آداب مکانهای مقدس درقرآن
1⃣کوه طور 🌸
✅الف) وَرَفَعْنَا فَوْقَهُمُ الطُّورَ بِمِيثَاقِهِمْ وَقُلْنَا لَهُمُ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا
ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ﺑﺎ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﻨﺎﻥ ، ﺍﺯ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﺩﺭﺁﻳﻴﺪ.(نساء ١٥٤)
✅ب) إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى
ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻮ ، ﭘﺲ ﻛﻔﺶ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺖ ﺑﻴﻔﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻭﺍﺩﻱ ﻣﻘﺪﺱ ﻃﻮﻱ ﻫﺴﺘﻲ .(طه ١٢)
2⃣خانه پیامبر 🌸
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ
ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﻨﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﻮﻳﺪ.(احزاب٥٣)
3⃣مسجد الحرام 🌸
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﭘﻠﻴﺪﻧﺪ ; ﭘﺲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻣﺴﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ.(توبه٢٨)
4⃣مساجد 🌸
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ
ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم !ﺩﺭ ﻫﺮ ﻣﺴﺠﺪﻱ ، ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻨﺖِ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﮔﻴﺮﻳﺪ(اعراف٣١)
5⃣کعبه 🌸
وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ
ﻭ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍم ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻃﻮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺘﻜﺎﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭﺳﺠﺪﻩ ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ [ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ]ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻛﻨﻴﺪ .(بقره ١٢٥)
#اخلاقی #مکانمقدس
🏴🏴🌹🌹🏴🏴
⛔️دلایل عذاب قوم یهود درقرآن ⛔️
1⃣پیمان شکنی 🛑
فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ
ﭘﺲ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﺁﻧﺎﻥ...(نساء ١٥٥)
2⃣انکار آیات خدا 🛑
وَكُفْرِهِم بِآيَاتِ اللَّهِ
ﻭ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ.(نساء ١٥٥)
3⃣قتل انبیاء 🛑
وَقَتْلِهِمُ الْأَنبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ
ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﻛﺸﺘﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ (نساء ١٥٥)
4⃣گفتن سخنان باطل 🛑
وَقَوْلِهِمْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ
ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭ [ ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ]ﺷﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﺳﺖ...(نساء ١٥٥)
#یهود #اعتقادی
🏴🏴🌹🌹🏴🏴
💠 حدیث روز 💠
💎 دو خصلتی كه بالاتر از آنها چيزى نيست
🏴 امام حسن عسكرى عليهالسلام:
خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: أَلايمـانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست:
۱. ايمان به خدا
۲. سودرسانى به برادران دينى.
📚 بحارالانوار ۷۸: ۳۷۴ ح ۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد غلوش :
ایشان به دلیل اینکه در دوران جوانی مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده، در دوران جوانی متأثر از سبک او بوده است، اما در میانسالی به بعد به استقبال سبکی رسیده و سبکی کاملا متفاوت و متمایز را ارائه نموده است.
✅️ ایشان از حیث صدا دارای شخصیت یا طنین صوتی بسیار زیبایی است که با استفاده از تمایل صدا به حلق یا گلو صدایی شفافو زیبا را ارائه می کند که مورد پسند عام و خاص است. وی به طور معمول از سه دانگ بالا بیشتر در تلاوت خود استفاده نموده ومعمولا بین ۱۲ تا ۱۳ درجه صوتی را دارد. به لحاظ اجرای قرارها یا بم صدا اندکی تکلف در صدای ایشان وجود دارد. از حیث انعطاف و تحریر صدایی بسیار شاخص و فاخر دارد که زبانزد خاص و عام است اما این انعطاف و تحریر را در سرعتی کمتر یا دورکند مورد استفاده قرار می دهد. صدای وی از حیث شدت و حجم هم در میانه یا متوسط قرار داشته و از شگرد حنجره پایین به خوبی استفاده نموده است. محوری ترین مقام در سبک ایشان مقام راست است که چیزی حدود یک سوم تلاوت ایشان را شامل می شود. اما از دیگر مقامات نیز استفاده نموده و تمایل به استفاده از مقاماتی مثل حجاز و نهاوند در تلاوت ایشان کمتر وجود دارد.
ایشان از حیث تنوع ردیف و خلق ملودیهای ابداعی قاری پرکاری نیست و کارنامه پرکاری ندارد. استفاده مکرر او از درجات پنجم و هشتم راست و پنجم بیات مؤید این موضوع است. وی تمایل چندانی به استفاده از مقامات مرکب در تلاوت نداشته و از حیث بافت لحنی دارای بافتی نرم است که با پیوستگی نوتها وصداها همراه با پردازش های کلمه به کلمه و تحریرهای مکرر مقامات را ارائه نموده است. مشخصه مهم دیگر بافت لحنی او عدم اجرای شیوه کلاسیک مقامات است.
روش اوج گیری ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها از مقام چهارم بیات به مقام راست است که در برخی از تلاوت ها با یک افزایش یک پرده ای به مقام بیات نیز منتقل می شود. استفاده از سرعت کندتر در اجرای مقامات و الحان و ظرفیت کامل صداهای کشیده یکی دیگر از ویژگی های اوست که سبک او را از دیگر سبک ها متمایز نموده است.
⚠️ استفاده از تکنیک فاصله در تلاوت ایشان زیاد دیده می شود و معمولا از درجات یکم به هشتم یا پنجم به هشتم به ویژه در مقام راست استفاده می کند. در عین حال از انتقال پلکانی درجات در اجرای مقامات نیز بهره برده است. وی را می توان جزو قاریانی دانست که از موتیف سازیهای زیادی در تلات خود بهره برده و موتیفهای او در میان اهل فن و قاریان موتیف شناس بسیار خاص و مشهور است. استفاده از تغییرات نوت پایه یا مدلاسیون ها در مقام راست و بیات و راست و سه گاه یکی دیگر از ویژگی های سبک اوست. ایشان تمایل زیادی به تنوع در حوزه انتقالات و تنقلات ندارند. در بخش غفلات ایشان جزو قاریان غفله پردازی است که از غفلات پرتحریر در تلاوت خود زیاد استفاده نموده است.
مرحوم غلوش از جمله قاریانی است که تحریرمحور می خواند و در خلق یک جمله لحنی از تحریرهای مکرر و متعدد استفاده می کند. در حوزه خلق ردیفهای ابداعی و ملودی هایی که در سبک های مشهور زیاد می شنویم، وی در برخی از مقامات ردیف های ابداعی خود را دارد. از جمله عادات لحنی او در خلق ردیفها بازگشت هایی که به نوت قرار دارد و مجددا صعود به درجات بالا در یک فراز لحنی است.
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد عمران:
✅️ خلاصه کلیپ:
✔️ وی قطعا یکی از نوابغ در حوزه موسیقی تلاوت، ابتهال و انشاد دینی و اذان است که قدرت بسیار زیاد و خارق العاده ای در ابداع و خلق آهنگ ها و ملودی ها داشته و در تلاوت و ابتهال از جمله افرادی است که ابداعات بسیار زیادی را به علاقمندان هنر تلاوت و ابتهال نشان داده است.
وی اذان مختلف در مقامات گوناگون همچون بیات، حجاز، راست و ... داشته که تماما ثبت و ضبط شده و یکی از گنیجنه های بسیار قوی در حوزه اذان می باشد. سبک ایشان متأثر از سبک محمود رمضان است که مکتب مستقلی در عالم تلاوت می باشد و می توان گفت محمد عمران در همان مکتب ایشان صاحب سبک می باشد.
وی دارای یکی از زیباترین صداها از منظر اهل فن و کارشناسان موسیقی عرب می باشد که از حیث زنگ و رنگ مناسب در تمامی طبقات کاملا یک دست و با زیبایی کامل است. صدای محمد عمران از حیث حجم و قدرت جزو صداهای خارق العاده جهان تلاوت بوده و به لحاظ تحرک و انعطاف با توجه به اینکه صدای ایشان در حوزه اصوات باس است، انعطاف، تحریر و تحرک فوق العاده ای را از خود نشان داده و در حد صدای حصان و صیاد می باشد.
صدای ایشان از حیث وسعت یکی از صداهای کامل و صدایی که خیلی بیشتر از آنچه در تلاوت قرآن مورد استفاده قرار می گیرد، می باشد که یکی از عجایب صدا در حوزه وسعت می باشد. در بخش بافت لحنی، استفاده از نغمات یا ریزنغمهها و مقامات مرکب، وی از جمله قاریانی است که جشنواره کاملی از الحان و نغمات را در تلاوت و ابتهال خود به نمایش گذاشته است و با توجه به اینکه یک مبتهل بسیار مبرز و قوی است، ابتهالات او در شیوه خواندنش مؤثر بوده که این امر را در برخی از ریزنغمه ها و پاره ای ازغفلات او مشاهده می کنیم. استفاده از طیف گسترده ای از مقامات شامل تقریبا همه مقامات اصلی، بیش از ۷۰ درصد مقامات فرعی و مرکب نشان می دهد که رویکرد وی بیشتر بر اجرای نمایشی مقامات بوده و در پاره ای از تلاوت ها مشاهده می شود که خیلی در قید و بند القاء معانی نبوده است.
⚠️ مرحوم عمران از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از نغمات و مقامات اصلی و مرکب تمایل زیادی به استفاده از طبقات مختلف از جمله جواب الجوابات داشته و به خوبی در اکثر تلاوت های خود آن را نشان داده است ولی از مدل مشخصی در ارائه مقامات بهره نجسته و در استفاده از مقامات تنوع دارد که کمتر در دیگر قاریان مشاهده می کنیم. وی یکی از قاریانی است که تمایل زیادی به استفاده از مقامات مرکب در دل مقامات اصلی است که در تلاوت ایشان بارها دیده شده و در ارائه دو مقام کرد و اثرکرد نیز با دیگر قاریان کاملا تفاوت دارد.
ایشان در بخش استفاده از روش های متنوع در تلاوت جزو قاریانی است که از روش های متنوع اتصال درجات، انتقال پلکانی و فواصل به یک اندازه استفاده نموده که سبب تنوع تلاوت ایشان در حوزه الحان شده است. شیوه اوج گیری وی غالبا به شکل اکتاوی یعنی از درجه هشتم بیات اول اوج گیری خود را انجام داده و در بسیاری از تلاوت ها نیز درجه هفتم یا چهارم نیز چه در مقام بیات و چه در مقام راست دیده می شود. در حوزه استفاده از تحریرها جزو قاریانی است که از انواع تحریرهای مختلف با تنوع زیاد استفاده نموده، ولی بیشترین استفاده او از تحریرهای گلویی در فضای گلو یا تحریرهای حلقی و سایشی است که نوع استفاده او از تحریرهای سایشی، وی را از دیگر قاریان متمایز نموده است.
مدل دیگری که در حوزه استفاده از تحریرها در تلاوت او دیده می شود، استفاده از تحریرهای انتقالی است که از درجات بالا یا پرده های بالا به سمت پرده های پایین به سمت اجرای تحریرها در تلاوت خود انجام می دهد. سرعت تلاوت وی متوسط یا میانه است که تمایل به کندخوانی در ابتدای تلاوت وی نسبت به پرده های اوج بیشتر است. بدون شک وی از جمله قاریان مبدع و خلاق در حوزه ارائه ردیف ها و نغمات است که تعداد زیادی از نغماتی که امروزه مورد استفاده قاریان قرار می گیرد، ساخت و ابداع ایشان است.
مرحوم محمد عمران در بخش غفله پردازی و موتیف سازی جزو قاریان بسیار پرکار و با کارنامه درخشان است....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یوسف یاسین یک آمریکایی عربتبار هست که در یک حرکت خلاقانه، عبارات اذان رو برای حمایت از غزه تغییر داده. در یکی از عبارات میگه:
«شهادت میدهم علما امت اسلامی همه ساکتند. شهادت میدهم یارانِ علی علیهالسلام وفادارانِ مخلص هستند»
حتما ببینید
🗣 سِیّد امیرحسین هاشمی
🔴دقایقی پیش زمین لرزه سرزمین های اشغالی را لرزاند، یک رسانه عبری در این باره نوشت: همه گمان کردند ایران حمله کرده و ترس و وحشت ما را فرا گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه ای از زلال قرآن
سوره احزاب
تلاوت استاد محمد اللیثی
در مقام صبا