eitaa logo
وحید جلیلی
1.4هزار دنبال‌کننده
56 عکس
34 ویدیو
15 فایل
مدیر مسئول مجله «راه» و سردبیر سابق مجله سوره (تحریریه چهارم) مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
ma-mitavanim-ma-masulim-9602Web.pdf
6.94M
🔰جزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96 🆔@jalili_vahid
وحید جلیلی
🔰جزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96 🆔@jalili_vahid
🔰جزوه | ما می‌توانیم، همه مسئولیم | مجموعه گفتارها و نوشتارها درباره انتخابات 96 ✅ برش‌هایی از متن: 🔻 کاسبان تحریم، کسانی هستند که با وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها سرمایه‌های مادی و معنوی را به باد دادند. کاسبان تحریم، کسانی هستند که تحریم اقتصادی را سرمایه‌ی سیاسی خود قرار دادند و تحریم را در بازار سیاست فروختند و رأی خریدند و بسیاری از رأی دهنده‌گان را مغبون کردند. اگر در بازار سیاست «باخت و خسارت محض» را به اسم «برد، برد» قالب کردند و برای خشنودی کدخدا معادلات ظالمانه را پذیرفتند در بازار اقتصاد هم برای لبخند اشرافیت و کدخداهای داخلی مناسبات ظالمانه را قبول خواهند کرد. 🔻اعتماد به خدای عدالت با اعتماد به کدخدای ظلم جمع نمی شود و اگر کسانی برای این محال تلاش کردند نه مظهر اعتدال بلکه مظهر التقاط و تذبذب هستند. اگر روزی مشکل انقلاب اسلامی سکولاریسم بود که می خواست دین و دنیا و ادبیات معنوی و مادی را هم از هم جدا کند. امروز متأسفانه با جریانی روبرو هستیم که تلاش می‌کند ادبیات دینی را ذیل مفاهیم استکباری معنا کند و این جریان از سکولاریسم خطرناک تر است. 🔻 امروز برای توجیه تئوری اعتماد به کدخدا و نظریه ی «ما نمی‌توانیم» یا به جنگی ارجاع داده میشود که قرار بوده در گذشته روی بدهد یا به میوه‌ای که در آینده به دست خواهد آمد. حاصل تئوری برد - برد دو ادعای عدمی است، یک اتفاق که در گذشته نیفتاده است و دیگری اتفاقی که در آینده خواهد افتاد، هیچکدام عینیتی ندارد. می‌گویند درست است که به دست خودمان قلب رآکتور اراک را در آوردیم اما به جایش قلب دولت‌های غربی از جمله آمریکا را به دست آوردیم. درست است که دانشمندان جوانمان را نسبت به توانایی سیاستمداران و دیپلمات‌ها برای حفظ دستاوردهای علمی کشور بی‌اعتماد و ناامید کردیم اما به جایش می‌توانیم امیدوار باشیم که دشمنان به ما اعتماد کنند. اعتماد کدخدا را بدست آوردیم. 🔻 نظریه ی کدخدا محوری رعایای کدخدا را نه تنها مهار نخواهد کرد، بلکه آنها را جسورتر و در تعرض به منافع ملی ما فعال تر خواهد کرد. نه تنها بردی از اروپا به دست نیاوردیم بلکه جیبوتی را هم پررو کردیم طرف آمریکا از هر سو در این معادله ی نابرابر برد میبیند.این معنای شیطان بزرگ است. شما را به برد برد میخواند به باخت-باخت سوق میدهد یعنی معامله ای که برای او از هر سو برد است و برای ما از هر سو باخت. 🔻شما اگر دیپلمات باشید که نمی‌آیید همه سرمایه‌های کشور را روی میز بگذارید. هر چه که دشمن گفت شما به حرف کنید، بعد هیچ چیز هم کف دستتان نگذارند بعد بیایید اظهار کنید که بله آمریکا نه به متن برجام وفادار ماند، نه به روح برجام، خب این چه فایده‌ای دارد. پس معلوم می‌شود شما دیپلمات نیستید اگر کسی دیپلمات باشد چنین خسارتی را به مردم تحمیل نمی‌کند به راحتی همه چیز را بدهند بعد بیایند بگویند: ببخشید ما با تمام قوای خودمان به دیکته جناب کدخدا عمل کردیم آب سنگین‌مان را از کشور خارج کردیم. سانتریفوژهایمان را جمع کردیم. قلب رآکتورمان را بیرون کشیدیم و با سیمان پر کردیم. چیزهایی که با خون شهدایمان به دست آورده بودیم خودمان برآن خط بطلان کشیدیم و امید بستیم به جناب کدخدا ولی شما باید صبر کنید تا گلابی‌های باغ برجام برسد. 🔻کسانی که در تمام هشت سال دفاع مقدس یک روز حتی یک روز حتی یک ساعت تا شلمچه و فکه و طلائیه که هیچ حتی تا چند کیلومتری اهواز هم نیامدند و خدمت سربازی شان را در خیابانهای نیویورک گذراندند ! معلوم است که هیچ درکی از تواناییها و رشادتها و مقاومتهای این ملت ندارند اگر آنها خرمشهر بودند، خرمشهر یک ساعت هم مقاومت نمی کرد. اگر آنها در آبادان بودند محاصره آبادن توسط دشمن به سرعت جواب میداد و دشمن وارد می‌شد. اگر روزی ایستادیم و مقاومت کردیم که آبادان را حفظ کنیم امروز هم ما به مقاومت برای حفظ آبادانی ایران نیاز داریم. 🆔@jalili_vahid
جلال، فوکو،غزه و دیگران....؛ «غربزدگی»؛ شصت سال بعد 🔹 اصطلاح «غربزدگی» را اگرچه دکتر فردید-فیلسوف مغلق‌گوی معاصر- وضع کرد؛ اما با کتاب آل‌احمد در ادبیات نخبگانی و رسانه‌ای ایران جا باز کرد و تثبیت شد. فردید گلایه داشت که عمق مفهومی که او به روشنفکران ایرانی نسبت داده بود با ادبیات روزنامه‌نگارانه جلال، تقلیل پیدا کرده و انحطاط معنوی و معرفتی منطوی در واژه «غربزدگی» به درستی درک نشده است. جلال در روشنفکری ایرانی نوعی ذوق‌زدگی و نوکیسگی می‌دید که به انفعال فرهنگی و سیاسی در برابر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری غرب منجر شده است و فردید؛ روشنفکران را به پذیرش ولایت غرب متهم می‌کرد که فراتر از یک موضع سیاسی یا فرهنگی و معادل ذوب در طاغوت زمان و فنای وجودی در غرب استیلاطلب و فلسفه مدرنیته بود. 🔹خمینی و امتش اما فارغ از آن چه در دیالوگ بین آکادمیسین‌ها و ژورنالیست‌ها در جریان بود، از غرب و ولایتمدارانش عبور کردند و بنیانی تازه گذاشتند. انقلاب خمینی، میشل فوکو-فیلسوف مغلق‌گوی غرب- را دوبار در سال ۵۷ از پاریس به خیابان‌های تهران کشید تا شاید بفهمد: «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند». او تلاش کرد به رفقای اروپایی و آمریکایی‌اش حالی کند که آنچه در غرب آسیا آغاز شده با نرم‌افزار قبلی، قابل تحلیل نیست. عمرفوکو کفاف نداد و اجلش در همان سال‌هایی رسید که فرانسه تلاش می‌کرد با میراژ و اگزوسه و سوپراتاندارد معنای واقعی مدرنیته را برای ایرانی‌ها آشکار کند. هر چقدر فوکو در شیرفهم کردن رفقای ماتریالیستش برای درک «معنویت سیاسی»ایران جدید ناکام ماند، میتران در پرده‌برداری از توحش مدرنیته؛ کامیاب بود. 🔹دهه‌ها بعد از مرگ جلال و فردید و فوکو و میتران؛ امروز دوباره غرب مدرن؛ در غزه مشغول ورق زدن کارنامه «بی‌نظیر» مدرنیته است. بشریت در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود، قتل عام چهل هزار انسان در برابر چشم‌های ۸میلیارد نفر را تجربه نکرده بود و این رکورد فقط مخصوص غرب متمدن و بنیان‌گذار حقوق بشر است. همزمان اما غربزده‌های ایران هم –اگر چه کارنامه شایانی در تقدیس غرب دارند- مشغول ثبت رکوردهای تازه‌ای هستند. اگر کنگره آمریکا ۵۹ بار به احترام نتانیاهو قیام می‌کند و با دست‌افشانی تاریخی‌اش حقوق بشر مدرن را جشن می‌گیرد، روشنفکری ایرانی با عربده یا سکوت؛ مشغول هو کردن حماس یا تبریک گفتن ترور موفق مهمانِ مظلومِ تمدن ایرانی است. 🔹بیش از شصت سال گذشته است و مرور دوباره جملات جلال در شاهکار ماندگارش؛ نشان می‌دهد همان‌قدر که روشنفکر ایرانی قدمی پیش نیامده؛ آل‌احمد زنده است و گویی همین امروز با ما حرف می‌زند: «غرب‌زدگی می‌گویم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق خوش نیست بگویم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی است در حدود سن‌زدگی. دیده‌اید که گندم را چطور می‌پوساند؟ از درون پوسته‌ی سالم برجاست. امّا فقط پوست است. عین همان پوستی که از پروانه‌ای بر درختی مانده. به هر صورت سخن از یک بیماری است.... غرب‌زدگی آفتی است که ار غرب می‌آید و ما کشورهای «جهان سومی و از پیشرفت وامانده» را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند.» ✒️ وحيد جلیلی 🆔 @jalili_vahid
⭕️ از تار عنکبوت تا اردوی تبوک ▪️تاملی در عقلانیت اقتدارآفرین پیامبر 🔹از شاهکارهای امام خمینی(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای، یکی همین است که جهان را و معادلات بین‌المللی را و مناسبات قدرت در دنیا را با رویکرد نبوی و با آموزه‌های قرآنی می‌بینند. 🔹اگر فقط با چشم دنیایی و با نگاه مادی هم ببینیم، پیامبر توانست در عرض کمتر از ۱۰ سال قدرت مسلمانان را به جایی برساند که ابرقدرت‌های بزرگ آن روز را تهدید و تحدید کند. در این ده سال انسان‌هایی بی‌نظیر و کم‌نظیر پرورش یافتند که در فضائل و کمالات انسانی در تاریخ بشریت درخشیده‌اند و مشابهشان کمتر یافت می‌شود. 🔹از تار بستن عنکبوت بر در آن غار کوچک تا اردوی بزرگ تبوک، حدود ۱۰ سال فاصله است و همین یک مقایسه می‌تواند عظمت و قدرت نرم‌افزاری اسلام را آشکار کند. اگر مکتبی که کارآمدی‌اش را در تعاملات قدرت تا عالی‌ترین تراز بین‌المللی به این وضوح آشکار کرده است مورد ناشکری پیروانش قرار بگیرد؛ فاجعه رخ خواهد داد. 🔹امروز جمعیت مسلمانان حدود دو میلیارد نفر است. بخش مهمی از منابع انرژی جهان از نفت و گاز در اختیار مسلمانان است. مهمترین تنگه‌های جهان از تنگه هرمز و باب‌المندب تا کانال سوئز تا داردانل تا جبل‌الطارق در اختیار مسلمان هاست. بیش از ۵۰ کشور اسلامی داریم. جمعیت قابل توجهی از مسلمانان نیز در کشورهای غیراسلامی حضور و تأثیر دارند. و... . 🔹خداوند هر آنچه که باید تشریعاً و تکویناً به مسلمانان تفضل می‌کرده را انجام داده است اما ناسپاسی و کفران موجب شده است که به عذاب شدید دچار بشوند. چه عذابی شدیدتر از تماشای قتل عام زنان و کودکان غزه در مرئی و منظر همه جهانیان. مسلمانان برای پیروزی هیچ چیزی کم ندارند جز بازگشت به آموزه‌های رسول‌ا... . «اشداء علی الکفار رحماء بینهم». 🔹اگر این معادله تغییر کرد و جای شدت و رحمت عوض شد و در تعامل با شیطان، امید اخوت داشت، نباید توقع داشت سنت‌های الهی تغییر کند. 🔹اگر عقب‌نشینی غیرتاکتیکی با بهانه‌های گوناگون، توجیه شد همان‌قدر که وعده‌های شیطان بزرگ به ساده‌لوحان و سازش‌محوران، دروغین است؛ وعده‌های پروردگار؛ قطعی و غضب او نزدیک خواهد بود. نصرت الهی موکول به تبعیت عملی (و نه زبانی) از راه و رسم پیامبر است. 🆔 @jalili_vahid
🔰 حزب‌الله از نوع حزب‌الله 📰 متنی که می‌خوانید سرمقاله مجله سوره در مرداد سال ۸۵ و همزمان با جنگ ۳۳ روزه است. 🔰 قسمتی از یادداشت: كدام يك ازهسته‌های مقاومت ما در سراسر جهان خود را براي مقابله با چنين برنامه‌اي آماده كرده‌اند؟ هجوم ناگهانی اسرائيل نشان داد كه آمادگی ما چقدر است. متأسفانه آماده ترين نيرو در اين جبهه شاخه نظامی آن بوده است و عرصه‌های سياسی و تبليغی و فرهنگی و رسانه‌ای و هنری كه ظرفيت‌هايی بسيار بيشتر از ميدان نظامی دارد كماكان منتظر نيروهاي حزب اللهی به معناي “حزب‌اللهي” آن است. هنوز ترانسفورماتورهای ما قادر به تبديل حماسه‌های نظامی حزب الله به امواج مؤثر فرهنگی در جهان اسلام نيستند و از سوی ديگر در تبديل گرمای حضور هيجانی مردم در خيابان‌های جهان به نوري فرا راه مقاومت اسلامی بسيار ضعيف‌تر از آنچه كه بايد؛ عمل می‌كنند. كدام فرصت فراهم‌تر از فرصتي است كه فداكاری فرزندان لبنانی خمينی برای بسيج همه قوای جهان اسلام به وجود آورده است؟ و كجاست سپاه فرهنگی انقلاب اسلامی كه آهنگ فّر و عزم عزتی را كه حزب الله طلايه‌دار آن است به مقصد برساند؟ (متن کامل را در تصاویر بخوانید) 🖋 وحید جلیلی 🆔 @jalili_vahid
◾️🌷◾️ حمزه را کشتند "وحشی"ها ذوالفقار حیدری زنده است خیبرا آماده باش آری گورت از روز اُحُد کنده است 🆔 @jalili_vahid
🌀🔰 «سبحان الله» 👈 تاملی در الهیات مقاومت - بخش نخست ✍ وحید جلیلی 🔹 در مواجهه با تحولات منطقه، ذکری اگر باید گفت؛ «سبحان الله»، است. ۱۴ ماه پس از ۷ اکتبر؛ ظلم‌ها و مصیبت‌ها و جنایت‌ها البته به عین‌الله است و در مرئی و منظرِ ملکوت. همان‌طور که مومنان «متی نصرالله» می‌گویند و گاه گلایه یا تعجب می‌کنند که: «عجب صبری خدا دارد!» و چه بسا در دل می‌پرسند: «پس کی نصرت خدا می‌رسد؟»؛ ملکوت هم با تعجب بیشتر و گلایه شدیدتر می‌پرسد: «مالکم لا تقاتلون»؟ «مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» * دو پرسش یکی از زمین به آسمان می‌رود و دیگری از آسمان به زمین نازل می‌شود. تقاطع این دو پرسش جایی است که «دین » معنا می‌یابد. دین صرفاً عهده‌دار تبیین کارهایی که خداوند به قدرت خود می‌کند، نیست بلکه شاید مهم‌تر از آن، دین عهده‌دار تبیین کارهایی است که خدا به حکمت و سنت خود، نمی‌کند! * 🔹 «سبحان الله» خدا را از دو چیز مبرا می‌کند: ضعف و ظلم. خدا ناتوان نیست از اینکه ظالمان را ناکام بگذارد و مانع نشدنش از ظالمان را نشانِ قدرتِ طواغیت در برابر خدا و عجز عرش نباید دانست و این از بدیهیات و اوّلیات توحید است. اما از دیگر سو خداوند - برخلاف انسان‌ها - در این مظالم شریک نیست و مانع نشدنِ تکوینی‌اش از جنایاتِ ظالمان، نشان رضایت او به ظلم یا تاوان نداشتن ستم برای ستمکاران نیست. «سبحان الله» یعنی مشارکت در ظلم و رضا دادن به ستم را از خدا نفی باید کرد و مقصر را نه در آسمان، که در زمین باید جست. «سبحان الله»؛ نافی ادعای مارکسیست‌هاست که گفتند: دین؛ پذیرندگان جور را مأجور؛ و تاوانِ ستم در این جهان را معلق و موکول به جهان دیگر می‌کند. چگونه می‌توان چنین روایتی از دین را پذیرفت در حالی که کتاب خدا پر است از: «و قاتلوا ائمه الکفر» و «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‌ الْقِتالِ‌» و «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ‌ يُقاتِلُونَكُمْ‌» و «الا تُقاتِلُونَ‌ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ» و «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ» و... . * البته مؤمنان مأمور به دعا هستند و مؤمنی که دعا نکند در دینش شک باید کرد و صد البته همان مؤمنان؛ مأمور به جهاد و قتال هم هستند و مؤمنی که فریضه بودن جهاد را - در عمل - انکار کند، متدین واقعی نیست و در ایمانش تردید باید کرد. دعا آمده‌ست که مومنان را در انجام ماموریت‌هایشان قوی‌تر کند نه آنکه جایگزین جهاد و قتال و تعاون و تواصی و امر به معروف و نهی از منکر و قیام باالقسط و قوامیتِ لله شود. دعا نیامده است که دین را از دل جامعه و میدان و اقتصاد و سیاست و دفاع و... جمع کند و به کنج خلوت، راضی سازد. از بالاترین دعاهای اولیای خدا «اللهم تقبل منا هذا القربان» است. کار دعا صرفاً نازل کردن آسمان به زمین نیست که بالا بردن زمین تا آسمان هم هست. آن‌ها که بضاعتی و توشه‌ای برای دعای «تقبل منا» ندارند؛ نمی‌توانند دائماً «اَنزِل علینا مائده من السماء» بخوانند. اتوبانِ عرش و فرش؛ مُلک و ملکوت دو طرفه است و آن‌ها که یک سوی این اتوبان را با نگاه ناقص خود به دین و دعا، مسدود کرده‌اند، نمی‌توانند متوقع فعال بودن طرف دیگر باشند. اگر ما از پیشروی نکردن قوای ملکوت تعجب می‌کنیم، در عرش هم شگفتی از عقب‌نشینی‌های غیر تاکتیکی ما موضوع بحث است و درباره آن هشدارهای خطیر و اکید داده می‌شود: «وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» * ادامه در بخش دوم 🆔 @jalili_vahid
🌀🔰 «سبحان الله» 👈 تاملی در الهیات مقاومت - بخش دوم (بخش نخست) ✍ وحید جلیلی 🔹 خدا برای آزادی فلسطین باید چه امکاناتی به مسلمانان می‌داده که دریغ کرده است؟ نزدیک به ۲ میلیارد جمعیت و بیش از ۵۰ کشور اسلامی. اختصاص عمده منابع انرژی جهان از نفت و گاز و بسیاری معادن به کشورهای اسلامی. قرار گرفتن مهم‌ترین تنگه‌های سوق‌الجیشی جهان از تنگه هرمز تا باب المندب تا داردانل تا کانال سوئز تا جبل الطارق و... در اختیار مسلمانان حمایت افکار عمومی و عواطف بشریت در سرتاسر جهان از مظلومان غزه * انگلستان جزیره‌ای است با وسعت ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع در نزدیکی قطب شمال. تقریباً به اندازه استان یزد و کوچکتر از استان کرمان. با مساحت کمتر از یک‌چهارم افغانستان، سومالی، ماداگاسکار و بوتسوانا. کمتر از نصف گابن و بورکینافاسو. یک‌چهاردهم اندونزی و یک‌دوازدهم ایران. بدون هیچ کدام از امتیازات ارضی و مرزی و مادی و معدنی و سوق‌الجیشی پیش گفته. * هرچه در تاریخ و جغرافیای جهان معاصر بیشتر غور کنیم عمق «سبحان الله»‌های‌مان ژرف‌تر خواهد شد. * حالا که به مرحله پاسخگویی و تعیین سهم تقصیرها در تداوم جنایات رژیم صهیونی رسیده‌ایم منصفانه و صادقانه ببینیم ملکوت باید پاسخگوی ما باشد یا ما پاسخگوی او؟ بیش از ۴۰ هزار مسلمان در غزه قتل عام شوند و در بسیاری از کشورهای اسلامی حتی یک گوجه فرنگی گندیده به دیوار سفارت رژیم صهیونی و پشتیبانان غربی‌اش اصابت نکند؟! * مسلمانان اتفاقاً اگر می‌خواهند نجات پیدا کنند نه تنها نباید تسبیح‌هایشان را کنار بگذارند و اسلحه به دست بگیرند، بلکه باید در کنار سلاح‌ها و ابزارها و امکانات و امتیازات و فرصت‌ها و ظرفیت‌های لاتعد و لا تحصی‌یشان تسبیح بگویند. شاید هیچ ذکری به اندازه «سبحان الله»؛ مسلمانان را به مسیر هدایت و صراط مستقیم رهنمون نکند. ذکری که ضعف و ظلم را از ملکوت سلب و به ایمان‌های ناقص و امکانات کاملِ امت الصاق می‌کند/. 🆔 @jalili_vahid