#فتنه_شناسی
✅ از منظر امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه
🔥شناخت فتنه ها:
۱. با حق شباهت دارند.
۲.با گذشت زمان مورد شناسایی قرار میگیرند.
۳.چون گردباد ها می چرخند.
۴.در برخی از شهر ها حادثه می آفرینند.
@jalasate_ostad
📜 #فتنه_شناسی در نهج البلاغه
📌 توضیح بخشی از خطبه ۹۳
🔥 فتنه گران و سود جويانِ تبهکار، ماهيّت خود را در چهره ساختگى #حق به جانب، پنهان مى دارند تا مردم را به دنبال خود بکشند; ولى هنگامى بر مرکب مراد سوار شدند، چهره واقعى خود را نشان مى دهند و همين امر، تدريجاً سبب نابودى آنها مى شود. اين قانون و قاعده اى است براى تمام اعصار و قرون; به همين دليل طرفداران حق بايد هميشه با دقّت و هشيارى به حوادث نگاه کنند، مبادا فريب چهره هاى #حق به جانب دروغين را بخورند و غافلگير شوند.
☄ هرگونه سطحى نگرى و حسن ظنّ بى دليل در اين گونه موارد، جز زيان و خسران به بار نمى آورد.
📄و به يک قانون کلّى درباره فتنه ها اشاره مى کند; قانونى که آگاهى از #حق مى تواند خطر فتنه ها را تا حدّ زيادى تقليل دهد...
🌪در ادامه اين سخن به اين نکته اشاره مى فرمايد که فتنه ها هميشه فراگير نيستند; بلکه «مانند گردبادها به بعضى از شهرها اصابت مى کنند و از کنار بعضى مى گذرند!»
🌇 زيرا زمينه هاى ظهور و بروز فتنه ها در همه شهرها يکسان نيست; بلکه عوامل متعدّد و پيچيده اى دارد که در جايى هست و در جايى ديگر نيست. بنابراين، اگر آثارى از فتنه در شهرهايى ديده نشد، نبايد فريب خورد; اى بسا شهر خاصّى را به خاطر آمادگى هايش هدف قرار دهد.
🔚امام در این خطبه، فتنه را به هیولاى وحشتناکى👺 تشیبه کرده، که وقتى چشم او را کور کنند، قدرت فعّالیت از او گرفته مى شود و در ضمن اشاره به این نکته نیز مى تواند باشد که امام در مبارزه با فتنه ها، به سراغ مرکز اصلى فتنه و توطئه مى رفت، نه شاخ و برگها; زیرا، هنگامى که مرکز فتنه، متلاشى شود بقیّه اعوان و انصار فتنه گران، خود به خود متلاشى خواهند شد و این، بهترین راه براى از بین بردن فتنه ها، با ضایعات کمتر است.
⁉️بنظر شما هدف از فتنه اخیر چه چیزی بوده؟
@jalasate_ostad
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷آذر ۱۴۰۱ شمسی
🔸 تعصُّب ،مانع پذیرش حق 😭
🌸🍃وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا.
🌺🍃و من هر بار كه آنان را دعوت كردم تا ايشان را بيامرزى انگشتانشان را در گوشهايشان كردند و رداى خويشتن بر سر كشيدند و اصرار ورزيدند و هر چه بيشتر بر كبر خود افزودند.(۱)
🔥تعصب یک باور یا رفتار است که با حرارت بیچون و چرا، به ویژه برای اهداف سیاسی یا دینی یا در برخی موارد ورزشی، یا با شور و شوق وسواسی برای تفریح یا سرگرمی انجام شود.
فیلسوف جرج سانتایانا تعصب را اینچنین تعریف کردهاست :
«تلاش خود را مضاعف کردن وقتی هدف را فراموش کردهاید».
به باور وینستون چرچیل، «متعصب کسی است که نمیتواند نظر خود را تغییر دهد یا موضوع را عوض کند».
با هر دو تعریف، متعصب، استانداردهای بسیار سخت و سفت و آستانه تحمل پایین برای آرا و نظرهای مخالف دارد.(۲)
💢بدیهی است که وابستگی های غیر منطقی نسبت به شخص یا عقیده و یا چیزی، انسان را به لجاجت و تقلید کورکورانه نسبت به آن وادار می کند. و سرچشمه ی بسیاری از کشمکش ها و جنگ ها و خونریزی ها و اختلافات مستمر است.
⛔️ریشه های تعصب
💢تعصب مذموم، نتیجه اش لجاجت و تقلیدِ کورکورانه است و از اموری سرچشمه می گیرد :
☄۱ - حبِّ ذات و علاقه شدید به نیاکان؛ حبِّ ذاتِ افراطی سبب می شود که انسان نسبت به هر چیزی که به او ارتباط و پیوند دارد دلباختگی و دلدادگی نشان دهد،
از جمله نسبت به پدر و نیاکان و آیین و رسوم آن ها.
این وابستگی شدید، عامل انتقال بسیاری از خرافات و زشتی ها به بهانه ی حفظ آداب و سنن، از نسلی به نسل دیگر می باشد،
و حجابی در برابر معرفت و شناخت حق است.
دفاع و طرفداری شدید از قوم و قبیله گاه به جایی می رسد که بدترین افراد قبیله و زشت ترین آداب و سننِ آن ها در نظر افراد متعصب بسیار زیبا جلوه می کند.
در حالی که بهترین افراد قبایل دیگر و عالی ترین آداب و سُنن آن ها در نظر آن ها زشت و بی معنی است. !
☄۲ - پایین بودن سطح فکر و فرهنگ؛ هرقدر سطح فکر مردم کوتاه تر و فرهنگ آن ها ضعیف تر باشد، تعصب های جاهلانه و لجوجانه و تقلیدهای کورکورانه در میان آن ها بیشتر است،
به عکس هر قدر سطح فکر بالاتر رود و فرهنگ کامل تر شود توجّه او به منطق و استدلال و نفی تعصب و لجاجت و جانشین ساختن تحقیق به جای تقلید کورکورانه بیشتر می شود.
☄۳- شخصیت زدگی عامل دیگری برای تعصب و تقلید کورکورانه است؛
گاه شخصی در نظر انسان، چنان قداست پیدا می کند که گفتار و رفتار او از دایره ی نقد خارج می شود.
هر چند از نظر علمی و اخلاقی در سطحِ پایینی قرار داشته باشد و همین امر سبب می شود که عدّه ای چشم و گوش بسته به دنبال او بیفتند و به خاطر او جان و مال خود را از دست بدهند، بی آنکه در محتوای سخنان و رفتار او کمترین اندیشه کنند. !(۳)
🌙🌹شهید مطهری (ره) :
در عُرف شایع است که می گویند حقیقت تلخ است؛
اما اگر در انسان میل به حقیقت آفریده شده، چرا باید حقیقت تلخ باشد ؟
در جواب باید گفت :
هیچ چیز ذاتاً تلخ یا شیرین نیست بلکه این ذهن ما است که با توجه به ساختمان و مزاج روحی و جسمی ما، تلخی و شیرینی را ایجاد می کند.
عسل برای آدمی سالم شیرین است و ممکن است برای مریض تلخ و ناگوار باشد.
این که می گویند :
در انسان میل به حقیقت وجود دارد، برای روحیه ی سالم و بیغرض گفته اند؛
اما حقیقت برای روحیه ی بیمار تلخ و نامطلوب است تا حدّی که از خدا می خواهد که اگر فلان چیز حق است مرا بمیران تا با آن مواجه نشوم. !(۴)
❤️علی علیه السلام می فرماید :
💚اسلام تسلیم است.
یعنی تعصّب و عناد نداشتن با حقیقت.(۵)
پس تنها به حقیقت طلبی اهمیت داد حال آن حقیقت و علم و حکمت هر کجا و هر کسی باشد فرقی نمی کند این روحیه حقیقت طلبی و کنار گذاشتن تعصب در پذیرفتن مهمترین علت ترقی و مسلمانان در قرون اولیه اسلام بود.
💚از نیایش های امام سجاد علیه السلام است که می فرماید :
💛پروردگارا از حميّت های جاهلانه و عصبيت های ناهنجار كه حرمت انسانيت پاس ندارد و به حريم اجتماع پای تعدی وتجاوز بگذارد، به ذات اقدس تو پناه می برم.(۶)
⚘ای گرفتار تعصب مانده
⚘دائما در بغض و در حب مانده
⚘گر تو لاف از عقل و از لب میزنی
⚘پس چرا دم در تعصب میزنی(۷)
📚منابع :
۱)سوره نوح، آیه ۷، ترجمه فولادوند
۲)ویکی پدیای انگلیسی
۳)چه بگوییم؟، ۱۱۴ موضوع، محمد رحمتی شهرضا، ج ۱، ص ۲۶۴
۴)حکمت ها و اندرزها، ص ۲۵۰
۵)نهج البلاغه، حکمت ۱۵۳
۶)صحیفه سجادیه، ترجمه دکتر جواد فاضل
۷) گنجور، عطار «منطق الطیر» در تعصُّب گوید
سخت گیری و تعصب ،خامی است
تا جنینی، کار خون آشامی است
🌷
@jalasate_ostad
سخنرانی دوم - خیرو برکت -2.mp3
22.93M
بخش دوم
♦️موفقیت یعنی کاری بکنیم که نه در دنیا حسرت گذشته را داشته باشیم و نه موقع از دنیا رفتن .
الان اگر برگردم به عقب بگویم: نه من حسرت گذشته را نمی خورم.
موقع تولد اگر به من گفتند سرطان دارم،به جای آنکه خوشحال باشیم که من الان سرطان دارم و می خواهم بروم پیش خدا چند روز دیگر و یک دهانه ایی باز شده که من متولد شوم پیش خانواده آسمانی ، به جای آنکه خوشحال باشم،نمی توانم اینکار را بکنم.می گویم :وای من سرطان دارم،و ما از تولد به بهشت می ترسیم.از رفتن به پیش اهل بیت می ترسیم ،از رفتن به رحمت ۹۹ درصدی خدا می ترسیم.و چسبیدیم به دنیا .خوب این مریضی و بیماری است.
چه کار کنیم؟ اگر به ما گفتند :سرطان داری. بگوییم: آخیش .راحت شدم و جای خوبی دارم می رم،
@jalasate_ostad🌸🌸
۲۷۸ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#تفسیر_زیارت_جامعه_کبیره
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨#وَأُصُولِ_الکَرَم✨
🤔چرا الگوی ما اهل بیت علهم السلام هستند؟
😍اهل بیت علیهم السلام عبادالمکرمون هستند.
📖خداوند تبارک و تعالی در آیه ۲۶ سوره انبیاء در مورد بندگان میفرماید:
🍃عِبادُالمُکرَموُن: بندگان شایسته و گرامی🍃
😇 یعنی بندگانی که نزد خدا خیلی ارزش دارند و گرامی هستند.
موجوداتی که خدا به آنها خیلی احترام و اکرام میکند.
📖در آیه بعد میفرماید: اینها کسانی هستند که نه در قول و نه در عمل از دستور خدا پیشی نمیگیرند."
🍃لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ / منتظر دستور الهی هستند و به دستور خدا کار می کنند.🍃
👥 داشتن الگو در زندگی مسیر درست را به انسان میآموزد.
😔 ما متاسفانه عمر و وقتمان را بدون دستور و اذن خدا تلف میکنیم. درانتخاب رشته، انتخاب همسر، انتخاب شغل و...اول باید اذن بگیریم.
🖇اگر در این انتخابها از معصوم فاصله بگیریم یعنی از کرامت دور شده ایم.
ادامه دارد...
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
@jalasate_ostad
با نام،یاد و نشان خداوند بسیار مهرورز.
قرآنیان! سلام خدا بر شما💞
آیا با احیای زمین، دل ما هم زنده میشود؟!
زمین خشکیده و تهی از گیاه مانند موجودی بیروح است که نه حیاتی دارد و نه نشاطی.
زمین با بارش باران میشکفد و حیات و حرکت دوباره به زمین باز میگردد و زمین پرتحرک میشود.
قرآن از این پرتحرک شدن زمین اینگونه یاد میکند:
زنده شدن دوباره سرزمینها:
«وَالَّذِی نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّیتًا»؛
«و آن كس كه آبى به اندازه از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن سرزمینى مرده را زنده گردانیدیم».(زخرف ۱۱)
جنبش و رشد زمین:
«وَمِنْ آیاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِی أَحْیاهَا لَمُحْیی الْمَوْتَى»؛
«و از [دیگر] نشانههاى او این است كه تو زمین را فسرده مىبینى و چون باران بر آن فروریزیم به جنبش درآید و بر دمد.
آرى همان كسى كه آن را زندگى بخشید قطعا زندهكننده مردگان است».(فصلت ۳۹)
احیای زمین، نشانه خداوند و مایه عبرت:
«وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن رِّزْقٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَتَصْرِیفِ الرِّیاحِ آیاتٌ لِّقَوْمٍ یعْقِلُونَ»؛
«و آنچه خدا از روزى از آسمان فرود آورده و به [وسیله] آن زمین را پس از مرگش زنده گردانیده است و [همچنین در] گردش بادها [به هر سو] براى مردمى كه مىاندیشند نشانههایى است».(جاثیه ۵)
شکافتن زمین:
«أَنَّا صَبَبْنَا الْمَاء صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا»؛
«كه ما آب را به صورت بارشى فرو ریختیم آنگاه زمین را با شكافتنى [لازم] شكافتیم».(عبس ۲۵ و ۲۶)
بارش باران، زمین را به حیات و حرکت و شور وا میدارد. زمینی که در حالت خشکی و گورستانی بود، پر نشاط و تحرک میشود. باران به آن حیات میبخشد.
مفسران این حیات و تحرک زندگی را اینگونه تفسیر کردهاند :
«مقصود از احیای زمین مرده این است که با نزول باران سرزمین خشک دارای گیاه و درخت و میوه و مزارع میشود». (مجمع البیان ج۵ ص۴۱)
«زمینی که گیاه در آن نروید، گویا مرده است و مراد از احیای آن، آباد ساختن آن است و گفته شده که مراد از احیای زمین، احیای اهل زمین است؛ زیرا با فراهم آمدن غذا، اهل زمین زنده میمانند». (مجمع البیان طبرسی ج۱ ص ۲۴۶)
«مراد از زنده شدن زمین همان رویش گیاه پس از زمستان است». (المیزان طباطبائی ج۱۲ ص۳۰۷)
«نسبت احیا به زمین گرچه مجازی است، لکن نسبت آن به گیاه حقیقی است؛ چرا که گیاهان دارای تغذیه و رشد و تولید مثلاند که همگی از اصل حیات نشأت میگیرد».(المیزان طباطبائی ج۱۷ ص۱۹)
درباره جنبش زمین پس از باران نیز که در آیات به آن اشاره شده است، میگویند:
«زمین خشک وقتی که باران بر آن ببارد، برای رویش گیاه فعال میشود و خود قبل از رویش گیاه بالا میآید».(مجمع البیان طبرسی ج۵ ص۱۵)
«اهتزاز به معنای حرکت کردن به شدت است و زیاد شدن به معنی بالا آمدن و نشو و نما کردن. منظور از "اهتزاز" و "ربوه" زمین به حرکت درآمدن آن به وسیله گیاهانی است که از آن سر در میآورند». (المیزان طباطبائی ج۱۷ ص۳۹۴)
«زمین در رویش گیاه همانند رحم حیوانات است که پس از طی مراحل، جنین رشد میکند و کامل میشود». (المیزان ج ۱۴ ص۳۴۶)
«اهتزاز و رشد زمین، تحرک آن با نباتات و بالا آمدن زمین به وسیله گیاهان است».(الکشاف محمود جارالله زمخشری ج۳ ص۱۴۵)
@jalasate_ostad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من همنشین کسی هستم که یادم کند😊
@jalasate_ostad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کینه سرطان روح هست!
برای درمان کینه چه کار کنیم؟!
@jalasate_ostad
استاد عظیمی
🌷 آذر ۱۴۰۱ شمسی
با نام خدا و عرض سلام💖🌺
قرآن باران را آب پاکیزه، آب پربرکت و رزق الهی دانسته و رابطه تنگاتنگی بین نزول آن و معنویت برقرار ساخته است.
قرآن از باران در آیات خود اینگونه یاد میکند:
الف. وسیله طهارت:
«وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا»؛
«و از آسمان آبى پاك فرود آوردیم».
(فرقان ۴۸)
ب. آب پربرکت:
«وَنَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً مُّبَارَكًا»؛
«و از آسمان آبى پر بركت فرود آوردیم».
(ق ۹)
ج. گسترش رحمت خداوندی:
«وَهُوَ الَّذِی ینَزِّلُ الْغَیثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَینشُرُ رَحْمَتَهُ»؛
«و اوست كسى كه باران را پس از آنكه [مردم] نومید شدند فرود مىآورد و رحمتخویش را مىگسترد».
(شوری ۲۸)
د. رزق الهی:
«وَینَزِّلُ لَكُم مِّنَ السَّمَاءِ رِزْقًا»؛
«و براى شما از آسمان روزى مىفرستد». (مومن ۱۳)
ه. سبب خوشحالی:
«اللَّهُ الَّذِی یرْسِلُ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیبْسُطُهُ فِی السَّمَاء كَیفَ یشَاءُ وَیجْعَلُهُ كِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن یشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُون»؛
«خدا همان كسى است كه بادها را مىفرستد و ابرى برمى انگیزد و آن را در آسمان هر گونه بخواهد مىگستراند و انبوهش مىگرداند .
پس مىبینى باران از لابلاى آن بیرون مىآید و چون آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد رسانید به ناگاه آنان شادمانى مىكنند». (روم ۴۸)
و. مایه ثبات قدم و دلگرمی رزمندگان خدا:
«إِذْ یغَشِّیكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیكُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیطَهِّرَكُم بِهِ وَیذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ»؛
[به یاد آورید] هنگامى را كه [خدا] خواب سبك آرامشبخشى كه از جانب او بود بر شما مسلط ساخت
و از آسمان بارانى بر شما فرو ریزانید تا شما را با آن پاك گرداند
و وسوسه شیطان را از شما بزداید
و دلهایتان را محكم سازد و گامهایتان را بدان استوار دارد». (انفال ۱۱)
@jalasate_ostad