eitaa logo
دکتراحمدجهان بزرگی(کانال مطالعات سیاسی)
605 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.9هزار ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
27.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. بعد از زدن واکسن چه کارهائی انجام دهیم ؟ دکتر حسین خیر اندیش پاسخ می دهد .
⚡️توئیت نماینده ی محترم مردم اراک: آیا وزارت بهداشت آماری از نوجوانان و کودکان مبتلا به کووید - ١٩ دارد که می خواهد آن را واکسیناسیون کند؟ 📌جهانِ پساکرونا 👇 🌐 @jahanepasakorona
لطفا مراقبتهای بعد از. واکسن را جدی بگیرید👆👆👆
جناب آقای عین الهی در جریان اخذ رای اعتماد مکررا قول داده بودید که در انتصابات کلیدی وزارت بهداشت از اعمال نظر شخصی یا محفلی پرهیز خواهید کرد و بر اساس نظر متخصصین و دلسوزان عناصر کلیدی را منصوب کنید متاسفم که اینگونه نبود و افسوس که هزینه برخی انتخاب ها برای مردم خواهد بود. .
. یک کار خدا پسندانه ابتکاری از شیرازیها بیائید تقلید کنیم .
. اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال هرچيزی كه حقى از مردم در آن باشد، درحيطه حق الناس قرار مى‏گيرد. اما آن معنائی که امروزه " حق الناس " در آن اصطلاح شده است و گاه در لسان پیامبر اعظم نیز به همین معنا به کار برده می شده است "حقوق مالی" است. بحث در مورد این مسئله را به سه حوزه محدود می کنیم: الف: حوزه مسائل خصوصی که به مسائل سیاسی - امنیتی ربط پیدا نمی کند. ب: حوزه مسائل خصوصی که به مسائل سیاسی - امنیتی ربط پیدا می کند. ج: حوزه مسائل عمومی (بیت المال) اما قبل از پرداختن به این موضوعات باید این مطلب روشن شود که " بیت المال "، که به هر مالی گفته می شود که همه مردم درآن سهم دارند وغالباً به آن " اموال عمومی " یا " اموال دولتی " گفته می‌شود، نیز در این نوشتاربه عنوان حق الناس به آن نگاه می شود، زیرا تک تک افراد جامعه در آن حق دارند. 🔹🔹1. تصرف در حق مالی افراد در شرایطی که به مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اداری ربط پیدا نمی کند🔹🔹 ....در این شرایط هر گونه تصرف دراموال مردم به عنوان حکم اولیه حرام می باشد. قرآن کریم در آیه 79 سوره کهف تصرف ناحق در اموال مردم را " غصب " نامیده وبه انحاء مختلف آن را مردود دانسته است. به عنوان مثال قرآن می فرماید: "اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد" و یا "كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى‏خورند، (در حقيقت) تنها آتش مى‏خورند و بزودى در شعله‏هاى آتش (دوزخ) مى‏سوزند" و یا " واى بر كم‏فروشان! آنان كه وقتى براى خود پيمانه مى‏كنندحق خودرا بطوركامل مى‏گيرند امّاهنگامى كه مى‏خواهند براى ديگران پيمانه يا وزن كنند، كم مى‏گذارند". فقهاء عظیم الشان نیز " حقوق مالی مردم " را عمدتا در مباحث مربوط به غصب مطرح کرده اند که عموما تعریفشان در مورد غصب منطبق بر این است که: " غصب آنست كه انسان از روى ظلم، بر مال يا حق كسى مسلط شود "، که شیخ طوسی در مورد حرمت آن ادعای اجماع کرده، می گوید: " در مورد حرام بودن غصب اجماع ثابت است " و فقهائی همچون علامه حلی شیخ انصاری و اکثر فقهاء عظام و سرآمد آنها امام خمینی نیز آن را عقلا، نقلا و اجماعا حرام می دانند. فقهاء عظام در مورد اهمیت حقوق مالی افراد تا آنجا پیش رفته اند که اگر چه توصیه می کنند که باید برای میت احترام زیا دی قائل شد و به همین خاطرنبش قبراو را حرام می دانند، اما در رابطه با غصب استثناء قائل شده و می گویند: " جایز است نبش قبر در صورتی که میت با کفن غصبی و یا درمکان غصبی دفن شده باشد ". ______________________________________________________________ مآخذ و منابع: . نساء 29. . نساء 10. . مطففین 1-3. . وهو الاستيلاء على ما للغير من مال أو حق عدوانا (روح الله الخمینی، تحرير الوسيلة، ج 2،- ص 172). الغصب هو الاستقلال بإثبات اليد على مال الغير عدوانا (جعفر بن الحسن، المختصر النافع، ص 247). الغصب هو الاستيلاء على مال الغير بغير حق (حسن بن یوسف، تحرير الأحكام، ج 4 - ص 519) (احمد بن محمد بن فهد الحلی، المهذب البارع، ج 4 - ص 245). . والإجماع ثابت على أن الغصب حرام (محمد بن الحسن الطوسی، المبسوط، ج 3 - ص 59). . وهو محرم بالنص والإجماع (حسن بن یوسف الحلی، تحرير الأحكام،ج 4 - ص 519). . أن إحداث الغصب - لئلا يتضرر بتركه - حرام، وجوازه منفي بقاعدة [ نفي ] الضرر، كذلك إبقاؤه حرام غير جائز(مرتضی الانصاری، رسائل فقهية، ص 123 – 124). . وقد تطابق العقل والنقل كتابا وسنة وإجماعا على حرمته (روح الله الخمینی، تحرير الوسيلة، ج 2 - ص 172). . والدفن مع الكفن المغصوب أو مال آخر مغصوب كالدفن في المكان المغصوب، فيجوز النبش لأخذه (همان، ج 1 - ص 94).
اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (2) 🔹1- سید مرتضی، وضو با آب غصبى را زشت، گناه، حرام و باطل اعلام نموده است و دراین مورد شیخ طوسی وبسیاری از فقهاء دیگر با اوهم عقیده بوده اند و ابن زهره در مورد آن ادعای اجماع می کند. امام خمینی نیز می گویند: " وضوبا آب غصبی وبا آبى كه معلوم نيست صاحب آن راضى است يا نه حرام و باطل است " ودر توضیح ادامه می دهند که، وضو ازآب موجود در ظرف غصبى نیز باطل است و اگرغير از آن آب ديگرى نداشته باشد بايد تيمم كند وهمچنین در حوضى كه به عنوان مثال يك آجر يا يك سنگ آن غصبى باشد اگر وضوى او تصرف در غصب حساب شود، گناهكار است. 🔹2- علامه حلی وامام خمینی موارد فوق در مورد غسل را نیزساری و جاری می دانند. 🔹3- شیخ مفید، شیخ طوسی و اکثرفقهاء عظام نماز درلباس غصبی را باطل می دانند. علامه حلی معتقد است، كسى كه می داند پوشيدن لباس غصبى حرام است، اگر عمدا در لباس غصبى نماز بخواند نمازش باطل است. امام خمینی نیز با او موافق است. وهم چنين اگر در لباسی که نماز می خواند چیز غصبی مثل انگشتر یا پول باشد نماز باطل است. و امام خمینی می گویند: اگر درلباسى كه نخ يا دگمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند، بنابر احتياط واجب بايد آن نمازرا دوباره با لباس غيرغصبى بخواند. امام دراین مورد اضافه می کند که: اگرشخص نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد.... در صورتى كه به تعداد يك ركعت هم، وقت نداشته باشد، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد. 🔹4 - شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی و اکثر فقهاء عظام نماز در مکان غصبی را باطل می دانند. محقق حلی معتقد است که، نماز در مکان غصبی با آگاهی از غصبی بودن و از روی اختیارباطل است و امام خمینی می گویند: كسى كه در ملك غصبى نماز می خواند اگر چه روى فرش و تخت و مانند اينها باشد، نمازش باطل است ولى نماز خواندن در زير سقف غصبى و خيمه غصبى مانعى ندارد. امام به این مسئله ملحق می کنند این که اگر كسى از مستأجر سابق كه مدت اجاره‌اش گذشته است، آن محل را اجاره كند، اجاره‌اش صحيح نيست، مگر به اجازه صاحب محل، و توقفش در محل حرام و غصب است، و اگر به محل خسارت وارد شود يا تلف شود، موجب ضمان است براى اين شخص، و مادامى كه توقف نموده است، بايد مثل مال الاجاره را به صاحب محل بپردازد. و همچنین، كسى كه در جاى غصبى حبس است، اگر آب و خاك او غصبى است، بايد با تيمم نماز بخواند. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 _________________________________________________________________
منابع و مآخذ . وعندنا أن الوضوء بالماء المغصوب لا يزيل الحدث، ولا يبيح الصلاة....لا خلاف أن الوضوء بالماء المغصوب معصية وقبيح وحرام (الشريف المرتضى الناصريات - - ص 80). . الوضوء بالماء المغصوب لا يصح، ولا تصح الصلاة به...وإن التصرف في الماء المغصوب قبيح لا يصح التقرب به (محمد بن الحسن الطوسی، الخلاف، ج 1 - ص 510). . الوضوء بالماء المغصوب لا يرفع الحدث، ولا يبيح الصلاة بالإجماع (حمزه بن علی بن زهره الحلبی، غنية النزوع، ص 50). . روح الله الخمینی، توضيح المسائل، ص 35. . همان، ص 36 . همان. . لو توضأ المحدث، أو اغتسل الجنب، أو الحائض، أو المستحاضة أو النفساء، أو من مس ميتا، به عالما بالغصب لم يرتفع حدثه، لأن التعبد بالمنهي عنه قبيح، فيبقى في العهدة (حسن بن یوسف، تذكرة الفقهاء (ط.ج)، ج 1 - ص 44). . تمام شرطهائى كه براى صحيح بودن وضو گفته شد، مثل پاك بودن آب و غصبى نبودن آن، در صحيح بودن غسل هم شرط است (روح الله الخمینی، توضيح المسائل، ص 49). . من صلى في ثوب مغصوب لم يجزه ذلك، ووجب عليه إعادة الصلاة (محمد بن محمد بن النعمان، المقنعة، ص 149). فما يوجب الإعادة ففي... من صلى في مكان مغصوب مع تقدم علمه بذلك مختارا... ومن صلى في ثوب مغصوب كذلك (محمد بن الحسن الطوسی،الرسائل العشر، ص 186). . لو جهل غصبية الثوب أو المكان، وصلى فيهما، أو جهل نجاسة الثوب أو البدن أو موضع السجود لم يعد، ولو علم ذلك وجهل الحكم لم يعذر (حسن بن یوسف الحلی، تحرير الأحكام، ج 1 - ص 299). . همان، ص 114. . لا فرق بين أن يكون الثوب هو الساتر أو غيره، بل لو كان معه خاتم، أو درهم، أو غير ذلك مغصوب وصلى فيه لم يصح (حسن بن یوسف الحلی، تذكرة الفقهاء (ط.ج)،ج 2 - ص 477). .روح الله الخمینی، توضیح المسائل، ص114. . همان، ص 114- 115. . من صلى في مكان مغصوب لم يجزه ذلك، ووجب عليه إعادة الصلاة المقنعة - الشيخ المفيد - ص 149. وإذا أداها في ثوب مغصوب فلا يقين ببراءة ذمته، فيجب نفي جوازه. الناصريات - الشريف المرتضى - ص 208. فما يوجب الإعادة ففي من صلى في مكان مغصوب مع تقدم علمه بذلك مختارا. 8 - ومن صلى في ثوب مغصوب كذلك (محمد بن الحسن الطوسی، الرسائل العشر، ص 186). . لا تصح الصلاة في مكان مغصوب مع العلم بالغصبية اختيارا (جعفربن الحسن، المعتبر، ج 2 - ص 108). . روح الله الخمینی،توضيح المسائل، ص 120. . همان، 408. . همان، 95. .
..... بر شما بزرگوار فرهیخته مبارک
. تاکنون حداقل پنج نماینده در تصمیمات ستاد کرونا تشکیک کرده اند یعنی ان قلت های این ها خلاف نظر مقام معظم رهبری است؟ .
🌸🌸 آقاو خانم وزیر، نماینده،مدیر، قاضی ، نیروی انتظامی، اطلاعاتی ، نظامی....... حق الناس اخلاق سیاسی ✍️احمد جهان بزرگی 🌸حق الناس (حقوق مالی افراد) و بیت المال (قسمت سوم) 🔹به نام خدا بزرگان معصوم مکتب اسلام می فرمایند: حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون اوست... (بنابراین) تصرف در اموال افراد مسلمان جز با رضایتشان جایز نیست....(و) کسی که اهمیت نمی دهد که مالش را از کجا کسب می کند، خدا هم اهمیت نمی دهد که از کجا او را وارد جهنم کند. ... (پس) هرکس از مال برادرش چیزی به تصرف در آورد، قطعه ای از آتش نصیب او خواهد شد .....و هرگونه تصرف غیر حق در مال افراد مسلمان، در زمره بزرگترین اشتباهات است . (بدانید) هر که دارائی مومنی راغاصبانه و بدون رضايت او به تصرف در آورد خداى گرامى و بزرگ پيوسته از او روى گرداند و بر احسان و نيكى‏اى كه انجام مى‏دهد خشم گيرد و آن كارهاى نيك را در زمره كارهاى نيكش ننويسد تا آنگاه كه توبه كند و دارايى‏اى را كه به تصرف خود در آورده به صاحبش باز گرداند . (به ویژه) اگر با قسم خوردن همراه باشد، خدا بهشت را بر او حرام کرده، جهنم را بر او واجب می گرداند اگر چه چوب مسواکی باشد. ....(چه رسد به این که در زمینی تصرف کند) زیرا حتی اگر یک وجب از زمینی را به غیر حق تصرف کند، در روز قیامت تا هفت طبقه آن زمین طوق گردنش خواهد بود. ____________________________________________ 📚منابع و مآخذ . رسول الله ص: يا أبا ذر من لم يبال من أين اكتسب المال لم يبالپ الله من أين أدخله النار (محمد بن الحسن الحر العاملی، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 16 - ص 98). . قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إنما اقضي بينكم بالبينات والايمان وبعضكم ألحن بحجته من بعض فأيما رجل قطعت له من مال أخيه شيئا فإنما قطعت له به قطعة من النار (محمد بن یعقوب الکلینی،الكافي، ج 7 - ص 414). . أعظم الخطايا اقتطاع مال امرئ مسلم بغير حق (حسن بن علی الحرانی، تحف العقول، ص 216). . قال رسول الله صلى الله عليه وآله من اقتطع مال مؤمن غصبا بغير حقه لم يزل الله عز وجل معرضا عنه ماقتا لأعماله التي يعملها من البر والخير لا يثبتها في حسناته حتى يتوب ويرد المال الذي أخذه إلى صاحبه (محمد بن علی بن بابویه القمی، ثواب الأعمال، ص 273). 🌸🌸