eitaa logo
جانا نیوز الیگودرز 14K
112 دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
42 فایل
کانال خبری جبهه اسلامی نیروهای انقلابی الیگودرز
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تصویر باز شود 👆👆👆👆؛ 💢 چهارمین شب از هفته دولت اطلاع‌رسانی میزخدمت بمناسبت گرامیداشت هفته دولت با حضور مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان الیگودرز 🎙 روابط عمومی فرمانداری شهرستان الیگودرز
✅ مرور قوانین و ارتقاء دانش «وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی از منظر قانون »نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند: الف - قانونگذاری: براساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانونگذاری را دارا می باشد: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند». بر این اساس: یکم: پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت دو عنوان لایحه و یا طرح به مجلس وارد می شود: «لایحه» مصوبه ای است که از طرف دولت پس از گذراندن مراحل قانونی برای تصویب به صورت قانون به مجلس ارائه می شود که ممکن است چند منشأ داشته باشد: 1. دولت، 2. رئیس قوه قضائیه، 3. شورای عالی استان ها. «طرح» پیشنهادی است که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس یا شورای عالی استان ها به مجلس ارائه می گردد. لوایح و طرح ها براساس درجه اهمیت شان به عادی، یک فوریتی، دو فوریتی و سه فوریتی، تقسیم می شوند. دوم: قوانینی که جنبه تصویبی دارند نظیر: 1. قانون بودجه (اصل 52 قانون اساسی) 2. عهدنامه ها و قراردادهای بین المللی (اصل 77 قانون اساسی) 3. تغییر خطوط مرزی (طبق اصل 78 قانون اساسی) 4. محدودیت های ضروری کشور در شرایط اضطراری نظیر جنگ و... (اصل 79 قانون اساسی) 5. اخذ وام و کمک مالی (اصل 80 قانون اساسی). 6. استخدام کارشناسان خارجی (اصل 82 قانون اساسی) 7. انتقال بناها و اموال دولتی (اصل 83 قانون اساسی). سوم: تفسیر قانون عادی: براساس اصل 73 قانون اساسی: «شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است...». چهارم: دامنه اختیارات مجلس در امر قانونگذاری به ضرورت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با احکام شرع و قانون اساسی تأکید شده است (اصل چهارم و هفتاد و دوم قانون اساسی). ب - نظارت مجلس: مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسؤولیت های نظارتی نیز بر عهده دارد: 1. نظارت (دخالت) مجلس در تشکیل دولت: وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل 133 قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل 87 قانون اساسی). 2. نظارت عام نمایندگان: یکم - تذکر: تذکر شفاهی: هر یک از نمایندگان می تواند در نطق بیش از دستور خود هرگونه کوتاهی مجریان در اجرای قوانین را به طور شفاهی تذکر دهد. تذکر کتبی: در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند. دوم - سؤال: براساس اصل 88 قانون اساسی: «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسؤول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد». طبق اصول 137 و 122 قانون اساسی وزراء و رئیس جمهور در مقابل مجلس مسؤول هستند از این رو نمایندگان مجلس می توانند آنان را مورد سؤال قرار دهند. سوم - استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران: (براساس اصل 89 قانون اساسی) 3. نظارت بر امور مختلف کشور: یکم - تحقیق و تفحص: طبق اصل 76 قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد». بر این اساس موضوع تحقیق و تفحص عام است و شامل کلیه بخش های کشور علاوه بر وزارتخانه ها و دولت می گردد. دوم - اصل نود قانون اساسی: براساس این اصل «هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی را از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در مواردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند». 4. نظارت اطلاعی: یکم - صلح دعاوی: طبق اصل 139 قانون اساسی: «صلح دعاوی راجع به اموال عمومی ودولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیأت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد». دوم - اطلاع از رسیدگی به اتهام برخی از مجریان: براساس اصل 140 قانون اساسی: «رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرایم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی و در دادگاه های عمومی دادگستری انجام می شود». سوم - ارسال تصویب نامه ها و آیین نامه های دولت برای رئیس مجلس: به موجب اصل 138 قانون اساسی: «... تصویب نامه ها و آیین نامه های دولت و مصوبات کمیسیون های مذکور در این اصل، ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می رسد تا در صورتی که آنها را برخلاف قوانین باید با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد.
5. نظارت مالی: یکم - تصویب بودجه سالانه (اصل 52 قانون اساسی) دوم - دیوان محاسبات کشور مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی می باشد و.. (اصل 54 و 55 قانون اساسی). بر اساس اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی « هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید . اصل هشتاد و ششم « نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد .»
🔹مرز های زمینی عراق برای ایّام اربعین ترجیحا از مرز هایی بجز مهران سفر کنید مرز باشماق و تمرچین بسیار زیبا و سر سبز هستند ✅ رسانه مطالبه گر تاشا @tashaa1400 @tashaa1400
14.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ چگونه بی‌تفاوتی نسبت به یک قانون کوچک می‌تواند سبب ازهم‌پاشیدگی نظام اخلاقی در جامعه شود؟ 📌حکمت وجود سازوکار حیاتی با عنوان امربه‌معروف‌ونهی‌ازمنکر در جامعه‌ی اسلامی چیست؟ نظریه‌ی «پنجره‌های شکسته» 👆👆
📸عکس نگاشت 🔴 خدمت ماندگار ●▬▬▬๑🔳๑▬▬▬● 💢قطعاً در این مقطع حساس از تاریخ که جبهه ارزشها و آرمانهای اسلامی در مقابل نظام سلطه صف آرایی کرده، هر خدمت ماندگاری که به مردم ارائه شود و باعث حفظ سرمایه اجتماعی مردم شود، یا بر آن افزوده شود، و بر محبین اهل بیت«ع» افزوده شود، و سبب شود که این راه نورانی ادامه پیدا کند، اجر و پاداش بیکرانی خواهد داشت. 🎙 خطبه های نماز جمعه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر شاهرخی نماینده ولی فقیه در استان لرستان ━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━ 💠روابط‌‌عمومی‌دفترنماینده‌ولی‌فقیه‌‌در‌استان💠
✅ رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان منصوب شد ❇️ با حکم رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، تیمور سپهوند به عنوان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات لرستان در دوازدهمین دوره انتخاات مجلس شورای اسلامی منصوب شد.  🇮🇷🗳 تا انتخابات مجلس ۱۴۰۲ @vote1402 @vote1402