحنه ها برایم خوش آیند نبود (اگر چه شاید وقتی برای برخی آدمهای ظاهربین تعریف بکنم و بگویم از این کار چندشم می شود ناراحت شوند ، مهم نیست زیرا یک عقیده و سلیقه است ).
باز تکرار می کنم : اصلا معتقد نیستم که ناگیرائی در عراق برای عموم مردم به خاطر حضور در دارالشفاء باشد که امام جامعه به آن توجه داشته باشند یا نداشته باشند....که شاید برای برخی شفا باعث ناگیرائی باشد ....
اصلا معتقد نیستم کرونا یک فرضیه است ....بلکه کرونا یک واقعیت است ؛ اما نحوه برخورد با آن این نیست که ستاد کرونا می گوید و عمل می کند ....
این پاسخ بنده در خصوص فرمایشی که فرمودید .
__________________________________________________________________
اما گذاشتن این کلیپ فقط برای تحریک ذهن افراد است ..و برای بررسی یک مسئله به صورت علمی ِ تجربی ... و مهم آن سؤال زیر کلیپ است ...... چرا از طرف ایران هیچکس کار علمی در این مورد نمی کند و همه از دستورات WHO تبعیت می کنند و آن سازمان صهیونیستی را مرجع می دانند؟؟
چرا حاضر نشدند عملا آبروی پزشکان مدعی پزشکی سنتی را با دلیل علمی ببرند ....و عموما متصدیان فرا فکنی می کنند؟؟
جرا یک بیمارستان در اختیار آنها نگذاشتند تا داوطلبان معتقد به طب سنتی تحت مداوای آنها قرار بگیرند و اثبات بشود که دروغ می گویند ....و معمولا به تهدید و ارعاب رو می ورند و با حماقت همه را تهدید می کنند . اگر ما می خواستیم زیر بار تهدید برویم که انقلاب نمی کردیم ....
بنده علیرغم این که طلبه هستم و نزدیک چهل سال است درس ولایت فقیه به طلبه ها و دانشگاهیان می دهم به شدت به علم تجربی معتقدم ......... اما متصدیان ستاد کرونا را به شدت دروغگو می دانم و حاضر به پیروی از آنها نیستم ....
وقتی تناقض و دروغ را در آنها می بینم و وقتی در رعایت دستورات حضرت آقا آنها را سست می بینم وقتی می گویند پیروی دستور حضرت آقا است ...... می گویم پس چرا خودتان دستورات را زیر پا می گذارید ؟؟؟
.بنابراین تا قانع نشوم زیر بار حرفهای چپدر غاز این نوع افراد نمی روم....و از رئیسی هم به شخصه توقع دیگری داشتم که برآورده نشده ....اگر چه هنوز به او ارادت دارم....
متأسفانه تمام افرادی هم که در گروهها با بنده مخالفت می کنند چون حرف علمی بلد نیستند حرف سیاسی می زنند ....
البته هنوز هم مانند بسیاری از افراد متدین ، به این مسئله نرسیده ام که حضرت آقا در خصوص زدن واکسن حکم حکومتی داده اند ........
.
.
هشدار!!!
اداره و مدیریت دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی را به پزشکان بسپارید.
اداره بیمارستانها را به پزشکان بسپارید .
اداره اورژانس ، مراکز پزشکی ، درمانگاهها ، داروخانه ها ، ....... و هر چیز و هر جائی به پزشکی مربوط است را به پزشکان بسپارید .....
اما
حکومت ، سیاست ، نظام و مملکت را به پزشکان نَسپارید .........مردم را بیچاره و به نظام بدبین خواهند کرد. .
.
هدایت شده از مغز خاکستری
🔴 نگرانی وزیر خارجه انگلیس از امنیت زنان در جامعه/ لیز تراس: من هم میترسم شب از منزلم خارج شوم!
🔸لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص سارا اورارد که توسط یک مامور پلیس لندن ربوده و بعد از تجاوز کشته شد، گفت: به عنوان یک زن هنگام شب از بیرون رفتن میترسم، این باید تغییر کند!
🔸وی با اشاره به ادعاها مبنی بر "زن ستیز بودن سیستم قضایی" به دلیل نرخ پایین محکومیت در موارد تجاوز و تعرض جنسی، اظهار داشت: این محیط اضطراب بسیار ناخوشایند است. باید دلایل ایجاد این ترس و اضطراب برطرف شود./ آناتولی ترکیه
#حق_زنان
#metoo
#زنازادگی_انگلیس_۴۸درصد
#تمدن_نکبت
🇮🇷 #اتحادیه_عماریون
🔺#همدلی
🔻#انقلابی_گری
#ConquerorsOfKhyber
@khakestary_amar
هدایت شده از مجله طب و تمدن اسلامی
🔴 مخالفت نمایندگان انقلابی مجلس با #واکسیناسیون_اجباری
⚡️حجت الاسلام نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر:
واکسن اجباری کرونا برخلاف قانون اساسی است.
👈نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی دیگر از مصادیق بحران بحث مدیریت کرونا است. واکسن اجباری با قانون اساسی در تضاد است. تست پی سی آر اجباری چه معنایی دارد؟ هر فرد از جامعه باید برای رفتن به هر بخش ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند تا این تست را انجام دهد. مدیریت بحران این نیست که اکنون اتفاق افتاده است.
منبع :
https://b2n.ir/s72611
#واکسن
#کرونا
@eslamteb
.
🔴مبارزات عدالتخواهانه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️«...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، میبیند که این قرآن است که وادار کرد #پیغمبر_اسلام را به اینکه با این سرمایهدارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در #حجاز و در #طائف و در #مکه و اینها، #سرمایهدار بودند و صاحب قدرت و اشخاص قلدری بودند که قدرتمند بودند. قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به اینکه با این مردمی که با ملیت مردم با منافع تودههای مردم، مخالف هستند و استثمار میکنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.
▪️جنگهایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرمودهاند، بعد از اینکه اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگها همیشه با زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل #ابوسفیان و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع ملتها را، ملت خودشان را، میخواستند برای خودشان [غارت] بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگهایی که واقع شده، بین مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و اینهایی که می خواستند حق فقرا را بخورند...»(صحیفه امام ج4 ص214)
.
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
27.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
بعد از زدن واکسن چه کارهائی انجام دهیم ؟
دکتر حسین خیر اندیش پاسخ می دهد
.
⚡️توئیت نماینده ی محترم مردم اراک: آیا وزارت بهداشت آماری از نوجوانان و کودکان مبتلا به کووید - ١٩ دارد که می خواهد آن را واکسیناسیون کند؟
#واکسن
📌جهانِ پساکرونا 👇
🌐 @jahanepasakorona
.
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال
هرچيزی كه حقى از مردم در آن باشد، درحيطه حق الناس قرار مىگيرد. اما آن معنائی که امروزه " حق الناس " در آن اصطلاح شده است و گاه در لسان پیامبر اعظم نیز به همین معنا به کار برده می شده است "حقوق مالی" است. بحث در مورد این مسئله را به سه حوزه محدود می کنیم: الف: حوزه مسائل خصوصی که به مسائل سیاسی - امنیتی ربط پیدا نمی کند. ب: حوزه مسائل خصوصی که به مسائل سیاسی - امنیتی ربط پیدا می کند. ج: حوزه مسائل عمومی (بیت المال)
اما قبل از پرداختن به این موضوعات باید این مطلب روشن شود که " بیت المال "، که به هر مالی گفته می شود که همه مردم درآن سهم دارند وغالباً به آن " اموال عمومی " یا " اموال دولتی " گفته میشود، نیز در این نوشتاربه عنوان حق الناس به آن نگاه می شود، زیرا تک تک افراد جامعه در آن حق دارند.
🔹🔹1. تصرف در حق مالی افراد در شرایطی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کند🔹🔹
....در این شرایط هر گونه تصرف دراموال مردم به عنوان حکم اولیه حرام می باشد. قرآن کریم در آیه 79 سوره کهف تصرف ناحق در اموال مردم را " غصب " نامیده وبه انحاء مختلف آن را مردود دانسته است. به عنوان مثال قرآن می فرماید: "اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد" و یا "كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مىخورند، (در حقيقت) تنها آتش مىخورند و بزودى در شعلههاى آتش (دوزخ) مىسوزند" و یا " واى بر كمفروشان! آنان كه وقتى براى خود پيمانه مىكنندحق خودرا بطوركامل مىگيرند امّاهنگامى كه مىخواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مىگذارند".
فقهاء عظیم الشان نیز " حقوق مالی مردم " را عمدتا در مباحث مربوط به غصب مطرح کرده اند که عموما تعریفشان در مورد غصب منطبق بر این است که: " غصب آنست كه انسان از روى ظلم، بر مال يا حق كسى مسلط شود "، که شیخ طوسی در مورد حرمت آن ادعای اجماع کرده، می گوید: " در مورد حرام بودن غصب اجماع ثابت است " و فقهائی همچون علامه حلی شیخ انصاری و اکثر فقهاء عظام و سرآمد آنها امام خمینی نیز آن را عقلا، نقلا و اجماعا حرام می دانند.
فقهاء عظام در مورد اهمیت حقوق مالی افراد تا آنجا پیش رفته اند که اگر چه توصیه می کنند که باید برای میت احترام زیا دی قائل شد و به همین خاطرنبش قبراو را حرام می دانند، اما در رابطه با غصب استثناء قائل شده و می گویند: " جایز است نبش قبر در صورتی که میت با کفن غصبی و یا درمکان غصبی دفن شده باشد ".
______________________________________________________________
مآخذ و منابع:
. نساء 29.
. نساء 10.
. مطففین 1-3.
. وهو الاستيلاء على ما للغير من مال أو حق عدوانا (روح الله الخمینی، تحرير الوسيلة، ج 2،- ص 172). الغصب هو الاستقلال بإثبات اليد على مال الغير عدوانا (جعفر بن الحسن، المختصر النافع، ص 247). الغصب هو الاستيلاء على مال الغير بغير حق (حسن بن یوسف، تحرير الأحكام، ج 4 - ص 519) (احمد بن محمد بن فهد الحلی، المهذب البارع، ج 4 - ص 245).
. والإجماع ثابت على أن الغصب حرام (محمد بن الحسن الطوسی، المبسوط، ج 3 - ص 59).
. وهو محرم بالنص والإجماع (حسن بن یوسف الحلی، تحرير الأحكام،ج 4 - ص 519).
. أن إحداث الغصب - لئلا يتضرر بتركه - حرام، وجوازه منفي بقاعدة [ نفي ] الضرر، كذلك إبقاؤه حرام غير جائز(مرتضی الانصاری، رسائل فقهية، ص 123 – 124).
. وقد تطابق العقل والنقل كتابا وسنة وإجماعا على حرمته (روح الله الخمینی، تحرير الوسيلة، ج 2 - ص 172).
. والدفن مع الكفن المغصوب أو مال آخر مغصوب كالدفن في المكان المغصوب، فيجوز النبش لأخذه (همان، ج 1 - ص 94).
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (2)
🔹1- سید مرتضی، وضو با آب غصبى را زشت، گناه، حرام و باطل اعلام نموده است و دراین مورد شیخ طوسی وبسیاری از فقهاء دیگر با اوهم عقیده بوده اند و ابن زهره در مورد آن ادعای اجماع می کند. امام خمینی نیز می گویند: " وضوبا آب غصبی وبا آبى كه معلوم نيست صاحب آن راضى است يا نه حرام و باطل است " ودر توضیح ادامه می دهند که، وضو ازآب موجود در ظرف غصبى نیز باطل است و اگرغير از آن آب ديگرى نداشته باشد بايد تيمم كند وهمچنین در حوضى كه به عنوان مثال يك آجر يا يك سنگ آن غصبى باشد اگر وضوى او تصرف در غصب حساب شود، گناهكار است.
🔹2- علامه حلی وامام خمینی موارد فوق در مورد غسل را نیزساری و جاری می دانند.
🔹3- شیخ مفید، شیخ طوسی و اکثرفقهاء عظام نماز درلباس غصبی را باطل می دانند. علامه حلی معتقد است، كسى كه می داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، اگر عمدا در لباس غصبى نماز بخواند نمازش باطل است. امام خمینی نیز با او موافق است. وهم چنين اگر در لباسی که نماز می خواند چیز غصبی مثل انگشتر یا پول باشد نماز باطل است. و امام خمینی می گویند: اگر درلباسى كه نخ يا دگمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد آن نمازرا دوباره با لباس غيرغصبى بخواند. امام دراین مورد اضافه می کند که: اگرشخص نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد.... در صورتى كه به تعداد يك ركعت هم، وقت نداشته باشد، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد.
🔹4 - شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی و اکثر فقهاء عظام نماز در مکان غصبی را باطل می دانند. محقق حلی معتقد است که، نماز در مکان غصبی با آگاهی از غصبی بودن و از روی اختیارباطل است و امام خمینی می گویند: كسى كه در ملك غصبى نماز می خواند اگر چه روى فرش و تخت و مانند اينها باشد، نمازش باطل است ولى نماز خواندن در زير سقف غصبى و خيمه غصبى مانعى ندارد. امام به این مسئله ملحق می کنند این که اگر كسى از مستأجر سابق كه مدت اجارهاش گذشته است، آن محل را اجاره كند، اجارهاش صحيح نيست، مگر به اجازه صاحب محل، و توقفش در محل حرام و غصب است، و اگر به محل خسارت وارد شود يا تلف شود، موجب ضمان است براى اين شخص، و مادامى كه توقف نموده است، بايد مثل مال الاجاره را به صاحب محل بپردازد. و همچنین، كسى كه در جاى غصبى حبس است، اگر آب و خاك او غصبى است، بايد با تيمم نماز بخواند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
_________________________________________________________________
منابع و مآخذ
. وعندنا أن الوضوء بالماء المغصوب لا يزيل الحدث، ولا يبيح الصلاة....لا خلاف أن الوضوء بالماء المغصوب معصية وقبيح وحرام (الشريف المرتضى الناصريات - - ص 80).
. الوضوء بالماء المغصوب لا يصح، ولا تصح الصلاة به...وإن التصرف في الماء المغصوب قبيح لا يصح التقرب به (محمد بن الحسن الطوسی، الخلاف، ج 1 - ص 510).
. الوضوء بالماء المغصوب لا يرفع الحدث، ولا يبيح الصلاة بالإجماع (حمزه بن علی بن زهره الحلبی، غنية النزوع، ص 50).
. روح الله الخمینی، توضيح المسائل، ص 35.
. همان، ص 36
. همان.
. لو توضأ المحدث، أو اغتسل الجنب، أو الحائض، أو المستحاضة أو النفساء، أو من مس ميتا، به عالما بالغصب لم يرتفع حدثه، لأن التعبد بالمنهي عنه قبيح، فيبقى في العهدة (حسن بن یوسف، تذكرة الفقهاء (ط.ج)، ج 1 - ص 44).
. تمام شرطهائى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد، مثل پاك بودن آب و غصبى نبودن آن، در صحيح بودن غسل هم شرط است (روح الله الخمینی، توضيح المسائل، ص 49).
. من صلى في ثوب مغصوب لم يجزه ذلك، ووجب عليه إعادة الصلاة (محمد بن محمد بن النعمان، المقنعة، ص 149). فما يوجب الإعادة ففي... من صلى في مكان مغصوب مع تقدم علمه بذلك مختارا... ومن صلى في ثوب مغصوب كذلك (محمد بن الحسن الطوسی،الرسائل العشر، ص 186).
. لو جهل غصبية الثوب أو المكان، وصلى فيهما، أو جهل نجاسة الثوب أو البدن أو موضع السجود لم يعد، ولو علم ذلك وجهل الحكم لم يعذر (حسن بن یوسف الحلی، تحرير الأحكام، ج 1 - ص 299).
. همان، ص 114.
. لا فرق بين أن يكون الثوب هو الساتر أو غيره، بل لو كان معه خاتم، أو درهم، أو غير ذلك مغصوب وصلى فيه لم يصح (حسن بن یوسف الحلی، تذكرة الفقهاء (ط.ج)،ج 2 - ص 477).
.روح الله الخمینی، توضیح المسائل، ص114.
. همان، ص 114- 115.
. من صلى في مكان مغصوب لم يجزه ذلك، ووجب عليه إعادة الصلاة المقنعة - الشيخ المفيد - ص 149. وإذا أداها في ثوب مغصوب فلا يقين ببراءة ذمته، فيجب نفي جوازه. الناصريات - الشريف المرتضى - ص 208. فما يوجب الإعادة ففي من صلى في مكان مغصوب مع تقدم علمه بذلك مختارا. 8 - ومن صلى في ثوب مغصوب كذلك (محمد بن الحسن الطوسی، الرسائل العشر، ص 186).
. لا تصح الصلاة في مكان مغصوب مع العلم بالغصبية اختيارا (جعفربن الحسن، المعتبر، ج 2 - ص 108).
. روح الله الخمینی،توضيح المسائل، ص 120.
. همان، 408.
. همان، 95.
.
🌸🌸
آقاو خانم وزیر، نماینده،مدیر، قاضی ، نیروی انتظامی، اطلاعاتی ، نظامی....... حق الناس
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت سوم)
🔹به نام خدا
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون اوست... (بنابراین) تصرف در اموال افراد مسلمان جز با رضایتشان جایز نیست....(و) کسی که اهمیت نمی دهد که مالش را از کجا کسب می کند، خدا هم اهمیت نمی دهد که از کجا او را وارد جهنم کند. ... (پس) هرکس از مال برادرش چیزی به تصرف در آورد، قطعه ای از آتش نصیب او خواهد شد .....و هرگونه تصرف غیر حق در مال افراد مسلمان، در زمره بزرگترین اشتباهات است . (بدانید) هر که دارائی مومنی راغاصبانه و بدون رضايت او به تصرف در آورد خداى گرامى و بزرگ پيوسته از او روى گرداند و بر احسان و نيكىاى كه انجام مىدهد خشم گيرد و آن كارهاى نيك را در زمره كارهاى نيكش ننويسد تا آنگاه كه توبه كند و دارايىاى را كه به تصرف خود در آورده به صاحبش باز گرداند . (به ویژه) اگر با قسم خوردن همراه باشد، خدا بهشت را بر او حرام کرده، جهنم را بر او واجب می گرداند اگر چه چوب مسواکی باشد. ....(چه رسد به این که در زمینی تصرف کند) زیرا حتی اگر یک وجب از زمینی را به غیر حق تصرف کند، در روز قیامت تا هفت طبقه آن زمین طوق گردنش خواهد بود.
____________________________________________
📚منابع و مآخذ
. رسول الله ص: يا أبا ذر من لم يبال من أين اكتسب المال لم يبالپ الله من أين أدخله النار (محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 16 - ص 98).
. قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إنما اقضي بينكم بالبينات والايمان وبعضكم ألحن بحجته من بعض فأيما رجل قطعت له من مال أخيه شيئا فإنما قطعت له به قطعة من النار (محمد بن یعقوب الکلینی،الكافي، ج 7 - ص 414).
. أعظم الخطايا اقتطاع مال امرئ مسلم بغير حق (حسن بن علی الحرانی، تحف العقول، ص 216).
. قال رسول الله صلى الله عليه وآله من اقتطع مال مؤمن غصبا بغير حقه لم يزل الله عز وجل معرضا عنه ماقتا لأعماله التي يعملها من البر والخير لا يثبتها في حسناته حتى يتوب ويرد المال الذي أخذه إلى صاحبه (محمد بن علی بن بابویه القمی، ثواب الأعمال، ص 273).
🌸🌸
.🌹🌹🌹
نقد رئیس جمهور
حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در نماز جمعه این هفته کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج اقامه شد، گفت:
نکتهای که عرض میکنم در بهکارگیری مجدد همین افرادی است که برای کشور مسئله درست کردند. اینها دیگر در این دولت جدید به نظر میرسد که نباید به کار گرفته شوند. من جرب المجرب حلت به الندامه.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در خاتمه خطبه های این هفته نماز جمعه خاطرنشان ساخت: چیزی که تجربهشده را بخواهیم دوباره تجربه کنیم، جز پشیمانی چیزی برایمان ندارد. وقتی عملکرد این افراد را دیدهاید و خودشان هم اقرار دارند چرا باید دوباره بکار گرفته شوند. خواسته مردم و نیروهای ارزشی از دولت محترم تجدیدنظر در روند انتخاب افرادی است که به هر دلیلی خطا و اشتباه و فساد داشتهاند برای مسئولیتهایی که به منافع مردم لطمه میزند
🌺🌺🌺
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت چهارم)
🔹تصرف در حق مالی افراد در ضرورت ها ویا زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند
درچنین شرایطی تصرف دراموال دیگران به عنوان "حکم ثانویه " در" ضرورت ها " به " اندازه ضرورت" جایز یا واجب می شود. وجود چنین شرایطی را معمولا فقهاء عظام با " انقاذ غریق " (نجات جان فرد در حال غرق شدن) که مستلزم تصرف درملک یا زمینی بدون اجازه از صاحب آن باشد، مثال می زنند. چنین تصرفاتی اگر فقط مربوط به موارد شخصی وخصوصی افراد ودر موارد ضرورت باشد و امکان کسب اجازه از حاکم شرع یا نماینده او نیست، کسب مجوز ساقط می شود و در صورتی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا کند اجازه از حاکم شرع یا نماینده او واجب است زیرا ولایت تصرف در اموال مردم از جانب امام معصوم ع فقط به فقهاء جامع الشرایط داده شده است که در نظام ولایت فقیه متعین درولی فقیه است. امام خمینی در این مورد می گویند:
هيچ كس حق ندارد در مالِ كسى چه منقول و چه غيرمنقول، و در مورد حق كسى دخل و تصرف كند يا توقيف و مصادره نمايد مگر به حكم حاكم شرع، آن هم پس از بررسى دقيق و ثبوت حكم از نظر شرعى.
موضوعات مربوط به این نوع از تصرف را می توان به گونه های زیر دسته بندی نمود:
🔴الف) زمانی که جان و مال مومنی در خطر باشد
به عنوان مثال زمانی که نفس محترمی در معرض قتل قرار گرفته باشد (که اهمیت آن به گونه ای است که خداوند تبارک وتعالی به تخلف ازآن راضی نیست)،اگر جلوگیری از آن منوط به وارد شدن در یک محیط غصبی است، پس ورود و جلوگیری واجب است . ویا اگركسى براى حفظ جانش [ به عنوان مثال جهت حفظ خود از سرما ] با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است. ازمنظرامام خمینی در ضرورت ها استفاده از مواد خوراکی و مواد آشامیدنی دیگران برای حفظ جان خود ونفس محترم دیگری وجلوگیری از مریض شدن یا شدت مرض جایز است حتی اگربر اساس احتمال مبتنی برظن باشد. این نوع از جواز در سایر محرمات نیز ساری وجاری است که در اصل " الضرورات تبیح المحظورات " به تفصیل بحث می گردد.
در مورد رد امانت نیزمسئله همین گونه است. یعنی اینکه رد امانت واجب و خیانت در آن حرام است و این چیزی نیست که فقهاء در آن اختلاف داشته باشند. امام خمینی در این مورد می گویند: " واجب است که ودیعه پذیر ودیعه و امانت را به مالک یا قائم مقام مالک رد نماید...حفظ ودیعه به گونه ای که عادتا می شود آن را حفظ کرد واجب است و واجب است آن را در مکان امنی نگهداری کند... و حق تصرف در آن را ندارد به گونه ای که از آن استفاده کند". حتی اگر ودیعه گذار کافرذمی باشد ویا کافرحربی که مالش مباح است. اما درشرایط اضطرارهمین امانت رامی توان در آن تصرف نمود به گونه ای که اگرظالمی آن را طلب کند و درصورت امتناع ضرری (جانی، مالی یا آبروئی) به فرد امانتدار بزند بر او جایز می شود که که امانت را به ظالم بدهد.
خداوند در قرآن می فرماید:
" بدرستی که خداوند به شما امر می کند که امانتها را حتما به صاحبانشان بسپارید "؛ و " بايد كسى كه امين شمرده شده (و چيزى از ديگرى گرفته)، امانت (را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست، بپرهيزد "؛
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
امانت کسی که به تو امانتی سپرده است به او برگردان حتی اگر قاتل امام حسین ع باشد ... بدرستی که امانت به نیک کردار و بد کردار باید بر گردانده شود و به عهد آنها باید وفا شود پس امانتی که به تو سپرده شده است را ادا کن و به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن ...
در روایت است که پیامبر اعظم ص زمانی که می خواستند از مکه مهاجرت نمایند امانتهائی که از مردم مکه نزد ایشان بود را به ایمن سپردند و به امام علی ع فرمودند تا آنها را به صاحبانش برگرداند.
منابع و مآخذ:
.
هدایت شده از دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی
🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت چهارم)
🔹تصرف در حق مالی افراد در ضرورت ها ویا زمانی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا می کند
درچنین شرایطی تصرف دراموال دیگران به عنوان "حکم ثانویه " در" ضرورت ها " به " اندازه ضرورت" جایز یا واجب می شود. وجود چنین شرایطی را معمولا فقهاء عظام با " انقاذ غریق " (نجات جان فرد در حال غرق شدن) که مستلزم تصرف درملک یا زمینی بدون اجازه از صاحب آن باشد، مثال می زنند. چنین تصرفاتی اگر فقط مربوط به موارد شخصی وخصوصی افراد ودر موارد ضرورت باشد و امکان کسب اجازه از حاکم شرع یا نماینده او نیست، کسب مجوز ساقط می شود و در صورتی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا کند اجازه از حاکم شرع یا نماینده او واجب است زیرا ولایت تصرف در اموال مردم از جانب امام معصوم ع فقط به فقهاء جامع الشرایط داده شده است که در نظام ولایت فقیه متعین درولی فقیه است. امام خمینی در این مورد می گویند:
هيچ كس حق ندارد در مالِ كسى چه منقول و چه غيرمنقول، و در مورد حق كسى دخل و تصرف كند يا توقيف و مصادره نمايد مگر به حكم حاكم شرع، آن هم پس از بررسى دقيق و ثبوت حكم از نظر شرعى.
موضوعات مربوط به این نوع از تصرف را می توان به گونه های زیر دسته بندی نمود:
🔴الف) زمانی که جان و مال مومنی در خطر باشد
به عنوان مثال زمانی که نفس محترمی در معرض قتل قرار گرفته باشد (که اهمیت آن به گونه ای است که خداوند تبارک وتعالی به تخلف ازآن راضی نیست)،اگر جلوگیری از آن منوط به وارد شدن در یک محیط غصبی است، پس ورود و جلوگیری واجب است . ویا اگركسى براى حفظ جانش [ به عنوان مثال جهت حفظ خود از سرما ] با لباس غصبى نماز بخواند، يا مثلا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند، نمازش صحيح است. ازمنظرامام خمینی در ضرورت ها استفاده از مواد خوراکی و مواد آشامیدنی دیگران برای حفظ جان خود ونفس محترم دیگری وجلوگیری از مریض شدن یا شدت مرض جایز است حتی اگربر اساس احتمال مبتنی برظن باشد. این نوع از جواز در سایر محرمات نیز ساری وجاری است که در اصل " الضرورات تبیح المحظورات " به تفصیل بحث می گردد.
در مورد رد امانت نیزمسئله همین گونه است. یعنی اینکه رد امانت واجب و خیانت در آن حرام است و این چیزی نیست که فقهاء در آن اختلاف داشته باشند. امام خمینی در این مورد می گویند: " واجب است که ودیعه پذیر ودیعه و امانت را به مالک یا قائم مقام مالک رد نماید...حفظ ودیعه به گونه ای که عادتا می شود آن را حفظ کرد واجب است و واجب است آن را در مکان امنی نگهداری کند... و حق تصرف در آن را ندارد به گونه ای که از آن استفاده کند". حتی اگر ودیعه گذار کافرذمی باشد ویا کافرحربی که مالش مباح است. اما درشرایط اضطرارهمین امانت رامی توان در آن تصرف نمود به گونه ای که اگرظالمی آن را طلب کند و درصورت امتناع ضرری (جانی، مالی یا آبروئی) به فرد امانتدار بزند بر او جایز می شود که که امانت را به ظالم بدهد.
خداوند در قرآن می فرماید:
" بدرستی که خداوند به شما امر می کند که امانتها را حتما به صاحبانشان بسپارید "؛ و " بايد كسى كه امين شمرده شده (و چيزى از ديگرى گرفته)، امانت (را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست، بپرهيزد "؛
بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند:
امانت کسی که به تو امانتی سپرده است به او برگردان حتی اگر قاتل امام حسین ع باشد ... بدرستی که امانت به نیک کردار و بد کردار باید بر گردانده شود و به عهد آنها باید وفا شود پس امانتی که به تو سپرده شده است را ادا کن و به کسی که به تو خیانت کرده است خیانت مکن ...
در روایت است که پیامبر اعظم ص زمانی که می خواستند از مکه مهاجرت نمایند امانتهائی که از مردم مکه نزد ایشان بود را به ایمن سپردند و به امام علی ع فرمودند تا آنها را به صاحبانش برگرداند.
منابع و مآخذ:
.